КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 квітня 2020 року м.Київ № 320/3663/19
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Головенко О.Д., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Державної служби України геології та надр до Приватного підприємства БУК-2006 про анулювання спеціального дозволу на користування надрами,
в с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду звернулась Державна служба геології та надр України з позовом до Приватного підприємства "БУК-2006" та просить суд:
припинити право користування надрами шляхом анулювання дії спеціального дозволу на користування надрами № 4592 від 20.10.2014.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що посадовими особами позивача було здійснено виїзд на адресу відповідача з метою проведення перевірки, проте всупереч нормам чинного законодавства останнім відмовлено у проведенні перевірки з підстав відсутності директора. В подальшому позивачем видано припис з вимогою усунути допущені правопорушення шляхом надання документів на перевірку, однак відповідач протиправно ухилявся від законних вимог, що і спонукало звернення до суду із даним адміністративним позовом.
Відповідач своїм правом щодо подання відзиву на адміністративний позов не скористався.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 05.08.2019 провадження у справі відкрито за правилами спрощеного позовного.
У судове засідання 29.08.2019 учасники справи не з`явилися, про час, дату та місце розгляду справи повідомленні належним чином. 27.08.2019 від позивача надійшло клопотання про розгляд справи у порядку письмового провадження.
Відповідно до ч. 9 ст. 205 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, оглянувши письмові докази, які були надані, суд вважає, що позов підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Приватному підприємству "БУК-2006" надано спеціальний дозвіл на користування надрами № 4592 від 20.10.2014, з метою геологічного вивчення, у т. ч. дослідно-промислової розробки торфу з метою затвердження запасів ДКЗ України.
Як додаток до спеціального дозволу на користування надрами № 4592 від 20.10.2014 укладено Угоду про умови користування надрами з метою геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки торфу родовища Великівське .
Відповідно до наказу Державної служби геології та надр України від 12.07.2018 № 243 зобов`язано Департамент державного геологічного контролю провести планову перевірку надрокористувача ПП БУК-2006 щодо яких буде здійснюватись державний геологічний контроль у серпні 2018 року. На підставі вказаного наказу видано направлення на проведення перевірки від 17.08.2018 № 752-14/06.
20.07.2018 відповідачем отримано повідомлення про проведення перевірки у період з 21.08.2018 по 04.09.2018, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення із зазначенням штрих-кодового ідентифікатора 0311322727610.
22.08.2018 позивачем здійснено виїзд на проведення планової перевірки, однак його не було допущено відповідачем з підстав відсутності директора підприємства, що підтверджується актом перевірки від 22.08.2018 № 06-04/22/2018-20/п.
На підставі вказаного акту відповідачу направлено припис від 22.08.2018 № 774-14/06 відповідно до якого зобов`язано останнього усунути у строк до 24.09.2018 допущені порушення шляхом подання в письмовій формі до Центрального міжрегіонального відділу Департаменту геологічного контролю Держгеонадр України матеріали згідно додатку № 1, які підтверджують факт усунення порушень.
10.10.2018 у зв`язку із не виконанням вимог припису від 22.08.2018 № 774-14/06 щодо усунення допущених порушень начальником Центрального міжрегіонального відділу Департаменту геологічного контролю Держгеонадр України направлено подання № 1048-14/06 на зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 4592 від 20.10.2014.
Відповідно до наказу від 26.11.2018 № 443 про поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів, зобов`язано зупинити дію дозволу та встановити відповідачу термін у 30 календарних днів для усунення порушень законодавства про надра.
Зміст даного наказу доведений до відома відповідачу 11.12.2018, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення із зазначенням штрих-кодового ідентифікатора 0311325498116.
01.02.2019 виконуючим обов`язки начальника Центрального міжрегіонального відділу Департаменту геологічного контролю Держгеонадр України направлено подання № 204-14/06 на анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 4592 від 20.10.2014.
Листом від 19.03.2019 направлено відповідачу пропозицію у 15 денний строк надати свою позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами, однак вказаний лист не був вручений відповідачу та повернутий із відміткою за закінченням терміну зберігання .
З метою анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 4592 від 20.10.2014 позивач звернувся із даним адміністративним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.
Відповідно до п. 1 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.15 № 1174 (далі - Положення № 1174), Державна служба геології та надр України (Держгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.
Згідно з п.п. 10, 12 п. 4 Положення № 1174 Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань: зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення; здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним їх використанням.
Частиною 1 ст. 19 Кодексу України про надра визначено, що надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу.
В силу приписів ст. 24 Кодексу України про надра користувачі надр зобов`язані: використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
Згідно із ст. 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у разі: якщо відпала потреба у користуванні надрами; закінчення встановленого строку користування надрами; припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення; використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; якщо користувач без поважних причин протягом двох років не приступив до користування надрами; вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.
Відповідно до ч. 2 ст. 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених п. 4-6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку.
Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також процедуру продовження строку дії, переоформлення, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін регулює Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 165 (далі - Порядок № 615).
Пунктом 22 Порядку № 615 визначено, що дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів ДФС у разі порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр; невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища.
Згідно з п. 23 Порядку № 615 право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".
Відповідно до п. 2 ч. 7 ст. 4 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" № 2806-IV від 06.09.2005 дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру за наявності хоча б однієї з таких підстав: здійснення суб`єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.
За змістом ч. 1 ст. 64 Кодексу України про надра спори з питань користування надрами розглядаються органом державного геологічного контролю, органом державного гірничого нагляду, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, місцевими радами або судом у порядку, встановленому законодавством України.
Таким чином, орган, який надав надра у користування (Держгеонадра), повноважний припинити право користування надрами у випадку, передбаченому п. 5 ч. 1 ст. 26 Кодексу України про надра, лише за наявності згоди на це користувача надрами.
Водночас згідно з правовими висновками Верховного Суду (постанови від 10.05.2018 у справі № 802/4846/13-а, від 26.06.2018 у справі № 802/923/14-а та від 06.11.2018 у справі № 805/4098/17-а) право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, самостійно або у судовому порядку. У разі відсутності спору відповідач має право у випадках, передбачених п. 1, 2, 3, 7 ч. 1 ст. 26 Кодексу, самостійно припиняти право користування надрами, а у випадках, передбачених п. 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, це право припиняється у судовому порядку.
Виходячи з наведених вище положень Кодексу України про надра, Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" та Порядку № 615, анулювання раніше зупиненого спеціального дозволу можливе, зокрема, у разі, якщо надрокористувачем не усунуто порушення, які стали підставою для видання уповноваженим органом припису про їх усунення та зупинення дії дозволу.
Як вбачається з матеріалів даної справи Державна служба геології та надр України направила відповідачу лист від 19.03.2019 з проханням надати до Держгеонадр у 15-денний строк, з моменту отримання листа власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами, шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами у зв`язку з порушенням вимог передбачених спеціальним дозволом.
Суд вважає, що оскільки відповідач не надав згоду на припинення права користування надрами, наявні підстави для вирішення цього питання в судовому порядку.
Підставою для припинення права користування надрами є п. 5 ч. 1 ст. 26 Кодексу України про надра - використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр.
Згідно п. 5 ч. 1 ст. 24 Кодексу України про надра користувачі надр зобов`язані виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
Відповідно до ст. 11 Закону "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) зобов`язаний допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю) за умови дотримання порядку здійснення державного нагляду (контролю), передбаченого цим Законом.
Таким чином, за змістом ст. 11 Закону "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", п.п.12 п. 14 Положення № 1174, п. 5.3. угоди № 4592 від 20.10.2014 яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами, відповідач, як надрокористувач, зобов`язаний допускати представників Держгеонадр для здійснення державного геологічного контролю.
Однак суд зазначає, що згідно матеріалів справи посадовими особами позивача складено акт про недопущення до перевірки № 06-04/22/2018-20/п від 22.08.2019, яким було встановлено, що посадовим особам Центрального міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України було відмовлено у проведенні перевірки.
За наведених положень законодавства та фактичних обставин справи суд дійшов висновку, що відповідачем не виконано встановлені змістом ст. 11 Закону "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", п.п.12 п. 14 Положення № 1174, п. 5.3, угоди № 4592 від 20.10.2014, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами, обов`язку щодо допуску представників Держгеонадр для здійснення державного геологічного контролю.
Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, відповідач не усунув порушення, які стали підставою для зупинення дії спеціального дозволу (угоди від 20.10.2014 № 4592, що є додатком до спеціального дозволу), та не спростував вказані доводи позивача жодними доказами.
За наведених обставин, суд дійшов висновку про наявність обґрунтованих доказів на підтвердження факту порушення відповідачем вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування надрами, що відповідно до ст. 26 Кодексу України про надра є підставою для припинення права користування надрами.
Відтак, враховуючи наведені фактичні обставини справи, а також норми чинного законодавства, суд погоджується із доводами позивача щодо наявності підстав для анулювання спірного дозволу відповідача на користування надрами, враховуючи порушення ним законодавства у сфері надрокористування та не усунення відповідних порушень.
Згідно до ч. 1 ст. 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Відповідно до ч.ч. 1, 4 ст. 73 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
Згідно ст. 76 КАС України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.
Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, повно та всебічно проаналізувавши матеріали справи, стосовно заявлених позовних вимог, суд дійшов до висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог.
Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Позивачем не надано суду доказів понесення витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз під час розгляду справи.
Керуючись ст.ст. 9, 14, 72-78, 90, 139, 143, 242-246, 251, 255 КАС України, суд
в и р і ш и в:
Адміністративний позов задовольнити.
Припинити право користування надрами шляхом анулювання дії спеціального дозволу на користування надрами № 4592 від 20.10.2014, видане Приватному підприємству БУК-2006 (код ЄДРПОУ 34395389).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.
Відповідно до пункту 3 розділу VI "Прикінцеві положення" Кодексу адміністративного судочинства України процесуальні строки, визначені для порядку оскардження рішення, продовжуються на строк дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).
Суддя Головенко О.Д.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.04.2020 |
Оприлюднено | 15.05.2020 |
Номер документу | 89214040 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Головенко О.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні