Рішення
від 14.05.2020 по справі 240/121/20
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 травня 2020 року м. Житомир

справа № 240/121/20

категорія 11000000

Житомирський окружний адміністративний суд у складі

головуючого судді Горовенко А.В.,

розглянувши у письмовому провадженні у приміщенні суду за адресою: 10014, місто Житомир, вул. Мала Бердичівська, 23, адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до Дочірнього підприємства "Ресурс-сервіс" Товариства з обмеженою відповідальністю "Атем" про припинення права користування надрами,-

встановив:

Державна служба геології та надр України звернулась до Житомирського окружного адміністративного суду з позовом, у якому просить:

- припинити право користування надрами шляхом анулювання дії спеціального дозволу на користування надрами №5053 від 26.11.2009, виданого Дочірньому підприємству "Ресурс-сервіс" Товариства з обмеженою відповідальністю "Атем".

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що Дочірнім підприємством "Ресурс-сервіс" Товариства з обмеженою відповідальністю "Атем" допущено численні порушено вимоги законодавства у сфері надрокористування, оскільки, у встановлений строк не усунено порушення зазначені у приписі від 24.03.2019 №389-14/06.

Вказаними діями відповідач порушує вимоги, передбачені спеціальним дозволом на користування надрами, що є підставою для припинення користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5053 від 26.11.2009.

Відповідно до ухвали Житомирського окружного адміністративного суду від 03.02.2020 провадження у справі відкрито, справу призначено до розгляду у відкритому судовому засіданні на 28.02.2020 за правилами загального позовного провадження.

Відповідач у строк, встановлений ч.5 ст.162 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), зазначений в ухвалі про відкриття провадження не надіслав до суду відзив на позовну заяву.

Згідно з ухвалою суду від 26.03.2020 закрито підготовче провадження у справі та призначено розгляд справи по суті позовних вимог на 28.04.2020.

У визначений день та час представник позивача та представник відповідача у судове засідання не з`явилися. Про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином. Причин неявки суду не повідомили.

25 березня 2020 року представник позивача надіслав до суду клопотання (за вх.№9350/20), у якому просить розглянути адміністративну справу у порядку письмового провадження.

Відповідно до відомостей про направлення від 31.03.2020 судом направлено відповідачу ухвалу про закриття підготовчого провадження з повісткою про виклик до суду за адресою місцезнаходження (місця проживання), що зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, однак поштове відправлення повернулося до суду 13.04.2020 із відміткою "за закінченням встановленого строку зберігання".

Окрім того, відповідно до положень ч.1 ст.130 КАС України судом розміщено повідомлення через оголошення на офіційному веб-порталі судової влади України про виклик до суду Дочірнього підприємства "Ресурс-сервіс" Товариства з обмеженою відповідальністю "Атем", а тому відповідно до ч.6 ст.7, ч. 11 ст.126 КАС України, повістка про виклик до суду вважається врученою належним чином.

Зважаючи на подану позивачем заяву, неявку представника відповідача та керуючись приписами ч.9 ст.205 та ч.4 ст.229 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд відповідно до ухвали суду перейшов до розгляду справи в порядку письмового провадження.

Суд зазначає, що судове рішення у справі, постановлене у письмовому провадженні, складено у повному обсязі відповідно до ч.4 ст.243 КАС України, з врахуванням положень ст.258 КАС України.

Згідно з ч. 5 ст.250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає наступне.

Судом встановлено, що Дочірньому підприємству "Ресурс-сервіс" Товариства з обмеженою відповідальністю "Атем" надано спеціальний дозвіл на користування надрами №5053 від 26 листопада 2009 року, з метою видобування лужних каолінів, придатних в якості домішок у вигляді каоліну-сирцю в кількості 24% в складі керамічної маси для виробництва плитки керамічної глазурованої для внутрішнього личкування стін, а також плитки керамічної глазурованої і плитки керамічної неглазурованої для підлог (а.с.6).

Як додаток до спеціального дозволу на користування надрами №5053, наданого з метою видобування лужних каолінів у південній околиці с.Дубрівка, 20 січня 2014 року між Державною службою геології та надр України та Дочірнім підприємством "Ресурс-сервіс" Товариства з обмеженою відповідальністю "Атем" укладено Угоду №5053 про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу (а.с.7-9)

Наказом №96 від 26 березня 2019 року Державна служба геології та надр України доручила Департаменту державного геологічного контролю провести планові перевірки надрокористувачів, зазначених у Переліках надрокористувачів, щодо яких буде здійснюватися державний геологічний контроль у травні 2019 року, зокрема Дочірнього підприємства "Ресурс-сервіс" Товариства з обмеженою відповідальністю "Атем", на предмет дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин (металічні руди, неметалічні корисні копалини, горючі тверді корисні копалини) (а.с.12, 13).

Повідомлення про проведення планової перевірки у строк з 20 по 31 травня 2019 року направлено на адресу Дочірнього підприємства "Ресурс-сервіс" Товариства з обмеженою відповідальністю "Атем", однак поштовий конверт з вказаним повідомлення повернуто адресанту із зазначенням причини повернення: "за зазначеною адресою не проживає" (а.с.14-14 зворот).

Уповноваженими особами Центрального міжрегіонального відділу Департаменту Державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України у період з 24 по 31 травня 2019 року проведено планову перевірку Дочірнього підприємства "Ресурс-сервіс" Товариства з обмеженою відповідальністю "Атем", за результатами якої складено акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин (металічні руди, неметалічні корисні копалини, горючі тверді корисні копалини) №06-02/23/2019-23/п (121) від 31.05.2019 (далі - акт перевірки) (а.с. 16-27).

Відповідно до висновків, викладених в акті перевірки, встановлено порушення відповідачем законодавства у сфері надрокористування.

Вказаний акт перевірки підписаний уповноваженою особою Дочірнього підприємства "Ресурс-сервіс" Товариства з обмеженою відповідальністю "Атем" А.І. Рянді (керівник) без зауважень. Жодних заперечень (пояснень) з приводу виявлених порушень надрокористувачем не надано (а.с.27).

31 травня 2019 року за результатами планової перевірки Дочірнього підприємства "Ресурс-сервіс" Товариства з обмеженою відповідальністю "Атем", на підставі акту перевірки, позивачем складено припис №1000-14/06, яким відповідачу надано строк для усунення виявлених перевіркою порушень до 01 липня 2019 року (а.с. 28-30).

Припис отримано уповноваженою особою відповідача 31.05.2019 (а.с. 30).

09 липня 2019 року Центральним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України сформовано подання на зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №5053 від 26.11.2009, у зв`язку з не наданням Дочірнім підприємством "Ресурс-сервіс" Товариства з обмеженою відповідальністю "Атем" матеріалів, які підтверджують факт повного усунення порушень вимог законодавства у сфері надрокористування. (а.с.31).

Згідно з наказом Державної служби геології та надр України №232 від 22 липня 2019 року зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами №5053 від 26.11.2009 у зв`язку з невиконанням припису щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування. Надано Дочірньому підприємству "Ресурс-сервіс" Товариства з обмеженою відповідальністю "Атем" 30 календарних днів на усунення порушень (а.с.32-32 зворот).

З метою доведення до відома відповідача наказу від 22.07.2019 №232 та повідомлення про надання 30-ти календарних днів для усунення порушень на юридичну адресу відповідача направлено лист №13552/03/14-19 від 25.07.2019 (а.с.33-33 зворот).

06.09.2019 Центральним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України внесено подання №1760-14/06 на анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5053 від 26 листопада 2009 року, у зв`язку з не усуненням Дочірнім підприємством "Ресурс-сервіс" Товариства з обмеженою відповідальністю "Атем" порушень, що призвели до зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами (а.с.34).

Державна служба геології та надр України листом №19664/01/14-19 від 24 вересня 2019 року повідомила Дочірнє підприємство "Ресурс-сервіс" Товариства з обмеженою відповідальністю "Атем" про внесення вказаного подання та запропоновано у 15 денний строк надати до Держгеонадр власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами (а.с.35-35 зворот).

Відповідач своєї позиції щодо припинення права користування надрами не висловив, інформації про усунення порушень від Дочірнього підприємства "Ресурс-сервіс" Товариства з обмеженою відповідальністю "Атем" до Держгеонадр України не надходило, а тому позивач звернувся до суду з вказаним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч.1 ст.4 Кодексу України про надра (зі змінами та доповненнями, далі - КУпН) надра є виключною власністю Українського народу і надаються тільки у користування. Угоди або дії, які в прямій або прихованій формі порушують право власності Українського народу на надра, є недійсними. Український народ здійснює право власності на надра через Верховну Раду України, Верховну Раду Автономної Республіки Крим і місцеві ради.

Згідно із ч.1 ст.13 КУпН користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.

Статтею 14 КУпН визначено, що надра надаються у користування для: геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення; видобування корисних копалин; будівництва та експлуатації підземних споруд, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин, у тому числі споруд для підземного зберігання нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захоронення шкідливих речовин і відходів виробництва, скидання стічних вод; створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове, культурне, санітарно-оздоровче значення (наукові полігони, геологічні заповідники, заказники, пам`ятки природи, лікувальні, оздоровчі заклади та ін.); виконання робіт (здійснення діяльності), передбачених угодою про розподіл продукції; задоволення інших потреб.

Відповідно до ст.15 КУпН надра надаються у постійне або тимчасове користування. Постійним визнається користування надрами без заздалегідь встановленого строку. Тимчасове користування надрами може бути короткостроковим (до 5 років) і довгостроковим (до 50 років). У разі необхідності строки тимчасового користування надрами може бути продовжено. Перебіг строку користування надрами починається з дня одержання спеціального дозволу (ліцензії) на користування надрами, якщо в ньому не передбачено інше, а в разі укладення угоди про розподіл продукції - з дня, зазначеного в такій угоді.

Згідно із пунктом 1 частини 1 статті 24 КУпН користувачі надр мають право здійснювати на наданій їм ділянці надр геологічне вивчення, комплексну розробку родовищ корисних копалин та інші роботи згідно з умовами спеціального дозволу або угоди про розподіл продукції.

У частині другій статті 24 КУпН закріплено, що користувачі надр зобов`язані: використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

Відповідно до ч.ч. 3-4 вказаної статті 24 КУпН права та обов`язки користувача надр виникають з моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, а в разі надання права користування надрами на умовах угод про розподіл продукції - з моменту набрання чинності такою угодою, якщо інше не передбачено цією угодою. Користувач надр (інвестор), який отримав спеціальний дозвіл на користування надрами та гірничий відвід (у разі його необхідності) або уклав угоду про розподіл продукції, має виключне право здійснювати в його межах користування надрами відповідно до цього спеціального дозволу та угоди про розподіл продукції. Будь-яка діяльність, пов`язана з користуванням надрами в межах гірничого відводу, може здійснюватися тільки за згодою користувача надр (інвестора), якому він наданий. Така згода або відмова в її наданні має бути надана протягом двадцяти календарних днів після отримання відповідного письмового запиту. У разі ненадання жодної відповіді протягом зазначеного часу така згода вважається наданою.

Згідно із пунктом 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року №615 (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Порядок №615) дія дозволу зупиняється органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням Мінприроди, центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів ДФС у разі, зокрема: порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр; виникнення внаслідок проведення робіт, пов`язаних з користуванням ділянкою надр, безпосередньої загрози життю чи здоров`ю працівників або населення; невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища; наявності підстав, передбачених Законом України "Про санкції".

Відповідно до пункту 25 Порядку №615 про надання, продовження строку дії, зупинення, поновлення, переоформлення, видачу дубліката, анулювання дозволу та внесення змін до нього Держгеонадра видає наказ, а Рада Міністрів Автономної Республіки Крим - розпорядження.

Пунктом 23 Порядку №615 встановлено, що право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".

За змістом частини 1 статті 25 Кодексу України про надра, права користувачів надр охороняються законом і можуть бути обмежені лише у випадках, передбачених законодавством України.

Відповідно ч. 1 ст. 26 КУпН право користування надрами припиняється у разі:

1) якщо відпала потреба у користуванні надрами;

2) закінчення встановленого строку користування надрами;

3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування;

4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення;

5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр;

6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами;

7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.

Згідно із ч.2 ст.26 КУпН право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.

У частині 3 цієї є статті КУпН визначено, що законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами.

Отже, право користування надрами припиняється органом, який надав надра в користування, самостійно або в судовому порядку.

Відтак, спеціальним законом, яким передбачено підстави припинення права користування надрами, є Кодекс України про надра, пунктом 5 статті 26 якого передбачено однією з підстав - порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр.

У свою чергу, Закон України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" від 06.09.2005 №2806-IV визначає правові та організаційні засади функціонування дозвільної системи у сфері господарської діяльності і встановлює порядок діяльності дозвільних органів, уповноважених видавати документи дозвільного характеру, та адміністраторів.

Положеннями частини сьомої статті 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" від 06.09.2005 №2806-IV (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) встановлено, що дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру за наявності хоча б однієї з таких підстав: встановлення факту надання в заяві про видачу документа дозвільного характеру та документах, що додаються до неї, недостовірної інформації; здійснення суб`єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.

Законом можуть передбачатися інші підстави для анулювання документа дозвільного характеру.

Анулювання документа дозвільного характеру з підстав, не передбачених законом, забороняється.

Системний аналіз наведених правових норм Кодексу України про надра, Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" та Порядку №615 свідчить на користь висновку, що анулювання раніше зупиненого спеціального дозволу можливе, зокрема, у разі, якщо надрокористувачем не усунуто порушення, які стали підставою для видання уповноваженим органом припису про їх усунення та зупинення дії дозволу.

Аналогічний висновок викладено у постановах Верховного Суду від 06.11.2018 (справа №805/4098/17-а), від 19.03.2019 (справа №806/1334/16), від 02.10.2019 (справа №804/215/18), від 30.01.2020 (справа №816/1098/16), від 15.04.2020 (справа №806/1286/16).

Матеріали справи свідчать, що дію спеціального дозволу на користування надрами від 26.11.2009 №5053 зупинено відповідно до наказу позивача від 22.07.2019 №232, зокрема, у зв`язку з невиконанням Дочірнім підприємством "Ресурс-сервіс" Товариства з обмеженою відповідальністю "Атем" припису щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування №1000-14/06.

Матеріали справи доказів скасування та визнання протиправними вказаного наказу та/або припису за результатами оскарження їх Дочірнім підприємством "Ресурс-сервіс" Товариства з обмеженою відповідальністю "Атем" до суду, не містять. Також відповідачем не надано суду жодних доказів на спростування доводів позивача щодо порушень законодавства в сфері надрокористування.

Підсумовуючи наведене, суд дійшов до висновку, що відповідачем не вжито заходів для усунення порушень, які стали підставою для зупинення дії спеціального дозволу, зокрема, не виконано в установлений строк припис №1000-14/06 від 31.05.2019, незважаючи на неодноразовість надання строку для їх усунення, а тому наявні підстави для припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5053 від 26.11.2009 згідно зі статтею 26 Кодексу України про надра та пункту 23 Порядку №615.

Згідно зі ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд, згідно ст. 90 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

З огляду на викладене та зважаючи на те, що відповідач відзиву на позовну заяву та доказів спростування позовних вимог не надав, суд вважає позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Враховуючи положення до ч.2 ст.139 КАС України та відсутність судових витрат суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, судові витрати по сплаті судового збору, понесені позивачем, з відповідача не стягуються.

Керуючись статтями 4, 6-9, 32, 77, 90, 139, 205, 229, 242-246, 255, 258, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, Житомирський окружний адміністративний суд, -

вирішив:

Позов Державної служби геології та надр України (вул.Антона Цедіка, 16, м.Київ, 03057, код ЄДРПОУ 37536031) до Дочірнього підприємства "Ресурс-сервіс" Товариства з обмеженою відповідальністю "Атем" (вул.Пристанційна, 6, Дубрівка, Баранівський район, Житомирська область, 1273, код ЄДРПОУ 35144326) про припинення права користування надрами, - задовольнити.

Припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5053 від 26.11.2009, виданого Дочірньому підприємству "Ресурс-сервіс" Товариства з обмеженою відповідальністю "Атем".

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Житомирський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складення повного судового рішення.

Рішення складено у повному обсязі 14 травня 2020 року.

Суддя А.В. Горовенко

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.05.2020
Оприлюднено18.05.2020
Номер документу89247990
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —240/121/20

Рішення від 14.05.2020

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Горовенко Анна Василівна

Ухвала від 26.03.2020

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Горовенко Анна Василівна

Ухвала від 03.02.2020

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Горовенко Анна Василівна

Ухвала від 10.01.2020

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Горовенко Анна Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні