Ухвала
від 27.04.2020 по справі 440/4993/19
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

УХВАЛА

27 квітня 2020 року

Київ

справа №440/4993/19

адміністративне провадження №К/9901/10673/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

Білоуса О.В., Блажівської Н.Є., Желтобрюх І.Л., перевіривши касаційну скаргу Головного управління ДПС у Полтавській області на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 23 січня 2020 року та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 19 березня 2020 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ПРОМ-М ІНВЕСТ до Головного управління ДФС у Полтавській області, Головного управління ДПС у Полтавській області, Державної фіскальної служби України, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

УСТАНОВИВ:

08 грудня 2019 року Товариство з обмеженою відповідальністю ПРОМ-М ІНВЕСТ звернулось до суду з позовом до Державної фіскальної служби України, Головного управління ДФС України в Полтавській області, в якому просило суд визнати протиправними та скасувати рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації: №1308336/43153733 від 16.10.2019 про відмову в реєстрації податкової накладної №17 від 02.09.2019, №1300425/43153733 від 07.10.2019 про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 05.09.2019, №1305514/43153733 від 11.10.2019 про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 05.09.2019, №1300426/43153733 від 07.10.2019 про відмову в реєстрації податкової накладної №16 від 05.09.2019, №1308337/43153733 від 16.10.2019 про відмову в реєстрації податкової накладної №11 від 12.09.2019, №1300427/43153733 від 07.10.2019 про відмову в реєстрації податкової накладної №8 від 14.09.2019, №1304057/43153733 від 10.10.2019 про відмову в реєстрації податкової накладної №9 від 25.09.2019, №1304058/43153733 від 10.10.2019 про відмову в реєстрації податкової накладної №13 від 26.09.2019, №1304059/43153733 від 10.10.2019 про відмову в реєстрації податкової накладної №14 від 27.09.2019, №1308338/43153733 від 16.10.2019 про відмову в реєстрації податкової накладної №15 від 30.09.2019, №1329383/43153733 від 13.11.2019 про відмову в реєстрації податкової накладної №3 від 08.10.2019, №1329379/43153733 від 13.11.2019 про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 15.10.2019, №1332493/43153733 від 18.11.2019 про відмову в реєстрації податкової накладної №11 від 16.10.2019, №1332491/43153733 від 18.11.2019 про відмову в реєстрації податкової накладної №7 від 21.10.2019, №1332213/43153733 від 18.11.2019 про відмову в реєстрації податкової накладної №5 від 22.10.2019, №1332492/43153733 від 18.11.2019 про відмову в реєстрації податкової накладної №8 від 22.10.2019, №1332495/43153733 від 18.11.2019 про відмову в реєстрації податкової накладної №9 від 24.10.2019, №1327281/43153733 від 11.11.2019 про відмову в реєстрації податкової накладної № 6 від 25.10.2019, №1332494/43153733 від 18.11.2019 про відмову в реєстрації податкової накладної №10 від 25.10.2019; зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, складені та подані на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю ПРОМ-М ІНВЕСТ , в строки, визначені нормами діючого законодавства: №17 від 02.09.2019 на суму 19342,80 грн, в т.ч. ПДВ 3 223,80 грн - направлена на реєстрацію 24.09.2019, реєстраційний номер документу 9219290177; №1 від 05.09.2019 на суму 319675,58 грн, в т.ч. ПДВ 53279,26 грн - направлена на реєстрацію 24.09.2019, реєстраційний номер документу 9219195233; №2 від 05.09.2019 на суму 22535,87 грн, в т.ч. ПДВ 3 755,98 грн - направлена на реєстрацію 24.09.2019, реєстраційний номер документу 9219290246; №16 від 05.09.2019 на суму 195 916,51 грн, в т.ч. ПДВ 32 652,75 грн - направлена на реєстрацію 24.09.2019, реєстраційний номер документу 9219272545; №11 від 12.09.2019 на суму 11310,00 грн, в т.ч. ПДВ 1 885,00 грн - направлена на реєстрацію 26.09.2019, реєстраційний номер документу 9221789117; №8 від 14.09.2019 на суму 46566,00 грн, в т.ч. ПДВ 7761,00 грн - направлена на реєстрацію 27.09.2019, реєстраційний номер документу 9223537812; №9 від 25.09.2019 на суму 842653,56 грн, в т.ч. ПДВ 140 442,26 грн - направлена на реєстрацію 07.10.2019, реєстраційний номер документу 9230735162; №13 від 26.09.2019 на суму 1 565 703,58 грн, в т.ч. ПДВ 260 950,60 грн - направлена на реєстрацію 07.10.2019, реєстраційний номер документу 9230701733; №14 від 27.09.2019 на суму 404 768,29 грн, в т.ч. ПДВ 67 461,38 грн - направлена на реєстрацію 07.10.2019, реєстраційний номер документу 9230729980; №15 від 30.09.2019 на суму 3 972,19 грн, в т.ч. ПДВ 662,03 грн - направлена на реєстрацію 03.10.2019, реєстраційний номер документу 9227715984; №3 від 08.10.2019 на суму 728 340,00 грн, в т.ч. ПДВ 121 390,00 грн - направлена на реєстрацію 18.10.2019, реєстраційний номер документу 9243756583; №4 від 15.10.2019 на суму 72 834,00 грн, в т.ч. ПДВ 12 139,00 грн - направлена на реєстрацію 18.10.2019, реєстраційний номер документу 9243755587; №11 від 16.10.2019 на суму 329 222,15 грн, в т.ч. ПДВ 54 870,36 грн. направлена на реєстрацію 05.11.2019, реєстраційний номер документу 9259351887; №7 від 21.10.2019 на суму 840 000,00 грн, в т.ч. ПДВ 140 000,00 грн - направлена на реєстрацію 05.11.2019, реєстраційний номер документу 9259292396; №5 від 22.10.2019 на суму 90 085,44 грн, в т.ч. ПДВ 15 014,24 грн - направлена на реєстрацію 12.11.2019, реєстраційний номер документу 9267226618; №8 від 22.10.2019 на суму 840 000,00 грн, в т.ч. ПДВ 140 000,00 грн - направлена на реєстрацію 06.11.2019, реєстраційний номер документу 9259910826; №9 від 24.10.2019 на суму 840 000,00 грн, в т.ч. ПДВ 140 000,00 грн - направлена на реєстрацію 06.11.2019, реєстраційний номер документу 9259912346; №6 від 25.10.2019 на суму 312 333,79 грн, в т.ч. ПДВ 52 055,63 грн - направлена на реєстрацію 31.10.2019, реєстраційний номер документу 9256070182; №10 від 25.10.2019 на суму 504 000,00 грн, в т.ч. ПДВ 84 000,00 грн - направлена на реєстрацію 05.11.2019, реєстраційний номер документу 9259351314.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 23 грудня 2019 року відкрито провадження в адміністративній справі. Ухвалено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження.

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 23 січня 2020 року, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 19 березня 2020 року, адміністративний позов задоволено.

Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, 10 квітня 2020 року Головне управління ДПС у Полтавській області звернулося до суду з касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позову.

В обґрунтування своїх вимог скаржник посилається на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права.

При вирішенні питання про відкриття касаційного провадження за зазначеною касаційною скаргою суд виходить з такого.

Згідно з частиною першою статті 13 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право на апеляційний перегляд справи та у визначених законом випадках - на касаційне оскарження судового рішення.

Відповідно до частини першої статті 328 КАС України, учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити в касаційному порядку рішення суду першої інстанції після апеляційного перегляду справи, а також постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково у випадках, визначених цим Кодексом.

Аналіз наведеного законодавства дозволяє дійти висновку про те, що особи, які беруть участь у справі, у разі, якщо не погоджуються із ухваленими судовими рішеннями після їх перегляду в апеляційному порядку, можуть скористатися правом їх оскарження у касаційному порядку лише у визначених законом випадках.

Європейський суд з прав людини у своєму рішенні від 5 квітня 2018 року (справа Зубац проти Хорватії (Zubac v.Croatia), №40160/12) вказав на обмеженість доступу ratione valoris до судів вищої інстанції. Так, право на доступ до суду не є абсолютним і може підлягати обмеженням, які дозволяються опосередковано, оскільки право на доступ до суду за своєю природою потребує регулювання державою, і таке регулювання може змінюватися у часі та місці відповідно до потреб та ресурсів суспільства та окремих осіб (див. Станєв проти Болгарії (Stanev v. Bulgaria) [ВП], №36760/06, п. 230, ЄСПЛ 2012). Спосіб застосування пункту 1 статті 6 Конвенції до апеляційних та касаційних судів залежить від особливостей судового провадження, про яке йдеться, і необхідно враховувати всю сукупність процесуальних дій, проведених в рамках національного правопорядку, а також роль судів касаційної інстанції в них; умови прийнятності касаційної скарги щодо питань права можуть бути суворіші, ніж для звичайної скарги (див. згадане вище рішення у справі Леваж Престасьон Сервіс проти Франції , п. 45; згадане вище рішення у справі Бруалья Гомес де ла Торре проти Іспанії , п. 37; та Козліца проти Хорватії (Kozlica v. Croatia), № 29182/03, п. 32, від 2 листопада 2006 року; див. також Шамоян проти Вірменії (Shamoyan v. Armenia), № 18499/08, п. 29, від 7 липня 2015 року). 83.

Застосування передбаченого законодавством порогу ratione valoris для подання скарг до верховного суду є правомірною та обґрунтованою процесуальною вимогою, враховуючи саму суть повноважень верховного суду щодо розгляду лише справ відповідного рівня значущості (див. згадане вище рішення у справі Бруалья Гомес де ла Торре проти Іспанії , п. 36; згадане вище рішення у справі Козліца проти Хорватії , п. 33; згадане вище рішення у справі Булфрахт Лтд проти Хорватії , п. 34, Добріч проти Сербії (Dobriж ЗУБАЦ ПРОТИ ХОРВАТІЇ (ZUBAC v. CROATIA) - РІШЕННЯ 35 v. Serbia), №№ 2611/07 та 15276/07, п. 54, від 21 червня 2011 року; та Йовановіч проти Сербії (Jovanoviж v. Serbia), 32299/08, п. 48, від 2 жовтня 2012 року). 84.

При цьому, саме національний верховний суд, якщо цього вимагає національне законодавство, повинен оцінювати те, чи досягнуто передбачений законодавством поріг ratione valoris для подання скарги саме до цього суду. Відповідно, в ситуації, коли відповідне національне законодавство дозволяло йому відфільтровувати справи, що надходять до нього, верховний суд не може бути зв`язаний або обмежений помилками в оцінюванні зазначеного порогу, яких припустилися суди нижчої інстанції при визначенні того, чи надавати доступ до нього (згадане вище рішення у справі Добріч проти Сербії , п. 54).

Також Європейський суд з прав людини постановив ухвалу щодо неприйнятності заяви №26293/18 від 09.10.2018 у справі "Азюковська проти України" (Azyukovska v. Ukraine), у якій зазначив, що застосування критерію малозначності справи у справі було передбачуваним, справа була розглянута судами двох інстанцій, які мали повну юрисдикцію, заявниця не продемонструвала наявності інших виключних обставин, які за положеннями кодексу могли вимагати касаційного розгляду справи.

Європейський суд у вказаному рішенні зазначив, що в контексті аналізу застосування критерію ratione valoris щодо доступу до вищих судових інстанцій він також брав до уваги наявність або відсутність питання щодо справедливості провадження, яке здійснювалось судами нижчих інстанцій.

Отже, за прецедентною практикою Європейського суду з прав людини обмеження доступу до Верховного Суду охоплюється загальновизнаною легітимною метою встановленого законодавством порогу ratione valoris для скарг, що подаються на розгляд Верховного Суду, яка полягає в тому, щоб забезпечувати розгляд у Верховному Суді, з огляду на саму суть його функцій, лише справ необхідного рівня значущості.

Відповідно до частини третьої статті 3 КАС України, провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

Відповідно до пункту 2 частини п`ятої статті 328 КАС України, не підлягають касаційному оскарженню судові рішення у справах незначної складності та інших справах, розглянутих за правилами спрощеного позовного провадження (крім справ, які відповідно до цього Кодексу розглядаються за правилами загального позовного провадження), крім випадків, якщо:

а) касаційна скарга стосується питання права, яке має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики;

б) особа, яка подає касаційну скаргу, відповідно до цього Кодексу позбавлена можливості спростувати обставини, встановлені оскарженим судовим рішенням, при розгляді іншої справи;

в) справа становить значний суспільний інтерес або має виняткове значення для учасника справи, який подає касаційну скаргу;

г) суд першої інстанції відніс справу до категорії справ незначної складності помилково.

Частиною шостою статті 12 КАС України передбачено перелік категорій справ, які відносяться до справ незначної складності.

Такий перелік не є вичерпним.

Зі змісту пункту 10 частини шостої статті 12 КАС України можна зробити висновок про те, що суд має право віднести до категорії справ незначної складності справу, яка не передбачена у вищезазначеному переліку, за винятком справ, які не можуть бути розглянуті за правилами спрощеного позовного провадження.

За правилами спрощеного позовного провадження не можуть бути розглянуті справи, які підлягають розгляду за правилами загального позовного провадження у виключному порядку (частина четверта статті 12 КАС України), а також через складність та інші обставини.

Відповідно до пункту 20 частини першої статті 4 КАС України, адміністративна справа незначної складності (малозначна справа) - адміністративна справа, у якій характер спірних правовідносин, предмет доказування та склад учасників тощо не вимагають проведення підготовчого провадження та (або) судового засідання для повного та всебічного встановлення її обставин.

Аналіз доводів касаційної скарги не дає підстав суду касаційної інстанції для висновку про наявність у цьому випадку обставин, наведених у підпунктах а - г пункту 2 частини п`ятої статті 328 КАС України.

Щодо тверджень відповідача про те, що справа для нього має виняткове значення, то суд звертає увагу на те, що об`єктивних доказів та підтвердження зазначеного, а також ґрунтовних доводів, у чому саме полягає винятковість даної справи для нього скаржником не наведено.

Отже, з урахуванням викладеного, суд приходить до висновку, що випадків, які б виключали можливість застосування положень пункту 2 частини п`ятої статті 328 КАС України, не встановлено, а тому рішення судів першої та апеляційної інстанцій у цій справі не підлягають касаційному оскарженню.

Згідно з пунктом 1 частини першої статті 333 КАС України, суд касаційної інстанції відмовляє у відкритті касаційного провадження у справі, якщо касаційну скаргу подано на судове рішення, що не підлягає касаційному оскарженню.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про необхідність відмови у відкритті касаційного провадження.

Керуючись пунктом 2 частини п`ятої статті 328, пунктом 1 частини першої статті 333 Кодексу адміністративного судочинства України,

УХВАЛИВ:

Відмовити у відкритті касаційного провадження за касаційною скаргою Головного управління ДПС у Полтавській області на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 23 січня 2020 року та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 19 березня 2020 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ПРОМ-М ІНВЕСТ до Головного управління ДФС у Полтавській області, Головного управління ДПС у Полтавській області, Державної фіскальної служби України, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії.

Копію ухвали разом з касаційною скаргою та доданими до неї матеріалами направити скаржнику.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач О.В.Білоус

Судді Н.Є.Блажівська

І.Л.Желтобрюх

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення27.04.2020
Оприлюднено29.04.2020
Номер документу88959874
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/4993/19

Ухвала від 11.08.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 27.04.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Постанова від 19.03.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 19.03.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Постанова від 19.03.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 13.03.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 28.02.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 28.02.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 28.02.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Рішення від 23.01.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

К.І. Клочко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні