ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
12 травня 2020 року Справа № 280/1044/20 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Стрельнікової Н.В. розглянув у судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження (в порядку письмового провадження) адміністративну справу
за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Запорізькій області
до Відділу освіти, молоді та спорту Михайлівської районної державної адміністрації Запорізької області
про стягнення капіталізованих платежів, -
ВСТАНОВИВ:
Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Запорізькій області (далі - позивач) звернулося до Запорізького окружного адміністративного суду із позовом до Відділу освіти, молоді та спорту Михайлівської районної державної адміністрації Запорізької області, в якому позивач просить суд:
-стягнути з відповідача на користь позивача суму капіталізованих платежів в розмірі 715 435,76 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що в Управлінні виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Запорізькій області на обліку перебуває ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , які постраждали від умов виробництва. Роботодавцем і страхувальником є Відділ освіти, молоді та спорту Михайлівської районної державної адміністрації Запорізької області. Отже виникла потреба в капіталізації коштів для відшкодування шкоди, що завданої умовами виробництва ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , в сумі 715435,76 грн., що підтверджується відповідним розрахунком потреби в капіталізації коштів. Просить задовольнити позов.
Відповідачем на виконання ухвали про відкриття провадження у справі не надано відзиву на позовну заяву.
Ухвалою судді від 24.02.2020 відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання.
Згідно із пунктом 10 ч. 1 ст. 4 КАС України, письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом.
На підставі приписів ч.4 ст.229 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.
Розглянувши наявні матеріали та фактичні обставини справи, дослідивши і оцінивши надані докази в їх сукупності, суд з`ясував наступне.
В управлінні виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Запорізькій області на обліку перебуває ОСОБА_1 (яка на момент нещасного випадку мала прізвище ОСОБА_3 , вказане підтверджується свідоцтвом про шлюб від 01.08.2012 серії НОМЕР_1 ), яка працюючи у Тимошивській загальноосвітній школі І-ІІІ ст. Районного відділу освіти Михайлівської райдержадміністрації на посаді двірник, постраждала від нещасного випадку на виробництві, що стався 29.09.2002 о 13 год. 30 хв., про що складено Акт №1 про нещасний випадок, пов`язаний з виробництвом (а.с.18-19).
15.03.2019 Постановою позивача Про призначення потерпілому перерахованої щомісячної страхової виплати відповідно до частини другої статті 37 постановлено: призначити потерпілій ОСОБА_1 перераховану щомісячну страхову виплату в розмірі 1848,15 грн.; виплати провадити з 01.03.2019 безстроково (а.с.15).
Доказів скасування цієї Постанови відповідач до суду не надав.
Також перебуває у відповідача на обліку ОСОБА_2 , який працював у відділі освіти Михайлівської районної державної адміністрації Запорізької області структурного підрозділу держаної адміністрації і підпорядковується голові державної адміністрації та управлінню освіти і науки обласної державної адміністрації на посаді електрогазозварник, постраждав від нещасного випадку на виробництві навчально-виховного комплексу І-ІІ ступенів, що стався 30.08.2010 о 13 год. 30 хв. про що складено Акт №7 про нещасний випадок, пов`язаний з виробництвом (а.с.26-29).
15.03.2019 Постановою позивача Про призначення потерпілому перерахованої щомісячної страхової виплати відповідно до частини другої статті 37 постановлено: призначити потерпілому ОСОБА_2 перераховану щомісячну страхову виплату в розмірі 2016,00 грн.; виплати провадити з 01.03.2019 безстроково (а.с.20).
Позивачем направлено голові комісії з припинення (ліквідатору) Відділу освіти, молоді та спорту Михайлівської районної державної адміністрації Запорізької області заяву про грошові вимоги (№10-5148 від 27.12.2019), в якій запропоновано добровільно сплатити суму капіталізованих платежів у розмірі 715435,76 грн. (а.с.34-36).
Разом із заявою надано Розрахунок потреби в капіталізації коштів Відділ освіти, молоді Михайлівської районної Державної адміністрації Запорізької області для розрахунку з потерпілими на виробництві станом на 02.12.2019 (а.с.12).
Зауважень щодо вказаного Розрахунку відповідач до суду не надав.
Позивач надав до суду документи, отримані від Державної служби статистики України, щодо смертності та середньої очікуваної тривалості життя чоловіків та жінок у 2018 році, які були використані при складанні наведеного Розрахунку потреби в капіталізації коштів для розрахунку з потерпілим на виробництві (а.с.30-33).
Відповідачем не надано суду доказів щодо сплати зазначеної заборгованості.
Суд, дослідивши матеріали справи, оцінивши надані докази, їх достатність і взаємний зв`язок у сукупності, дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 112 Цивільного кодексу України у разі ліквідації платоспроможної юридичної особи вимоги її кредиторів задовольняються у першу чергу щодо відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, та вимоги кредиторів, забезпечені заставою чи іншим способом.
Частиною 2 статті 1205 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі ліквідації юридичної особи платежі, належні потерпілому або особам, визначеним статтею 1200 цього Кодексу, мають бути капіталізовані для виплати їх потерпілому або цим особам у порядку, встановленому законом або іншим нормативно-правовим актом. У разі відсутності в юридичної особи, що ліквідується, коштів для капіталізації платежів, які підлягають сплаті, обов`язок щодо їх капіталізації покладається на ліквідаційну комісію на підставі рішення суду за позовом потерпілого.
Згідно з ч. 2 ст. 96 Цивільного кодексу України юридична особа відповідає за своїми зобов`язаннями усім належним їй майном.
Спірні правовідносини регулюються положеннями Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" №1105-ХІV (далі - Закон №1105-ХІV) та Порядком капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов`язань підприємства-банкрута перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров`ю, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 06.05.2000 за №765 (далі - Порядок № 765).
Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я, визначено Законом №1105-ХІV.
Основними принципами соціального страхування, зокрема, є: державна гарантія реалізації застрахованими особами своїх прав; обов`язковість фінансування Фондом витрат, пов`язаних із наданням матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг, в обсягах, передбачених цим Законом; відповідальність роботодавців та Фонду за реалізацію права застрахованої особи на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за цим Законом.
Як передбачено п. 2, п. 10 ч. 1 ст. 3 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування , соціальне страхування здійснюється за принципами: обов`язковості страхування осіб відповідно до видів соціального страхування та можливості добровільності страхування у випадках, передбачених законом; відповідальності роботодавців та Фонду за реалізацію права застрахованої особи на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за цим Законом.
Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом (ч.1 ст.4 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування ).
Відповідно до п. 5 ч. 1 ст. 11 Закону №1105-ХІV джерелами формування коштів Фонду, крім іншого, є капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Згідно з п. 1 ч. 2 ст. 15 Закону №1105-ХІV роботодавець зобов`язаний надавати та оплачувати застрахованим особам у разі настання страхового випадку відповідний вид матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг згідно із цим Законом.
Відповідно до ч. 2 ст. 37 Закону №1105-ХІV перерахування сум щомісячних страхових виплат провадиться також у разі зростання у попередньому календарному році середньої заробітної плати. Таке перерахування провадиться з 1 березня наступного року відповідно до коефіцієнта, затвердженого Кабінетом Міністрів України на підставі даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики.
Таким чином, наведеними нормами Закону №1105-ХІV передбачено обов`язок страхувальника проводити капіталізацію для продовження страхових виплат особам, потерпілим на підприємстві, протягом їх життя.
Постановою Кабінету Міністрів України від 06.05.2000 №765 затверджено Порядок капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов`язань суб`єкта підприємницької діяльності - банкрута перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров`ю (що був чинний на момент виникнення спірних правовідносин, пред`явлення вимог, далі - Порядок №765), відповідно до якого здійснюється капіталізація платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов`язань суб`єкта підприємницької діяльності - банкрута відшкодувати шкоду, заподіяну життю і здоров`ю громадян, у тому числі застрахованих у Фонді соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань (далі - Фонд).
Відповідно до абазу 2 п. 1 Порядку №765, капіталізація платежів здійснюється щодо кожної особи з урахуванням заборгованості за попередні роки та необхідності виплати майбутніх платежів. Під час розрахунку сум цих платежів повинні враховуватися заробітна плата потерпілого, відсоток втрати професійної працездатності, витрати по догляду за потерпілим, на реабілітацію, протезування, придбання транспортних засобів та види соціальної допомоги відповідно до медичного висновку, необхідність сплати одноразової допомоги у зв`язку з травмою або професійним захворюванням, які можуть призвести до смерті потерпілого, а також інших виплат, передбачених законодавством.
Згідно п. 3 Порядку №765, капіталізація платежів, передбачених підпунктами 1 - 5 пункту 2 цього Порядку, розраховується на період, що визначається як різниця між середньою тривалістю життя для чоловіків і жінок у країні та їх віком на момент здійснення капіталізації.
Пунктом 4 Порядку №765 передбачено, що до суми платежів, що підлягають капіталізації, включається заборгованість суб`єкта підприємницької діяльності - банкрута з виплат, пов`язаних з його зобов`язаннями відшкодувати шкоду, заподіяну життю і здоров`ю громадян, а саме суми одноразової допомоги, щомісячних виплат втраченого заробітку, витрат по догляду за потерпілим та виплат за листками непрацездатності.
Таким чином, наведеними нормами законодавства передбачено обов`язок страхувальника проводити капіталізацію для продовження страхових виплат особам, потерпілим на підприємстві, протягом їх життя.
Суд вважає, що приписи Цивільного кодексу України, Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування , Порядку капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов`язань суб`єкта підприємницької діяльності - банкрута перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров`ю щодо капіталізації платежів поширюються на всі випадки ліквідації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
Отже, враховуючи викладене, суд вважає правомірним проведення капіталізації платежів для продовження страхових виплат ОСОБА_1 (яка на момент нещасного випадку мала прізвище ОСОБА_3 ) та ОСОБА_2 , а також, на думку суду, позивачем обґрунтовано розраховано суму капіталізації платежів страхових виплат, яка підлягає стягненню, в розмірі 715435,76 грн.
На дату розгляду справи, сума капіталізованих платежів у розмірі 715435,76 грн. відповідачем не сплачена, доказів протилежного суду не надано.
За таких обставин, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Запорізькій області про стягнення капіталізованих платежів підлягають задоволенню.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України, судові витрати з відповідача не стягуються.
Керуючись статтями 2, 77, 139, 241, 243-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Запорізькій області (69005, м.Запоріжжя, вул. Сєдова, буд. 12, код ЄДРПОУ 41320207) до Відділу освіти, молоді та спорту Михайлівської районної державної адміністрації Запорізької області (72002, Запорізька область, Михайлівський район, смт. Михайлівка, вул. Центральна, буд. 36, код ЄДРПОУ 02136368) про стягнення капіталізованих платежів - задовольнити повністю.
Стягнути з Відділу освіти, молоді та спорту Михайлівської районної державної адміністрації Запорізької області на користь Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Запорізькій області суму капіталізованих платежів в розмірі 715435,76 грн. (сімсот п`ятнадцять тисяч чотириста тридцять п`ять гривень 76 коп.).
Відповідно до статті 255 КАС України рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до частини 1 статті 295 КАС України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 частини 1 Перехідних положень КАС України рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги, з подачею її копії відповідно до кількості осіб, які беруть участь у справі.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Відповідно до абзацу 1 пункту 3 розділу VI "Прикінцеві положення" КАС України під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строк, визначений ст.295 КАС України, а також інші процесуальні строки щодо апеляційного оскарження, продовжуються на строк дії такого карантину.
Суддя Н.В.Стрельнікова
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.05.2020 |
Оприлюднено | 12.05.2020 |
Номер документу | 89157760 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Стрельнікова Наталя Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Стрельнікова Наталя Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Стрельнікова Наталя Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Стрельнікова Наталя Вікторівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні