Рішення
від 21.04.2020 по справі 520/1545/19
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

21 квітня 2020 р. № 520/1545/19

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Панова М.М., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом Громадської організації "Харківський антикорупційний центр", ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Харківської міської ради, треті особи: Комунальне підприємство "Тролейбусне депо №3", Комунальне підприємство "Тролейбусне депо №2", Комунальне підприємство "Тролейбусне підприємство №3", Комунальне підприємство "Жовтневе трамвайне депо", Комунальне підприємство "Салтівське трамвайне депо" про скасування рішення, -

В С Т А Н О В И В:

Позивачі, Громадська організація "Харківський антикорупційний центр" та ОСОБА_1 , звернулись до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом, в якому просять суд визнати протиправним та нечинним Рішення Виконавчого комітету Харківської міської ради Харківської області від 06 лютого 2019 року №72 Про встановлення тарифів на послуги з перевезення пасажирів і багажу міським електричним транспортом (трамваєм та тролейбусом) .

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 19.02.2019 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в даній адміністративній справі.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 03.06.2019 закрито провадження по справі за позовом Громадської організації Харківський антикорупційний центр , ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Харківської міської ради, треті особи на стороні відповідача, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: Комунальне підприємство "Тролейбусне депо №2", Комунальне підприємство "Тролейбусне депо №3", Комунальне підприємство "Жовтневе трамвайне депо", "Салтівське трамвайне депо" про скасування рішення.

Не погоджуючись з судовим рішенням першої інстанції представником Громадської організації Харківський антикорупційний центр 21.06.2019 було подано апеляційну скаргу на ухвалу Харківського окружного адміністративного суду від 03.06.2019.

Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 13.02.2020 апеляційну скаргу Громадської організації "Харківський антикорупційний центр" задоволено. Ухвалу Харківського окружного адміністративного суду від 03.06.2019 року по справі №520/1545/19 скасовано. Справу №520/1545/19 направлено до суду першої інстанції.

Відповідно п. 1 ст. 37 Кодексу адміністративного судочинства України суддя, який брав участь у вирішенні адміністративної справи в суді першої інстанції, не може брати участі у вирішенні цієї самої справи в судах апеляційної і касаційної інстанцій, а також у новому її розгляді у першій інстанції після скасування попередніх рішення, постанови або ухвали про закриття провадження в адміністративній справі.

Відповідно до витягу з протоколу автоматичного розподілу судової справи між суддями від 03.03.2020 дана справа згідно вимог ч. 1 ст. 37 Кодексу адміністративного судочинства України передана на розгляд судді Панову М.М.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 06.03.2020 прийнято до розгляду адміністративну справу за позовом Громадської організації "Харківський антикорупційний центр", ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Харківської міської ради, треті особи: Комунальне підприємство "Тролейбусне депо №3", Комунальне підприємство "Тролейбусне депо №2", Комунальне підприємство "Тролейбусне підприємство №3", Комунальне підприємство "Жовтневе трамвайне депо", Комунальне підприємство "Салтівське трамвайне депо" про скасування рішення. Розгляд справи ухвалено здійснювати в порядку спрощеного провадження згідно статті 262 КАС України.

11.03.2019 представником відповідача до суду надано відзив в якому зазначає, що оскаржуване рішення є законним, прийнятим на підставі та відповідно до Конституції України, Закону України "Про місцеве самоврядування України", Закону України "Про міський електричний транспорт" та інших нормативно-правових актів. В задоволенні адміністративного позову просить відмовити.

21.03.2019 позивачами подано відповідь на відзив, в якому зазначили, що твердження викладені у відзиві суперечать приписам чинного законодавства України. Просять суд адміністративний позов задовольнити.

02.04.2019 представником третіх осіб було подано пояснення, в якому просив відмовити в задоволенні позовних вимог.

Також, після прийняття ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 06.03.2020 адміністративної справи до розгляду, відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначає, що оскаржуване рішення є законним, прийнятим на підставі та відповідно до Конституції України, Закону України "Про місцеве самоврядування України", Закону України "Про міський електричний транспорт" та інших нормативно-правових актів. В задоволенні адміністративного позову просить відмовити.

Оцінивши повідомлені сторонами обставини, дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, виходячи з наступного.

Судом встановлено, що 06.02.2019 Виконавчим комітетом Харківської міської ради Харківської області було прийнято рішення №72 Про встановлення тарифів на послуги з перевезення пасажирів і багажу міським електричним транспортом (трамваєм та тролейбусом) , яким було встановлено тарифи на послуги з перевезення пасажирів і багажу міським електричним транспортом (тролейбусом), які надають комунальні підприємства Тролейбусне депо №2 , Тролейбусне депо №3 , у розмірі 6,00 грн. за разове перевезення одного пасажира або одного місця багажу; тарифи на послуги з перевезення пасажирів і багажу міським електричним транспортом (трамваєм), які надають комунальні підприємства Жовтневе трамвайне депо , Салтівське трамвайне депо , у розмірі 6,00 грн. за разове перевезення одного пасажира або одного місця багажу.

Рішенням виконавчого комітету Харківської міської ради від 22.05.2019 №349 "Про встановлення тарифу на послуги з перевезення пасажирів і багажу міським електричним транспортом (трамваєм та тролейбусом)" встановлено тариф на послугу з перевезення пасажирів електричним транспортом у розмірі: для фізичних осіб 6,00 грн. за разове перевезення одного пасажира або одного місця багажу; для юридичних осіб 6,00 грн. за разове перевезення одного пасажира або одного місця багажу (п. 1 рішення).

Пунктом 2 рішення визнано таким, що втратили чинність, рішення виконавчого комітету Харківської міської ради від 28.03.2018 №202 "Про встановлення тарифу на послугу з перевезення пасажирів і багажу міським електричним транспортом (трамваєм та тролейбусом)", від 06.02.2019 №72 "Про встановлення тарифу на послугу з перевезення пасажирів і багажу міським електричним транспортом (трамваєм та тролейбусом)", від 20.02.2019 №87 "Щодо послуги з перевезення пасажирів і багажу міським електричним транспортом (трамваєм та тролейбусом)".

Рішення набирає чинності з дня офіційного оприлюднення (п. 5 рішення).

Як вбачається з матеріалів справи, рішення оприлюднене 22.05.2019 на офіційному сайті Харківської міської ради, Харківського міського голови, виконавчого комітету, а також Харківській міській газеті "Харьковские Известия" від 23.05.2019 №44.

Суд зазначає, що згідно із статтею 143 Конституції України органи місцевого самоврядування вирішують питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.

Відповідно до підпункту 2 пункту а частини першої статті 28 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до власних повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить встановлення в порядку і межах, визначених законом, тарифів на побутові, комунальні (крім тарифів на теплову енергію, централізоване водопостачання та водовідведення, переробки та захоронення побутових відходів, послуги з централізованого опалення, послуги з централізованого постачання холодної води, послуги централізованих постачання гарячої води, послуги з водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), які встановлюються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики і комунальних послуг), транспортні та інші послуги.

Згідно з ч. 6 ст. 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної в місті (у разі його створення) ради в межах своїх повноважень приймає рішення. Рішення виконавчого комітету приймаються на його засіданні більшістю голосів від загального складу виконавчого комітету і підписуються сільським, селищним, міським головою, головою районної у місті ради.

Відповідно до ч. 3 ст. 8 Закону України Про міський електричний транспорт місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування забезпечують реалізацію державної політики у сфері міського електричного транспорту, а також розробляють регіональні та місцеві програми його розвитку і забезпечують їх виконання, встановлюють тарифи на проїзд, організовують перевезення пасажирів та здійснюють контроль за ним, встановлюють порядок справляння плати за проїзд, інформують населення про зміни, що стосуються надання транспортних послуг, забезпечують координацію роботи, пов`язаної з функціонуванням міського електричного транспорту та інших видів міського транспорту, створюють належні дорожні умови для здійснення перевезень, реалізують заходи з розвитку, вдосконалення та облаштування маршрутної мережі, виконують інші функції щодо створення безпечних умов діяльності у сфері міського електричного транспорту згідно із законодавством.

Згідно із ст. 14 Закону України Про міський електричний транспорт тарифна політика у сфері міського електричного транспорту ґрунтується на принципах забезпечення доступності транспортних послуг та створення умов для здійснення сталих і безпечних пасажироперевезень.

Установлення тарифів на проїзд у транспорті здійснюється з урахуванням необхідності забезпечення беззбиткової роботи перевізників та забезпечення захисту малозабезпечених громадян. У разі встановлення рівня тарифу, який не покриває витрат, пов`язаних з перевезенням пасажирів, втрати перевізника компенсуються уповноваженим органом, яким затверджуються тарифи, за рахунок коштів відповідних бюджетів.

Оплата замовником обсягів надання транспортних послуг здійснюється відповідно до Правил надання послуг міським електричним транспортом.

Розрахунки тарифів на проїзд здійснюються відповідно до Порядку формування тарифів на послуги міського електричного транспорту, який затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту.

Діючі тарифи на послуги з перевезення пасажирів і багажу міським електричним транспортом (трамваєм та тролейбусом) не відшкодовували економічно обґрунтовані витрати підприємств по наданим послугам і не забезпечували доходи, необхідні для безперебійної та безаварійної перевезення пасажирів. За період з моменту введення діючих тарифів відбулося зростання складових собівартості послуг. Необхідність підвищення тарифів викликана низкою об`єктивних причин: зростання витрат на оплату праці, матеріали, вартість енергоносіїв та інших витрат.

З метою приведення тарифів на послуги з перевезення пасажирів і багажу міським електричним транспортом (трамваєм та тролейбусом) у відповідність з економічно обґрунтованими витратами, комунальні підприємства Тролейбусне депо №2 , Тролейбусне депо №3 , Жовтневе трамвайне депо , Салтівське трамвайне депо виконані розрахунки тарифів в розмірі 6,00 грн. на одне пасажироперевезення.

Тарифи розраховані відповідно до Порядку формування тарифів на послуги міського електричного транспорту (трамвай, тролейбус), затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 25.11.2013 №940.

Доцільність встановлення тарифів на послуги з перевезення пасажирів і багажу міським електричним транспортом (трамваєм та тролейбусом) підтверджена висновками Департаменту інфраструктури та Департаменту економіки та комунального майна.

На підставі ст. 20 Закону України Про Антимонопольний комітет України зазначений проект рішення був спрямований для розгляду Харківському обласному територіальному відділенню Антимонопольного комітету України.

Зауважень щодо порядку формування тарифів на послуги з перевезення пасажирів і багажу міським електричним транспортом (трамваєм та тролейбусом) від відділення Антимонопольного комітету не надходило.

Відповідно до рішення виконавчого комітету Харківської міської ради від 18.06.2014 №358, з метою забезпечення загального та об`єктивного висвітлення діяльності виконавчих органів і посадових осіб Харківської міської ради, а також на виконання п. 4 Порядку формування тарифів на послуги міського електричного транспорту (трамвай, тролейбус), з метою проведення процедури публічного обговорення проект даного рішення було опубліковано на офіційному веб-сайті Харківської міської ради, міського голови, виконавчого комітету в мережі Інтернет.

Зауважень і пропозицій щодо зазначеного проекту рішення після публікації не надходило.

Відповідно до письмової інформації Департаменту інфраструктури, станом на 01.01.2019 інвентарний парк комунальних підприємств міського електротранспорту нараховує 244 од. трамвайних вагонів і 140 од. тролейбусів, з них відпрацювали свій амортизаційний термін 149 од. трамваїв (61,1%) і 103 од. тролейбусів (73,6%).

Відповідачем в обґрунтування прийнятого рішення зазначено, що через нестачу коштів відновлювальні ремонти основних технічних засобів проводяться в кількості, вимушено зменшеної проти необхідної потреби. Значна частина основних виробничих фондів має обмежений залишковий ресурс працездатності, внутрішні резерви підприємства на даний час практично вичерпані, а доходи отримані від господарської діяльності не забезпечують потреби на експлуатацію та технічний розвиток підприємств електротранспорту. Крім того вказано, що збільшились видатки зазначених підприємств на експлуатацію за рахунок зростання мінімальної заробітної плати, вартості енергоносіїв, матеріалів, запасних частин для електротранспорту.

Як раніше зазначалось, Рішенням виконавчого комітету Харківської міської ради від 22.05.2019 №349 "Про встановлення тарифу на послуги з перевезення пасажирів і багажу міським електричним транспортом (трамваєм та тролейбусом)" встановлено тариф на послугу з перевезення пасажирів електричним транспортом у розмірі: для фізичних осіб 6,00 грн. за разове перевезення одного пасажира або одного місця багажу; для юридичних осіб 6,00 грн. за разове перевезення одного пасажира або одного місця багажу (п. 1 рішення).

Пунктом 2 рішення визнано таким, що втратили чинність, рішення виконавчого комітету Харківської міської ради від 28.03.2018 №202 "Про встановлення тарифу на послугу з перевезення пасажирів і багажу міським електричним транспортом (трамваєм та тролейбусом)", від 06.02.2019 №72 "Про встановлення тарифу на послугу з перевезення пасажирів і багажу міським електричним транспортом (трамваєм та тролейбусом)", від 20.02.2019 №87 "Щодо послуги з перевезення пасажирів і багажу міським електричним транспортом (трамваєм та тролейбусом)".

Рішення набирає чинності з дня офіційного оприлюднення (п. 5 рішення).

Як вбачається з матеріалів справи, рішення оприлюднене 22.05.2019 на офіційному сайті Харківської міської ради, Харківського міського голови, виконавчого комітету, а також Харківській міській газеті "Харьковские Известия" від 23.05.2019 №44.

З цього приводу суд зазначає наступне.

Відповідно до частини другої статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Частиною першою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

У пункті 8 частини першої статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України зазначено, що позивач - це особа, на захист прав, свобод та інтересів якої подано позов до адміністративного суду, а також суб`єкт владних повноважень, на виконання повноважень якого подано позов до адміністративного суду.

Відповідно до частини першої статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.

Аналіз наведених вище норм свідчить про те, що завдання адміністративного судочинства полягає у захисті саме порушених прав особи у публічно-правових відносинах, у яких відповідач реалізує владні управлінські функції стосовно заявника.

У підпункті 4.1 пункту 4 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України №19-рп/2011 зазначено, що права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави (частина друга статті 3 Конституції України). Для здійснення такої діяльності органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові і службові особи наділені публічною владою, тобто мають реальну можливість на підставі повноважень, встановлених Конституцією і законами України, приймати рішення чи вчиняти певні дії. Особа, стосовно якої суб`єкт владних повноважень прийняв рішення, вчинив дію чи допустив бездіяльність, має право на захист.

Суд зазначає, що оскаржуване рішення у зв`язку із втратою чинності не породжує правових наслідків для сторін даної справи та інших її учасників й відповідно не порушує їх прав та не встановлює обов`язків.

У зв`язку з вищевикладеним, суд приходить до висновку про відмову у задоволенні даного позову у зв`язку із втратою чинності Рішенням Виконавчого комітету Харківської міської ради Харківської області від 06 лютого 2019 року №72 Про встановлення тарифів на послуги з перевезення пасажирів і багажу міським електричним транспортом (трамваєм та тролейбусом) та як виходячої з цього, відсутності правових наслідків або встановлених обов`язків для учасників даної справи, які б мали місце при реалізації цього рішення і як підсумку позбавлення вказаних ознак даним актом - відсутності порушення прав позивачів спірним рішенням, на час розгляду справи по суті.

Таким чином, позовні вимоги Громадської організації "Харківський антикорупційний центр" та ОСОБА_1 про скасування Рішення Виконавчого комітету Харківської міської ради Харківської області від 06 лютого 2019 року №72 Про встановлення тарифів на послуги з перевезення пасажирів і багажу міським електричним транспортом (трамваєм та тролейбусом) задоволенню не підлягають.

Керуючись ст.ст. 14, 243-246, 258, 262, 293, 295-297, п. 3 Прикінцевих положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

В И Р І Ш И В:

В задоволенні адміністративного позову Громадської організації "Харківський антикорупційний центр" (вул. Польова, буд. 36/45, м. Харків, 61068, ЄДРПОУ 40270358), ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Виконавчого комітету Харківської міської ради (майдан Конституції, буд. 7, м. Харків, 61003, ЄДРПОУ 04059243), треті особи: Комунальне підприємство "Тролейбусне депо №3" (вул. Свистуна, буд. 2-б, м. Харків, 61007, ЄДРПОУ 37765993), Комунальне підприємство "Тролейбусне депо №2" (вул. Ньютона, буд. 5, м. Харків, 61105, ЄДРПОУ 37766007), Комунальне підприємство "Тролейбусне підприємство №3" (вул. Свистуна, буд. 2-б, м. Харків, 61007, ЄДРПОУ 37765993), Комунальне підприємство "Жовтневе трамвайне депо" (вул. Москалівська, буд. 199-А, м. Харків, 61157, ЄДРПОУ 37765988), Комунальне підприємство "Салтівське трамвайне депо" (просп. Тракторобудівників, буд. 109, м. Харків, 61129, ЄДРПОУ 37766028) про скасування рішення - відмовити.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення, з урахуванням приписів п. 3 Прикінцевих положень КАС України.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду із врахуванням приписів Закону України №540-IX від 30 березня 2020 року "Про внесення змін до деяких законодавчих актів, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-2019)".

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя М.М.Панов

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.04.2020
Оприлюднено21.04.2020
Номер документу88838646
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/1545/19

Постанова від 15.12.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Постанова від 15.12.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Ухвала від 14.12.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Ухвала від 27.11.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Ухвала від 29.07.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Ухвала від 29.07.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бегунц А.О.

Постанова від 25.06.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Калашнікова О.В.

Ухвала від 24.06.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Калашнікова О.В.

Рішення від 21.04.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Панов М.М.

Ухвала від 06.03.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Панов М.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні