Рішення
від 27.04.2020 по справі 120/565/20-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Вінниця

27 квітня 2020 р. Справа № 120/565/20-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Крапівницької Н.Л.,

розглянувши у письмовому провадженні в місті Вінниці в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом:

ОСОБА_1

до управління праці та соціального захисту населення Оратівської районної державної адміністрації Вінницької області

про визнання протиправним та скасування рішення,

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до управління праці та соціального захисту населення Оратівської районної державної адміністрації Вінницької області, та просить суд, визнати протиправним та скасувати рішення районної комісії з питань призначення допомог, субсидій та інших соціальних виплат управління праці та соціального захисту населення Оратівської районної державної адміністрації від 12.12.2019 року № 28 в частині припинення надання житлової субсидії ОСОБА_1 з 01.12.2018 року.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач вказує, що відповідно до Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 р. № 848, управлінням праці та соціального захисту населення Оратівської районної державної адміністрації (надалі - Відповідач) йому було призначено житлову субсидію.

28.12.2019 року отримав від відповідача повідомлення про відшкодування коштів по переплаченим житловим субсидіям від 28.12.2019 року № 113. Переплата коштів виникла у зв`язку з тим, що позивачем не повідомлено про реєстрацію транспортного засобу - причепу, з дати випуску якого минуло менше п`яти років. Враховуючи вищевказану обставину, позивачеві також відмовлено у подальшому призначені субсидії.

Вважаючи, що рішення районної комісії з питань призначення допомог, субсидій та інших соціальних виплат управління праці та соціального захисту населення Оратівської районної державної адміністрації від 12.12.2019 року № 28, яким було припинено надання житлової субсидії з 01.12.2019 року є протиправним, оскільки згідно до Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 року № 848, було внесено зміни згідно постанови КМУ від 20.10.2019 року № 878, якими 2 п. 6 доповнено словами і причепа , а тому, в силу положень ст. 58 Конституції України вказані зміни підлягають застосуванню до спірних правовідносин.

Вищевказані обставини стали підставою для звернення до суду з даним позовом.

Ухвалою суду від 19.02.2020 року відкрито провадження у цій справі за правилами спрощеного позовного провадження, без повідомлення сторін.

16.03.2020 року відповідачем подано відзив на позовну заяву, у якому останній зазначає, що позивач, звертаючись у жовтні 2018 року за призначенням субсидії подав декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії у якій не вказав факт реєстрації транспортного засобу - причіпу, що суперечить вимогам п.п. 2 п. 6 Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою КМУ від 21.10.1995 року № 848 (в редакції постанови КМУ від 17.10.2018 року №841), а тому позивачу правомірно висунуто вимогу про повернення коштів субсидії у сумі 14103,09грн та відмовлено у її призначені на майбутній період.

Дослідивши подані сторонами документи, і матеріали, з`ясувавши всі фактичні обставини, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи та вирішення спору по суті, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню, з таких підстав.

Правові засади формування та застосування державних соціальних стандартів і нормативів, спрямованих на реалізацію закріплених Конституцією України та законами України основних соціальних гарантій, визначаються Законом України Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії від 5 жовтня 2000 року № 2017-III.

Відповідно до ст. 5 Закону України Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії державні соціальні стандарти і нормативи формуються, встановлюються та затверджуються у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України за участю та погодженням з іншими сторонами соціального партнерства, якщо інше не передбачено Конституцією України та законами України.

Згідно ст. 9 Закону України Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії до державних соціальних нормативів належать, в т.ч., соціальна норма житла та соціальні нормативи користування комунальними послугами, з оплати яких держава надає пільги та встановлює субсидії громадянам.

Постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 року № 848, затверджено Положення про порядок призначення житлових субсидій, (із змінами та доповненнями) яке визначає механізм використання коштів, передбачених у державному бюджеті Мінсоцполітики для виплати пільг і житлових субсидій громадянам на оплату житлово-комунальних послуг у грошовій формі, умови призначення та порядок надання громадянам житлових субсидій (надалі - Положення № 848 у редакції чинній на момент звернення позивача за призначенням субсидії - 17.07.2018 року).

Право на отримання адресної безготівкової субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, а також субсидії готівкою на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива (далі - субсидія) поширюється на громадян, які проживають у житлових приміщеннях (будинках), в частині оплати ними користування житлом; утримання житла; управління багатоквартирним будинком, комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива (п. 2 Положення № 848).

Призначення субсидій та контроль за їх цільовим використанням здійснюється структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у містах Києві і Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад (далі - структурні підрозділи з питань соціального захисту населення) (п. 3 Положення № 848).

Житлова субсидія не призначається (у тому числі, на наступний період), якщо будь-хто із складу домогосподарства або член сім`ї особи із складу домогосподарства має у своєму володінні транспортний засіб, що підлягає державній реєстрації і з дати випуску якого минуло менше п`яти років (крім мопеда).

При цьому, не враховуються транспортні засоби, одержані безоплатно чи придбані на пільгових умовах через структурні підрозділи з питань соціального захисту населення, у тому числі за рахунок грошової допомоги на придбання автомобіля.

Наявність (відсутність) у власності або володінні зазначених осіб транспортних засобів зазначається у декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії. Якщо право власності або володіння на транспортний засіб набуто під час отримання житлової субсидії, громадянин, якому призначено житлову субсидію, протягом 30 календарних днів зобов`язаний повідомити про це структурному підрозділу з питань соціального захисту населення незалежно від розміру вартості транспортного засобу (п.п. 2 п. 6 Положення № 848).

Для призначення житлової субсидії громадянин, особа якого посвідчується паспортом або іншим документом, подає структурному підрозділу з питань соціального захисту населення за зареєстрованим місцем проживання (орендарі, внутрішньо переміщені особи - за фактичним місцем проживання):

- заяву про призначення житлової субсидії за формою, встановленою Мінсоцполітики (далі - заява);

- декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, за формою, встановленою Мінсоцполітики (далі - декларація);

- довідки про доходи - у разі зазначення в декларації доходів, інформація про які відсутня у ДФС, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування тощо і відповідно до законодавства не може бути отримана за запитом структурного підрозділу з питань соціального захисту населення у порядку, встановленому цим Положенням. У разі неможливості підтвердити такі доходи довідкою до декларації додається письмове пояснення із зазначенням їх розміру;

- договір найму (оренди) житла (у разі наявності).

Громадянин несе відповідальність за подані відомості про доходи, майно, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на призначення житлової субсидії та на визначення її розміру (п. 13 Положення № 848).

У ході розгляду справи судом встановлено, що з жовтня 2018 року ОСОБА_1 призначена субсидія.

15 жовтня 2019 року ОСОБА_1 звернувся до управління праці та соціального захисту населення райдержадміністрації із заявою і декларацією про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлових субсидій, вказавши на необхідність розгляду його заяви комісією з питань призначення допомог, субсидій та інших соціальних виплат.

Розділ IV вказаної декларації відомостей, щодо наявності зареєстрованого транспортного засобу - причіп, 2015 року випуску, вказаний розділ декларації не містить, що станом на час подання декларації суперечить положенням п.п. 2 п. 6 Положення №848.

У зв`язку з не відображенням у декларації зареєстрованого транспортного засобу до позивача було застосовано заходи відповідальності передбачені абз. 4 п. 119 Положення №848 (в редакції чинній на момент виявлення порушення): за рішенням комісії надання раніше призначеної житлової субсидії припиняється за поданням структурного підрозділу з питань соціального захисту населення, управителів, об`єднання, виконавців комунальних послуг у разі, коли у заяві та/або декларації громадянин зазначив недостовірні дані, що вплинуло на встановлення права на житлову субсидію або визначення її розміру на суму, яка перевищує 10 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день призначення житлової субсидії.

Крім того, до позивача застосовано заходи відповідальності передбачені п. 125 Положення №848 (в редакції чинній на момент виявлення порушення): у випадках, зазначених в абзацах четвертому - сьомому пункту 119 цього Положення, на вимогу структурного підрозділу з питань соціального захисту населення, який призначив житлову субсидію, сума надміру перерахованої (виплаченої) житлової субсидії повертається громадянином, а сума житлової субсидії, яка надавалася не у грошовій формі, повертається управителем, об`єднанням, виконавцем комунальних послуг шляхом зняття відповідних сум з особових рахунків отримувачів субсидії. У разі призначення житлової субсидії громадянину на наступний період структурний підрозділ з питань соціального захисту населення може утримувати суму надміру виплаченої житлової субсидії під час виплати щомісячних сум субсидій шляхом їх зменшення не більш як 20 відсотків.

Зокрема позивача зобов`язано повернути грошові кошти в сумі 14103,09 грн, а також припинено призначення житлової субсидії на наступний період, про що свідчить повідомлення №113 від 28.12.2019 року.

20.10.2019 року постановою Кабміну України № 878 Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 року № 848 і від 27 липня 1998 року № 1156 (набрала чинності 22.10.2019 року) внесено зміни до Постанови № 848, а саме: абз. 1 п.п. 2 п. 14 після слів "крім мопеда" доповнено словами "і причепа".

Отже, з часу набрання чинності постановою КМУ № 878 від 20.10.2019 року передбачено можливість призначення житлової субсидії особам, які мають у власності транспортний засіб - причіп, що в свою чергу, виключає можливість застосування до вказаних осіб заходів відповідальності у вигляді припинення надання призначеної житлової субсидії та повернення суми надміру перерахованої (виплаченої) житлової субсидії.

Відповідно ч. 1 до ст. 58 Конституції України Закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

Як вказав Конституційний Суд України в резолютивній частині рішення від 09.02.1999 року № 1-7/99, положення частини першої статті 58 Конституції України про те, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи, треба розуміти так, що воно стосується людини і громадянина (фізичної особи).

У даному випадку з часу набрання чинності постановою КМУ № 878 від 20.10.2019 року, редакція Постанови № 848 виключає можливість застосування до особи заходів відповідальності у зв`язку з не відображенням у декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, відомостей про транспортний засіб - причіп, що не було враховано відповідачем при прийнятті рішення про припинення надання призначеної житлової субсидії та повернення суми надміру перерахованої (виплаченої) житлової субсидії.

Враховуючи вищевикладене, суд вказує на протиправність рішення районної комісії з питань призначення допомог, субсидій та інших соціальних виплат Управління праці та соціального захисту населення Оратівської районної державної адміністрації від 12.12.2019 року № 28 в частині припинення надання житлової субсидії ОСОБА_1 з 01.12.2018 року.

Також суд зазначає, пунктом 121 Положення № 848 передбачено, що надання житлової субсидії у випадках, зазначених у пунктах 119 і 120 цього Положення, припиняється з місяця, що настає за місяцем, в якому їх виявлено.

У той же час, що відповідно до змісту оскаржуваного рішення, на підставі пункту 119 Положення №848 Позивачу було припинено надання субсидії з 01.12.2018 року, незважаючи на те, що факт наявності причепу було виявлено Відповідачем в листопаді 2019 року.

Таким чином, діюча на момент прийняття оскаржуваного рішення редакція Положення №848 взагалі не передбачала можливості припинення надання житлової субсидії на минуле , а отже, оскаржуване рішення відповідача було прийняте за відсутності правових підстав для його прийняття, не у спосіб, встановлений законодавством та із неналежним використанням відповідачем своїх повноважень.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (ч. 2 ст. 19 Конституції України).

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Дослідивши усі обставини справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність доказів, суд не встановив правомірності дій при прийнятті оскаржуваного рішення та дійшов висновку про наявність підстав для задоволення адміністративного позову.

Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись статтями 73-77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення районної комісії з питань призначення допомог, субсидій та інших соціальних виплат управління праці та соціального захисту населення Оратівської районної державної адміністрації Вінницької області від 12.12.2019 року № 28 в частині припинення надання житлової субсидії ОСОБА_1 з 01.12.2018 року.

Стягнути на користь ОСОБА_1 сплачений при зверненні до суду із даним позовом судовий збір у розмірі 840,80 грн (вісімсот сорок гривень 80 коп) за рахунок бюджетних асигнувань управління праці та соціального захисту населення Оратівської районної державної адміністрації Вінницької області

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Позивач - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , телефон: НОМЕР_2 ),

Відповідач - управління праці та соціального захисту населення Оратівської районної державної адміністрації Вінницької області (22600, Вінницька область, Оратівський район, смт. Оратів, вулиця Героїв Майдану, 82, Код за ЄДРПОУ-21725664, тел: (04330) 2-17-43).

Суддя підпис Крапівницька Н. Л.

Згідно з оригіналом Суддя

Секретар

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.04.2020
Оприлюднено28.04.2020
Номер документу88954821
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —120/565/20-а

Рішення від 27.04.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Крапівницька Н. Л.

Ухвала від 19.02.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Крапівницька Н. Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні