РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
05 травня 2020 р. Справа № 120/1153/20-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Воробйової Інни Анатоліївни, розглянувши у письмовому провадженн в порядку спрощеного позовного провадження справу за позовом Державної екологічної інспекції у Вінницькій області до Релігійної громади святих Косьми і Даміана УПЦ про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду звернулась Державна екологічна інспекція у Вінницькій області (далі- ДЕІ у Вінницькій області, позивач) з адміністративним позовом до Релігійної громади святих Косьми і Даміана УПЦ (далі - РГ святих Косьми і Даміана УПЦ, відповідач) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді зупинення використання джерел викиду -грубки, яка експлуатується для приготування їжі за адресою м. Вінниця вул. Стрілецька, 60А до отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря.
Позов мотивований тим, що за результатами перевірки релігійної громади виявлено, що остання без дозволу експлуату грубку, яка здійснює викиди забруднюючих речовин, що є порушенням вимог законодавства у сфері навколишнього природного середовища. Як наслідок, наявні підстави для зупинення використання джерела викиду - грубки, яка експлуатується для приготування їжі за адресою м . Вінниця вул. Стрілецька , 60А до отримання дозволу на викиди .
17.03.2020 р. відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) .
Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження була надіслана відповідачу на адресу місця реєстрації, що міститься в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Проте, до суду повернувся конверт із відміткою "інші причини, що не дали змоги виконати обов`язки щодо пересилання поштового відправлення".
Відповідно до частини 11 статті 126 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі повернення поштового відправлення із повісткою, яка не вручена адресату з незалежних від суду причин, вважається, що така повістка вручена належним чином.
Дослідивши подані документи, з`ясувавши фактичні обставини справи, суд встановив наступне.
05.11.2019 р. Державною екологічною інспекцією у Вінницькій області проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання Релігійною громадою святих Косьми і Даміана УПЦ вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів , за наслідком якого складено акт №755/ВН.
В даному акті зафіксовано, що громадою експлуатується стаціонарне джерело викидів (грубка), яке розташовано за адресою м. Вінниця вул.Стрілецька, 60А без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, що є порушенням ч.1 ст.10,ч. 5 ст. 11 Закону №2707-XII.
05.11.2019 р. відносно Релігійної громади святих Косьми і Даміана УПЦ видано припис, яким зобов`язано отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря до 05.02.2019 р.
25.02.2020 Державною екологічною інспекцією у Вінницькій області проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання Релігійною громадою святих Косьми і Даміана УПЦ вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів та виявлено, що припис не виконано, дозвіл не отримано, про що складено акт №133/ВН.
Тобто, громада продовжувала здійснювати діяльність з порушенням вимог ст. ст. 10, 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря", у зв`язку із чим позивач звернувся до суду з даним позовом.
Визначаючись щодо позовних вимог, суд виходить з наступного.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 № 275, Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Підпунктом 2 пункту 4 Положення про Державну екологічну інспекцію встановлено, що Інспекція здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства, зокрема щодо наявності та додержання умов дозволів на викиди забруднюючих речовин.
Правовий статус Державної екологічної інспекції у Вінницькій області регламентується Положенням про Державну екологічну інспекцію у Вінницькій області, затвердженим наказом Державної екологічної інспекції України від 22.11.2018 р. № 249.
Пунктом 1 розділу І Положення встановлено, що Інспекція є територіальним органом Держекоінспекції та їй підпорядковується. Повноваження Інспекції поширюються на територію Вінницької області.
Згідно з пункту 2 розділу ІІ Положення, Інспекція здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форм власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства про охорону, раціональне використання вод та відтворення водних ресурсів, зокрема щодо: наявності та додержання умов дозволів, установлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин, лімітів забору і використання води та скидання забруднюючих речовин; охорона атмосферного повітря, зокрема щодо: наявності та додержання умов дозволів на викиди забруднюючих речовин.
Відповідно до пункту 3 розділу ІІ Положення, Інспекція проводить перевірки (у тому числі документальні) із застосуванням інструментально-лабораторного контролю, складає відповідно до законодавства акти за результатами здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства з питань, що належать до її компетенції, надає обов`язкові до виконання приписи щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства та здійснює контроль за їх виконанням, здійснює лабораторні вимірювання (випробування).
Пунктом 5 розділу ІІ Положення визначено, що Інспекція звертається до суду із позовом щодо обмеження чи зупинення діяльності підприємств і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично-допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів і лімітів скидів забруднюючих речовин.
Згідно зі статтею 1 Закону України від 05 квітня 2007 року № 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі - Закон № 877-V), державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.
Абзацом 4 частини першої статті 6 Закону № 877-V встановлено, що підставою для здійснення позапланового заходу є: звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позаплановий захід у такому разі здійснюється виключно за погодженням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу.
Частиною шостою статті 7 Закону № 877-V визначено, що за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.
Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.
В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом. Якщо суб`єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями. Зауваження суб`єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід`ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю). У разі відмови суб`єкта господарювання підписати акт посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить до такого акта відповідний запис.
Один примірник акта вручається керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі в останній день заходу державного нагляду (контролю), а другий зберігається в органі державного нагляду (контролю).
Частиною сьомою статті 7 Закону № 877-V передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства (частина 8 статті 7 Закону № 877-V).
Так, згідно зі статтею 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря", для забезпечення екологічної безпеки, створення сприятливого середовища життєдіяльності, запобігання шкідливому впливу атмосферного повітря на здоров`я людей та навколишнє природне середовище здійснюється регулювання викидів найбільш поширених і небезпечних забруднюючих речовин, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Частиною п`ятою статті 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" визначено, що викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб`єкту господарювання , об`єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.
Відповідно до ст. 20.2 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить, зокрема, обмеження чи зупинення (тимчасове) діяльності підприємств і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, законодавства про оцінку впливу на довкілля, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів і лімітів скидів забруднюючих речовин.
За змістом пункту 7 частини другої статті КАС України, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про тимчасову заборону (зупинення) окремих видів або всієї діяльності об`єднання громадян.
Отже, виходячи із наведених норм чинного законодавства України, обов`язковою умовою для здійснення викидів забруднюючих речовин є наявність дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря.
Так, згідно результатів перевірки встановлено, що Релігійною громадою святих Косьми і Даміана УПЦ експлуатується стаціонарне джерело викидів (грубка), яке розташовано за адресою м. Вінниця вул.Стрілецька, 60А без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря , що є порушенням ч.1 ст.10,ч. 5 ст. 11 Закону №2707-XII.
05.11.2019 р. позивачем видано припис щодо усунення виявлених порушень з терміном виконання до 05.02.2020 р.
05.02.20 р. під час здійснення позапланової перевірки інспекцією встановлено, що припис не виконано, тобто громада продовжує здійснювати діяльність з порушенням ст. ст. 10, 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря".
Станом на дату розгляду даної справи відповідачем не надано доказів усунення порушень, які стали підставою для звернення позивача з даним позовом про застосування заходів реагування.
За таких обставин та враховуючи те, що під час проведення перевірки виявлено порушення вимог законодавства у сфері охорони навколишнього середовища, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову та, відповідно, про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду у вигляді зупинення використання джерел викиду - грубки, яка експлуатується для приготування їжі за адресою за адресою м. Вінниця вул.Стрілецька, 60А до отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря .
Згідно частини першої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд вказує наступне.
Відповідно до частини другої статті 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Враховуючи відсутність у суб`єкта владних повноважень, витрат пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, судові витрати не підлягають відшкодуванню.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
адміністративний позов задовольнити повністю.
Застосувати до Релігійної громади святих Косьми і Даміана УПЦ заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді зупинення використання джерел викиду - грубки, яка експлуатується для приготування їжі за адресою за адресою м . Вінниця вул.Стрілецька , 60А до отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря .
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Позивач: Державна екологічна інспекція у Вінницькій області (код ЄДРПОУ - 37979894, вул. 600-річчя, 19, м. Вінниця, 21100).
Відповідач: Релігійна громада святих Косьми і Даміана УПЦ (код ЄДРПОУ - 23065031, вул.Некрасова, 42, кв.7, м. Вінниця).
Повний текст рішення складено: 05.05.2020
Суддя Воробйова Інна Анатоліївна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.05.2020 |
Оприлюднено | 05.05.2020 |
Номер документу | 89060539 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Воробйова Інна Анатоліївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Воробйова Інна Анатоліївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні