ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
18 травня 2020 року Чернігів Справа № 620/950/20
Чернігівський окружний адміністративний суд під головуванням судді Ткаченко О.Є., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження (без повідомлення сторін) адміністративну справу за позовом заступника керівника Чернігівської місцевої прокуратури до Управління освіти, культури, туризму, сім'ї, молоді та спорту Куликівської селищної ради, третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Виблівський заклад загальної середньої освіти І-ІІ ступенів Куликівської селищної ради, про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
Заступник керівника Чернігівської місцевої прокуратури звернувся до суду з адміністративним позовом до Управління освіти, культури, туризму, сім'ї, молоді та спорту Куликівської селищної ради, в якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Виблівського закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів Куликівської селищної ради;
- зобов'язати вчинити дії, спрямовані на оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під Виблівським закладом загальної середньої освіти І-ІІ ступенів Куликівської селищної ради, площею 1,7 га, що розташована в межах населеного пункту за адресою: с. Виблі, вул. Троїцька, 79, Куликівського району Чернігівської області.
В обґрунтування своїх вимог позивачем зазначено, що відповідачем в порушення вимог Закону України Про охорону дитинства та Земельного кодексу України не оформлено правовстановлюючих документів на земельну ділянку орієнтовною площею 1,7 га, на якій розташовано Виблівський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Куликівської селищної ради, що створює передумови для зловживань щодо розпорядження вказаною земельною ділянкою та ризики для нормального функціонування закладу, зокрема, безпечного навчального процесу.
Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 20.03.2020 відкрито спрощене провадження у справі за правилами ст.257-262 Кодексу адміністративного судочинства України та залучено до участі у справі третю особу на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Виблівський заклад загальної середньої освіти І-ІІ ступенів Куликівської селищної ради.
У встановлений судом строк відповідачем поданий відзив на позовну заяву, в якому просить відмовити в задоволенні позову, оскільки відповідачем 28.02.2020 укладений договір щодо виготовлення технічної документації, а отже йде процес оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку орієнтовною площею 1,7 га, на якій розташовано Виблівський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Куликівської селищної ради.
Третьою особою подані пояснення, в який остання також повідомила про укладення договору щодо виготовлення технічної документації.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
Виблівський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Куликівської селищної ради (код ЄДРПОУ 36452129) зареєстрований в якості юридичної особи 11.09.2009, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с.15-16).
Відповідно до Статуту Виблівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Куликівської селищної ради, затвердженого рішенням дванадцятої сесії Куликівської селищної ради сьомого скликання від 20.07.2018 № 290 засновником (власником) закладу загальної середньої освіти є: Куликівська селищна рада. Управління закладом загальної середньої освіти здійснюється його засновником через Управління освіти, культури і туризму, сім'ї, молоді та спорту Куликівської селищної ради. Матеріально-технічна база закладу загальної середньої освіти включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, інші матеріальні цінності, вартість яких відображено у балансі закладу. Майно закладу загальної середньої освіти належить йому на правах власності, повного господарського відання або оперативного управління відповідно до чинного законодавства, рішення про заснування і Статуту навчального закладу та укладених ним угод (а.с.23-32).
Прокурором під час вивчення стану додержання вимог земельного законодавства на території Куликівської селищної ради встановлено, що у користуванні Виблівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Куликівської селищної ради перебуває земля площею 1,7 га, проте правовстановлюючі документи (державні акти) на земельну ділянку під закладом освіти не оформлено.
Даючи правову оцінку обставинам справи, суд зважає на таке.
Суспільні відносини, що виникають у процесі реалізації конституційного права людини на освіту, прав та обов'язків фізичних і юридичних осіб, які беруть участь у реалізації цього права, а також визначає компетенцію державних органів та органів місцевого самоврядування у сфері освіти, врегульовані Законом України Про освіту .
Статтею 80 Закону України Про освіту визначено, що до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо; майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об'єкти права інтелектуальної власності, зокрема, інформаційні системи, об'єкти авторського права та/або суміжних прав; інші активи, передбачені законодавством. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.
Згідно частини першої статті 44 Закону України Про загальну середню освіту матеріально-технічна база закладів загальної середньої освіти включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інші цінності. Майно закладів загальної середньої освіти належить їм на правах, визначених законодавством України.
Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування у галузі загальної середньої освіти в межах їх компетенції: забезпечують реалізацію державної політики у сфері загальної середньої освіти на відповідній території; виконують функції засновника закладів загальної середньої освіти на відповідній території; створюють умови для здобуття громадянами повної загальної середньої освіти; забезпечують доступність будівель, споруд і приміщень закладів освіти згідно з державними будівельними нормами і стандартами; здійснюють контроль щодо проектування, будівництва та реконструкції будівель, споруд, приміщень закладів освіти з урахуванням принципів універсального дизайну та/або розумного пристосування; створюють умови для розвитку закладів освіти усіх форм власності; у разі ліквідації в установленому законодавством порядку комунального закладу загальної середньої освіти вживають заходів щодо влаштування учнів (вихованців) до інших закладів загальної середньої освіти; організовують нормативне, програмне, матеріальне, науково-методичне забезпечення, перепідготовку, підвищення кваліфікації, атестацію педагогічних працівників; забезпечують педагогічних працівників підручниками, посібниками, методичною літературою; сприяють проведенню інноваційної діяльності в системі загальної середньої освіти; забезпечують соціальний захист педагогічних працівників, спеціалістів, які беруть участь в освітньому процесі, учнів (вихованців); забезпечують створення та функціонування інклюзивно-ресурсних центрів; здійснюють інші повноваження відповідно до Конституції України, Конституції Автономної Республіки Крим, законів України Про місцеве самоврядування в Україні , Про освіту та положень про них (частина третя статті 37 Закону України Про загальну середню освіту ).
Повноваження сільських, селищних, міських рад та їх виконавчих органів у галузі земельних відносин визначені статтею 12 Земельного кодексу України до, яких, зокрема, належать: розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; організація землеустрою; координація діяльності місцевих органів земельних ресурсів; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Згідно частини другої статті 83 Земельного кодексу України у комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.
Відповідно до пункту г частини другої статті 92 Земельного кодексу України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають заклади освіти незалежно від форми власності.
Приписами статей 125, 126 Земельного кодексу України визначено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .
З аналізу викладених норм слідує, що органи місцевого самоврядування відповідно до своїх повноважень повинні забезпечувати реалізацію державної політики у сфері загальної середньої освіти на відповідній території, у тому числі щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки та на будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна закладів освіти, з метою нормального їх функціонування.
Як вбачається з копії листів Куликівської селищної ради Куликівського району Чернігівської області від 30.01.2020 та Управління освіти, культури, туризму, сім'ї, молоді та спорту Куликівської селищної ради від 30.01.2020, правовстановлюючі документи на земельну ділянку під закладом освіти не оформлено (а.с.34, 35).
Отже, суд приходить до висновку, що відповідачем не було забезпечено виконання вимог чинного законодавства в частині оформлення права постійного користування на земельну ділянку, на якій розташований Виблівський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Куликівської селищної ради, що свідчить про протиправну бездіяльність з боку відповідача.
Відповідно до вимог частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України приходить до висновку, що позов заступника керівника Чернігівської місцевої прокуратури підлягає задоволенню повністю.
Оскільки спір вирішено на користь суб'єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача - суб'єкта владних повноважень, пов'язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір), відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, стягненню з відповідача не підлягають.
Керуючись ст. ст.139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов заступника керівника Чернігівської місцевої прокуратури (вул. Шевченка, буд. 1, м. Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ 02910114) до Управління освіти, культури, туризму, сім'ї, молоді та спорту Куликівської селищної ради (вул. Пирогова, буд. 5-А, смт. Куликівка, Куликівський район, Чернігівська область, 16300, код ЄДРПОУ 41859118), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: Виблівський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Куликівської селищної ради (вул. Троїцька, 79, с. Виблі, Куликівський район, Чернігівська область, 16310, код ЄДРПОУ 36452129) про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Управління освіти, культури, туризму, сім'ї, молоді та спорту Куликівської селищної ради (вул. Пирогова, буд. 5-А, смт. Куликівка, Куликівський район, Чернігівська область, 16300, код ЄДРПОУ 41859118) щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Виблівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Куликівської селищної ради.
Зобов'язати Управління освіти, культури, туризму, сім'ї, молоді та спорту Куликівської селищної ради (вул. Пирогова, буд. 5-А, смт. Куликівка, Куликівський район, Чернігівська область, 16300, код ЄДРПОУ 41859118) вчинити дії, спрямовані на оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під Виблівським закладом загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Куликівської селищної ради, площею 6,1 га, що розташована в межах населеного пункту за адресою: вул. Троїцька, 79, с. Виблі, Куликівський район, Чернігівська область, 16310.
Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.
Повний текст рішення виготовлено 18 травня 2020 року.
Суддя О.Є. Ткаченко
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.05.2020 |
Оприлюднено | 19.05.2020 |
Номер документу | 89293986 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Ткаченко О.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні