Рішення
від 16.04.2020 по справі 520/12664/19
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

16 квітня 2020 р. № 520/12664/19

Суддя Харківського окружного адміністративного суду Рубан В.В., розглянувши в порядку письмового позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Держпраці у Харківській області (61002, м.Харків, вул. Алчевських, 40) до Публічного акціонерного товариства "Харківський завод сантехвиробів" (61066, м.Харків, пр-т Московський, 269, код ЄДРПОУ 01412420) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач, Головне управління Держпраці у Харківській області, звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Публічного акціонерного товариства "Харківський завод сантехвиробів", в якому просить суд:

- застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Публічного акціонерного товариства Харківській завод сантехвиробів код ЄДРПОУ 01412420, 61066, Харківська обл., м. Харків, пр-т. Московський, буд. № 269, до усунення порушень, шляхом заборони виробництва (виготовлення), виконання робіт, експлуатації (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, а саме: заборонити експлуатацію трансформаторної підстанції 6/0,4 кВ ТП-1 з трансформатором ТМЗ-630/10 зав. № 363819 інв. № 45 та трансформатором ТМЗ-630/10 зав. № 363743 інв. № 408; заборонити експлуатацію трансформаторної підстанції 6/0.4 кВ ТП-2 з трансформатором ТМ-630/10 зав. № б/н інв. № 452 та трансформатором ТМ 630/10 зав. № б/н інв.№453.

Ухвалою від 02.12.2019р. адміністративний позов прийнято до розгляду та відкрито спрощене провадження.

Ухвалою від 29.01.2020р. судом вирішено перейти до розгляду справи зі спрощеного провадження в загальне позовне провадження.

В обґрунтування позовних вимог управління зазначило, що з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров`ю людей наявні підстави для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Публічного акціонерного товариства "Харківський завод Сантехвиробів".

Представником відповідача через канцелярію суду подано відзив на позовну заяву, в якому вказано, що відповідач проти заявленого позову заперечує, зазначено, що відповідачем усунуті всі порушення, що виключає наявність підстав для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду.

Представники позивача та відповідача в судове засідання не з`явилися, про дату, час, місце розгляду справи повідомлялись належним чином, надали заяви, у якій просили здійснити розгляд справи без їх участі.

Суд вважає за можливе розглянути справу за наявними в ній доказами у порядку письмового провадження.

Враховуючи пояснення представників сторін, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, проаналізувавши доводи позову і заперечень проти нього, суд встановив наступне.

Судом встановлено, що на підставі наказу № 1635 від 18.09.2019 року та направлення на проведення перевірки №03.01-03/2918 від 18.09.2019 року посадовими особами Управління Держпраці у період з 30.09.2019 по 04.10.2019 року проведено позапланову перевірку Публічного акціонерного товариства "Харківський завод сантехвиробів", код ЄДРПОУ 01412420, 61.066, м. Харків, пр-т Московський, 269 на предмет дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки.

За результатами перевірки складено акт перевірки суб`єкта господарювання (виробничого об`єкта) № 19-03-01-5123/1194 від 04.10.2019 року щодо дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, безпечного поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, а також ведення робіт, пов`язаних з геологічним вивченням надр, їх використанням та охороною, використанням і переробкою мінеральної сировини.

Під час перевірки виявлено 50 порушень нормативно-правових актів з охорони праці (охорони надр), з яких як вказано позивачем 5 (3,27,28,33,34) створюють загрозу життю та здоров`ю людей:

- відсутній висновок експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб`єкта господарювання під час експлуатації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (устаткування напругою понад 1000 В - трансформаторні підстанції 6/0, 4 кВ ТП-1, ТП-2), що є порушенням вимог п. 9, додаток 3 "Порядок видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки", затверджений постановою КМУ від 26.10.2011 р. №1107 із змінами згідно постанови КМУ від 07.02.18 р. № 48;

- не проведено перевірку спрацювання пристроїв захисту в РУ 0,4 кВ (працездатність розчіплювачів автоматичних вимикачів), що є порушенням вимог п. 1.3.1 НПАОН 40.1-1.21-98 "Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів", додаток 1, табл. 27 п. 5 "Правила технічної експлуатації електроустановок споживачів";

- відсутні протоколи перевірки ізоляції відходящих кабельних ліній 0,4 кВ, що є порушенням п. 8.7.1, п. 8.7.3 НПАОН 40.1-1.21-98 "Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів", 1 п. 1.6 р.1, п. 8 таб. 48 дод. 2 "Правила технічної експлуатації електроустановок споживачів";

- не проведено перевірку спрацювання пристроїв захисту в РУ 0,4 кВ (працездатність розчіплювачів автоматичних вимикачів), що є порушенням вимог п. 1.3.1 НПАОН 40.1-1.21-98 "Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів", додаток 1, табл.27 п. 5 "Правила технічної експлуатації електроустановок споживачів";

- відсутні протоколи перевірки ізоляції відходящих кабельних ліній 0,4 кВ, що є порушенням п. 8.7.1, п. 8.7.3 НПАОН 40.1-1.21-98 "Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів", 1 п. 1.6 р. 1, п. 8 таб. 48 дод. 2 "Правила технічної експлуатації електроустановок споживачів".

Як зазначено в акті від 04.10.2019 року № 19-03-01-5123/1194, у зв`язку з виявленням порушень під час проведення перевірки виявлено необхідність негайного зупинення робіт (виробництва):

- трансформаторної підстанції 6/0,4 кВ ТП-1 з трансформатором ТМЗ-630/10 зав. № 363819 інв. № 45 та трансформатором ТМЗ-630/10 зав. № 363743 інв. № 408;

- трансформаторної підстанції 6/0, 4 кВ ТП-2 з трансформатором ТМ-630/10 зав. № б/н інв. № 452 та трансформатором ТМ-630/10 зав. № б/н інв.№ 453;

- допуску до роботи з експлуатації слюсаря механоскладальних робіт ОСОБА_1 і токаря ОСОБА_2 .

На підставі висновків акту перевірки ГУ Держпраці у Харківські області складено приписи №19-03-01-5123/1194-4018/5110 від 04.10.2019 року, №19-03-01-5123/1194-4025/5110 від 04.10.2019 року та № 19-03-01-5123/1194-4027/5110 від 04.10.2019 року з вимогами про усунення виявлених під час перевірки порушень.

Надаючи правову оцінку обставинам справи , суд зазначає наступне.

Відповідно до абз. 2 ст.1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 року №877-V (далі - Закон України №877-V), державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Державний нагляд (контроль) здійснюється за принципами: пріоритетності безпеки у питаннях життя і здоров`я людини, функціонування і розвитку суспільства, середовища проживання і життєдіяльності перед будь-якими іншими інтересами і цілями у сфері господарської діяльності; підконтрольності і підзвітності органу державного нагляду (контролю) відповідним органам державної влади; рівності прав і законних інтересів усіх суб`єктів господарювання; гарантування прав та законних інтересів кожного суб`єкта господарювання; об`єктивності та неупередженості здійснення державного нагляду (контролю), неприпустимості проведення перевірок суб`єктів господарювання за анонімними та іншими безпідставними заявами, а також невідворотності відповідальності осіб за подання таких заяв; здійснення державного нагляду (контролю) лише за наявності підстав та в порядку, визначених законом; відкритості, прозорості, плановості й системності державного нагляду (контролю); неприпустимості дублювання повноважень органів державного нагляду (контролю) та неприпустимості здійснення заходів державного нагляду (контролю) різними органами державного нагляду (контролю) з одного й того самого питання; невтручання органу державного нагляду (контролю) у діяльність суб`єкта господарювання, якщо вона здійснюється в межах закону; відповідальності органу державного нагляду (контролю) та його посадових осіб за шкоду, заподіяну суб`єкту господарювання внаслідок порушення вимог законодавства, порушення прав та законних інтересів суб`єкта господарювання; дотримання умов міжнародних договорів України; незалежності органів державного нагляду (контролю) від політичних партій та будь-яких інших об`єднань громадян; наявності одного органу державного нагляду (контролю) у складі центрального органу виконавчої влади; презумпції правомірності діяльності суб`єкта господарювання у разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів допускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків суб`єкта господарювання та/або повноважень органу державного нагляду (контролю); орієнтованості державного нагляду (контролю) на запобігання правопорушенням у сфері господарської діяльності; недопущення встановлення планових показників чи будь-якого іншого планування щодо притягнення суб`єктів господарювання до відповідальності та застосування до них санкцій; здійснення державного нагляду (контролю) на основі принципу оцінки ризиків та доцільності (ч. 1 ст. 3 Закону України №877-V).

Частиною першою статті 4 Закону України №877-V передбачено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Згідно частини сьомої статті 7 Закону України №877-V, на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

Державна політика в галузі охорони праці визначена статтею 4 Закону України "Про охорону праці" від 14.10.1992 року № 2694-XII (далі - Закон України № 2694-XII), якою визначено, що державна політика в галузі охорони праці визначається відповідно до Конституції України Верховною Радою України і спрямована на створення належних, безпечних і здорових умов праці, запобігання нещасним випадкам та професійним захворюванням. Державна політика в галузі охорони праці базується, зокрема, на принципах пріоритету життя і здоров`я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.

Вимогами статті 38 Закону України № 2694-XII визначено, що державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Згідно п. 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 року N 96 (далі - Положення), Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики України.

Основними завданнями Держпраці є: 1) реалізація державної політики у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб; 2) здійснення комплексного управління охороною праці та промисловою безпекою на державному рівні; 3) здійснення державного регулювання і контролю у сфері діяльності, пов`язаної з об`єктами підвищеної небезпеки; 4) організація та здійснення державного нагляду (контролю) у сфері функціонування ринку природного газу в частині підтримання належного технічного стану систем, вузлів і приладів обліку природного газу на об`єктах його видобутку та забезпечення безпечної і надійної експлуатації об`єктів Єдиної газотранспортної системи.

Згідно підпунктів 4, 16, 52 пункту 4 Положення, Держпраці відповідно до покладених на неї завдань: здійснює контроль за виконанням функцій державного управління охороною праці міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями та органами місцевого самоврядування; здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства у сфері охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань: забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту; монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, проведення робіт з утилізації звичайних видів боєприпасів, ракетного палива та вибухових матеріалів військового призначення; виробництва, зберігання, використання отруйних речовин у виробничих процесах, у тому числі продуктів біотехнологій та інших біологічних агентів; організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці; навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення та перевірки їх знань; зупиняє, припиняє, обмежує експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень та інших виробничих об`єктів, виготовлення та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва, виконання певних робіт, у тому числі пов`язаних із користуванням надрами, застосуванням нових небезпечних речовин, реалізацію продукції шляхом видачі відповідного розпорядчого документа у передбачених законодавством випадках, а також анулює видані дозволи і ліцензії до усунення порушень, які створюють загрозу життю та здоров`ю працівників.

Держпраці для виконання покладених на неї завдань має право звертатися у передбачених законом випадках до суду (п.п. 12 п. 6 Положення).

Наказом Держпраці України від 03.08.2018 № 84 затверджено Положення про Головне управління Держпраці у Харківській області, згідно пункту 1 якого, Головне управління є територіальним органом Державної служби України з питань праці, що їй підпорядковується.

Виходячи із системного аналізу вищевказаних правових норм, суд дійшов висновку, що встановлення факту порушення вимог законодавства у сфері охорони праці, що створює загрозу життю та здоров`ю людей та у подальшому може призвести до тяжких наслідків у цій сфері, є достатньою підставою для застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень. Адміністративний суд, у разі наявності обґрунтованих підстав вважати, що виявлені органом державного нагляду (контролю) порушення вимог законодавства у сфері охорони праці створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей і не були усунуті суб`єктом господарювання, має ухвалити рішення про вжиття відповідних заходів реагування.

Поняття загроза життю та/або здоров`ю людини є оціночним поняттям та віднесено до сфери захисту населення, територій, навколишнього природного середовища та майна, функція контролю (нагляду) за чим, зокрема, покладена на позивача, посадові особи якого володіють спеціальними знаннями у цій сфері.

Судовим розглядом встановлено, за результатами перевірки відповідачем усунуто ряд пунктів приписів, на підтвердження чого до матеріалів справи надано докази, а саме відповідач зазначив, що:

- на виконання п.3 припису № 19-03-01-5312/1194-4018/5110 від 04.10.2019р. - отримано висновок експертизи № 63.2-09-1625.19 щодо технічного стану трансформаторних підстанцій ТП-1 та ТП-2 за результатами експертного обстеження від 17.10.2019р., отриманий за Договором № 1890 від 29.08.2019р. на проведення експертного обстеження електроустановки; звіт за результатами експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб`єкта господарювання під час експлуатації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки № 63.2-02-201-2109.19 від 18.12.2019р., отриманий за Договором № 1892 від 29.08.2019р. про виконання послуги з експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб`єкта господарювання під час експлуатації заявлених машин, механізмів, устатковання та їх відповідальність вимогам законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки;

- на виконання п.п. 4, 5 припису № 19-03-01-5312/1194-4018/5110 від 04.10.2019р. подані документи до ЦНАП (копія додається) (тип та назва дозвільної послуги: Дозвільні послуги Реєстрація декларації відповідності матеріально-технічної бази роботодавця вимогам законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки для затвердження декларації відповідності матеріально- технічної бази роботодавця вимогам законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки в частині виконання робіт підвищеної небезпеки, що виконуються на висоті понад 1,3 метра, роботи в діючих електроустановках напругою понад 1000 В. Термін отримання дозвільних документів - 03.01.2020р.;

- на виконання п. 2 припису № 19-03-01-5312/1194-4018/5110 від 04.10.2019р. укладено Договір № 19/08 від 23.08.2019р. з ТОВ ЕНЕРГОПОРТ-СЕРВІС , що мають право виконувати роботи згідно з дозволом № 327.16.63 та № 124.19.30 від 30.05.2019р. до 30.05.2024р., відповідно до якого проведено роботи по налагодженню, ремонту, технічному обслуговуванню машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (устаткування напругою понад 1000 В), підписано акт здачі-приймання робіт (надання послуг) № 31 від 27.08.2019р.

- на виконання п. 1 припису № 19-03-01-5312/1194-4018/5110 від 04.10.2019р. подані документи до ЦНАП (копія додається) (тип та назва дозвільної послуги: Дозвільні послуги Видача дозволу на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки , що отримується відповідно до Договору № 1890 від 29.08.2019р. на проведення експертного обстеження електроустановки та Договору № 1892 від 29.08.2019р. про виконання послуги з експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб`єкта господарювання під час експлуатації заявлених машин, механізмів, устаткування та їх відповідальність вимогам законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки. Термін отримання дозвільних документів - 09.01.2020р. ;

- на виконання приписів № 19-03-01-5312/1194-4025/5110 від 04.10.2019р. та № 19-03-01-5312/1194-4027/5110 від 04.10.2019р. отримано Технічний звіт від електротехнічної лабораторії ТОВ Елпро-Ем за комплексними профілактичними іспитами та замірами силових та освітлювальних мереж, опору ізоляції, опору контурів захисного заземлення, повного опору петлі фаза-нуль від 09.09.2019р.

23.03.2020р. відповідачем отримані протоколи додаткових вимірювань (протокол наладки питаючих линий до 1000 В)

Враховуючи вказане, суд приходить до висновку, що у ході розгляду справи знайшов своє підтвердження факт наявності у минулому низки порушень вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, які створювали загрозу життю та здоров`ю людей. Проте, в подальшому, такі були усунуто відповідачем самостійно до ухвалення рішення по суті в даній адміністративній справі.

За вказаних обставин, позовні вимоги Головного управління Держпраці у Харківській області до Публічного акціонерного товариства "Харківський завод сантехвиробів" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду є такими, що не підлягають задоволенню.

Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до вимог статті 139 КАС України.

На підставі викладеного, керуючись ст. 19 Конституції України, ст.ст. 246, 257-263, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Головного управління Держпраці у Харківській області (61002, м.Харків, вул. Алчевських, 40) до Публічного акціонерного товариства "Харківський завод сантехвиробів" (61066, м.Харків, пр-т Московський, 269, код ЄДРПОУ 01412420) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду - залишити без задоволення.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення виготовлений 28.04.2020 року.

Суддя Рубан В.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.04.2020
Оприлюднено29.04.2020
Номер документу88984682
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/12664/19

Постанова від 04.02.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Постанова від 04.02.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Ухвала від 07.07.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Ухвала від 07.07.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Ухвала від 01.06.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Рішення від 16.04.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Рубан В.В.

Ухвала від 12.03.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Рубан В.В.

Ухвала від 02.12.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Рубан В.В.

Постанова від 29.08.2019

Адмінправопорушення

Київський районний суд м. Одеси

Борщов І. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні