ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 квітня 2020 року Справа № 160/1832/20 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі - головуючого судді Кучми К.С., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін у письмовому провадженні адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Регіонального сервісного центру МВС в Дніпропетровській області в особі - Територіального сервісного центру №1241 про визнання рішення протиправним та зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ :
У лютому 2020 року позивач звернувся до адміністративного суду з вищезазначеною позовною заявою, в якій просить: визнати протиправним рішення начальника Територіального сервісного центру №1241 регіонального сервісного центру МВС в Дніпропетровській області Ярличенко О.В. роз`яснення Про надання інформації за №31/4-1241-С-52 від 22.11.2019 р. про відмову у здійсненні реєстрації транспортного засобу марки VOLKSWAGEN, модель Т-5, 2006 року випуску, білого кольору, кузов ( VIN ): НОМЕР_2 ; зобов`язати начальника Територіального сервісного центру №1241 регіонального сервісного центру МВС в Дніпропетровській області Ярличенко О.В. здійснити реєстрацію транспортного засобу марки VOLKSWAGEN, модель Т-5, 2006 року випуску, білого кольору, кузов ( VIN ): НОМЕР_2 .
В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначив, що ним 15.12.2011 року було придбано автомобіль VOLKSWAGEN, модель Т-5, 2006 року випуску, білого кольору, кузов ( VIN ): НОМЕР_2 у ТОВ Автолайф , що підтверджується договором №15/12/2011 купівлі-продажу автомобіля від 15.12.2011 р. Позивач сплатив продавцю повну вартість автомобілю у розмірі 58 727,33 грн. та на підтвердження чого останнім було передано транспортний засіб за актом приймання-передачі та документи на автомобіль, а саме: митну декларацію №205000021/2011 від 01.12.2011 р., видану ДМС України Ягодинська митниця; технічний паспорт на автомобіль №012006644 від 30.11.2006 р.; сертифікат відповідності, виданий ДП Рівнестандартметрологія термін дії з 29.11.2011 р. по 29.02.2012 р. Після придбання вказаного автомобіля він не мав можливості здійснити державну реєстрацію автомобіля, у зв`язку з виниклими технічними несправностями транспортного засобу, а саме: повна несправність автоматичної коробки передач автомобіля, внаслідок чого неможливо було його експлуатувати. До листопада 2019 року даний автомобіль зберігався на стоянці та ним не експлуатувався. В листопаді 2019 року після здійснення повної заміни несправної автоматичної коробки передач на автомобілі, позивач отримав можливість здійснити його державну реєстрацію. Проте, відповідно до роз`яснення Про надання інформації №31/4-1241-С-52 від 22.11.2019 р. в проведенні державної реєстрації вказаного транспортного засобу відповідачем було відмовлено. Позивач вважає таке рішення протиправним, оскільки зазначений транспортний засіб марки VOLKSWAGEN, модель Т-5, 2006 року випуску, білого кольору, кузов ( VIN ): НОМЕР_2 був придбаний правомірно на підставі договору купівлі-продажу автомобіля, для перереєстрації транспортного засобу було подано всі необхідні документи, однак в перереєстрації автомобіля неправомірно було відмовлено.
Ухвалою суду від 26.02.2020 року було відкрито провадження по даній справі та призначено її до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.
На виконання ухвали суду 19.03.2020 року відповідачем подано відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що листом від 22.11.2019 р. №31/4-1241-С-52 позивачу відмовлено у здійсненні державної реєстрації автомобіля, придбаного останнім у суб`єкта господарювання - ТОВ Автолайф на підставі договору №15/12/2011 купівлі-продажу автомобіля від 15.12.2011 р., оскільки зазначений договір не зареєстрований в Єдиному державному реєстрі транспортних засобів. При відсутності в Єдиному державному реєстрі транспортних засобів (електронному реєстрі/електронному журналі) відомостей про укладений із суб`єктом господарювання договір, відсутня також і технічна можливість здійснювати реєстраційні дії щодо транспортного засобу. Враховуючи викладене, відмова в реєстрації автомобіля за позивачем є законною та обґрунтованою, а вимоги позивача є передчасними, оскільки для державної реєстрації його автомобіля необхідна наявність в Єдиному державному реєстрі транспортних засобів інформації про договір купівлі-продажу №15/12/2011 від 15.12.2011 р. За таких обставин, відповідач просив суд у задоволенні позову відмовити повністю.
В силу ч.1 ст.257 КАС України, за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності.
Згідно з ст.258 КАС України, суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
Частинами 5, 8 ст.262 КАС України передбачено, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами. При розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.
За викладених обставин, відповідно до вимог статей 258, 262 КАС України, справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні.
Дослідивши матеріали справи, враховуючи позицію позивача, викладену у позовній заяві, позицію відповідача, викладену у відзиві на позовну заяву, дослідивши письмові докази, оцінивши докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному та об`єктивному розгляді обставин справи, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають частковому задоволенню, виходячи з наступних підстав.
Судом встановлено, що у листопаді 2019 року позивач звернувся до Територіального сервісного центру №1241 регіонального сервісного центру МВС в Дніпропетровській області (структурний підрозділ РСЦ МВС без статусу юридичної особи) із зверненням щодо реєстрації транспортного засобу VOLKSWAGEN , модель Т-5, 2006 року випуску, білого кольору кузов ( VIN ): НОМЕР_4 .
Своїм листом про надання інформації №31/4-1241-С-52 від 22.11.2019 р. відповідачем було повідомлено, що у зв`язку з тим, що договір №15/12/2011 купівлі-продажу автомобіля від 15.12.2011 р. не відповідає вимогам пункту 8 Постанови Кабінету Міністрів України №1388 від 07 вересня 1998 року, договір купівлі-продажу ТЗ не зареєстрований в Єдиному державному реєстрі транспортних засобів та у зв`язку з тим, що перелік документів, наданих на реєстрацію ТЗ, не відповідає вимогам пункту 13 Постанови Кабінету Міністрів України №1200 від 11 листопада 2009 року, зареєструвати транспортний засіб VOLKSWAGEN, модель Т-5, 2006 року випуску, білого кольору кузов ( VIN ): НОМЕР_4 , не має можливості.
Позивач пов`язує порушення своїх прав з діями відповідача стосовно відмови щодо державної реєстрації транспортного засобу VOLKSWAGEN , модель Т-5, 2006 року випуску, білого кольору кузов ( VIN ): НОМЕР_4 .
Аналізуючи виниклі між сторонами правовідносини, суд приходить до наступного.
Відповідно ст.34 Закону України Про дорожній рух державна реєстрація транспортного засобу полягає у здійсненні комплексу заходів, пов`язаних із перевіркою документів, які є підставою для здійснення реєстрації, а також відсутності будь-яких обтяжень, у тому числі за даними Державного реєстру обтяжень рухомого майна, звіркою і, за необхідності, дослідженням ідентифікаційних номерів складових частин та оглядом транспортного засобу, оформленням і видачею реєстраційних документів та номерних знаків.
Державний облік зареєстрованих транспортних засобів включає в себе процес реєстрації, накопичення, узагальнення, зберігання та передачі інформації про зареєстровані транспортні засоби та їх власників.
Державній реєстрації та обліку підлягають призначені для експлуатації на вулично-дорожній мережі загального користування транспортні засоби усіх типів: автомобілі, автобуси, мотоцикли всіх типів, марок і моделей, самохідні машини, причепи та напівпричепи до них, мотоколяски, інші прирівняні до них транспортні засоби та мопеди, що використовуються на автомобільних дорогах державного значення.
Державна реєстрація та облік автомобілів, автобусів, мотоциклів та мопедів усіх типів, марок і моделей, самохідних машин, причепів та напівпричепів до них, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів здійснюються територіальними органами Міністерства внутрішніх справ України.
Власники транспортних засобів та особи, які використовують їх на законних підставах, зобов`язані зареєструвати (перереєструвати) належні їм транспортні засоби протягом десяти діб після придбання, митного оформлення, одержання транспортних засобів або виникнення обставин, що потребують внесення змін до реєстраційних документів.
На транспортні засоби оформляються та видаються реєстраційні документи, зразки яких затверджуються Кабінетом Міністрів України, та закріплюються номерні знаки, які відповідають вимогам стандартів. Закупівля за державні кошти бланків реєстраційних документів та номерних знаків для транспортних засобів здійснюється відповідно до вимог законодавства тими органами, на які покладений обов`язок щодо їх реєстрації.
Відповідно до ст.37 Закону України Про дорожній рух забороняється експлуатація незареєстрованих (неперереєстрованих) транспортних засобів, ідентифікаційні номери складових частин яких не відповідають записам у реєстраційних документах, знищені чи підроблені, без номерного знака або з номерним знаком, що не належить цьому засобу чи не відповідає вимогам стандартів, або з номерними знаками, які закріплені у не встановлених для цього місцях, закриті іншими предметами чи забруднені, що не дозволяє чітко визначити символи номерного знака з відстані 20 метрів, перевернуті чи не освітлені, а також транспортних засобів, що підлягають обов`язковому технічному контролю, але не пройшли його, та у випадках, передбачених законодавством, без чинного на території України поліса обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (страхового сертифіката "Зелена картка").
Пунктом 1 Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 07.09.1998 р. № 1388 (далі - Порядок № 1388, в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), передбачено, що цим Порядком встановлюється єдина на території України процедура державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів (далі - транспортні засоби), оформлення та видачі реєстраційних документів і номерних знаків.
Згідно з п.3 Поряду № 1388 державна реєстрація транспортних засобів проводиться територіальними органами з надання сервісних послуг МВС (далі - сервісні центри МВС) з метою здійснення контролю за відповідністю конструкції та технічного стану транспортних засобів установленим вимогам стандартів, правил і нормативів, дотриманням законодавства, що визначає порядок сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), використанням транспортних засобів в умовах воєнного і надзвичайного стану, а також для ведення їх обліку та запобіганню вчиненню щодо них протиправних дій.
Державна реєстрація (перереєстрація), зняття з обліку транспортних засобів (крім транспортних засобів, визначених абзацом другим пункту 12 цього Порядку) сервісними центрами МВС може проводитися через центри надання адміністративних послуг, утворені відповідно до Закону України Про адміністративні послуги , на основі рішень, узгоджених між сервісними центрами МВС та органами, які прийняли рішення про утворення центрів надання адміністративних послуг.
Відповідно до абз.3 п.40 Порядку, у разі встановлення факту знищення, фальсифікації або підроблення ідентифікаційних номерів складових частин транспортних засобів, виявлення транспортних засобів, зареєстрованих (перереєстрованих), знятих з обліку в уповноважених органах МВС, у тому числі тимчасово, за фіктивними чи підробленими документами або таких, що розшукуються правоохоронними органами України у зв`язку з незаконним заволодінням, уповноважені особи сервісних центрів МВС оформляють в установленому порядку необхідні документи, скасовують державну реєстрацію (перереєстрацію), зняття з обліку транспортних засобів і передають усі відповідні документи та за наявності транспортні засоби до відповідного органу досудового розслідування. Якщо виявлено факт підроблення митних документів, їх ксерокопії з необхідним поясненням надсилаються до органів доходів і зборів, у зоні діяльності яких проживають особи, за якими зареєстровані відповідні транспортні засоби.
З наведеної норми встановлюється, що можливими підставами для відмови в реєстрації (перереєстрації) транспортного засобу може бути:
встановлення факту знищення, фальсифікації або підроблення ідентифікаційних номерів складових частин транспортних засобів,
виявлення транспортних засобів, зареєстрованих (перереєстрованих), знятих з обліку в уповноважених органах МВС, у тому числі тимчасово, за фіктивними чи підробленими документами або таких, що розшукуються правоохоронними органами України у зв`язку з незаконним заволодінням,
В даному випадку відповідач вказав, що позивачем для реєстрації транспортного засобу було надано договір, який на його думку не відповідає вимогам п.8 Порядку №1388.
Відповідно до п.8 Порядку №1388, державна реєстрація (перереєстрація) транспортних засобів проводиться на підставі заяв власників, поданих особисто або уповноваженим представником, і документів, що посвідчують їх особу, підтверджують повноваження представника (для фізичних осіб - нотаріально посвідчена довіреність), а також правомірність придбання, отримання, ввезення, митного оформлення (далі - правомірність придбання) транспортних засобів, відповідність конструкції транспортних засобів установленим вимогам безпеки дорожнього руху, а також вимогам, які є підставою для внесення змін до реєстраційних документів.
Для державної реєстрації транспортних засобів, що перебували в експлуатації і зняті з обліку в уповноважених органах МВС, крім зазначених у цьому пункті документів, що підтверджують правомірність їх придбання, подається свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу (технічний паспорт) та копія реєстраційної картки, що додається до свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу на пластиковій основі, з відміткою уповноваженого органу МВС про зняття транспортного засобу з обліку.
Державна реєстрація транспортних засобів проводиться за умови сплати їх власниками передбачених законодавством податків і зборів (обов`язкових платежів), а також внесення в установленому порядку платежів за проведення огляду транспортних засобів, державну реєстрацію (перереєстрацію), зняття з обліку, відшкодування вартості бланків реєстраційних документів та номерних знаків.
Тобто, вказаним Порядком визначено виключний перелік документів, на підставі яких проводиться реєстрація (перереєстрація) транспортних засобів.
При цьому вказаний Порядок визначає перелік документів, що підтверджують правомірність придбання транспортних засобів, їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери.
Так, позивач в позові зазначив, що він 15.12.2011 року було придбано автомобіль VOLKSWAGEN, модель Т-5, 2006 року випуску, білого кольору, кузов ( VIN ): НОМЕР_2 у ТОВ Автолайф , що підтверджується договором №15/12/2011 купівлі-продажу автомобіля від 15.12.2011 р.
Зважаючи, що договір купівлі-продажу автомобіля за №15/12/2011 від 15.12.2011 р., який підтверджує правомірність придбання позивачем транспортного засобу, не визнаний нечинним, обставини щодо фіктивності укладеного правочину відсутні, як і відсутні обставини, що підтверджують підроблення будь-яких документів, слід зробити висновок про протиправність відмови позивачу у реєстрації транспортного засобу. Доказів зворотного відповідачем не надано, а матеріали справи не містять.
Суд звертає увагу відповідача, що його посилання на те, що суб`єкт господарювання невідкладно вносить інформацію про реалізацію транспортних засобів до електронного реєстру відноситься не до позивача, а в даному випадку до ТОВ Автолайф (код ЄДРПОУ 33523046).
Таким чином, суд доходить висновку, що відповідачем розглянуто заяву позивача без врахування всіх істотних обставин, що мають значення.
За таких обставин, суд вважає за можливе визнати протиправним рішення Регіонального сервісного центру МВС в Дніпропетровській області в особі - Територіального сервісного центру №1241, викладене в листі Про надання інформації №31/4-1241-С-52 від 22.11.2019 р. про відмову у здійсненні реєстрації транспортного засобу марки VOLKSWAGEN, модель Т-5, 2006 року випуску, білого кольору, кузов ( VIN ): НОМЕР_2 .
Суд також застосовує позицію ЄСПЛ, сформовану в пункті 58 рішення у справі Серявін та інші проти України (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (Ruiz Torija v. Spain) № 303-A, пункт 29).
Що стосується заявлених позовних вимог позивача щодо зобов`язання начальника Територіального сервісного центру №1241 регіонального сервісного центру МВС в Дніпропетровській області Ярличенко О.В. здійснити реєстрацію транспортного засобу марки VOLKSWAGEN, модель Т-5, 2006 року випуску, білого кольору, кузов ( VIN ): НОМЕР_2 , суд зазначає наступне.
У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі частини 2 статті 2 КАС України.
Відповідно до частини 1 статті 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Тобто, завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання прав та вимог законодавства, інакше було б порушено принцип розподілу влади. Принцип розподілу влади не допускає надання адміністративному суду адміністративно-дискреційних повноважень - єдиним критерієм здійснення правосуддя є право.
Таким чином, завданням адміністративного суду є контроль за легітимністю прийняття рішень. Суд не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесені до компетенції цього органу державної влади.
Частиною 3 статті 245 КАС України чітко встановлено, що у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Разом з цим суд звертає увагу, що саме до повноважень суб`єкта владних повноважень віднесено прийняття рішення про реєстрацію та/або перереєстрацію транспортних засобів та видачу свідоцтва за наслідком розгляду поданої у встановленому порядку заяви.
Враховуючи те, що законодавець чітко визначив порядок та підстави для проведення реєстрації та/або перереєстрації транспортного засобу та видачу свідоцтва, а також випадки відмови в проведенні таких дій, суд вважає лише за можливе зобов`язати Регіональний сервісний центр МВС в Дніпропетровській області в особі - Територіального сервісного центру №1241 повторно розглянути заяву позивача щодо здійснення реєстрації транспортного засобу марки VOLKSWAGEN, модель Т-5, 2006 року випуску, білого кольору, кузов ( VIN ): НОМЕР_2 , з урахуванням висновків суду. У задоволенні решти позовної заяви відмовити.
Частиною 1 ст.9 КАС України визначено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з частинами 1, 2 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ч.3 ст.90 КАС України, суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку, що дана позовна заява підлягає частковому задоволенню, з викладених вище підстав.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат між сторонами, суд виходить з наступного.
Згідно з ч.3 ст.139 КАС України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Як видно з матеріалів справи, позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання позовної заяви в розмірі 840,80 грн., тому судовий збір підлягає поверненню позивачу у розмірі 420,40 грн. (840,80 грн. : 2).
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.8, 9, 72, 77, 132, 139, 241-246, 250, 262 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
Позовну заяву - задовольнити частково.
Визнати протиправним рішення Регіонального сервісного центру МВС в Дніпропетровській області в особі - Територіального сервісного центру №1241, викладене у листі Про надання інформації №31/4-1241-С-52 від 22.11.2019 р. про відмову у здійсненні реєстрації транспортного засобу марки VOLKSWAGEN, модель Т-5, 2006 року випуску, білого кольору, кузов ( VIN ): НОМЕР_2 .
Зобов`язати Регіональний сервісний центр МВС в Дніпропетровській області в особі - Територіального сервісного центру №1241 повторно розглянути заяву ОСОБА_1 щодо здійснення реєстрації транспортного засобу марки VOLKSWAGEN, модель Т-5, 2006 року випуску, білого кольору, кузов ( VIN ): НОМЕР_2 , з урахуванням висновків суду.
У задоволенні решти позовної заяви - відмовити.
Присудити за рахунок бюджетних асигнувань Регіонального сервісного центру МВС в Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 40112155) на користь ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_5 ) судові витрати по справі у розмірі 420,40 грн.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 КАС України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 КАС України.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень КАС України.
Суддя К.С. Кучма
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.04.2020 |
Оприлюднено | 29.04.2020 |
Номер документу | 88982680 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Кучма Костянтин Сергійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Кучма Костянтин Сергійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Кучма Костянтин Сергійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні