Рішення
від 22.04.2020 по справі 340/878/20
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 квітня 2020 року м. Кропивницький Справа №340/878/20

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого - судді Момонт Г.М., розглянув у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного провадження (письмове провадження) в м. Кропивницькому адміністративну справу

за позовом : Заступника керівника Олександрійської місцевої прокуратури Кіровоградської області

до відповідача : Боківської сільської ради Долинського району Кіровоградської області,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача : Дошкільний навчальний заклад Мальва ,

про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії.

Заступник керівника Олександрійської місцевої прокуратури Кіровоградської області звернувся з позовом до Боківської сільської ради Долинського району Кіровоградської області про:

- визнання протиправною бездіяльності Боківської сільської ради Долинського району Кіровоградської області щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку на якій розташований дошкільний навчальний заклад Мальва ;

- зобов`язання Боківської сільської ради Долинського району Кіровоградської області вчинити дії, спрямовані на оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку по вулиці Шкільна, 5 у с. Бокове Долинського району Кіровоградської області шляхом винесення на розгляд сесії питання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, вчинити дії щодо виготовлення та затвердження технічної документації із землеустрою та реєстрації речового права на земельну ділянку.

В обґрунтування правових підстав звернення до суду прокурор зазначив, що правовідносини, пов`язані з користуванням землями навчальних закладів освіти, становлять суспільний інтерес, а порушення порядку їх використання, такому суспільному інтересу не відповідає, суттєво шкодить інтересам держави та негативно впливає на державну політику у сфері земельних відносин. Позов мотивовано відсутністю у Дошкільного навчального закладу Мальва правовстановлюючих документів на земельну ділянку, що використовується таким навчальним закладом. Позивач вказує, що Боківська сільська рада Долинського району Кіровоградської області, яка відповідно до ст.10 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні управляє закладами освіти, що належать територіальній громаді, здійснює їх матеріально-технічне та фінансове забезпечення, протягом тривалого часу не здійснила оформлення правовстановлюючих документів та державну реєстрацію прав на земельну ділянку комунального дошкільного закладу освіти - ДНЗ Мальва , розташованого по вул. Шкільна, 5, с. Бокове, Долинський район, Кіровоградська область.

Відповідач правом на подачу відзиву на позовну заяву не скористався.

Ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду від 23.03.2020 р. відкрито провадження у справі та призначено до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження з повідомлення сторін (а.с.43-44).

Ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду від 22.04.2020 р. закрито провадження у справі в частині позовних вимог про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, в частині позовної вимоги про зобов`язання Боківську сільську раду Долинського району вчинити дії, спрямовані на оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку по АДРЕСА_1 . Шкільна, 5 у с. Бокове Долинського району Кіровоградської області в частині винесення на розгляд сесії питання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а.с.62).

Представником позивача подано клопотання про розгляд справи у порядку письмового провадження (а.с.57-59). Представником відповідача подано заяву про розгляд справи без їх участі (а.с.51).

Представник третьої особи в судове засідання не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлявся належним чином (а.с.49, 50).

З огляду на неявку в судове засідання всіх учасників справи, відповідно до ч.4 ст.229 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося, а розгляд справи згідно з ч.9 ст.205 КАС України проведено в порядку письмового провадження.

Дослідивши подані позивачем та відповідачем документи і матеріали, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, адміністративний суд,

ВСТАНОВИВ:

Долинський відділ Олександрійської місцевої прокуратури звернувся до Боківського сільського голови із запитом №12.34-60-731вих-20 від 31.01.2020 р. щодо стану оформлення земельних ділянок під дитячими навчальними закладами на території Долинського району (а.с.31).

Листом від 03.02.2020 р. №31/02-21 Боківська сільська рада Долинського району Кіровоградської області повідомила Долинський відділ Олександрійської місцевої прокуратури, що правовстановлюючі документи на земельну ділянку дошкільного навчального закладу не оформлені, а заходи стосовно оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку не вчинялись.

Окрім того, Долинський відділ Олександрійської місцевої прокуратури звернувся до Відділу у Долинському районі Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області із запитом №12.34-60-730вих-20 від 31.01.2020 р щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій розташований дошкільний навчальний заклад Мальва та виготовлення проекту відводу земельної ділянки та технічної документації із землеустрою (а.с.26).

Листом від 04.02.2020 р. №41/111-20 Відділ у Долинському районі Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області повідомив Долинський відділ Олександрійської місцевої прокуратури, що у Державному земельному кадастрі відсутні відомості щодо земельної ділянки, вказаної у запиті (а.с.25).

З огляду на Інформацію з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань Дошкільний навчальний заклад Мальва зареєстрований як юридична особа 24.07.2006 р. (а.с.18-21), перебуває у комунальній власності Боківської сільської ради та діє на підставі Статуту дошкільного навчального закладу Мальва , затвердженого рішенням сесії Боківської сільської ради №102 від 08.08.2016 р. (далі за текстом - Статут) (а.с.10-17).

Пунктом 2 розділу І Статуту визначено, що засновником дошкільного закладу є Боківська сільська рада. Засновник здійснює фінансування дошкільного закладу, його матеріально-технічне забезпечення, надає необхідні будівлі з обладнанням і матеріалами, організовує будівництво і ремонт приміщень, їх господарське обслуговування, харчування та медичне обслуговування дітей.

Пунктом 35 розділу VI Статуту передбачено, що управління дошкільним закладом здійснюється його засновником сільською радою та відділом освіти райдержадміністрації.

Відповідно до п.44 розділу VIІІ Статуту відповідно до рішення виконкому Боківської сільської ради дошкільний заклад має земельну ділянку, де розміщені ігрові майданчики, зони відпочинку, господарські будівлі та майно, вартість якого відображено у балансі дошкільного закладу відповідно до рішення сесії сільської ради та рішення виконкому.

Згідно з ч.1 ст.38 Закону України Про дошкільну освіту від 11.07.2001 р. №2628-ІІІ матеріально-технічна база закладу дошкільної освіти включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше. Майно закладу дошкільної освіти належить йому на правах, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

З огляду на ч.ч.1. 2 ст.80 Закону України Про освіту від 05.09.2017 р. №2145-VIII до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо; майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об`єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об`єкти авторського права та/або суміжних прав; інші активи, передбачені законодавством.

Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.

Порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.

Частиною 1 статті 92 Земельного кодексу України визначено, що право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

З огляду на п. а ч.2 ст.92 Земельного кодексу України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають: підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.

Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Згідно з ч.1 ст.122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Відповідно до абз.1, 7 ч.1 ст.123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Земельні ділянки державної та комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна, що перебувають у державній чи комунальній власності, передаються особам, зазначеним у пункті а частини другої статті 92 цього Кодексу, лише на праві постійного користування.

З огляду на ч.ч.2, 3, 6 ст.123 Земельного кодексу України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.

Статтею 125 Земельного кодексу України визначено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Згідно зі ст.126 Земельного кодексу України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

Відповідно до п.2 ч.1 ст.3 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень від 01.07.2004 р. №1952-VII загальними засадами державної реєстрації прав є: обов`язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав.

Отже, обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів, оформлених відповідно до чинного законодавства.

Частиною 5 статті 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 р. №280/97-ВР визначено, що органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правоможності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Як встановлено судом та не заперечується сторонами, дошкільний навчальний заклад Мальва користується земельною ділянкою на якій знаходиться дошкільний навчальний заклад, однак в порушення вимог земельного законодавства. Правовстановлюючі документи на таку земельну ділянку не оформлені, державна реєстрація права постійного користування не здійснена.

Однак, рішенням тридцять п`ятої сесії сьомого скликання Боківської сільської ради Долинського району Кіровоградської області від 31.03.2020 р.№780 Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою, щодо відведення земельної ділянки у постійне користування для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти надано дозвіл Дошкільному навчальному закладу Мальва на розроблення проекту землеустрою, щодо відведення земельної ділянки у постійне користування для будівництва та обслуговування закладів освіти орієнтовною площею 0,4000 га - 008.03. Землі під соціально-культурними об`єктами, із земель громадської забудови комунальної власності в межах населеного пункту за адресою: вул. Шкільна, 5, село Бокове Долинського району Кіровоградської області (а.с.52, 60).

Таким чином, Боківською сільською радою Долинського району Кіровоградської області допущено бездіяльність щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку на якій знаходиться Дошкільний навчальний заклад Мальва , шляхом виготовлення та затвердження технічної документації із землеустрою та реєстрації речового права на земельну ділянку, а тому позовні вимоги підлягають задоволенню.

Згідно з ч.2 ст.139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

У даній справі прокурор є суб`єктом владних повноважень та виконує функції з представництва інтересів держави у суді відповідно до ч.3 ст.23 Закону України Про прокуратуру від 14.10.2014 р. №1697-VII та ч.3 ст.53 КАС України, а тому враховуючи, що витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз не понесено, суд дійшов висновку, що відсутні витрати, які б підлягали стягненню з відповідача в порядку розподілу судових витрат.

Водночас, заява представника позивача містить клопотання про повернення на користь Прокуратури Кіровоградської області 1 051,00 грн. судового збору відповідно до ст.143 КАС України, якою встановлено, що у разі визнання позову відповідачем до початку розгляду справи по суті суд у відповідній ухвалі чи рішенні у порядку встановленому законом, вирішує питання про повернення позивачу п`ятдесяти відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову.

З огляду на ч.1 ст.142 КАС України у разі вирішення справи шляхом примирення, відмови позивача від позову, визнання позову відповідачем до початку розгляду справи по суті суд у відповідній ухвалі чи рішенні у порядку, встановленому законом, вирішує питання про повернення позивачу п`ятдесяти відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову.

Судом встановлено, що при зверненні до суду Прокуратурою Кіровоградської області сплачено судовий збір за позов керівника Олександрійської місцевої прокуратури Кіровоградської області у розмірі 2 102,00 грн. відповідно до платіжного доручення №180 від 12.02.2020 р. (а.с.36).

Беручи до уваги, що відповідачем вчинено дії спрямовані на оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку на якій знаходиться дошкільний навчальний заклад Мальва , що може розцінюватися як визнання позову до розгляду справи по суті, відповідно до ч.1 ст.142 КАС України підлягає поверненню Прокуратурі Кіровоградської області п`ятдесят відсотків судового збору в розмірі 1 051,00 грн. сплаченого відповідно платіжного доручення №180 від 12.02.2020 р. підлягає поверненню Прокуратурі Кіровоградської області.

Керуючись ст.ст.132, 142, 139, 242-246, 255, 293, 295-297 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов Заступника керівника Олександрійської місцевої прокуратури Кіровоградської області (м. Олександрія, Кіровоградська область, вул. Чижевського, 1а) до Боківської сільської ради Долинського району Кіровоградської області (с. Бокове, Долинський район, Кіровоградська область, вул. Миру, 2, код ЄДРПОУ 04365684) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити в повному обсязі.

2. Визнати протиправною бездіяльність Боківської сільської ради Долинського району Кіровоградської області (с. Бокове, Долинський район, Кіровоградська область, вул. Миру, 2, код ЄДРПОУ 04365684) щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку на якій знаходиться Дошкільний навчальний заклад Мальва , шляхом виготовлення та затвердження технічної документації із землеустрою та реєстрації речового права на земельну ділянку, а тому позовні вимоги підлягають задоволенню.

3. Зобов`язати Боківську сільську раду Долинського району Кіровоградської області (с. Бокове, Долинський район, Кіровоградська область, вул. Миру, 2, код ЄДРПОУ 04365684) вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, орієнтовною площею 0,4000 га, на якій знаходиться дошкільний навчальний заклад Мальва , шляхом виготовлення та затвердження технічної документації із землеустрою та реєстрації речового права на земельну ділянку.

Повернути Прокуратурі Кіровоградської області (код ЄДРПОУ 02910025, м. Кропивницький, вул. Велика Пермська, 4, р/р UA 848201720343100001000004600, Казначейство України ЕАП, МФО 820172) судовий збір у розмірі 1 051,00 грн. (одна тисяча п`ятдесят одна грн. 00 коп.) перерахований відповідно до платіжного доручення №180 від 12 лютого 2020 року на рахунок UA 398999980313191206084011002, отримувач коштів - УК у м.Кроп./м.Кропивницький/22030101, код отримувача - 38037409, банк отримувача - Казначейство України (ЕАП), код банку отримувача (МФО) - 899998.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду через Кіровоградський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.

Дата складання повного рішення суду - 22 квітня 2020 року.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду Г.М. Момонт

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.04.2020
Оприлюднено27.04.2020
Номер документу88910059
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —340/878/20

Рішення від 22.04.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. Момонт

Ухвала від 22.04.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. Момонт

Ухвала від 23.03.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. Момонт

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні