ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 лютого 2020 року Справа № 160/11806/19 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Турлакової Н.В. розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпро адміністративну справу за адміністративним позовом Криворізької спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 118 Криворізької сільської ради Дніпропетровської області до Головного управління Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області про визнання протиправною та скасування постанови, -
ВСТАНОВИВ :
Криворізька спеціалізована школа І-ІІІ ступенів № 118 Криворізької сільської ради Дніпропетровської області звернулась до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області, в якій просить:
- визнати протиправною та скасувати постанову № 17/28-19 від 30.10.2019 р. Головного управління Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області про накладання штрафу на Криворізьку спеціалізовану школу І-ІІІ ступенів № 118 Криворізької міської ради Дніпропетровської області за порушення Закону України Про державний контроль за дотримання законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин законодавства про харчові продукти та корми.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що оскаржувана постанова про накладення штрафу виносилась в результаті проведення позапланового заходу (обстеження) щодо встановлення причин, що виклали захворювання на гостру кишкову інфекцію серед учнів Криворізької спеціалізованої школи І-ІП ступенів № 118. спалах інфекції не розшифрований, тому джерело не встановлено, фактор передачі ймовірний. Лабораторного підтвердження ново вірусної інфекції немає. Норовірус не виділено ні у воді, ні у працівників їдальні, ні у їжі. До офіційного призупинення роботи харчоблоку жодного випадку інфекції не було, бо серед 60 змивів з навколишнього середовища, узятих на дослідження регіональною лабораторією, 21 не відповідав мікробіологічним показникам, однак лабораторні дослідження готової продукції, яку вживали діти, підтвердили повну й цілковиту відповідність мікробіологічним нормам і показникам. З огляду на зазначене відсутній взаємозв`язок з нібито виявленими порушеннями і можливими наслідками. Позивачем були усунуті всі порушення встановлені приписом згідно графіку, для життя людей не було виявлено і підтверджено, відповідач повинен був винести постанову про закриття справи. Оскаржувана постанова не містить опису обставин, встановлених під час розгляду справи, та доказів, що їх підтверджують, так як в ній відсутнє викладення обставин справи та суть порушення яке виявлено при перевірці та вчинено позивачем. Таким чином, позивач, вважає оскаржувану постанову протиправною та такою, що підлягає скасуванню.
Відповідачем до суду подано відзив на позов, в якому зазначено, що у позивача відсутні правові підстави для задоволення позову та зазначає, що виявлені на момент інспектування факти порушень встановлених законодавством гігієнічних вимог до виробництва та обігу харчових продуктів, що створює загрозу для життя та здоров`я людини, були підтверджені лабораторними дослідженнями Дніпропетровської регіональної державної лабораторії Держпродспоживслужби. Відповідач зазначає, що Головним державним ветеринарним інспектором Дніпропетровської області Потоцьким О.В. було винесено Рішення про тимчасове припинення виробництва та/або обіг харчових продуктів та/або кормів за порушення законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин від 01.10.2019. Підставами для винесення Рішення стали виявлені порушення, зазначені в Акті №3909 та результати лабораторних досліджень наведених в експертних висновках від 01.10.2019 № 003921 д.к./19, № 003933 д.к./19, при цьому ані адміністрацією школи №118, ані її законними представниками Рішення не оскаржувалось, що є підтвердженням того, що позивач погодився з виявленими порушеннями, які несуть загрозу для життя та здоров`я людини. Згідно інформації директора школи №118 за №598 від 11.10.2019 Щодо усунення недоліків , за період призупинки розроблено план коригувальних заходів, якими розпочато усунення недоліків, виявлених під час інспектування харчоблоку спеціалістами ГУ Держпродспоживслужби . Таким чином, оскаржувана постанова була винесена не лише на підставі встановлених фактів порушення законодавства та відображених в Акті №3909 та протоколі, а й з урахуванням об`єктивних фактів, тобто експертних висновків Дніпропетровської регіональної державної лабораторії Держпродспоживслужби від 01.10.2019 № 003921 д.к./19 та № 003933 д.к./19, які підтверджують факти виявлені під час інспектування, а також наявність реальної загрози здоров`ю та життю вихованців Криворізької спеціалізованої школи І-ІП ступенів №118 Криворізької міської ради Дніпропетровської області.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02 грудня 2019 року прийнято до свого провадження вказану справу та згідно ч.2 ст.257 КАС України ухвалено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Відповідно до ч.1 ст.257 КАС України, за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності.
Згідно з ст.258 КАС України, суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
За правилами частини 6 статті 120 КАС України, якщо закінчення строку припадає на вихідний, святковий чи інший неробочий день, останнім днем строку є перший після нього робочий день.
Першим днем для прийняття рішення по даній справі є 31.01.2020 - перебування головуючого судді у відпустці, у зв`язку з чим, дане рішення прийнято першим робочим днем - 10.02.2020р.
Дослідивши чинне законодавство та матеріали справи, суд доходить наступних висновків.
Відповідно до вимог Порядку надання інформації про події та ситуації, що становлять загрозу життю і здоров`ю, санітарному та епідемічному благополуччю населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 року за № 818 та Регламенту взаємодії територіальних органів Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту прав споживачів та державних установ Міністерства охорони здоров`я від 08.12.2017 року, 25.09.2019 року Криворізьким міським управлінням Головного управління було отримано інформацію за №10-4/21/2950 (далі -Повідомлення) від Відокремленого структурного підрозділу Криворізький відділ лабораторних досліджень Державної установи Дніпропетровський обласний лабораторний центр Міністерства охорони здоров`я України про зареєстровані дев`ять випадків захворювання на гостру кишкову інфекцію серед учнів Криворізької спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №118 Криворізької міської ради Дніпропетровської області (далі - школи №118). Вказане Повідомлення стало підставою для:
- проведення позапланового заходу державного контролю (обстеження) школи №118 в період з 25.09.2019 по 26.09.2019 згідно наказу Головного управління Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області (далі - ГУ Держпродспоживслужби) за №3836-ПО від 25.09.2019 та направлення за №3907 від 25.09.2019;
- проведення позапланового заходу державного контролю (інспектування) харчоблоку школи №118 в період з 25.09.2019 по 08.10.2019 згідно наказу ГУ Держпродспоживслужби за №3839-ПО від 25.09.2019 та направлення за №3909 від 25.09.2019.
За результатами обстеження школи №118 на виконання наказу ГУ Головного управління за №3836-ПО спеціалістами Криворізького міського управління Головного управління Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області (далі - Криворізького міського управління) було складено Акт санітарно-епідеміологічного обстеження об`єкта (№3907/28-19 від 26.09.2019) - школи №118, в якому спеціалістами було зафіксовано порушення вимог санітарного законодавства.
За результатами інспектування харчоблоку школи №118 на виконання наказу ГУ Держпродспоживслужби за №3839-ПО від 25.09.2019 та направлення за №3909 від 25.09.2019 спеціалістами Криворізького міського управління було складено Акт складений за результатами проведення позапланового заходу державного контролю (інспектування) стосовно додержання оператором ринку вимог законодавства про харчові продукти та корми, здоров`я та благополуччя тварин за №3909/28-19 від 08.10.2019 (далі - Акт №3909). Відповідно до Акту № 3909 спеціалістами Криворізького міського управління були виявлені порушення вимог діючого законодавства про харчові продукти, а саме:
- робочі поверхні харчоблоку не підтримуються у чистому стані, про що свідчать результати лабораторних досліджень, за якими встановлено невідповідність за мікробіологічними показниками в 21 змивах з навколишнього середовища, з рук та санітарного одягу працівників харчоблоку (експертний висновок № 003921 д.к./19 від 01.10.2019), а саме: мікробіологічне забруднення столу для чистого посуду, стелажу для чистого посуду, столу для чистого посуду, мийки для сирого м`яса, поверхні холодильника для молочної продукції, поверхні холодильника для гастрономії, стелажу для противнів, стіни, поверхня водопровідного крану мийки, чим порушено пункт 1 частини першої статті 41 Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів" № 771 від 23.12.1997;
- обладнання, посуд, робочий інвентар харчоблоку не підтримуються у чистому стані, про що свідчать результати лабораторних досліджень за якими встановлено невідповідність за мікробіологічними показниками в 21 змивах з навколишнього середовища, з рук та санітарного одягу працівників харчоблоку (експертний висновок № 003921 д.к./19 від 01.10.2019), а саме: мікробіологічне забруднення підносу для чистих стаканів, стаканів для напоїв, тарілки для перших та других страв, протирочної машини для пюре, ножа для хлібу, кастрюлі для других страв, миски для салатів, каструлі для муки, чим порушено Пункт 1, 2 частини першої статті 45 Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів" № 771 від 23.12.1997;
- не надано підтверджуючих документів про калібрування вагів та термометрів для вимірювання температури в холодильному обладнанні та термореєструючого пристрою духової шафи чим порушена частина друга статті 45 Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів" № 771 від 23.12.1997;
- вода, що використовується у виробництві харчових продуктів не відповідає вимогам, установленим до води питної (експертний висновок № 003933 д.к./19 від 01.10.2019) чим порушено пункт 4 частини першої статті 47 Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів" № 771 від 23.12.1997;
- харчові продукти не захищено від будь-якого забруднення на всіх стадіях виробництва, переробки та/або обігу, про що свідчать результати лабораторних досліджень за якими встановлено невідповідність за мікробіологічними показниками в 21 змивах з навколишнього середовища, з рук та санітарного одягу працівників харчоблоку (експертний висновок № 003921 д.к./19 від 01.10.2019), чим порушено пункт 3 частини першої статті 49 Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів" № 771 від 23.12.1997;
- відсутня інформація про проведення контролю за температурним режимом в транспортних засобах якими постачаються швидкопсувні харчові продукти до харчоблоку чим порушено пункт 5 частини першої статті 49 Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів" № 771 від 23.12.1997;
- відсутня захисна арматура на освітлювальних приладах у виробничому приміщенні харчоблоку, що унеможливлює проведення належного чищення освітлювальних приладів від накопичуваного бруду та є ризик потрапляння скла при пошкодженні освітлювальних ламп, чим порушено Пункт 4 частини першої статті 41 Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів" №771;
- станом на 08.10.2019 на харчоблоці не розроблено постійно діючі процедури, засновані на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках, чим порушено частина перша статті 21 Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів" № 771 від 23.12.1997
Акт №3909/28-19 від 08.10.2019р. підписано директором школи №118 Черняковою О.А. , яка зазначила, що невідповідності, вказані в Акті, будуть усунені у встановлений в приписі термін, погодившись з вказаними в Акті порушеннями.
Згідно направлення №3909 від 25.09.2019, під час здійснення інспектування було передбачено відбір зразків, змивів з зовнішнього середовища, змивів з рук працівників та води питної. Під час здійснення інспектування спеціалістом Криворізького міського управління у присутності спеціаліста Дніпропетровської регіональної державної лабораторії Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, а також в присутності представника оператора ринку (школи № 118) заступника директора Монастирської Г.С. були відібрані вказані в направлені №3909 зразки, про що складено відповідні Акти відбору зразків за № 3909 - 693, № 3909-694, № 3909-695 від 26.09.2019. Відібрані зразки, а саме: змиви відібрані на харчоблоці згідно опису; вода питна до фільтру, після фільтру та з питних фонтанчиків; харчова продукція, були направлені для проведення досліджень до Дніпропетровської регіональної державної лабораторії Держпродспоживслужби.
За результатами проведених досліджень, Дніпропетровською регіональною державною лабораторією Держпродспоживслужби на адресу ГУ Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області направлені експертні висновки: № 003921 д.к./19 від 01.10.2019, № 003934 д.к./19 від 01.10.2019, № 003933 д.к./19 від 01.10.2019.
Згідно експертного висновку Дніпропетровської регіональної державної лабораторії Держпродспоживслужби від 01.10.2019 № 003921 д.к./19 в змивах відібраних на харчоблоці Криворізької спеціалізованої школи І - III ступенів № 118 Криворізької міської ради Дніпропетровської області згідно акту відбору зразків від 26.09.2019 № 3909-694, встановлено невідповідність по мікробіологічним показникам в наступних зразках:
- 003921 д.к./1/19 (піднос для стаканів) змиви згідно комісійного акту відбору зразків за мікробіологічними показниками (визначення Staphylococcus aureus; визначення пліснявих грибів; визначення колі - титру; загальна кількість мікроорганізмів) не відповідає MB протокол № 1 від 19.12.2013;
- 003921 д.к./2/19 (стакан) змиви згідно комісійного акту відбору зразків за мікробіологічними показниками (визначення Staphilococcus aureus; визначення колі - титру; загальна кількість мікроорганізмів) не відповідає MB протокол № 1 від 19.12.2013;
- 003921 д.к./3/19 (поверхня столу для чистого посуду) змиви згідно комісійного акту відбору зразків за мікробіологічними показниками (загальна кількість мікроорганізмів) не відповідає MB протокол № 1 від 19.12.2013;
- 003921 д.к./5/19 (стелаж для чистого посуду) змиви згідно комісійного акту відбору зразків за мікробіологічними показниками (визначення Staphilococcus aureus; загальна кількість мікроорганізмів) не відповідає MB протокол № 1 від 19.12.2013;
- 003921 д.к./8/19 (поверхня тарілок для других страв) змиви згідно комісійного акту відбору зразків за мікробіологічними показниками (визначення колі - титру; загальна кількість мікроорганізмів) не відповідає MB протокол № 1 від 19.12.2013;
- 003921 д.к./9/19 (поверхня тарілок для І страв) змиви згідно комісійного акту відбору зразків за мікробіологічними показниками (визначення колі - титру; загальна кількість мікроорганізмів) не відповідає MB протокол № 1 від 19.12.2013;
- 003921 д.к./10/19 (стелаж для чистого посуду) змиви згідно комісійного акту відбору зразків за мікробіологічними показниками (визначення колі - титру; загальна кількість мікроорганізмів) не відповідає MB протокол № 1 від 19.12.2013;
- 003921 д.к./26/19 (протирочна машина для картопляного пюре) змиви згідно комісійного акту відбору зразків за мікробіологічними показниками (визначення колі -титру; загальна кількість мікроорганізмів) не відповідає MB протокол № 1 від 19.12.2013;
- 003921 д.к./30/19 (ніж для хлібу) змиви згідно комісійного акту відбору зразків за мікробіологічними показниками (визначення колі - титру; загальна кількість мікроорганізмів) не відповідає MB протокол № 1 від 19.12.2013;
- 003921 д.к./31/19 ( каструля для І страв) змиви згідно комісійного акту відбору зразків за мікробіологічними показниками (визначення колі - титру; загальна кількість мікроорганізмів) не відповідає MB протокол № 1 від 19.12.2013;
- 003921 д.к./32/19 (миска для салатів) змиви згідно комісійного акту відбору зразків за мікробіологічними показниками (визначення колі - титру; загальна кількість мікроорганізмів) не відповідає MB протокол № 1 від 19.12.2013;
- 003921 д.к./35/19 (мийка для сирого м`яса) змиви згідно комісійного акту відбору зразків за мікробіологічними показниками (визначення колі - титру; загальна кількість мікроорганізмів) не відповідає MB протокол № 1 від 19.12.2013;
- 003921 д.к./40/19 (внутрішня поверхня холодильника для молочної продукції) змиви згідно комісійного акту відбору зразків за мікробіологічними показниками (визначення колі -титру; загальна кількість мікроорганізмів) не відповідає MB протокол № 1 від 19.12.2013;
- 003921 д.к./41/19 (внутрішня поверхня холодильника для гастрономії (сири)) змиви згідно комісійного акту відбору зразків за мікробіологічними показниками (визначення колі - титру; загальна кількість мікроорганізмів) не відповідає MB протокол № 1 від 19.12.2013;
- 003921 д.к./42/19 (змив з каструля для муки) змиви згідно комісійного акту відбору зразків за мікробіологічними показниками (визначення Staphilococcus aureus; визначення колі - титру; загальна кількість мікроорганізмів) не відповідає MB протокол № 1 від 19.12.2013;
- 003921 д.к./44/19 (руки робітниці ОСОБА_3 ) змиви згідно комісійного акту відбору зразків за мікробіологічними показниками (визначення Staphilococcus aureus) не відповідає MB протокол № 1 від 19.12.2013;
- 003921 д.к./46/19 (руки робітниці ОСОБА_4 ) змиви згідно комісійного акту відбору зразків за мікробіологічними показниками (загальна кількість мікроорганізмів) не відповідає MB протокол № 1 від 19.12.2013;
- 003921 д.к./47/19 (халат робітниці ОСОБА_4 ) змиви згідно комісійного акту відбору зразків за мікробіологічними показниками (загальна кількість мікроорганізмів) не відповідає MB протокол № 1 від 19.12.2013;
- 003921 д.к./48/19 (змив із стелажу для противнів) змиви згідно комісійного акту відбору зразків за мікробіологічними показниками (загальна кількість мікроорганізмів) не відповідає MB протокол № 1 від 19.12.2013;
- 003921 д.к./49/19 (змив із стіни біля столу для сирої продукції) змиви згідно комісійного акту відбору зразків за мікробіологічними показниками (загальна кількість мікроорганізмів) не відповідає MB протокол № 1 від 19.12.2013;
- 003921 д.к./50/19 змив із крану для миття рук) змиви згідно комісійного акту відбору зразків за мікробіологічними показниками (загальна кількість мікроорганізмів) не відповідає MB протокол № 1 від 19.12.2013.
Згідно експертного висновку Дніпропетровської регіональної державної лабораторії Держпродспоживслужби від 01.10.2019 № 003933 д.к./19 в зразку води питної з харчоблоку після фільтру відібраного на харчоблоці Криворізької спеціалізованої школи І - III ступенів № 118 Криворізької міської ради Дніпропетровської області згідно акту відбору зразків від 26.09.2019 № 3909-695, встановлено невідповідність води питної за мікробіологічними та фізико - хімічними показниками, а саме:
- зразок 003933д.к./1/19 - вода питна харчоблок (після фільтру) за мікробіологічними показниками (Визначення загального мікробного числа при 37 град.С; загальні колі форми (визначення БГКП)) не відповідає ДСанПіН 2.2.4-171-10;
- зразок 003933д.к./1/19 - вода питна харчоблок ( після фільтру) за фізико - хімічними показниками (перманганатна окислюваність)) не відповідає ДСанПіН 2.2.4-171-10.
Головним державним ветеринарним інспектором Дніпропетровської області Потоцьким О.В. було винесено Рішення про тимчасове припинення виробництва та/або обіг харчових продуктів та/або кормів за порушення законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин від 01.10.2019 (далі - Рішення). Даним рішенням керівника школи №118 було зобов`язано тимчасово припинити виробництво та/або обіг харчових продуктів на харчоблоці школи №118 на 10 робочих днів з 01.10.2019 до 15.10.2019. П.4 Рішення керівника школи №118 зобов`язано, також, надати відповідну інформацію про виконання рішення на адресу ГУ Держпродспоживслужби до 15.10.2019. Підставами для винесення Рішення стали виявлені порушення, зазначені в Акті №3909/28-19 від 08.10.2019р. та результати лабораторних досліджень наведених в експертних висновках від 01.10.2019 № 003921 д.к./19, № 003933 д.к./19,
По закінченню інспектування 08.10.2019 спеціалістами, що здійснювали інспектування видано та направлено керівнику школи №118 Припис щодо усунення порушень, виявлених під час проведеного позапланового заходу державного нагляду щодо додержання оператором ринку вимог законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин за № 3909/28-19 від 08.10.2019, яким вимагалося від керівництва школи № 118 усунути порушення, які були виявленні під час інспектування та наведені в Акті № 3909.
Листом за № 597 від 11.10.2019 адміністрацією школи № 118 було проінформовано Головне управління про усунення виявлених недоліків, зазначених у приписі. З метою перевірки виконання припису, на підставі наказу Головного управління за №4209-ПО від 15.10.2019 та направлення за №4288 від 15.10.2019, було здійснено позапланове інспектування харчоблоку школи №118, за результатами якого спеціалістами Криворізького міського управління було складено Акт складений за результатами проведення позапланового заходу державного контролю (інспектування) стосовно додержання оператором ринку вимог законодавства про харчові продукти та корми, здоров`я та благополуччя тварин за №4288/28-19 від 16.10.2019.
Згідно інформації директора школи №118 за №598 від 11.10.2019 Щодо усунення недоліків , за період призупинки розроблено план коригувальних заходів, якими розпочато усунення недоліків, виявлених під час інспектування харчоблоку спеціалістами ГУ Держпродспоживслужби .
За результатами здійсненого заходу державного контролю (інспектування) школи № 118 було складено Протокол про порушення Закону України Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин , законодавства про харчові продукти та корми за №17/28-19 від 11.10.2019 (далі - Протокол). В Протоколі зафіксовано суть порушення встановлених законодавством гігієнічних вимог до виробництва та обігу харчових продуктів, що створює загрозу для життя та здоров`я людини.
Згідно вищевказаного протоколу, посилання на акт державного контролю та інші докази, якими підтверджуються вчинення порушення Закону України Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин , законодавства про харчові продукти та корми особою, щодо якої складено протокол: Акт, складений за результатами проведення позапланового заходу державного контролю стосовно додержання операторами ринку гігієнічних вимог щодо поводження з харчовими продуктами № 3909/28-19 від 08.10.2019 року.
У вказаному протоколі зазначені докази які підтверджують вчинення порушення, с зазначенням результатів лабораторних досліджень у експертному висновку від 01.10.2019р.
В графі пояснень особи, щодо якої складено протокол, міститься запис про незгоду з порушеннями, та підпис директора школи Чернякової О. А.
17.10.2019 на адресу адміністрації школи №118 направлено Повідомлення про розгляд справи за №04.2/1921603 від 17.10.2019. Розгляд справи призначено на 30.10.2019р.
За результатами розгляду справи, Головним державним ветеринарним інспектором Дніпропетровської області Потоцьким О.В. було винесено Постанову про накладення штрафу за порушення Закону України Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин законодавства про харчові продукти та корми (далі -Постанова) за № 17/28-19 від 30.10.2019.
Вказаною постановою на Криворізьку спеціалізовану школу І-ПІ ступенів №118 Криворізької міської ради Дніпропетровської області накладено штраф у розмірі десяти мінімальних заробітних плат, 41730 грн., за порушення встановлених законодавством гігієнічних вимог до виробництва та обігу харчових продуктів, що створює загрозу для життя та здоров`я людини, відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 65 Закону України "Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин".
Так, Закон України Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин визначає правові та організаційні засади державного контролю, що здійснюється з метою перевірки дотримання операторами ринку законодавства про харчові продукти, корми, здоров`я та благополуччя тварин, а також законодавства про побічні продукти тваринного походження під час ввезення (пересилання) таких побічних продуктів на митну територію України.
Згідно ч. 1 ст. 2 ЗУ Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин , законодавство про державний контроль складається з Конституції України, цього Закону, Митного кодексу України, законів України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів"; Про ветеринарну медицину"; Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та інших виданих відповідно до них нормативно-правових актів.
Згідно ч.6 ст.2 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (Закон 877-V), центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів та у сфері ветеринарної медицини, його територіальні органи зобов`язані забезпечити дотримання з урахуванням особливостей, визначених Законом України "Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин", виключно вимог частин першої, четвертої, шостої - сьомої, абзацу другого частини десятої, частин дванадцятої - чотирнадцятої статті 4, частин першої (крім вимоги щодо отримання погодження центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного контролю, або відповідного державного колегіального органу на проведення позапланового заходу) та третьої статті 6, частин першої - четвертої, шостої, восьмої - десятої статті 7, частин першої та другої статті 12, статей 13-18, 20, 21 цього Закону.
Ч. 11 ст. 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , на застосуванні якої наполягає позивач, передбачає, що у разі виконання в повному обсязі та у встановлений строк припису, розпорядження, рішення, іншого розпорядчого документа про усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу нагляду (контролю), фінансові та адміністративні санкції, заходи реагування до суб`єкта господарювання, його посадових осіб не застосовуються.
У Законі України Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин під державним контролем розуміється діяльність компетентного органу, його територіальних органів, державних інспекторів, державних ветеринарних інспекторів, помічників державного ветеринарного інспектора та уповноважених осіб, що здійснюється з метою перевірки відповідності діяльності операторів ринку вимогам законодавства про харчові продукти, корми, здоров`я та благополуччя тварин, а також усунення наслідків невідповідності та притягнення до відповідальності за порушення відповідних вимог; при цьому під компетентним органом розуміється центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів та у сфері ветеринарної медицини (пункти 9, 20 частини 1 статті 1 Закону).
Згідно частини 7 статті 18 Закону України Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин державний контроль у формах інспектування та аудиту здійснюється із застосуванням актів державного контролю; акт державного контролю має містити вичерпний перелік питань для перевірки дотримання оператором ринку законодавства про харчові продукти та корми, здоров`я та благополуччя тварин; кожне таке питання повинно містити посилання на вимогу нормативно-правового акта (статтю, частину, пункт, підпункт, абзац тощо), яка підлягає дотриманню оператором ринку; якщо за результатами інспектування або аудиту виявлено невідповідність, в акті державного контролю наводиться детальний опис відповідних порушень законодавства; акт державного контролю складається у двох примірниках, один з яких вручається оператору ринку протягом трьох робочих днів з дня його складення.
Згідно п. 1 ч. 1 ст. 65 Закону України Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин , оператори ринку несуть відповідальність за порушення встановлених законодавством гігієнічних вимог до виробництва та/або обігу харчових продуктів або кормів, якщо це створює загрозу для життя та/або здоров`я людини або тварини, що тягне за собою накладення штрафу на юридичних осіб у розмірі десяти мінімальних заробітних плат, на фізичних осіб - підприємців - у розмірі шести мінімальних заробітних плат.
Пунктом 19 вказаної статті встановлено, що оператори ринку несуть відповідальність за невиконання, несвоєчасне виконання законних вимог (приписів) посадової особи компетентного органу, його територіального органу щодо усунення порушень цього Закону, законодавства про харчові продукти та корми, що тягне за собою накладення штрафу на юридичних осіб у розмірі восьми мінімальних заробітних плат, на фізичних осіб - підприємців - у розмірі п`яти мінімальних заробітних плат.
Згідно ч. 23 ст. 66 Закону України Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин , сплата штрафу не звільняє особу, щодо якої винесено постанову у справі, від обов`язку усунення допущеного правопорушення, а також від обов`язку відшкодування пов`язаної з ним шкоди (завданих збитків).
Відповідно до п.55 ч.1 ст.1 Закону України Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів , оператор ринку харчових продуктів - суб`єкт господарювання, який провадить діяльність з метою або без мети отримання прибутку та в управлінні якого перебувають потужності, на яких здійснюється первинне виробництво, виробництво, реалізація та/або обіг харчових продуктів та/або інших об`єктів санітарних заходів (крім матеріалів, що контактують з харчовими продуктами), і який відповідає за виконання вимог цього Закону та законодавства про безпечність та окремі показники якості харчових продуктів.
Згідно п.1 ч.2 ст.20 Закону України Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів , оператори ринку зобов`язані забезпечувати дотримання вимог цього Закону щодо гігієнічних вимог до харчових продуктів на всіх стадіях їх виробництва та обігу.
Відповідно до частини 7 статті 20 Закону України Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів у разі надходження інформації про невідповідність потужностей та об`єктів санітарних заходів установленим законодавством вимогам, виявлену під час здійснення державного контролю, оператор ринку зобов`язаний вжити необхідних заходів для усунення такої невідповідності.
Згідно ст.22 Закону України Про загальну середню освіту , п.1 - заклад загальної середньої освіти забезпечує безпечні та нешкідливі умови навчання, режим роботи, умови для фізичного розвитку та зміцнення здоров`я, формує гігієнічні навички та засади здорового способу життя учнів (вихованців); п.3 - відповідальність за організацію харчування учнів (вихованців) у закладах загальної середньої освіти незалежно від підпорядкування, типів і форм власності додержання в них вимог санітарно-гігієнічних і санітарно-протиепідемічних правил і норм покладається на засновників (власників), керівників цих навчальних закладів.
Зі змісту п. 1 Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.2015 № 667, вбачається, що Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба) є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у галузі ветеринарної медицини, сферах безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, карантину та захисту рослин, ідентифікації та реєстрації тварин, санітарного законодавства, санітарного та епідемічного благополуччя населення (крім виконання функцій з реалізації державної політики у сфері епідеміологічного нагляду (спостереження) та у сфері гігієни праці та функцій із здійснення дозиметричного контролю робочих місць і доз опромінення працівників).
За результатами інспектування харчоблоку школи №118 на виконання наказу ГУ Держпродспоживслужби за №3839-ПО від 25.09.2019 та направлення за №3909 від 25.09.2019 спеціалістами Криворізького міського управління було складено Акт складений за результатами проведення позапланового заходу державного контролю (інспектування) стосовно додержання оператором ринку вимог законодавства про харчові продукти та корми, здоров`я та благополуччя тварин за №3909/28-19 від 08.10.2019 (далі - Акт №3909).
Акт №3909 підписано директором школи №118 Черняковою О.А. , яка зазначила, що невідповідності, вказані в Акті, будуть усунені у встановлений в приписі термін, погодившись з вказаними в Акті порушеннями.
За результатами проведених досліджень, Дніпропетровською регіональною державною лабораторією Держпродспоживслужби на адресу ГУ Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області направлені експертні висновки: № 003921 д.к./19 від 01.10.2019, № 003934 д.к./19 від 01.10.2019, № 003933 д.к./19 від 01.10.2019.
Таким чином виявлені на момент інспектування факти порушень встановлених законодавством гігієнічних вимог до виробництва та обігу харчових продуктів, що створює загрозу для життя та здоров`я людини, були підтверджені лабораторними дослідженнями Дніпропетровської регіональної державної лабораторії Держпродспоживслужби.
Враховуючи отримані 01.10.2019 результати досліджень, згідно експертних висновків Дніпропетровської регіональної державної лабораторії Держпродспоживслужби (від 01.10.2019 № 003921 д.к./19, № 003933 д.к./19) та враховуючи підтверджену загрозу для життя та здоров`я вихованців школи №118, Головним державним ветеринарним інспектором Дніпропетровської області Потоцьким О.В. було винесено Рішення про тимчасове припинення виробництва та/або обіг харчових продуктів та/або кормів за порушення законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин від 01.10.2019 (далі - Рішення). Даним рішенням керівника школи №118 було зобов`язано тимчасово припинити виробництво та/або обіг харчових продуктів на харчоблоці школи №118 на 10 робочих днів з 01.10.2019 до 15.10.2019. П.4 Рішення керівника школи №118 зобов`язано, також, надати відповідну інформацію про виконання рішення на адресу ГУ Держпродспоживслужби до 15.10.2019.
В даному випадку слід зауважити, що підставами для винесення Рішення стали виявлені порушення, зазначені в Акті №3909 та результати лабораторних досліджень наведених в експертних висновках від 01.10.2019 № 003921 д.к./19, № 003933 д.к./19, при цьому ані адміністрацією школи №118, ані її законними представниками вказане Рішення не оскаржувалось, що є підтвердженням того, що Позивач погодився з виявленими порушеннями, які несуть загрозу для життя та здоров`я людини. Згідно інформації директора школи №118 за №598 від 11.10.2019 Щодо усунення недоліків , за період призупинки розроблено план коригувальних заходів, якими розпочато усунення недоліків, виявлених під час інспектування харчоблоку спеціалістами ГУ Держпродспоживслужби .
Крім того, як вбачається з матеріалів справи, позивачем не оскаржувався припис, яким встановлено обов`язок щодо усунення порушень.
За результатами розгляду справи, Головним державним ветеринарним інспектором Дніпропетровської області Потоцьким О.В. було винесено Постанову про накладення штрафу за порушення Закону України Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин законодавства про харчові продукти та корми (далі -Постанова) за № 17/28-19 від 30.10.2019. Вказаною постановою на Криворізьку спеціалізовану школу І-ПІ ступенів №118 Криворізької міської ради Дніпропетровської області накладено штраф у розмірі десяти мінімальних заробітних плат, відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 65 Закону України "Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин". Під час розгляду справи було вивчено всі матеріали, щодо порушення встановлених законодавством гігієнічних вимог до виробництва та обігу харчових продуктів, що створює загрозу для життя та здоров`я людини, наведені в Акті № 3909 та Протоколі. Окрім того було враховано й докази у справі, які підтверджують реальність існування загрози для здоров`я, а саме незадовільні результати лабораторних досліджень згідно експертних висновків Дніпропетровської регіональної державної лабораторії Держпродспоживслужби від 01.10.2019 № 003921 д.к./19 та № 003933 д.к./19.
Таким чином, Постанова була винесена не лише на підставі встановлених фактів порушення законодавства та відображених в Акті №3909 та протоколі, а й з урахуванням експертних висновків Дніпропетровської регіональної державної лабораторії Держпродспоживслужби від 01.10.2019 № 003921 д.к./19 та № 003933 д.к./19, які підтверджують факти виявлені під час інспектування, а також наявність реальної загрози здоров`ю та життю вихованців Криворізької спеціалізованої школи І-ІП ступенів №118 Криворізької міської ради Дніпропетровської області.
Також суд звертає увагу на те, що позивач зазначає, що відповідно до приписів ч. 11 ст. 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 5 квітня 2007 року № 877-У, у разі виконання в повному обсязі та у встановлений строк припису, розпорядження, рішення, іншого розпорядчого документа про усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу нагляду (контролю), фінансові та адміністративні санкції, заходи реагування до суб`єкта господарювання, його посадових осіб не застосовуються.
Проте, посилання позивача на ч. 11 ст. 7 Закону 877-V є помилковим, оскільки частиною 6 ст.2 Закону 877-У визначено, що Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів та у сфері ветеринарної медицини, його територіальні органи зобов`язані забезпечити дотримання з урахуванням особливостей, визначених Законом України "Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин", виключно вимог частин першої, четвертої, шостої - сьомої, абзацу другого частини десятої, частин дванадцятої - чотирнадцятої статті 4, частин першої (крім вимоги щодо отримання погодження центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного контролю, або відповідного державного колегіального органу на проведення позапланового заходу) та третьої статті 6, частин першої - четвертої, шостої, восьмої - десятої статті 7, частин першої та другої статті 12, статей 13-18, 20, 21 цього Закону .
З огляду на зміст даної статті вбачається, що під час винесення припису, посадові особи Держпродспоживслужби повинні керуватись вимогами Закону України Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин . Так, ч. 2 ст.65 Закону передбачено винесення припису без оформлення відповідного протоколу за вчинення оператором ринку будь-якого з правопорушень, передбачених пунктами 2-4, 6, 8, 9, 11, 12 частини першої ст.65 Закону, вперше протягом останніх трьох років.
При цьому суд звертає увагу, що штраф до школи №118 застосовано за порушення встановлених законодавством гігієнічних вимог до виробництва та/або обігу харчових продуктів або кормів, якщо це створює загрозу для життя та/або здоров`я людини або тварини, відповідальність за вчинення яких передбачена п.1 ч.1 ст.65 Закону України Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин .
В свою чергу, як вбачається із наданих сторонами пояснень, факт вчинення встановлених в акті позапланового заходу порушень Закону України Про основні принципи та вимоги щодо безпечності та якості харчових продуктів не заперечується позивачем.
Крім того, позивач зазначає, що у встановлений контролюючим органом строк вони виконали вимоги отриманого припису про усунення виявлених порушень, а як наслідок вони не мають нести спірної відповідальності.
Відповідно до ч. 1 ст. 78 КАС України, обставини, які визнаються учасниками справи, не підлягають доказуванню, якщо суд не має обґрунтованого сумніву щодо достовірності цих обставин або добровільності їх визнання.
Тобто, факт допущення закладом освіти порушень вимог Закону України Про основні принципи та вимоги щодо безпечності та якості харчових продуктів є встановленим, сторонами не заперечується, а тому доказуванню не підлягає.
Між тим, суд повторно наголошує, що оскаржувану постанову про накладення штрафу прийнято Головним управлінням Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області за порушення підприємством вимог Закону України Про основні принципи та вимоги щодо безпечності та якості харчових продуктів , відповідальність за що передбачена п. 1 ч. 1 ст. 65 Закону України Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин .
При цьому, постанова про накладення штрафу та припис про усунення порушень за своєю правовою природою є різними актами, які виносяться органами контролю і застосовуються в конкретно визначених випадках.
В свою чергу, до позивача застосована адміністративно-господарська відповідальність у вигляді штрафів за виявлені порушення під час проведення позапланових заходів контролю (інспектування), що не передбачає звільнення суб`єкта господарювання від відповідальності у разі виконання ним приписів про усунення порушень, оскільки виконання приписів є самостійним примусовим заходом, який спрямований на недопущення порушення у майбутньому або негайного припинення вчинення правопорушення суб`єктом господарювання.
При цьому, відповідальність за невиконання припису передбачена п. 19 ч. 1 ст. 65 Закону України Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин .
Таким чином, посилання позивача на приписи ч. 11 ст.7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності є необґрунтованими, оскільки Законом України Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров`я та благополуччя тварин чітко визначені повноваження контролюючого органу, порядок та підстави для притягнення суб`єктів господарювання за порушення вимог законодавства про харчові продукти.
Відповідно до частин 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є необґрунтованими, а вимоги такими, у задоволенні яких необхідно відмовити.
Керуючись ст.ст.241-250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову Криворізької спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 118 Криворізької сільської ради Дніпропетровської області (50056, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, мкрн. Сонячний буд. 1, ЄДРПОУ 33264946) до Головного управління Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області (49006, вул. Філосовська 39-а, м. Дніпро, ЄДРПОУ 40359593) про визнання протиправною та скасування постанови - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Н.В. Турлакова
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.02.2020 |
Оприлюднено | 28.04.2020 |
Номер документу | 88955355 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Турлакова Наталія Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Турлакова Наталія Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні