Рішення
від 12.05.2020 по справі 580/815/20
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 травня 2020 року справа № 580/815/20

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Рідзеля О.А., розглянувши в письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Черкаської міської ради про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

06.03.2020 до Черкаського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 (далі - позивач) з позовною заявою до Черкаської міської ради (далі - відповідач), в якій просить: визнати протиправною бездіяльність Черкаської міської ради в частині нездійснення розгляду питання про зміну цільового призначення земельної ділянки по АДРЕСА_1 , яка перебуває у власності ОСОБА_1 , та зобов`язати Черкаську міську раду прийняти рішення про затвердження проекту із землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки по АДРЕСА_1 , яка перебуває у власності ОСОБА_1 , шляхом голосування по даному питанню на найближчому засіданні міської ради.

Обгрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що 17.01.2020 ним подано на затвердження Черкаською міською радою розроблений проект землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки площею 0,1399 га, кадастровий номер 7110136400:02:008:0066, із земель будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд на землі для будівництва і обслуговування будівель торгівлі. Питання Про зміну цільового призначення земельної ділянки по АДРЕСА_1 , яка перебуває у власності гр. ОСОБА_1 включено до Порядку денного 79 пленарного засідання другої сесії Черкаської міської ради 20.02.2020, зокрема, віднесено до групи Земля. 2 частина , до підрозділу VIII. Внесення змін до рішень ради за номером 153. На пленарному засіданні Черкаської міської ради 20.02.2020 питання про зміну цільового призначення земельної ділянки по АДРЕСА_1 , яка перебуває у власності гр. ОСОБА_1 , не розглядалось; рішення про затвердження землевпорядної документації не приймалось.

Позивач вказує, що неприйняття Черкаською міською радою рішення щодо затвердження проекту землеустрою зі зміни цільового призначення належної ОСОБА_1 земельної ділянки безумовно порушує законні інтереси останнього, що зумовило необхідність звернутись до окружного адміністративного суду.

Позивач стверджує, що зміна цільового призначення земельної ділянки, що перебуває у приватній власності, є виключно земельно-технічною процедурою, можливість здійснення якої визначається землевпорядною організацією, що здійснює розробку документації, із обов`язковим наданням оцінки можливості прийняття такого проектного рішення визначеними законом погоджувальними органами, а орган затвердження (в нашому випадку - Черкаська міська рада) не має дискреції для прийняття іншого рішення, окрім рішення про затвердження документації та зміни цільового призначення ділянки у встановлений законом строк (у випадку, якщо документація відповідає вимогам, встановленим ст. 20 ЗК України).

Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 11.03.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, ухвалено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

30.03.2020 до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач заперечує проти задоволення позовних вимог та зазначає, що робота 79 пленарного засідання другої сесії Черкаської міської ради 20.02.2020 розпочалась з розгляду питань Різного та з розгляду в порядку черговості галузевого переліку, до якого включено 94 питання, перелік із земельних питань до розгляду не брався. Наразі в роботі 79 пленарного засідання оголошено перерву, після якої буде подовжено розгляд питань, включених до порядку денного.

Відповідач вказує, що підстави неприйняття рішення про затвердження поданої ОСОБА_1 землевпорядної документації на даний час відсутні у зв`язку з тим, що відповідний проект рішення, включений до порядку денного 79 пленарного засідання, на голосування про прийняття рішення не ставився.

Дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд виходить з такого.

Відповідно до відомостей Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, позивач є власником земельної ділянки, кадастровий номер 7110136400:02:008:0066, загальною площею 0,1399 га, та житлових будинків за адресою: АДРЕСА_2 .

Згідно з наказом Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради від 04.11.2019 №421 (а.с. 53) затверджено позивачу містобудівні умови та обмеження земельної ділянки по АДРЕСА_1 , для будівництва торгівельного закладу; забудовнику змінити цільове призначення земельної ділянки у встановленому законодавством порядку; отримати вихідні дані на проектування та замовити в організаціях, що мають на це відповідний кваліфікаційний сертифікат, розроблення проекту будівництва торговельного закладу по АДРЕСА_1 .

На підставі заяви позивача від 28.11.2019, в кінці 2019 року ДП Міський земельно-кадастровий центр ТОВ Черкаський міський земельно-кадастровий центр виготовлено Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки громадянина ОСОБА_1 по зміні цільового призначення земельної ділянки площею 0,1399 га із земель для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) (код КВЦПЗ 02.01) на землі для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (код КВЦПЗ 03.07) під будівництво торговельного закладу за адресою: АДРЕСА_1 (далі - Проект землеустрою).

Відповідно до листів управління планування та архітектури Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради від 19.12.2019 №1/01-29/1000, від 21.12.2019 №97505-в, розглянуто Проект землеустрою.

Згідно з висновком ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області №15450/82-19 від 27.12.2019 (а.с. 50, 51) погоджено Проект землеустрою; визначено, що Проект землеустрою відповідає земельному законодавству та прийнятим відповідно до нього нормативно-правовим актам.

17.01.2020 позивачем до Центру надання адміністративних послуг у місті Черкаси подано на затвердження Проект землеустрою (а.с. 57).

19.02.2020 на засіданні постійної комісії з питань земельних відносин, архітектури, містобудування, реклами та комунальної власності Черкаської міської ради вирішено внести проект рішення Про зміну цільового призначення земельної ділянки по АДРЕСА_1 , яка перебуває у власності гр. ОСОБА_1 на сесію ради, погоджено проект рішення.

Відповідно до Порядку денного 79 пленарного засідання другої сесії Черкаської міської ради 20.02.2020, розміщеного на офіційному сайті Черкаської міської ради, до переліку питань включено галузеві та земельні питання (І і ІІ частини). Питання Про зміну цільового призначення земельної ділянки по АДРЕСА_1 , яка перебуває у власності гр. ОСОБА_1 віднесено до групи Земля. 2 частина , до підрозділу VIII. Внесення змін до рішень ради за номером 153.

Згідно з листом відповідача від 02.03.2020 №4247-01-21 (а.с. 67) робота 79 пленарного засідання другої сесії Черкаської міської ради 20.02.2020 розпочалась з розгляду питань Різного та з розгляду в порядку черговості галузевого переліку, до якого включено 94 питання, перелік із земельних питань до розгляду не брався. Наразі в роботі 79 пленарного засідання оголошено перерву, після якої буде продовжено розгляд питань, включених до порядку денного.

Станом на час розгляду даної адміністративної справи, на сесії Черкаської міської ради не розглядалося питання про зміну цільового призначення земельної ділянки по АДРЕСА_1 , яка перебуває у власності ОСОБА_1 , та не прийнято рішення за наслідками такого розгляду.

Вважаючи протиправною бездіяльність відповідача в частині нездійснення розгляду Проекту землеустрою, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд виходить з такого.

Земельні відносини регулюються Конституцією України, Земельний кодекс України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Стаття 12 Земельного кодексу України визначає повноваження сільських, селищних, міських рад та їх виконавчих органів у галузі земельних відносин.

Відповідно до ч. 1 ст. 20 Земельного кодексу України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.

Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.

Згідно з ч. 2 ст. 20 Земельного кодексу України зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Частина третя статті 20 Земельного кодексу України визначає, що зміна цільового призначення земельних ділянок приватної власності здійснюється за ініціативою власників земельних ділянок.

Зміна цільового призначення земельних ділянок приватної власності провадиться:

щодо земельних ділянок, розташованих у межах населеного пункту, - сільською, селищною, міською радою;

щодо земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, - районною державною адміністрацією, а щодо земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, що не входять до території району, або в разі якщо районна державна адміністрація не утворена, - Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласною державною адміністрацією.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки приватної власності, цільове призначення якої змінюється, розробляється на замовлення власника земельної ділянки без надання дозволу Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування на його розроблення.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється в порядку, встановленому законом.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.

Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у місячний строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, погодженого в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу, приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та зміну її цільового призначення.

Відмова Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у зміні цільового призначення земельної ділянки або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.

Пунктом 34 частини 1 статті 26 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР Про місцеве самоврядування в Україні (далі - Закон № 280/97-ВР) встановлено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 59 Закону № 280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

Враховуючи вищевикладене, рішення про затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки належить до виключних повноважень Черкаської міської ради шляхом прийняття відповідних рішень на пленарному засіданні.

Відповідно до ч. 1 ст. 46 Закону № 280/97-ВР сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.

Частина п`ята статті 46 Закону № 280/97-ВР визначає, що сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.

Згідно з висновком Верховного Суду у постанові від 17.12.2018 у справі №509/4156/15-а, який обов`язковий для врахування судами нижчих інстанцій відповідно до ч.5 ст.242 КАС України, чинним законодавством України не передбачено право суб`єкта владних повноважень змінювати встановлений законом режим (періодичність) проведення сесій рад не менше одного разу на місяць у випадку надходження на розгляд до ради документів з питань відведення земельних ділянок (зокрема, клопотання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, проекту землеустрою на погодження або затвердження тощо). Строк розгляду клопотання є строком виконання органом місцевого самоврядування своїх повноважень (компетенції). Цей строк разом з іншими елементами (складовими) утворюють структуру повноважень суб`єкта владних повноважень. Недотримання строку виконання обов`язку є свідченням порушення реалізації повноважень.

Таким чином, суд зазначає, що орган місцевого самоврядування у місячний строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, погодженого в порядку, встановленому статтею 186-1 Земельного кодексу України, приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та зміну її цільового призначення.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 28 Регламенту Черкаської міської ради, затвердженого рішенням Черкаської міської ради від 24.12.2015 № 2-18 (далі - Регламент), розміщеному на офіційному сайті відповідної ради, пленарні засідання є складовою сесії Ради. При неможливості розглянути порядок денний протягом одного пленарного засідання, питання порядку денного переносяться на наступне пленарне засідання. Пленарне засідання Ради відбувається в наступному порядку: реєстрація депутатів; вступне слово головуючого про відкриття пленарного засідання сесії Ради; Різне: заслуховування депутатських запитів, звернень, заяв, крім пленарних засідань із земельних питань, де Різне розглядається в кінці засідань; затвердження порядку денного; обговорення питань порядку денного та голосування по них; закриття пленарного засідання сесії Ради.

Згідно з ч. 7 ст. 31 Регламенту перед закриттям пленарного засідання головуючий на засіданні може оголошувати час проведення наступного пленарного засідання Ради. Питання, не розглянуті на поточному пленарному засіданні, підлягають розгляду на наступному пленарному засіданні.

Вище судом встановлено, що 20.02.2020 на 79 пленарному засіданні другої сесії Черкаської міської ради не розглядалось питання порядку денного про зміну цільового призначення земельної ділянки по АДРЕСА_1 , яка перебуває у власності ОСОБА_1 , та не приймалось рішення за наслідками його розгляду; в роботі 79 пленарного засідання оголошено перерву.

Оскільки на момент звернення позивача до суду з даним адміністративним позовом відповідач Проект землеустрою не розглянув та не прийняв рішення за наслідками його розгляду, суд вважає таку бездіяльність відповідача протиправною.

Відповідно до абз. 2 ч. 4 ст. 245 КАС України у випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

На законодавчому рівні поняття "дискреційні повноваження" суб`єкта владних повноважень відсутнє. У судовій практиці сформовано позицію щодо поняття дискреційних повноважень, під якими слід розуміти такі повноваження, коли у межах, які визначені законом, адміністративний орган має можливість самостійно (на власний розсуд) вибирати один з кількох варіантів конкретного правомірного рішення.

Тобто, дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти, чи не діяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі.

Суд зазначає, що частиною третьою статті 20 Земельного кодексу України регламентовано повноваження органу місцевого самоврядування щодо прийняття рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та зміну її цільового призначення, відмова у зміні цільового призначення земельної ділянки або залишення клопотання без розгляду.

Оскільки відповідач не здійснював розгляд Проекту землеустрою на засіданні сесії ради, суд вважає належним способом судового захисту зобов`язання відповідача на найближчому пленарному засіданні Черкаської міської ради розглянути заяву позивача від 17.01.2020 про затвердження проекту землеустрою та прийняти рішення відповідно до ч. 3 ст. 20 Земельного кодексу України.

Водночас, суд вважає, що позовні вимоги про зобов`язання відповідача прийняти рішення про затвердження Проекту землеустрою стосується втручання у дискреційні повноваження щодо розпорядження землею та прийняття конкретного виду рішення, що не відповідає завданню адміністративного суду, тому такі вимоги задоволенню не підлягає.

Стосовно посилань позивача на постанову Верховного Суду від 06.03.2019 у справі №1640/2594/18, суд зазначає, що спір у справі №1640/2594/18 виник з інших правовідносин, за інших обставин, ніж у справі, що розглядається, а тому не враховується судом.

Відповідно до частин 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що доводи позивача є обґрунтованими, а вимоги такими, що підлягають частковому задоволенню.

Відповідно до ст. 139 КАС України підстави для розподілу судових витрат у суду відсутні.

Керуючись ст.ст. 6, 9, 14, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Черкаської міської ради в частині нездійснення розгляду питання про зміну цільового призначення земельної ділянки по АДРЕСА_1 , яка перебуває у власності ОСОБА_1 , та неприйняття рішення за наслідками його розгляду.

Зобов`язати Черкаську міську раду розглянути на найближчому пленарному засіданні Черкаської міської ради заяву ОСОБА_1 від 17.01.2020 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки громадянина ОСОБА_1 по зміні цільового призначення земельної ділянки площею 0,1399 га із земель для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) (код КВЦПЗ 02.01) на землі для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (код КВЦПЗ 03.07) під будівництво торговельного закладу за адресою: АДРЕСА_1 , та прийняти рішення відповідно до ч. 3 ст. 20 Земельного кодексу України.

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Копію рішення направити учасникам справи.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня підписання рішення, з урахуванням вимог пункту 3 розділу VI «Прикінцеві положення» Кодексу адміністративного судочинства України.

Учасники справи:

1) позивач - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_1 );

2) відповідач - Черкаська міська рада (18000, м. Черкаси, вул. Б. Вишневецького, 36, код ЄДРПОУ 25212542).

Суддя О.А. Рідзель

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.05.2020
Оприлюднено18.05.2020
Номер документу89249655
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —580/815/20

Рішення від 12.05.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

О.А. Рідзель

Ухвала від 11.03.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

О.А. Рідзель

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні