Рішення
від 08.05.2020 по справі 200/1531/20-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

08 травня 2020 р. Справа№200/1531/20-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Суддя Донецького окружного адміністративного суду Троянова О.В., розглянувши в письмовому провадженні адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області до Парасковіївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Соледарської міської ради Донецької області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог Управління освіти Соледарської міської ради про застосування заходів реагування щодо забезпечення цивільного захисту населення, -

ВСТАНОВИВ:

Позивач, Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Парасковіївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Соледарської міської ради Донецької області про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) Парасковіївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Соледарської міської ради Донецької області до повного усунення порушень, шляхом заборони експлуатації об`єкту.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 14 лютого 2020 року відкрито провадження та призначено підготовче засідання на 04 березня 2020 року.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 04 березня 2020 року відкрито провадження та призначено підготовче засідання на 25 березня 2020 року.

18 березня 2020 року на адресу суду надійшло клопотання позивача про розгляд справи без його участі в порядку письмового провадження.

25 березня 2020 року на адресу суду надійшло клопотання відповідача про розгляд справи без його участі в порядку письмового провадження.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 25 березня 2020 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті, подальший розгляд справи вирішено здійснювати у письмовому провадженні в межах строків, передбачених КАС України.

Суд зазначає, що судове рішення у справі, постановлене у письмовому провадженні, складене у повному обсязі відповідно до частини 4 статті 243 КАС України.

Згідно з частини 5 статті 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

В обґрунтування своїх позовних вимог позивач зазначає, що за результатами позапланового заходу державного нагляду (контролю) будівлі та приміщень та території Парасковіївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Соледарської міської ради Донецької області щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки. В ході перевірки виявлені чисельні порушення, які є такими, що впливають на ризик виникнення пожежі, створюють перешкоди її гасінню, вільній евакуації людей при виникненні пожежі, тим самим створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей. Вважає, що виявлені порушення є підставою для застосування до відповідача заходів реагування у відповідності зі статтею 70 Кодексу цивільного захисту України.

Відповідачем через канцелярію суду надано відзив на позовну заяву, відповідно до якого зазначив, що виявлені порушення не створюють безпосереднього ризику виникнення і розвитку пожеж. Зазначив, що ним усунуто частину порушень, крім тих, які потребують значних коштів для їх усунення.

Представник третьої особи в суд не з`явився, надав пояснення, аналогічний змісту відзиву на позовну заяву.

Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази за своїм внутрішнім переконанням, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив.

Відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, статті 6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 5.04.2007 №877-V, Доручення Прем`єр-міністра України, на підставі Наказу 9 Державного пожежно-рятувального загіну головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області № 184 від 11.12.2019 р. Про здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) об`єктів з масовим перебуванням людей визначено посадову особу, якій доручено провести перевірку Парасковіївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Соледарської міської ради Донецької області. (ар.с.52-53,63)

На підставі посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) №150 від 23.12.2019 року старшим інспектором відділенням запобігання надзвичайним ситуаціям 8 ДПРЗ ГУ ДСНС України у Донецькій області капітаном служби цивільного захисту Бардаковою Л.О. проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) Парасковіївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Соледарської міської ради Донецької області, розташованого за адресою: Донецька область, Бахмутський район, с. Парасковіївка, вул. Шкільна, 2, щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки (а.с. 68-69).

За результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) складено акт щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №150 від 24.12.2019 (далі - акт перевірки) (а.с. 30-51).

Відповідно до акта перевірки, в ході її проведення встановлено, що у будівлі Парасковіївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Соледарської міської ради Донецької області порушено нормативно-правові акти з питань пожежної безпеки, які стали підставою для звернення до суду з метою застосування заходів реагування, оскільки можуть створювати загрозу життю та здоров`ю людей, а саме:

- приміщення не обладнано системою протипожежного захисту відповідно до вимоги ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту (порушено пункти 1.2 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);

- в приміщеннях ДНЗ, у всіх розподільчих коробках з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів не виконано за допомогою пайки, зварки, опресування або спеціальних затискачів (порушено пункти 1.6 глави 1 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);

- встановлено глухі грати на вікнах на вікнах кабінетів (перший поверх швейна майстерня), де перебувають учасники навчально-виховного процесу) (порушено пункт 2.16 глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);

- знижено клас вогнестійкості елементів заповнення прорізів у протипожежних перешкодах вихід на горище зі сходової клітки виконано не через протипожежний люк 2-го типу по закріпленій вертикальній металевій драбині ДБН В 1.1.7-2016 (порушено пункт 2.3 глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);

- не забезпечено кожен кран комплект укомплектуванню пожежним рукавов однакового з ним діаметра та стволом. Елементи з`єднання пожежного крана, рукавів та ручного пожежного ствола мають бути однаковими (порушено пункт 2, п.2.2 глави 2 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);

- пожежний плоско складальний рукав утримується не приєднаним до крана (перший поверх) (порушено пункт 3, п.2.2 глави 2 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);

- не забезпечено справний стан вентиля ПК-5 (порушено пункт 9, п.2.2 глави 2 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);

- не забезпечені евакуаційні виходи пристроями для самозачинення у відповідності до ДБН В.1.1-7-2016 Пожежна безпеки об`єктів будівництва (перехід з коридорів до сходових клітин на всіх поверхах) (порушено пункт 7.2.11, п.2.3 глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);

- за наявності людей у приміщенні двері евакуаційного виходу зачинено зсередини за допомогою ключа (порушено пункт 2.37, глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);

- допускається захаращення шляхів евакуації (коридор для спортивної зали-вішалки для одягу) (порушено пункт 2.37, глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);

- не забезпечено приміщення бібліотеки дверима 1-го типу (порушено пункт 2.3, глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);

- розробити та вивісити на видних місцях плани евакуації людей на випадок пожежі згідно ДСТУ 7317:2013 Системи евакуаційні люміністцентні (порушено пункт 5, розділу ІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417);

- не проведено навчання керівного складу і фахівців, діяльність яких пов`язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту на територіальних курсах підвищення кваліфікації керівних кадрів Навчально-методичного центру цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Донецької області, у порядку встановленому КМУ від 26 червня 2013 року № 444 Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях (порушено пункт 16 розділу ІІ Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417)

Примірник акта перевірки уповноважена особа відповідача - директор отримала 24.12.2019 року, про що свідчить підпис вказаної посадової особи в акті перевірки, що відповідачем не заперечується. Зауважень або пояснень щодо результатів виявлених порушень представник відповідача не подавав. (а.с. 50-51)

У наданих поясненнях відповідачем зазначено про те, що ним частково усунуті наступні порушення: пожежний плоско складальний рукав утримується приєднаним до крана; ПК-5 придатний до використання; за наявності людей у приміщенні двері евакуаційних виходів відчиняються на внутрішні запори, які відчиняються без допомоги ключа; не допуска.ться захаращення шляхів евакуації; роброблено та вивішено на видних місцях плани евакуації людей на випадок пожежі; заборонено заняття в кабінеті швейної майстерні до усунення недоліків, виявлених при перевірці пожежної безпеки. Проте, відповідачем не усунено інші порушення, зазначені в акті перевірки. (а.с. 78-79)

На підтвердження заявленого відповідачем надано фотознімки усунутих порушень, наказ від 02.03.2020 року №59 Про заборону занять в кабінеті швейної майстерні . (а.с. 81-88)

В матеріалах справи наявне клопотання відповідача, адресоване начальнику управління освіти Соледарської міської ради, від 16.01.2020 року №11 про обладнання приміщення системою протипожежного захисту; виконання з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів не виконано за допомогою пайки, зварки, опресування або спеціальних затискачів; обробку дерев`яних елементів горищного покриття засобами вогнезахисту, які безпечують І групу вогнезахисної ефективності; проходження навчання та перевірки знань посадовими особами з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою КМУ №444; встановлення глухих грат на вікнах кабінетів таким чином, щоб останні розкривались, розсувались або знімались; влаштовування виходу на горище через протипожежний люк 2-го типу по закріпленій вертикальній драбині; забезпечення кожного кран-комплекту пожежним рукавом одного з ним діаметра та стволом; забезпечення евакуаційних виходів пристроями для само зачинення; забезпечення приміщення бібліотеки дверима 1-го типу; розроблення плану евакуації людей на випадок пожежі згідно ДСТУ 7317:2013 Системи евакуаційні фотолюміністцентні ; проведення навчання керівного складу і фахівців, діяльність яких пов`язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту на територіальних курсах підвищення кваліфікації керівних кадрів Навчально-методичного центру цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Донецької області. (а.с. 89)

В матеріалах справи наявне клопотання відповідача, адресоване начальнику управління освіти Соледарської міської ради, від 10.02.2020 року №40 щодо навчання відповідальної за пожежну безпеку у закладі завідувача господарством. (а.с. 90)

В матеріалах справи наявна службова записка Управління освіти Соледарської міської ради, адресоване Міському голові, від 11.02.2020 року про порушення на черговій сесії питання щодо обладнання приміщень навчальних закладів системою протипожежного захисту на суму 9 200 000,00 грн. з місцевого бюджету, виконання вогнезахисної обробки дерев`яних елементів горищних покриттів начальних закладів на суму 1 350 000,00 грн. (а.с. 93)

Третьою особою надано інформацію стосовно строків усунення недоліків, виявлених у акті перевірки, за якою зазначені заходи потребують залучення великих коштів та часу для виконання робіт, фінансування з боку Соледарської міської ради у 2020 році не передбачено. (а.с. 156-157)

Водночас, суд звертає увагу, що позивачем не проводилась позапланова перевірка щодо заявлених відповідачем усунутих порушень.

З метою недопущення спричинення шкоди життю та здоров`ю людей позивач просить застосувати відповідні заходи реагування.

Вирішуючи питання про наявність підстав для застосування заходів реагування, суд зазначає наступне.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 №877-V (далі - Закон №877-V).

Відповідно до положень ст. 1 Закону №877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбаченихзаконом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом;

Спосіб здійснення державного нагляду (контролю) - процедура здійснення державного нагляду (контролю), визначена законом.

Частиною 7 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності"передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

Водночас, відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту регулює Кодекс цивільного захисту України №5403-VI від 02.10.2012 (далі - Кодекс цивільного захисту України).

Як визначено пунктом 1 частини першої статті 20 Кодексу цивільного захисту України до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання.

Згідно з п. 24 ч. 1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України надзвичайна ситуація - обстановка на окремій території чи суб`єкті господарювання на ній або водному об`єкті, яка характеризується порушенням нормальних умов життєдіяльності населення, спричинена катастрофою, аварією, пожежею, стихійним лихом, епідемією, епізоотією, епіфітотією, застосуванням засобів ураження або іншою небезпечною подією, що призвела (може призвести) до виникнення загрози життю або здоров`ю населення, великої кількості загиблих і постраждалих, завдання значних матеріальних збитків, а також до неможливості проживання населення на такій території чи об`єкті, провадження на ній господарської діяльності.

Відповідно до частин 1 та 2 статті 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

Згідно зі статтею 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Пунктом 12 частини 1статті 67 Кодексу цивільного захисту України визначено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить зокрема звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

В силу ч.2 ст.68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Згідно з п.1 ч.1 ст.70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є, зокрема, недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами.

Згідно з пунктом 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року №1052, Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

Згідно із Положенням про Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій Головного управління ДСНС України у Донецькій області, затвердженого наказом ГУ ДСНС України у Донецькій області від 17.01.2020 №24 (внесено зміни до наказу ГУ ДСНС України у Донецькій області від 20.02.2019 р. № 77 Про затвердження Положення про управління запобігання надзвичайним ситуаціям Головного управління ), Управління запобігання надзвичайним ситуаціям Головного управління ДСНС України у Донецькій області є структурним підрозділом ГУ ДСНС України у Донецькій області, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, та запобігання їх виникненню, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб (а.с.39-46).

Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 №1417 затверджено Правила пожежної безпеки в Україні, які зареєстровано в Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року за №252/26697, (далі - Правила №1417), які є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.

Підпунктом 2.5 пункту 2 розділу ІІІ Правил №1417 визначено, що у будинках, крім будинків V ступеня вогнестійкості, дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) повинні оброблятися засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності.

Відповідно до пункту 16 розділу ІІ Правил №1417 визначено, що посадові особи та працівники проходять навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року № 444 Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях .

Відповідно до підпункту 1.2 пункту 1 розділу V Правил №1417 визначено, що будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту .

Відповідно до підпункту 2.3 пункту 2 розділу ІІІ Правил №1417 визначено, що під час експлуатації об`єкта не допускається знижувати клас вогнестійкості елементів заповнення прорізів у протипожежних перешкодах.

Протипожежні двері, ворота, вікна, люки, клапани, завіси (екрани) у протипожежних перешкодах повинні утримуватися у справному стані. Не допускається встановлювати будь-які пристрої, предмети тощо, що перешкоджають їх зачиненню.

Відповідно до підпункту 2.16 пункту 2 розділу ІІІ Правил №1417 у разі необхідності встановлення на вікнах приміщень, де перебувають люди, ґрат останні повинні розкриватися, розсуватися або зніматися. Під час перебування в цих приміщеннях людей ґрати мають бути відчинені (зняті). Установлювати глухі ґрати дозволяється у квартирах, банках, касах, складах, коморах, кімнатах для зберігання зброї і боєприпасів, а також на інших приміщеннях, розрахованих на одночасне перебування до 50 осіб (крім навчальних закладів), та в інших випадках, передбачених нормами і правилами, затвердженими в установленому порядку.

Відповідно до підпункту 2 пункту 2.2 глави 2 розділу V Правил №1417 кожен пожежний кран-комплект має бути укомплектований пожежним рукавом однакового з ним діаметра та стволом, кнопкою дистанційного запуску пожежних насосів (за наявності таких насосів), а також важелем для полегшення відкривання вентиля. Елементи з`єднання пожежного крана, рукавів та ручного пожежного ствола мають бути однотипними.

Відповідно до підпункту 3 пункту 2.2 глави 2 розділу V Правил №1417 пожежний плоскоскладальний рукав необхідно утримувати сухим, складеним в гармошку або подвійну скатку, приєднаним до крана та ствола і не рідше одного разу на шість місяців розгортати та згортати наново.

Відповідно до підпункту 9 пункту 2.2 глави 2 розділу V Правил №1417 пожежні кран-комплекти не рідше одного разу на рік підлягають технічному обслуговуванню і перевірці на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування. Пожежні кран-комплекти повинні постійно бути справними і доступними для використання.

Відповідно до абзацу третього, четвертого, чотирнадцятого пункту 2.37 глави 2 розділу IIІ Правил №1417 не допускається: захаращувати шляхи евакуації меблями, обладнанням, різними матеріалами; забивати, заварювати, замикати на замки, болтові з`єднання та інші запори, що важко відчиняються зсередини, двері на шляхах евакуації та евакуаційних виходах; знімати пристрої для самозачинення дверей сходових кліток, коридорів, холів, тамбурів, а також фіксувати самозакривні двері у відчиненому положенні.

Згідно абзацу першого, другого пункту 5 розділу IІ Правил №1417 На об`єктах з постійним або тимчасовим перебуванням на них 100 і більше осіб або таких, що мають хоча б одне окреме приміщення із одночасним перебуванням 50 і більше осіб, у будинках та спорудах (крім житлових будинків), котрі мають два поверхи і більше, у разі одночасного перебування на поверсі більше 25 осіб, а для одноповерхових - більше 50 осіб, мають бути розроблені і вивішені на видимих місцях плани (схеми) евакуації людей на випадок пожежі.

На об`єктах з постійним або тимчасовим перебуванням на них 100 і більше осіб або таких, що мають хоча б одне окреме приміщення з одночасним перебуванням 50 і більше осіб, які є навчальними (у тому числі дошкільними) закладами, закладами охорони здоров`я із стаціонаром, будинками для людей похилого віку та інвалідів, санаторіями і закладами відпочинку, розважальними, культурно-освітніми та видовищними закладами, критими спортивними будинками і спорудами, готелями, мотелями, кемпінгами, торговими підприємствами та іншими аналогічними за призначенням об`єктами з масовим перебуванням людей, на доповнення до схематичного плану евакуації повинна бути розроблена та затверджена керівником інструкція, що визначає дії персоналу щодо забезпечення безпечної та швидкої евакуації людей, за якою не рідше одного разу на півроку мають проводитися практичні тренування всіх задіяних працівників. Для об`єктів, у яких передбачається перебування людей уночі, інструкції повинні передбачати також дії у нічний час.

Суд враховує, що виявлені порушення у своїй сукупності можуть призвести до виникнення пожежі, не дозволять вчасно її ліквідувати, призведуть до її стрімкого розвитку та потенційно загрожують життю і здоров`ю людей.

Згідно зі ст. 51, 55 Кодексу цивільного захисту забезпечення техногенної та пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на їх власників та/або керівників.

Крім цього, суд наголошує на тому, що відповідач не надав доказів повного усунення порушень, відображених у Акті №150 від 24.12.2019 року.

З огляду на вказане, суд дійшов висновку, що належних, допустимих та достовірних доказів усунення, викладених в акті перевірки істотних порушень, відповідачем, станом на дату прийняття рішення у справі, до суду не подано.

Системний аналіз правових норм свідчить на користь висновку, що право заборони експлуатації будівлі виникає у разі виявлення під час перевірки порушень вимог законодавства з пожежної та техногенної безпеки, що створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Суд погоджується із доводами позивача про те, що існування хоча б одного істотного порушення, що створює загрозу життю та/або здоров`ю людей є самостійною підставою для застосування заходів реагування.

Відповідності до п. 26 ч. 1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України небезпечним чинником є складова частина небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини.

Отже, законодавець пов`язує настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.

Як свідчить зміст позовної заяви та доданих до неї документів, застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення роботи, а саме заборона подальшої експлуатації будівлі Парасковіївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Соледарської міської ради Донецької області, яка знаходяться за адресою: Донецька область, Бахмутський район, с. Парасковіївка, вул. Шкільна, 2, є заходом, направленим на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Відповідно до статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Суд звертає увагу сторін, що поняття загроза життю та/або здоров`ю людини є оціночним поняттям, який лежить у сфері захисту населення, територій, навколишнього природного середовища та майна, функція контролю (нагляду) за якими, зокрема, покладена на позивача, посадові особи якого володіють спеціальними знаннями у цій сфері.

Зазначена позиція суду неодноразово була викладена в рішеннях Верховного Суду, а саме К/9901/24269/19, К/9901/30775/19 та ін.

Частиною першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Положеннями статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

З огляду на викладене, враховуючи, що відповідачем докази усунення порушень в повному обсязі, вказаних в акті перевірки №150 від 24.12.2019 року, до суду не подано, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та їх задоволення.

Суд зазначає, що згідно із ч.2 ст.5 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 №877-V відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

Відповідно до ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати, понесені позивачем, з відповідача не стягуються.

Керуючись статтями 6-9, 32, 77, 90, 139, 241-246, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (код ЄДРПОУ: 38652962, місцезнаходження: 87547, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Митрополитська, буд. 175) до Парасковіївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Соледарської міської ради Донецької області (код ЄДРПОУ: 25708266, місцезнаходження: 84536, Донецька область, Бахмутський район, с. Парасковіївка, вул. Шкільна, 2), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог Управління освіти Соледарської міської ради (ЄДРПОУ 41225596, 84545, Донецька область, м. Соледар, вул. Паркова, 3а,) про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єкту - задовольнити.

Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) Парасковіївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Соледарської міської ради Донецької області, яка знаходиться за адресою: 84536, Донецька область, Бахмутський район, с. Парасковіївка, вул. Шкільна, 2.

Рішення прийнято, складено у повному обсязі та підписане 08 травня 2020 року.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строки апеляційного оскарження продовжуються на строк дії такого карантину.

Апеляційна скарга згідно положень статті 297 КАС України подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Донецький окружний адміністративний суд.

Суддя О.В. Троянова

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.05.2020
Оприлюднено12.05.2020
Номер документу89133515
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/1531/20-а

Рішення від 08.05.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Троянова О.В.

Ухвала від 25.03.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Троянова О.В.

Ухвала від 04.03.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Троянова О.В.

Ухвала від 14.02.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Троянова О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні