Рішення
від 15.05.2020 по справі 120/1278/20-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Вінниця

15 травня 2020 р. Справа № 120/1278/20-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Крапівницької Н.Л.,

розглянувши у письмовому провадженні в місті Вінниці в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом:

Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області

до комунального закладу Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів с. Качанівка Жданівської сільської ради Хмільницького району Вінницької області

про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду,

В С Т А НО В И В:

До Вінницького окружного адміністративного суду звернулося головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області з адміністративним позовом до комунального закладу Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів с. Качанівка Жданівської сільської ради Хмільницького району Вінницької області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач вказує, що з 17 по 18 квітня 2019 року здійснено перевірку комунального закладу Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів с. Качанівка Жданівської сільської ради Хмільницького району Вінницької області . Також за результатами позапланової перевірки складено акт №38 від 04.02.2020 року, у якому зафіксовані невиконані заходи згідно попередньої перевірки, та нові порушення у сфері техногенної та пожежної безпеки. Акт перевірки та припис вручено директору закладу.

Вказане, на думку позивача, свідчить про наявність підстав для застосування заходів реагування, у сфері державного нагляду, у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі комунального закладу Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів с. Качанівка Жданівської сільської ради Хмільницького району Вінницької області , що і стало підставою для звернення позивача до суду з даним адміністративним позовом.

Ухвалою суду від 24.03.2020 року відкрито провадження у справі та вирішено здійснювати її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження без повідомленням сторін, а також встановлено відповідачу строк на подання відзиву на позовну заяву.

08.04.2020 року на адресу суду надійшли пояснення, у яких відповідач зазначає, що з метою усунення виявлених під час перевірки порушень щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, вказаних в Акті від 04.02.2020 року №38, в якому були зафіксовані невиконані заходи, відділом освіти Жданівської сільської ради та адміністрацією школи були прийняті міри щодо усунення порушень. А саме:

1. Відділ освіти та соціально-гуманітарної роботи Жданівської сільської ради працює над підписанням договорів про проведення робіт:

- щодо обробки дерев`яних елементів горищного покриття школи (крокви, лаги) засобами вогнезахисту, які б забезпечили І групу вогнезахисної ефективності;

- щодо обладнання будівлі навчального корпусу школи системою протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації, системами керування евакуюванням людей в частині оповіщення про пожежу та покажчиків напряму евакуювання, системою пожежного спостерігання).

Також, усунено ряд порушень які зазначені в Акті №38 від 04.02.2020 року, а саме:

- працівників закладу освіти забезпечено засобами колективного та індивідуального захисту (протигази 25 шт., індивідуальні маски 50шт.);

- проходи та евакуаційні шляхи виходу обладнано евакуаційним освітленням;

- встановлено кран-гідрант в колодязі водопостачання для забезпечення запасом води для цілей зовнішнього водопостачання з розрахунку витрат води у відповідності до норм;

- проведено технічне обслуговування наявних вогнегасників (11 шт.).

Зважаючи на вказані обставини, представник відповідача вважає закриття закладу недоцільним та недопустимим.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив, Згідно з вимогами ст. 5 Закону №877-У з 17 по 18 квітня 2019 року здійснено планову перевірку Комунального закладу Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів с. Качанівка Жданівської сільської ради Хмільницького району Вінницької області за адресою: Вінницька область, Хмільницький район, с. Качанівка, вул. Миру, 17 та відповідно до п. 7 ст. 7 Закону № 877-У складено Припис від 18.04.2019 №139, яким встановлено термін виконання виявлених порушень до 01 серпня 2019 року.

На виконання доручення Прем`єр-міністра України від 11.12.2019 №44205/1/1-19 з 03 по 04 лютого 2020 року здійснено позапланову перевірку ЗШ с. Качанівка. За результатами перевірки складено Акт від 04.02.2020 №38, в якому зафіксовані невиконані заходи згідно з попередньою перевіркою, а також нові порушення у сфері техногенної та пожежної безпеки, а саме:

1. Дерев`яні елементи горищного покриття школи (крокви, лати) не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (п. 2.5 гл. 2 розділ III Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України 30.12.2014 №1417, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 №252/26697 (далі - ППБУ)) [п. 2 Припис №139; п. 1 Акт №38].

2. Будівлю навчального корпусу школи не обладнано системами протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації, системами керування евакуюванням людей в частині оповіщення про пожежу та покажчиків напрямку евакуювання, системою пожежного спостерігання) (п. 1.2 гл. 1 розділ V ППБУ) [п. З Припис №139; п. 2 Акт №38].

3. Працівників не забезпечено засобами колективного та індивідуального захисту (п. 2 ч. 1 ст. 20 Кодексу ЦЗУ) [п. 5 Припис №139; п. З Акт №38].

4. Коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням (п. 2.31 гл. 2 розділ III ППБУ) [п. 8 Припис №139; п. 4 Акт №38].

5. У приміщеннях з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (п. 1.6 розділ IV ППБУ) [п. 5 Акт №38].

6. Будівля не забезпечена запасом води для цілей зовнішнього водопостачання з розрахунку витрат води у відповідності до норм (гл. 2 розділ V ППБУ) [п. 6 Акт №38].

7. Не проведено технічне обслуговування наявних вогнегасників (п. 3.17 гл. З розділ V ППБУ) [п. 7 Акт №38].

Припис від 18.04.2019 року №139 та Акт перевірки від 04.02.2020 року №38 вручені директору ЗОШ с. Качанівка ОСОБА_1 , про що свідчать її власноручні підписи. Зауважень або заперечень щодо Припису та Акту перевірки до Головного управління не надходило.

За результатами позапланової перевірки складено протокол за ст. 175 Кодексу України про адміністративні правопорушення та притягнуто до адміністративної відповідальності директора ЗШ с. Качанівка ОСОБА_2 . Штраф було сплачено добровільно, постанову про накладення штрафу ОСОБА_1 не оскаржувала, отже керівник закладу визнав вчинення порушень вимог пожежної безпеки.

З метою усунення виявлених під час перевірки порушень щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, вказаних в Акті від 04.02.2020 року №38, в якому були зафіксовані порушення, відповідачем виконано заходи по усуненню порушень, а саме: працівників закладу освіти забезпечено засобами колективного та індивідуального захисту (протигази 25 шт., індивідуальні маски 50 шт.);

- проходи та евакуаційні шляхи виходу обладнано евакуаційним освітленням;

- встановлено кран-гідрант в колодязі водопостачання для забезпечення запасом води для цілей зовнішнього водопостачання з розрахунку витрат води у відповідності до норм;

- проведено технічне обслуговування наявних вогнегасників (11 шт.).

Також проводиться робота над підписанням договорів про проведення робіт:

- щодо обробки дерев`яних елементів горищного покриття школи (крокви, лаги) засобами вогнезахисту, які б забезпечили І групу вогнезахисної ефективності;

- щодо обладнання будівлі навчального корпусу школи системою протипожежного захисту ( системою пожежної сигналізації, системами керування евакуюванням людей в частині оповіщення про пожежу та покажчиків напряму евакуювання, системою пожежного спостерігання).

Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд виходив з наступного.

Спірні правовідносини регулюються Кодексом цивільного захисту України та Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності

Статтею 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Відповідно до ст. 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Відповідно до статті 1 Кодексу цивільного захисту України, даний правовий акт регулює відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності.

Відповідно до ст.ст. 64, 65 та 66 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону. Такий нагляд уповноважений здійснювати і позивач у справі - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області, яке реалізує повноваження відповідного центрального органу виконавчої влади.

Згідно із п. 12 ч. 1 ст. 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежно-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Частиною 1 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України визначено, що посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.

Так, судом встановлено, що в ході перевірки комунального закладу Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів с. Качанівка Жданівської сільської ради Хмільницького району Вінницької області на предмет дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів у сфері техногенної та пожежної безпеки виявлені порушення, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

У силу ч. 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежно-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Статтею 70 Кодексу цивільного захисту України визначено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:

1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;

2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;

3) випуск і реалізація вибухопожеженебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;

4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;

5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;

8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;

9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту.

10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання;

11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Частиною 2 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України визначено, що повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

З аналізу викладених положень слідує, що орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки, на підставі акту, складеного за результатами здійснених заходів (перевірок тощо), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд.

У зв`язку з чим, позивач звернувся до суду з позовом про застосуванням заходів реагування у сфері державного нагляду.

Також суд враховує, що порушення зазначені в Акті перевірки від 04.02.2020 №38 частково усунені, проте ті, які не усунені - створюють реальну загрозу життю й здоров`ю людей, а саме:

- відсутність системи протипожежного захисту перешкоджає швидкому виявленню та гасінню пожежі, повідомленню (оповіщенню) про неї, а також оперативній евакуації людей на ранній стадії виникнення пожежі;

- відсутність вогнезахисної обробки дерев`яних конструкцій сприяє швидкому розповсюдженню пожежі, а в результаті може призвести до обвалення конструкцій, що створює загрозу життю й здоров`ю персоналу, дітей та особам, задіяних в гасінні пожежі.

Належних доказів усунення всіх виявлених порушень, станом на дату розгляду справи в суді, відповідачем не надано.

Враховуючи встановлені обставини справи, суд погоджується з позицією позивача, що подальша експлуатація будівлі комунального закладу Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів с. Качанівка Жданівської сільської ради Хмільницького району Вінницької області за адресою: Вінницька область, Хмільницький район, с. Качанівка, вул. Миру, 17 з порушеннями техногенної та пожежної безпеки, створює загрозу життю та здоров`ю людей.

А відтак, заявлені позовні вимоги про застосування до Комунального закладу Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів с. Качанівка Жданівської сільської ради Хмільницького району Вінницької області заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі Комунального закладу Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів с. Качанівка Жданівської сільської ради Хмільницького району Вінницької області , за адресою: Вінницька область, Хмільницький район, с. Качанівка, вул. Миру, 17, шляхом відключення від джерела електроживлення, опломбування вхідних дверей будівлі, за винятком проведення робіт з усунення недоліків зазначених в Акті перевірки від 04.02.2020 №38, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, вказаних у позові - підлягають частковому задоволенню.

За змістом ст. 3 Конституції України, людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.

Частиною 4 ст. 43 Конституції України кожному гарантовано право на належні, безпечні і здорові умови праці.

За таких обставин та враховуючи те, що виявлені під час проведення перевірки порушення не були усунуті відповідачем, виявлені порушення становлять суспільну небезпеку, створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а також дітей, які відвідують навчальний заклад, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову.

Відповідно до положень ч. 2 ст. 139 КАС України судові витрати стягненню не підлягають.

Керуючись статтями 73-77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов задовольнити.

Застосувати до комунального закладу Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів с. Качанівка Жданівської сільської ради Хмільницького району Вінницької області заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі комунального закладу Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів с. Качанівка Жданівської сільської ради Хмільницького району Вінницької області , за адресою: Вінницька область, Хмільницький район, с. Качанівка, вул. Миру, 17, шляхом відключення від джерела електроживлення, крім опломбування вхідних дверей будівлі, для проведення робіт з усунення недоліків зазначених в Акті перевірки від 04.02.2020 року №38, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, вказаних у позові.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

позивач - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області (21021, Вінницька обл., м. Вінниця, 600-річчя, 11, код за ЄДРПОУ-38635397).

відповідач - Комунального закладу Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів с. Качанівка Жданівської сільської ради Хмільницького району Вінницької області (Вінницька область, Хмільницький район, с. Качанівка, вул. Миру, 17, Код за ЄДРПОУ-26223921).

Суддя Крапівницька Н. Л.

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.05.2020
Оприлюднено18.05.2020
Номер документу89247031
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —120/1278/20-а

Рішення від 15.05.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Крапівницька Н. Л.

Ухвала від 24.03.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Крапівницька Н. Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні