Справа № 560/1371/20
РІШЕННЯ
іменем України
29 квітня 2020 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Гнап Д.Д. розглянув адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Летичівської селищної ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії.
І. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЙ СТОРІН
ОСОБА_1 звернулася в суд з позовом до Летичівської селищної ради, в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення 74 сесії Летичівської селищної ради Летичівського району Хмельницької області VII скликання № 75 від 30.08.2019 року в частині відмови ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність з зміною цільового призначення;
- зобов`язати Летичівську селищну раду Летичівського району Хмельницької області затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність зі зміною виду цільового призначення за межами с. Кудинка Летичівського району Хмельницької області та передати земельну ділянку, площею 2,00 га, у власність ОСОБА_1 (кадастровий номер 6823083300:05:005:0009).
Обґрунтовуючи вимоги, позивач зазначила, що звернулася до відповідача з заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності площею 2,0 га з кадастровим номером 6823083300:05:005:0009 для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за межами с. Кудинка Летичівського району Хмельницької області. Однак, за результатом розгляду заяви, відповідач прийняв рішення від 30.08.2019 №75 про відмову у наданні у власність земельної ділянки. Вказала, що дотримала регламентовану законодавством процедуру виготовлення та погодження проекту землеустрою. При цьому, жодних зауважень у відповідача до розробленого проекту землеустрою під час його погодження не виникало.
У відзиві на позов відповідач зазначив, що підставами для прийняття рішення від 30.08.2020 №75 слугувало те, що відповідно до рішення 68 сесії Летичівської селищної ради №23 від 22.05.2019 пріоритетним та першочерговим є забезпечення земельними ділянками громадян, що постійно (не менше одного року) проживають на території Летичівської селищної ради. Вважає рішення 74 сесії Летичівської селищної ради Летичівського району Хмельницької області VII скликання № 75 від 30.08.2019 правомірним. Просив у задоволенні позову відмовити.
ІІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ
Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 06.03.2020 позовну заяву залишено без руху. Позивач усунула недоліки позовної заяви.
Ухвалою від 19.03.2020 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
ІІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ
Наказом Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 17.06.2014 №22-1363/14-14-СГ, зі змінами згідно з наказом №22-15708-СГ від 02.08.2017 позивачу наданий дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності площею площею 2,0 га з кадастровим номером 6823083300:05:005:0001 для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за межами населених пунктів Кудинської сільської ради Летичівського району Хмельницької області.
На підставі вказаного наказу позивач замовила у ліцензованої землевпорядної організації виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність.
Розроблений проект землеустрою погоджений відповідно до статті 186-1 Земельного кодексу України, що підтверджується висновком про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки від 15.09.2017 №7141/82-17.
Позивач звернулася до Летичівської селищної ради із заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності площею 2,0 га з кадастровим номером 6823083300:05:005:0009 для ведення особистого селянського господарства, яка розташована за межами с. Кудинка Летичівського району Хмельницької області.
За результатом розгляду заяви, відповідач прийняв рішення 74 сесії Летичівської селищної ради Летичівського району Хмельницької області VII скликання № 75 від 30.08.2019, яким відмовив у затвердженні проекту землеустрою. Підставою відмови слугувало те, що пріоритетним та першочерговим є забезпечення земельними ділянками громадян, що постійно (не менше одного року) проживають на території Летичівської селищної ради.
Вважаючи спірне рішення протиправним, позивач звернулася до суду з цим позовом.
IV. ОЦІНКА СУДУ
Згідно частин 8-9 статті 118 Земельного кодексу України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.
Відповідно до частини 6 статті 186-1 Земельного кодексу України підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.
Отже, підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою може бути лише те, що проект землеустрою не погоджений в порядку, встановленому статтею 186-1 Земельного кодексу України, а також відсутність обов`язкової державної експертизи у визначених законом випадках.
Жодних інших правових підстав для відмови у затвердженні проекту землеустрою після його погодження в порядку статті 186-1 Земельного кодексу України норми статті 118 Земельного кодексу України не містять.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 30.10.2018 №820/4852/17.
В процесі судового розгляду відповідач не надав суду доказів відсутності у позивача погодження проекту землеустрою в порядку, встановленому статтею 186-1 Земельного кодексу України.
У статті 26 Закону України Про самоврядування в Україні від 21.05.1997 № 280/97-ВР передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин відповідно до закону (п. 34 ч. 1).
Земельний кодекс у статті 12 передбачає повноваження сільських, селищних, міських рад та їх виконавчій органів у галузі земельних відносин. До повноважень міських рад належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад (п. а ), передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодекс (п. б ); вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону (п. к ).
Водночас Земельний кодекс України не передбачає регулювання земельних відносин щодо надання земельних ділянок громадян у власність актами органів місцевого самоврядування.
Стаття 118, яка регулює ці правовідносини, є імперативною і забезпечує однакове правове регулювання цих відносин в Україні.
Такої ж позиції дотримується Верховний Суд у справі №638/20447/14-а (постанова від 06.02.2019 року).
Вирішуючи питання про затвердження проекту землеустрою, Летичівська селищна рада як орган місцевого самоврядування зобов`язана керуватись чинними нормами та може відмовити у затвердженні проекту землеустрою тільки з підстав, визначених законодавством.
Таким чином, громадяни України мають право на отримання вільної земельної ділянки, незалежно від її місця розташування. Відповідно нормативно не визначено, що не проживання у межах територіальної громади є підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою та відведенні земельної ділянки.
Тобто, Летичівська селищна рада не дотрималась вимог ЗК України та безпідставно відмовила у затвердженні проекту землеустрою на підставі регуляторного акта нижчої юридичної сили, чим протиправно встановила особливий режим реалізації прав громадян на отримання земельних ділянок у власність та порушила принцип рівності громадян у конституційних правах і свободах, рівності перед законом, встановленого статтею 24 Конституції України.
Враховуючи викладене, рішення 74 сесії Летичівської селищної ради Летичівського району Хмельницької області VII скликання № 75 від 30.08.2019 в частині відмови ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність з зміною цільового призначення є протиправним.
Водночас, в рішенні від 30.01.2003 №3-рп/2003 Конституційний Суд України зазначив, що правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах. Загальною декларацією прав людини 1948 року передбачено, що кожна людина має право на ефективне поновлення в правах компетентними національними судами у випадках порушення її основних прав, наданих конституцією або законом (стаття 8). Право на ефективний засіб захисту закріплено також у Міжнародному пакті про громадські та політичні права (стаття 2) і в Конвенції про захист прав людини та основних свобод (стаття 13).
На цій підставі адміністративні суди, перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень на відповідність закріпленим статтею 2 Кодексу адміністративного судочинства України критеріям, не втручаються у дискрецію (вільний розсуд) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями.
У зв`язку з цим, найбільш ефективний спосіб захисту порушеного права позивача є зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою.
Враховуючи викладене, позов необхідно задовольнити частково.
Відповідно до частин 1,3 статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
позов ОСОБА_1 задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасування рішення 74 сесії Летичівської селищної ради Летичівського району Хмельницької області VII скликання № 75 від 30.08.2019 року в частині відмови ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність з зміною цільового призначення.
Зобов`язати Летичівську селищну раду Летичівського району Хмельницької області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність зі зміною виду цільового призначення за межами с. Кудинка Летичівського району Хмельницької області та передачі земельну ділянку, площею 2,00 га, у власність ОСОБА_1 (кадастровий номер 6823083300:05:005:0009) в порядку, передбаченому Земельним кодексом України.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути на користь ОСОБА_1 840 (вісімсот сорок) грн 80 коп судового збору за рахунок бюджетних асигнувань Летичівської селищної ради.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строк апеляційного оскарження продовжується на строк дії такого карантину.
Повне рішення складене 29 квітня 2020 року
Позивач:ОСОБА_1 (Радковиця, Городоцький район, Хмельницька область, 32040 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) Відповідач:Летичівська селищна рада (вул. Соборна, 16, Летичів, Хмельницька область, 31500 , код НОМЕР_2 - 04404548)
Головуючий суддя Д.Д. Гнап
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.04.2020 |
Оприлюднено | 29.04.2020 |
Номер документу | 88984509 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Гнап Д.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні