ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 травня 2020 рокуЛьвівСправа № 1.380.2019.006575 пров. № А/857/2543/20
Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді - Іщук Л. П.,
суддів - Обрізка І. М., Онишкевича Т. В.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 29 січня 2020 року, ухвалене головуючим суддею Сподарик Н. І. у м. Львові, у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Старояричівської сільської ради Кам`янка-Бузького району Львівської області про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
09 грудня 2019 року ОСОБА_1 звернувся в суд з адміністративним позовом до Старояричівської сільської ради Кам`янка-Бузького району Львівської області, в якому просив визнати дії відповідача протиправними щодо порушення строків розгляду запиту та ненадання відповіді та запитуваної інформації на запит (ненадання документів та можливості ознайомитись із запитуваними документами у строк, встановлений Законом), а саме можливості: ознайомитись із журналами вхідної та вихідної документації сільської ради за 2015-2018 роки, ознайомитись із актами прийому на баланс Старояричівської сільської ради основних засобів за 2015-2018 роки, ознайомитись із відомостями основних засобів, що знаходяться на балансі Старояричівської сільської ради за 2015-2018 роки (за кожен рік окремо); зобов`язати відповідача надати запитувану інформацію (копії документів письмово та можливість ознайомлення з документами безпосередньо в сільській раді) невідкладно і у повному обсязі на запит, щодо: надання для ознайомлення журналів вхідної та вихідної документації сільської ради за 2015-2018 роки, надання для ознайомлення актів прийому на баланс Старояричівської сільської ради основних засобів за 2015-2018 роки, надання для ознайомлення відомостей основних засобів, що знаходяться на балансі Старояричівської сільської ради за 2015-2018 роки (за кожен рік окремо).
В обгрунтування позовних вимог зазначає, що 18 листопада 2019 року він звернувся до відповідача з запитом про надання публічної інформації на підставі Закону України Про доступ до публічної інформації , а саме, надання для ознайомлення документів у приміщенні сільської ради, однак відповіді у встановлений законодавством строк на поданий запит не отримав, чим порушено його право на доступ до публічної інформації.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 29 січня 2020 року у задоволенні позову відмовлено.
Не погодившись із рішенням суду першої інстанції, ОСОБА_1 подав апеляційну скаргу, в якій просив рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове, яким позовні вимоги задовольнити.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги зазначає, що суд першої інстанції прийшов до помилкового висновку про те, що він був належним чином повідомлений та запрошений для ознайомлення із запитуваними документами в сільську раду, оскільки поштові відправлення з невідомих причин не були йому вручені, а повернуті відправнику оператором поштового зв`язку. Вказує, що судом першої інстанції не звернуто увагу на порушення відповідачем частини першої статті 20 Закону України Про доступ до публічної інформації , оскільки дату ознайомлення із запитуваними документами призначено через два місяці після отримання запиту - 22 січня 2019 року.
Оскільки апеляційну скаргу подано на рішення суду першої інстанції, яке ухвалено в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, апеляційний суд відповідно до вимог пункту 3 частини першої статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України розглядає справу в порядку письмового провадження.
Заслухавши суддю-доповідача, проаналізувавши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, суд вважає, що апеляційну скаргу слід задовольнити з таких підстав.
Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що 18 листопада 2019 року позивач відповідно до вимог Закону України "Про доступ до публічної інформації" наручно подав до Старояричівської сільської ради Кам`янка-Бузького району Львівської області запит про надання публічної інформації, а саме: надання для ознайомлення журналів вхідної та вихідної документації сільської ради за 2015-2018 роки, надання для ознайомлення актів прийому на баланс Старояричівської сільської ради основних засобів за 2015-2018 роки, надання для ознайомлення відомостей основних засобів, що знаходяться на балансі Старояричівської сільської ради за 2015-2018 роки (за кожен рік окремо).
Про можливість ознайомлення із запитуваними документами у приміщенні сільської ради позивач просив повідомити завчасно, вказавши дату, годину ознайомлення.
Запит позивача Старояричівською сільською радою отриманий 18 листопада 2019 року, про що свідчить підпис секретаря сільської ради Голушкової М. Я.
22 листопада 2019 року відповідачем надіслано позивачу відповідь на запит, у якій його запрошено ознайомитись особисто із запитуваною інформацією 22 січня 2020 о 12:00 год. в приміщенні Старояричівської сільської ради, однак така відповідь не була отримана позивачем.
Вважаючи протиправними дії відповідача щодо порушення строку розгляду запиту та ненадання відповіді та запитуваної інформації на запит, позивач для захисту своїх прав звернувся з цим позовом до суду.
Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції керувався тим, що відповідачем доведено факт надіслання ОСОБА_1 відповіді на його запит про доступ до публічної інформації у встановлені Законом України "Про доступ до публічної інформації" строки та у встановленому законом порядку.
Апеляційний суд не погоджується з таким висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.
Відповідно до статті 40 Конституції України усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов`язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.
Зазначена норма кореспондується із статтею 34 Конституції України, якою передбачено, що кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб - на свій вибір.
Порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом, та інформації, що становить суспільний інтерес визначений Законом України Про доступ до публічної інформації .
Згідно з статтею 1 вказаного Закону публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб`єктами владних повноважень своїх обов`язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом.
Публічна інформація є відкритою, крім випадків, встановлених законом.
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 3 Закону України Про доступ до публічної інформації право на доступ до публічної інформації гарантується, зокрема, обов`язком розпорядників інформації надавати та оприлюднювати інформацію, крім випадків, передбачених законом.
Доступ до інформації забезпечується, зокрема, шляхом надання інформації за запитами на інформацію (пункт 2 частини першої статті 5 цього Закону).
Суб`єктами відносин у сфері доступу до публічної інформації є, зокрема, запитувачі інформації - фізичні, юридичні особи, об`єднання громадян без статусу юридичної особи, крім суб`єктів владних повноважень (пункт 1 частини першої статті 12 Закону України Про доступ до публічної інформації ).
Згідно з частинами першою, другою статті 19 даного Закону запит на інформацію - це прохання особи до розпорядника інформації надати публічну інформацію, що знаходиться у його володінні.
Запитувач має право звернутися до розпорядника інформації із запитом на інформацію незалежно від того, стосується ця інформація його особисто чи ні, без пояснення причини подання запиту.
Відповідно до частини першої статті 13 Закону України Про доступ до публічної інформації розпорядниками інформації для цілей цього Закону визнаються, зокрема, суб`єкти владних повноважень - органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб`єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов`язковими для виконання.
В силу частини четвертої статті 13 Закону України Про доступ до публічної інформації усі розпорядники інформації незалежно від нормативно-правового акта, на підставі якого вони діють, при вирішенні питань щодо доступу до інформації мають керуватися цим Законом.
Розпорядники інформації зобов`язані надавати та оприлюднювати достовірну, точну та повну інформацію, а також у разі потреби перевіряти правильність та об`єктивність наданої інформації і оновлювати оприлюднену інформацію (пункт 6 частини першої статті 14 Закону України Про доступ до публічної інформації ).
Згідно з частиною першою, четвертою статті 20 Закону України Про доступ до публічної інформації розпорядник інформації має надати відповідь на запит на інформацію не пізніше п`яти робочих днів з дня отримання запиту.
У разі якщо запит стосується надання великого обсягу інформації або потребує пошуку інформації серед значної кількості даних, розпорядник інформації може продовжити строк розгляду запиту до 20 робочих днів з обґрунтуванням такого продовження. Про продовження строку розпорядник інформації повідомляє запитувача в письмовій формі не пізніше п`яти робочих днів з дня отримання запиту.
Аналіз вищевикладених норм дає підстави для висновку, що розпорядники інформації в межах встановленого Законом строку зобов`язані надавати та оприлюднювати публічну інформацію, зокрема, за запитами на інформацію, незалежно від того, чи стосується ця інформація запитувача інформації особисто.
Як підтверджується матеріалами справи, 18 листопада 2019 року позивач відповідно до вимог Закону України "Про доступ до публічної інформації" звернувся до Старояричівської сільської ради із запитом про надання публічної інформації, в якому просив надати інформацію для ознайомлення, про що повідомити завчасно, вказавши дату, годину ознайомлення у приміщенні сільської ради.
22 листопада 2019 року відповідачем надіслано позивачу відповідь на запит, у якій його запрошено ознайомитись особисто із запитуваною інформацією 22 січня 2020 о 12:00 год. в приміщенні Старояричівської сільської ради.
Суд зазначає, що факт надсилання позивачу відповіді підтверджується наявними в матеріалах справи копіями листа від 22 листопада 2019 року № 700, опису вкладеного у цінний лист зі штампом поштового зв`язку 22 листопада 2019 року, накладної з органу поштового зв`язку "Укрпошта" № 8046505175840 від 22 листопада 2019 року, а також копією журналу реєстрації вихідної кореспонденції.
При цьому, поштове відправлення із наданою відповіддю не було вручене позивачу, а було повернуте відправнику (відповідачу) оператором поштового зв`язку.
Разом з тим, як вбачається із змісту відповіді на запит, яка була оформлена 22 листопада 2019 року, ОСОБА_1 запрошено ознайомитись особисто із запитуваною інформацією 22 січня 2020 року о 12:00 год в приміщенні Старояричівської сільської ради.
Таким чином, дату ознайомлення із запитуваними документами було призначено через два місяці після отримання запиту - 22 січня 2020 року, що свідчить про неможливість отримання позивачем запитуваної інформації в межах встановленого статтею 20 Закону України Про доступ до публічної інформації строку - п`яти робочих днів, чи у випадку його продовження - двадцяти робочих днів.
Право на доступ особи до публічної інформації включає в себе не тільки право на отримання відповідної інформації, а і право на своєчасність її отримання. У частині реалізації права особи на отримання інформації суб`єкт владних повноважень має можливість виправити допущене порушення шляхом надання запитуваної інформації. Водночас порушення суб`єктом владних повноважень права на своєчасність доступу до публічної інформації є невідновлювальним, тобто суд може лише констатувати порушення, а сам суб`єкт владних повноважень пропуск строку виправити не може, оскільки перебіг часу не залежить від волі будь-яких осіб, що узгоджується з позицією Великої Палати Верховного Суду, висловленій, зокрема, в постанові від 26 червня 2018 року в справі № 800/369/17.
Враховуючи викладене, апеляційний суд прийшов до висновку, що ненадавши можливість позивачу отримати запитувану інформацію у встановлений Законом України Про доступ до публічної інформації строк, Старояричівською сільською радою було допущено протиправну бездіяльність, відтак, порушене право ОСОБА_1 на своєчасне отримання інформації підлягає захисту шляхом визнання протиправною бездіяльності відповідача та зобов`язання його надати запитувану інформацію.
За наведених обставин, судом першої інстанції допущено неправильне застосування норм матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи, що відповідно до пункту 4 частини першої статті 317 Кодексу адміністративного судочинства України є підставою для скасування рішення суду першої інстанції та прийняття постанови про задоволення позову.
Керуючись статтями 311, 315, 317, 321, 322, 328 Кодексу адміністративного судочинства України,-
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити.
Рішення Львівського окружного адміністративного суду від 29 січня 2020 року у справі № 1.380.2019.006575 скасувати та прийняти нову постанову, якою позов ОСОБА_1 до Старояричівської сільської ради Кам`янка-Бузького району Львівської області про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Старояричівської сільської ради Кам`янка-Бузького району Львівської області щодо надання ОСОБА_1 запитуваної інформації у відповідь на запит про надання публічної інформації від 18 листопада 2019 року у передбачений Законом України "Про доступ до публічної інформації" строк.
Зобов`язати Старояричівську сільську раду Кам`янка-Бузького району Львівської області надати інформацію на запит ОСОБА_1 від 18 листопада 2019 року про надання публічної інформації відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації".
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не може бути оскаржена, крім випадків, передбачених пунктом 2 частини п`ятої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя Л. П. Іщук судді І. М. Обрізко Т. В. Онишкевич Повне судове рішення складено 07.05.2020
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.05.2020 |
Оприлюднено | 08.05.2020 |
Номер документу | 89111885 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Іщук Лариса Петрівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сподарик Наталія Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні