ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
21 квітня 2020 року о/об 16 год. 48 хв.Справа № 280/6448/19 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Прасова О.О. при секретарі Новіковій Д.А., за участю представника позивача Пащенко А.С., представника відповідача Фоменко А.С., розглянувши у місті Запоріжжі у відкритому судовому засіданні у порядку загального позовного провадження адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 )
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача - Орлянська сільська рада Василівського району Запорізької області (71660, Запорізька область, Василівський район, с.Орлянське, вул.Центральна, буд.150; код ЄДРПОУ 04351848)
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача - Малобілозерська сільська рада Василівського району Запорізької області (71670, Запорізька область, Василівський район, с.Мала Білозерка, вул.Центральна, буд.1; код ЄДРПОУ 04351831)
про визнання протиправними та скасування рішень,
ВСТАНОВИВ:
До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (надалі - позивач, ОСОБА_1 ) до Балківської сільської ради Василівського району Запорізької області (надалі - відповідач), в якій позивач просить суд: 1) визнати протиправним та скасувати рішення Балківської сільської ради Василівського району Запорізької області від 23.09.2019 за №1 Про надання згоди на добровільне об`єднання територіатьних громад ; 2) визнати протиправним та скасувати рішення Балківської сільської ради Василівського району Запорізької області від 31.10.2019 за №1 Про схвалення проекту рішення сільської ради Про добровільне об`єднання територіальних громад .
У позові зазначено наступне. Рішення Балківської сільської ради Василівського району Запорізької області від 23.09.2019 за №1 Про добровільне об`єднання територіальних громад та від 31.10.2019 за №1 Про схвалення проекту рішення сільської ради Про добровільне об`єднання територіальних громад порушують права позивача безпосередньо як жителя вказаної територіальної громади, зокрема: порушено конституційне право позивача брати участь у вирішенні питань місцевого значення - через не оприлюднення відповідачем інформації про проведення громадських обговорень питання про об`єднання сіл Орлянське, Ясна Поляна, Відножине, Улянівка, Тополине Орлянської сільської ради Василівського району Запорізької області, сіл Мала Білозерка, Новобілозерка Малобілозерської сільської ради Василівського району Запорізької області, села Балки Балківської сільської ради Василівського району Запорізької області в Малобілозерську територіальну громаду з центром у селі Мала Білозерка, позивач як мешканець с.Балки не зміг взяти участь у громадських слуханнях із вказаного питання; через не оприлюднення відповідачем оскаржуваних рішень та їхніх проектів в порядку, встановленому ст.15 Закону України Про доступ до публічної інформації , було порушене право позивача знайомитися з проектами рішень та рішеннями органу місцевого самоврядування; через невідповідність оскаржуваних рішень Перспективному плану формування територій громад Запорізької області , затвердженому розпорядженням Кабінету Міністрів України від 16.09.2015 за №938, існує ризик утворення неспроможної Малобілозерської територіальної громади, оскільки розрахунки щодо спроможності об`єднання сіл Орлянське, Ясна Поляна, Відножине, Улянівка, Тополине Орлянської сільської ради Василівського району Запорізької області, сіл Мала Білозерка, Новобілозерка Малобілозерської сільської ради Василівського району Запорізької області, села Балки Балківської сільської ради Василівського району Запорізької області в Малобілозерську територіальну громаду з центром у селі Мала Білозерка ніким не проводились. Оскільки позивач є мешканцем села Балки, утворення неспроможної територіальної громади на території села позивача порушуватиме його права.
Представник позивача підтримав позовні вимоги.
Відповідачем у відзиві на позовну заяву (т.1, а.с.122-125) зазначено наступне. 1) Відповідач не погоджується з твердженням позивача щодо порушення його конституційного права брати участь у вирішенні питань місцевого значення - через не оприлюднення інформації про проведення громадських обговорень з питань добровільного об`єднання Балківською сільською радою, так як інформація була оприлюднена належним чином. Крім того, 30.09.2019 за вх.№360 до Балківської сільської ради надходив Запит на інформацію від ОСОБА_1 в якому він просив надати інформацію з приводу проведення 20.09.2019 біля будівлі сільської ради зборів по ОТГ, а тому позивачу було відомо про дату, місце та час проведення громадських обговорень стосовно добровільного об`єднання громад. Відповідач вважає, що позивач не правильно трактує термін протягом 30 днів . 2) Розпорядженням голови Запорізької обласної державної адміністрації №545 від 14.11.2019 було затверджено та видано висновок щодо відповідності Конституції та законам України проектів рішень стосовно добровільного об`єднання територіальних громад Малобілозерської, Балківської та Орлянської сільських рад Василівського району Запорізької області у Малобілозерську сільську об`єднану територіальну громаду Василівського району Запорізької області з адміністративним центром у селі Мала Білозерка. 3) Перспективний план має рекомендаційний характер, не містить обов`язкових приписів, не є актом індивідуальної правової дії чи нормативно-правовим актом. Позиція позивача щодо неспроможності створеної територіальної громади є лише його припущенням та суб`єктивною думкою.
Представник відповідача проти позову заперечував.
Третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача - Орлянською сільською радою Василівського району Запорізької області подано до суду письмові пояснення (т.1, а.с.120-121), в яких зазначено наступне. Оголошення про проведення громадських обговорень стосовно добровільного об`єднання територіальних громад було офіційно опубліковано Банківською сільською радою в районній газеті Нова Таврія від 18.09.2019 за №69(11360), в результаті чого проведено громадське обговорення, про що також опублікована інформація в районній газеті Нова Таврія від 28.09.2019 за №72(11363). Розпорядженням голови Запорізької обласної державної адміністрації №545 від 14.11.2019 було затверджено висновок щодо відповідності Конституції та законам України проектів рішень стосовно добровільного об`єднання територіальних громад Малобілозерської, Балківської та Орлянської сільських рад Василівського району Запорізької області у Малобілозерську сільську об`єднану територіальну громаду Василівського району Запорізької області з адміністративним центром у селі Мала Білозерка. Ризик утворення неспроможної Малобілозерської територіальної громади у складі територіальних громад сіл Орлянське, Відножине, Тополине, Ул`янівка, Ясна Поляна Орлянської сільської ради, сіл Мала Білозерка, Новобілозерка Малобілозерської сільської ради та села Балки Балківської сільської ради в Малобілозерську територіальну громаду з центром в селі Мала Білозерка - це виключно суб`єктивна думка позивача. Перспективний план має рекомендаційний характер, не містить обовязкових приписів, не є актом індивідуальної дії правової дії чи нормативно-правовим актом. Тому, перспективний план не створює жодних юридично значимих наслідків. Просить у задоволенні позову відмовити.
Представник Орлянської сільської ради Василівського району Запорізької області просив розглянути справу без участі третьої особи.
Третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача - Малобілозерською сільською радою Василівського району Запорізької області подано до суду письмові пояснення (т.1, а.с.81), в яких зазначено наступне. Оголошення про проведення громадських обговорень стосовно добровільного об`єднання територіальних громад було офіційно опубліковано в районній газеті Нова Таврія від 18.09.2019 за №69(11360), в результаті чого проведено громадське обговорення, про що також опублікована інформація в районній газеті Нова Таврія від 28.09.2019 за №72(11363). Рішення Балківської сільської ради Василівського району Запорізької області мають цілковито законний характер, процедура добровільного об`єднання територіальних громад сіл Орлянське, Відножине, Тополине, Ул`янівка, Ясна Поляна Орлянської сільської ради, сіл Мала Білозерка, Новобілозерка Малобілозерської сільської ради та села Балки Балківської сільської ради в Малобілозерську територіальну громаду з центром в селі Мала Білозерка проведена у повній відповідності до діючого законодавства України. Позовна заява не містить посилання на незаперечні мотиви за яких позивач вважає, що захист його прав, свобод та інтересів порушено. Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 16.09.2015 за №938-р Про затвердження перспективного плану формування територій громад Запорізької області , у переліку територіальних громад Запорізької області Малобілозерська територіальна громада посідає місце самодостатньої спроможної територіальної громади.
Представник Малобілозерської сільської ради Василівського району Запорізької області просив розглянути справу без участі третьої особи.
Ухвалою судді від 03.02.2020 відкрито загальне позовне провадження у справі та призначено підготовче судове засідання на 02.03.2020.
02.03.2020 ухвалою суду відкладено розгляд справи на 30.03.2020.
30.03.2020 ухвалою суду закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 21.04.2020.
Розглянувши наявні матеріали та фактичні обставини справи, дослідивши і оцінивши надані докази в їх сукупності, суд з`ясував наступне.
У ст.15 Закону України Про доступ до публічної інформації зазначено: 1. Розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати: 1) інформацію про організаційну структуру, місію, функції, повноваження, основні завдання, напрями діяльності та фінансові ресурси (структуру та обсяг бюджетних коштів, порядок та механізм їх витрачання тощо); 2) нормативно-правові акти, акти індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийняті розпорядником, проекти рішень, що підлягають обговоренню, інформацію про нормативно-правові засади діяльності; 3) перелік та умови отримання послуг, що надаються цими органами, форми і зразки документів, правила їх заповнення; 4) порядок складання, подання запиту на інформацію, оскарження рішень розпорядників інформації, дій чи бездіяльності; 5) інформацію про систему обліку, види інформації, яку зберігає розпорядник; 5-1) перелік наборів даних, що оприлюднюються у формі відкритих даних; 6) інформацію про механізми чи процедури, за допомогою яких громадськість може представляти свої інтереси або в інший спосіб впливати на реалізацію повноважень розпорядника інформації; 7) плани проведення та порядок денний своїх відкритих засідань; 8) розташування місць, де надаються необхідні запитувачам форми і бланки установи; 9) загальні правила роботи установи, правила внутрішнього трудового розпорядку; 10) звіти, в тому числі щодо задоволення запитів на інформацію; 11) інформацію про діяльність суб`єктів владних повноважень, а саме про: їхні місцезнаходження, поштову адресу, номери засобів зв`язку, адреси офіційного веб-сайту та електронної пошти; прізвище, ім`я та по батькові, службові номери засобів зв`язку, адреси електронної пошти керівника органу та його заступників, а також керівників структурних та регіональних підрозділів, основні функції структурних та регіональних підрозділів, крім випадків, коли ці відомості належать до інформації з обмеженим доступом; розклад роботи та графік прийому громадян; вакансії, порядок та умови проходження конкурсу на заміщення вакантних посад; перелік та умови надання послуг, форми і зразки документів, необхідних для надання послуг, правила їх оформлення; перелік і службові номери засобів зв`язку підприємств, установ та організацій, що належать до сфери їх управління, та їх керівників, крім підприємств, установ та організацій, створених з метою конспірації, оперативно-розшукової або контррозвідувальної діяльності; порядок складання, подання запиту на інформацію, оскарження рішень суб`єктів владних повноважень, їх дій чи бездіяльності; систему обліку, види інформації, якою володіє суб`єкт владних повноважень; 12) іншу інформацію про діяльність суб`єктів владних повноважень, порядок обов`язкового оприлюднення якої встановлений законом. 2. Інформація, передбачена частиною першою цієї статті, підлягає обов`язковому оприлюдненню невідкладно, але не пізніше п`яти робочих днів з дня затвердження документа. У разі наявності у розпорядника інформації офіційного веб-сайту така інформація оприлюднюється на веб-сайті із зазначенням дати оприлюднення документа і дати оновлення інформації. 3. Проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття. Вимоги цієї частини щодо строку оприлюднення не застосовуються до проектів рішень органів місцевого самоврядування, спрямованих на надання адміністративних послуг, якщо це призведе до порушення встановленого законом строку надання відповідної адміністративної послуги. 4. Невідкладному оприлюдненню підлягає будь-яка інформація про факти, що загрожують життю, здоров`ю та/або майну осіб, і про заходи, які застосовуються у зв`язку з цим .
Як зазначено у ч.3 ст.59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених пунктами 4 і 16 статті 26, пунктами 1, 29 і 31 статті 43 та статтями 55, 56 цього Закону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням. Результати поіменного голосування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації". На офіційному веб-сайті ради розміщуються в день голосування і зберігаються протягом необмеженого строку всі результати поіменних голосувань. Результати поіменного голосування є невід`ємною частиною протоколу сесії ради.
Згідно з ч.3 ст.5 Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад сільський, селищний, міський голова забезпечує вивчення пропозиції щодо ініціювання добровільного об`єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи.
Відповідно до ч.4 ст.5 Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад порядок проведення громадського обговорення з питань, передбачених цим Законом, визначається сільською, селищною, міською радою.
У ст.6 Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад зазначено: 1. Сільський, селищний, міський голова після прийняття відповідною радою рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад надсилає пропозицію про таке об`єднання сільському, селищному, міському голові суміжної територіальної громади. 2. Сільський, селищний, міський голова суміжної територіальної громади забезпечує вивчення пропозиції щодо добровільного об`єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи або про відмову в наданні згоди. 3. У разі прийняття рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад сільський, селищний, міський голова, який ініціював об`єднання, приймає рішення про утворення спільної робочої групи з підготовки проектів рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад та інформує про це Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідні обласну раду, обласну державну адміністрацію. Спільна робоча група формується з однакової кількості представників від кожної територіальної громади, що об`єднується. Утворення спільної робочої групи є початком процедури добровільного об`єднання територіальних громад. 4. Спільна робоча група готує проекти відповідних рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад .
Згідно з ч.2 ст.7 Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад сільські, селищні, міські голови забезпечують протягом 60 днів проведення обов`язкового громадського обговорення (громадські слухання, збори громадян, інші форми консультацій з громадськістю) підготовлених спільною робочою групою проектів рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад, за результатами якого сільські, селищні, міські голови вносять питання про його схвалення на розгляд сільських, селищних, міських рад. Питання про схвалення проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад розглядається сільськими, селищними, міськими радами протягом 30 днів з дня його внесення на їх розгляд та з врахуванням результатів громадського обговорення.
Відповідно до ч.3 ст.7 Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад схвалені сільськими, селищними, міськими радами проекти рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад у п`ятиденний строк подаються Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласній державній адміністрації для надання висновку щодо відповідності цього проекту Конституції та законам України.
Як зазначено у ч.4 ст.7 Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад , Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація протягом 10 робочих днів з дня отримання проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад готує відповідний висновок, що затверджується постановою Ради міністрів Автономної Республіки Крим, розпорядженням голови обласної державної адміністрації.
У розпорядженні Балківського сільського голови №151 від 13.09.2019 Про ініціювання добровільного об`єднання територіальних громад сіл, селиш, міст зазначено: … Відповідно до частин 1, 2 статті 5 Закону України Пpo добровільне об`єднання територіальних громад , статей 42, 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні : 1.Ініціюю добровільне об`єднання територіальних громад сіл Орлянське, Ясна Поляна, Відножине, Улянівка, Тополине Орлянської сільської ради Василівського району Запорізької області, сіл Мала Білозерка, Новобілозерка Малобілозерської сільської ради Василівського району Запорізької області, села Балки Балківської сільської ради Василівського району Запорізької області, Малобілозерську сільську об`єднану територіальну громаду з адміністративним центром в селі Мала Білозерка. 2.Провести громадське обговорення щодо можливого добровільного об`єднання територіальних громад протягом 30 днів з дня прийняття цього розпорядження. Відповідальною особою призначити секретаря сільської ради. Включити до порядку денного 43 позачергової сесії сьомого скликання Балківської сільської ради Василівського району Запорізької області питання про добровільне об`єднання територіальних громад сіл Орлянське, Ясна Поляна, Відножине, Улянівка, Тополине Орлянської сільської ради Василівського району Запорізької області, сіл Мала Білозерка, Новобілозерка Малобілозерської сільської ради Василівського району Запорізької області, села Балки Балківської сільської ради Василівського району Запорізької області, Малобілозерську сільську об`єднану територіальну громаду з адміністративним центром в селі Мала Білозерка. … (т.1, а.с.14).
У розпорядженні Балківського сільського голови №151/1 від 13.09.2019 Про проведення громадських обговорень щодо добровільного об`єднання територіальних громад сіл зазначено: … Відповідно до частин 1, 2 статті 5 Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад , статті 42 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , рішення Балківської сільської ради Василівського району Запорізької області від 01.03.2017 №15 Про затвердження Порядку проведення громадських обговорень з питань добровільного об`єднання територіальних громад та у зв`язку з ініціюванням добровільного об`єднання територіальних громад сіл Орлянське, Ясна Поляна, Відножине, Улянівка, Тополине Орлянської сільської ради Василівського району Запорізької області, сіл Мала Білозерка, Новобілозерка Малобілозерської сільської ради Василівського району Запорізької області, села Балки Балківської сільської ради Василівського району Запорізької області, Малобілозерську сільську об`єднану територіальну громаду з адміністративним центром в селі Мала Білозерка. 1.Провести громадське обговорення 16 год. 00 хв. 20 вересня 2019 року біля будівлі Балківської сільської ради по вул.Каховська, 26. 2.Основною метою проведення громадських обговорень є залучення громадськості до розгляду пропозицій щодо добровільного об`єднання територіальних громад сіл під час прийняття відповідного рішення. 3.Про проведення громадських обговорень інформувати громадськість шляхом розміщення оголошення в інтернеті, розповсюдження оголошень на території ради. 4. До громадських обговорені, залучити: - Посадових осіб та працівників апарату виконавчого комітету Балківської сільської ради; - Керівників, працівників підприємств, установ та приватних підприємств; - Депутатів Балківської сільської ради; Представників засобів масової інформації. … (т.1, а.с.15).
У газеті Нова Таврія від 18.09.2019 за №69(11360) міститься повідомлення Балківської сільської ради Василівського району Запорізької області про запрошення всіх на сходку громадян 20.09.2019 о 16.00 год. біля сільської ради для громадського обговорення питання Про добровільне об`єднання територіальних громад сіл Орлянської, Малобілозерської, Балківської сільрад в об`єднану Малобілозерську територіальну громаду з центром у с.Мала Білозерка . Всім бажаючим висловити свою думку письмово запропоновано занести свої пропозиції до сільради (т1, а.с.85-86, 222).
У письмових поясненнях представника відповідача по даній адміністративній справі №280/6448/19 зазначено: … Тому, в усіх людних місцях, магазинах, школах, сільській раді, в спеціально відведених місцях були розміщені оголошення про проведення громадських обговорень з зазначенням дати - 20 вересня 2019 року о 16-00 годині. … (т.1, а.с.213).
Позивачем зазначеного не спростовано.
Враховуючи матеріали справи, суд вважає, що відповідачем було належним чином та завчасно повідомлено членів територіальної громади про проведення 20.09.2019 о 16.00 год. біля будівлі сільської ради громадського обговорення питання Про добровільне об`єднання територіальних громад сіл Орлянської, Малобілозерської, Балківської сільрад в об`єднану Малобілозерську територіальну громаду з центром у с.Мала Білозерка .
У Рішенні Балківської сільської ради Василівського району Запорізької області №1 від 23.09.2019 Про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад зазначено: … Відповідно до частини 3 статті 5 Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад , розглянувши ініціативу щодо добровільного об`єднання сільського голови, результати громадського обговорення, Балківська сільська рада ВИРІШИЛА: 1.Дати згоду на добровільне об`єднання територіальних громад сіл Орлянське, Ясна Поляна, Відножине, Улянівка, Тополине Орлянської сільської ради Василівського району Запорізької області, сіл Мала Білозерка, Новобілозерка Малобілозерської сільської ради Василівського району Запорізької області, села Балки Балківської сільської ради Василівського району Запорізької області, в Малобілозерську сільську об`єднану територіальну громаду з адміністративним центром в селі Мала Білозерка. 2.Делегувати сільського голову Радченко Марію Іванівну та секретаря ради Щербань Ірину Іванівну до складу спільної робочої групи з підготовки проектів рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад. … (т.1, а.с.65, 226).
30.09.2019 позивач звернувся до відповідача з Запитом про надання інформації (вх.№360), в якому просив надати інформацію з приводу проведення 20.09.2019 біля будівлі сільської ради зборів по ОТГ (т.1, а.с.12).
У газеті Нова Таврія від 26.10.2019 за №80(11371) міститься повідомлення Балківської сільської ради Василівського району Запорізької області про проведення громадського обговорення 29.10.2019 о 10.00 год. біля будівлі Балківської сільської ради проекту рішення спільної робочої групи Про добровільне об`єднання територіальних громад (т.1, а.с.83-84, 224).
У Рішенні Балківської сільської ради Василівського району Запорізької області №1 від 31.10.2019 Про схвалення проекту рішення сільської ради Про добровільне об`єднання територіальних громад зазначено: … Відповідно до частини 2 статті 7 Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад , розглянувши проект рішення сільської ради Про добровільне об`єднання територіальних громад , підготовлений спільною робочою групою, результатами громадських обговорень, Балківська сільська рада ВИРІШИЛА: 1.Схвалити проект рішення Балківської сільської ради Про добровільне об`єднання територіальних громад (додається). 2.Голові Балківської сільської ради Радченко М.І. подати проекти рішень Балківської сільської ради, Малобілозерської сільської ради, Орлянської сільської ради Про добровільне об`єднання територіальних громад до Запорізької обласної державної адміністрації для надання висновку щодо відповідності цього проекту Конституції та законам України. … (т.1, а.с.28, 231).
В обґрунтування позиції по справі відповідачем надано до суду: Протокол засідання сорок третьої (позачергової) сесії Балківської сільської ради сьомого скликання від 23.09.2019; Протокол поіменного голосування на сорок третій (позачерговій) сесії 7 скликання з питання Про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад від 23.09.2019; Протокол засідання сорок п`ятої (позачергової) сесії Балківської сільської ради сьомого скликання від 31.10.2019; Протокол поіменного голосування на сорок п`ятій (позачерговій) сесії 7 скликання з питання Про схвалення проекту рішення сільської ради Про добровільне об`єднання територіальних громад від 31.10.2019 (т.1, а.с.99-101, 148-149, 227, 234).
Судом досліджено: Журнал реєстрації громадян по проведенню громадських обговорень з питань добровільного об`єднання територіальних громад від 20.09.2019 та від 29.10.2019 (т.1, а.с.107-119, 238-250); Протокол громадських обговорень №1 від 20.09.2019 (т.1, а.с.16-17, 146-147); Протокол громадських обговорень №2 від 29.10.2019 (т.1, а.с.157).
При цьому, Протокол громадських обговорень №1 від 20.09.2019 (т.1, а.с.16-17) доданий до позову позивачем дещо відрізняється за змістом від Протоколу громадських обговорень №1 від 20.09.2019 наданого до суду позивачем під час розгляду справи (т.1, а.с.146-147)
Так, у Протоколі громадських обговорень №1 від 20.09.2019 наданого до суду позивачем під час розгляду справи, зокрема, зазначено: … ГОЛОСУВАЛИ: - за - 155 (сто п`ятдесят п`ять) голосів; - проти - 1 (один) голосів; - утримались - 0 голосів. ВИРІШИЛИ: 1.Підтримати ініціативу сільського голови Радченко М.І. та надати згоду на добровільне обєднання територіальних громад сіл Орлянське, Ясна поляна, Відножине, Улянівка, Тополине Орлянської сільської ради Василівського району Запорізької області, сіл Мала Білозерка, Новобілозерка Малобілозерської сільської ради Василівського району Запорізької області, села Балки Василівського району Запорізької області Малобілозерську територіальну громаду з центром у селі Мала Білозерка. … .
Водночас, у Протоколі громадських обговорень №1 від 20.09.2019 доданому до позову позивачем відсутній, зокрема, такий текст: … ГОЛОСУВАЛИ: - за - 155 (сто п`ятдесят п`ять) голосів; - проти - 1 (один) голосів; - утримались - 0 голосів. … .
У листі Балківської сільської ради Василівського району Запорізької області від 18.10.2019 за №1015 на адресу позивача зазначено: … Під час проведення громадських обговорень було зареєстровано 156 осіб, згідно з законодавством України голосування громадян на сході не передбачено. … (т.1, а.с.13).
На думку суду, існування Протоколів громадських обговорень №1 від 20.09.2019 з дещо різним змістом не впливає на відображення у них фактичного волевиявлення більшості членів територіальної громади.
Допитані як свідки ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 повідомили, що були присутніми 20.09.2019 на громадському обговоренні з питань добровільного об`єднання територіальних громад.
При цьому, у Журналі реєстрації громадян по проведенню громадських обговорень з питань добровільного об`єднання територіальних громад 20.09.2019 міститься інформація лише про реєстрацію ОСОБА_4 та її позицію при зазначеному обговоренні.
Також, виступи ОСОБА_4 відображені у Протоколі громадських обговорень №1 від 20.09.2019 (т.1, а.с.16-17, 146-147).
На думку суду, всі хто був заінтересований, відстежував інформацію щодо добровільного об`єднання територіальних громад - той прибув 20.09.2019 о 16.00 год. до будівлі сільської ради.
До суду не надано відеофіксації процесу громадського обговорення 20.09.2019 питання Про добровільне об`єднання територіальних громад сіл Орлянської, Малобілозерської, Балківської сільрад в об`єднану Малобілозерську територіальну громаду з центром у с.Мала Білозерка .
Звідси, суд позбавлений можливості з`ясувати як фактично відбувався процес обговорення 20.09.2019 питання Про добровільне об`єднання територіальних громад сіл Орлянської, Малобілозерської, Балківської сільрад в об`єднану Малобілозерську територіальну громаду з центром у с.Мала Білозерка .
Бажання реєстрації у Журналі реєстрації громадян по проведенню громадських обговорень з питань добровільного об`єднання територіальних громад, присутність протягом всього часу та взагалі на обговоренні зазначеного питання, участь у прийнятті рішення за результатами обговорення - не є обов`язковими та відносяться до суб`єктивного волевиявлення фізичних осіб.
У ст.5 та ст.6 Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад зазначається про необхідність вчинення певних дій протягом конкретного часу, тобто такі дії мають бути вчинені, зокрема, до 30 дня включно. Вони можуть бути вчинені у коротший строк, але не пізніше 30 дня.
Суд вважає, що позивачем не доведено порушення відповідачем вимог ч.3 ст.5 та ч.2 ст.6 Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад щодо прийняття 13.09.2019 Балківським сільським головою розпорядження №151/1 Про проведення громадських обговорень щодо добровільного об`єднання територіальних громад сіл , а 23.09.2019 Балківською сільською радою Василівського району Запорізької області рішення №1 Про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад .
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 16.09.2015 за №938 (у редакції розпорядження Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 за №266-р) затверджено Перспективний план формування територій громад Запорізької області (надалі - Перспективний план формування територій громад Запорізької області ).
У п.2 вказаного Розпорядження Кабінету Міністрів України від 16.09.2015 за №938 (у редакції розпорядження Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 за №266-р) зазначено: 2.Запорізькій обласній державній адміністрації продовжити роботу з підготовки пропозицій про внесення змін до плану, затвердженого цим розпорядженням, та внесення таких пропозицій в установленому порядку на розгляд Кабінету Міністрів України .
Судом прийнято до уваги, що розпорядженням голови Запорізької обласної державної адміністрації від 14.11.2019 за №545 затверджено Висновок щодо відповідності Конституції та законам України проєктів рішень стосовно добровільного об`єднання територіальних громад Малобілозерської, Балківської та Орлянської сільських рад Василівського району Запорізької області у Малобілозерську сільську об`єднану територіальну громаду Василівського району Запорізької області з адміністративним центром у селі Мала Білозерка (т.1, а.с.21; т.2, а.с.9).
При цьому, у Висновку щодо відповідності Конституції та законам України проєктів рішень стосовно добровільного об`єднання територіальних громад Малобілозерської, Балківської та Орлянської сільських рад Василівського району Запорізької області у Малобілозерську сільську об`єднану територіальну громаду Василівського району Запорізької області з адміністративним центром у селі Мала Білозерка , затвердженому розпорядженням голови Запорізької обласної державної адміністрації від 14.11.2019 за №545, зазначено: … Об`єднання в Малобілозерську сільську територіальну громаду відбувається не за перспективним планом формування територій громад Запорізької області, затвердженим розпорядженням Кабінету Міністрів України від 16.09.2015 № 938-р (зі змінами). 4. Узагальнений висновок. Проєкти рішень стосовно добровільного об`єднання вищезазначених територіальних громад відповідають Конституції та законам України. … (т.1, а.с.21; т.2, а.с.9).
Вказані обставини позивачем не заперечуються.
Суд погоджується з позицією відповідача та третіх осіб, що Перспективний план формування територій громад Запорізької області не є рішенням обов`язковим для виконання, визначає перспективний розвиток подій та не виключає коригування.
Позивачем документально не доведено не дотримання відповідачем приписів Закону України Про доступ до публічної інформації , Закону України Про місцеве самоврядування в Україні .
За матеріалами справи, волевиявлення членів територіальної громади Балківської сільської ради Василівського району Запорізької області було враховано при вирішенні питань добровільного об`єднання територіальних громад.
При громадських обговореннях щодо добровільного об`єднання територіальних громад, крім іншого, з`ясовувались питання й економічної ефективності добровільного об`єднання територіальних громад.
Позивачем документально не обґрунтовано ризик можливості утворення неспроможної Малобілозерської територіальної громади у складі територіальних громад сіл Орлянське, Відножине, Тополине, Ул`янівка, Ясна Поляна Орлянської сільської ради, сіл Мала Білозерка, Новобілозерка Малобілозерської сільської ради та села Балки Балківської сільської ради з центром в селі Мала Білозерка.
Враховуючи наведене, суд вважає, що позивачем не доведено порушення відповідачем: його права брати участь у вирішенні питань місцевого значення; норм права при організації та проведенні громадських обговорень, прийнятті рішень з питань добровільного об`єднання територіальних громад.
У ст.19 Конституції України зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості (ч.1 ст.9 КАС України).
Відповідно до ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З огляду на викладене вище, позовні вимоги позивача є не обґрунтованими і не підлягають задоволенню. Доводи позивача не приймаються судом до уваги виходячи з вище зазначеного.
Судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи (ч.1 ст.132 КАС України).
Суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі (ч.1 ст.143 КАС України).
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.9, 77, 132, 139, 143, 243-246 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову відмовити у повному обсязі.
У стягненні з відповідача на користь позивача судових витрат - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строк, визначений ст.295 КАС України, а також інші процесуальні строки щодо апеляційного оскарження, продовжуються на строк дії такого карантину.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга може бути подана до Третього апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд.
Повний текст судового рішення складено 24.04.2020.
Суддя О.О. Прасов
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.04.2020 |
Оприлюднено | 27.04.2020 |
Номер документу | 88907365 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні