Рішення
від 12.05.2020 по справі 340/690/20
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 травня 2020 року м. Кропивницький Справа №340/690/20

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого - судді Момонт Г.М., розглянув у відкритому судовому засіданні у порядку спрощеного позовного провадження в м. Кропивницькому адміністративну справу

за позовом : Приватного підприємства Лісне

до відповідача : Управління Укртрансбезпеки у Кіровоградській області

про визнання протиправною та скасування постанови,

за участю :

секретаря судового засідання - Коробченка Є.К.,

представників :

позивача - Швеця Р.Ю.,

відповідача - Гасанова Г.С.

Приватне підприємство Лісне звернулося з позовом до Управління Укртрансбезпеки у Кіровоградській області про визнання протиправною та скасування постанови №134896 Управління Укртрансбезпеки у Кіровоградській області від 18.02.2020 р. про застосування адміністративно-господарського штрафу.

В обґрунтування позовних вимог представник позивача зазначив, що 21.01.2020 р. на автодорозі Н-14 км.75, державним інспектором Укртрансбезпеки зупинено для перевірки автомобіль МАЗ державний номерний знак НОМЕР_1 , який згідно свідоцтва про державну реєстрацію належить ПП Лісне , під керуванням водія ОСОБА_1 . Представник позивача вказує на те, що перевірка здійснювалася в порушення вимог п.20 Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1567 від 08.11.2006 р., оскільки другий екземпляр акта не був вручений, а був надісланий відповідачем на адресу позивача лише після складання оскаржуваної постанови, разом з іншими процесуальними документами у вигляді повідомлень про призначення розгляду справи. На думку представника позивача, постанова Управління Укртансбезпеки у Кіровоградській області №134896 від 18.02.2020 р. винесена з порушеннями вимог законодавства про автомобільний транспорт, оскільки позивач не був присутній під час розгляду матеріалів перевірки, чим порушено його процесуальне право бути присутнім на розгляді, надати будь-які пояснення, зауваження або заперечення чи докази неправомірної перевірки інспекторами Укртрансбезпеки. Представник позивача наголошує на тому, що розгляд справи про порушення у відсутності уповноваженої особи суб`єкта господарювання можливий лише у разі належного сповіщення суб`єкта господарювання про розгляд справи, а засобами сповіщення суб`єкта господарювання про розгляд справи про порушення визначено розписку або рекомендований лист із повідомленням, який відсутній у відповідача. Представник позивача зазначає, що складені матеріали про інкриміноване правопорушення були розглянуті без правопорушника, що є порушенням процедури притягнення до відповідальності. Також як підставу для скасування оскаржуваної постанови представником позивача наведено той факт, що на момент здійснення перервірки перевезення сипучого вантажу проводилося без перевищення габаритно-вагових норм, загальна маса якого була допустима нормі. Представник позивача стверджує, що єдиною методикою виконання вимірювань поосьових навантажень на маси вантажних транспортних засобів у русі в Україні є лише Методика виконання вимірювань поосьових навантажень та маси вантажних транспортних засобів у русі, атестована відповідно до ГОСТ 8.010-99 Національним науковим центром Інститут Метрології , свідоцтво про атестацію №02-84-08, проте вказана методика не розповсюджується на транспортні засоби з рідким вантажем або вантажем, що змінює розподіл навантажень на вісі транспортного засобу в русі (зокрема сипучим). На думку представника позивача, зазначене свідчить про відсутність вимог щодо нормативів навантаження транспортних засобів з відповідним видом вантажу та про неможливість встановлення факту порушення вагових параметрів. Представник позивача зауважує, що з огляду на відсутність Методики, на сьогодні відсутні і правові підстави визначення перевищення нормативних вагових параметрів транспортного засобу та відповідно складання розрахунку плати за проїзд за перевищення вагових параметрів і винесення рішення про застосування адміністративно-господарських штрафів. Представник позивача вказує, що інспекторами не дотримано п.9 Правил перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Міністерства транспорту України, оскільки не було проведено інструктаж водія щодо заїзду на ваги, інспектори Укртрансбезпеки декілька разів проводили зважування, після чого водієві не було вручено жодного талону зважування. Також представник позивача зазначає, що інспекторами не було надано для ознайомлення Свідоцтво про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки, сертифіката відповідності, сертифіката перевірки, а клопотання на пред`явлення таких документів інспектор Укртрансбезпеки проігнорував, що підтверджує їх відсутність на час зважування. Представник позивача зауважує, що інспекторами при здійсненні зважувань не було зазначено результатів зважування всіх талонів та не відображено їх у акті, не надано водієві інформацію про зважування, а на юридичну адресу власника транспортного засобу надіслано лише талон на підставі якого, проведено Розрахунок №1310. Представник позивача стверджує, що інспектор Укртрансбезпеки при складанні акта про перевищення т/з нормативно-вагових параметрів та довідки Про результат здійснення габаритно-вагового контролю нехтував Інструкцією з оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення відповідно до якої записи в протоколах про адміністративні правопорушення, талонах до посвідчення водія, тимчасових дозволах, журналах робляться чорнилом (пастою) темного (чорного або синього) кольору, заповнюються розбірливим почерком, а прізвище, ім`я, по батькові порушника, його місце проживання, а також посада, місце роботи, звання працівника Укртрансбезпеки записуються друкованими літерами.

Представником відповідача подано відзив на позовну заяву відповідно до якого позовні вимоги не визнаються (а.с.33-44). Представник відповідача зазначає, що 21.02.2020 р. посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Кіровоградській області на автодорозі Н-14 Олександрівка - Кропивницький - Миколаїв 75 км 812 м за результатами габаритно-вагового контролю транспортного засобу марки МАЗ, державний номерний знак НОМЕР_1 співробітниками Управління Укртрансбезпеки у Кіровоградській області встановлено перевищення вагових параметрів на одиночну вісь, а саме 12 660 кг, при нормативно допустимій 11 000 кг, що перевищує нормативно допустимий показник на 15%, у зв`язку з чим складено акт №025500 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 21.01.2020 р., довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю №045470 від 21.01.2020 р. та розрахунок плати за проїзд №1310 до акта №025500 від 21.01.2020 р. Представник відповідача звертає увагу на те, що п.19 Порядку №879 виключено на підставі постанови Кабінету Міністрів України №671 від 30.08.2017 р., у зв`язку з чим необхідність використання відповідачем під час здійснення габаритно-вагового контролю методики, затвердженої Мінекономрозвитку, не передбачена жодним нормативно-правовим актом. Представник відповідача наголошує на тому, що правову позицію щодо відсутності потреби у використанні відповідної методики виклав Верховний Суд у постанові від 02.08.2018 р. по справі №820/1420/17. Представник відповідача вказує, що відповідно до п.21 Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1567 від 07.11.2006 р. акт складається в одному примірнику, водій зі змістом акта №175980 від 21.01.2020 р. був ознайомлений, однак від підпису та пояснень відмовився, про що контролюючі особи зробили відмітку. Також представник відповідача звертає увагу, що Управління Укртрансбезпеки у Кіровоградській області витримало процедуру належного повідомлення особи про розгляд справи, а твердження позивача, що він був позбавлений права бути присутнім під час розгляду справи є безпідставними, не підтверджуються жодними належними доказами та є такими, що вводять суд в оману. Представник відповідача зауважує, що відповідачем не порушено Порядок №1567 в частині запрошення суб`єкта господарювання на розгляд справи.

Ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду від 04.03.2020 р. позовну заяву Приватного підприємства Лісне до Управління Укртрансбезпеки у Кіровоградській області Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови - залишено без руху (а.с.17).

Ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду від 18.03.2020 р. відкрито провадження у справі та призначено до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження з повідомлення сторін (а.с.22).

16.04.2020 р. розгляд справи відкладено у зв`язку з неявкою в судове засідання сторін (а.с.62).

У судовому засіданні 12.05.2020 р. представник позивача підтримав заявлені позовні вимоги, представник відповідача заперечив проти задоволення позову.

На підставі ч.3 ст.243 КАС України в судовому засіданні 12.05.2019 р. проголошено вступну та резолютивну частини рішення. Виготовлення повного рішення відкладено у строк до 18.05.2020 р., про що повідомлено під час проголошення вступної та резолютивної частини.

Дослідивши подані позивачем та відповідачем документи і матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, адміністративний суд,

ВСТАНОВИВ:

21.01.2020 р. о 17:08 год. посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Кіровоградській області на підставі направлення на рейдову перевірку №007764 від 20.01.2020 р. (а.с.54) на автодорозі Н-14 Олександрівка - Кропивницький - Миколаїв 75 км 812 м проведено перевірку додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом та за результатами габаритно-вагового контролю встановлено, що транспортним засобом МАЗ 5550, номерний знак НОМЕР_1 ; МАЗ 857100-4012, номерний знак НОМЕР_2 , що належить ПП Лісне , допущено перевищення законодавчо встановлених габаритно-вагових норм від 10% - 20% включно при перевезенні вантажу без відповідного дозволу, внаслідок чого складено довідку №045470 про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 21.01.2020 р. (а.с.11, 50), акт №025500 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 21.01.2020 р. (а.с.10, 49), акт №175980 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 21.01.2020 р. (а.с.9, 46).

За результатами розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт постановою про застосування адміністративно-господарського штрафу №134896 від 18.02.2020 р. на підставі абз.15 ч.1 ст.60 Закону України Про автомобільний транспорт з ПП Лісне стягнуто адміністративно-господарський штраф у сумі 17 000 грн. (а.с.8, 45).

Згідно з абз.1, 2 ч.7 ст.6 Закону України Про автомобільний транспорт від 05.04.2001 р. №2344-ІІІ (далі за текстом - Закон №2344) центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, здійснює: державний нагляд і контроль за дотриманням автомобільними перевізниками вимог законодавства, норм та стандартів на автомобільному транспорті.

Частиною 10 статті 6 Закону №2344 встановлено, що на території України центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, у сфері міжнародних автомобільних перевезень здійснює: контроль наявності, видачу дозвільних документів на виконання перевезень та контроль відповідності виду перевезення, що фактично виконується; контроль за виконанням автомобільними перевізниками вимог міжнародних договорів України з питань міжнародних автомобільних перевезень; контроль технічного, санітарного та екологічного стану транспортних засобів, що впливає на безпеку руху та екологічну ситуацію; контроль за дотриманням перевізниками вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення; контроль та нагляд за дотриманням вимог нормативно-правових актів щодо забезпечення безпеки на автомобільному транспорті та правил перевезення небезпечних вантажів; контроль внесення перевізниками-нерезидентами платежів за проїзд автомобільними дорогами України; перевірку транспортно-експедиційної документації на здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом; габаритно-ваговий контроль транспортних засобів; нарахування, у разі виявлення порушень, та вжиття заходів щодо стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, під час здійснення габаритно-вагового контролю.

Відповідно до пунктів 1, 8 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 р. №103 Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті.

Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Згідно з підпунктами 15, 27 пункту 5 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань: здійснює габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування; здійснює нарахування, вживає заходів щодо стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, під час здійснення габаритно-вагового контролю.

Процедуру здійснення державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту, вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, норм міжнародних договорів про міжнародне автомобільне сполучення, виконанням умов перевезень, визначених дозволом на перевезення на міжобласних автобусних маршрутах, вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення, дотриманням габаритно-вагових параметрів, наявністю дозвільних документів на виконання перевезень та відповідністю виду перевезень, відповідних ліцензій, внесенням перевізниками-нерезидентами платежів за проїзд автомобільними дорогами визначено Порядком здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 08.07.2006 р. №1567 (далі за текстом - Порядок №1567).

Пунктом 3 Порядку №1567 визначено, що органами державного контролю на автомобільному транспорті (далі - органи державного контролю) є Укртрансбезпека, її територіальні органи.

Згідно з абз.3 п.4 Порядку №1567 рейдові перевірки можуть проводитися із залученням посадових осіб відповідного підрозділу Національної поліції, Укравтодору, органу місцевого самоврядування та/або місцевої держадміністрації, підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Укртрансбезпеки, та власників (балансоутримувачів) пунктів габаритно-вагового контролю (за погодженням з їх керівниками).

Пунктом 3 Порядку взаємодії Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті, Міністерства внутрішніх справ України, Державного агентства автомобільних доріг України під час організації та проведення робіт із зважування та здійснення габаритно-вагового контролю транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів на автомобільних дорогах загального користування, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України, Міністерства внутрішніх справ України від 10.12.2013 р. №1007/1207 (далі за текстом - Порядок №1007/1207) встановлено, що габаритно-ваговий контроль транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів під час їх проїзду автомобільними дорогами загального користування проводиться посадовими особами Укртрансінспекції та працівниками відповідних підрозділів МВС.

З огляду на пп.4, 5 п.4 Порядку №1007/1207 посадові особи Укртрансінспекції під час здійснення габаритно-вагового контролю: видають довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю; складають акт про перевищення транспортним засобом нормативних габаритних або вагових параметрів та визначають суму плати за проїзд за формулою розрахунку відповідно до пунктів 30 - 31 1 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю.

Відповідно до абз.1, 2 п.16 Порядку №1567 рейдова перевірка проводиться групою посадових осіб Укртрансбезпеки у кількості не менш як дві особи. Габаритно-ваговий контроль проводиться однією посадовою особою Укртрансбезпеки у разі залучення до рейдової перевірки посадових осіб відповідного підрозділу Національної поліції, Укравтодору, підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Укртрансбезпеки та власника (балансоутримувача) пункту габаритно-вагового контролю, а також посадових осіб органу місцевого самоврядування та/або місцевої держадміністрації.

Як встановлено судом, 21.01.2020 р. габаритно-ваговий контроль транспортного засобу МАЗ 5550, номерний знак НОМЕР_1 ; МАЗ 857100-4012, номерний знак НОМЕР_2 , що належить ПП Лісне , проведено посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Кіровоградській області та оператором вагового комплексу, на сертифікованому пересувному пункті вагового контролю, що перебуває на балансі ВАТ ДАК Автомобільні дороги України ДП Кіровоградський облавтодор (а.с.49-55).

Згідно з абз.3 п.20 Порядку №1567 виявлені під час перевірки порушення вимог законодавства та норм і стандартів щодо організації перевезень автомобільним транспортом зазначаються в акті з посиланням на порушену норму.

Відповідно до п.п.21, 22, 25-27 Порядку №1567 у разі виявлення в ході перевірки транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовими особами, що провели перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.

У разі відмови уповноваженої особи суб`єкта господарювання або водія від підписання акта перевірки суб`єкта господарювання або акта перевірки транспортного засобу посадові особи, що провели перевірку, роблять про це запис.

Справа про порушення розглядається в органі державного контролю за місцезнаходженням суб`єкта господарювання або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи суб`єкта господарювання) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення.

Справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи суб`єкта господарювання.

Про час і місце розгляду справи про порушення уповноважена особа суб`єкта господарювання повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням.

У разі неявки уповноваженої особи суб`єкта господарювання справа про порушення розглядається без її участі.

За наявності підстав керівник органу державного контролю або його заступник виносить постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів, яка оформляється згідно з додатком 5.

Судом встановлено, що акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 21.01.2020 р. складено за формою згідно з додатком 3 Порядку №1567 та містить відмітку про відмову водія від підписання зазначеного акта перевірки.

При цьому постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 р. №239 Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України виключено абзац 2 пункту 20 Порядку №1567, яким визначалося, що акт складається у двох примірниках, кожен з яких підписується посадовими особами, що провели перевірку, та посадовою особою суб`єкта господарювання або фізичною особою - суб`єктом господарювання. Один примірник акта передається уповноваженій особі суб`єкта господарювання, щодо якого було проведено перевірку, інший - до органу державного контролю.

Отже, твердження представника позивача про порушення відповідачем вимог п.20 Порядку №1567 є безпідставним.

З огляду на супровідний лист №8695/28/24-20 від 29.01.2020 р. Управління Укртрансбезпеки у Кіровоградській області на адресу ПП Лісне надіслано акт №025500 від 21.01.2020 р. про перевищення транспортним засобом габаритно-вагових параметрів; розрахунок №1310 плати за проїзд великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування в розмірі 170,1 євро; довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 21.01.2020 р. (а.с.48). Зазначене відправлення одержане уповноваженою особою ПП Лісне 06.02.2020 р., що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення (а.с.53).

Також ПП Лісне надіслано повідомлення №9336/28-2/24-20 від 29.01.2020 р. про дату, час та місце розгляду справи про порушення автотранспортного законодавства стосовно акта №175980 від 21.01.2020 р. (а.с.47), яке вручене уповноваженій особі ПП Лісне 06.02.2020 р., що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення (а.с.53).

Суд враховує, що про розгляд справи, який відбувся 18.02.2020 р. позивач був повідомлений 06.02.2020 р., тобто за 12 днів до такого розгляду, а тому мав можливість забезпечити участь повноважного представника під час розгляду справи.

Таким чином, суд дійшов висновку, що під час розгляду справи про порушення ПП Лісне законодавства про автомобільний транспорт відповідачем дотримано вимог Порядку №1567.

Посилання представника позивача на недотримання посадовими особами відповідача вимог п.6 Інструкції з оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення в органах поліції, затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ України від 06.11.2015 р. №1376 суд вважає необґрунтованим, оскільки зазначена норма встановлює вимоги до протоколу про адміністративне правопорушення, натомість у спірних правовідносинах складено акт за формою згідно з додатком 3 Порядку №1567.

Частиною 2 статті 29 Закону України Про дорожній рух від 30.06.1993 р. №3353-ХІІ встановлено, що з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів. Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.

З огляду на ст.33 Закону України Про автомобільні дороги від 08.09.2005 р. №2862-IV рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 3 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18.01.2001 р. №30 (далі за текстом - Правила №30) встановлено, що транспортний засіб чи автопоїзд з вантажем або без вантажу вважається великоваговим, якщо максимальна маса або осьова маса перевищує хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху.

Згідно з п.22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 р. №1306, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.

Відповідно до абз.1, 4 п.4 Правил №30 рух великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні (далі - дозвіл), виданим перевізникові уповноваженим підрозділом Національної поліції, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів.

Допускається перевищення вагових параметрів порівняно з визначеними у пункті 22.5 Правил дорожнього руху на 2 відсотки (величина похибки) без оформлення відповідного дозволу та внесення плати за проїзд.

Частинами 1, 4 статті 48 Закону №2344 передбачено, що автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.

У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.

В розумінні пп.4 п.2 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 р. №879 (далі за текстом - Порядок №879) габаритно-ваговий контроль - контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів.

Згідно з п.п.3, 4, 6 Порядку №879 габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції.

Робота пунктів габаритно-вагового контролю в частині організації та проведення робіт із зважування транспортних засобів забезпечується Укртрансбезпекою, її територіальними органами, службами автомобільних доріг в Автономній Республіці Крим, областях та м. Севастополі і підприємствами, визначеними в установленому законодавством порядку.

Власники (балансоутримувачі) пунктів габаритно-вагового контролю здійснюють фінансування робіт (послуг) з їх утримання, обслуговування та забезпечення функціонування.

Габаритно-ваговий контроль, крім документального, здійснюється виключно в пунктах габаритно-вагового контролю посадовими особами та/або працівниками відповідних органів.

Пунктами 12, 13 Порядку №879 визначено, що вимірювальне і зважувальне обладнання для здійснення габаритно-вагового контролю повинне утримуватись у робочому стані; періодично проводиться повірка (метрологічна атестація) такого обладнання з подальшим клеймуванням (пломбуванням) та видачею відповідного свідоцтва спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології.

Під час здійснення габаритно-вагового контролю не допускається використання вимірювального і зважувального обладнання, періодична повірка (метрологічна атестація) якого не проведена, а також обладнання, що перебуває у несправному стані.

Відповідно до п.п.15, 16, 18, 20 Порядку №879 контроль за наявністю у водіїв великовагових та великогабаритних транспортних засобів дозволу на рух здійснюють уповноважені підрозділи Національної поліції, та територіальні органи Укртрансбезпеки, які здійснюють габаритно-ваговий контроль.

Габаритно-ваговий контроль включає документальний та/або точний контроль.

За результатами габаритно-вагового контролю на стаціонарному або пересувному пункті водієві транспортного засобу видається довідка про здійснення габаритно-вагового контролю із зазначенням часу і місця його здійснення.

За результатами габаритно-вагового контролю посадові особи та/або працівники Укртрансбезпеки або її територіальних органів визначають належність транспортного засобу до великовагових та/або великогабаритних.

Габаритно-ваговим контролем транспортного засобу тягача МАЗ 5550, номерний знак НОМЕР_1 ; напівпричепа МАЗ 857100-4012, номерний знак НОМЕР_2 , встановлено, що повна маса транспортного засобу становить 32,48 т., навантаження на осі: 1) 6,18 т.; 2) 12,68 т; 3) 6,78 т; 4) 6,86 т (а.с.10-12, 49-51), тобто виявлено перевищення вагових норм на одиночну вісь, яке становить 15%.

Суд зауважує, що в контексті п.22.5 Правил дорожнього руху перевізник, зважаючи на особливості та характер вантажу, зобов`язаний обрати вагу, яка водночас не перевищуватиме як повну масу транспортного засобу, так і навантаження на осі.

Суд бере до уваги, що в акті №175980 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень і вантажів автомобільним транспортом від 21.01.2020 р. (а.с.9. 46), акті №025500 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 21.01.2020 р. (а.с.10, 49), довідці №045470 про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 21.01.2020 р. (а.с.11, 50) та розрахунку №1310 плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування до акту №025500 від 21.01.2020 р. вказано про те, що проведено габаритно-ваговий контроль автомобіля (тягача) МАЗ 5550, номерний знак НОМЕР_1 та напівпричепа МАЗ 857100-4012, номерний знак НОМЕР_2 . За таких умов, не зазначення в оскаржуваній постанові відомостей щодо марки та номерного знака причепа, зважаючи на те, що габаритно-ваговим контролем встановлено перевищення на одиночну вісь саме автомобіля (тягача) та за наявності посилання на акт №175980 від 21.02.2020 р., суд не розцінює як порушення, про яке в судовому засіданні вказував представник позивача.

Матеріалами справи підтверджено факт недотримання відповідачем габарино-вагових норм на одиночну вісь, яке становить 15%.

Відповідно до абз.15 ч.1 ст.60 Закону №2344 за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за: перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10 %, але не більше 20 % при перевезенні вантажу без відповідного дозволу - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Таким чином, Управлінням Укртрансбезпеки у Кіровоградській області правомірно винесено про застосування адміністративно-господарського штрафу №134896 від 18.02.2020 р., якою з ПП Лісне стягнуто адміністративно-господарський штраф у сумі 17 000 грн.

Стосовно посилання представника позивача на відсутність Методики зважування транспортного засобу, як на підставу для визнання протиправною і скасування оскаржуваної постанови, суд враховує наступне.

В розумінні пп.2 п.2 Порядку №879 вимірювання (зважування) - процес визначення за допомогою вимірювального (зважувального) обладнання габаритно-вагових параметрів фактичної маси та навантаження на вісь (осі) транспортного засобу, що проводяться згідно з методикою, затвердженою спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології.

Пунктом 19 Порядку №879, у редакції чинній на час прийняття такого Порядку, встановлювалося, що регламент проведення вимірювання і зважування та технічні параметри вимірювального і зважувального обладнання визначаються Укравтодором згідно з методикою, затвердженою спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології.

Постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2013 р. №385 Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 18 січня 2001 р. №30 і від 27 червня 2007 р. №879 пункт 19 Порядку №879 викладено в такій редакції: Під час проведення габаритно-вагового контролю Укртрансінспекція або її територіальні органи керуються методикою, затвердженою Мінекономрозвитку . При цьому змін до п.п.2 п.2 Порядку №879 внесено не було.

Постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 р. №671 Про внесення змін до Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні виключено пункт 19 Порядку №879.

З огляду на виключення п.19 Порядку №879, наявність у терміні вимірювання посилання на методику, затверджену спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології, не розцінюється судом як наявність у відповідача обов`язку під час здійснення габаритно-вагового контролю керуватися методикою, затвердженою спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології.

Викладене за своєю суттю узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, наведеною у постанові від 02.08.2018 р. у справі №820/1420/17 (провадження №К/9901/24144/18).

Окрім того, суд враховує, що здійснення габаритно-вагового контролю проведено за допомогою автоматичного приладу для зважування дорожніх транспортних засобів у русі та вимірювання навантаження на вісь 030T-AS2-PWIA, який згідно зі свідоцтвом про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки, чинного до 29.03.2020 р., відповідає вимогам встановленим чинним законодавством (а.с.55).

Щодо посилання представника позивача на те, що посадовими особами відповідача при проведенні габаритно-вагового контролю не дотримано вимог Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, оскільки не проведено інструктаж заїзду на ваги, суд зазначає наступне.

Пунктом 6.9 Правил перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997 р. №363 встановлено, що автомобілі подаються на ваги зі швидкістю не більше ніж 5 км/год, якщо інше не передбачене паспортними даними вагів. Зважування автомобільними вагами без зупинки автомобілів (на ходу) забороняється, крім випадків використання спеціально призначених для цього вагів. При установленні автомобілів на ваги треба слідкувати за тим, щоб задня вісь автомобіля знаходилась не ближче 300 мм від краю платформи. Автомобілі зважуються лише при зупиненому двигуні.

Водночас, Правила перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні визначають права, обов`язки і відповідальність власників автомобільного транспорту - Перевізників та вантажовідправників і вантажоодержувачів - Замовників.

Отже, Правила перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні не визначають жодних обов`язків посадових осіб, що проводять габаритно-ваговий контроль, у тому числі й обов`язку з проведення інструктажу водіїв.

На підставі викладеного суд дійшов висновку, що позовна вимога про визнання протиправною та скасування постанови №134896 Управління Укртрансбезпеки у Кіровоградській області від 18.02.2020 р. про застосування адміністративно-господарського штрафу задоволенню не підлягає, оскільки оскаржувана постанова винесена відповідачем на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, а також з дотриманням інших принципів визначених ч.2 ст.2 КАС України.

Беручи до уваги, що у задоволенні позову відмовлено, то відповідно до ст.139 КАС України відсутні підстави для розподілу судових витрат понесених позивачем. Натомість відповідачем не надано доказів понесення судових витрат у даній справі.

Керуючись ст.ст.132, 139, 242-246, 255, 293, 295-297 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову Приватного підприємства Лісне (с. Лісне, Кіровоградський район, Кіровоградська область, вул. Кіровоградська, 22, код ЄДРПОУ 00450045) до Управління Укртрансбезпеки у Кіровоградській області (м. Кропивницький, вул. Автолюбителів, 2) про визнання протиправною та скасування постанови - відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду через Кіровоградський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.

Дата складання повного рішення суду - 15 травня 2020 року.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду Г.М. Момонт

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.05.2020
Оприлюднено18.05.2020
Номер документу89265033
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —340/690/20

Постанова від 28.07.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Постанова від 28.07.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 02.07.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 02.07.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 16.06.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Рішення від 12.05.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. Момонт

Рішення від 12.05.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. Момонт

Ухвала від 18.03.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. Момонт

Ухвала від 18.03.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. Момонт

Ухвала від 04.03.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. Момонт

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні