ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 квітня 2020 року м. Київ № 640/3786/19
Окружний адміністративний суд м. Києва у складі судді Шевченко Н.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві, заступника директора Департаменту пенсійного забезпечення - начальника управління контролю та розгляду звернень громадян Пенсійного фонду України Мастюгіної Галини Іванівни про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії,
У С Т А Н О В И В :
ОСОБА_1 (позивач, ОСОБА_1 ) звернулась до суду з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві (відповідач 1, ГУ ПФУ в м. Києві), заступника директора Департаменту пенсійного забезпечення - начальника управління контролю та розгляду звернень громадян Пенсійного фонду України Мастюгіної Галини Іванівни (відповідач 2), в якому просить:
- визнати протиправними дії (бездіяльність) Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві та заступника директора департаменту пенсійного забезпечення - начальника управління контролю та розгляду звернень громадян Пенсійного фонду України Мастюгіної Г.І., які перешкоджають проведенню перерахунку розміру призначеної їй пенсії на підставі довідки про підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсії за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в м. Києві провести перерахунок розміру призначеної їй пенсії на підставі довідки державної установи Національний інститут хірургії та трансплантології імені О. О. Шамілова Національної академії медичних наук України від 15.05.2018 № 795 про стаж роботи за професією, посадою за списком №1 з урахуванням дати звернення за перерахунком пенсії - 24.05.2018 та виплатити невиплачену з 01.06.2018 частину пенсії;
- встановити судовий контроль за виконанням судового рішення та зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в м. Києві подати звіт про виконання рішення суду.
Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що відповідачем 1 безпідставно не враховано стаж роботи за списком № 1 з 12.12.1996 по 26.03.2003. На заяву про перерахунок пенсії відповідачами необґрунтовано та в порушення Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та Порядку підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.1993 № 637 затребувано додаткові документи, чим порушує право позивача на отримання пенсії у визначеному законодавством розмірі.
Представник відповідача-1 проти позовних вимог заперечував, надав письмовий відзив на адміністративний позов, в якому зазначив, що заява позивача від 24.05.2018 про перерахунок пенсії не відповідає вимогам додатку 2 Порядку № 22-1, а тому обов`язку здійснювати перерахунок пенсії з дати її подання відсутній.
Відповідач 2 заперечував проти задоволення позовних вимог, зауваживши, що відповідь на звернення позивача є обґрунтованою та надана в термін, встановлений Законом України Про звернення громадян . При цьому, зауважено, що така відповідь має лише інформаційний характер та не порушує прав позивача. Також зазначено, що відповідачем-1 обґрунтовано та відповідно до чинного законодавства затребувано додаткові документи. Разом з тим, позивач не зверталась із заявою про перерахунок пенсії за формою, визначеною додатком 3 Порядку № 22-1.
Вивчивши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи, суд зазначає наступне.
ОСОБА_1 звернулась до відповідача 1 із заявою від 24.05.2018 про перерахунок індивідуального коефіцієнту страхового стажу з урахуванням змісту довідки про стаж її роботи за списком №1 та перерахунок розміру призначення їй пенсії та здійснити виплату невиплаченої частини пенсії за останні три роки.
Листом від 23.06.2018 № 27392/02/П-1772 Головне управління Пенсійного фонду України в м. Києві розглянуло звернення позивача відповідно до Закону України Про звернення громадян та повідомило, що подана заява не відповідає вимогам додатку 2 постанови правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 № 22-1.
Не погоджуючись із вказаною відповіддю, позивач звернулась до відповідача-2 із зверненням від 13.08.2018 (вх. № 18878/П-11 від 17.08.2018).
Листом від 14.08.2018 № 18878/П-11 відповдіачем-2 надано відповідь, згідно з якої убачається, що позивачу необхідно звернутись до територіального управління Пенсійного фонду України із заявою за формою, затвердженою Порядком (додаток 2) та додати всі необхідні документи. Враховуючи, що цих правил позивачем не дотримано відповідачем-1 обґрунтовано розглянуто заяву в порядку Закону України Про звернення громадян . Також повідомлено, що при зверненні позивачу необхідно долучити до заяви копії наказів про затвердження результатів атестації робочих місць з зазначенням переліку атестованих робочих місць від 14.01.1993, від 26.02.1999 та від 02.03.2003.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Закон України від 09.07.2003 № 1058-IV Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування (далі Закон № 1058-IV), розроблений відповідно до Конституції України та Основ законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, визначає принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, передбачених цим Законом, а також регулює порядок формування Накопичувального пенсійного фонду та фінансування за рахунок його коштів видатків на оплату договорів страхування довічних пенсій або одноразових виплат застрахованим особам, членам їхніх сімей та іншим особам, передбаченим цим Законом.
Згідно з частиною першою статті 44 Закону № 1058-IV заява про призначення (перерахунок) пенсії та необхідні документи подаються до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду за
0представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально.
Документи про призначення (перерахунок) пенсії розглядає територіальний орган Пенсійного фонду та не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про призначення (перерахунок) або про відмову в призначенні (перерахунку) пенсії (частина п`ята статті 45 Закону № 1058-IV).
Постановою Пенсійного фонду України від 25.11.2005 № 22-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 27.12.2005 за № 1566/11846, затверджений Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування .
Згідно з абзацом першим пункту 1.5 розділу I Звернення за призначенням (перерахунком) пенсії Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування , затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 № 22-1 зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27.12.2005 за № 1566/11846 (далі Порядок № 22-1), заява про переведення з одного виду пенсії на інший, про перерахунок пенсії, про виплату пенсії у зв`язку з виїздом на постійне місце проживання за кордон, поновлення виплати пенсії, про припинення перерахування пенсії на банківський рахунок та отримання пенсії за місцем фактичного проживання, про виплату частини пенсії на непрацездатних членів сім`ї особи, яка перебуває на повному державному утриманні, про виплату пенсії за довіреністю, термін дії якої більше одного року, через кожний рік дії такої довіреності, подається пенсіонером особисто або його законним представником до органу, що призначає пенсію, за місцем перебування на обліку як одержувача пенсії, а пенсіонерами, які зареєстровані на території Автономної Республіки Крим та м. Севастополя і не отримують пенсії від уповноважених органів Російської Федерації, - до органу, що призначає пенсію, визначеного Пенсійним фондом України. При цьому у заяві про виплату частини пенсії непрацездатним членам сім`ї особи, яка знаходиться на повному державному утриманні, вказується адреса одержувача цієї частини пенсії.
Днем звернення за перерахунком пенсії, переведенням з одного виду пенсії на інший, поновленням виплати пенсії, виплатою недоотриманої пенсії у зв`язку зі смертю вважається день прийняття органом, що призначає пенсію, заяви з усіма необхідними документами (абзац п`ятий пункту 1.7 розділу I Звернення за призначенням (перерахунком) пенсії Порядку 22-1).
Абзацом першим пункту 2.7 розділу II Документи, необхідні для призначення, перерахунку пенсії, поновлення виплати раніше призначеної пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший Порядку № 22-1 встановлено, що до заяви про перерахунок пенсії у зв`язку з урахуванням страхового стажу (заробітної плати) після призначення пенсії, у зв`язку зі зміною кількості членів сім`ї, а також в інших випадках, які спричиняють збільшення чи зменшення розміру пенсії, надаються документи, передбачені підпунктами 2-4 пункту 2.1, пунктом 2.6 цього розділу.
Відповідно до абзацу першого пункту 4.1 розділу ІV Приймання, оформлення і розгляд документів Порядку № 22-1 орган, що призначає пенсію, розглядає питання про призначення пенсії, перерахунок та поновлення виплати раніше призначеної пенсії, а також про переведення з одного виду пенсії на інший при зверненні особи з відповідною заявою (додаток 3).
Заяви про переведення з одного виду пенсії на інший, про перерахунок пенсії й поновлення виплати раніше призначеної пенсії приймаються органом, що призначає пенсію, за наявності в особи всіх необхідних документів. Заяви осіб про призначення, перерахунок, поновлення, переведення з одного виду пенсії на інший реєструються в журналі реєстрації рішень органу, що призначає пенсію. Особі або посадовій особі органом, що призначає пенсію, видається розписка із зазначенням дати прийняття заяви, а також переліку одержаних і відсутніх документів, які необхідно подати у тримісячний строк з дня прийняття заяви. Копія розписки зберігається в пенсійній справі (абзаци другий, третій пункту 4.1 розділу ІV Приймання, оформлення і розгляд документів Порядку № 22-1).
Згідно з абзацами першим, другим пункту 4.3 розділу ІV Приймання, оформлення і розгляд документів Порядку № 22-1 не пізніше 10 днів після надходження заяви та за наявності документів, необхідних для призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший та поновлення виплати пенсії (у тому числі документів, одержаних відповідно до абзацу другого підпункту 3 пункту 4.2 цього розділу), орган, що призначає пенсію, розглядає подані документи та приймає рішення щодо призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший, поновлення раніше призначеної пенсії без урахування періоду, за який відсутня інформація про сплату страхових внесків до Пенсійного фонду України. Після надходження даних про сплату страхових внесків за останній місяць роботи, що передує місяцю подання заяви про призначення пенсії, протягом місяця проводиться перерахунок пенсії з урахуванням цього періоду з дати призначення пенсії. При цьому, якщо у разі проведення перерахунку пенсії її розмір зменшився, виплата пенсії в новому розмірі проводиться з місяця, наступного за місяцем проведення перерахунку.
Рішення органу про призначення пенсії, перерахунок та поновлення виплати раніше призначеної пенсії, а також про переведення з одного виду пенсії на інший візується спеціалістом, який його підготував, та спеціалістом, який його перевірив. Рішення підписується начальником управління (іншою посадовою особою, визначеною відповідно до наказу начальника управління щодо розподілу обов`язків) та завіряється печаткою управління (абзац шостий пункту 4.3 розділу ІV Приймання, оформлення і розгляд документів Порядку № 22-1).
Відповідно до пункту 4.7 розділу ІV Приймання, оформлення і розгляд документів Порядку № 22-1 право особи на одержання пенсії установлюється на підставі всебічного, повного і об`єктивного розгляду всіх поданих документів органом, що призначає пенсію. Орган, що призначає пенсію, не пізніше 10 днів після винесення рішення видає або направляє адміністрації підприємства, установи, організації або особі повідомлення про призначення, відмову в призначенні, перерахунку, переведенні з одного виду пенсії на інший із зазначенням причин відмови та порядку його оскарження.
У разі звернення пенсіонера видається виписка з розпорядження про призначення (перерахунок) пенсії з інформацією про періоди страхового стажу та заробітної плати (доходу), яка врахована при розрахунку пенсії (абзац другий пункту 4.9 розділу ІV Приймання, оформлення і розгляд документів Порядку № 22-1).
Аналіз наведених норм права дозволяє дійти висновку, що у разі звернення пенсіонера з заявою про перерахунок пенсії, уповноважений орган Пенсійного фонду України має за результатами розгляду такої заяви прийняти рішення про перерахунок або про відмову в перерахунку пенсії. При цьому, рішення про відмову в перерахунку пенсії має містити зазначення причин відмови та порядку його оскарження.
Твердження відповідача 1 щодо недотримання позивачем встановленого порядку звернення за перерахунком пенсії, оскільки він не звертався до відповідача із заявою встановленого зразка, а відповідачем 1 остаточне рішення стосовно розгляду заяви позивача про перерахунок його пенсії не приймалося, суд відхиляє як безпідставні та необґрунтовані, оскільки зі змісту заяви позивача від 24.05.2018 слідує, що вона містить всю необхідну інформацію, а відповідач 1 в листі від 23.06.2018 № 27392/02/П-1772 не зазначав недостатність відомостей або про відсутність документів, які необхідні для належного розгляду заяви про перерахунок пенсії.
Верховним Судом у постанові від 30.05.2018 у справі № 537/3480/17 зроблено висновок, що зазначаючи про недотримання порядку звернення до Пенсійного органу із заявою про перерахунок пенсії, суд апеляційної інстанції припустився формалізму, оскільки, по-перше, зі змісту заяви вбачається, що вона містить всю необхідну інформацію, що передбачена і заявою встановленого зразка, а, по-друге, з огляду на відповідь УПФ, неналежна форма заяви не була підставою для відмови .
Таким чином, відповідач-1 допустив протиправну бездіяльність щодо неналежного розгляду заяви позивача від 24.05.2018 та неприйняття обґрунтованого рішення за наслідками її розгляду.
Водночас, щодо обраного позивачем способу захисту його порушених прав, суд зазначає таке.
Обраний позивачем спосіб захисту порушеного права, у межах спірних правовідносин не відповідає фактичним обставинам справи, об`єкту порушеного права, оскільки відповідачем-1 рішення щодо перерахунку пенсії позивача не прийнято, тобто право позивача на перерахунок пенсії із зарахуванням спірного стажу роботи порушується бездіяльністю відповідача щодо неприйняття відповідного рішення.
Згідно з частиною другою статті 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
З метою ефективного захисту прав позивача, про захист яких він просить, суд на підставі частини другої статті 9 КАС України вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог, самостійно обравши спосіб захисту, який відповідає об`єкту порушеного права та у спірних правовідносинах є достатнім, необхідним та ефективним: визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві щодо неприйняття рішення за наслідками розгляду заяви ОСОБА_1 від 24.05.2018 про перерахунок пенсії та зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в м. Києві прийняти рішення відповідно до вимог Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування , затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 № 22-1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27.12.2005 року за № 1566/11846, за заявою ОСОБА_1 від 24.05.2018 про перерахунок пенсії.
Щодо позовних вимог до відповідача-2 суд зазначає наступне.
Листом відповідача-2 повідомлено, що подана заява до відповідача-1 подана не за встановленою формою відповідно до Порядку № 22-1, а також позивач не надала накази про затвердження результатів атестації робочих місць.
Разом з тим, суд зазначає, що заступником директора Департаменту пенсійного забезпечення - начальника управління контролю та розгляду звернень громадян Пенсійного фонду України Мастюгіною Г. І. розглянуто звернення позивача на підставі приписів Закону України Про звернення громадян , а тому посилання на необхідність подання додаткових документів має виключно інформативний характер та такі роз`яснення були застосовані з метою подальшого уникнення між позивачем та територіальним органом Пенсійного фонду додаткових питань по суті заяви та для пришвидшення вирішення поставленого позивачем питання.
Таким чином, дії відповідача 2 є обґрунтованими, а доводи позивача не знайшли свого підтвердження під час розгляду справи.
Згідно з частинами 1-3 статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Приписами частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи вищевикладене в сукупності, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог.
Згідно із частиною третьою статті 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Частиною восьмою статті 139 КАС України встановлено, що у випадку зловживання стороною чи її представником процесуальними правами або якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.
Оскільки спір виник внаслідок неправильних дій відповідача 1, суд вважає за необхідне стягнути судовий збір повністю за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ПФУ в м. Києві на користь позивача.
Керуючись ст. ст. 77, 90, 139, 241- 246, 255, 293, 296- 297 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В :
1. Адміністративний позов ОСОБА_1 задовольнити частково.
2. Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві щодо неприйняття рішення за наслідками розгляду заяви ОСОБА_1 від 24.05.2018 про перерахунок пенсії.
3. Зобов`язати Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві прийняти рішення відповідно до вимог Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування , затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2005 року за № 1566/11846, за заявою ОСОБА_1 від 24.05.2018 про перерахунок пенсії.
4. В іншій частині позовних вимог відмовити.
5. Стягнути з Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві на користь ОСОБА_1 судовий збір в сумі 768,40 грн (сімсот шістдесят вісім гривень 40 коп.).
Позивач: ОСОБА_1 (адреса: АДРЕСА_1 , ідентифікаційний код НОМЕР_1 )
Відповідач 1: Головне управління Пенсійного фонду України в м. Києві (адреса: 04053, м. Київ, вул. Бульварно-Кудрявська, 16, код ЄДРПОУ 42098368)
Відповідач 2: Заступник директора Департаменту пенсійного забезпечення - начальник управління контролю та розгляду звернень громадян Пенсійного фонду України Мастюгіна Г.І. (адреса: 01601, м. Київ, вул. Бастіонна, 9)
Рішення набирає законної сили відповідно до ст. 255 КАС України та може бути оскаржене за правилами, встановленими ст. ст. 293, 295- 297 Кодексу адміністративного судочинства України з урахуванням п. 3 Прикінцевих положень Кодексу адміністративного судочинства України відповідно.
Суддя Н.М. Шевченко
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 28.04.2020 |
Оприлюднено | 29.04.2020 |
Номер документу | 88984947 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Аліменко Володимир Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Аліменко Володимир Олександрович
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Шевченко Н.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні