РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
06 травня 2020 року м. Рівне №460/842/20
Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Гудими Н.С., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом
Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Рівненській області доЗАТ "Горинь- Сервіс-Лада" про зобов`язання вчинення певних дій, - В С Т А Н О В И В:
Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Рівненській області (далі - Управління) звернулося до суду з позовом до ЗАТ "Горинь-Сервіс-Лада" (Ліквідаційна комісія) про зобов`язання визнати грошові вимоги в сумі 622101,02 та включити їх до проміжного ліквідаційного балансу.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ЗАТ "Горинь-Сервіс-Лада" перебуває у стані припинення і для заявлення кредиторам своїх вимог визначено строк до 16.01.2020. Позивач повідомив, що виплата коштів по капіталізованих платежах можлива лише після визнання кредиторських вимог Фонду та включення їх до проміжного ліквідаційного балансу. Пояснив, що в 2000 та 2003 роках з працівниками товариства ОСОБА_1 та ОСОБА_2 сталися нещасні випадки на виробництві, у зв`язку з чим вказані особи отримують страхові виплати у відокремленому підрозділі Управління. У зв`язку з ліквідацією товариства була проведена капіталізація платежів щодо вказаних осіб на загальну суму 615336,65 грн. Крім цього, товариство має заборгованість зі сплати страхових внесків на загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійних захворювань 6764,37 грн. Зазначив, що Управлінням було підготовлено заяву про визнання кредитором по капіталізованих платежах від 17.12.2019 та 18.12.2019. Вважає, що відповідач фактично ухиляється від розгляду заяв Управління про визнання кредитором, а тому просить в судовому порядку зобов`язати відповідача визнати грошові вимоги на загальну суму 622101,02 грн.
Ухвалою від 18.02.2020 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін та призначено розгляд справи по суті 16.03.2020. Про дату, час і місце учасники справи повідомлені належним чином.
В судовому засіданні 16.03.2020 за участі представника позивача оголошено перерву до 23.03.2020 для подання додаткових доказів на обґрунтування позову.
Відповідач щоразу повідомлявся про дату, час і місце призначених судових засідань за адресою його місцезнаходження, вказаною в позові, яка є ідентичною тій, що зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців та громадських формувань. Проте, усі надіслані поштові відправлення (судові повістки, ухвали) повернулися на адресу суду із зазначенням причини невручення "організація вибула" (а.с.36, 58, 72).
В силу вимог абз. 4 ч.4 ст. 124 КАС України
18.03.2020 на адресу суду надійшло клопотання позивача про розгляд справи без участі його представника (а.с.62).
У зв`язку з цим, ухвалою від 23.03.2020 судом здійснено перехід до розгляду справи в порядку письмового провадження.
Розгляд справи здійснено судом 06.05.2020, у зв`язку з перебування головуючого судді у відпустці відповідно до наказу Рівненського окружного адміністративного суду від 31.03.2020 №103-від.
Водночас, суд звертає увагу, що згідно з пунктом 3 Розділу VI "Прикінцеві положення" КАС України під час карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на запобігання поширення коронавірусної хвороби (COVID-19), строки розгляду адміністративної справи продовжуються на строк дії такого карантину.
Враховуючи те, що розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження, то відповідно до ч.4 ст.229 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.
Розглянувши позовну заяву та відзив на неї, повно і всебічно з`ясувавши всі обставини адміністративної справи в їх сукупності, перевіривши їх дослідженими доказами, суд встановив таке.
ЗАТ "Горинь-Сервіс-Лада" зареєстроване в Управлінні виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Рівненській області, що є правонаступником відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м.Рівне, як страхувальник зі сплати обов`язкових страхових платежів.
Матеріали справи свідчать, що 02.03.2000 з працівником ЗАТ "Горинь-Сервіс-Лада" ОСОБА_2 стався нещасний випадок пов`язаний з виробництвом, що підтверджується актом за формою Н-1 від 02.03.2000, затвердженим 01.06.2000 (а.с.47-48).
14.06.2003 з працівником ЗАТ "Горинь-Сервіс-Лада" ОСОБА_1 стався нещасний випадок пов`язаний з виробництвом, що підтверджується актом за формою Н-1 від 14.06.2003, затвердженим 18.06.2003 (а.с.49-50).
Згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань з 15.11.2019 ЗАТ "Горинь-Сервіс-Лада" перебуває в стані припинення.
17.12.2019 листом за №05-15-2479 позивач надіслав голові з припинення (ліквідатору) ЗАТ "Горинь-Сервіс-Лада" заяву про визнання кредиторських вимог в сумі 615336,65 грн., нарахованих як капіталізовані платежі по страхових виплатах потерпілим від нещасних випадків на виробництві, а саме: ОСОБА_2 та ОСОБА_1 , та включити їх до проміжного ліквідаційного балансу ЗАТ "Горинь-Сервіс-Лада" (а.с.22-23).
18.12.2019 листом за №05-15-2494 позивач надіслав голові з припинення (ліквідатору) ЗАТ "Горинь-Сервіс-Лада" заяву про визнання кредиторських вимог в сумі 6764,37 грн. по заборгованості по страхових внесках за IV квартал 2019 року та включити їх до проміжного ліквідаційного балансу ЗАТ "Горинь-Сервіс-Лада" (а.с.24-25).
Однак, ЗАТ "Горинь-Сервіс-Лада" відповіді на заявлені вимоги позивача не надало.
Вважаючи, що відповідач ухиляється від розгляду заяв Управління про визнання кредитором, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.
Статтею 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.
Правову основу, економічний механізм та організаційну структуру загальнообов`язкового державного соціального страхування громадян від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які призвели до втрати працездатності або загибелі застрахованих на виробництві, визначено Законом №1105-ХІV.
Згідно зі ст.3 Закону №1105-ХІV соціальне страхування здійснюється за принципами: 1) законодавчого визначення умов і порядку здійснення соціального страхування; 2) обов`язковості страхування осіб відповідно до видів соціального страхування та можливості добровільності страхування у випадках, передбачених законом; 3) державних гарантій реалізації застрахованими особами своїх прав; 4) обов`язковості фінансування Фондом витрат, пов`язаних із наданням матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг, в обсягах, передбачених цим Законом; 5) формування та використання страхових коштів на засадах солідарності та субсидування; 6) диференціації розміру виплати допомоги залежно від страхового стажу; 7) диференціювання страхового тарифу з урахуванням умов і стану безпеки праці, виробничого травматизму та професійної захворюваності на кожному підприємстві; 8) економічної заінтересованості суб`єктів страхування в поліпшенні умов і безпеки праці; 9) цільового використання коштів соціального страхування; 10) відповідальності роботодавців та Фонду за реалізацію права застрахованої особи на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за цим Законом.
Положеннями ст.4 Закону №1105-XIV визначено, що страхування від нещасного випадку здійснюється Фондом соціального страхування України, який є некомерційною самоврядною організацією.
Відповідно до п.5 ч.1 ст.11 Закону №1105-XIV джерелами формування коштів Фонду, крім іншого, є капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Встановлений Кабінетом Міністрів України порядок надходження до Фонду капіталізованих платежів у випадках ліквідації страхувальників (суб`єктів підприємницької діяльності) означає, що у разі припинення страхувальник, який у процесі своєї діяльності заподіяв шкоду життю чи здоров`ю працівників зобов`язаний внести до Фонду належну таким працівникам грошову суму з урахуванням заборгованості за попередні роки та потреби у майбутніх виплатах. Визначення механізму надходження таких платежів дає змогу Фонду забезпечити створення резерву коштів для покриття витрат на страхові виплати та надання медико-соціальних послуг потерпілим, які отримали виробничі травми чи професійні захворювання на підприємствах, які ліквідовані без правонаступника.
Таким чином, наведеними нормами передбачено обов`язок страхувальника проводити капіталізацію платежів для продовження страхових виплат непрацездатним особам, які були на утриманні потерпілого від нещасного випадку на виробництві та мали право на одержання від нього утримання, а також дітям потерпілого, народженим після його смерті.
Відповідно до ч.1 ст.104 ЦК України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.
Згідно з ч.1 ст.110 ЦК України юридична особа ліквідується, зокрема, за рішенням її учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, в тому числі у зв`язку із закінченням строку, на який було створено юридичну особу, досягненням мети, для якої її створено, а також в інших випадках, передбачених установчими документами.
Згідно з ч.3 ст.105 ЦК України учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, відповідно до цього Кодексу призначають комісію з припинення юридичної особи (комісію з реорганізації, ліквідаційну комісію), голову комісії або ліквідатора та встановлюють порядок і строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється. Виконання функцій комісії з припинення юридичної особи (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) може бути покладено на орган управління юридичної особи.
Як визначено ч.6 ст.105 ЦК України, кожна окрема вимога кредитора, зокрема, щодо сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування, розглядається, після чого приймається відповідне рішення, яке надсилається кредитору не пізніше тридцяти днів з дня отримання юридичною особою, що припиняється, відповідної вимоги кредитора.
На момент виникнення у ЗАТ "Горинь-Сервіс-Лада" зобов`язання перед Управлінням щодо сплати капіталізованих платежів, а саме: з дати внесення запису до ЄДР про державну реєстрацію перебування в стані припинення юридичної особи (15.11.2019 року) діяв Порядок капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов`язань суб`єкта підприємницької діяльності - банкрута перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров`ю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.05.2000 №765, який втратив чинність 07.12.2019 року на підставі постанови КМУ від 04.12.2019 №986, якою затверджений Порядок капіталізації платежів до Фонду соціального страхування України у випадках ліквідації страхувальників (далі - Порядок №986), що є чинним на даний час.
На час звернення позивача до ЗАТ "Горинь-Сервіс-Лада" з заявами про визнання кредиторських вимог діяв Порядок №986.
Відповідно до п.3 Порядку №986 капіталізація платежів проводиться щодо кожної застрахованої особи з урахуванням заборгованості за попередні роки та необхідних подальших платежів для забезпечення страхових виплат і витрат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності. Під час капіталізації платежів враховуються заробітна плата потерпілого, відсоток втрати професійної працездатності, витрати на догляд за потерпілим, на реабілітацію, протезування, придбання транспортних засобів, види соціальної допомоги відповідно до медичного висновку, одноразова допомога в разі стійкої втрати професійної працездатності або смерті потерпілого, а також інші виплати, передбачені законодавством.
За змістом п.4 Порядку №986 капіталізація платежів перед застрахованими особами або перед особами, визначеними у статті 41 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування", розраховується на період, що визначається як різниця між середньою очікуваною тривалістю життя для чоловіків і жінок у країні та віком особи на момент її проведення.
Матеріали справи свідчать, що Управління здійснило розрахунок потреби в капіталізації коштів ЗАТ "Горинь-Сервіс-Лада" для розрахунку з потерпілими від нещасних випадків ОСОБА_2 та ОСОБА_1 на загальну 615336,65 грн. (а.с.12).
Для визначення періоду, на який розраховується капіталізація платежів, Управління використовувало Таблицю смертності та середньої очікуваної тривалості життя станом на 2018 рік для жінок та чоловіків, яка надана Державною службою статистики України (а.с.8-9).
Судом також встановлено, що ЗАТ "Горинь-Сервіс-Лада" має заборгованість по сплаті страхових внесків до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України.
Так, згідно з постановою Рівненського окружного адміністративного суду від 09.01.2013 №2а/1770/4815/2012 з ЗАТ Горинь-Сервіс-Лада на користь Рівненської міської виконавчої дирекції Рівненського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності стягнуто заборгованість по страхових платежах в сумі 5952,92 грн.(а.с.17-18).
28.02.2013 на виконання вказаного рішення Рівненським окружним адміністративним судом видано виконавчий лист, однак такий на час розгляду цієї справи не виконаний та перебуває на виконанні (а.с.19).
Крім того, згідно з розрахунковою відомістю про нарахування страхових внесків та витрачання коштів Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України за 4 квартал 2010 року, ЗАТ "Горинь-Сервіс-Лада" має заборгованість зі сплати страхових внесків на загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійних захворювань в сумі 811,45 грн. (а.с.20).
Як вже наголошувалось судом, джерелами формування коштів Фонду (крім інших) є страхові внески страхувальників та застрахованих осіб, капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку.
Частиною 2 ст.1205 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі ліквідації юридичної особи платежі, належні потерпілому або особам, визначеним у статті 1200 цього Кодексу мають бути капіталізовані для виплати їх потерпілому або цим особам у порядку, встановленому законом або іншим нормативно-правовим актом.
Таким чином, заявлена позивачем сума платежів у розмірі 622101,02 грн. (615336,65 грн. + 5952,92 грн. + 811,45 грн.), яка підлягає капіталізації, підтверджується наявними в матеріалах справи доказами, зокрема, розрахунком потреби в капіталізації коштів (а.с.12).
На момент розгляду справи в суді сума капіталізованих платежів у розмірі 622101,02 грн. відповідачем не сплачена. На час звернення позивача як кредитора та станом на час розгляду справи передавальний акт відповідачем не складено і, відповідно, суму заборгованості перед позивачем до нього не включено.
При вирішенні спору, судом враховані правові висновки, що викладені у постанові Великої Палати Верховного Суду від 06 червня 2018 року в справі № 811/289/16 за позовом відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань у області до юридичної особи про зобов`язання визнати заявлені грошові вимоги відділення Фонду у певній сумі та включити їх до проміжного ліквідаційного балансу, згідно з якими Фонд не позбавлений права звернутися до адміністративного суду як суб`єкт владних повноважень для виконання покладених на нього Законом України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" функцій за вирішенням спору щодо обов`язку страхувальника виплатити капіталізовані платежі на задоволення вимог, які виникли із зобов`язань відшкодувати шкоду, заподіяну життю і здоров`ю громадян, застрахованих у Фонді.
За встановлених в ході розгляду справи обставин в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підтверджені належними та допустимими доказами.
Згідно з ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.78 цього Кодексу.
З огляду на те, що обставини, наведені позивачем у адміністративному позові, знайшли своє підтвердження в ході судового розгляду справи, позовні вимоги підлягають до задоволення.
Відповідно до ч.2 ст.139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
З урахуванням вказаних положень, а також з огляду на відсутність витрат суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, підстави для відшкодування таких витрат відсутні.
Керуючись статтями 241-246, 255, 295 КАС України, суд
В И Р І Ш И В :
Позов Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Рівненській області (вул. Кавказька, 2, м. Рівне, 33028, код ЄДРПОУ 41313357) до ЗАТ "Горинь- Сервіс-Лада" (Ліквідаційної комісії) (вул.Крейдяна, 19-а, м.Рівне, 33013, код ЄДРПОУ 13975677) про зобов`язання вчинення певних дій задовольнити повністю.
Зобов`язати ЗАТ "Горинь- Сервіс-Лада" (Ліквідаційну комісію) визнати грошові вимоги Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Рівненській області в сумі 622101 (шістсот двадцять дві тисячі сто одна) грн. 02 коп. та включити їх до проміжного ліквідаційного балансу ЗАТ "Горинь- Сервіс-Лада".
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.
Повний текст рішення складений 06 травня 2020 року.
Суддя Гудима Н.С.
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.05.2020 |
Оприлюднено | 08.05.2020 |
Номер документу | 89110264 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Гудима Н.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні