Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
27 квітня 2020 р. Справа№200/1862/20-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді - Ушенка С.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (в письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (ЄДРПОУ 38652962; 87547, Донецька обл., м. Маріуполь, вул. Митрополитська, буд. 175) до Комунальної установи Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Слов`янської міської ради Донецької області (ЄДРПОУ 37011369; 84116, Донецька обл., м. Слов`янськ, вул. Вільна, буд. 7а) про застосування заходів реагування, -
ВСТАНОВИВ:
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області звернулося до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Комунальної установи Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Слов`янської міської ради Донецької області про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) Комунальної установи Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Слов`янської міської ради Донецької області , розташованої за адресою: Донецька обл., Донецька обл., м. Слов`янськ, вул. Вільна, буд. 7а, до повного усунення порушень, шляхом заборони експлуатації вищезазначеного об`єкту.
В обґрунтування позову посилається на те, що за наслідками проведеної позапланової перевірки відповідача, результати якої оформлені актом № 171 від 20.12.2019, виявлено ряд порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту, серед яких 12 порушень є такими, що створюють безпосередню загрозу виникнення пожежі, несуть загрозу життю та здоров`ю людей, перешкоджають вільній евакуації людей у разі настання надзвичайної ситуації (пожежі, аварії тощо), ускладнюють гасіння пожежі, у зв`язку з чим існує необхідність застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) Комунальної установи Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Слов`янської міської ради Донецької області .
В матеріалах справи наявний відзив відповідача на позовну заяву, вмотивований тим, що на його думку встановлені під час перевірки порушення вимог законодавства у сфері пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту не можуть слугувати підставою для застосування заходу реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) Територіального центру, адже у такий спосіб порушиться принцип пропорційності порушення і покарання. Зупинення роботи Територіального центру спричинить стресову ситуацію та створить соціальну напругу серед 70 працівників Територіального центру та їх сімей, а також більше ніж 500 підопічних, порушить їх права на гідне життя, спричинить невиплату заробітної плати, а для підопічних становить загрозу їх фізичного існування. Зазначив про усунення більшості порушень, зазначених у акті перевірки №171 від 20.12.2019, та продовження роботи по усуненню інших порушень. Вважає частину порушень, що залишились, не критичними. Просить у задоволенні позовних вимог відмовити.
Ухвалою суду від 25 лютого 2020 року відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Розгляд справи проведено за правилами ст. 263 КАС України без проведення судового засідання та виклику осіб, які беруть участь у справі.
24.04.2020 від відповідача надійшли додаткові докази по адміністративній справі стосовно попередніх перевірок позивачем Комунальної установи Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Слов`янської міської ради Донецької області та заходи, вчинені відповідачем з метою виправлення виявлених порушень, а також інформація про діяльність закладу в умовах карантину щодо недопущення поширення випадків захворюваності населення короновірусом COVID-19 на території м. Слов`янськ.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та заперечення, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Позивач в даних правовідносинах є суб`єктом владних повноважень у відповідності до приписів п. 7 ч. 1 ст. 4 КАС України.
Відповідач - Комунальна установа Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Слов`янської міської ради Донецької області створена рішенням Слов`янської міської ради від 26.02.2010 №210-ХLIII-5, є юридичною особою, зареєстрована 05.05.2010 (номер запису у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань 1 277 102 0000 001952, ідентифікаційний код 37011369, вид діяльності за КВЕД 88.10 надання соціальної допомоги без забезпечення проживання для осіб похилого віку та інвалідів (основний)), місцезнаходження: 84116, Донецька обл., місто Слов`янськ, вул . Вільна, будинок 7А .
Згідно наказу начальника 9 ДПРЗ- ГУ ДСНС України у Донецькій області №184 від 11 грудня 2019 року Про здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) об`єктів з масовим перебуванням людей та посвідчення про проведення заходу державного нагляду (контролю) № 188 від 11 грудня 2019 року, на виконання доручення Прем`єр-міністра України від 11 грудня 2019 року №44205/1/1-19 та протокольного рішення засідання Кабінету Міністрів України від 6 грудня 219 року (витяг з протоколу № 23), в період з 19 грудня 2019 року по 20 грудня 2019 року службовою особою 6 ДПРЗ ГУ ДСНС України у Донецькій області проведено позапланову перевірку додержання (виконання) вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки в Комунальній установі Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Слов`янської міської ради донецької області , розташованій за адресою: Донецька обл., м. Слов`янськ, вул. Вільна, буд. 7А (а.с. 52).
За результатами зазначеного позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки позивачем складено акт перевірки від 20 грудня 2019 року №171, яким встановлені численні порушення вимог Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30 грудня 2014 року № 1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 5 березня 2015 року за № 252/26697, а саме:
- будівлю не обладнано системою протипожежного захисту, відповідно до ДБН В.2.5-56-2014 Інженерне обладнання будинків і споруд. Системи протипожежного захисту , що призведе до пізнього виявлення пожежі, в зв`язку з чим первинні засоби пожежогасіння будуть не ефективними, не відбудеться оповіщення людей, які перебувають у приміщеннях, в зв`язку з чим продукти горіння та чадний газ унеможливить своєчасну та безпечну евакуацію з приміщень та може призвести до отруєння людей що перебуватимуть у ній, гасіння пожежі здійсниться лише після прибуття пожежних підрозділів з необхідними засобами гасіння;
- не оброблені дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності, що під впливом небезпечних факторів пожежі призводить до їх руйнування, поширення пожежі зі збільшенням продуктів горіння, чадного газу та впливу підвищених температур та їх розповсюдження до шляхів евакуації, що унеможливить евакуацію людей з будівлі;
- сходові клітини, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечено евакуаційним освітленням, що не дасть людям можливість покинути небезпечне місце та не створить необхідні умови бачення та орієнтацію на шляхах евакуації і унеможливить пошук засобів безпеки та пожежогасіння;
- в приміщеннях будівлі електричні щитки не обладнано план-схемами підключення споживачів та пояснюючими написами із зазначенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки), що унеможливлює у разі виникнення пожежі відключення від електроживлення окреме приміщення;
- не забезпечено працівників засобами індивідуального захисту органів дихання від бойових отруйних речовин, з розрахунку 1 протигаз і 1 респіратор на особу, і додатково 2% від загальної кількості працюючого населення, що призведе до ураження органів дихання працюючого персоналу та може збільшити кількість летальних випадків;
- з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснюються за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів, що призводить до аварійної експлуатації освітлювальної та силової електромережі та зниження її технічних характеристик, яке призводить до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур), та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей;
- на території об`єкта не виконано освітлення зовнішніх пожежних драбин, протипожежного обладнання, входів до будинків та споруд, що не дасть можливість людям покинути небезпечне місце та не створить необхідні умови бачення та орієнтацію на шляхах евакуації і унеможливить пошук засобів безпеки та пожежогасіння;
- на шляхах евакуації допускається поріг який перешкоджає вільній евакуації людей (приміщення пункту видачі одягу), що може призвести до перешкоджання евакуації людей, затору людського потоку та збільшення часу евакуації, що в свою чергу збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей;
- стаціонарні зовнішні пожежні сходи, сходи на перепадах висот і огорожі на покриттях будівель та споруд не утримуються справними, пофарбованими, що унеможливить їх використання як шляху евакуації при виникненні пожежі, що в свою чергу збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей;
- будинок не забезпечено адресним вказівником, який освітлюється у темний час доби, в зв`язку з чим збільшиться час прибуття пожежних підрозділів, та в свою чергу збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину;
- лінії живлення до кожного побутового кондиціонера, групи кондиціонерів не забезпечено автономним пристроєм електричного захисту незалежно від наявності захисту на загальній лінії, яка живить групу кондиціонерів (кабінет директора, бухгалтерії, кімнати для занять), що призводить до аварійної експлуатації електромережі та зниження її технічних характеристик, яке призводить до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур) та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей;
- внутрішній протипожежний водогін і пожежні крани внутрішнього протипожежного водопроводу знаходяться у непрацездатному стані (не забезпечено необхідний тиск води, шляхом виконання обвідної лінії байпас повз приладу обліку води), що призводить до унеможливлення гасіння пожежі, допускає розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, та збільшення продуктів горіння, чадного газу та впливу підвищених температур, що в свою чергу створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей унеможливлюючи евакуацію людей з будівлі.
Оскільки, на думку позивача, зазначені порушення вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки створюють реальну загрозу життю та здоров`ю людей, він звернувся до суду з цим адміністративним позовом.
Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши встановлені обставини справи та норми законодавства України, яке регулює спірні правовідносини, суд вважає позовну заяву такою, що не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Територіальним органом, уповноваженим державою здійснювати повноваження у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки на території Донецької області, є Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області.
Приписами частини 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Згідно з частиною 1 статті 70 Кодексу цивільного захисту України, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Водночас, відповідно до частини 5 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 № 877-V, повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування.
Вжиття інших заходів реагування, передбачених законом, допускається за вмотивованим письмовим рішенням керівника органу державного нагляду (контролю) чи його заступника, а у випадках, передбачених законом, - із наступним підтвердженням обґрунтованості вжиття таких заходів адміністративним судом.
Згідно з пунктом 2 статті 12 Закону № 877 у разі застосування санкцій за порушення вимог законодавства, зокрема, якщо законом передбачаються мінімальні та максимальні розміри санкцій, враховується принцип пропорційності порушення і покарання.
Пунктами 29, 33 та 43 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України визначено, що об`єкт підвищеної небезпеки - об`єкт, який згідно із законом вважається таким, на якому є реальна загроза виникнення аварії та/або надзвичайної ситуації техногенного чи природного характеру; пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю; техногенна безпека - відсутність ризику виникнення аварій та/або катастроф на потенційно небезпечних об`єктах, а також у суб`єктів господарювання, що можуть створити реальну загрозу їх виникнення. Техногенна безпека характеризує стан захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного характеру. Забезпечення техногенної безпеки є особливою (специфічною) функцією захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій.
Відповідно до частини 7 статті 7 Закону № 877 на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб`єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.
Частиною 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Аналіз ст. 70 Кодексу цивільного захисту України дає підстави для висновку, що застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг можливе лише за рішенням адміністративного суду, прийнятим за зверненням центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки. Такі заходи можуть бути застосовані на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки і ці порушення створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Захід реагування у вигляді повного зупинення роботи є виключним заходом, обрання якого є можливим у разі, якщо виявлені порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей. При обранні такого заходу реагування, позивачем, як суб`єктом владних повноважень, і судом, відповідно, мають враховуватися принцип співмірності обраного заходу реагування тим порушенням, які виникли, та тим, які залишилися не усунутими на час розгляду справи, а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача і публічними інтересами.
Також судом встановлено, що відповідачем частково усунуті виявлені позивачем порушення вимог законодавства, що, на думку суду, свідчить про добросовісність намірів відповідача щодо проведення роботи по усуненню порушень та вжиття відповідних заходів та доводить відсутність підстав для застосування крайнього заходу реагування у вигляді зупинення роботи відповідача, виходячи з вимог принципу співмірності обраного заходу реагування тим порушенням, які виникли, та тим, які залишилися не усунутими на час розгляду справи.
Як зазначено вище, ГУ ДСНС у Донецькій області просить прийняти рішення про застосування заходів реагування, яке, в свою чергу, має відповідати частині 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України. Застосовуючи принцип пропорційності та добросовісності позивач повинен встановити чи не призведе застосування заходів реагування до порушення прав третіх осіб та суспільного інтересу.
Комунальна установа Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Слов`янської міської ради Донецької області є неприбутковою, некомерційною, бюджетною комунальною установою, створеною рішенням Слов`янської міської ради від 26.02.2010 №210-ХІЛІІ-5, для надання соціальної допомоги без забезпечення проживання для осіб похилого віку та з інвалідністю (вид діяльності за КВЕД 88.10), утримується за рахунок коштів місцевого бюджету в межах затвердженого кошторису видатків та розташована в центральній частині будівлі колишнього дитячого садка за адресою: вул. Вільна, 7а, м. Слов`янськ .
Відповідно до положення Комунальної установи Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Слов`янської міської ради Донецької області , затвердженого рішенням виконкому Слов`янської міської ради від 02.11.2016 №744, Територіальний центр утворюється для надання соціальних послуг громадянам, які перебувають у складних життєвих обставинах і потребують сторонньої допомоги.
Згідно підпункту 15 пункту 1 статті 1 Закону України Про соціальні послуги , складні життєві обставини - обставини, що негативно впливають на життя, стан здоров`я та розвиток особи, функціонування сім`ї, які особа/сім`я не може подолати самостійно.
Чинники, що можуть зумовити складні життєві обставини:
а) похилий вік;
б) часткова або повна втрата рухової активності, пам`яті;
в) невиліковні хвороби, хвороби, що потребують тривалого лікування;
г) психічні та поведінкові розлади, у тому числі внаслідок вживання психоактивних речовин;
ґ) інвалідність;
д) бездомність;
е) безробіття;
є) малозабезпеченість особи;
ж) поведінкові розлади у дітей через розлучення батьків;
з) ухилення батьками або особами, які їх замінюють, від виконання своїх обов`язків із виховання дитини;
и) втрата соціальних зв`язків, у тому числі під час перебування в місцях позбавлення волі;
і) жорстоке поводження з дитиною;
ї) насильство за ознакою статі;
й) домашнє насильство;
к) потрапляння в ситуацію торгівлі людьми;
л) шкода, завдана пожежею, стихійним лихом, катастрофою, бойовими діями, терористичним актом, збройним конфліктом, тимчасовою окупацією.
Як вбачається з відзиву відповідача, Територіальний центр на постійній основі надає соціальні послуги більше ніж 500 особам з числа громадян похилого віку та особам з інвалідністю, які втратили здатність до самообслуговування і потребують щоденної сторонньої допомоги за місцем проживання (багато з них не може самостійно пересуватися за межами власного помешкання) у містах Слов`янськ та Святогірськ. Одночасно у приміщенні Територіального центру перебуває до 20 осіб. Тобто, соціальні робітники надають комплекс соціальних послуг для забезпечення життєдіяльності непрацездатних громадян (неспроможних до самообслуговування) не в будівлі Територіального центру, а за місцем проживання підопічних.
Інші 300 громадян похилого віку (віком до 85 років), які лише частково втратили здатність до самообслуговування, періодично відвідують за графіком факультети Університету третього віку за вподобаннями: займаються йогою, дихальною гімнастикою, танцями та піснями, отримують психологічну допомогу, опановують навичками основ комп`ютерної грамотності та знаннями української і англійської мови.
Більше 500 малозабезпечених громадян отримують безкоштовно перукарські послуги, здебільшого за місцем проживання; технічні та інші засоби реабілітації на прокат; одяг, бувший у вжитку; продукти харчування (за наявності), допомогу у супроводженні до медичних закладів, банківських установ і інших установ та органів влади.
Також суд вважає за необхідне звернути увагу на таке.
Відповідно до статті 29 Закону України "Про захист населення від інфекційних хвороб" з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, і з урахуванням рішення Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій від 10.03.2020 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11.03.2020 № 211 "Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2" із змінами і доповненнями, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 16.03.2020 № 215, якою установлено карантин на усій території України з 12 березня до 03 квітня 2020 року.
Україна є членом Всесвітньої організації охорони здоров`я - спеціалізованої установи ООН, яка 12.03.2020 оголосила про початок пандемії COVID-19 (http://www.euro.who.int/ru/health-topics/health-emergencies/coronavirus-covid-19/news/news/2020/3/who-announces-covid-19-outbreak-a-pandemic).
У рішенні Ради національної безпеки і оборони України від 13.03.2020 "Про невідкладні заходи щодо забезпечення національної безпеки в умовах спалаху гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2", введеному в дію Указом Президента України від 13.03.2020 № 87, констатовано, що епідемічна ситуація в Україні у зв`язку з поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, набула надзвичайно загрозливого характеру.
В місті Слов`янськ, як і в Україні в цілому, існує реальна загроза завезення і поширення нової коронавірусної інфекції (COVID-19) на територію міста.
В подальшому строк дії карантину та території держави пролонговано до 12 травня 2020 року.
В підтвердження своєї правової позиції відповідачем до суду надано лист Департаменту соціального захисту населення Донецької облдержадміністрації від 19.03.2020 № 01-19/1832/0/201-20, з якого вбачається звернення Департаменту на виконання доручення Міністерства соціальної політики України від 18.03.2020 № 833/0/2-20/57 щодо запобігання поширенню короновірусної інфекції COVID-19 до директорів територіальних центрів соціального обслуговування щодо активізації роботи по виявленню та обслуговуванню одиноких та одиноко проживаючих громадян похилого віку, осіб з інвалідністю вдома; вжиття заходів по організації їх відвідування працівниками і робітниками закладів та установ системи соціального захисту населення, зокрема територіальними центрами соціального обслуговування (надання соціальних послуг), з метою догляду за ними, доставки їм ліків та продуктів харчування для убезпечення інфікування громадян похилого віку та осіб з інвалідністю; вжиття заходів щодо допомоги громадянам похилого віку та особам з інвалідністю у сплаті платежів за житлово-комунальні послуги; забезпечення проведення інструктажу працівників, які надають послуги громадянам похилого віку, особам з інвалідністю, щодо основних симптомів короновірусної інфекції і порядку здійснення профілактичних заходів у випадку виявлення хворих із підозрою на це серед громадян похилого віку, осіб з інвалідністю.
Рішенням виконавчого комітету Слов`янської міської ради від 01.04.2020 №632, на виконання протоколу Слов`янської міської постійної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій від 24 березня 2020 року №14, відповідачу доручено придбати та забезпечити продовольчими наборами одиноких осіб, яким виповнилося 80 та більше років, на період дії карантину.
У зв`язку з вищевикладеним, суд зауважує, що обраний позивачем захід реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) Комунальної установи "Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Слов`янської міської ради Донецької області" передбачає обмеження конституційного права громадян, передбаченого ст.ст. 3, 46 Конституції України.
Відповідно до практики Європейського суду з прав людини, суди при обмеженні гарантованого конвенцією права повинні дотримуватись вимог щодо встановлення необхідності такого обмеження в демократичному суспільстві та визначення розумного балансу між суспільним інтересом обмежувальним правом.
З матеріалів справи вбачається, що заявлені заходи реагування не є співмірними з обмеженням права громадян на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Звертаючись із даним позовом ГУ ДСНС у Донецькій області не враховано, чи можливе застосування інших заходів реагування окрім повного зупинення експлуатації (роботи) Комунальної установи "Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Слов`янської міської ради Донецької області", а якщо неможливо, - то чому.
Порушення, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, Законом № 877 не визначені, отже віднесення їх до зазначеної категорії є оцінкою суб`єкта владних повноважень, а тому, в кожному окремому випадку суб`єкт владних повноважень має визначати чи створюють виявлені порушення дійсну реальну загрозу життю та здоров`ю людей у взаємозв`язку із встановленими обставинами, що мають значення для вирішення даного питання.
В той же час, всупереч вказаному, позивач як суб`єкт владних повноважень не навів жодних переконливих доводів та не надав доказів, які б відповідали вимогам ст.ст. 73 - 76 КАС України, на підтвердження необхідності застосування крайнього заходу реагування у вигляді зупинення експлуатації будівлі.
Згідно із ч. 1 і ч. 2 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу
З огляду на вказане, суд вважає, що підстави, визначені Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , Кодексом цивільного захисту України для застосування до відповідача заходів реагування у вигляді повного зупинення роботи в умовах карантину, - відсутні.
Керуючись ст.ст. 139, 243-246, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (ЄДРПОУ 38652962; 87547, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Митрополитська, буд. 175) до Комунальної установи Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Слов`янської міської ради Донецької області (ЄДРПОУ 37011369; 84116, Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Вільна, буд.7а) про застосування заходів реагування, - відмовити у повному обсязі.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Роз`яснити сторонам, що під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строки, визначені статтями 47, 79, 80, 114, 122, 162, 163, 164, 165, 169, 177, 193, 261, 295, 304, 309, 329, 338, 342, 363 Кодексу адміністративного судочинства України, а також інші процесуальні строки щодо зміни предмета або підстави позову, збільшення або зменшення розміру позовних вимог, подання доказів, витребування доказів, забезпечення доказів, а також строки звернення до адміністративного суду, подання відзиву та відповіді на відзив, заперечення, пояснень третьої особи щодо позову або відзиву, залишення позовної заяви без руху, повернення позовної заяви, пред`явлення зустрічного позову, розгляду адміністративної справи, апеляційного оскарження, розгляду апеляційної скарги, касаційного оскарження, розгляду касаційної скарги, подання заяви про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами продовжуються на строк дії такого карантину. Строк, який встановлює суд у своєму рішенні, не може бути меншим, ніж строк дії карантину, пов`язаного із запобіганням поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).
Повний текст рішення складено 27 квітня 2020 року.
Суддя С.В. Ушенко
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.04.2020 |
Оприлюднено | 27.04.2020 |
Номер документу | 88929721 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні