СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
19 травня 2020 р. Справа №480/1502/20
Сумський окружний адміністративний суд у складі судді Гелети С.М., розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження у приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Рябушківської сільської ради Лебидинського району Сумської області про визнання протиправною та скасування відмови, зобов`язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовною заявою до Рябушківської сільської ради Лебидинського району Сумської області (далі - відповідач), в якій просить визнати протиправною та скасувати відмову Рябушківської сільської ради, викладену в листі від 24.02.2020 № 02-31/67, в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2 га для ведення особистого селянського господарства на території Рябушківської сільської ради Лебидинського району Сумської області; зобов`язати Рябушківську сільську раду надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2 га для ведення особистого селянського господарства на території Рябушківської сільської ради Лебидинського району Сумської області.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що у січні 2020 позивач звернувся до Рябушківської сільської ради із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2 га для ведення особистого селянського господарства. Листом від 24.02.2020 № 02-31/67 відповідач відмовив у наданні такого дозволу та надав рішення сільської ради від 21.02.2020. Вказаним рішенням ОСОБА_1 відмовлено в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою з огляду на те, що на вказані земельні ділянки раніше були надані дозволи, документація виготовляється. Позивач не погоджується із такими рішеннями сільської ради у зв`язку із чим звернувся до суду за захистом своїх прав.
Рябушківська сільська рада подала до суду відзив у якому проти позовних вимог заперечує, просить відмовити в їх задоволенні та зазначила, що рішенням сільської ради від 21.02.2020 позивачу відмовлено в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою. Підставами такої відмови було те, що на вказану позивачем земельну ділянку рішенням від 2015 року був наданий дозвіл на розроблення проекту землеустрою громадянину ОСОБА_2 як учаснику АТО. На запит сільської ради ОСОБА_2. повідомив, що на даний час триває розробка проекту землеустрою. Також відповідач заперечує проти задоволення позовних вимог щодо зобов`язання сільської ради надати дозвіл, оскільки такі вимоги є втручанням в дискреційні повноваження відповідача та виходять за межі завдань адміністративного судочинства.
Ухвалою від 10.03.2020 відкрито провадження, справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
Дослідивши матеріали справи, встановивши фактичні обставини та оцінивши надані докази у їх сукупності, суд частково задовольняє позовні вимоги, виходячи із наступного.
Судом встановлено, що 10.01.2020 ОСОБА_1 звернувся до Рябушківської сільської ради із заявою, в якій просив надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки орієнтовною площею 2 га для ведення особистого селянського господарства, яка розташована на території Рябушківської сільської ради Лебидинського району Сумської області (а.с. 24).
Рішенням від 21.02.2020 Рябушківська сільська рада відмовила ОСОБА_1 в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою посилаючись на те, що на вказані земельні ділянки раніше надані дозволи на розроблення проектів землеустрою, землевпорядна документація виготовляється (а.с. 10, 23).
Суд не погоджується із такими висновками сільської ради, виходячи із наступного.
Особливості безоплатної передачі земельних ділянок із земель державної або комунальної власності у власність врегульовані статтею 118 Земельного кодексу України.
Так, частиною 6 статті 118 Земельного кодексу України передбачено, що громадяни, які зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).
Згідно з ч. 7 ст. 118 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.
Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Відповідно до ч. 1 ст. 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Тобто, Земельним кодексом України передбачено вичерпні підстави для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність. При цьому, чинним законодавством не передбачено право суб`єкта владних повноважень відступати від положень статті 118 Земельного кодексу України.
Як встановлено судом, Рябушківська сільська рада відмовила ОСОБА_1 у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою з підстав, які не відповідають вимогам ст. 118 Земельного кодексу України.
Так, в рішенні від 21.02.2020 відповідач вказав на те, що на бажану земельну ділянку надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою.
Суд вважає за необхідне підкреслити, що факт надання дозволу на розробку проекту землеустрою ще не є вирішенням питання про передачу земельної ділянки у власність, оскільки цей дозвіл лише засвідчує намір щодо розпорядження земельною ділянкою. Отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність не створює права на її отримання у власність поза встановленою законодавством процедурою. Позивач та відповідач мають ще вжити певні заходи, які передбачено для остаточного оформлення права власності.
Крім того, ч. 7 ст. 118 Земельного кодексу України визначений перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за результатами розгляду належним чином оформлених клопотання та додатків до нього, який є вичерпним.
У спірних правовідносинах відповідач не розглянув заяву позивача у встановленому порядку. Отже, відповідачем при розгляді клопотання позивача не надана його оцінка на предмет відповідності вимогам ст. 118 Земельного кодексу України, тому вказане клопотання підлягає розгляду повноважним органом на відповідність вимогам закону, а суд на цьому етапі позбавлений процесуальної можливості приймати рішення за умови не перевірки, не надання оцінки та не встановлення певних обставин суб`єктом владних повноважень з цього питання.
Зобов`язання судом відповідача надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може мати місце лише у випадку, якщо судом встановлено відсутність таких підстав для відмови у видачі дозволу, які передбачені законом, а саме: невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів; невідповідність місця розташування об`єкта вимогам прийнятих відповідно до цих законів нормативно-правових актів; невідповідність місця розташування об`єкта вимогам генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
При цьому, суд не уповноважений здійснювати перевірку наявності чи відсутності усіх названих підстав, у випадку, якщо відповідач цього не здійснив, оскільки у такому разі це не входить до предмету судової перевірки. А прийняття судом рішення про зобов`язання відповідача видати дозвіл на розробку проекту землеустрою, без перевірки наявності чи відсутності усіх названих підстав для відмови у видачі дозволу, може бути необґрунтованим та призвести до видачі такого дозволу з порушенням закону.
З урахуванням викладеного, суд зазначає, що такий спосіб захисту, як зобов`язання сільської ради прийняти конкретне рішення, як і будь-які інші способи захисту застосовується лише за наявності необхідних підстав, з урахуванням фактичних обставин справи. У цій справі з метою захисту порушеного права позивача ефективним та належним, за встановлених обставин, є такий спосіб захисту порушених прав, як зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву позивача про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Зазначена позиція суду узгоджується з висновками Верховного Суду, викладеними в постанові від 10.10.2019 по справі № 814/1959/17.
При цьому звернувшись до суду, позивач просить визнати протиправною та скасувати відмову Рябушківської сільської ради, викладену в листі від 24.02.2020 № 02-31/67, в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою.
Натомість як встановлено судом, листом від 24.02.2020 № 02-31/67 (а.с. 9) позивача було повідомлено про рішення сільської ради від 21.02.2020, яким в свою чергу відмовлено в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою.
Таким чином скасування листа від 24.02.2020 № 02-31/67 не є належним способом захисту прав позивача, оскільки саме рішення Рябушківської сільської ради від 21.02.2020 є рішенням органу місцевого самоврядування в розумінні Земельного кодексу України, яким вирішено питання по суті заяви ОСОБА_1 .
Враховуючи викладене вище, відповідно до ч. 2 ст. 9 КАС України, з метою належного захисту прав позивача суд вважає за необхідне скасувати рішення Рябушківської сільської ради від 21.02.2020 в частині відмови в наданні ОСОБА_1 дозволу на розроблення проекту землеустрою на території Рябушківської сільської ради Лебидинського району Сумської області.
Зважаючи на те, що Рябушківською сільською радою було прийнято рішення про відмову позивачу надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою без наведення (встановлення) вичерпних підстав для відмови, передбачених ст. 118 Земельного кодексу України, суд вважає за необхідне зобов`язати сільську раду повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 03.01.2020 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2 га для ведення особистого селянського господарства за рахунок земель сільськогосподарського призначення, яка розташована за межами населених пунктів на території Рябушківської сільської ради Лебидинського району Сумської області.
Враховуючи задоволення позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, відповідно до ст. 139 КАС України, суд вважає за необхідне стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Рябушківської сільської ради судові витрати в розмірі 840,80 грн.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 243-246, 255, 293, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Позов ОСОБА_1 до Рябушківської сільської ради Лебидинського району Сумської області про визнання протиправною та скасування відмови, зобов`язання вчинити дії - задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення Рябушківської сільської ради Лебидинського району Сумської області від 21.02.2020 в частині відмови ОСОБА_1 в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2 га для ведення особистого селянського господарства на території Рябушківської сільської ради Лебидинського району Сумської області.
Зобов`язати Рябушківську сільську раду Лебидинського району Сумської області (42250, Сумська область, Лебединський район, с. Рябушки, вул. Миру, 230, код ЄДРПОУ 04391144) повторно розглянути заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) від 03.01.2020 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2 га для ведення особистого селянського господарства та, за результатами її розгляду, прийняти рішення сільської ради з урахуванням правової оцінки спірних правовідносин, наданої судом.
В задоволенні інших вимог - відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Рябушківської сільської ради Лебидинського району Сумської області (42250, Сумська область, Лебединський район, с. Рябушки, вул. Миру, 230, код ЄДРПОУ 04391144) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) суму судового збору в розмірі 840,80 грн.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційні скарги до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подаються через Сумський окружний адміністративний суд.
Під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строк апеляційного оскарження, передбачений ст. 295 КАС України, продовжуються на строк дії такого карантину.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повне рішення складено 19.05.2020.
Суддя С.М. Гелета
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.05.2020 |
Оприлюднено | 19.05.2020 |
Номер документу | 89293551 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
С.М. Гелета
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні