Справа № 560/1021/20
РІШЕННЯ
іменем України
29 квітня 2020 рокум. Хмельницький Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Божук Д.А. розглянувши адміністративну справу за позовом управління Держпраці у Хмельницькій області до приватного малого підприємства "Круз" про застосування заходів реагування,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся в суд з позовом, в якому просить застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до приватного малого підприємства "Круз", а саме зупинення:
- експлуатації електроустановок напругою понад 1000 В, а саме: комплектної трансформаторної підстанції, диспетчерський №807 (КТП - 807, м. Хмельницький, вул. Подільська 93);
- виконання робіт в діючих електроустановках.
Позовні вимоги мотивовані тим, що за результатами проведеної перевірки виявлено порушення вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю працівників.
Ухвалою суду від 05.03.2020 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.
Зазначена ухвала направлена відповідачу на адресу, зазначену в Єдиному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб підприємців та громадських формувань, однак на адресу суду повернувся конверт із вкладенням, та відміткою про причини повернення "адресат відсутній".
Відповідно до ч.4 ст.124 КАС України у разі відсутності учасників справи за такою адресою вважається, що судовий виклик або судове повідомлення вручено їм належним чином.
Також секретарем судового засідання 18.03.2020 складено довідку, згідно якої 16.03.2020 та 18.03.2020 були здійснені телефонні дзвінки для повідомлення ПМП "Круз" про відкриття провадження у справі, однак абонент не відповідав. Таким чином, судом вжито всіх заходів для належного повідомлення відповідача про розгляд справи.
Відзиву на позовну заяву відповідачем не подано.
Суд встановив наступні обставини справи.
З 04 по 07 лютого 2020 року посадовими особами управління Держпраці у Хмельницькій області проведено планову перевірку дотримання вимог законодавчих за нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки у приватному малому підприємстві "Круз".
За результатами перевірки складено акт від 07 лютого 2020 року № 22-01/80, згідно якого виявлено порушення, зокрема:
1. не забезпечено утримання, експлуатацію і обслуговування електроустановок (напругою понад 1000 В) у відповідності до вимог чинних нормативних документів, а саме:
1) не призначено відповідального за справний стан і безпечну експлуатацію електрогосподарства;
2) не забезпечено достатню кількість електротехнічних працівників;
3) не розроблено та не затверджено Положення про енергетичну службу, чим порушено п. 1.3.1 Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів НПАОП 40.1-1.21-98;
2. підприємством не отримано дозвіл на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки у відповідності до додатку 2 п.2, додатку 3 п.8 Постанови КМУ №1107 від 26.10.2011, а саме:
- електроустановки напругою понад 1000 В: комплектна трансформаторна підстанція, диспетчерський №807 (КТП-807, м. Хмельницький, вул. подільська 93), чим порушено ст.21 Закону України "Про охорону праці";
3. не складено та не подано в Управління Держпраці декларацію відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки при виконанні робіт в діючих електроустановках напругою понад 1000 В, відповідно до вимог додатку 6 п.16 Постанови КМУ №1107 від 26.10.2011, чим порушено ст.21 Закону України "Про охорону праці", п.21 Постанови КМУ №1107 від 26.10.2011;
4. допускається експлуатація електроустановок споживача при відсутності:
- власних електротехнічних працівників відповідної кваліфікації;
- договору про надання послуг щодо обслуговування електроустановок з електропередавальною або спеціалізованою організацією при неможливості самостійного здійснення організації експлуатації власних електроустановок споживачем, чим порушено п.1.1.7, п. 1.3.1 Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів НПАОП 40.1-1.21-98;
5. електроустановки не укомплектовані в повній мірі випробуваними засобами захисту, а саме:
- ізолювальні штанги;
- покажчики напруги 10 кВ;
- покажчики напруги 0,4 кВ;
- ізолювальні кліщі;
- діелектричні рукавички;
- переносні заземлення;
- інструмент з ізолювальними рукоятками (плоскогубці, пасатижі, кусачки, викрутки та інше);
- плакати та знаки безпеки;
- діелектричні боти;
- захисні окуляри, каски та інше, чим порушено п.1.1.4 Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів НПАОП 40.1-1.21-98, п. 4.2.3, п.4.2.5 Правил експлуатації електрозахисних засобів НПАОП 40.1-1.07-01;
6. не проведено опосвідчення стану безпеки електроустановок підприємства, чим порушено п.8.1, п.8.2 Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів НПАОП 40.1-1.21-98;
7. не впроваджена нарядно-допускна система виконання робіт в діючих електроустановках відповідно до вимог Правил, чим порушено п.3.3 Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів НПАОП 40.1-1.21-98.
У зв`язку з виявленням цих порушень, попереджено про необхідність негайного зупинення робіт (виробництва):
1) експлуатацію електроустановок напругою понад 1000 В, а саме: комплектна трансформаторна підстанція, диспетчерський №807 (КТП-807, м. Хмельницький, вул. Подільська 93);
2) виконання робіт в діючих електроустановках.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає та враховує наступне.
Абзацом 2 ст. 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 5 квітня 2007 року №877-V (далі - Закон № 877-V). визначено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно з ч. 5 ст. 4 Закону № 877-V, виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Відповідно до ч. 7 ст. 7 Закону № 877-V, на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Згідно з ч.1 ст. 39 Закону України "Про охорону праці" №2694-XII від 14.10.1992 (далі - Закон №2694-XII) посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, мають право, зокрема, забороняти, зупиняти, припиняти, обмежувати експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуск та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт, застосування нових небезпечних речовин, реалізацію продукції, а також скасовувати або припиняти дію виданих ними дозволів і ліцензій до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих.
Статтею 4 Закону №2694-XII визначено, що державна політика в галузі охорони праці базується, зокрема, на принципах пріоритету життя і здоров`я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.
Згідно з ч. 3 ст. 21 Закону №2694-XII, роботодавець повинен одержати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (далі - дозвіл). Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, видає дозволи на безоплатній основі на підставі висновку експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб`єкта господарювання, проведеної експертно-технічними центрами, які належать до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або незалежними експертними організаціями, які забезпечують науково-технічну підтримку державного нагляду у сфері промислової безпеки та охорони праці. На застосування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки виробник або постачальник устаткування підвищеної небезпеки отримує дозвіл до прийняття зобов`язань на постачання. Одержання дозволу не вимагається у разі експлуатації (застосування) устаткування підвищеної небезпеки, яке прийнято в експлуатацію з видачею відповідного сертифіката або щодо якого зареєстровано декларацію про готовність до експлуатації, а також у разі реєстрації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.
Відповідно до ч. 4 ст. 21 Закону №2694-XII, порядок видачі дозволів або відмови в їх видачі, переоформлення, видачі дублікатів, анулювання дозволів центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, переліки видів робіт, машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки, проведення або експлуатація (застосування) яких потребує отримання дозволу, та граничні розміри тарифів на проведення експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб`єкта господарювання, висновок якої є підставою для видачі дозволів, встановлюються Кабінетом Міністрів України.
У Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки затвердженого постановою КМ України від 26.10.2011 № 1107 (в редакції на час виникнення спірних правовідносин, далі - Порядок №1107), наявний Додаток 2 "Перелік видів робіт підвищеної небезпеки", в якому у п. 2 зазначено: Монтаж, демонтаж, налагодження, ремонт, технічне обслуговування, реконструкція машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, що зазначені у додатках 3 і 7 до Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки.
Згідно п.8 додатку 3 до переліку машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки віднесено устатковання напругою понад 1000 В (електричне устатковання електричних станцій та мереж; технологічне електрообладнання).
Відповідно до п.1.3.1 Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів, затверджених наказом Держнаглядохоронпраці України 09.01.98 №4 (далі - Правила), керівник підприємства зобов`язаний забезпечити утримання, експлуатацію і обслуговування електроустановок відповідно до вимог чинних нормативних документів.
Для цього він повинен, зокрема:
- призначити відповідального за справний стан і безпечну експлуатацію електрогосподарства з числа інженерно-технічних працівників, які мають електротехнічну підготовку і пройшли перевірку знань у встановленому порядку;
- забезпечити достатню кількість електротехнічних працівників;
- затвердити Положення про енергетичну службу підприємства, а також посадові інструкції і інструкції з охорони праці;
- встановити такий порядок, щоб працівники, на яких покладено обов`язки з обслуговування електроустановок, вели ретельні спостереження за дорученим їм обладнанням і мережами - оглядом, перевіркою дії, випробуванням і вимірюванням.
Згідно п.21 Порядку №1107 виконання робіт підвищеної небезпеки, що зазначені в додатку 6 (відповідно до п.16 якого вказано - роботи в діючих електроустановках напругою понад 1000 В та в зонах дії струму високої частоти), експлуатація (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, що зазначене в додатку 7, здійснюються роботодавцем на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці.
Відповідно до п.1.1.4 Правил, засоби захисту, що застосовуються відповідно до цих Правил, повинні бути справні, випробувані і задовольняти вимоги "Правил применения и испытания средств защиты, используемых в электроустановках /Москва, Энергоатомиздат, 1987", затверджених Міненерго СРСР 12.02.81.
Згідно п.8.1 Правил, регламентні роботи по проведенню опосвідчення стану безпеки електроустановок споживачів виконуються підприємством (власником) згідно з орієнтовним переліком робіт.
Періодичність опосвідчень стану безпеки встановлена один раз на три роки, після первинного опосвідчення, яке провадиться протягом року після затвердження цих Правил.
Рівень безпечного стану електроустановок оформлюється актом, у якому оцінюється стан безпеки діючого електроустаткування, наявність необхідної експлуатаційної та оперативної документації в електрогосподарстві.
Відповідно до п.3.3 Правил визначено порядок видачі та оформлення наряду.
Будь-яких доказів на спростування чи усунення виявлених порушень суду не надано.
Згідно ст.39 Закону №2694-ХІІ, передумовою заборони, зупинення, припинення, обмеження експлуатації підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуску та експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт є створення загрози життю .
Це відповідає, зокрема, принципу державного нагляду (контролю), закріпленому статтею 3 Закону №877-V, згідно якого такий нагляд здійснюється, виходячи із пріоритетності безпеки у питаннях життя і здоров`я людини, функціонування і розвитку суспільства, середовища проживання і життєдіяльності перед будь-якими іншими інтересами і цілями у сфері господарської діяльності.
Отже, підставою для застосування відповідних заходів реагування є порушення суб`єктом господарювання законодавства про охорону праці, яке створює загрозу життю людей.
Внаслідок недотримання вимог законодавства роботодавець наражає своїх працівників на небезпеку на робочому місці (та відповідно, ризику завдання шкоди життю), чим порушує їх конституційне право на належні, безпечні і здорові умови праці. Тому виявлені порушення законодавства про охорону праці є підставою для застосування до відповідача заходів реагування у сфері державного нагляду.
Таким чином, позовні вимоги підлягають задоволенню.
Вирішуючи питання розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.
Згідно з ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Враховуючи відсутність понесених витрат суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, сплачений позивачем судовий збір стягненню на його користь не підлягає.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
позов управління Держпраці у Хмельницькій області задовольнити.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до приватного малого підприємства "Круз" шляхом зупинення:
- експлуатації електроустановок напругою понад 1000 В, а саме: комплектної трансформаторної підстанції, диспетчерський №807 (КТП - 807, м. Хмельницький, вул. Подільська 93);
- виконання робіт в діючих електроустановках.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 29 квітня 2020 року
Позивач:Управління Держпраці у Хмельницькій області (вул. Кам`янецька, 74, м.Хмельницький, Хмельницька область,29013 , код ЄДРПОУ - 39793137) Відповідач:Приватне мале підприємство "Круз" (вул. Подільська, 93, м.Хмельницький, Хмельницька область,29000 , код ЄДРПОУ - 31157043)
Головуючий суддя Д.А. Божук
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.04.2020 |
Оприлюднено | 30.04.2020 |
Номер документу | 88984952 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Божук Д.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні