Справа № 560/1477/20
РІШЕННЯ
іменем України
18 травня 2020 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Майстера П.М. розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області до Волице-Керекешинської загальноосвітньої школи І ступеня Старокостянтинівської районної ради Хмельницької області про застосування заходів реагування,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до Хмельницького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Волице-Керекешинської загальноосвітньої школи І ступеня Старокостянтинівської районної ради Хмельницької області, в якому просить застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі Волице-Керекешинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Старокостянтинівської районної ради Хмельницької області, розташованої за адресою: Хмельницька область, Старокостянтинівський р-н., с. Волиця-Керекешина, вул. Долина, 30 (ЄДРПОУ 21334863), до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, зазначених в Акті складеному за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки № 380 від 19.12.2019.
В обгрунтування позовних вимог у позовній заяві позивач зазначив, що посадовими особами позивача, з метою додержання та виконання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки території, будівель та споруд було здійснено позапланову перевірку відповідача.
За результатами проведеної перевірки Волице-Керекешинської загальноосвітньої школи І ступеня Старокостянтинівської районної ради Хмельницької області складений акт перевірки щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №380 від 19.12.2019 року, яким встановлені порушення, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, тому позивач звернувся до суду з даним позовом.
Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 12.03.2020 року відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.
Відповідач відзив на позовну заяву до суду не надав.
Суд, дослідивши належним чином зібрані докази по справі, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи на яких ґрунтуються вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення спору по суті, дійшов висновків, що позовні вимоги підлягають до задоволення з наступних підстав.
Встановлено, що на виконання наказу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області від 11.12.2019 № 711 та у відповідності до посвідчення на проведення перевірки № 351 від 18.12.2019 року, з 18.12.2019 року по 19.12.2019 року, посадовими особами позивача було проведено позапланову перевірку щодо додержання Волице-Керекешинською загальноосвітньою школою І ступеня Старокостянтинівської районної ради Хмельницької області вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.
За результатами проведеної перевірки позивачем складено акт №380 від 19.12.2019 року, яким встановлено порушення вимог Кодексу цивільного захисту України №5403 - VI від 02.10.2012 року, Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників, затверджених наказом МВС України від 15.01.2018 р. № 25 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 23.02.2018р. за № 225/31677, Державних будівельних норм України Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування , затверджених наказом Мінрегіону України від 08.04.2013 № 133, Порядку забезпечення населення та особового складу невоєнізованих формувань засобами протирадіаційного та хімічного захисту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.08.2002 №1200, Державних будівельних норм України Котельні , затверджених наказом Мінрегіону України від 15.09.2014 № 252, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014 (зі змінами), зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697, Державних будівельних норм України Системи протипожежного захисту затверджених наказом Мінрегіону України від 12.11.2014 № 312, а саме:
- дерев`яні конструкції горищних приміщень покриття (крокви, лати) будівлі ЗОШ не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності;
- усі приміщення ЗОШ навчального корпусу не обладнано системою пожежної сигналізації з подальшим виведенням тривожних сповіщень від приладу приймально-контрольного на пульт пожежного спостерігання;
- не здійснено захист будівель, споруд та зовнішніх установок ЗОШ від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів;
- наявний пожежний щит, який розташований в приміщенні ЗОШ не укомплектовано відповідно до норм належності;
- на території ЗОШ біля допоміжних складських будівель для розміщення первинних засобів пожежогасіння відсутній спеціальний пожежний щит (стенд);
- на пожежному щиті (стенді), який розташований в приміщенні ЗОШ не вказано його порядковий номер після літерного індексу ПШ та номер телефону для виклику пожежно-рятувального підрозділу;
- в приміщеннях навчального корпусу ЗОШ на видному місці не вивішено таблички із зазначенням номера телефону для виклику пожежно-рятувальних підрозділів;
- з`єднання відгалуження та окінцювання жил проводів в будівлі навчального корпусу ЗОШ не виконано за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;
- вимикачі та розетки на шляхах евакуації в коридорі 1-го та 2-го поверхів навчального корпусу ЗОШ встановлені на горючій основі;
- усі переносні вогнегасники в навчальному корпусі ЗОШ на 1-му та 2-му поверхах, в приміщенні де є одиниці обчислювальної техніки не розміщені шляхом навішування на вертикальні конструкції на висоті не більше 1,5 м від рівня підлоги до нижнього торця вогнегасника і на відстані від дверей, достатній для її повного відчинення;
- приміщення навчального корпусу ЗОШ не у повній мірі забезпеченні первинними засобами пожежогасіння згідно норм належності;
- усі наявні первинні засоби пожежогасіння ЗОШ, не забезпечені обліковими (інвентарними) номерами за прийнятою схемою нумерації на об`єкті;
- відповідальною особою по ЗОШ за утримання наявних первинних засобів пожежогасіння не заведено журнал обліку вогнегасників;
- приміщення ЗОШ у яких розміщено оргтехніку, не забезпечені переносним газовим вогнегасником у відповідності до норм належності;
- вогнегасники не встановлені в легкодоступних та видних місцях, а також у пожежонебезпечних місцях, де найбільш вірогідна поява осередків пожежі;
- не забезпечено працівників ЗОШ засобами індивідуального захисту органів дихання (сертифікованими протигазами);
- на видному місці у приміщеннях навчального корпусу ЗОШ не забезпечено розміщення інструкцій про заходи пожежної безпеки;
- на об`єкті відповідним документам (наказом, інструкцією тощо) не встановлено протипожежний режим;
- не всі приміщення ЗОШ забезпечені радіотрансляційними точками (радіоприймачами відповідного діапазону, для гарантованого приймання програм державного радіомовлення);
- з будівлі навчального корпусу ЗОШ над дверима евакуаційних виходів не встановлено світлові покажчики "ВИХІД" білого кольору на зеленому фоні, підключені до джерела живлення аварійного (евакуаційного) освітлення;
- зовнішні пожежні сходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням;
- електрощитова в навчальному корпусі ЗОШ на 1-му поверсі не забезпечена схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки);
- в приміщенні ЗОШ допускається експлуатація пічного опалення (грубки) на 1-му та 2-му поверхах;
- допускається зменшення відстані від печей до дерев`яних шаф та іншого горючого обладнання (менше 0,7 м), а від топкових отворів печі - (менше 1,25 м);
- на об`єкті на видимих місцях не вивішено плани (схеми) евакуації людей на випадок пожежі;
- змінено кількість евакуаційних виходів з будівлі ЗОШ на 1-му та 2-му поверхах (заблоковано, замкнено);
- відстань від кабелів та ізольованих проводів, прокладених відкрито, до місць відкритого зберігання (розміщення) горючих матеріалів менше 1 метра.
Вказаний акт перевірки був підписаний завідувачем Волице-Керекешинської загальноосвітньої школи І ступеня Старокостянтинівської районної ради Хмельницької області Павловою Л.М. Пояснень, зауважень або заперечень щодо проведеного заходу державного нагляду та складеного акта перевірки від завідувача Волице-Керекешинської загальноосвітньої школи І ступеня Старокостянтинівської районної ради Хмельницької області Павлової Л.М. не надходило.
Акт перевірки вручено завідувачу Волице-Керекешинської загальноосвітньої школи І ступеня Старокостянтинівської районної ради Хмельницької області Павловій Л.М. 19.12.2019 року, про що свідчить відповідна відмітка у акті.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наведене нижче.
Пунктом 26 ч.1 ст.2 Кодексу цивільного захисту України визначено, що небезпечний чинник - це складова частина небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини, а згідно п.33 цієї ж статті, пожежна безпека - це відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю.
Згідно з п.12 ч.1 ст.67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Частинами 1 - 3 ст.68 Кодексу цивільного захисту України визначено, що посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом. У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом. Приписи, постанови, розпорядження центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, щодо усунення порушень встановлених законодавством вимог з питань техногенної та пожежної безпеки можуть бути оскаржені до суду в установлений законом строк.
Згідно зі ст.70 Кодексу цивільного захисту України, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:
1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;
2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;
3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;
4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;
5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;
6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;
7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами;
8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;
10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання;
11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Як зазначалось вище, за результатами проведеної позапланової перевірки Волице-Керекешинської загальноосвітньої школи І ступеня Старокостянтинівської районної ради Хмельницької області, складений Акт перевірки щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №380 від 19.12.2019.
Акт перевірки вручено завідувачу Волице-Керекешинської загальноосвітньої школи І ступеня Старокостянтинівської районної ради Хмельницької області Павловій Л.М. 19.12.2019 року, про що свідчить відповідна відмітка у акті. Пояснень, зауважень або заперечень щодо проведеного заходу державного нагляду та складеного акта перевірки від завідувача Волице-Керекешинської загальноосвітньої школи І ступеня Старокостянтинівської районної ради Хмельницької області Павлової Л.М. не надходило.
Суд зауважує, що станом на дату розгляду справи доказів, які свідчили б про усунення порушень, зазначених в акті перевірки №380 від 19.12.2019, відповідачем не надано, та на те, що подальша експлуатація Волице-Керекешинської загальноосвітньої школи І ступеня Старокостянтинівської районної ради Хмельницької області із вищезазначеними порушеннями вимог пожежної безпеки створює загрозу виникнення пожежі та швидкого її розповсюдження, перешкоджає гасінню пожежі, проведення робіт з евакуації людей, що створює реальну загрозу життю та здоров`ю людей, суд вважає за доцільне застосувати заходи реагування до відповідача.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 ст.77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (ч.1 ст.90 КАС України).
Враховуючи те, що виявлені під час перевірки та зафіксовані в акті перевірки №380 від 19.12.2019 року порушення відповідачем не усунуті, отже залишається ризик спричинення шкоди життю та здоров`ю людей, тому суд доходить висновку, що адміністративний позов слід задовольнити.
Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки витрати пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз - відсутні, з врахуванням положень ч. 2 ст. 139 КАС України, судові витрати з відповідача не стягуються.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
ВИРІШИВ:
адміністративний позов задовольнити.
Застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі Волице-Керекешинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Старокостянтинівської районної ради Хмельницької області, розташованої за адресою: Хмельницька область, Старокостянтинівський р-н., с. Волиця-Керекешина, вул. Долина, 30 (ЄДРПОУ 21334863), до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, зазначених в Акті складеному за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки № 380 від 19.12.2019.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 18 травня 2020 року
Позивач:Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області (вул. Героїв Чорнобиля, 1/2, м. Хмельницький, Хмельницька область, 29001 , код ЄДРПОУ - 38662200) Відповідач:Волице-Керекешинська загальноосвітня школа І ступеня Старокостянтинівської районної ради Хмельницької області (вул. Долина, 30, с. Волиця-Керекешина, Старокостянтинівський район, Хмельницька область, 31121 , код ЄДРПОУ - 21334863)
Головуючий суддя П.М. Майстер
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.05.2020 |
Оприлюднено | 19.05.2020 |
Номер документу | 89265802 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Майстер П.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні