Ухвала
від 15.05.2020 по справі 140/2595/19
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

про закриття провадження у справі

15 травня 2020 рокуЛуцькСправа № 140/2595/19

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Димарчук Т.М.,

розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження клопотання Волинської обласної державної адміністрації про закриття провадження в адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до Волинської обласної державної адміністрації, Державного реєстратора Управління культури з питань релігії та національностей Волинської обласної державної адміністрації Захарченко Ельвіри Русланівни, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача релігійна організація Свято-Покровська релігійна громада Православної Церкви України села Бобли Турійського району про визнання протиправними та скасування розпорядження, рішення та запису, визнання дій протиправними,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся з позовом до Волинської обласної державної адміністрації, державного реєстратора Управління культури з питань релігії та національностей Волинської обласної державної адміністрації Захарченко Ельвіри Русланівни про:

- визнання протиправними дій Волинської ОДА щодо проведення реєстрації змін до статуту релігійної громади "Свято-Покровська релігійна громада Української православної церкви с. Бобли Турійського району" шляхом реєстрації статуту релігійної організації Свято-Покровська релігійна громада Православної Церкви України с. Бобли Турійського району в новій редакції;

- визнання протиправним та скасування розпорядження голови Волинської ОДА "Про реєстрацію статуту релігійної громади у новій редакції №189 від 05.04.2019 стосовно реєстрації статуту релігійної громади "Свято-Покровська релігійна громада Української православної церкви с. Бобли Турійського району" в новій редакції з новою юридичною назвою;

- визнання протиправним та скасування рішення державного реєстратора Управління культури з питань релігій та національностей Волинської ОДА Захарченко Е.Р. про державну реєстрацію внесення змін до установчих документів юридичної особи - Свято-Покровська релігійна громада Української православної церкви с. Бобли Турійського району на підставі якого внесено запис в Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань № 11941050003000395 від 17.04.2019;

- визнання протиправним та скасування запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань № 11941050003000395 від 17.04.2019, внесеного державним реєстратором Захарченко Е.Р. щодо державної реєстрації внесення змін до установчих документів юридичної особи - релігійна громада "Свято-Покровська релігійна громада Української православної церкви с. Бобли Турійського району".

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач є керівником релігійної громади "Свято-Покровська релігійна громада Української православної церкви у с. Бобли Турійського району".

Згідно з розпорядженням Волинської ОДА №189 від 05.04.2019 зареєстровано зміни до статуту релігійної громади "Свято-Покровська релігійна громада Української православної церкви с. Бобли Турійського району" у новій редакції за новою назвою релігійна організація Свято-Покровська релігійна громада Православної Церкви України с. Бобли Турійського району . Керівником зазначеної юридичної особи з 17.04.2019 є ОСОБА_3 . Крім того, відповідачем проведено державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу.

Позивач вважає оскаржувані рішення протиправними, такими що прийняті в порушення вимог Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань , оскільки, відповідач приймаючи розпорядження не здійснив перевірку легітимних документів щодо перереєстрації громади, а саме, статут в новій редакції зареєстрований відповідачем було прийнято неналежним суб`єктом. Повноважним органом релігійної громади не було уповноважено будь-яких третіх осіб на вчинення зазначених вище дій. Також зазначає, що жодних рішень загальних зборів, на підставі яких була проведена державна реєстрація змін до статуту релігійної громади "Свято-Покровська релігійна громада Української православної церкви с. Бобли Турійського району" позивач не отримував.

Ухвалою суду від 23.09.2019 відкрито провадження у даній справі та вирішено розгляд справи проводити за правилами та ухвалено спрощеного позовного провадження відповідно до частини другої статті 257 КАС України, залучено до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача релігійну організацію Свято-Покровська релігійна громада Православної Церкви України села Бобли Турійського району .

У відзиві на позовну заяву представник Волинської обласної державної адміністрації, позовні вимоги заперечила. В обґрунтування своєї позиції вказала, що 28.03.2019 до Волинської обласної державної адміністрації надійшла заява про реєстрацію змін до Статуту шляхом реєстрації його в новій редакції. До заяви подано статут релігійної організації Свято-Покровська релігійна громада Православної Церкви України с. Бобли Турійського району в новій редакції, ухвалений парафіяльними зборами 09.03.2019 та затверджений керуючим Володимир-Волинською єпархією УПЦ; протокол №2 від 09.03.2019 загальних зборів релігійної громади "Свято-Покровська релігійна громада Української православної церкви с. Бобли Турійського району" з додатком - список віруючих громадян, присутніх на загальних зборах цієї організації щодо зміни підлеглості в канонічних та організаційних питаннях; засвідчена копія статуту релігійної громади "Свято-Покровська релігійна громада Української православної церкви с. Бобли Турійського району", ухваленого парафіяльними зборами 17.09.2017, погодженого керуючим Володимир-Волинською єпархією УПЦ 17.09.2017, зареєстрованого розпорядженням голови облдержадміністрації від 15.01.2018 №22; протокол №1 від 17.09.2017 парафіяльних зборів релігійної громади "Свято-Покровська релігійна громада Української православної церкви с. Бобли Турійського району".

У зв`язку з тим, що дані документи відповідають вимогам, передбаченим Законом України Про свободу совісті та релігійні організації , за наслідками розгляду заяви уповноваженого представника релігійної громади через зміну підлеглості та відповідно до статей 8, 14 Закону України Про свободу совісті та релігійні організації головою облдержадміністрації видано розпорядження №189 від 05.04.2019 Про реєстрацію статутів релігійних громад у новій редакції , пунктом 3 якого зареєстровано зміни до статуту релігійної громади "Свято-Покровська релігійна громада Української православної церкви с. Бобли Турійського району" в новій редакції за новою назвою релігійної організації Свято-Покровська релігійна громада Православної Церкви України с. Бобли Турійського району .

Також зазначила, що державним реєстратором Управління культури, релігій та національностей Волинської обласної державної адміністрації при вчиненні реєстраційних дій 17.04.2019 №11941050003000395 та №11941070004000395 дотримано вимоги Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань . З наведених підстав просила в задоволенні позовних вимог відмовити.

22.10.2019 на адресу суду надійшло клопотання про закриття провадження у справі вх.№17406/19 від Волинської обласної державної адміністрації, у якому зазначено, що предметом спору за даним адміністративним позовом є правомірність рішення органу виконавчої влади - Волинської обласної державної адміністрації щодо реєстрації статуту релігійної громади у новій редакції, зміни керівника і найменування цієї релігійної громади.

При цьому, фактичною підставою звернення до суду стали не стільки протиправні дії відповідача щодо реєстрації статуту, як дії осіб, які прийняли рішення про зміну підлеглості релігійної громади, подали відповідну заяву та документи відповідачеві.

Публічно-правовий спір має особливий суб`єктний склад. Участь суб`єкта владних повноважень є обов`язковою ознакою для того, щоб класифікувати спір як публічно-правовий. Однак сама по собі участь у спорі суб`єкта владних повноважень не дає підстав ототожнювати спір з публічно- правовим та відносити його до справ адміністративної юрисдикції. Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.

До юрисдикції адміністративного суду належить спір, який виник між двома (кількома) суб`єктами стосовно їх прав та обов`язків у конкретних правових відносинах, у яких хоча б один суб`єкт законодавчо уповноважений владно керувати поведінкою іншого (інших) суб`єкта (суб`єктів), а останній (останні) відповідно зобов`язаний виконувати вимоги та приписи такого суб`єкта владних повноважень.

У контексті наведеного відповідач вважає, що цей спір не є спором між учасниками публічно-правових відносин, оскільки Волинська обласна державна адміністрація, приймаючи оскаржуване розпорядження, хоч і мав владні управлінські повноваження щодо позивача (в частині зареєструвати або відмовити у реєстрації статуту релігійної громади), проте факт здійсненої реєстрації обумовлений наданими для такої реєстрації документами. У свою чергу, позивач доводить відсутність повноважень у особи, яка подала заяву, та відсутність у неї необхідного пакету документів для реєстрації нової редакції статуту, оспорює повноваження приймати рішення про зміну статуту.

Отже, предметом спору за даним адміністративним позовом є правомірність рішення органу виконавчої влади - Волинської обласної державної адміністрації щодо реєстрації статуту релігійної громади у новій редакції, зміни керівника і найменування цієї релігійної громади. При цьому, як вже було зазначено, фактичною підставою звернення до суду стали не стільки протиправні дії відповідача щодо реєстрації статуту, як дії осіб, які прийняли рішення про зміну підлеглості релігійної громади, подали відповідну заяву та документи відповідачеві.

Оскаржуване розпорядження та рішення Державного реєстратора зачіпає не лише права та інтереси позивача, а й створює та змінює права усіх членів вище згаданої Релігійної громади. Виходячи з наведеного, можна дійти висновку, що наразі спір виник саме між членом Свято-Покровської релігійної громади Української православної церкви в селі Бобли Турійського району Волинської області та релігійною громадою, яка вирішила змінити канонічне підпорядкування, подавши заяву про реєстрацію змін.

Отже, спірні правовідносини стосуються прав та інтересів учасників релігійних громад на канонічне підпорядкування, а позовні вимоги в зазначеній справі спрямовані на захист приватних прав позивача. З огляду на суб`єктний склад сторін спору він має вирішуватися за правилами цивільного судочинства.

В подальшому, ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 07.11.2019 зупинено провадження у справі до набрання чинності рішенням Великої Палати Верховного Суду України у справі №140/1362/19 за позовом ОСОБА_4 до Волинської обласної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача релігійна організація "Свято-Миколаївська релігійна громада Української Православної Церкви села Будятичі Іваничівського району" про визнання протиправними дій, визнання протиправним та скасування розпорядження в частині.

Ухвалою суду від 15.05.2020 провадження у даній справі поновлено.

13.05.2020 на адресу суду від представника Волинської обласної державної адміністрації повторно надійшло клопотання про закриття провадження в даній адміністративній справі.

Враховуючи вимоги статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) судом розглянуто дане клопотання за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Дослідивши письмові матеріали справи, суд дійшов висновку про задоволення клопотання та закриття провадження у справі, з огляду на таке.

Згідно зі статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.

Завданням адміністративного судочинства відповідно до частини першої статті 2 КАС України є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 4 КАС України адміністративна справа - це переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір.

За змістом пункту 2 частини першої статті 4 КАС публічно-правовий спір - це спір, у якому хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій.

Згідно з частиною першою статті 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.

При цьому, КАС України регламентує порядок розгляду не усіх публічно-правових спорів, а лише тих, які виникають у результаті здійснення суб`єктом владних повноважень владних управлінських функцій і розгляд яких безпосередньо не віднесено до підсудності інших судів. При визначенні юрисдикції справи необхідно виходити з характеру спірних правовідносин, прав та інтересів, за захистом яких звернувся позивач, суб`єктного складу сторін, предмету спірних правовідносин.

Так, спір, який виник у цій справі, стосується правовідносин з прийняття уповноваженим органом рішення з реєстрації статуту релігійної організації у новій редакції. За змістом позовної заяви позов у цій справі подано на захист релігійних прав позивача як учасника релігійної громади.

Відповідно до статті 7 Закону України від 23 квітня 1991 року № 987-ХІІ Про свободу совісті та релігійні організації (далі - Закон № 987-ХІІ) релігійні організації в України утворюються з метою задоволення релігійних потреб громадян сповідувати і поширювати віру і діють відповідно до своєї ієрархічної та інституційної структури, обирають, призначають і замінюють персонал згідно із своїми статутами. Релігійними організаціями в Україні є релігійні громади, управління і центри, монастирі, релігійні братства, місіонерські товариства (місії), духовні навчальні заклади, а також об`єднання, що складаються з вищезазначених релігійних організацій. Релігійні об`єднання представляються своїми центрами (управліннями).

Релігійна громада є місцевою релігійною організацією віруючих громадян одного й того самого культу, віросповідання, напряму, течії або толку, які добровільно об`єдналися з метою спільного задоволення релігійних потреб. Членство в релігійній громаді ґрунтується на принципах вільного волевиявлення, а також на вимогах статуту (положення) релігійної громади. Релігійна громада на власний розсуд приймає нових та виключає існуючих членів громади у порядку, встановленому її статутом (положенням). Держава визнає право релігійної громади на її підлеглість у канонічних та організаційних питаннях будь-яким діючим в Україні та за її межами релігійним центрам (управлінням) і вільну зміну цієї підлеглості шляхом внесення відповідних змін до статуту (положення) релігійної громади. Рішення про зміну підлеглості та внесення відповідних змін або доповнень до статуту ухвалюється загальними зборами релігійної громади. Такі загальні збори релігійної громади можуть скликатися її членами. Рішення про зміну підлеглості та внесення відповідних змін або доповнень до статуту ухвалюється не менш як двома третинами від кількості членів релігійної громади, необхідної для визнання повноважними загальних зборів релігійної громади відповідно до статуту (положення) релігійної громади. Рішення про зміну підлеглості та внесення відповідних змін або доповнень до статуту засвідчується підписами членів відповідної релігійної громади, які підтримали таке рішення. Рішення про зміну підлеглості та внесення відповідних змін або доповнень до статуту підлягає реєстрації в порядку, встановленому статтею 14 цього Закону. Зміна підлеглості релігійної громади не впливає на зміст права власності та інших речових прав такої релігійної громади, крім випадку, встановленого статтею 18 цього Закону. Частина громади, не згідна з рішенням про зміну підлеглості, має право утворити нову релігійну громаду і укласти договір про порядок користування культовою будівлею і майном з їхнім власником (користувачем). Повідомлення державних органів про утворення релігійної громади не є обов`язковим (стаття 8 Закону № 987-ХІІ).

За правилами, встановленими статтею 12 Закону № 987-ХІІ, відомості, зокрема, про вид релігійної організації, її віросповідну приналежність і місцезнаходження повинні міститися у статуті (положенні) релігійної організації, який (як і зміни до нього) підлягає реєстрації в порядку, встановленому статтею 14 вказаного Закону. Частина перша статті 14 Закону № 987-ХІІ передбачає, що для реєстрації статуту (положення) релігійної громади громадяни в кількості не менше десяти чоловік, які утворили її і досягли 18-річного віку, подають заяву та статут (положення) на реєстрацію до обласної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, а в Автономній Республіці Крим - до Ради міністрів Автономної Республіки Крим.

Перевищення встановленого цим Законом терміну прийняття рішень про реєстрацію статутів (положень) релігійних організацій, як і рішення про відмову в реєстрації статуту (положення) релігійної організації може бути оскаржено до суду в порядку, передбаченому цивільним процесуальним законодавством України (частина двадцять перша статті 14, частина друга статті 15 Закону № 987-ХІІ).

Таким чином, оскільки спірні правовідносини, які виникли між позивачем та відповідачем, стосуються питань участі позивача у створенні та діяльності релігійної громади, такі правовідносини є тісно пов`язаними з правовідносинами щодо реєстрації статуту (положення) релігійної організації, відтак юрисдикцію спорів, що виникають з таких правовідносин, слід визначати відповідно до частини двадцять першої статті 14, частини другої статті 15 Закону № 987-ХІІ.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 20.11.2019 по справі №910/8132/19 та в силу вимог частини п`ятої статті 242 КАС України враховується судом при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин.

Згідно зі статтею 15 Цивільного процесуального кодексу України суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи щодо захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів, що виникають із цивільних, житлових, земельних, сімейних, трудових відносин, інших правовідносин, крім випадків, коли розгляд таких справ проводиться за правилами іншого судочинства.

Таким чином, виходячи із суті спору, враховуючи, що даний позов подано на захист приватних інтересів фізичної особи, а тому такий спір належить розглядати в порядку цивільного судочинства.

Пунктом 1 частини першої статті 238 КАС України передбачено, що суд закриває провадження у справі: якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

Таким чином, суд дійшов висновку, що клопотання відповідача про закриття провадження в даній адміністративній справі належить задовольнити, а провадження у цій справі закрити на підставі пункту 1 частини першої статті 238 КАС України.

Згідно із частиною першою статті 143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Відповідно до частини другої статті 238 КАС України про закриття провадження у справі суд постановляє ухвалу, а також вирішує питання про розподіл між сторонами судових витрат, повернення судового збору з бюджету. Ухвала суду про закриття провадження у справі може бути оскаржена.

Як передбачено частинами першою, другою статті 132 КАС України, судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.

За приписами пункту 5 частини першої статті 7 Закону України Про судовий збір від 08.07.2011 №3674-VI (з наступними змінами та доповненнями) сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі закриття (припинення) провадження у справі (крім випадків, якщо провадження у справі закрито у зв`язку з відмовою позивача від позову і така відмова визнана судом), у тому числі в апеляційній та касаційній інстанціях.

Таким чином, оскільки провадження у цій справі закрито з інших підстав, ніж у зв`язку з відмовою позивача від позову, тому сплачену позивачем суму судового збору згідно з квитанціями від 27.08.2019 №2 у розмірі 768,40 грн та від 11.09.2019 №1 у розмірі 1536,80 грн, який зарахований до спеціального фонду державного бюджету України, що стверджується відповідною випискою, слід повернути позивачу.

Керуючись статтями 132, 143, 238, 248 КАС України, суд

УХВАЛИВ:

Клопотання відповідача про закриття провадження в даній адміністративній справі задовольнити.

Провадження у справі за позовом ОСОБА_1 до Волинської обласної державної адміністрації, Державного реєстратора Управління культури з питань релігії та національностей Волинської обласної державної адміністрації Захарченко Ельвіри Русланівни, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача релігійна організація Свято-Покровська релігійна громада Православної Церкви України села Бобли Турійського району про визнання протиправними та скасування розпорядження, рішення та запису, визнання дій протиправними, закрити.

Повернути ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний код НОМЕР_1 ) з Державного бюджету України судовий збір в розмірі 2305,20 грн (дві тисячі триста п`ять гривень 20 копійок), сплачений згідно з квитанціями від 27.08.2019 №2 та від 11.09.2019 №1.

Роз`яснити позивачу, що у разі закриття провадження у справі повторне звернення до суду зі спору між тими самими сторонами, про той самий предмет і з тих самих підстав, не допускається.

Копію ухвали направити учасникам справи.

Ухвала суду набирає законної сили з моменту її підписання суддею.

Ухвала суду може бути оскаржена шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд протягом п`ятнадцяти днів з дня її складення.

Головуючий-суддя Т.М. Димарчук

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.05.2020
Оприлюднено18.05.2020
Номер документу89263771
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —140/2595/19

Ухвала від 15.05.2020

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Димарчук Тетяна Миколаївна

Ухвала від 15.05.2020

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Димарчук Тетяна Миколаївна

Ухвала від 07.11.2019

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Димарчук Тетяна Миколаївна

Ухвала від 23.09.2019

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Димарчук Тетяна Миколаївна

Ухвала від 18.09.2019

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Димарчук Тетяна Миколаївна

Ухвала від 02.09.2019

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Димарчук Тетяна Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні