МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
12 травня 2020 р. № 400/4698/19 м. Миколаїв
Миколаївський окружний адміністративний суд у складі судді Гордієнко Т. О. розглянув у письмовому провадженні адміністративну справу
за позовом:ОСОБА_1 , АДРЕСА_1
до відповідача:Новопетрівського сільського голови Ревти Ніни Степанівни, вул. Центральна, 44, с. Новопетрівське, Новоодеський район, Миколаївська область, 56650 Новопетрівської сільської ради, вул. Центральна, 44, с. Новопетрівське, Новоодеський район, Миколаївська область, 56650
про:визнання дій та бездіяльності протиправними; визнання нечинними та скасування рішення від від 24.09.2019 р. № 5, розпорядження від 09.09.2019 р. № 26-р, розпорядження від 19.09.2019 р. № 27-р в частині,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом до Новопетрівського селищного голови Ревти Ніни Степанівни, Новопетрівської сільської ради про:
- визнання протиправним бездіяльність Новопетрівського сільського голови Ревти Ніни Степанівни щодо незабезпечення у с. Новопетрівське громадських обговорень про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад,
- визнання протиправним схвалення Новопетрівською сільською радою 7-го скликання приєднання до Костянтинівської ОТГ та делегування голови Новопетрівської сільської ради Ревти Ніни Степанівни представляти інтереси Новопетрівської сільської ради на сесії Миколаївської обласної ради без врахування думки територіальної громади,
- визнання нечинним та скасування рішення 33-ї позачергової сесії Новопетровської сільської ради 7-го скликання № 5 Про затвердження результатів соціального опитування жителів Новопетрівської сільської ради щодо приєднання Новопетрівської сільської ради до Констянтинівської ОТГ та визначення адміністративного центру ОТГ Побужжя від 24.09.2019,
- визнання нечинним та скасування розпорядження Новопетрівського сільського голови № 26-р від 09.09.2019 Про проведення громадського обговорення проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад ,
- визнання нечинним та скасування розпорядження Новопетрівського сільського голови № 27-р від 19.09.2019 Про скликання позачергової сесії сільської ради в частині ІІ Винести на розгляд сесії питання Про підтримку створення Костянтинівської ОТГ у складі Новопетрівської, Себінської, Гур`ївської, Костянтинівської, Баловненської, Кандибінських сільських рад з адміністративним центром у с. Костянтинівка .
Позивач обґрунтовує позовні вимоги тим, що рішення Новопетрівської сільської ради № 21 не містить підпису сільського голови, що унеможливлює його виконання. Відповідно до Регламенту Новопетрівської сільської ради про скликання сесії сільський голова видає відповідне розпорядження, яке оприлюднюється за 10 днів до дня першого пленарного засідання сесії , а розпоряджання № 26-р Новопетрівського сільського голови від 09.09.2019 проведення слухань було призначено на 14.09.2019, без дотримання 10 днів на оповіщення членів територіальної громади. Протокол загальних зборів від 14.09.2019 підписали секретар сільради та голова, але не зазначено, яким розпорядчим документом зафіксовані їх повноваження, додані до протоколу списки учасників зборів не містять підписів, воявиявлення членів громади. Розпорядженням № 27-р від 19.09.2019 сільським головою винесене питання Про підтримку створення Костянтинівської ОТГ на 24.09.2019, не оприлюднив розпорядження голови села про скликання сесії та не дотримавшись строків оприлюднення, всупереч абз.1 ч.2 ст.7 ЗУ №157, не дотримавшись строків громадських обговорень. У спірному рішенні від 24.09.2019 Новопетрівська сільська рада умисно зазначила неправдиві відомості про те, що у громадському обговоренні брало участь 1006 осіб.
Відповідач надав суду відзив на позовну заяву, в якому просить відмовити у задоволенні позову, оскільки відповідач при прийнятті рішення від 24.09.2019, розпорядження від 19.09.2019, від 09.09.2019 діяв відповідно до вимог чинного законодавства.
Позивач надав суду заяву про розгляд справи в порядку письмового провадження.
Ухвалою від 27.02.2020 суд перейшов до розгляду справи за правилами загального позовного провадження та запропоновано позивачу надати відповідь на відзив, а відповідача заперечення.
Позивач своїм правом надання відповіді на відзив не скористався, тому суд ухвалою суду від 21.04.2020 закрив підготовче засідання та призначив справу до судового розгляду.
Справа розглядається в порядку письмового провадження за наявними в ній документами. Датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складання повного судового рішення (ч. 5 ст. 250 КАС України).
Дослідив докази, суд встановив:
Сільський голова Новопетрівської сільської ради 09.09.2019 приймає розпорядження № 26-р Про проведення громадського обговорення проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад , яким передбачено винести на громадське обговорення питання підтримки створення Костянтинівської ОТГ у складі Новопетрівської, Себінської, Гур`ївської, Костянтинівської, Баловненської, Кандибінської сільських рад з адміністративним центром у с. Костянтинівка. Провести громадські обговорення серед жителів Новопертівської сільської ради у формі громадських слухань 14.09.2019 о 10:00.
За наслідками проведення громадських обговорень було вирішено(протокол від 14.09.2019): -рекомендувати внести зміни до рішення обласної ради від 12.06.2015 № 3 Про схвалення перспективного плану формування територіальних громад Миколаївської області про розгляд питання щодо об`єднання територіальної громади Костянтинівської сільської ради Новоодеського району Миколаївської області з адміністративним центром в с. Костянтинівка. Створити ОТГ у складі Новопетрівська, Себінська, Костянтинівька, Баловненська, Гур`ївська, Кандибінська сільська ради з центром в с. Костянтинівка. Пропозицію обласної ради щодо об`єднання територіальної громади Гур`ївської сільської ради з адміністративним центром в с. Гур`ївка не підтримали.
19. 09.2019 сільський голова Ревта Н. прийняла розпорядження № 27-р Про скликання ХХХІІІ позачергової сесії сільської ради на 24.09.2019 о 13-00. Винесено на розгляд сесії питання: 1) Про підтримку створення Костянтинівської ОТГ, 2) Про внесення зміг до бюджету сільської ради на 2019. 3. Врегулювання земельних питань. Рішенням Новопетрівської сільської ради від 24 вересня 2019 № 5 ХХХІІІ позачергової сесії сільської ради сьомого скликання вирішено затвердити результати соціального опитування жителів Новопетрівської сільської ради щодо приєднання Новопертівської сільської ради до Костянтинівської ОТГ з адміністративним центром ОТГ Побужжя- с. Костянтинівка: загальна кількість осіб, яка взяла участь у дослідженні-1006, визначили центром майбутньої ОТГ-с.Костянтинівка-1002ос., визначили центром майбутньої ОТГ-с.Гур`ївка-1 ос., не визначились -3 ос. Доручено сільському голові Ревті Н.С представляти інтереси мешканців Новопетрівської сільської ради на позачерговій сесії Миколаївської обласної ради 10.10.2019.
Згідно зі статтею 140 Конституції України місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, установленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування - сільські, селищні, міські ради та їхні виконавчі органи.
Частиною другою статті 6 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21 травня 1997 року №280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР) територіальні громади в порядку, встановленому законом, можуть об`єднуватися в одну сільську, селищну, міську територіальну громаду, утворювати єдині органи місцевого самоврядування та обирати відповідно сільського, селищного, міського голову.
Відносини, що виникають у процесі добровільного об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст, а також добровільного приєднання до об`єднаних територіальних громад врегульовані Законом України Про добровільне об`єднання територіальних громад від 05 лютого 2015 року №157-VIII (далі - Закон №157-VIII).
Згідно з частиною першою статті 8 Закону №157-VIII об`єднана територіальна громада вважається утвореною за цим Законом з дня набрання чинності рішеннями всіх рад, що прийняли рішення про добровільне об`єднання територіальних громад, або з моменту набрання чинності рішенням про підтримку добровільного об`єднання територіальних громад на місцевому референдумі та за умови відповідності таких рішень висновку, передбаченому частиною четвертою статті 7 цього Закону.
Статтею 11 Закону №157-VIII передбачено, що перспективний план формування територій громад Автономної Республіки Крим, області розробляється Радою міністрів Автономної Республіки Крим, відповідною обласною державною адміністрацією згідно з методикою формування спроможних територіальних громад і охоплює всю територію Автономної Республіки Крим, області.
Методика формування спроможних територіальних громад розробляється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері територіальної організації влади, адміністративно-територіального устрою, розвитку місцевого самоврядування та затверджується Кабінетом Міністрів України.
Перспективний план формування територій громад Автономної Республіки Крим, області схвалюється відповідно Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласною радою за поданням Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідної обласної державної адміністрації та затверджується Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 08 квітня 2015 року №214 затверджено Методику формування спроможних територіальних громад (далі - Методика).
Відповідно до пункту 1 Методики ця Методика визначає механізм та умови формування спроможних територіальних громад, а також порядок розроблення і схвалення перспективного плану формування територій громад Автономної Республіки Крим, області (далі - перспективний план).
Водночас системний аналіз викладених положень Закону №157-VIII дає підстави стверджувати, що територіальні громади, вирішуючи питання про об`єднання з метою створення спроможної територіальної громади, не зв`язані положеннями відповідного перспективного плану та не зобов`язані об`єднуватися відповідно до адміністративно-територіальної конфігурації, що ним передбачена.
Тотожні за змістом висновки в подібних правовідносинах висловлювалися Верховним Судом у постановах від 18 жовтня 2019 року у справі № 813/38/16, від 27 лютого 2020 року в справі №440/569/19, від 15 квітня 2020 року в справі №818/294/18.
Відтак, об`єднання територіальних громад можливе лише після прийняття суміжними радами відповідних рішень про згоду на таке об`єднання. Аналогічна позиція висловлена у постанові ВС № 240/4761/18 від 28.04.2020.
Згідно з чинним Перспективним планом формування територій громад Миколаївської області, схваленим рішенням Миколаївської обласної ради від12.06.2015 № 3 та затвердженим розпорядженням Кабінету Miнicтpiв України від 08.09.2015 № 1002-р (в редакції розпорядження Кабінету Міністрів України від 19.07.2017N 491-р) Новопетрівська територіальна громада повинна ввійти до територіальної громади Новоодеська- з адміністративним центром м. Нова Одеса. У відзиві відповідач зазначив, що до мешканців Новоодеського району надійшов проект рішення Миколаївської обласної ради ХХVІІ сесії сьомого скликання Про внесення змін до рішення Миколаївської обласної ради від 12.06.2015 № № Про схвалення перспективного плану формування територіальних громад Миколаївської області , де внесено зміни на розгляд обласної ради до перспективного плану формування територій громад, відповідно до яких Новопетрівська сільська рада повинна входити до Гур`ївської об`єднаної територіальної громади.
Відповідно до ч.4 ст.42 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні сільський, селищний, міський голова: скликає загальні збори громадян за місцем проживання; скликає сесії ради, вносить пропозиції та формує порядок денний сесій ради і головує на пленарних засіданнях ради; представляє територіальну громаду, раду та її виконавчий комітет у відносинах з державними органами, іншими органами місцевого самоврядування, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форм власності, громадянами, а також у міжнародних відносинах відповідно до законодавства; видає розпорядження у межах своїх повноважень.
Згідно з ч.10,12 ст.46 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні рішення про скликання сесії ради відповідно до частин четвертої, шостої та восьмої цієї статті доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках - не пізніш як за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд ради. Сесія ради є повноважною, якщо в її пленарному засіданні бере участь більше половини депутатів від загального складу ради.
Відповідач надав суду результати соціального опитування жителів Новопетрівської сільської ради щодо визначення адміністративного центру ОТГ Побужжя - з адміністративним центром с. Костянтинівка. Також відповідач надав суду результати відкритого голосування, які свідчать, що на сесії були присутні 12 депутатів, (загальний склад 14 депутатів), які одностайно проголосували за прийняті на сесії рішення. Рішення вважається прийнятим, якщо за нього проголосувало більшість депутатів від загального складу.
Посилання позивача на те, що відповідачем не було дотримано 10-денний строк повідомлення про проведення сесії відповідно до ст.21.2 Регламенту Новопетрівської сільської ради, не приймається судом до уваги, оскільки Законом України Про місцеве самоврядування в Україні , який має вищу юридичну силу, ніж Регламент передбачена можливість скликати сесію не пізніш як за день до сесії із зазначенням часу скликання. Крім того на сесії були присутні 12 із 14-загального числа депутатів, які прийняли рішення.
Надані суду копії розпоряджень та рішення сесії підписані сільським головою, або завірені сільським головою, тому посилання позивача на те, що спірні рішення є протиправними в зв`язку з тим, що вони не підписані спростовуються матеріалами справи.
За правилами частини 1 статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
На підставі частини 1 статті 5 КАС України передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.
Отже, адміністративне судочинство спрямоване на справедливе вирішення судом спорів з метою захисту саме порушених прав осіб у сфері публічно-правових відносин.
Обов`язковою умовою визнання протиправними рішення суб`єкта владних повноважень є доведеність позивачем порушених його прав та інтересів цим рішенням суб`єкта владних повноважень, тобто, обов`язковою умовою задоволення позову є доведеність позивачем порушення його прав та інтересів з боку відповідача.
Порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражені права чи інтереси особи, яка стверджує про їх порушення, а не можливість порушення прав в майбутньому.
Неодмінним елементом правовідносин є їх зміст, тобто суб`єктивне право особи та її юридичний обов`язок. Відтак, судовому захисту підлягає суб`єктивне право особи, яке порушується у конкретних правовідносинах. Для відновлення порушеного права у зв`язку із прийняттям рішення суб`єктом владних повноважень особа повинна довести, яким чином відбулось порушення її прав.
Відсутність порушеного права та неправильний спосіб захисту встановлюються при розгляді справи по суті і є підставою для прийняття судом рішення про відмову в позові.
Відповідно до статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Позивач не довів суду та не надав належних та допустимих доказів, що спірні розпорядження голови сільської ради та рішення сесії від 24.09.2019 порушують його права. Спірні рішення (розпорядження) не змінюють правового статуса позивача та не створюють для нього жодних обов`язків.
Стосовно позовної вимоги про визнання бездіяльності голови Новопетрівського сільського голови щодо незабезпечення громадських обговорень про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад позивача не зазначив суду та не надав відповідних доказів того, в чому саме полягає бездіяльність сільського голови.
Позовна вимога в частині - визнання протиправним схвалення Новопетрівською сільською радою 7-го скликання приєднання до Костянтинівської ОТГ та делегування голови Новопетрівської сільської ради Ревти Ніни Степанівни представляти інтереси Новопетрівської сільської ради на сесії Миколаївської обласної ради без врахування думки територіальної громади -це резолютивна рішення 33-ї позачергової сесії Новопетровської сільської ради 7-го скликання № 5 Про затвердження результатів соціального опитування жителів Новопетрівської сільської ради щодо приєднання Новопетрівської сільської ради до Констянтинівської ОТГ та визначення адміністративного центру ОТГ Побужжя від 24.09.2019, яке позивач оскаржує в цій справі, тому додатково визнання дії сільської ради протиправними є неналежними способом захисту та суть цієї позовної вимоги є тотожними позовним вимогам в частині визнання нечинним та скасування рішення 33-ї позачергової сесії Новопетровської сільської ради 7-го скликання № 5 Про затвердження результатів соціального опитування жителів Новопетрівської сільської ради щодо приєднання Новопетрівської сільської ради до Констянтинівської ОТГ та визначення адміністративного центру ОТГ Побужжя від 24.09.2019, тому позов в цій частині задоволенню не підлягає.
Згідно зі ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів та у доведенні перед судом їх переконливості.
За таких обставин, позов задоволенню не підлягає.
Судові витрати по справі відсутні.
Керуючись ст. 2, 19, 139, 194, 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , паспорт серія НОМЕР_1 ) до Новопетрівського сільського голови Ревти Ніни Степанівни (вул. Центральна, 44, с. Новопетрівське, Новоодеський район, Миколаївська область, 56650 ) , Новопетрівської сільської ради (вул. Центральна, 44, с. Новопетрівське, Новоодеський район, Миколаївська область, 56650, ідентифікаційний код 04376883) відмовити.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Строк на апеляційне оскарження рішення суду - 30 днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження - 30 днів з дня складання повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається в порядку та строки, визначені ст.ст. 295-297 КАС України, п. 3 розділу Прикінцевих положень КАС України, п. 15.5 Перехідних положень КАС України.
Суддя Т. О. Гордієнко
Суд | Миколаївський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.05.2020 |
Оприлюднено | 13.05.2020 |
Номер документу | 89184943 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Миколаївський окружний адміністративний суд
Гордієнко Т. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні