ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 квітня 2020 року Справа № 160/2241/20 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Голобутовського Р.З. розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "Суворова" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Товариство з обмеженою відповідальністю "Оптімусагро Трейд", про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії.,
ВСТАНОВИВ :
25.02.2020 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Суворова" (далі - позивач або ТОВ "Суворова") звернулось до суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (далі - відповідач-1), Державної податкової служби України (далі - відповідач-2), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Товариство з обмеженою відповідальністю "Оптімусагро Трейд", у якій, з урахуванням збільшених позовних вимог, просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, ЄДРПОУ 43145015, від 21.02.2020 року № 1462514/30720846 про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 31.01.2020 року, яка видана ТОВ "СУВОРОВА", ЄДРПОУ 30720846, на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю ОПТІМУСАГРО ТРЕЙД , ЄДРПОУ 41161689;
- зобов`язати Державну податкову службу України, ЄДРПОУ 43005393, зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 1 від 31.01.2020 року видану ТОВ "СУВОРОВА", ЄДРПОУ 30720846, на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю ОПТІМУСАГРО ТРЕЙД , ЄДРПОУ 41161689, датою її фактичного надходження - 12.02.2020 року;
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, ЄДРПОУ 43145015, від 06.03.2020 року № 1479911/30720846 про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 19.02.2020 року, яка видана ТОВ "СУВОРОВА", ЄДРПОУ 30720846, на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю ОПТІМУСАГРО ТРЕЙД , ЄДРПОУ 41161689;
- зобов`язати Державну податкову службу України, ЄДРПОУ 43005393, зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 2 від 19.02.2020 року видану ТОВ "СУВОРОВА", ЄДРПОУ 30720846, на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю ОПТІМУСАГРО ТРЕЙД , ЄДРПОУ 41161689, датою її фактичного надходження - 25.02.2020 року.
Позивач обґрунтовує позовні вимоги (з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог) тим, що 31.01.2020 року між ним (Постачальник) та Товариством з обмеженою відповідальністю ОПТІМУСАГРО ТРЕЙД (надалі - ТОВ ОПТІМУСАГРО ТРЕЙД , Покупець) укладено Договір № 37872 поставки соняшнику (надалі - Договір № 37872), згідно з умовами якого позивач зобов`язався поставити, а ТОВ ОПТІМУСАГРО ТРЕЙД прийняти соняшник та сплатити його вартість у встановленому Договором порядку. Відповідно до п.п 3.1, 3.5 Договору № 37872 загальна кількість товару складає 330 тон (+- 5 % ), вартість - 9900 грн. за тону, загальна сума договору становить 3267000 грн. У відповідності до п. 5.2 Договору №37872 ТОВ ОПТІМУСАГРО ТРЕЙД зобов`язаний оплатити Товар на умовах попередньої оплати шляхом перерахування коштів на рахунок позивача. Пунктом 4.1, 4.4 Договору № 37872 передбачено поставку Товару на умовах FCA - склад постачальника за адресою: Дніпропетровська обл., Павлоградський р-н., с. Богданівка, відповідно до правил з використання термінів для внутрішньої та міжнародної торгівлі ІНКОТЕРМС 2010 . Строк поставки - до 25 лютого 2020 року включно, поставка товару здійснюється частинами, партіями. 31.01.2020 року ТОВ ОПТІМУСАГРО ТРЕЙД на виконання умов Договору здійснило передоплату товару в сумі 3267000 грн., перерахувавши зазначену суму коштів на поточний банківський рахунок позивача, що підтверджується копією виписки по банківському рахунку за січень 2020 року. У зв`язку із здійсненням вказаної господарської операцій з попередньої оплати товару, позивачем відповідно до приписів пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, в установлений термін складено податкову накладну № 1 від 31.01.2020 р. та 12.02.2020 року направлено її на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних. 06.02.2020 року позивач, який є сільськогосподарським виробником та платником єдиного податку четвертої групи, на виконання умов п. п. 4.1,4.4 Договору здійснив на адресу ТОВ ОПТІМУСАГРО ТРЕЙД відвантаження товару - насіння соняшнику- в розмірі 307 тон 300 кг, що підтверджується видатковою накладною № 1 від 06.02.2020 року, актом прийому передачі товару за № ОТ000000974 від 06.02.2020 року, довіреністю № 358 від 06.02.2020 року на отримання цінностей представником контрагентом за Договором. 12.02.2020 року квитанцією від 12.02.2020 року без номеру ДПС України повідомила про те, що вищезазначена податкова накладна № 1 від 31.01.2020 року прийнята, але її реєстрація зупинена. У цій квитанції орган ДПС повідомив наступне: Відповідно до п.201,16 ст.201 ПК України реєстрація ПН/РК від 31.01.2020 № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1206, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції . Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації , зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник D = 6,5668%, Р = 0 . 17.02.2020 року позивач подав до органу ДПС (відповідача-1) Повідомлення від 12.02.2020 року за № 9021410954 про подання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрацію якої зупинено, додав до нього 11 додатків - сканів документів, що у своїй сукупності слугували підставою складання податкової накладної № 1 від 31.01.2020 року. Проте, надані позивачем пояснення та документи, безпідставно не були прийняті до уваги, оскільки рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21.02.2020 року № 1462514/30720846 позивачу було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 1 від 31.01.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних. Підставою відмови в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних зазначено: ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи) в т. ч. рахунки- фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт/послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити) . Позивач вважає, що оскаржуване рішення контролюючого органу прийнято з порушенням чинного законодавства, не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості індивідуального акту, та породжує його неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень. Позивач, продовжуючи виконувати умови Договору № 37872, 19.02.2020 року здійснив на адресу ТОВ ОПТІМУСАГРО ТРЕЙД відвантаження другої партії товару - насіння соняшнику- в розмірі 29 тон 980 кг, що підтверджується видатковою накладною № 2 від 19.02.2020 року, актом прийому передачі товару за № ОТ000001392 від 19.02.2020 року, довіреністю № 511 від 19.02.2020 року на отримання цінностей представником контрагента за Договором. 25.02.2020 року квитанцією від 25.02.2020 року без номеру ДПС України повідомила про те, що вищезазначена податкова накладна № 1 від 19.02.2020 року прийнята, але її реєстрація зупинена. У цій квитанції орган ДПС повідомив наступне: Відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України реєстрація ПН/РК від 19.02.2020 № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1206, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції . Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник D = 7,4465%, Р = 0 . 02.03.2020 року позивач подав до органу ДПС (відповідача-1) Повідомлення від 25.02.2020 року за № 9034767558 про подання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрацію якої зупинено, додав до нього 14 додатків - сканів документів, що у своїй сукупності слугували підставою складання податкової накладної № 1 від 19.02.2020 року. Проте, надані позивачем пояснення та документи безпідставно не були прийняті до уваги, оскільки рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних від 06.03.2020 року № 1479911/30720846 позивачу було відмовлено у реєстрації податкової накладної № 1 від 19.02.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних. Підставою відмови в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних зазначено: ненадання платником податку копій договорів з додатками до них, договорів, довіреностей, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операцій, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи) в т.ч. рахунки- фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт/послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити) . Позивач вважає, що оскаржуване рішення контролюючого органу прийнято з порушенням чинного законодавства, не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості індивідуального акту, та породжує його неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 26.02.2020 року відкрито провадження у справі і ухвалено здійснювати розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
06.03.2020 року від третьої особи надійшли пояснення, які обґрунтовані тим що, 31.01.2020 між Оптімусагро Трейд та ТОВ Суворова був укладений Договір поставки №37872 на поставку соняшника у загальній кількості 330 тон +/- 5% на умовах FCA - франко-перевізник : склад Постачальника, що розташований за адресою: с. Богданівка, Павлоградський район, Дніпропетровська область в порядку попередньої плати вартості товару в розмірі 3267000 грн. На виконання умов Договору № 37872 ТОВ Оптімусагро Трейд 31.01.2020 року було перераховано шляхом банківського переказу на проточний рахунок ТОВ Суворова попередню оплату у розмірі 3267000 (три мільйони двісті шістдесят сім тисяч) грн. На дату виникнення податкових зобов`язань - дату зарахування коштів від покупця - ТОВ Суворова на виконання вимог Податкового кодексу України намагалося зареєструвати податкову накладну, проте, спочатку реєстрацію було зупинено, а згодом, після надання копій документів, в реєстрації податкової накладної №1 від 31.01.2020 року було відмовлено. За наявними у Товариства матеріалами справи позивачу було відмовлено в реєстрації податкової накладної № 1 від 31.01.2020 року на суму ПДВ 544500,00 грн. в адресу ТОВ Оптімусагро трейд у зв`язку з ненаданням копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), утому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних. При чому, за формою Рішення про відмову в реєстрації податкової накладної документи, які не надано, мають бути підкреслені, проте жоден з наведеного переліку документів підкреслений не був, що свідчить про необґрунтованість прийнятого рішення. Крім того, на думку Товариства, надані ТОВ Суворова копії документів після зупинення реєстрації податкової накладної в повній мірі підтверджують реальність господарської операції, на виконання якої виписувалася податкова накладна, а отже підстави для відмови в її реєстрації відсутні. Зауважує, що оплачений товар був поставлений Товариству позивачем 06.02.2020 року та 19.02.2020 року в загальній кількості 337,280 тон, в подальшому був завезений на Виробничий підрозділ Запорізький олійноекстракційний завод ТОВ Оптімусагро Трейд та перероблений на олію соняшникову, шрот соняшниковий та побічну продукцію.
16.03.2020 року від позивача надійшла заява про збільшення позовних вимог.
08.04.2020 року відповідачем-1 надано відзив на позовну заяву, у якому просить відмовити у задоволенні позову, обґрунтовуючи тим, що основний вид діяльності ТОВ Суворова - вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (Земля - 156,0778 га, ОЗ - 41,8 тис.грн., Пр - 2 ос,). Оренда комбайна зернозбирального з жаткою, трактора з персоналом, оренда складу 391 кв.м. (с.Богданівка, вул.Чкалова, 75) згідно з договорами укладеними з СТГ ім.Б.Хмельницького (30355611). Підприємством подано на реєстрацію податкову накладну від 31.01.2020 №1 з сумою обсягу 3267000 грн. (ПДВ 544500 грн.) з номенклатурою соняшник 307,3т. До повідомлення про розблокування податкової накладної не надано пояснення, у кого саме здійснювалось придбання насіння соняшника для посіву, також яким чином здійснювалось перевезення соняшника на склад для зберігання та навантаження на транспорт при відвантаженні покупцю, тобто не зазначено оренди навантажувальної техніки. Відтак, рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про відмову в реєстрації податкової накладної є правомірним та таким, що прийнято відповідно до норм чинного законодавства.
08.04.2020 року відповідачем-1 надано відзив на позовну заяву, у якому просить відмовити у задоволенні позову, обґрунтовуючи тим, що без надання правової оцінки рішенню комісії регіонального рівня, зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні є передчасним. Також вказує на те, що зобов`язання зареєструвати податкові накладні є похідною вимогою до ДПС України від вимог головного управління ДПС у Дніпропетровській області, оскільки скасування рішення відповідної комісії контролюючого органу є самостійною підставою для реєстрації відповідної податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до п.28 Порядку.
Згідно з ч. ч. 5, 8 ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами. З власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін. При розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.
Дослідивши матеріали справи, суд встановив таке.
31.01.2020 року позивачем відповідно до приписів пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України складено податкову накладну № 1 року та 12.02.2020 року направлено її на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до квитанції ДПС України від 12.02.2020 року без номеру податкова накладна № 1 від 31.01.2020 року прийнята, але її реєстрація зупинена.
У цій квитанції орган ДПС повідомив наступне: Відповідно до п.201,16 ст.201 ПК України реєстрація ПН/РК від 31.01.2020 № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1206, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції . Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник D = 6,5668%, Р = 0 .
17.02.2020 року позивач подав до органу ДПС (відповідача-1) Повідомлення від 12.02.2020 року за № 9021410954 про подання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрацію якої зупинено.
Рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних від 21.02.2020 року № 1462514/30720846 позивачу відмовлено у реєстрації податкової накладної № 1 від 31.01.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних. Підставою відмови в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних зазначено: ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи) в т. ч. рахунки- фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт/послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити) .
19.02.2020 року позивачем відповідно до приписів пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України складено податкову накладну № 1 та 25.02.2020 року направлено її на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з квитанцією ДПС України від 25.02.2020 року без номеру податкова накладна № 1 від 19.02.2020 року прийнята, але її реєстрація зупинена. У цій квитанції орган ДПС повідомив наступне: Відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України реєстрація ПН/РК від 19.02.2020 № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1206, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції . Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник D = 7,4465%, Р = 0 .
02.03.2020 року позивач подав до органу ДПС (відповідача-1) Повідомлення від 25.02.2020 року за № 9034767558 про подання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрацію якої зупинено.
Рішенням Комісії з питань зупинення реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних від 06.03.2020 року № 1479911/30720846 позивачу відмовлено у реєстрації податкової накладної № 1 від 19.02.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладних. Підставою відмови в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних зазначено: ненадання платником податку копій договорів з додатками до них, договорів, довіреностей, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операцій, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи) в т.ч. рахунки- фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт/послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити) .
Вважаючи спірні рішення протиправними і такими, що підлягають скасуванню, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.
Щодо позовних вимог про зобов`язання зареєструвати податкові накладні, суд зазначає наступне.
За приписами абзаців "а", "б" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України (далі - ПК України) об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.
Відповідно до пункту 187.1 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
За приписами пункту 201.7 статті 201 цього ж Кодексу податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Положенням пункту 201.10 статті 201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01.07.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначено у Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі - Порядок №1246).
Пунктом 5 Порядку №1246 передбачено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до Реєстру у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200-1.3, 200-1.9 статті 200-1 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Кодексу, а також з урахуванням Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Реєстрації підлягають податкові накладні та/або розрахунки коригування (у тому числі ті, що не надаються отримувачу (покупцю) товарів/послуг, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, складені за операціями з постачання послуг нерезидентом) незалежно від суми податку на додану вартість в одній податковій накладній/розрахунку коригування.
Згідно з пунктом 12 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, щодо відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу.
Наведене положення відповідає пункту 74.2 статті 74 Податкового кодексу України, яким закріплено, що в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Критерії оцінки ступеня ризиків, достатні для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Згідно з пунктом 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, 201.16. Реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 № 117 затверджений Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №117).
Згідно з пунктом 5 Порядку №117 податкова накладна / розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.
Відповідно до пункту 6 Порядку №117 у разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Системний аналіз викладених положень податкового законодавства дає підстави для висновку, що податкова накладна та процедура її реєстрації є ключовими елементами у механізмі реалізації платниками податків права на зменшення власних податкових зобов`язань з ПДВ на суму податку, що була сплачена постачальнику у складі вартості товарів або послуг (формування податкового кредиту).
При цьому реєстрації податкової накладної, як обов`язковій умові для віднесення покупцем товарів/послуг сплаченої у складі товарів або послуг суми ПДВ до податкового кредиту, передує процедура автоматизованого співставлення податкової накладної з визначеними у законі критеріями оцінки ступеня ризиків.
У разі відповідності податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних зупиняється.
Пунктом 12 Порядку №117 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Відповідно до пункту 13 Порядку №117 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування;
2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД / послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена;
3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
У пункті 14 Порядку №117 передбачено, що перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Відповідно до пунктів 18-19 Порядку №117 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів. Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС).
Пунктом 20 Порядку №117 передбачено, що зазначені комісії приймають рішення про:
- реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі;
- відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Відповідно до пункту 21 Порядку №117 підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
Відповідно до вимог пункту 10 Порядку зупинення податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 117, ДФС визначені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку та погоджені Міністерством фінансів України згідно з листом від 06.08.2019 № 26010-06-5/20111.
Критерії ризиковості платника податку та критерії ризиковості здійснення операцій зареєстровані в ДФС за № 1962/99-99-29-01-01 від 07.08.2019 та введені в дію 08.08.2019 року.
Згідно з п.п.2.1 п.2 вказаних Критеріїв обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку(ий) подано на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Реєстр), дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця обсягу придбання на митній території України такого товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягу постачання відповідного товару/послуги, зазначеного у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 75 відсотків загального такого залишку) товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД та послуг з кодами згідно з ДКПП, перелік яких визначено ДФС відповідно до додатка, та відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в Таблиці даних платника податку як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється).
Як встановлено судом, відповідно до квитанції від 12.02.2020 року реєстрація податкової накладної № 1 від 31.01.2020 року зупинена, у зв`язку з тим, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1206, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції . Запропоновано надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомлено: показник D = 6,5668%, Р = 0 .
Згідно з квитанцією від 25.02.2020 року реєстрація податкової накладної № 1 від 19.02.2020 року зупинена, у зв`язку з тим, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1206, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції . Запропоновано надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомлено: показник D = 7,4465%, Р = 0 .
Таким чином, умовою розблокування реєстрації податкових накладних, яка за результатами моніторингу була визнана такою, що відповідає критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій, є подання платником податків документів, вичерпний перелік яких передбачений у пункті 14 Порядку №117.
На виконання п.п. 201.16.2 п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України позивачем в електронному вигляді направлено копії первинних документів та пояснення по господарським операціям, однак, як зазначає відповідач-1, до повідомлення про розблокування податкової накладної позивачем не надано пояснення, у кого саме здійснювалось придбання насіння соняшника для посіву, також яким чином здійснювалось перевезення соняшника на склад для зберігання та навантаження на транспорт при відвантаженні покупцю, тобто не зазначено оренди навантажувальної техніки.
Суд зауважує, що подати контролюючому органу документи, достатні для реєстрації податкової накладної, є обов`язком платника податку. Зміст та обсяг поданих первинних та інших документів для висновку про їх достатність для реєстрації податкової накладної, повинен узгоджуватись зі змістом та характером господарської операції та свідчити про її фактичне виконання. Сама по собі наявність господарських та/або цивільних договорів між учасниками фінансово-господарських операцій, не опосередкованих сукупністю первинних документів, що підтверджують фактичний рух товарів/послуг і коштів у процесі їх здійснення, не свідчить про реальність відповідних фінансово-господарських операцій і не може бути підставою для реєстрації податкової накладної, яка відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків.
Беручи до уваги те, що обсяг поданих позивачем документів та їх зміст не дозволяє однозначно з`ясувати фактичні обставини поставки товару, суд вважає обґрунтованим висновок комісії, що надані позивачем документи були недостатніми для прийняття рішення про реєстрацію вказаних податкових накладних.
За загальним правилом, що випливає з принципу змагальності, кожна сторона повинна подати докази на підтвердження обставин, на які вона посилається, або на спростування обставин, про які стверджує інша сторона.
Відповідно до ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
На виконання цих вимог відповідачем-1 доведено правомірність прийнятих рішень, водночас, докази, подані позивачем, не підтверджують обставини, на які він посилається в обґрунтування позовних вимог, і спростовані доводами відповідача-1.
Щодо позовних вимог про зобов`язання зареєструвати податкові накладні, суд зазначає наступне.
Відповідно до положень ч. ч. 3,4 ст. 245 Кодексу адміністративного судочинства України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Оскільки суд зробив висновок про те, що відповідачем-1 рішення прийняті на підставі, у межах та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, та є обґрунтованими, ця вимога також задоволенню не підлягає.
Виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, суд робить висновок, що позовна заява не підлягає задоволенню.
Відповідно до вимог ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України питання розподілу судових витрат судом не вирішується.
Керуючись ст. ст. 9, 77, 139, 242-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України,
ВИРІШИВ:
У задоволенні позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "Суворова" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Товариство з обмеженою відповідальністю "Оптімусагро Трейд", про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Р.З. Голобутовський
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.04.2020 |
Оприлюднено | 04.05.2020 |
Номер документу | 89009659 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Кучма Костянтин Сергійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Кучма Костянтин Сергійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Голобутовський Роман Зіновійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Голобутовський Роман Зіновійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Голобутовський Роман Зіновійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Голобутовський Роман Зіновійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні