Рішення
від 05.05.2020 по справі 260/737/20
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

05 травня 2020 року м. Ужгород№ 260/737/20 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Гебеш С.А.

при секретарі судових засідань - Жирош С.Ю.

та осіб, що беруть участь у справі:

представника позивача - Кобзар С.П,

представник відповідача - не з`явився;

представник третьої особи - не з`явився;

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою Керівника Берегівської місцевої прокуратури Закарпатської області радника юстиції Жилкіна Володимира Володимировича до Четфалівської сільської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, третя особа - Четфалівський дошкільний навчальний заклад Берегівського району Закарпатської області , -

В С Т А Н О В И В:

Керівник Берегівської місцевої прокуратури Закарпатської області радник юстиції Жилкін ОСОБА_1 Володимирович звернувся до Закарпатського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Четфалівської сільської ради, третя особа - Четфалівський дошкільний навчальний заклад Берегівського району Закарпатської області згідно якого просив суд: 1. Визнати бездіяльність Четфалвівської сільської ради Берегівського району Закарпатської області щодо тривалого не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться Четфалвівський дошкільний навчальний заклад Берегівського району Закарпатської області протиправною та зобов`язати Четфалвівську сільську раду Берегівського району Закарпатської області вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, площею 0,21 га, на якій знаходиться Четфалвівський дошкільний навчальний заклад Берегівського району Закарпатської області, який розташований за адресою: с.Четфалва, вул. Петефі, 19, Берегівський район, Закарпатська область; 2. Судовий збір стягнути з Четфалвівської сільської ради Берегівського району Закарпатської області на користь прокуратури Закарпатської області на розрахунковий рахунок № НОМЕР_1 , ДКС України, МФО 820172.

Свої позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що Берегівською місцевою прокуратурою Закарпатської області встановлено, що у користуванні Комунальної організації (установа, заклад) Четфалвівський дошкільний навчальний заклад Берегівського району Закарпатської області (далі - Четфалвівський ДНЗ) перебуває земельна ділянка площею 0.21 га. яка розташована по вул. Петефі,19 в с. Четфалфа Берегівського район Закарпатської області.

Виходячи з ващевикладеного, Четфалвівською сільською радою з 04.12.2002 року ніяких дій спрямованих па виготовлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, яка розташована під Четфалвівським ДНЗ не проводилося, що свідчить про повчу бездіяльність засновника закладу ( п. 2 Статуту).

За приписами п. 5 ч. 1 ст. 123 Земельного кодексу України земельні ділянки державної та комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна, що перебувають у державній чи комунальній власності, передаються особам, зазначеним у пункті "а" частини другої статті 92 цього Кодексу, лише на праві постійного користування.

У частині 3 ст. 22 Закону України Про освіту передбачено, що заклад освіти залежно від засновника може діяти як державний, комунальний, приватний чи корпоративний.

З урахуванням викладеного, земельна ділянка, якою користується Четфалвівський дошкільний навчальний заклад має перебувати у нього на праві постійного користування.

Згідно ст.ст. 124, 125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Однак, в порушення вимог земельного законодавства та положень Закону України Про освіту , правовстановлюючі документи на земельну ділянку, яку використовує ДНЗ не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено, у зв`язку з чим, позивач звернувся до суду за захистом порушених прав.

Представник позивача в судовому засіданні заявлені позовні вимоги підтримала з підстав наведених у позовній заяві та просила суд даний адміністративний позов задовольнити повністю.

Представник відповідача будучи належним чином повідомленим про дату, час та місце судового засідання в судове засідання, правом надання відзиву в порядку ст. 162 Кас України не скористався, однак надіслав на адресу суду 22.04.2020 року заяву про розгляд справи за відсутності представника відповідача в порядку ст. 194 КАС України.

Відповідно до ч. 6 ст. 162 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Представник третьої особи будучи належним чином повідомленим про дату, час та місце судового засідання в судове засідання, однак надіслав на адресу суду 04.05.2020 року заяву про розгляд справи за відсутності представника третьої особи в порядку ст. 194 КАС України.

Дослідивши матеріали справи , всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, заслухавши думку представника позивача з приводу даної позовної заяви, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про задоволення адміністративного позову, виходячи з наступного.

Як встановлено судом в ході судового розгляду та вбачається із матеріалів даної адміністративної справи, Берегівською місцевою прокуратурою у межах наданого, згідно з ч. 4 ст. 23 Закону України Про прокуратуру , права витребувати за письмовим запитом, ознайомлюватися та безоплатно отримувати копії документів і матеріалів органів місцевого самоврядування та комунальних установ, вивчено інформацію Четфалвівської сільської ради від 17.02.2020 року №35/02-06 в якій зазначено, що сільською радою не приймалися рішення щодо виготовлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під Четфалвівським ДНЗ, на даний час у Четфалвівському ДНЗ, який розташований в АДРЕСА_1 . Четфалва, вул. Петефі,19, відсутні правовстановлюючі документи на земельну ділянку, на якій розташований дошкільний навчальний заклад.

Берегівською місцевою прокуратурою Закарпатської області встановлено, що у користуванні Комунальної організації (установа, заклад) Четфалвівський дошкільний навчальний заклад Берегівського району Закарпатської області (далі - Четфалвівський ДНЗ) перебуває земельна ділянка площею 0.21 га. яка розташована по АДРЕСА_2 . Петефі,19 в с. Четфалфа Берегівського району Закарпатської області.

Виходячи з вищевикладеного, Четфалвівською сільською радою з 04.12.2002 року ніяких дій спрямованих па виготовлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, яка розташована під Четфалвівським ДНЗ не проводилося, що свідчить про повчу бездіяльність засновника закладу ( п. 2 Статуту).

Відповідно до п. 2 розділу І Статуту Четфалвівського дошкільного навчального закладу Берегівського району Закарпатської області, затвердженого завідуючим відділом освіти Берегівської РДА Медвідь С.В. 04.12.2002 року, засновником дошкільного навчального закладу с.Четфалвівська сільська Рада народних депутатів. Засновник здійснює фінансування дошкільного навчального закладу, його матеріальне забезпечення, надає необхідні будівлі з обладнанням та матеріалами, організовує ремонт і будівництво приміщень, їх господарське обслуговування, харчування та медичне обслуговування дітей.

Як вбачається з п.4 розділу І Статуту, до повноважень дошкільного навчального закладу віднесено: задоволення потреб громадян відповідної території в здобутті дошкільної освіти, забезпеченні відповідності рівня дошкільної освіти вимогам Базового компонента дошкільної освіти, створенні безпечних та нешкідливих умов розвитку , вихованні та навчанні дітей, режиму роботи, умов для фізичного розвитку та зміцнення здоров`я дітей відповідно до санітарно-гігієнічних вимог, забезпечення їх дотримання, здійснення соціально- педагогічного патронату, взаємодії з сім`єю, поширення серед батьків психолого-педагогічних та фізіологічних знань про дітей дошкільного віку.

Юридична адреса дошкільного навчального закладу: Закарпатська область, Берегівський район, с. Четфалва, вул. Петефі,19.

Згідно з положеннями п. 5 розділу І Статуту, навчальний заклад є юридичною особою, має печатку зі своїм найменуванням та штамп.

Відповідно до п.32 розділу VI Статуту, керівництво дошкільним навчальним закладом здійснює його завідуючий, який призначається і звільняється відповідним органом управління освітою (відділом осві їи).

Пунктом 43 розділу IX Статуту передбачено, що утримання та розвиток матеріально - технічної бази дошкільного навчального закладу фінансуються за рахунок коштів засновника.

До джерел фінансування дошкільного навчального закладу віднесено кошти засновника, відповідних бюджетів, батьків, добровільні пожертвування і цільові внески фізичних і юридичних осіб, інші кошти, не заборонені законодавством України.

Згідно з п. 45 розділу IX Статуту, майно дошкільного навчального закладу (будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання та ін.) належить йому на правах, визначених Законом України 1 Іро дошкільну освіту та іншими нормативно-правовими актами.

Пунктом 1 рішення 27-ї сесії 7 скликання від 22.12.2017 року №283 передано дошкільний навчальний заклад с.Четфалва на фінансування, в управління та безпосереднє підпорядкування з правом балансоутримування до відділу освіти, молоді та спорту Берегівської районної державної адміністрації.

Відповідно до п.7 ст. 1 Закону України Про освіту засновник закладу освіти - орган державної влади від імені держави, відповідна рада від імені територіальної громади (громад), фізична та/ або юридична особа, рішенням та за рахунок майна яких засновано заклад освіти або які в інший спосіб відповідно до законодавства набули прав і обов`язків засновника.

Матеріально-технічна база навчальних закладів та установ, організацій, підприємств системи освіти, у тому числі загальноосвітніх та дошкільних, відповідно ст. 38 Закону України Про дошкільну освіту включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інші цінності. Майно навчальних закладів та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених чинним законодавством.

Відповідно до ч. 2 ст. 80 Закону України Про освіту порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.

За приписами п. 5 ч. 1 ст. 123 Земельного кодексу України земельні ділянки державної та комунальної власності, на яких розташовані будівлі, спору ди, інші об`єкти нерухомого майна, що перебувають у державній чи комунальній власності, передаються особам, зазначеним у пункті "а" частини другої статті 92 цього Кодексу, лише на праві постійного користування.

У частині 3 ст. 22 Закону України Про освіту передбачено, що заклад освіти залежно від засновника може діяти як державний, комунальний, приватний чи корпоративний.

З урахуванням викладеного, земельна ділянка, якою користується Четфалвівський дошкільний навчальний заклад має перебувати у нього на праві постійного користування.

Згідно ст.ст. 124, 125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Однак, в порушення вимог земельного законодавства та положень Закону України Про освіту , правовстановлюючі документи на земельну ділянку, яку використовує ДНЗ не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено.

Відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під дошкільним навчальним закладом створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування закладу та навчального процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.

З огляду на наведене вказані порушення свідчать про допущену бездіяльність з боку засновника ДНЗ - Четфалвівської сільської ради Берегівського району Закарпатської області.

Відповідно змісту ч. 2 ст. 19 Конституції України, ч. З ст. 24 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, та керуються у своїй у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, кабінету Міністрів України.

Статтею 25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до ст. 32 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: власні (самоврядні) повноваження щодо управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення.

Статтею 33 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачені повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері регулювання земельних відносин, а саме: власні - 1) підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо встановлення ставки земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, вилучення (викупу), а також надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад; та делеговані - 1) здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, 8) підготовка висновків щодо надання або вилучення в установленому законом порядку земельних ділянок, що проводиться органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування; 9) організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою; 10) здійснення контролю за впровадженням заходів, передбачених документацією із землеустрою.

Приписами п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Статтею 12 Земельного кодексу України визначені повноваження сільських, селищних міських рад у галузі земельних відносин, до яких віднесено розпорядження землями територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності та інші.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної та комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Відповідно до ст. 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для усіх потреб.

Порядок надання земельних ділянок комунальної власності у користування визначений сг. 123 Земельного кодексу України.

Відповідно до ст. 92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння та користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній та комунальній власності без встановлення строку.

Згідно ст. 126 Земельного кодексу України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України 1 Іро державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

Частинами 1, 3 ст. З Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень встановлено, що державна реєстрація прав є обов`язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.

Права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до вимог цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Проте, в порушення вказаних норм законодавства до тепер правовстановлюючі документи на земельну ділянку під ДНЗ не оформлені.

Відповідно до ч. 2 ст. 5 Закону України Про освіту державну політику у сфері освіти визначає Верховна Рада України, а реалізують Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки, інші центральні органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.

Положеннями ч. 3 ст. 66 Закону України Про освіту передбачено, що сільські, селищні ради відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти на відповідній території, мають право засновувати заклади освіти, реорганізовувати і ліквідовувати їх, забезпечують їх діяльність та розвиток.

Згідно з ч. 2 ст. 19 Закону України Про дошкільну освіту органи місцевого самоврядування в системі дошкільної освіти в межах їх компетенції: забезпечують реалізацію державної політики у сфері дошкільної освіти на відповідній території; контролюють додержання вимог законів та інших нормативно-правових актів у сфері дошкільної освіти.

Таким чином, Четфалвівська сільська рада, є суб`єктом, який здійснює управління ДНЗ, відповідає за його матеріально - технічне забезпечення, виконує повноваження у земельній сфері щодо надання земельних ділянок \ користування, здійснює контроль за додержанням земельного законодавства га законодавства в галузі освіти, не виконала покладені на неї вищезазначеними нормами повноваження, не вжила необхідних дій для оформлення права постійного користування земельною ділянкою, на якій знаходиться ДНЗ, допускаючи протиправну бездіяльність.

Санітарним регламентом для дошкільних навчальних закладів, затвердженого Наказом Міністерства охорони здоров`я України 24.03.2016 № 234, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 14.04.2016 за № 563/28693, визначено певні вимоги до облаштування дошкільного закладу.

Так, п. 2 розділу 1 Санітарного регламенту визначено, що використання території, будівель, приміщень, споруд, обладнання дошкільних навчальних закладів іншими юридичними та фізичними особами з метою, що не пов`язана з навчально-виховним процесом та життєдіяльністю дітей, забороняється.

Відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться дошкільний навчальний заклад, створює передумови до зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування дошкільного закладу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.

У зв`язку із цим, діяльність навчального закладу підлягає приведенню у відповідність до законодавства.

Крім того, наявність акту на право постійного користування земельною ділянкою дозволить покращити роботу дошкільного закладу, привести її до вимог діючого законодавства.

Оскільки, сільською радою упродовж тривалого часу не здійснено належних та достатніх дій і заходів щодо оформлення права постійного користування земельною ділянкою, на якій знаходиться ДНЗ, вказане питання підлягає вирішенню судом.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Згідно ч. 1 ст. 72 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. При цьому, враховуючи принципи адміністративного судочинства щодо захисту інтересів осіб від порушень з боку органів державної влади та з огляду на положення ст. 77 КАС України, обов`язок доказування покладається в даному випадку на позивача. Берегівською місцевою прокуратурою Закарпатської області доведено правомірність звернення до суду з позовом та наявність підстав для зобов`язання Четфалвівської сільської ради Берегівського району Закарпатської області вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, площею 0,21 га, на якій знаходиться Четфалвівський дошкільний навчальний заклад Берегівського району Закарпатської області, який розташований за адресою: с.Четфалва, вул. Петефі, 19, Берегівський район, Закарпатська область, за наведених обставин позовні вимоги підтверджені дослідженими судом належними і допустимими доказами, в зв`язку з чим позов підлягає до задоволення повністю.

Згідно вимог ч.2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз, а оскільки такі судові витрати у відповідача відсутні, судові витрати не стягуються та за рахунок бюджету та не компенсуються.

Враховуючи вищевикладене та керуючись ст. ст. 5, 19, 47, 77, 78, 139, 243, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Керівника Берегівської місцевої прокуратури Закарпатської області радника юстиції Жилкіна Володимира Володимировича (вул. І. Сечені, буд. 15,м. Берегово,Берегівський район, Закарпатська область,90200) до Четфалівської сільської ради (вул. Петефі, буд. 92,с. Четфалва,Берегівський район, Закарпатська область,90262, код ЄДРПОУ - 22111881) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії третя особа - Четфалівський дошкільний навчальний заклад Берегівського району Закарпатської області ( вул. Петефі, буд. 19,с. Четфалва,Берегівський район, Закарпатська область,90262, код ЄДРПОУ - 26394982 ) - здовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Четфалвівської сільської ради Берегівського району Закарпатської області Четфалівської сільської ради (вул. Петефі, буд. 92,с. Четфалва,Берегівський район, Закарпатська область,90262, код ЄДРПОУ - 22111881) щодо тривалого не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться Четфалвівський дошкільний навчальний заклад Берегівського району Закарпатської області.

Зобов`язати Четфалвівську сільську раду Берегівського району Закарпатської області (вул. Петефі, буд. 92,с. Четфалва,Берегівський район, Закарпатська область,90262, код ЄДРПОУ - 22111881) вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, площею 0,21 га, на якій знаходиться Четфалвівський дошкільний навчальний заклад Берегівського району Закарпатської області, який розташований за адресою: с.Четфалва, вул. Петефі, 19, Берегівський район, Закарпатська область.

Судові витрати розподілу не підлягають.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене до Восьмого апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

В разі подання апеляційної скарги на рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення виготовлено та підписано судом 08.05.2020 року.

СуддяС.А. Гебеш

СудЗакарпатський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.05.2020
Оприлюднено09.05.2020
Номер документу89133824
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —260/737/20

Рішення від 05.05.2020

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Гебеш С.А.

Ухвала від 31.03.2020

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Гебеш С.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні