Справа № 560/1116/20
РІШЕННЯ
іменем України
12 травня 2020 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Польового О.Л. розглянувши адміністративну справу за позовом громадської організації "Батьківська ініціатива міста Хмельницького" до Департаменту освіти і науки Хмельницької міської ради , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача громадська рада при Департаменті освіти і науки Хмельницької міської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
ГО "Батьківська ініціатива міста Хмельницького" звернулась до суду з позовом до Департаменту освіти і науки Хмельницької міської ради, в якому просить визнати протиправною бездіяльність відповідача, що полягає у невжитті заходів по достроковому припиненню діяльності громадської ради при Департаменті освіти і науки Хмельницької міської ради шляхом оформлення відповідного акту, та зобов`язати відповідача вжити заходи по достроковому припиненню діяльності громадської ради при Департаменті освіти і науки Хмельницької міської ради шляхом оформлення відповідного акту.
Обґрунтовуючи вимоги, позивач зазначив, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 03.11.2010 №996 "Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики" (далі по тексту - Постанова №996) при Департаменті освіти та науки Хмельницької міської ради створена громадська рада. На час звернення до суду громадська рада не виконує робочий план на 2019 рік, 2020 рік не затвердила такий план, не збирається, не проводиться засідання, не виконує свої основні функції. Вважає, що існування цієї громадської ради не відповідає меті її створення. Вказав, що метою діяльності ГО "Батьківська ініціатива міста Хмельницького" є захист учасників освітнього процесу. Тому своєю бездіяльністю громадська рада порушує право позивача на отримання інформації, яка допомагала б ГО "Батьківська ініціатива міста Хмельницького" у її діяльності, та на участь в обговореннях проблемних питань, які виникають під час освітнього процесу. Оскільки обов`язок щодо припинення діяльності громадської ради покладений на Департамент освіти і науки Хмельницької міської ради, тому позивач звернувся до суду з цим позовом.
У встановлений судом строк відповідач відзив на позов до суду не надав.
Громадська рада у поясненнях зазначила, що Департамент освіти і науки Хмельницької міської ради діє в межах повноважень, наданих Положенням про Департамент освіти і науки Хмельницької міської ради, затвердженим рішенням Хмельницької міської ради від 13.02.2019 №8 (далі по тексту - Положення про Департамент). Вказаним положенням не передбачені повноваження відповідача щодо дострокового припинення чи контролю громадської ради, яка не є структурним підрозділом Департаменту. Вважає, що у цій справі відсутній спір, оскільки у позивача відсутнє право, що підлягає судовому захисту.
Ухвалою від 02.03.2020 Хмельницький окружний адміністративний суд залишив без руху позовну заяву ГО "Батьківська ініціатива міста Хмельницького".
Ухвалою від 11.03.2020 Хмельницький окружний адміністративний суд відкрив провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.
Ухвалою від 30.03.2020 Хмельницький окружний адміністративний суд залучив до участі у справі як третю особу, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача громадську раду при Департаменті освіти і науки Хмельницької міської ради.
Ухвалою від 30.03.2020 Хмельницький окружний адміністративний суд відмовив у задоволенні заяви громадської ради при Департаменті освіти і науки Хмельницької міської ради про залишення позову без розгляду.
Дослідивши докази, суд встановив такі обставини справи.
Позивач - ГО "Батьківська ініціатива міста Хмельницького" зареєстрована в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 18.07.2016.
За змістом статуту ГО "Батьківська ініціатива міста Хмельницького", затвердженого рішенням загальних зборів, оформленим протоколом від 04.01.2019 №7, метою громадської організації є сприяння у інноваційно-адміністративному розвитку навчальних та медичних закладів, здійснення громадського контролю за діяльністю органів самоврядування освіти та медицини.
На виконання Постанови №996 створена громадська рада при Департаменті освіти і науки Хмельницької міської ради.
Наказом від 14.11.2018 №288 Департамент освіти і науки Хмельницької міської ради затвердив положення про громадську раду при Департаменті освіти і науки Хмельницької міської ради (далі по тексту - Положення про громадську раду).
Відповідно до цього Положення громадська рада при Департаменті освіти і науки Хмельницької міської ради є тимчасовим консультативно-дорадчим органом, створеним для сприяння участі громадськості у формуванні та реалізації державної (місцевої) політики, ефективної взаємодії Департаменту освіти і науки Хмельницької міської ради з інститутами громадянського суспільства, здійснення громадськості при контролю за діяльністю Департаменту, врахування побажання громадськості при формуванні та реалізації державної (місцевої) політики у сфері компетенції Департаменту.
05.12.2019 ГО "Батьківська ініціатива міста Хмельницького" звернулась до Департаменту освіти та науки Хмельницької міської ради з листом №900-19, в якому просила виконати вимоги Положення про громадську раду щодо дострокового припинення діяльності громадської ради у зв`язку непроведенням засідань протягом двох кварталів.
Листом від 04.02.2020 №1006-20 позивач просив відповідача повідомити про розгляд звернення від 05.12.2019 №900-19.
07.02.2020 ГО "Батьківська ініціатива міста Хмельницького" звернулась до Департаменту освіти та науки Хмельницької міської ради з інформаційним запитом №1014-20 щодо надання інформації про розгляд звернення від 05.12.2019 №900-19.
У зв`язку з ненаданням відповідачем відповіді на звернення від 05.12.2019 №900-19 та вважаючи протиправною бездіяльність Департаменту освіти і науки Хмельницької міської ради, що полягає у невжитті заходів по достроковому припиненню діяльності громадської ради, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує таке.
Стаття 19 Конституції України визначає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
03.11.2010 Кабінет Міністрів України прийняв Постанову №996, якою, зокрема, затверджене Типове положення про громадську раду при міністерстві, іншому центральному органі виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласній, Київській та Севастопольській міській, районній, районній у м. Києві та Севастополі державній адміністрації.
Відповідно до пункту 18 Типового положення дострокове припинення діяльності громадської ради здійснюється у разі: коли засідання громадської ради не проводилися протягом шести місяців; відсутності затвердженого річного плану роботи громадської ради; відсутності звіту громадської ради щодо виконання річного плану роботи, передбаченого пунктом 24 цього Типового положення; прийняття відповідного рішення на її засіданні; реорганізації або ліквідації органу виконавчої влади.
Наказом від 14.11.2018 №288 Департамент освіти і науки Хмельницької міської ради затвердив Положення про громадську раду при Департаменті освіти і науки Хмельницької міської ради.
Підпунктами 6.5.1, 6.2.2 пункту 6.5 Положення про громадську раду передбачено, що дострокове припинення діяльності громадської ради здійснюється у разі відсутності засідань протягом двох кварталів, невиконання громадською радою без об`єктивних причин більшості заходів, передбачених річним планом.
Пунктом 6.6 Положення про громадську раду визначено, що рішення про припинення діяльності громадської ради оформляється відповідним актом Департаменту освіти і науки Хмельницької міської ради.
Тобто, вказаним Положенням на відповідача покладений обов`язкок прийняти рішення, оформлене актом, щодо припинення діяльності громадської ради у разі відсутності засідань протягом двох кварталів, невиконання громадською радою без об`єктивних причин більшості заходів, передбачених річним планом.
В матеріалах справи міститься інформація з вебсайту Департаменту освіти і науки Хмельницької міської ради про те, що останнє засідання громадської ради відбулось 21.03.2019, що підтверджується протоколом №5.
Відповідач надав до суду лист від 26.03.2020 №01-23/911 у відповідь на інформаційний запит від 07.02.2020 №1014-20, яким повідомив ГО "Батьківська ініціатива міста Хмельницького" про те, що громадська рада систематично проводить засідання в приміщенні Департаменту освіти і науки Хмельницької міської ради, здійснює відеофіксацію таких засідань. У зв`язку з оголошенням карантину прийняте рішення про відтермінування засідань громадської ради. Рішення про припинення діяльності громадської ради буде розглянуте за результатами звіту про виконання плану її роботи за минулий рік. Проте, у вказаному листі Департамент не зазначив коли проводились такі засідання та які рішення на них приймались.
Водночас, будь-яких доказів проведення громадською радою засідань (протоків, рішень, матеріалів відеофіксації) після 21.03.2019 відповідач суду не надав. Доказів розміщення протоколів засідань громадської ради на вебсайті Департаменту освіти і науки Хмельницької міської ради відповідач також не надав.
Крім цього, рішенням від 21.03.2019 громадська рада затвердила план роботи на 2019 рік. У вказаному плані визначені 25 заходів діяльності громадської ради на період з березня по грудень 2019 року. Однак, відповідач не надав суду доказів виконання громадською радою заходів, передбачених річним планом роботи.
За таких обставин, відповідно до вимог підпунктів 6.5.1, 6.2.2 пункту 6.5 Положення про громадську раду у відповідача наявні правові підстави для дострокового припинення діяльності громадської ради. Оскільки Департамент освіти і науки Хмельницької міської ради не виконав свого обов`язку щодо припинення діяльності громадської ради, тому бездіяльність відповідача, що полягає у невжитті заходів по достроковому припиненню діяльності громадської ради при Департаменті освіти і науки Хмельницької міської ради, є протиправною.
Разом з тим, відповідно до статуту ГО "Батьківська ініціатива м. Хмельницького" метою її діяльності є сприяння у інноваційно-адміністративному розвитку навчальних закладів, здійснення громадського контролю за діяльністю органів самоврядування освіти.
Основними напрямами діяльності ГО "Батьківська ініціатива м. Хмельницького" є, зокрема, громадський контроль за діяльністю органів влади та місцевого самоврядування в галузі науки, освіти в частині організації доступності отримання освітянських послуг в закладах освіти комунальної та державної власності, захист інтересів мешканців громади з надання та отримання послуг в галузі освіти.
Тобто, вищевказана бездіяльність громадської ради перешкоджає позивачу реалізовувати свої права щодо захисту учасників освітнього процесу, здійснення моніторингу освітнього процесу, права на участь в обговореннях проблемних питань, які виникають під час освітнього процесу та надання пропозицій щодо можливих варіантів вирішення проблем.
За змістом частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.
Дослідивши матеріали справи, суд вважає, що відповідач не виконав визначений Положенням про громадську раду обов`язок щодо дострокового припинення діяльності громадської ради та не прийняв відповідно акту.
За змістом частини 2 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.
Водночас, відповідно до частини 4 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Таким чином, для захисту прав позивача слід зобов`язати відповідача вирішити питання щодо дострокового припинення діяльності громадської ради при Департаменті освіти і науки Хмельницької міської ради, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Враховуючи викладене, позов необхідно задовольнити.
У зв`язку з задоволенням позовних вимог сплачений позивачем судовий збір відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України слід стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
позов задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Департаменту освіти і науки Хмельницької міської ради, що полягає у невжитті заходів по достроковому припиненню діяльності громадської ради при Департаменті освіти і науки Хмельницької міської ради.
Зобов`язати Департамент освіти і науки Хмельницької міської ради вирішити питання щодо дострокового припинення діяльності громадської ради при Департаменті освіти і науки Хмельницької міської ради, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Стягнути на користь громадської організації "Батьківська ініціатива міста Хмельницького" 2102,00 грн судового збору за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту освіти і науки Хмельницької міської ради.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач:Громадська організація "Батьківська ініціатива міста Хмельницького" (пров. Яворницького, 11, Хмельницький, Хмельницька область, 29007 , код ЄДРПОУ - 40667847) Відповідач:Департамент освіти і науки Хмельницької міської ради (вул. Грушевського, 53, Хмельницький, Хмельницька область, 29001 , код ЄДРПОУ - 02146920) Третя особа:Громадська рада при Департаменті освіти і науки Хмельницької міської ради (вул. Грушевського, 53, Хмельницький, Хмельницька область, 29001 , код ЄДРПОУ - 02146920)
Головуючий суддя О.Л. Польовий
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.05.2020 |
Оприлюднено | 14.05.2020 |
Номер документу | 89186846 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Польовий О.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні