ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
12 березня 2020 року м. Дніпросправа № 340/2388/19
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Сафронової С.В. (доповідач),
суддів: Мельника В.В., Чепурнова Д.В.,
за участю секретаря судового засідання Царьової Н.П.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Дніпрі апеляційну скаргу ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 02.12.2019 року в адміністративній справі №340/2388/19 за позовом ОСОБА_4 , ОСОБА_2 , ОСОБА_1 , ОСОБА_3 до Зеленської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області треті особи: ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 про визнання неправомірними та скасування рішень,-
ВСТАНОВИВ:
Адвокат Дем`яненко Тетяна Олександрівна в інтересах ОСОБА_2 , ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 звернулась до суду (з урахуванням уточненої заяви (а.с.34-37)) з позовною заявою, в якій просить визнати неправомірними та скасувати рішення Зеленської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області двадцять п`ятої сесії сьомого скликання: рішення №361 від 12.04.2019 - про надання дозволу на розробку землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 2.0000 га для ведення особистого селянського господарства гр. ОСОБА_7 ; рішення №362 від 12.04.2019 - про надання дозволу на розробку землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 2.0000 га для ведення особистого селянського господарства гр. ОСОБА_5 ; рішення №363 від 12.04.2019 - про надання дозволу на розробку землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 2.0000 га для ведення особистого селянського господарства гр. ОСОБА_9 ; рішення №364 від 12.04.2019 - про надання дозволу на розробку землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 2.0000 га для ведення особистого селянського господарства гр. ОСОБА_6 .
В обґрунтування вимог представником позивачів зазначено, що відмова у наданні дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок позивачам оскаржується у судах, проте відповідач не дочекавшись рішень судів протиправно виніс оскаржувані рішення, надавши дозволи на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність площею 2.0000 га для ведення особистого селянського господарства іншим людям. Також, зазначено, що під № 362 на рішенні сесії прийнято рішення стосовно двох громадян.
На думку представника позивача, відповідач приймаючи оспорювані рішення сесії порушив процедуру прийняття рішень: не доведено до відома депутатів і населення за 10 днів про скликання сесії; не оприлюднено проект рішень для ознайомлення та обговорення за 20 робочих днів; не оприлюднені оскаржувані рішення.
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 02.12.2019 року у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ), ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_2 ), ОСОБА_3 ( АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_3 ), ОСОБА_4 ( АДРЕСА_4 , РНОКПП НОМЕР_4 ) до Зеленської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області (вул. Дружби, 4, с. Зелена, Петрівський район, Кіровоградська область, 28320, код ЄДРПОУ 04364228), треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: ОСОБА_5 ( АДРЕСА_5 ), ОСОБА_6 ( АДРЕСА_6 ), ОСОБА_7 ( АДРЕСА_7 ), ОСОБА_8 ( АДРЕСА_8 ) про визнання неправомірними та скасування рішень - відмовлено.
ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 не погодившись з рішенням суду першої інстанції подали апеляційну скаргу в якій просить рішення суду скасувати та прийняти нове яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги і заявлених позовних вимог, а також правильність застосування судом норм матеріального права та правової оцінки обставин у справі, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав. Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції позивачі оскаржують рішення двадцять п`ятої сесії сьомого скликання Зеленської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області №361 від 12.04.2019 - про надання дозволу на розробку землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 2.0000 га для ведення особистого селянського господарства гр. ОСОБА_7 ; №362 від 12.04.2019 - про надання дозволу на розробку землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 2.0000 га для ведення особистого селянського господарства гр. ОСОБА_5 ; №363 від 12.04.2019 - про надання дозволу на розробку землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 2.0000 га для ведення особистого селянського господарства гр. ОСОБА_9 та №364 від 12.04.2019 - про надання дозволу на розробку землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 2.0000 га для ведення особистого селянського господарства гр. ОСОБА_6 .
Позивачі зазначають, що ще 17.09.2018 року вони звертались до відповідача із заявами про надання дозволів на розробку землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 2.0000 га для ведення особистого селянського господарства, проте відповідач протиправно відмовив в задоволенні їх заяв.
Не погодившись із зазначеними рішеннями відповідача позивачі оскаржили їх у судовому порядку.
Відповідно до частин 6, 7 статті 118 Земельного кодексу України, громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі, якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.
У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності, зокрема для ведення фермерського господарства-в розмірі земельної частки (паю), визначеної для членів сільськогосподарських підприємств, розташованих на території сільської, селищної, міської ради, де знаходиться фермерське господарство. Якщо на території сільської, селищної, міської ради розташовано декілька сільськогосподарських підприємств, розмір земельної частки (паю) визначається як середній по цих підприємствах. У разі відсутності сільськогосподарських підприємств на території відповідної ради розмір земельної частки (паю) визначається як середній по району (пункт а частини 1 статті 121 Земельного кодексу України).
Частиною 8 ст.118 Земельного кодексу України передбачено, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку встановленому ст.186-1 цього Кодексу.
Відповідно до частин 9, 10 ст. 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.
Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.
Виходячи з приписів статей 116, 118 ЗК України, отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає позитивного рішення про надання її у власність, що фактично вказує про відсутність обтяжень земельної ділянки у такому випадку.
Варто вказати, що отримання дозволу на розробку проекту землеустрою з приводу відведення земельної ділянки не означає позитивного рішення про надання її у власність або користування (оренду).
Аналогічна правова позиція висловлена колегією суддів судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України у постановах від 10 грудня 2013 року (справа № 21-358а13) та від 07 червня 2016 року (справа №21-1391а16).
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд першої інстанції виходив з вірних висновків про те, що рішеннями Зеленської сільської ради Петрівського району Кіровоградської області двадцять п`ятої сесії сьомого скликання:№361 від 12.04.2019 - про надання дозволу на розробку землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 2.0000 га для ведення особистого селянського господарства гр. ОСОБА_7 ; №362 від 12.04.2019 - про надання дозволу на розробку землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 2.0000 га для ведення особистого селянського господарства гр. ОСОБА_5 ; №363 від 12.04.2019 - про надання дозволу на розробку землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 2.0000 га для ведення особистого селянського господарства гр. ОСОБА_9 ; №364 від 12.04.2019 - про надання дозволу на розробку землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 2.0000 га для ведення особистого селянського господарства гр. ОСОБА_6 правомірно надано дозволи на проекту на розробку землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 2.0000 га для ведення особистого селянського господарства.
В даному випадку, як ОСОБА_7 , ОСОБА_5.. ОСОБА_8. , ОСОБА_6 , так і ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 мають рівне право розробити проекти землеустрою, подальше затвердження яких відбувається із кінцевим визначенням особи, що отримає право власності або користування (оренду) на ділянку.
Отже у відповідача не має підстав вважати приорітетність того чи іншого заявника на стадії надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а відтак - і порушеного права позивачів.
Суд апеляційної інстанції також враховує правову позицію Верховного Суду, зокрема викладену у постанові від 27 березня 2018 року справа №463/3375/15-а (адміністративне провадження №К/9901/15205/18).
Наведені в апеляційній скарзі доводи про порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, які привели до неправильного вирішення спору по суті не знайшли свого підтвердження, а тому рішення суду першої підлягає залишенню без змін, а апеляційна скарга - без задоволення.
Керуючись ст.ст. 242, 315, 316, 322, 325, 328 КАС України, суд, -
П о с т а н о в и в:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 - залишити без задоволення.
Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 02 грудня 2019 року - залишити без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня набрання законної сили.
Головуючий - суддя С.В. Сафронова
суддя В.В. Мельник
суддя Д.В. Чепурнов
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.03.2020 |
Оприлюднено | 05.05.2020 |
Номер документу | 89063148 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Сафронова С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні