СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
29 квітня 2020 р. Справа №480/1155/20
Сумський окружний адміністративний суд у складі судді Гелети С.М., розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження у приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "ДРУЖБА 17" до Сумської обласної державної адміністрації про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю "ДРУЖБА 17" звернулось до суду з позовною заявою до Сумської обласної державної адміністрації (далі - відповідач, Сумська ОДА), в якій просить визнати протиправною бездіяльність відповідача, що полягає у відмові видати розпорядження про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,1289 га під будівлею за адресою: АДРЕСА_1 . Суми, дитячий табір "Дружба", урочище Баранівка, 1; зобов`язати Сумську ОДА видати розпорядження про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,1289 га під будівлею за адресою: АДРЕСА_1 . Суми, дитячий табір "Дружба", урочище Баранівка АДРЕСА_2 1.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ТОВ "ДРУЖБА 17" на праві власності належить нерухоме майно - будівля, розташована за адресою: АДРЕСА_3 дитячий табір " АДРЕСА_4 " АДРЕСА_2 урочище АДРЕСА_5 , яка в свою чергу знаходиться на сформованій земельній ділянці з кадастровим номером 5910136600:08:018:0200. З метою отримання в оренду земельної ділянки під належною ТОВ "ДРУЖБА 17" будівлею, позивач звернувся до Сумської ОДА із повторним клопотанням від 28.12.2019 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,1289 га.
Відповідач відмовив у задоволенні вказаного клопотання, посилаючись на те, що земельна ділянка знаходиться в користуванні ДП "Сумське лісове господарство" та відповідно до вимог ст. 149 Земельного кодексу України може бути передана ТОВ "ДРУЖБА 17" лише після вилучення у попереднього землекористувача. Позивач не погоджується із таким висновком Сумської ОДА, оскільки відповідно до відомостей із Публічної кадастрової карти України земельна ділянка з кадастровим номером 5910136600:08:018:0200 знаходиться у державній власності та не перебуває у користуванні.
Відповідач подав до суду відзив у якому проти позовних вимог заперечує та зазначив, що відповідно до листа Головного управління Держгеокадастру у Сумській області від 15.10.2019 № 13-18-0.2-6580/2-19 зазначена у клопотанні земельна ділянка орієнтовною площею 0,12 гектара не сформована та входить до складу сформованої земельної ділянки з кадастровим номером 5910136600:08:018:0200 площею 3,4341 га, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру. Земельна ділянка відноситься до земель рекреаційного призначення, цільове призначення - для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення.
Згідно Проекту землеустрою щодо встановлення та змін меж міста Суми та відповідно до межі міста Суми, затвердженої постановою Верховної Ради України "Про зміну і встановлення меж міста Суми і Сумського району Сумської області" від 15.09.2015 № 681-VII земельна ділянка знаходиться в межах міста Суми.
Повноваження органів державної влади та органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або користування зазначені статтею 122 Земельного кодексу України. Відповідно до частини п`ятої цієї статті обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.
Відповідно до відомостей публічної кадастрової карти, земельна ділянка з кадастровим номером 5910136600:08:018:0200 площею 3,4341 гектара належить до державної власності.
До клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду строком на 50 років додано копію витягу з державного реєстру речових прав на нерухоме майно, правовстановлюючі документи ТОВ "ДРУЖБА - 17", а також графічні матеріали (витяг з технічної документації з землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки), на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки.
Бажане місце розташування земельної ділянки: АДРЕСА_3 , виділ АДРЕСА_6 . Відповідно до відомостей, що зазначені на графічних матеріалах, доданих до клопотання заявника, землекористувачем є ДП "Сумське лісове господарство". Окрім того, до клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду строком на 50 років поряд з іншими документами додано копію нотаріальної письмової згоди ДП "Сумське лісове господарство" про відсутність заперечень проти вилучення земельної ділянки.
Ураховуючи факт посвідчення приватним нотаріусом заяви ДП "Сумське лісове господарство" про надання згоди на вилучення земельної ділянки, відповідач прийшов до висновку про те, що ДП "Сумське лісове господарство" є постійним землекористувачем земель, із загальної площі яких планується виділення земельної ділянки для наступної її передачі в оренду ТОВ "ДРУЖБА - 17".
Відповідно до ч. 1 ст. 149 Земельного кодексу України земельні ділянки, надані у постійне користування із земель державної та комунальної власності, можуть вилучатися для суспільних та інших потреб за рішенням органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування на підставі та в порядку, передбачених цим Кодексом.
Відповідно до ч. 9 ст. 149 Земельного кодексу України Кабінет Міністрів України вилучає земельні ділянки державної власності, які перебувають у постійному користуванні, - ріллю, багаторічні насадження для несільськогосподарських потреб, ліси для нелісогосподарських потреб, а також земельні ділянки природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного призначення. Ураховуючи цільове призначення земельної ділянки, вказаної у заяві, її вилучення належить до повноважень Кабінету Міністрів України.
На вказаний відзив ТОВ "ДРУЖБА - 17" подало заперечення у яких зазначило, що наведені у відзиві обґрунтування суперечать положенням ст. 123 Земельного кодексу України де відсутні підстави для відмови в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою. Крім того відповідачем не надано доказів, які б підтверджували державну реєстрацію будь-яких прав ДП "Сумське лісове господарство" на спірну земельну ділянку.
Ухвалою від 03.03.2020 відкрито провадження, розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін. Ухвалою від 29.04.2020 відмовлено в задоволенні клопотання Сумської ОДА про залучення ДП "Сумське лісове господарство" в якості третьої особи.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши надані сторонами докази в їх сукупності, суд частково задовольняє позовні вимоги з огляду на наступне.
Судом встановлено, що 28.12.2019 ТОВ "ДРУЖБА - 17" звернулось до Сумської ОДА із клопотанням від 28.12.2019 в якому просило надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розташованої в межах міста Суми за адресою: АДРЕСА_1 . Суми, дитячий табір "Дружба", урочище АДРЕСА_5 , в оренду строком на 50 років для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення орієнтовною площею 0,12 га за рахунок земель рекреаційного призначення державної власності (а.с. 24-25).
Листом від 23.01.2020 № 01-22/925 Сумська ОДА повідомила ТОВ "ДРУЖБА - 17" про те, що правові підстави щодо прийняття рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою відсутні, оскільки користувачем зазначеної земельної ділянки є ДП "Сумське лісове господарство", що підтверджується державним актом на право користування землею від 01.07.1965 (а.с.26-27).
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 5 ст. 122 Земельного кодексу України обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 123 Земельного кодексу України надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.
Земельні ділянки державної та комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна, що перебувають у державній чи комунальній власності, передаються особам, зазначеним у пункті "а" частини другої статті 92 цього Кодексу, лише на праві постійного користування.
Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
За ч. 3 вказаної статті відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Забороняється відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, місце розташування об`єктів на яких погоджено відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування згідно із статтею 151 цього Кодексу.
У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення документації із землеустрою або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення документації із землеустрою без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Умови і строки розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт відповідно до типового договору. Типовий договір на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки затверджується Кабінетом Міністрів України.
Суд зазначає, що відмова, викладена в листі Сумської ОДА від 23.01.2020 № 01-22/925, не відповідає вимогам ч. 3 ст. 123 Земельного кодексу України, оскільки не містить підстав для відмови у наданні дозволу, виключний перелік яких наведено у вказаній нормі, а саме: невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Крім того, як встановлено судом, 26.09.2019 ТОВ "ДРУЖБА - 17" зверталось до Сумської ОДА із клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду строком на 50 років (а.с. 79). До вказаного клопотання було додано копію нотаріальної згоди ДП "Сумське лісове господарство", відповідно до якої ДП "Сумське лісове господарство" не заперечує проти вилучення земельної ділянки, розташованої за адресою: АДРЕСА_3 , виділ АДРЕСА_6 лісництва площею 0,1289 га та передачі її у власність ТОВ "Дружба-17" (а.с. 84).
На виконання ч. 2 ст. 123 Земельного кодексу України ТОВ "ДРУЖБА - 17" окрім графічних матеріалів, подавало письмову згоду землекористувача, засвідчену нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки).
Таким чином ТОВ "ДРУЖБА - 17" було подано повний пакет документів, необхідних для прийняття рішення щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою на спірну земельну ділянку.
При цьому суд зазначає, що відповідно до ст. 6 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" на виконання Конституції України, законів України, актів Президента України, актів Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, які відповідно до закону забезпечують нормативно-правове регулювання власних і делегованих повноважень, голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядження, а керівники структурних підрозділів - накази.
Розпорядження голів місцевих державних адміністрацій, прийняті в межах їх компетенції, є обов`язковими для виконання на відповідній території всіма органами, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами та громадянами.
Акти місцевих державних адміністрацій, які відповідно до закону є регуляторними актами, розробляються, розглядаються, приймаються та оприлюднюються з урахуванням вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".
За ч. 1 ст. 41 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" голови місцевих державних адміністрацій видають розпорядження одноособово і несуть за них відповідальність згідно із законодавством.
Таким чином, рішення яке місцева державна адміністрація приймає на виконання власних повноважень, в тому числі передбачених ч. 5 ст. 122 Земельного кодексу України, повинні прийматись у вигляді відповідних розпоряджень голови державної адміністрації.
Суд зазначає, що відсутність належним чином оформленого рішення Сумської ОДА про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки чи відмову у його наданні у формі розпорядження, свідчить про те, що уповноважений орган не прийняв жодного рішення з числа тих, які він повинен був ухвалити за законом.
Таким чином лист Сумської ОДА від 23.01.2020 № 01-22/925 не є належною відмовою у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою, а тому при розгляді клопотання ТОВ "ДРУЖБА - 17" від 28.12.2019 відповідачем було допущено протиправну бездіяльність щодо прийняття належного рішення.
Враховуючи викладене вище, суд задовольняє позовні вимоги ТОВ "ДРУЖБА - 17" в частині визнання протиправною бездіяльності Сумської ОДА щодо відмови в належному розгляді клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою від 28.12.2019.
Однак, заважаючи на те, що Сумською ОДА не було прийнято рішення про відмову ТОВ "ДРУЖБА - 17" надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою у формі розпорядження, суд, з урахуванням ч. 2 ст. 9 КАС України, вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог та зобов`язати Сумську ОДА повторно розглянути клопотання ТОВ "ДРУЖБА - 17" від 28.12.2019 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,1289 га під будівлею за адресою: м. Суми, дитячий табір "Дружба", урочище Баранівка, 1.
Враховуючи задоволення позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, відповідно до ст. 139 КАС України, суд вважає за необхідне стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань ГУ Держгеокадастру судові витрати в розмірі 2102,00 грн.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 243-246, 255, 293, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Позов товариства з обмеженою відповідальністю "ДРУЖБА 17" до Сумської обласної державної адміністрації про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії - задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльності Сумської обласної державної адміністрації щодо неналежного розгляду клопотання товариства з обмеженою відповідальністю "ДРУЖБА 17" від 28.12.2019 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,1289 га під будівлею за адресою: АДРЕСА_1 . Суми, дитячий табір "Дружба", урочище Баранівка, 1.
Зобов`язати Сумську обласну державну адміністрацію (40000, м. Суми, майдан Незаледності, 2, код ЄДРПОУ 14005581) повторно розглянути клопотання товариства з обмеженою відповідальністю "ДРУЖБА 17" (40022, м. Суми, вул. Тополянська, 26, код ЄДРПОУ 38724551) від 28.12.2019 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою та прийняти рішення у формі розпорядження з урахуванням правової оцінки спірних правовідносин, наданої судом.
В задоволенні інших вимог - відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Сумської обласної державної адміністрації (40000, м. Суми, майдан Незаледності, 2, код ЄДРПОУ 14005581) на користь товариства з обмеженою відповідальністю "ДРУЖБА 17" (40022, м. Суми, вул. Тополянська, 26, код ЄДРПОУ 38724551) суму судового збору в розмірі 2102,00 грн.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційні скарги до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подаються через Сумський окружний адміністративний суд.
Під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строк апеляційного оскарження, передбачений ст. 295 КАС України, продовжуються на строк дії такого карантину.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повне рішення складено 29.04.2020.
Суддя С.М. Гелета
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.04.2020 |
Оприлюднено | 29.04.2020 |
Номер документу | 88984600 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
С.М. Гелета
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні