Рішення
від 30.04.2020 по справі 520/11610/19
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30 квітня 2020 р. Справа№520/11610/19

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Аканова О.О., розглянувши у письмовому провадженні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області (місцезнаходження: 61013, м.Харків, вул.Шевченка, 8, код ЄДРПОУ 38631015) до Державного підприємства "Артемвугілля" (місцезнаходження: 84130, Донецька область, м.Слов`янськ, м.Святогірськ, вул.Куйбишева, буд.66, код ЄДРПОУ 32270533), - ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ТЕХВУГЛЕЕНЕРГО" (ТОВ "ТЕХВУГЛЕЕНЕРГО") (код ЄДРПОУ 31330412; місцезнаходження: 84634, Донецька обл., місто Горлівка, ВУЛИЦЯ ІНТЕРНАЦІОНАЛЬНА, будинок 74, кімната 310; Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ; місцезнаходження: АДРЕСА_1 ; КРАМАТОРСЬКА МІСЬКА ГРОМАДСЬКА ОРГАНІЗАЦІЯ "КЛУБ ЛЮБИТЕЛІВ ПРИРОДИ "ЗЕЛЕНИЙ СВІТ "(КМГО "КЛП "ЗЕЛЕНИЙ СВІТ" ) (код ЄДРПОУ 26161775, місцезнаходження: 84333, Донецька обл., місто Краматорськ, ВУЛИЦЯ КАРПИНСЬКОГО, будинок 1, квартира 70 ); фізична особа ОСОБА_2 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 , місцезнаходження: АДРЕСА_2 ) про до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей експлуатацію будівель бази відпочинку "Шахтар" Державного підприємства "Артемвугілля", за адресою: Харківська область, Борівський район, Піско-Радківська сільська рада, хвойний лісний масив, зупинення повністю шляхом знеструмлення з опечатуванням пристроїв відключення джерел електропостачання, з зобов`язанням керівництва Державного підприємства "Артемвугілля" негайно припинити використання цих будівель з метою проведення будь-якої діяльності, не пов`язаної з усуненням порушень вимог чинного законодавства у сфері техногенної та пожарної безпеки, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з вищевказаним позовом.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що з 09.09.2019 по 12.09.2019 року Борівським районним сектором Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області проведена позапланова перевірка додержання (виконання вимог законодавства у сфері (з питань) техногенної та пожежної безпеки на території та у будівлях бази відпочинку Шахтар Державного підприємства Артемвугілля на підставі доручення Прем`єр-міністра України від 17.08.2019 №27938/0/1-19 наказу від 23.08.2019 №71, посвідчення на проведення перевірки від 23.08.2019 №175. В останній день позапланового заходу державного нагляду (контролю) - 12.09.2019 керівництву Державного підприємства Артемвугілля було направлено акт №153, складений за результатами проведення планової (позапланової) перевірки щодо додержання суб`єктом господарювання вимог чинного законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, яким встановлено що вони експлуатуються з порушенням вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей. За наявності зазначених в акті порушень до повного їх усунення, будівлі бази відпочинку Шахтар Державного підприємство Артемвугілля не можуть експлуатуватись. За таких підстав просив задовольнити позов шляхом заборони експлуатації вищезазначеного об`єкту до повного усунення порушень.

До суду надійшов відзив відповідача, в якому зазначено, що відповідно до пункту 9 Положення про Борівський районний сектор Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківський області видає накази організаційно-розпорядчого характеру, оскільки наказ про проведення позапланової перевірки суб`єкта господарювання не є організаційно-розпорядчим за своїм змістом і формою, начальник сектора не мав права на його видання. Вважають, що призначення та проведення позапланової перевірки суб`єкта господарювання мало видати виключно Головне управління ДСНС у Харківський області.

Зазначили, що акт містить відомості про присвоєння суб`єкту господарювання високого ступеню ризику настання негативних наслідків від провадження господарської діяльності, види економічної діяльності, які здійснює ДП Артемвугілля , незважаючи на те, що зазначенню підлягав лише вид діяльності суб`єкта, щодо якого проводився захід контролю. Стверджують, що всі вили діяльності, крім коду КВЕД 55.20 Діяльність засобів розміщування на період відпустки та іншого тимчасового проживання, не мають жодного відношення до об`єкту, який перевірявся - база відпочинку Шахтар . Допущене неправильне зазначення ступеню ризику та неправильне визначення виду економічної діяльності об`єкта, що перевіряється, призвело до істотного та необґрунтованого, на думку відповідача, підвищення вимог при перевірці законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

Вказують, що позивачем ані при проведенні перевірки, ані при зверненні до суду з позовом, не було враховано того, що господарська діяльність бази відпочинку Шахтар не здійснюється , посадові особи органу ДСНС не встановили під час перевірки факт використання бази та факт знаходження на ній людей - працівників бази, відпочиваючих осіб.

Звернули увагу на те, що позивач навівши порушення, взагалі не навів жодного обґрунтування, що визначені ним порушення створюють загрозу життю або здоров`ю людей.

Відповідач у поданому до суду відзиві стверджує, що будівлі та споруди баз відпочинку обладнані системами протипожежного захисту, дерев`яні елементи горищних покриттів оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують 1 групу вогнезахисної ефективності. Зазначає, що жодної фото таблиці до акту не складались, фотографування не здійснювалось.

Вказали, крім того, на те, що відповідачем не допущено порушення в частині захисту будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних проявів, яке підтверджене відсутністю документів, однак встановлення захисту підтверджене наявністю відповідного приладу, розміщеного на території бази, а будь-які документи перевіряючи ми не вимагались, а отже, і не надавались. На адресу відповідача не надано жодних запитів щодо надання тих чи інших документів. Також вказали на невизначеність цього порушення.

Від третіх осіб пояснень по справі до суду не надійшло.

04.12.2019 року справа за вищезазначеним позовом надійшла до Донецького окружного адміністративного суду відповідно до ухвали Харківського окружного адміністративного суду від 06 листопада 2019 року.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 05 грудня 2019 відкрито провадження у справі №200/11610/19-а; розгляд справи вирішено проводити в порядку спрощеного позовного провадження; призначено судове засідання на 23 грудня 2019 року о 12:30.

Ухвалою суду від 23 грудня 2019 року відкладено розгляд справи на 14 січня 2020 року о 12:00 год.

Ухвалою суду від 14 січня 2020 року відкладено розгляд справи на 30 січня 2020 року о 12:30 год.

30 січня 2020 року протокольно відкладено розгляд справи на 03 лютого 2020 року.

Ухвалою суду від 03 лютого 2020 року розгляд справи вирішено здійснювати в порядку загального позовного провадження; продовжено підготовче засідання на тридцять днів з ініціативи суду;призначено підготовче засідання на 27 лютого 2020 року о 12:30 год.

Ухвалою суду від 27 лютого 2020 року відкладено підготовче судове засідання по адміністративній справі №520/11610/19-а на 05 березня 2020 року о 12:30 год.

Ухвалою суду від 05 березня 2020 року закрити підготовче провадження по адміністративній справі; призначено судовий розгляд по суті на 14:00 год. 02 квітня 2020року.

Ухвалою суду від 02 квітня 2020року залучено у справі №520/11610/19-а в якості третіх осіб: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ТЕХВУГЛЕЕНЕРГО" (ТОВ "ТЕХВУГЛЕЕНЕРГО") (код ЄДРПОУ 31330412; місцезнаходження: 84634, Донецька обл., місто Горлівка, ВУЛИЦЯ ІНТЕРНАЦІОНАЛЬНА, будинок 74, кімната 310; Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ; місцезнаходження: АДРЕСА_1 ; КРАМАТОРСЬКА МІСЬКА ГРОМАДСЬКА ОРГАНІЗАЦІЯ "КЛУБ ЛЮБИТЕЛІВ ПРИРОДИ "ЗЕЛЕНИЙ СВІТ"(КМГО "КЛП "ЗЕЛЕНИЙ СВІТ" ) (код ЄДРПОУ 26161775, місцезнаходження: 84333, Донецька обл., місто Краматорськ, ВУЛИЦЯ КАРПИНСЬКОГО, будинок 1, квартира 70 ); фізична особа ОСОБА_2 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 , місцезнаходження: АДРЕСА_2 ).

Відкладено судовий розгляд справи на 30.04.2020 року о 14:00 год.

Сторони до суду не з`явились, про час, місце, дату розгляду справи повідомлені належним чином.

Відповідно до частини 9 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та заперечення, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Згідно наказу Борівського районного сектору Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області від 23.08.2018 року №71 "Про проведення позапланової перевірки" та відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, статті 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", доручення Прем`єр-міністра України від 17.08.2019 №27938/0/1-19, доручення Державної служби України з надзвичайних ситуацій від 19.08.2019 №02-11860/261 Про позапланові перевірки готелів та закладів відпочинку і оздоровлення головному інспектору Борівського районного сектору Юрію Ткаченко наказано організувати проведення позапланових перевірок суб`єктів господарювання у вересні 2019 року, зокрема ДП "Артемвугілля", місцезнаходження суб`єкта господарювання (юридична адреса): 64130, Донецька область, м.Святогірськ, вул.Куйбишева, буд.66, кв.33, місце провадження господарської діяльності: 63832, Харківська область, Борівський район, Піско-Радьківська сільська рада, хвойний лісний масив.

23 серпня 2019 року видано посвідчення №175 на проведення заходу державного нагляду (контролю) ДП "Артемвугілля", місцезнаходження суб`єкта господарювання (юридична адреса): 64130, Донецька область, м.Святогірськ, вул.Куйбишева, буд.66, кв.33, місце провадження господарської діяльності: 63832, Харківська область, Борівський район, Піско-Радьківська сільська рада, хвойний лісний масив.

Актом перевірки ДП "Артемвугілля" щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки від 12 вересня 2019 № 143 встановлені порушення Закону України Про об`єкти підвищеної безпеки від 18 січня 2001 року №2245-ІІІ, Кодексу цивільного захисту України від 02 жовтня 2012 року №5403-VІ, а саме:

- будівлі та споруди бази відпочинку Шахтар не обладнані системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , а саме: установкою автоматичної пожежної сигналізації (підтверджується - фото);

- дерев`яні конструкції горищних приміщень житлових в будиночках усіх ступенів вогнестійкості, крім V, не піддано вогнезахисній обробці, за винятком вікон, дверей, воріт, підлоги, стелажів (підтверджується - фото);

- не забезпечено відповідно до законодавства своїх працівників засобами індивідуального захисту (підтверджується відсутністю засобами колективного захисту);

- не проведено ідентифікацію об`єкта потенційної небезпеки господарської діяльності з урахуванням всіх джерел небезпеки (підтверджується відсутністю ідентифікації об`єкта господарської діяльності);

- особи керівного складу та фахівці, діяльність яких пов`язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту не пройшли функціональні навчання в повному обсязі (підтверджується відсутністю посвідчення);

- для приміщень складського призначення не визначено категорії щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки Норми визначення катюгорій приміщень, будинків та зовнініх установок за вибухопожежною та пожежною небезпекою , а також клас зони за Правилами будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок (далі - НПАОП 40.1-1.32-01), у тому числі для зовнішніх виробничих і складських дільниць, які необхідно позначати на вхідних дверях до приміщення, а також у межах зон усередині приміщень та ззовні підтверджується відсутністю написів на вхідних дверях будівель);

- не укладено договір на постійне та обов`язкове обслуговування об`єкта масового відпочинку людей з державною аварійно-рятувальною службою (підтверджується відсутністю договору на АРО);

- на території бази від починку Шахтар на в`їздах (виїздах) не встановлено схеми території, в яких слід вказувати розміщення будівель, водойм, гідрантів, пірсів та градирень, під`їздів пожежних автомобілів до них (підтверджується відсутністю схеми території);

- територію бази відпочинку Шахтар , а також будинки, споруди, приміщення не забезпечено відповідними знаками безпеки (підтверджується відсутністю знаків безпеки);

- посадові особи та працівники не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року N 444 "Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях" (підтверджується відсутністю документів);

- не проведено перевірку захисту будівель бази відпочинку Шахтар від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів (підтверджується відсутністю документів);

Не обладнано інформаційно-довідковий куточок з питань цивільного захисту (підтверджується відсутністю графіків);

- на базі відпочинку Шахтар не здійснено навчання працюючого персоналу безпосередньо на підприємстві згідно з програмами підготовки працівників до дій у надзвичайних ситуаціях (підтверджується відсутністю посвідчення);

- на базі відпочинку Шахтар не розроблено та не затверджено програми підготовки працівників до дій у надзвичайних ситуаціях(підтверджується відсутністю програм);

- не забезпечено мінімальний склад рятувального поста (підтверджується відсутністю необхідної кількості матросів рятувальників);

- матроси-рятувальники не мають документів державного зразка про закінчення навчального закладу за відповідною професією (підтверджується відсутністю посвідчень);

- не включено до штатного розпису на водному об`єкті посаду лікаря або фельдшера за напрямком підготовки Медицина , спеціалізація Медицина невідкладних станів (підтверджується відсутністю лікаря або фельдшера);

- рятувальний пост не забезпечено всім необхідним інвентарем (підтверджується відсутністю необхідного інвентаря);

- рятувальний пост бази відпочинку Шахтар не забезпечено необхідною документацією (підтверджується відсутністю необхідної документації);

- не встановлено на відстані не більше ніж 10 м від води стенди (стійки) з рятувальними засоба ми (рятувальні пляжні круги з 15-метровим плавучим лінем, кінці Александрова). На рятуваль них пляжних кругах має бути нанесено назву об`єкта (пляжу) і напис "КИДАЙ ПОТОПАЮЧОМУ" (підтверджується відсутністю стендів (стійок);

- не улаштовано інформаційні стенди з матеріалами щодо запобігання нещасним випадкам на воді, плакатами "УЧИСЬ ПЛАВАТИ", "СПОСОБИ РЯТУВАННЯ", порадами відпочивальникам щодо правил поводження на воді, прийому сонячних ванн, прийомів само рятування та надання домедичної допомоги потерпілим (підтверджується від сутністю інформаційних стендів);

- не позначено межу купання на акваторії буями оранжевого (червоного) кольору через кожні 25-30 м в межах 50 м від берега, що має бути з пологим спуском без уступів до глибини 1,5-1,75 м (підтверджується відсутністю позначеною межею купання);

- не виділено ділянку акваторії не менше 10 % загальної площі акваторії, що має глибину не більше ніж 1,2 м та позначена поплавковою огорожею або буями оранжевого (червоного) кольору, для купання осіб, які не вміють плавати, дітей та інвалідів. (підтверджується відсутністю позначеною виділеної ділянки акваторії);

- не організовано спостереження за акваторією місця масового відпочинку людей відповід но до карти-схеми зони відповідальності рятувального поста, зв`язок з підрозділами екст реної медичної допомоги населенню, право охоронними органами, аварійно-рятувальними службами, територіальними органами Державної служби України з надзвичайних ситуацій та Державної служби України з питань безпеки харчових про дуктів та захисту споживачів (підтверджується відсутністю організації спостереження за акваторією);

- на базі відпочинку Шахтар не установлено щити з написами КУПАТИСЯ ЗАБОРОНЕНО! в місцях, заборонених для купання, а небезпечні місця акваторії позначено віхами або червоними буями з написом НЕБЕЗПЕЧНО! . (підтверджується від сутністю необхідних щитів);

- пляж бази відпочинку Шахтар не обстежено та не очищено від сторонніх предметів сертифікованими водолазними підрозділами аварійно-рятувальної служби або спеціалізованими аварійно-рятувальними службами, що пройшли атестацію відповідно до Порядку атестації аварійно-рятувальних служб і рятувальників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 листопада 2013 року N 828 (підтверджується відсутністю акту водолазних робіт з очищення від сторонніх предметів пляжу).

До суду надійшло клопотання позивача щодо приєднання до матеріалів справи акту №1 від 09 січня 2020 року, складеного за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та Державного підприємства Артемвугілля , місцезнаходження суб`єкта господарювання (юридична адреса): 64130, Донецька область, м.Святогірськ, вул.Куйбишева, буд.66, кв.33, місце провадження господарської діяльності: 63832, Харківська область, Борівський район, Піско-Радьківська сільська рада, хвойний лісний масив, з якого вбачається, що виявлені порушення відповідачем не усунені.

Підставою для звернення до суду позивач визначив у позовній заяві три порушення:

- будівлі та споруди бази відпочинку Шахтар не обладнані системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , а саме: установкою автоматичної пожежної сигналізації (підтверджується - фото);

- дерев`яні конструкції горищних приміщень житлових в будиночках усіх ступенів вогнестійкості, крім V, не піддано вогнезахисній обробці, за винятком вікон, дверей, воріт, підлоги, стелажів (підтверджується - фото);

- не проведено перевірку захисту будівель бази відпочинку Шахтар від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів (підтверджується відсутністю документів).

Таким чином на момент звернення до суду порушення, встановлені під час перевірки, у встановлений законом термін та спосіб у повному обсязі не усунуті. Акти перевірки не оскаржувались.

Наявність виявлених порушень відповідачем не заперечується.

Приймаючи рішення по суті заявлених позовних вимог, суд виходить з наступного.

Відповідно до абзацу 2 статті 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05 квітня 2007 року №877-V (далі - Закон України від 05 квітня 2007 року №877-V), державний нагляд (контроль) є діяльністю уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Частиною 1 статті 4 Закону України від 05 квітня 2007 року №877-V передбачено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Абзацом 5 частини 1 статті 6 Закону України від 05 квітня 2007 року №877-V підставою для здійснення позапланових заходів визначено доручення Прем`єр-міністра України про перевірку суб`єктів господарювання у відповідній сфері у зв`язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави.

Згідно зі ст. 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Органом, уповноваженим державою здійснювати повноваження у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки є Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області, яке є територіальним органом Державної служби України з надзвичайних ситуацій, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки. Також ним здійснюється державний нагляд (контроль) за додержанням та виконанням вимог зазначеного законодавства на відповідній території.

Згідно ч. 5 ст. 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування.

Ст. 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) визначено як діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Згідно абзацу 1 ч. 5 ст. 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Ч. 7 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

Згідно з п. 6 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Указом Президента України від 16.01.2013 № 20/2013 "Деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій", та пунктом 7 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 № 1052, ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення).

Відповідно до п.п. 27 п. 4 Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області, затвердженого наказом ДСНС України від 04.02.2013 р. № 3 (у редакції наказу ДСНС України від 21.09.2017 р. № 507), Головне управління відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території організовує і здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання.

Ч. 2 ст. 64 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Київ та Севастополь, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення. Таким територіальним органом на території Донецької області є позивач.

Згідно статті 66 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Статтею 67 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: - здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; - складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; - звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Згідно частин першої, другої та третьої статті 68 Кодексу цивільного захисту України, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.

У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Приписи, постанови, розпорядження центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, щодо усунення порушень встановлених законодавством вимог з питань техногенної та пожежної безпеки можуть бути оскаржені до суду в установлений законом строк.

Відповідно до ст. 70 Кодексу цивільного захисту України, підставами для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; порушення правил поводження з небезпечними речовинами; відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту.

Відповідно до ч. 2 ст. 51 та ч. 3 ст. 55 Кодексу цивільного захисту України, забезпечення техногенної та пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на керівників та власників таких суб`єктів господарювання.

Згідно із підпунктами 1, 3, 8, 13, 19, 21, 22, 23 пункту 1 статті 20 Кодексу цивільного захисту України, на суб`єкта господарювання покладається обов`язок: забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання; розміщення інформації про заходи безпеки та відповідну поведінку населення у разі виникнення аварії; здійснення навчання працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної та пожежної безпеки; здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій; розроблення заходів щодо забезпечення пожежної безпеки, впровадження досягнень науки і техніки, позитивного досвіду із зазначеного питання; забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки; утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням; здійснення заходів щодо впровадження автоматичних засобів виявлення та гасіння пожеж і використання для цієї мети виробничої автоматики.

На час розгляду справи порушення, виявлені в ході проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки та зазначені в акті № 143 від 12 вересня 2019, у повному обсязі не усунуті, що також підтверджується актом №1 від 09 січня 2020 року.

Щодо посилань відповідача на те, що у випадку знеструмлення бази відпочинку "Шахтар" Державного підприємства "Артемвугілля" будуть відключено інші споживачі, суд зауважує, що в даному випадку існує ризик виникнення пожежі, що створить реальну загрозу життю та здоров`ю людей, а тому суд вважає, що викладені в адміністративному позові порушення, допущені при експлуатації спірного об`єкту, повинні бути усунені відповідачем.

Таким чином, суд не бере до уваги доводи позивача про відключення інших об`єктів, оскільки вважає приорітетним захист життя та здоров`я людей, які можуть постраждати та перебувати у небезпеці, в результаті неправильної експлуатації бази відпочинку "Шахтар" Державного підприємства "Артемвугілля".

Частиною 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України визначено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Згідно із частиною 2 статті 70 Кодексу цивільного захисту України повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Оскільки порушення, встановлені позивачем під час перевірки відповідача, у встановлений час та спосіб не усунуті та вони створюють загрозу життю та здоров`ю людей, з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров`ю людей, суд вважає за доцільне застосувати до Державного підприємства "Артемвугілля" заходи реагування у сфері державного нагляду шляхом знеструмлення з опечатуванням пристроїв відключення джерел електропостачання Державного підприємства "Артемвугілля", а саме: бази відпочинку "Шахтар" Державного підприємства "Артемвугілля", за адресю: Харківська область, Борівський район, Піско-Радківська сільська рада, хвойний лісний масив до повного усунення виявлених порушень.

Щодо позовних вимог про зобов`язання керівництво Державного підприємства Артемвугілля негайно припинити використання цих будівель з метою проведення будь-якої діяльності, не пов`язаної з усуненням порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки суд зазначає наступне.

Позивачем не надано до суду доказів здійснення керівництвом Державного підприємства Артемвугілля чи проведення будь-якої діяльності щодо незаконного використання спірних будівель та не зазначено у позові саме які дії суд повинен негайно припинити з боку відповідача, а тому в задоволенні таких позовних вимог слід відмовити.

Частиною 2 ст.139 КАС України передбачено, що при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

На підставі викладеного, керуючись ст. 2, 5-8, 10, 19, 72, 90, 191, 241-246, 255, 293 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області (місцезнаходження: 61013, м.Харків, вул.Шевченка, 8, код ЄДРПОУ 38631015) до Державного підприємства "Артемвугілля" (місцезнаходження: 84130, Донецька область, м.Слов`янськ, м.Святогірськ, вул.Куйбишева, буд.66, код ЄДРПОУ 32270533), - ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ТЕХВУГЛЕЕНЕРГО" (ТОВ "ТЕХВУГЛЕЕНЕРГО") (код ЄДРПОУ 31330412; місцезнаходження: 84634, Донецька обл., місто Горлівка, ВУЛИЦЯ ІНТЕРНАЦІОНАЛЬНА, будинок 74, кімната 310; Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ; місцезнаходження: АДРЕСА_1 ; КРАМАТОРСЬКА МІСЬКА ГРОМАДСЬКА ОРГАНІЗАЦІЯ "КЛУБ ЛЮБИТЕЛІВ ПРИРОДИ "ЗЕЛЕНИЙ СВІТ "(КМГО "КЛП "ЗЕЛЕНИЙ СВІТ" ) (код ЄДРПОУ 26161775, місцезнаходження: 84333, Донецька обл., місто Краматорськ, ВУЛИЦЯ КАРПИНСЬКОГО, будинок 1, квартира 70 ); фізична особа ОСОБА_2 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 , місцезнаходження: АДРЕСА_2 ). про до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей експлуатацію будівель бази відпочинку "Шахтар" Державного підприємства "Артемвугілля", за адресою: Харківська область, Борівський район, Піско-Радківська сільська рада, хвойний лісний масив, зупинення повністю шляхом знеструмлення з опечатуванням пристроїв відключення джерел електропостачання, з зобов`язанням керівництва Державного підприємства "Артемвугілля" негайно припинити використання цих будівель з метою проведення будь-якої діяльності, не пов`язаної з усуненням порушень вимог чинного законодавства у сфері техногенної та пожарної безпеки - задовольнити частково.

Застосувати до Державного підприємства "Артемвугілля" заходи реагування у сфері державного нагляду у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єкту шляхом знеструмлення з опечатуванням пристроїв відключення джерел електропостачання Державного підприємства "Артемвугілля", а саме: бази відпочинку "Шахтар" Державного підприємства "Артемвугілля", за адресою: Харківська область, Борівський район, Піско-Радківська сільська рада, хвойний лісний масив до повного усунення виявлених порушень.

В іншій частині позовних вимог - відмовити.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення з урахуванням внесених до КАС України змін згідно з Законом України від 29 березня 2020 року № 3275 про внесення змін до деяких законодавчих актів, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-2019). Даний строк продовжується на строк дії такого карантину.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О.О. Аканов

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.04.2020
Оприлюднено04.05.2020
Номер документу89039070
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/11610/19

Постанова від 16.03.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шевцова Н.В.

Ухвала від 15.03.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шевцова Н.В.

Ухвала від 11.01.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шевцова Н.В.

Ухвала від 24.11.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шевцова Н.В.

Ухвала від 15.10.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Калашнікова О.В.

Постанова від 26.08.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Постанова від 26.08.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 19.08.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 14.07.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

Ухвала від 13.07.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Казначеєв Едуард Геннадійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні