Рішення
від 05.05.2020 по справі 640/2941/20
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

05 травня 2020 року м. Київ № 640/2941/20

Суддя Окружного адміністративного суду міста Києва Балась Т.П., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Міністерства юстиції України до Політичної партії Трудова Україна про анулювання реєстраційного свідоцтва,

ВСТАНОВИВ:

До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулось Міністерство юстиції України (далі позивач) з позовом до Політичної партії Трудова Україна (далі відповідач, Партія), у якому позивач просить суд:

- анулювати реєстраційне свідоцтво Політичної партії Трудова Україна № 1457 від 21.06.2000.

Адміністративний позов мотивований тим, що позивач наділений правом звернутися до суду з поданням про анулювання реєстраційного свідоцтва політичної партії, у разі невисування політичною партією своїх кандидатів по виборах Президента України та виборах народних депутатів України протягом десяти років, про що зазначено у частині першій статті 24 Закону України Про політичні партії в Україні .

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 19.02.2020 відкрито спрощене позовне провадження у справі №640/2941/20 та запропоновано відповідачу у п`ятнадцятиденний строк з дня одержання цієї ухвали надати суду відзив на позовну заяву.

Відповідачем відзиву на позовну заяву не подано, заяв та клопотань до суду не надходило, ухвала Окружного адміністративного суду міста Києва від 19.02.2020 року про прийняття позовної заяви до розгляду та відкриття провадження у справі скерована за адресою Політичної партії Трудова Україна , що міститься в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, проте поштовий конверт повернувся за адресою Окружного адміністративного суду міста Києва із відміткою пошти За закінченням терміну зберігання . (а.с. 197-199)

Зважаючи на наведені обставини, справа вирішується на підставі наявних у ній доказів.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Політична партія Трудова Україна зареєстрована Міністерством юстиції України 21.06.2000 року (свідоцтво №1457 від 21.06.2000 року) (а.с.90).

Діяльність відповідача здійснюється на підставі Статуту Політичної партії Трудова Україна , затвердженому у новій редакції Шостим Черговим з`їздом Партії Трудова Україна від 28.04.2004 року.

Статут Партії затверджено рішенням Установчого з`їзду, протокол №1 від 19.05.2000 року (а.с.59-89), внесено зміни та доповнення згідно з рішенням Другого Позачергового з`їзду від 18.11.2000 року (а.с.92-102), внесено зміни та доповнення Четвертим Черговим з`їздом від 28.03.2003 року (а.с.163-172) та затверджено у новій редакції Шостим Черговим з`їздом Партії Трудова Україна від 28.04.2004 року (далі - Статут). (а.с.175-187)

Пунктом 1.5 Статуту передбачено, що партія здійснює свою діяльність відповідно до Конституції України, чинного законодавства, програмних документів партії та вказаного Статуту.

Згідно з пунктом 2.3 Статуту для виконання своїх завдань партія в установленому законом порядку має право: виступати учасником цивільно-правових відносин, набувати майнові і немайнові права; представляти і захищати свої законні інтереси та законні інтереси членів партії у органах державної влади та громадських органах; брати участь у виробленні державної політики, формуванні органів державної влади та органів місцевого самоврядування через представництво у них членів партії; вносити пропозиції до органів влади і управління; брати участь у виборах Президента України, народних депутатів України, депутатів місцевих рад і сільських, селищних, міських голів; брати участь у політичній діяльності, проводити масові заходи (збори, мітинги, демонстрації тощо); одержувати від органів державної влади і управління та органів місцевого самоврядування інформацію, необхідну для виконання своїх цілей і завдань: здійснювати заходи та політичних акції, спрямовані на пропаганду ідей партії. її цілей, поширювати інформацію про діяльність партії; сприяти розробці і прийняттю демократично зорієнтованих законодавчих актів; утворювати депутатські фракції (групи) у Верховній Раді України та інших представницьких органах: створювати або вступати у політичні блоки, коаліції тощо; використовувати державні засоби масової інформації, а також засновувати власні засоби масової інформації, як передбачено відповідними законами України; підтримувати міжнародні зв`язки з політичними партіями, громадськими організаціями інших держав, міжнародними і міжурядовими організаціями, засновувати (вступати між собою у) міжнародні спілки з додержанням вимог чинного законодавства України; ідейно, організаційно та матеріально підтримувати молодіжні, жіночі та інші об`єднання громадян, надавати допомогу у їх створенні.

Пунктом 9.1. Статуту зазначено, що припинення діяльності партії здійснюється шляхом її реорганізації або ліквідації в порядку, встановленому законодавством України.

Міністерство юстиції України, використовуючи своє право на звернення до суду, передбачене частиною першою статті 24 Закону України Про політичні партії в Україні , просить скасувати реєстраційне свідоцтво політичної партії Трудова Україна .

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Спірні правовідносини врегульовані Конституцією України, Законом України Про політичні партії в Україні від 05.04.2001 № 2365-III (далі - Закон № 2365-III).

Частиною першою статті 2 Закону № 2365-III визначено, що політична партія - це зареєстроване згідно з законом добровільне об`єднання громадян - прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах.

Політичні партії провадять свою діяльність відповідно до Конституції України, цього Закону, а також інших законів України та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному цим Законом порядку (ч. 1 ст. 3 Закону № 2365-III).

Відповідно до приписів статті 23 Закону політичні партії припиняють свою діяльність шляхом реорганізації чи ліквідації (саморозпуску) або в разі заборони її діяльності чи анулювання реєстрації в порядку, встановленому цим та іншими законами України.

Статтею 24 Закону передбачено, що у разі невисування політичною партією своїх кандидатів по виборах Президента України та виборах народних депутатів України протягом десяти років орган, який зареєстрував політичну партію, має звернутися до суду з поданням про анулювання реєстраційного свідоцтва. Інші підстави для анулювання реєстраційного свідоцтва не допускаються.

Рішення суду про анулювання реєстрації політичної партії тягне за собою припинення діяльності політичної партії, розпуск її керівних органів, обласних, міських, районних організацій і первинних осередків та інших статутних утворень, передбачених статутом партії, припинення членства в політичній партії, а також прийняття центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, та його територіальними органами рішень про припинення політичної партії та її структурних утворень відповідно (ч. 2 ст. 24 Закону № 2365-III).

Відповідно до статті 2 та частини дев`ятої статті 17 Закону України Про Центральну виборчу комісію Центральна виборча комісія (далі - Комісія) відповідно до своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад, зокрема, виборчого процесу, однакове застосування законодавства України про вибори на всій території України. Комісія здійснює контроль за дотриманням політичними партіями, іншими суб`єктами виборчого процесу, зокрема, вимог законодавства про вибори.

Крім того, комісія згідно із Законом України Про вибори Президента України та Про вибори народних депутатів України реєструє кандидатів на пост Президента України, кандидатів у депутати, включених до виборчого списку політичної партії у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі, та кандидата в депутати, висунутого партією, у відповідному одномандатному виборчому окрузі за умови отримання нею відповідних документів.

З метою перевірки дотримання вимог статті 24 Закону України Про політичні партії в України Міністерством юстиції України 15.01.2020 направлено лист № 407/00019.4.1/6-20 до Центральної виборчої комісії (далі - Комісія) для отримання інформації щодо висування Партією кандидатів на участь у виборах народних депутатів України та на виборах Президента України протягом останніх 10 років. (а.с.38-39)

У відповідь Комісія, листом від 31.01.2020 № 21-41-211, надала інформацію стосовно партій, які висували та подавали до Комісії документи щодо реєстрації кандидатів на пост Президента України на виборах Президента України (чергових, позачергових) протягом 2010-2019 років та кандидатів у народні депутати України в загальнодержавному багатомандатному та одномандатних виборчих округах на виборах народних депутатів України (чергових, позачергових, повторних, проміжних) протягом 2005-2019 років. (а.с.40-56)

Водночас, інформація щодо висування кандидатів на вищевказаних виборах за останні 10 років від політичної партії Трудова Україна відсутня, що підтверджує порушення вказаною партію вимог статті 24 Закону України Про політичні партії в Україні .

Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органі місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Приписами статті 18 Закону України Про політичні партії в Україні (далі - Закон) державний контроль за діяльністю політичних партій здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, за додержанням політичною партією вимог Конституції та законів України, а також статуту політичної партії, крім випадків, коли здійснення такого контролю законом віднесено до повноважень інших органів державної влади.

Згідно із Положенням про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 року № 228 із змінами (далі - Положення), Мін`юст є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну правову політику, зокрема, державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців.

Пунктом три підпункту 83 15 Положення передбачено, що Міністерство юстиції України здійснює контроль за додержанням політичною партією вимог Конституції та законів України, а також статуту політичної партії, вживає визначених законом заходів у разі порушення політичними партіями Конституції та законів України, звертається до суду з поданням про анулювання реєстраційного свідоцтва політичної партії або про заборону політичної партії; звертається до суду із заявою про анулювання реєстраційного свідоцтва постійно діючого третейського суду у випадках, передбачених законом.

Виходячи з системного аналізу фактичних обставин справи та наявних в матеріалах справи доказів, суд приходить до висновку, що у Міністерства юстиції України наявні правові підстави для звернення до суду з позовом про анулювання реєстраційного свідоцтва Політичної партії Трудова Україна .

Частиною 1 статті 73 КАС України встановлено, що предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Згідно із частиною 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Враховуючи те, що відповідачем у встановлений судом строк та станом на день розгляду справи не надано заперечень проти позову та не спростовано доводів позивача, суд приходить до висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими, а надані позивачем докази є достатніми для прийняття рішення по справі в порядку спрощеного позовного провадження про задоволення адміністративного позову.

Згідно із частиною 2 статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Приймаючи до уваги те, що матеріали адміністративної справи не містять в собі доказів понесення позивачем судових витрат пов`язаних із залученням свідків та проведення експертиз, а стягнення сплаченого судового збору, з урахуванням приписів КАС України не передбачено, суд приходить до висновку про відсутність підстав для стягнення з відповідача на користь Міністерства юстиції України сплаченого ним судового збору.

Керуючись статтями 72, 73, 77, 139, 142, 243-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

1. Адміністративний позов Міністерства юстиції України (01001, м. Київ, вул. Городецького, б. 13, ідентифікаційний код 00015622) до Політичної партії Трудова Україна (ідентифікаційний код 21679835, вул. Артема, 77, м. Київ, 04050) задовольнити.

2. Анулювати реєстраційне свідоцтво Політичної партії Трудова Україна (ідентифікаційний код 21679835 ,вул. Артема, 77 ,м. Київ, 04050) № 1457 від 21.06.2000.

Рішення набирає законної сили в порядку передбаченому ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства та може бути оскаржено в апеляційному порядку повністю або частково за правилами, встановленими ст. ст. 293, 295-297 КАС України.

Суддя Т.П. Балась

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення05.05.2020
Оприлюднено06.05.2020
Номер документу89063853
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —640/2941/20

Ухвала від 20.02.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Рішення від 13.02.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Марич Є.В.

Ухвала від 14.09.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Марич Є.В.

Ухвала від 08.06.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Марич Є.В.

Ухвала від 27.01.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Арсірій Р.О.

Постанова від 23.12.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єресько Л.О.

Постанова від 23.12.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єресько Л.О.

Ухвала від 08.12.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єресько Л.О.

Ухвала від 16.09.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єресько Л.О.

Ухвала від 06.09.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єресько Л.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні