Рішення
від 30.04.2020 по справі 675/416/20
ІЗЯСЛАВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 675/416/20

Провадження № 2-о/675/37/2020

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"30" квітня 2020 р. м.Ізяслав

Ізяславський районний суд Хмельницької області в складі: головуючого - судді Трасковського С.Л., за участю: секретаря судового засідання - Ящука О.І., заявника - ОСОБА_1 , розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м.Ізяслав в порядку окремого провадження цивільну справу за заявою ОСОБА_1 , заінтересовані особи - Ізяславський районний відділ ДРАЦС Центрально - Західного міжрегіонального управління міністерства юстиції (м.Хмельницький), Михнівська сільська рада Ізяславського району Хмельницької області, про встановлення факту родинних відносин, факту смерті на тимчасово окупованій території України,-

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернувся до суду із заявою про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України, в обґрунтування якої вказав, що ІНФОРМАЦІЯ_1 в смт.Гурзуф, м.Ялта, Республіка Крим померла його тітка ОСОБА_2 . Заявник звернувся в Ізяславський районний відділ ДРАЦС Центрально - Західного міжрегіонального управління міністерства юстиції (м.Хмельницький) для проведення державної реєстрації факту смерті, однак йому було відмовлено у зв`язку з тим, що для підтвердження факту смерті ОСОБА_2 пред`явлено документ, виданий на території, де органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження. Встановлення факту смерті є необхідним для оформлення спадщини. Іншим чином довести цей юридичний факт він не має змоги, а тому і звернувся з вказаною заявою до суду.

Ухвалою суду від 08.04.2020 року прийнято до розгляду заяву ОСОБА_1 про збільшення вимог, якою він просив встановити факт родинних відносин між ОСОБА_2 та ОСОБА_3 , а також залучено до участі в справі в якості заінтересованої особи Михнівську сільську раду Ізяславського району Хмельницької області.

Заявник в судовому засіданні просив його заяву задовольнити в повному обсязі.

Представники заінтересованих осіб в судове засідання не з`явилися, про день та час розгляду справи повідомлені в установленому порядку, подали письмові заяви про слухання справи за їх відсутності.

Дослідивши письмові матеріали справи, допитавши свідків, суд приходить до наступних висновків.

З копії свідоцтва про народження ОСОБА_1 серії НОМЕР_1 від 02.04.1955 року вбачається, що його матір`ю є ОСОБА_3 .

З копії свідоцтва про народження ОСОБА_4 серії НОМЕР_2 від 09.09.1959 року, вбачається, що її батьком є ОСОБА_5 , а матір`ю - ОСОБА_6 .

Відповідно до копії свідоцтва про одруження серії НОМЕР_3 від 01.12.1959 року, ОСОБА_4 уклала шлюб з ОСОБА_7 та змінила прізвище з ОСОБА_8 на ОСОБА_9 .

Відповідно до копії свідоцтва про смерть серії НОМЕР_4 від 08.09.2008 року ОСОБА_3 померла ІНФОРМАЦІЯ_2 в с.Закружці Ізяславського району Хмельницької області, про що складено відповідний актовий запис №26.

Згідно копії свідоцтва про одруження серії НОМЕР_5 від 13.05.1948 року, ОСОБА_10 уклала шлюб з ОСОБА_11 та змінила прізвище з ОСОБА_8 на ОСОБА_9 .

При цьому, згідно відповіді Державного архіву Хмельницької області від 19.03.2020 року №220/01.01.-12/2020, в книзі реєстрації актів про народження Чижівської сільської ради Ізяславського району Хмельницької області (до складу якої входило с.Закружці) за 1925 рік відомостей про народження ОСОБА_10 немає.

Разом з тим, допитані в судовому засіданні окремо один від одного свідки ОСОБА_12 та ОСОБА_13 , підтвердили, що ОСОБА_2 та ОСОБА_3 є рідними сестрами, батьками яких є ОСОБА_5 та ОСОБА_6 . Свідок ОСОБА_13 також вказав, що кілька років назад донька ОСОБА_2 перевезла свою матір до Автономної Республіки Крим, де вона і проживала.

Згідно з п.5 ч.2 ст.293 ЦПК України суд розглядає в порядку окремого провадження справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення.

Відповідно до ч. 1 п. 1 ст. 315 ЦПК України суд розглядає справи про встановлення фактів родинних відносин між фізичними особами.

Дослідивши подані заявником документи, покази свідків, з`ясувавши всі фактичні обставини справи, суд дійшов висновку, що ОСОБА_2 , 1925 року народження та ОСОБА_3 , 1923 року народження, є рідними сестрами.

Відповідно заявник у справі є племінником ОСОБА_2 .

Вирішуючи питання щодо встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України, суд виходить з наступного.

Згідно ч.2 ст.1 та п.1 ч.1 ст.3 Закону України Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України тимчасово окупованою територією визначається сухопутна територія Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, внутрішні води України цих територій. Датою початку тимчасової окупації є 20 лютого 2014 року.

За ч. 1 ст. 4 Закону України Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України на тимчасово окупованій території на строк дії цього Закону поширюється особливий правовий режим перетину меж тимчасово окупованої території, вчинення правочинів, проведення виборів та референдумів, реалізації інших прав і свобод людини і громадянина.

Відповідно до копії сторінки 11 паспорту громадянина України ОСОБА_2 серії НОМЕР_6 , виданого 20.09.1996 року Ізяславським РВ УМВС України в Хмельницькій області, остання з 08.10.1996 року зареєстрована за адресою: с.Закружці Ізяславського району Хмельницької області, про що зазначено також в копії погосподарської книги №7 на 2016 - 2020 роки на житловий будинок в АДРЕСА_1 , що належить ОСОБА_2 .

Разом з тим, сторінки 13, 14 зазначеного паспорту ОСОБА_2 містять відомості щодо місця її проживання з 05.12.2014 року за адресою: АДРЕСА_2

Факт проживання ОСОБА_2 на території АР Крим також підтверджено свідком ОСОБА_13 .

Заявник, посилаючись на копію свідоцтва про смерть серії НОМЕР_7 , виданого 09.08.2018 року Ялтинським міським відділом ЗАЦС Департаменту ЗАЦС Міністерства юстиції Республіки Крим, стверджує, що ОСОБА_2 померла в смт Гурзуф, м.Ялта АР Крим ІНФОРМАЦІЯ_1 .

В зв`язку із смертю тітки він звернувся із відповідною заявою до органу реєстрації актів цивільного стану.

Ізяславський районний відділ ДРАЦС Центрально - Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Хмельницький) листом від 18.02.2020 року за № 86/22.7.4.-36 відмовив заявнику у проведенні державної реєстрації смерті ОСОБА_2 , оскільки заявником для підтвердження факту смерті пред`явлено копію свідоцтва про смерть, яке складане 09.08.2018 року на території, де органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження.

Згідно з ч.ч.2, 3 ст.9 Закону України Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України , будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому законом. Будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими частиною другою цієї статті, є недійсним і не створює правових наслідків.

Разом з тим, вирішуючи питання щодо оцінки доказів у справі в частині встановлення факту смерті ОСОБА_2 на тимчасово окупованій території України, необхідно брати до уваги практику Європейського суду з прав людини (ЄСПЛ), яка відповідно до вимог українського законодавства є джерелом права.

Згідно рішень ЄСПЛ у справах проти Туреччини ("Loizidou v Turkey , Cyprus v. Turkey ), Молдови та Росії ( Mozer v. the Republic of Moldova and Russia ), де, ґрунтуючись на Консультативному висновку Міжнародного суду (ООН) у справі Намібії (Namibia case), Суд наголосив, що першочерговим завданням щодо прав, передбачених Конвенцією, завжди має бути їх ефективна захищеність на території всіх Договірних Сторін, навіть якщо частина цієї території знаходиться під ефективним контролем іншої Договірної Сторони (тобто є окупованою).

Такий висновок ЄСПЛ слід розуміти у відповідності до сформульованого Консультативного висновку Міжнародного суду (ООН) у справі Намібії так званого намібійського винятку , який є винятком із загального принципу щодо недійсності актів, у тому числі нормативних, які видані владою невизнаного на міжнародному рівні державного утворення.

Зазначений виняток полягає у тому, що не можуть визнаватись недійсними всі документи, видані на окупованій території, оскільки це може зашкодити правам мешканців такої території. Зокрема, недійсність не може бути застосована до таких дій, як, наприклад, реєстрація народжень, смертей, невизнання яких може завдати лише шкоди особам, які проживають на такій території. Виходячи з інтересів мешканців, що проживають на окупованих територіях, треті держави та міжнародні організації, особливо суди, не можуть просто ігнорувати дії фактично існуючих на такій території органів влади. Протилежний висновок означав би цілковите нехтування всіма правами мешканців цих територій при будь-якому обговоренні їх у міжнародному контексті, що означало б позбавлення їх навіть мінімального рівня прав, які їм належать. При цьому, за логікою цього рішення, визнання актів окупаційної влади в обмеженому контексті захисту прав мешканців окупованих територій ніяким чином не легітимізує таку владу.

Документи надані заявником для державної реєстрації факту смерті, а саме свідоцтво про смерть не може визнаватися належними документами з підстав його складання органами розташованими на тимчасово непідконтрольній території України, але вказана в них інформація береться судом до уваги в частині, що підтверджується заявником, а також дослідженими судом іншими допустимими та належними доказами.

Згідно п.8 ч.1 ст.315 ЦПК України, суд розглядає справи про встановлення факту смерті особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту смерті.

Згідно з ч.2 ст.319 ЦПК України рішення суду про встановлення факту, який підлягає реєстрації в органах державної реєстрації актів цивільного стану або нотаріальному посвідченню, не замінює собою документів, що видаються цими органами, а є тільки підставою для одержання зазначених документів.

Згідно зі ст.17 Закону України Про державну реєстрацію актів цивільного стану державна реєстрація смерті проводиться органом державної реєстрації актів цивільного стану на підставі: 1) документа встановленої форми про смерть, виданого закладом охорони здоров`я або судово-медичною установою; 2) рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час або про оголошення її померлою.

Заявник не має можливості отримати свідоцтво про смерть, оскільки документи, які підтверджують факт смерті ОСОБА_2 є недійсними через те, що видані незаконними органами.

За таких обставин, оскільки заявник фактично просить встановити факт смерті особи у певний час та в певному місці, що тягне за собою можливі юридичні наслідки, суд доходить висновку, що вимоги заяви обґрунтовані та підлягають задоволенню.

Встановлення факту родинних відносин та факту смерті необхідно заявнику для реалізації його права на спадщину.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 259, 263-265, 315, 319, 354, 355 ЦПК України, суд -

У Х В А Л И В :

Заяву ОСОБА_1 про встановлення факту родинних відносин, факту смерті на тимчасово окупованій території України задовольнити.

Встановити факт смерті ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_1 на тимчасово окупованій території України у смт.Гурзуф, м.Ялта, Республіка Крим.

Встановити факт, що ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_1 , була рідною сестрою ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_4 ,яка померла ІНФОРМАЦІЯ_2 .

Рішення про встановлення факту смерті підлягає негайному виконанню.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до Хмельницького апеляційного суду. До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга подається учасниками справи через Ізяславський районний суд Хмельницької області.

Під час дії карантину строк на апеляційне оскарження рішення суду продовжуються на строк дії такого карантину.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи:

Заявник - ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , податковий номер НОМЕР_8 , адреса проживання: АДРЕСА_3 ;

Заінтересовані особи:

- Ізяславський районний відділ ДРАЦС Центрально - Західного міжрегіонального управління міністерства юстиції (м.Хмельницький), код ЄДРПОУ 21323687, місце знаходження: Хмельницька область, м.Ізяслав, вул.Миколи Микитюка, 16А;

- Михнівська сільська рада Ізяславського району Хмельницької області, код ЄДРПОУ 04406710, місце знаходження: Хмельницька область, Ізяславський район, с.Михнів, вул.Жовтнева, 3А.

Повний текст рішення складено 30.04.2020 року .

Суддя С.Л. Трасковський

СудІзяславський районний суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення30.04.2020
Оприлюднено04.05.2020
Номер документу89025422
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —675/416/20

Рішення від 30.04.2020

Цивільне

Ізяславський районний суд Хмельницької області

Трасковський С. Л.

Ухвала від 08.04.2020

Цивільне

Ізяславський районний суд Хмельницької області

Трасковський С. Л.

Ухвала від 25.02.2020

Цивільне

Ізяславський районний суд Хмельницької області

Трасковський С. Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні