Рішення
від 27.04.2020 по справі 200/14783/19а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

27 квітня 2020 р. Справа№200/14783/19а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Суддя Донецького окружного адміністративного суду Троянова О.В., розглянувши в письмовому провадженні адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (код ЄДРПОУ: 38652962, місцезнаходження: 87547, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Митрополитська, буд. 175) до Комунального закладу "Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) №18 "Ластівка" Слов`янської міської ради Донецької області (код ЄДРПОУ: 40302014, місцезнаходження: 84130, Донецька область, м. Слов`янськ, м. Святогірськ, пров. Лісовий, 14), за участю третьої особи на стороні відповідача Відділ освіти Слов`янської міської ради (84100, Донецька область, м. Слов`янськ, пл. Соборна, 2, ЄДРПОУ 02142922) про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єкту, -

ВСТАНОВИВ:

Позивач, Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Комунального закладу "Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) №18 "Ластівка" Слов`янської міської ради Донецької області про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єкту до повного усунення порушень, шляхом заборони експлуатації об`єкту.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 27 грудня 2019 року відкрито провадження та призначено підготовче провадження на 22 січня 2020 року.

22 січня 2020 року судом відкладено розгляд справи до 12 лютого 2020 року.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 12 лютого 2020 року залучено в якості третьої особи на стороні відповідача Відділ освіти Слов`янської міської ради та відкладено підготовче засідання до 28 лютого 2020 року.

28.02.2020 року судом продовжено строк підготовчого провадження за ініціативою суду та відкладено підготовче засідання до 18 березня 2020 року.

17 березня 2020 року на адресу суду надійшло клопотання відповідача про розгляд справи без його участі.

18 березня 2020 року на адресу суду надійшло клопотання позивача про розгляд справи без його участі.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 18 березня 2020 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті, подальший розгляд справи вирішено здійснювати у письмовому провадженні.

Суд зазначає, що судове рішення у справі, постановлене у письмовому провадженні, складене у повному обсязі відповідно до частини 4 статті 243 КАС України.

Згідно з частини 5 статті 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

В обґрунтування своїх позовних вимог позивач зазначає, що за результатами позапланового заходу державного нагляду (контролю) будівлі та приміщень та території Комунального закладу "Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) №18 "Ластівка" Слов`янської міської ради Донецької області щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки. В ході перевірки виявлені чисельні порушення, які є такими, що впливають на ризик виникнення пожежі, створюють перешкоди її гасінню, вільній евакуації людей при виникненні пожежі, тим самим створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей. Вважає, що виявлені порушення є підставою для застосування до відповідача заходів реагування у відповідності зі статтею 70 Кодексу цивільного захисту України.

Відповідачем через канцелярію суду надано відзив на позовну заяву, відповідно до якого зазначив, що ним усунуто частину порушень, крім тих, які потребують значних коштів для їх усунення.

Третьою особою жодних пояснень на адресу суду не подано, представник в суд не з`явився.

Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази за своїм внутрішнім переконанням, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив.

Відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, статті 6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 5.04.2007 №877-V, Доручення Прем`єр-міністра України, на підставі Наказу 9 Державного пожежно-рятувального загіну головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області № 184 від 11.12.2019 р. Про здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) об`єктів з масовим перебуванням людей визначено посадових осіб, що мають право здійснювати позапланові заходи державного нагляду (контролю) по м. Святогірськ. (ар.с.37-40)

На підставі посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) №150 від 11.12.2019 року старшим інспектором відділенням запобігання надзвичайним ситуаціям ДПРЗ-6 ГУ ДСНС України у Донецькій області старшим лейтенантом служби цивільного захисту І.О. Хаблак проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) Комунального закладу "Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) №18 "Ластівка" Слов`янської міської ради Донецької області, розташованого за адресою: 84130, Донецька область, м. Слов`янськ, м. Святогірськ, пров. Лісовий, 14, щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки (а.с. 60-61).

За результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) складено акт щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №136 від 12.12.2019 (далі - акт перевірки) (а.с. 13-36).

Відповідно до акта перевірки, в ході її проведення встановлено, що у будівлі Комунального закладу "Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) №18 "Ластівка" Слов`янської міської ради Донецької області порушено нормативно-правові акти з питань пожежної безпеки, які стали підставою для звернення до суду з метою застосування заходів реагування, оскільки можуть створювати загрозу життю та здоров`ю людей, а саме:

- приміщення не обладнано системою протипожежного захисту відповідно до вимоги ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту (порушено пункти 1.2 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);

- в приміщеннях ДНЗ, у всіх розподільчих коробках з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів не виконано за допомогою пайки, зварки, опресування або спеціальних затискачів (порушено пункти 1.6 глави 1 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);

- сходові клітки, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням (порушено пункт 2.31 глави 2 розділу 111 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);

- не виконано обробку дерев`яних конструкцій горищного приміщення засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (порушено пункт 2.5 глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);

- не забезпечено під`їзд до гідранту твердим покриттям (порушено підпункт 5, пункту 2.1, глави 2, розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);

-не забезпечено освітлення зовнішньої пожежної драбини (порушено пункт 1.10 глави 1 розділу 111 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);

- посадові особи на об`єкті не пройшли навчання та перевірку знань з пожежної безпеки у порядку встановленому КМУ від 26 червня 2013 року № 444 Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях (порушено пункт 16 розділу 11 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);

- експлуатація вогнегасників не здійснюється відповідно до вимог Наказу МВС № 25 від 15.01.2018 року Про затвердження експлуатації та типових норм належності вогнегасників (не ведеться журнал обліку вогнегасників; Посадовою особою, відповідальною за пожежну безпеку не проводиться огляд вогнегасників, не рідше одного разу на місяць та не зареєстровані результати огляду у журнал обліку вогнегасників; Не присвоєні вогнегасникам облікові (інвентарні) номери за прийнятою на об`єкті системою нумерації) (порушено пункт 3.10 глави 3 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);

- на об`єкті не встановлено відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) протипожежний режим (порушено пункт 3 розділу ІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);

- не забезпечено освітлення адресного вказівника у темний час доби (порушено пункт 2.22 глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);

- не проведено замір опору ізоляції та перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання (порушено пункт 1.20, глави 1, розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);

- не укомплектовано пожежний щит засобами пожежогасіння, а саме: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском-1 шт., протипожежне покривало - 1 шт., багор або лом та гак - 1 шт., лопати - 2 шт., сокири - 2 шт. (порушено пункт 3.11 глави 3 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);

- не забезпечено працівників засобами індивідуального захисту органів дихання від бойових отруйних речовин, з розрахунку 1 протигаз і 1 респіратор на особу і додатково 2 % від загальної кількості працюючого населення (порушено пункт 2 частини 1 статті 20 КЦЗУ, пункт 2 частини 2 статті 35 КЦЗУ, пункт 4.3.1 глави 4.3 розділу 4 ПТБ пункт 2, пункт 9 (пункт 2 додатку до Порядку) ПКМУ №1200.

Примірник акта перевірки уповноважена особа відповідача - в.о. завідувача отримала, про що свідчить підпис вказаної посадової особи в акті перевірки, що відповідачем не заперечується (а.с. 35). Зауважень або пояснень щодо результатів виявлених порушень відповідач не подавав.

У наданих поясненнях відповідачем зазначено про те, що ним усунуті наступні порушення: в приміщенні ДНЗ у розподільчих коробках з`єднання, окінцювання жил проводів закріплено клемниками; забезпечено під`їзд до гідранту твердим покриттям; забезпечено освітлення зовнішньої пожежної драбини; кксплуатація вогнегасників здійснюється відповідно до вимог: ведеться журнал обліку вогнегасників; завгоспом, яка відповідає за пожежну безпеку згідно наказу №68 від 01.09.19 р., проводиться огляд вогнегасників один раз на місяць; присвоєні вогнегасникам облікові номери; у закладі встановлено відповідними наказами та інструкцією протипожежний режим; забезпечено освітлення адресного вказівника у темний час; проведено замір опору ізоляції та перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання; укомплектовано пожежний щит засобами пожежогасіння; повішено сигнал оповіщення пожежної безпеки, яким користуються під час проведення тренувальної евакуації 2 рази на рік. Проте, відповідачем не усунено наступні порушення: обладнання будівлі системою протипожежного захисту; сходові клітки, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням; обробку дерев`яних конструкцій горищного приміщення засобами вогнезахисту; навчання посадових осіб та перевірку знань з пожежної безпеки; забезпечення працівників засобами індивідуального захисту. (а.с. 81-82)

На підтвердження заявленого відповідачем надано фотознімки усунутих порушень, наказ від 01.09.2019 року №69 Про розподіл обов`язків між працівниками закладу на випадок виникнення пожежі , протокол перевірки повного опору пелті фаза-нуль від 24.01.2020 року, Протокол перевірки ізоляції та проводів електрообладнання від січня 2020 року, технічний звіт профілактичних випробовувань електрообладнання до 1000 В на об`єктах ДНЗ №18, журнал реєстрації інструктажів з питань пожежної безпеки ДНЗ №18 Ластівка з проведенням інструктажу працівників відповідача у період з 13.12.2019 року по 23.12.2019 року, а саме після проведення позапланової перевірки, журнал обліку вогнегасників на об`єкті. (а.с. 84-142)

В матеріалах справи наявна заява відповідача, адресована начальнику відділу освіти Слов`янської міської ради, від 16.12.2019 року №109 про надання дозволу на проходження навчання з пожежної безпеки завгоспу. (а.с. 124)

Крім того, в матеріалах справи наявна заявка відповідача начальнику освіти Слов`янської міської ради від 08.02.2019 року №15 про обладнання будівлі КЗ ДНЗ №18 Ластівка системою пожежної безпеки; встановлення системи оповіщення людей про пожежу та управлінням людей типу СО-3; забезпечення евакуаційним освітленням сходових клітин, коридорів, проходів та інших шляхів евакуації; забезпечення під`їзду до пожежного гідранту з твердим покриттям; виконання вогнегасної обробки дерев`яних конструкцій дахового приміщення, забезпечення працівників засобами індивідуального захисту органів дихання від бойових отруйних речовин у кількості 37 осіб + 2%. (а.с. 125-126)

Крім того, в матеріалах справи наявний лист виконавчого комітету Святогірської міської ради від 06.03.2020 року №367/02.01-15, за яким повідомлено відповідача про те, що реконструкцію будівель Святогірського дитячого садка №18 Ластівка заплановано здійснити у другому півріччі 2020 року. (а.с. 153)

В матеріалах справи наявна заява Комунального закладу ДНЗ №18 Ластівка , якою відповідач просив Головне управління із запобігання надзвичайним ситуаціям Головного управління ДСНС України у Донецькій області провести позапланову перевірку з наступних питань: установлення в приміщенні ДНЗ у розподільчих коробках з`єднання, окінцювання жил проводів, закріплення клемниками; забезпечення під`їзду до гідранту твердим покриттям; забезпечення освітлення зовнішньої пожежної драбини; здійснення експлуатації вогнегасників відповідно до вимог; встановлення відповідними наказами та інструкцією протипожежного режиму; забезпечення освітленням адресного вказівника у темний час; проведення заміру опору ізоляції та перевірення спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання; укомплектування пожежного щита засобами пожежогасіння.

За результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) складено акт щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №21 від 13.03.2020 року (а.с. 155-170а).

Відповідно до акта перевірки, в ході її проведення встановлено відсутність порушень вимог законодавства з вищезазначеного переліку питань.

Позивачем надано пояснення, згідно яких 02.03.2020 року від комунального закладу Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) №18 Ластівка Слов`янської міської ради Донецької області надійшла заява №132 про проведення позапланової перевірки з вищезазначених питань. Згідно наказу ГУ №84 від 05.03.2020 року проведення позапланову перевірку та складено акт №21 від 13.03.2020 року, в якому було підтверджено відсутність порушень згідно зазначених питань. Проте, станом на 16.04.2020 року відповідачем не надавалась будь-яка інформація щодо виконання та/або перевірки наступних пунктів в Акті №136 від 12.12.2019 року, які не увійшли до переліку питань, зазначених у заяві №132 від 02.03.2020 року, а саме:

- приміщення не обладнано системою протипожежного захисту відповідно до вимоги ДБН В.2.5-56:2014;

- сходові клітки, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням;

- не виконано обробку дерев`яних конструкцій горищного приміщення засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності;

- посадові особи на об`єкті не пройшли навчання та перевірку знань з пожежної безпеки;

- не забезпечено працівників засобами індивідуального захисту органів дихання від бойових отруйних речовин, з розрахунку 1 протигаз і 1 респіратор на особу і додатково 2% від загальної кількості працюючого персоналу.

Таким чином, сторонами не оскаржується факт усунення частини порушень, встановлених проведеним позаплановим заходом державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 12 грудня 2019 року.

З метою недопущення спричинення шкоди життю та здоров`ю людей позивач просить застосувати відповідні заходи реагування.

Вирішуючи питання про наявність підстав для застосування заходів реагування, суд зазначає наступне.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 №877-V (далі - Закон №877-V).

Відповідно до положень ст. 1 Закону №877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбаченихзаконом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом;

Спосіб здійснення державного нагляду (контролю) - процедура здійснення державного нагляду (контролю), визначена законом.

Частиною 7 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності"передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

Водночас, відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту регулює Кодекс цивільного захисту України №5403-VI від 02.10.2012 (далі - Кодекс цивільного захисту України).

Як визначено пунктом 1 частини першої статті 20 Кодексу цивільного захисту України до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання.

Згідно з п. 24 ч. 1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України надзвичайна ситуація - обстановка на окремій території чи суб`єкті господарювання на ній або водному об`єкті, яка характеризується порушенням нормальних умов життєдіяльності населення, спричинена катастрофою, аварією, пожежею, стихійним лихом, епідемією, епізоотією, епіфітотією, застосуванням засобів ураження або іншою небезпечною подією, що призвела (може призвести) до виникнення загрози життю або здоров`ю населення, великої кількості загиблих і постраждалих, завдання значних матеріальних збитків, а також до неможливості проживання населення на такій території чи об`єкті, провадження на ній господарської діяльності.

Відповідно до частин 1 та 2 статті 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

Згідно зі статтею 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Пунктом 12 частини 1статті 67 Кодексу цивільного захисту України визначено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить зокрема звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

В силу ч.2 ст.68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Згідно з п.1 ч.1 ст.70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є, зокрема, недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами.

Згідно з пунктом 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року №1052, Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

Згідно із Положенням про Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій Головного управління ДСНС України у Донецькій області, затвердженого наказом ГУ ДСНС України у Донецькій області від 17.01.2020 №24 (внесено зміни до наказу ГУ ДСНС України у Донецькій області від 20.02.2019 р. № 77 Про затвердження Положення про управління запобігання надзвичайним ситуаціям Головного управління ), Управління запобігання надзвичайним ситуаціям Головного управління ДСНС України у Донецькій області є структурним підрозділом ГУ ДСНС України у Донецькій області, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, та запобігання їх виникненню, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб (а.с.39-46).

Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 №1417 затверджено Правила пожежної безпеки в Україні, які зареєстровано в Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року за №252/26697, (далі - Правила №1417), які є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.

Підпунктом 2.31 пункту 2 розділу ІІІ Правил №1417 визначено, що сходові клітки, внутрішні відкриті та зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації мають бути забезпечені евакуаційним освітленням. Світильники евакуаційного освітлення повинні вмикатися з настанням сутінків у разі перебування в будинку людей.

Підпунктом 2.5 пункту 2 розділу ІІІ Правил №1417 визначено, що у будинках, крім будинків V ступеня вогнестійкості, дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) повинні оброблятися засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності.

Відповідно до пункту 16 розділу ІІ Правил №1417 визначено, що посадові особи та працівники проходять навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року № 444 Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях .

Відповідно до підпункту 1.2 пункту 1 розділу V Правил №1417 визначено, що будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту .

Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 20 Кодексу цивільного захисту України до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить: забезпечення відповідно до законодавства своїх працівників засобами колективного та індивідуального захисту.

Відповідно до пункту 2 частини 2 статті 35 Кодексу цивільного захисту України радіаційний і хімічний захист населення і територій забезпечується завчасним накопиченням і підтриманням у готовності:

а) засобів колективного та індивідуального захисту;

б) приладів радіаційної та хімічної розвідки, дозиметричного і хімічного контролю;

в) засобів фармакологічного протирадіаційного захисту для йодної профілактики населення, рятувальників та персоналу радіаційно небезпечних об`єктів радіоактивними ізотопами йоду з метою запобігання опроміненню щитоподібної залози.

Відповідно до пункту 2 Постанови Кабінету Міністрів України №1200 у разі застосування ядерної зброї та інших видів зброї масового знищення проти України в умовах воєнного стану населення і працівники формувань та спеціалізованих служб цивільного захисту забезпечується такими засобами радіаційного та хімічного захисту: засобами індивідуального захисту органів дихання від бойових отруйних речовин для працюючого населення (крім працівників центральних органів виконавчої влади, інших державних органів) - підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та підпорядкування (далі - суб`єкти господарювання) за рахунок власних коштів.

Відповідно до пункту 9 Постанови Кабінету Міністрів України №1200 номенклатуру засобів радіаційного та хімічного захисту, а також норми забезпечення ними визначено згідно з додатком до цього Порядку із розрахунку 1 протигаз і 1 респіратор на особу і додатково 2 відсотки загальної кількості працюючого населення.

Суд враховує, що виявлені порушення у своїй сукупності можуть призвести до виникнення пожежі, не дозволять вчасно її ліквідувати, призведуть до її стрімкого розвитку та потенційно загрожують життю і здоров`ю людей.

Згідно зі ст. 51, 55 Кодексу цивільного захисту забезпечення техногенної та пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на їх власників та/або керівників.

Крім цього, суд наголошує на тому, що відповідач не надав доказів повного усунення порушень, відображених у Акті №136, а саме: обладнання будівлі системою протипожежного захисту; сходові клітки, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням; обробку дерев`яних конструкцій горищного приміщення засобами вогнезахисту; навчання посадових осіб та перевірку знань з пожежної безпеки; забезпечення працівників засобами індивідуального захисту.

З огляду на вказане, суд дійшов висновку, що належних, допустимих та достовірних доказів усунення, викладених в акті перевірки істотних порушень, відповідачем, станом на дату прийняття рішення у справі, до суду не подано.

Системний аналіз правових норм свідчить на користь висновку, що право заборони експлуатації будівлі виникає у разі виявлення під час перевірки порушень вимог законодавства з пожежної та техногенної безпеки, що створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Суд погоджується із доводами позивача про те, що існування хоча б одного істотного порушення, що створює загрозу життю та/або здоров`ю людей є самостійною підставою для застосування заходів реагування.

Відповідності до п. 26 ч. 1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України небезпечним чинником є складова частина небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини.

Отже, законодавець пов`язує настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.

Як свідчить зміст позовної заяви та доданих до неї документів, застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення роботи, а саме заборона подальшої експлуатації будівлі Комунального закладу "Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) №18 "Ластівка" Слов`янської міської ради Донецької області, яка знаходяться за адресою: Донецька область, м. Святогірськ, пров. Лісовий, 14, є заходом, направленим на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Відповідно до статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Суд звертає увагу сторін, що поняття загроза життю та/або здоров`ю людини є оціночним поняттям, який лежить у сфері захисту населення, територій, навколишнього природного середовища та майна, функція контролю (нагляду) за якими, зокрема, покладена на позивача, посадові особи якого володіють спеціальними знаннями у цій сфері.

Зазначена позиція суду неодноразово була викладена в рішеннях Верховного Суду, а саме К/9901/24269/19, К/9901/30775/19 та ін.

Частиною першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Положеннями статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

З огляду на викладене, враховуючи, що відповідачем докази усунення порушень в повному обсязі, вказаних в акті перевірки №136 від 12.12.2019 року, до суду не подано, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та їх задоволення.

Суд зазначає, що згідно із ч.2 ст.5 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 №877-V відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

Відповідно до ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати, понесені позивачем, з відповідача не стягуються.

Керуючись статтями 6-9, 32, 77, 90, 139, 241-246, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (код ЄДРПОУ: 38652962, місцезнаходження: 87547, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Митрополитська, буд. 175) до Комунального закладу "Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) №18 "Ластівка" Слов`янської міської ради Донецької області (код ЄДРПОУ: 40302014, місцезнаходження: 84130, Донецька область, м. Слов`янськ, м. Святогірськ, пров. Лісовий, 14), за участю третьої особи на стороні відповідача Відділ освіти Слов`янської міської ради (84100, Донецька область, м. Слов`янськ, пл. Соборна, 2, ЄДРПОУ 02142922) про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єкту - задовольнити.

Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) Комунального закладу "Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) №18 "Ластівка" Слов`янської міської ради Донецької області, який знаходиться за адресою: Донецька область, м. Слов`янськ, м. Святогірськ, пров. Лісовий, буд. 14.

Рішення складену повному обсязі та підписане 27 квітня 2020 року.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строки апеляційного оскарження продовжуються на строк дії такого карантину.

Апеляційна скарга згідно положень статті 297 КАС України подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Донецький окружний адміністративний суд.

Суддя О.В. Троянова

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.04.2020
Оприлюднено04.05.2020
Номер документу89009068
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/14783/19а

Рішення від 27.04.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Троянова О.В.

Ухвала від 18.03.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Троянова О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні