ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 травня 2020 року м. Черкаси справа № 925/1250/19
Господарський суд Черкаської області у складі головуючого судді Грачова В.М., при секретарі судового засідання Євтушенко Б.В., за участі представників сторін: позивача - , відповідача-1 - не з`явились, відповідача-2 - Деркача О.А. за самопредставництвом (директор), відповідача-3 - за самопредставництвом (заступник директора), розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Черкаси, справу за позовом сільськогосподарського приватного підприємства "Біле Озеро" до Хижинської сільської ради (відповідач-1), приватного підприємства "Земторг" (відповідач-2), сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "А.Ф. Злагода" (відповідач-3) про визнання недійсними результатів земельних торгів та договорів оренди,
ВСТАНОВИВ:
Позивач - сільськогосподарське приватне підприємство "Біле Озеро" звернувся в господарський суд Черкаської області з позовом до Хижинської сільської ради (далі - відповідач-1), приватного підприємства "Земторг" (далі - відповідач-2) та сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "А.Ф. Злагода" (далі - відповідач-3), у якому просив суд:
визнати недійсними результати земельних торгів у формі аукціону № 14832, проведених 21.12.2018 року відповідачем-1 як організатором і відповідачем-2 як виконавцем цих торгів, з продажу права оренди на земельні ділянки сільськогосподарського призначення комунальної власності, які розташовані на території Хижинської сільської ради Лисянського району Черкаської області (за межами населених пунктів), з цільовим призначенням - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, лоти № 28690, № 28692 та № 28694, викладені у формі:
протоколу проведення земельних торгів на земельну ділянку площею 5,6028 га кадастровий номер 7122887600:03:001:0287;
протоколу проведення земельних торгів на земельну ділянку площею 4,2915 га кадастровий номер 7122887600:03:001:0288;
протоколу проведення земельних торгів на земельну ділянку площею 3,6853 га кадастровий номер 7122887600:03:001:0289;
визнати недійсним договір оренди землі, укладений 21.12.2018 року між Хижинською сільською радою та сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю "А.Ф. Злагода", об`єктом оренди за яким є земельна ділянка площею 5,6028 га кадастровий номер 7122887600:03:001:0287, розташована на території Хижинської сільської ради Лисянського районну Черкаської області;
визнати недійсним договір оренди землі, укладений 21.12. 2018 року між Хижинською сільською радою та сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю "А.Ф. Злагода", об`єктом оренди за яким є земельна ділянка площею 4,2915 га кадастровий номер 7122887600:03:001:0288, розташована на території Хижинської сільської ради Лисянського районну Черкаської області;
визнати недійсним договір оренди землі, укладений 21.12. 2018 року між Хижинською сільською радою та сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю "А.Ф. Злагода", об`єктом оренди за яким є земельна ділянка площею 3,6853 га кадастровий номер 7122887600:03:001:0289, розташована на території Хижинської сільської ради Лисянського районну Черкаської області;
відшкодувати судові витрати у розмірі 17726 грн., із яких 11526 грн. судовий збір, сплачений за шість вимог немайнового характеру, 3000 грн. витрати на правничу допомогу адвоката по складанню позовної заяви, 3000 грн. витрати на правничу допомогу адвоката по представленню інтересів позивача в суді, 200 грн. витрати на відправлення поштової кореспонденції.
Позов мотивований тим, що:
відповідач-2, як виконавець земельних торгів, всупереч нормам ч. 3 та п. "з" ч. 4 ст. 137 Земельного кодексу (далі - ЗК) України, в оголошеннях про продаж права оренди земельних ділянок комунальної власності відповідача-1 площею 5,6028 га кадастровий номер 7122887600:03:001:0287, площею 4,2915 га кадастровий номер 7122887600:03:001:0288, площею 3,6853 га кадастровий номер 7122887600:03:001:0289, не розмістив за кожним лотом інформації про адресу його (відповідача-2) місцезнаходження, чим позбавив позивача можливості подати йому (відповідачу-2) заяви та інші документи, необхідні для участі у торгах по кожному лоту, і як наслідок, порушив право позивача на участь у земельних торгах з продажу права оренди цих земельних ділянок;
відповідач-1, як організатор земельних торгів, всупереч нормам ч. 4 абз. 1 та п. "г" абз. 2 ч. 4 ст. 136 ЗК України, абз. 2 ч. 1 ст. 13 Закону України Про оцінку земель , не забезпечив підготовку лотів до проведення земельних торгів з продажу на земельних торгах права оренди на земельні ділянки комунальної власності сільськогосподарського призначення площею 5,6028 га кадастровий номер 7122887600:03:001:0287, площею 4,2915 га кадастровий номер 7122887600:03:001:0288, площею 3,6853 га кадастровий номер 7122887600:03:001:0289, не отримав і не надав виконавцю витяги про нормативну грошову оцінку цих земельних ділянок відповідно до Закону України Про оцінку земель до продажу на земельних торгах права оренди на них, наявність яких є обов`язковою для визначення розміру орендної плати за землю. Крім того, відповідач-1, як власник цих земельних ділянок і організатор земельних торгів з продажу права оренди на них, всупереч нормам п. 288.1 ст. 288 ПК України, ст. 14 Закону України Про оренду землі , п. 7 Типового договору оренди землі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 № 220, п. 1.6. Порядку ведення агрохімічного паспорта поля, земельної ділянки, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 11.10.2011 № 536, в процесі підготовки лотів до проведення земельних торгів не виготовив агрохімічні паспорти цих земельних ділянок. Оскільки земельні торги проведені без дотримання наведених норм законодавства, то відповідачами-1 і 2 було порушено право позивача, як потенційного учасника земельних торгів, придбати право оренди цих земельних ділянок у законний спосіб, передбачений главою 21 ЗК України;
за результатами земельних торгів у формі аукціону № 14832, які відбулись 21.12.2018 року з продажу права оренди на земельні ділянки комунальної власності сільськогосподарського призначення площею 5,6028 га кадастровий номер 7122887600:03:001:0287 (лот № 28690), площею 4,2915 га кадастровий номер 7122887600:03:001:0288 (лот № 28692), площею 3,6853 га кадастровий номер 7122887600:03:001:0289 (лот № 28694), проведених у незаконний спосіб, відповідачем-1, як орендодавцем, і відповідачем-3, як орендарем, укладені договори оренди цих земельних ділянок, на підставі укладених договорів відповідачем-3 зареєстровано права оренди на них в Державному реєстрі речових прав;
за змістом ч. 1 ст. 135 ЗК України, земельні торги проводяться у формі аукціону, за результатами проведення якого укладається договір оренди земельної ділянки з учасником (переможцем) земельних торгів, який запропонував найвищу плату за користування нею, зафіксовану в ході проведення земельних торгів. Відповідно до ч. 1 ст. 202, ч. 1 ст. 203, ч. 1 ст. 215, ч. 1 ст. 216 ЦК України, земельні торги, проведені у формі аукціону, за своєю правовою природою є багатостороннім правочином. Зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства. Підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог ЦК України, інших актів цивільного законодавства. Недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов`язані з його недійсністю. Отже, наведені порушення законодавства відповідачами-1 і 2 при організації і проведенні земельних торгів у формі аукціону № 14832, результати яких оформлені протоколами від 21.12.2018 року, є підставою визнання результатів цих торгів недійсними. Вимоги про визнання недійсними договорів оренди землі, в силу ч. 1 ст. 174 ГПК України, є похідними від вимог про визнання недійсними результатів земельних торгів і в разі задоволення судом основної вимоги теж підлягають задоволенню.
Ухвалою господарського суду Черкаської області від 28.10.2019 року
позовну заяву прийнято до розгляду, по ній відкрито провадження у справі № 925/1250/19 за правилами загального позовного провадження, розгляд справи призначено з викликом представників сторін.
Відповідач-1 - Хижинська сільська рада, не скористався правом, передбаченим ст.ст. 46, 165 ГПК України, письмовий відзив на позовну заяву не подав, проти позову не заперечував, явку свого представника в засідання суду безпідставно, повторно не забезпечив, причини неявки не повідомив, про розгляд справи був повідомлений належним чином в порядку, встановленому ст.ст. 120-121 ГПК України (т. 1 а.с. 51, 167, 228, 233, т. 2 а.с. 13).
Відповідач-2 - приватне підприємство "Земторг", 15.11.2019 року подав відзив на позов (вх. 34751, т. 1 а.с. 59-62), 30.01.2020 року письмові доповнення до відзиву (вх. № 1503, а.с. 198), до відзиву і письмових пояснень додав документи, якими вони обґрунтовуються. За їх змістом відповідач-2 заперечив проти позову повністю з мотивів необґрунтованості і недоказаності позовних вимог та відсутності події порушення спірного права позивача. В обґрунтування своїх доводів відповідач-2 зазначив, що на виконання рішення Хижинської сільської ради про затвердження переліку земельних ділянок, право оренди на які виставляються на земельні торги в 2018 році, він в порядку, визначеному законодавством, забезпечив розміщення оголошення про проведення земельних торгів на 21.12.2018 року - аукціон № 14832, лоти №№ 28690, 28692, 28694 і провів у визначений час земельні торги. Інформація, наведена в оголошеннях, була повною і достатньою для того, щоб реальний учасник зміг зареєструватись на торгах. Натомість позивач гарантійні та реєстраційні внески не сплатив, інших дій, спрямованих на участь у торгах не вчинив, а його доводи, наведені в обґрунтування позовних вимог, є голослівними і надуманими.
Відповідач-3 - сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю А.Ф. Злагода 27.11.2019 року також подав відзив на позов, у якому заперечував проти позову з мотивів безпідставності, необґрунтованості і недоведеності позовних вимог, відсутності події порушення господарського права чи інтересу позивача. До відзиву відповідач-3 додав письмові докази правомірного набуття ним права оренди на спірні земельні ділянки (вх. № 36029, т. 1 а.с. 84-89, 90-112).
Позивач подав відповіді на відзиви відповідачів-2 і 3 (відповідно вх. № 858 від 20.01.2020 року, т. 1 а.с. 177-179, 184) і додаткові письмові пояснення (вх. № 3966 від 12.03.2020 року, т. 2 а.с. 14), у яких спростовував доводи, наведені відповідачами-2 і 3 у відзивах на позов, наполягав на задоволенні позову з наведених у ньому підстав.
Ухвалою господарського суду Черкаської області від 30.01.2020 року підготовче провадження у справі № 925/1250/19 закрито та призначено справу до судового розгляду по суті на 27.02.2020 року, за клопотанням представника позивача розгляд справи 27.02.2020 року відкладено на 10.03.2020 року.
У судовому засіданні від 10.03.2020 року за участі представників позивача, відповідачів-2 і 3 судом завершено розгляд справи по суті, проведено судові дебати, та оголошено перерву у судовому засіданні до 19.03.2020 року, явку представників сторін визнано не обов`язковою.
Ухвалою суду від 19.03.2020 року задоволено клопотання представника відповідача-3 про відкладення розгляду справи, розгляд справи відкладено на 06.04.2020 року.
У судове засідання 06.04.2020 року сторони явку представників не забезпечили.
Враховуючи, що судом явка представників сторін обов`язковою не визнавалась, наявні матеріали справи є достатніми для всебічного, повного і об`єктивного розгляду справи, суд, відповідно до ст. 202 ГПК України, визнав за можливе завершити розгляд справу у відсутності представників сторін за наявними в ній матеріалами.
Згідно з ч.ч. 4, 5 ст. 240 ГПК України, судом підписано рішення без його проголошення, датою ухвалення рішення є дата складення повного судового рішення.
Вислухавши пояснення представників позивача, відповідачів-2 і 3, дослідивши подані ними заяви по суті справи, письмові докази та оцінивши їх у сукупності, суд позов задовольняє повністю з таких підстав.
27.11.2017 року позивач - сільськогосподарське приватне підприємство "Біле Озеро", звернувся до голови Лисянської районної державної адміністрації із заявою вих. № 382 про передачу в оренду невитребуваних земельних часток (паїв) на території Хижинської сільської ради. У заяві позивач вказав, що на підставі договорів оренди використовує землі сільськогосподарського призначення на території Хижинської сільської ради, з якими в одному земельному масиві розташовані невитребувані земельні частки (паї) загальною площею 119,84 га. З метою їх раціонального і ефективного використання просив передати йому в оренду ці невитребувані земельні частки (паї) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва терміном на 7 років, до оформлення їх власниками (спадкоємцями) прав на ці земельні ділянки, до заяви додав реєстр невитребуваних земельних паїв з зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок загальною площею 119,84 га, у тому числі і земельних ділянок під кадастровими номерами 7122887600:03:001:0287, 7122887600:03:001:0288, 7122887600:03:001:0289 (т. 1 а.с. 22).
За результатами розгляду заяви (клопотання) СПП Біле Озеро , розпорядженням Лисянської районної державної адміністрації Черкаської області від 04.01.2018 року № 01 надано в оренду СПП Біле озеро нерозподілені (невитребувані) земельні частки (паї) загальною площею 119,94 га ріллі, які розташовані за межами населеного пункту с. Хижинці на території Хижинської сільської ради Лисянського району Черкаської області для ведення товарного сільськогосподарського виробництва терміном на 7 років, але до моменту набуття їх власниками правовстановлюючих документів на право власності на земельні ділянки, рекомендовано СПП Біле Озеро укласти договори оренди землі у порядку, визначеним чинним законодавством, та забезпечити державну реєстрацію речового права (т. 1 а.с. 23).
Із витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності індексні номери №№ 104662764, 104660657, 104644964 від 22.11.2017 року (т. 1 а.с. 63-65), інформаційних довідок з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно №№ 184772582, 184772199, 18477458 від 15.10.2019 року (т. 1 а.с. 31-33) вбачається, що 21.11.2017 року державним реєстратором виконавчого комітету Лисянської селищної ради проведено державну реєстрацію права комунальної власності на земельні ділянки під кадастровими номерами 7122887600:03:001:0289, 7122887600:03:001:0288, 7122887600:03:001:0287 за територіальною громадою в особі Хижинської сільської ради Лисянського району Черкаської області.
Рішенням Хижинської сільської ради Лисянського району Черкаської області від 13.09.2018 року № 29-2/VII Про затвердження переліку земельних ділянок, право оренди на які виставляються на земельні торги в 2018 році : затверджено перелік права оренди на земельні ділянки комунальної власності сільськогосподарського призначення, які виставляються на земельні торги в 2018 році згідно з додатком 1 (п. 1 рішення); затверджено умови продажу по кожному лоту згідно з додатком 2 (п. 2): встановлено стартовий розмір річної орендної плати земельних ділянок у розмірі 12 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (п.п. 2.1. п. 2); вирішено передати переможцю дані земельні ділянки в оренду на 7 років та зобов`язати дотримуватись умов користування земельними ділянками згідно договорів оренди землі (п.п. 2.3. п. 2); затверджено проект договору оренди землі, що пропонується укласти за результатами проведення земельних торгів по лотам № 1, 2, 3 (додаток 3) (п. 3); виконавцем земельних торгів обрано ПП Земторг (п. 4); доручено виконавчому комітету Хижинської сільської ради укласти договір про проведення земельних торгів з виконавцем торгів (п. 5); доручено сільському голові укласти договори оренди землі з переможцями земельних торгів (п. 6). Додатком 1 до рішення Хижинської сільської ради Лисянського району Черкаської області від 13.09.2018 року № 29-2/VII є Перелік земельних ділянок комунальної власності сільськогосподарського призначення, які виставляються на торги у 2018 році. В цьому переліку містяться три земельних ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що розташовані в адмінмежах Хижинської сільської ради (за межами населених пунктів) Лисянського району Черкаської області: кадастровий номер 7122887600:03:001:0289 площею 3,6853 га, кадастровий номер 7122887600:03:001:0288 площею 4,2915 га, кадастровий номер 7122887600:03:001:0287 площею 5,6028 га. Згідно з Додатком 2 до рішення Хижинської сільської ради від 13.09.2018 року № 29-2/VII, яким є Умови продажу права оренди земельних ділянок по кожному лоту, нормативна грошова оцінка кожної зазначеної земельної ділянки становить 111924,00 грн., стартова ціна кожного лота становить 13430,88 грн., крок торгів 67,15 грн. (т. 1 а.с. 24-25).
Із листа вих. № 1002/107-18 від 03.10.2018 року відділу у Лисянському районі Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, адресованого Хижинській сільській раді на її заяву від 02.10.2018 року вбачається, що відповідно до технічної документації зі складання державних актів на право приватної власності на землю власникам земельних часток (паїв) на території Хижинської сільської ради середній розмір земельної частки (паю) складає 2,92 га, вартість якого становить 111924 грн. (а.с. 30).
14.11.2018 року приватне підприємство Земторг звернулось до відділу у Лисянському районі Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області з клопотанням № 8, в якому просило розмістити на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин, оголошення Хижинської сільської ради Лисянського району Черкаської області про проведення земельних торгів з продажу права оренди на земельні ділянки, які відбудуться 21.12.2018 р. об 11:00 год. Виконавцем земельних торгів зазначено ПП Земторг , відскановані матеріали відправлені 14.11.2018 року на електронну пошту відділу, до клопотання додано текст оголошення. Клопотання приватного підприємства Земторг надруковане на його бланку з зазначенням його адреси (19201, м. Жашків, вул. Благовісна, 12), номерів телефону і електронної пошти (т. 1 а.с. 66).
Із копій оголошень, роздрукованих з офіційного веб-сайту Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру http://torgi.land.gov.ua/aukcion/lot-card/28690 по лоту № 28690, http://torgi.land.gov.ua/aukcion/lot-card/28692 по лоту № 28692, http://torgi.land.gov.ua/aukcion/lot-card/28694 по лоту № 28694 вбачається, що в оголошеннях зазначена інформація по кожному лоту аукціону № 14832, час та місце проведення земельних торгів, розміри реєстраційного і гарантійного внесків та порядок їх оплати - до 16.00 год. 17.12.2018 року включно. В розділі додаткова інформація оголошень зазначено контактна інформація особи, у якої можна ознайомитись з документами (директор ОСОБА_1 , тел. НОМЕР_1 ), банківські реквізити виконавця земельних торгів, адреса місцезнаходження виконавця земельних торгів відсутня (т. 1 а.с. 26-28, 68-76).
Із копії оголошення, роздрукованого з офіційного веб-сайту Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру http://torgi.land.gov.ua/aukcion/lots/14832 про проведення аукціону № 14832 вбачається, що на аукціон виставлені лоти: номер лота 28690, кадастровий номер 7122887600:03:001:0287, площа 5,6028 га; номер лота 28692, кадастровий номер 7122887600:03:001:0288, площа 4, 2915 га; номер лота 28694, кадастровий номер 7122887600:03:001:0289, площа 3,6853 га. Земельні ділянки, які є об`єктами продажу права оренди на них за лотами 28690, 28692, 28694 розташовані за адресою: Черкаська обл., Лисянський район, Хижинська сільська рада, цільове призначення - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, дата аукціона - 21.12.2018 11:00. В розділі додаткова інформація оголошення зазначено інформацію про виконавця ПП Земторг - його поштова адреса (19201, м. Жашків, вул. Зоряна, буд. 23), серія, номер і дата видачі ліцензії - 02.10.2018 (т. 1 а.с. 67).
13.12.2018 року в період часу з 10 до 14 год. позивачем складено акт № 1 про відсутність юридичної особи за місцем реєстрації, із якого вбачається, що директором СПП Біле озеро у присутності свідків громадян ОСОБА_2 і ОСОБА_3 зовні оглянуто приватний житловий будинок за адресою: АДРЕСА_1 . Будинок обстежувався з причин з`ясування фактичної адреси ПП Земторг (код юридичної особи 42395577) та місця подання заяв про участь у земельних торгах з продажу права оренди на земельну ділянку площею 5,6028 га кадастровий номер 7122887600:03:001:0287 (лот № 28690), на земельну ділянку площею 4,2915 га кадастровий номер 7122887600:03:001:0288 (лот № 28692), та на земельну ділянку площею 3,6853 га кадастровий номер 7122887600:03:001:0289 (лот № 28694). За результатами обстеження встановлено, що за адресою: АДРЕСА_1 приватний житловий будинок, вказаний будинок зачинений та будь-кого із власників чи користувачів будинку не виявлено, будь-яких ознак того, що за вказаною адресою здійснюється прийом заяв на участь у земельних торгах з продажу права оренди на зазначені земельні ділянки не виявлено ( т. 1 а.с. 29).
Із протоколів земельних торгів №№ 2-1, 2-2, 2-3 вбачається, що 21.12.2018 року ПП Земторг , як виконавцем, проведено земельні торги по продажу права оренди земельних ділянок. Об`єктами торгів були відповідно: лот № 1 (лот № 28690 аукціону № 14832 (http://torgi.land.gov.ua/aukcion/lot-card/28690); лот № 2 (лот № 28692 аукціону № 14832 (http://torgi.land.gov.ua/aukcion/lot-card/28692); лот № 3 (лот № 28694 аукціону № 14832 (http://torgi.land.gov.ua/aukcion/lot-card/28694). Організатором торгів є Хижинська сільська рада, на торгах зареєстровані два учасники: № 1 - СТОВ А.Ф. Злагода і № 2 - гр-н ОСОБА_4 Стартова ціна кожного лота становила 13430,88 грн., переможцем визначено учасника № 1 - СТОВ А.Ф. Злагода з ціновою пропозицією 13699,48 грн. Протоколи підписані представниками переможця земельних торгів, виконавця, організатора і ліцитатора (т. 1 а.с. 96, 103, 110).
На підставі протоколів №№ 2-1, 2-2, 2-3 земельних торгів у формі аукціону з продажу права оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності від 21.12.2018 року відповідачем-1 - Хижинською сільською радою, як організатором земельних торгів і орендодавцем, того ж дня, 21.12.2018 року укладено з відповідачем-3 - СТОВ А.Ф. Злагода , як переможцем земельних торгів і орендарем, три договори оренди землі (т. 1 а.с. 90-95, 97-102, 104-109). За цими договорами орендодавець надав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, розташовані за межами населених пунктів на території Хижинської сільської ради Лисянського району Черкаської області строком на 7 років, а саме: кадастровий номер 7122887600:03:001:0289 площею 3,6853 га, кадастровий номер 7122887600:03:001:0288 площею 4,2915 га, кадастровий номер 7122887600:03:001:0287 площею 5,6028 га (пункти 1, 2, 7 договорів). Згідно з пунктами 5 договорів, нормативна грошова оцінка земельних ділянок на дату укладення договорів становила 111924,00 грн.
На підставі договорів оренди землі, укладених 21.12.2018 року Хижинською сільською радою з СТОВ А.Ф. Злагода , державним реєстратором виконавчого комітету Лисянської селищної ради 17.05.2019 року проведено державну реєстрацію права оренди оренди земельних ділянок під кадастровими номерами 7122887600:03:001:0289, 7122887600:03:001:0288, 7122887600:03:001:0287, які є об`єктами оренди по цим договорам, за СТОВ А.Ф. Злагода (т. 1 а.с. 31-33).
Таким чином, предметом позову у справі, що розглядається, є вимога позивача до відповідачів: 1 - організатора земельних торгів, 2 - виконавця земельних торгів, 3 - переможця земельних торгів про визнання недійсними результатів земельних торгів (у формі аукціону № 14832), які відбулися 21.12.2018 року та оформлені протоколом № 2-1 проведення земельних торгів з продажу права оренди на земельну ділянку площею 5,6028 га кадастровий номер 7122887600:03:001:0287, протоколом № 2-2 проведення земельних торгів з проаджу права оренди на земельну ділянку площею 4,2915 га кадастровий номер 7122887600:03:001:0288, протоколом № 2-3 проведення земельних торгів з продажу права оренди на земельну ділянку площею 3,6853 га кадастровий номер 7122887600:03:001:0289, розташованих на території Хижинської сільської ради (за межами населених пунктів) Лисянського району Черкаської області, з цільовим призначенням - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, лоти № 28690, № 28692, та № 28694, та у разі задоволення цієї вимоги - про визнання недійсними договорів оренди цих земельних ділянок, укладених 21.12.2018 року відповідачем-1, як організатором земельних торгів, з відповідачем-3, як переможцем земельних торгів.
Спірні правовідносини учасників справи за правовою природою віднесені до зобов`язань найму (оренди) земельної ділянки, загальні положення про найм (оренду) визначені параграфом 1 глави 58, про найм (оренду) земельної ділянки, як окремий вид зобов`язань, параграфом 3 глави 58 ЦК України, загальні положення про правочини визначені розділом IV книги 1 ЦК України, про зобов`язання і договір - розділами І і ІІ книги 5 ЦК України, главами 19, 20 ГК України. Крім того, спірні правовідносини перебувають у сфері дії норм 122, 134-139 Земельного кодексу України, Закону України Про оренду землі , Про оренду землі , норми яких з урахуванням предмета спору є спеціальними.
Статтею 3 ЦК України визначено загальні засади цивільного законодавства, якими, зокрема, є: свобода договору; свобода підприємницької діяльності, яка не заборонена законом; судовий захист цивільного права та інтересу; справедливість, добросовісність та розумність.
Відповідно до ч.ч. 1, 2, 3, 4 ст. 11 ЦК України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини. Цивільні права та обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства. У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.
Частиною 1 ст. 15 ЦК України встановлено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Згідно з ч. 1, ч. 2 п.п. 2, 4, 10 ст. 16 ЦК України, кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути, зокрема, визнання правочину недійсним, відновлення становища, яке існувало до порушення. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом.
Частиною 2 ст. 20 Господарського кодексу України (далі - ГК України) встановлено, що кожний суб`єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів. Права та законні інтереси зазначених суб`єктів захищаються шляхом, зокрема, визнання недійсними господарських угод з підстав, передбачених законом, відновлення становища, яке існувало до порушення прав та законних інтересів суб`єктів господарювання, іншими способами, передбаченими законом. Порядок захисту прав суб`єктів господарювання та споживачів визначається цим Кодексом, іншими законами.
Частиною 2 ст. 792 ЦК України визначено, що відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.
Згідно з нормами ч.ч. 1, 2 ст. 124 Земельного кодексу України у відповідній редакції (далі - ЗК України), передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Відповідно до норм ч.ч. 1, 3-5 ст. 135 ЗК України, земельні торги проводяться у формі аукціону, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з учасником (переможцем) земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу плату за користування нею, зафіксовану в ході проведення земельних торгів. Організатором земельних торгів є фізична або юридична особа - власник земельної ділянки, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, що здійснює реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки, які уклали з виконавцем земельних торгів договір про проведення земельних торгів. Виконавцем земельних торгів є суб`єкт господарювання, який уклав з організатором земельних торгів договір про їх проведення. Учасником земельних торгів є фізична або юридична особа, яка подала виконавцю земельних торгів документи, зазначені в частині сьомій статті 137 цього Кодексу, сплатила реєстраційний та гарантійний внески, зареєстрована у книзі реєстрації учасників земельних торгів і відповідно до закону може набувати право власності чи користування земельною ділянкою, яка виставляється на земельні торги. Проведення земельних торгів щодо земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них здійснюється за рішенням організатора земельних торгів, у якому зазначаються:
а) перелік земельних ділянок або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами;
б) стартова ціна лота;
в) строк та інші умови користування земельною ділянкою у разі набуття права користування земельною ділянкою на земельних торгах;
г) особа, уповноважена організатором земельних торгів на укладення договору купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки, яка або право на яку виставляється на земельні торги.
Земельні торги проводяться відповідно до договору між організатором земельних торгів та їх виконавцем. Фінансування організації та проведення земельних торгів здійснюється організатором земельних торгів або їх виконавцем відповідно до договору, укладеного між ними, у тому числі за рахунок реєстраційних внесків учасників земельних торгів.
Відповідно до ч. 4 ст. 136 ЗК України підготовку лотів до проведення земельних торгів забезпечує організатор земельних торгів. Підготовка лотів до проведення земельних торгів включає:
а) виготовлення, погодження та затвердження в установленому законодавством порядку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у разі зміни цільового призначення земельної ділянки та у разі, якщо межі земельної ділянки не встановлені в натурі (на місцевості);
б) державну реєстрацію земельної ділянки;
в) державну реєстрацію речового права на земельну ділянку;
г) отримання витягу про нормативну грошову оцінку земельної ділянки відповідно до Закону України "Про оцінку земель" у разі продажу на земельних торгах права оренди на неї;
ґ) проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки відповідно до Закону України "Про оцінку земель", крім випадків продажу на земельних торгах права оренди на неї;
д) встановлення стартової ціни продажу земельної ділянки, яка щодо земель державної та комунальної власності не може бути нижчою за експертну грошову оцінку земельної ділянки;
е) встановлення стартового розміру річної орендної плати, який щодо земель державної та комунальної власності не може бути меншим розміру орендної плати, визначеного Податковим кодексом України;
є) встановлення стартової ціни продажу прав емфітевзису, суперфіцію земельної ділянки, яка щодо земель державної чи комунальної власності не може бути нижчою за ринкову вартість відповідного права, визначену шляхом проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок;
ж) визначення виконавця земельних торгів, дати та місця проведення земельних торгів.
Згідно з ч. 1 ст. 137 ЗК України, організатор земельних торгів не пізніше десяти робочих днів після підписання договору про проведення торгів передає, а виконавець земельних торгів приймає документи та матеріали на лот, зазначені у частині четвертій статті 136 цього Кодексу.
За приписами ч. 3, ч. 4 ст. 137 ЗК України, виконавець земельних торгів після отримання документів та матеріалів на лот забезпечує опублікування на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, а також, за бажанням організатора земельних торгів, у друкованих засобах масової інформації оголошення про проведення земельних торгів.
В оголошенні зазначаються за кожним лотом:
а) найменування організатора земельних торгів;
б) місце розташування, площа земельної ділянки та її кадастровий номер;
в) цільове призначення, а для містобудівних потреб - також види використання;
г) умови договору купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису, який укладається на земельних торгах;
ґ) стартова ціна продажу земельної ділянки або стартовий розмір річної плати за користування земельною ділянкою;
д) містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки для земельних ділянок, призначених для цілей, пов`язаних із забудовою;
е) місце і час проведення земельних торгів;
є) розмір реєстраційного та гарантійного внесків, які сплачуються учасниками, порядок їх сплати;
ж) номери рахунків виконавця земельних торгів, відкритих у банку для сплати реєстраційного та гарантійного внесків;
з) найменування та адреса виконавця земельних торгів, прізвище та посада, номер телефону особи, в якої можна ознайомитися з документами на лот;
и) текст договору, що пропонується укласти на торгах, без визначення ціни та зазначення особи покупця (орендаря);
і) сума витрат (видатків), здійснених на підготовку лота до продажу, організацію та проведення земельних торгів, що підлягає відшкодуванню переможцем земельних торгів.
При розміщенні оголошення на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин, воно має містити фотографічні зображення земельних ділянок, копії документів та матеріалів на лот.
За вимогами ч. 7 ст. 137 ЗК України, особа, яка бажає взяти участь у земельних торгах, не пізніше ніж за три робочі дні до їх проведення подає виконавцю земельних торгів:
а) заяву про участь у земельних торгах;
б) інформацію про найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код юридичної особи згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України, інформацію про державу, в якій зареєстровані або мають постійне місце проживання засновники (учасники) юридичної особи, у статутному (складеному) капіталі якої є частка іноземного капіталу; або прізвище, ім`я, по батькові та реєстраційний номер облікової картки платника податків або номер та серію паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідний податковий орган і мають відмітку у паспорті) фізичної особи - підприємця. Фізичні особи, які не є підприємцями, подають копію довідки про присвоєння їм реєстраційного номера облікової картки платника податків (ідентифікаційного номера фізичної особи - платника податків) або копію паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідний податковий орган і мають відмітку у паспорті). Для іноземних громадян та осіб без громадянства - прізвище, ім`я та по батькові, громадянство (підданство) іншої держави, постійне місце проживання в країні, громадянином (підданим) якої є особа; для іноземних юридичних осіб - найменування, місцезнаходження та держава, в якій зареєстрована юридична особа.
Копії засвідчуються підписом особи, яка бажає взяти участь у торгах;
в) документи, що підтверджують сплату реєстраційного та гарантійного внесків (копії розрахункових документів, виписки з рахунків).
Представник фізичної чи юридичної особи подає також документи, що підтверджують право діяти від імені учасника торгів.
Згідно з абз. 1 ч. 8 ст. 137 ЗК України, документи в учасників - фізичних осіб та представників учасників - юридичних осіб приймає виконавець земельних торгів.
Із текстів оголошень, розміщених на офіційному веб-сайті Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру http://torgi.land.gov.ua/aukcion/lot-card/28690 по лоту № 28690, http://torgi.land.gov.ua/aukcion/lot-card/28692 по лоту № 28692, http://torgi.land.gov.ua/aukcion/lot-card/28694 по лоту № 28694 аукціону № 14832 вбачається, що в цих оголошеннях по кожному лоту адреса виконавця земельних торгів відсутня.
В оголошенні, розміщеному на офіційному веб-сайті Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру http://torgi.land.gov.ua/aukcion/lots/14832 про проведення аукціону № 14832 зазначено інформацію про виконавця земельних торгів ПП Земторг , зокрема його адресу: 19201, м. Жашків, вул. Зоряна, буд. 23. Така ж адреса місцезнаходження юридичної особи ПП Земторг зазначена ним в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
До відзиву на позов відповідачем-2 - ПП Земторг додано його клопотанням № 8 від 14.11.2018 року, адресоване відділу у Лисянському районі Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області. Клопотання надруковане на його бланку з зазначенням його адреси - 19201, м. Жашків, вул. Благовісна, 12, номерів телефону і електронної пошти. Адреса ПП Земторг , зазначена в цьому клопотанні відмінна від адреси, зазначеної в оголошенні про проведення аукціону № 14832, номери телефону і електронної пошти співпадають.
За твердженням позивача він мав намір набути право користування спірними земельними ділянками, бажав прийняти участь у земельних торгах з продажу права оренди на них, з цією метою здійснив виїзд за адресою виконавця земельних торгів, відомою із Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, проте за зазначеною адресою прийом документів про участь у земельних торгах від потенційних учасників, в тому числі і від позивача, не здійснювався. Відповідачем-2 - виконавцем земельних торгів, ця обставина належними і допустимими доказами не спростована.
Відповідно до викладених обставин справи і наведених норм законодавства суд вбачає, що в діях відповідача-2 наявне порушення вимог п. з ч. 4 ст. 137 Земельного кодексу України, про що обґрунтовано зазначав позивач. Наявність адреси місцезнаходження виконавця торгів в оголошенні про проведення земельних торгів не виключає необхідності зазначення адреси виконавця земельних торгів в оголошеннях за кожним лотом.
Крім того, в обґрунтування позову позивачем зазначено, що оспорені земельні торги і, як наслідок, укладені на їх підставі договори оренди землі, відповідачами вчинені з порушенням норм Закону України Про оцінку земель , без проведення нормативної грошової оцінки земель.
Згідно з Додатком 2 до рішення Хижинської сільської ради від 13.09.2018 року № 29-2/VII Про затвердження Переліку земельних ділянок комунальної власності сільськогосподарського призначення, які виставляються на торги у 2018 році , яким є Умови продажу права оренди земельних ділянок по кожному лоту, нормативна грошова оцінка кожної земельної ділянки кадастровий номер 7122887600:03:001:0289 площею 3,6853 га, кадастровий номер 7122887600:03:001:0288 площею 4,2915 га, кадастровий номер 7122887600:03:001:0287 площею 5,6028 га становить 111924,00 грн.
Відповідно до пунктів 5 договорів оренди землі, укладених 21.12.2018 року Хижинською сільською радою з СТОВ А.Ф. Злагода , нормативна грошова оцінка земельних ділянок під кадастровими номерами 7122887600:03:001:0289, 7122887600:03:001:0288, 7122887600:03:001:0287, які є об`єктами оренди по цим договорам, на дату укладення договорів становила 111924,00 грн. Державна реєстрація права оренди цих земельних ділянок за СТОВ А.Ф. Злагода проведена 17.05.2019 року.
За інформацією відділу у Лисянському районі Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, викладеною в його листі вих. № 1002/107-18 від 03.10.2018 року до Хижинської сільської ради, 111924 грн. є вартістю середнього розміру земельної частки (паю) площею 2,92 га на території Хижинської сільської ради.
Із викладеного слідує, що технічна документація з нормативно-грошової оцінки спірних земельних ділянок сільськогосподарського призначення комунальної власності відповідачем-1 на момент прийняття рішення про організацію спірних земельних торгів і укладення договорів не розроблялась і не затверджувалась, що суперечить вимогам ст. 18 Закону України Про оцінку земель .
Відповідно до ч. 1 ст. 632 ЦК України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
За змістом частин 1 і 2 ст. 15 Закону України Про оренду землі, однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. Відсутність у договорі оренди землі однієї з істотних умов, передбачених цією статтею, а також порушення вимог статей 4 - 6, 11, 17, 19 цього Закону є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону.
Згідно зі статтею 21 Закону України Про оренду землі , орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди. У разі визнання у судовому порядку договору оренди землі недійсним отримана орендодавцем орендна плата за фактичний строк оренди землі не повертається.
Законом України Про оцінку земель встановлено, що:
нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами (ст. 1);
залежно від мети та методів проведення оцінка земель поділяється на такі види: бонітування ґрунтів; економічна оцінка земель; грошова оцінка земельних ділянок. Грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема, для визначення розміру земельного податку, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (ч.ч. 1, 4, 5 ст. 5);
нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі, зокрема, визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (абз. 2 ч. 1 ст.13);
нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності (ч. 1 ст. 18);
за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (ч.ч. 1, 2 ст. 20);
технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, затверджується районними радами (ч. 2 ст. 23).
Отже, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати при укладенні договору оренди.
Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що нормативна грошова оцінка - конкретна вартісна характеристика, яка містить низку етапів, передбачених чинним законодавством. Зокрема, це прийняття уповноваженим органом влади рішення щодо проведення нормативної грошової оцінки земель, розробка технічної документації грошової оцінки спеціальною установою, погодження технічної документації органами влади, прийняття відповідною радою рішення про затвердження технічної документації (постанова судових палат у цивільних та господарських справах Верховного Суду України від 13 березня 2017 р. у справі N 6-2195цс16).
За змістом ст. 203 ЦК України, зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства, волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі, правочин має вчинятись у формі, встановленій законом, правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.
Згідно зі ст. 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою-третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу. Згідно з частиною 3 вказаної норми, якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).
Згідно з ч. 1 ст. 203 ЦК України, на які посилається позивач, зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам
Згідно з роз`ясненнями Пленуму Вищого господарського суду України, викладеними у п. 2.1. постанови від 29.05.2013 року № 11 Про деякі питання визнання угод (господарських договорів) недійсними , правочин може бути визнаний недійсним з підстав, передбачених законом. Загальні підстави і наслідки недійсності правочинів (господарських договорів) встановлені статтями 215, 216 ЦК України, статтями 207, 208 ГК України. Правила, встановлені цими нормами, повинні застосовуватися господарськими судами в усіх випадках, коли правочин вчинений з порушенням загальних вимог частин першої - третьої, п`ятої статті 203 ЦК України і не підпадає під дію інших норм, які встановлюють підстави та наслідки недійсності правочинів, зокрема, статті 230 ЦК України. Отже, вирішуючи спори про визнання правочинів (господарських договорів) недійсними, господарський суд повинен встановити наявність фактичних обставин, з якими закон пов`язує визнання таких правочинів (господарських договорів) недійсними на момент їх вчинення (укладення) і настання відповідних наслідків, та в разі задоволення позовних вимог зазначати в судовому рішенні, в чому конкретно полягає неправомірність дій сторони та яким нормам законодавства не відповідає оспорюваний правочин.
З огляду на наведені норми законодавства, відсутність витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки землі, яка є об`єктами оренди договорів оренди земельних ділянок, не проведення нормативної грошової оцінки у порядку, встановленому законодавством, на момент прийняття рішень і укладення договорів, є підставою для визнання їх незаконними і недійсними відповідно, про що обґрунтовано заявив позивач. При цьому, встановлення договором оренди нормативної грошової оцінки не узгоджується з вимогами законодавства, оскільки договір оренди не є тим розпорядчим документом, який встановлює нормативну грошову оцінку. Відповідна правова позиція відображена у постановах Верховного Суду України від 22.05.2013 у справі № 6-11цс13, від 01.04.2015 у справі N 916/2287/14, від 20.05.2015 у справі N 916/2294/14, КГС ВС від 27.04.2018 у справі № 923/1394/16, від 15.05.2018 у справі № 922/2752/17.
Відтак, законодавець чітко визначив, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності, тому встановивши, що на час прийняття рішення про затвердження переліку земельних ділянок комунальної власності сільськогосподарського призначення, які виставляються на торги і укладення договорів оренди землі нормативна грошова оцінка у порядку, встановленому ст. 18 Закону України Про оцінку земель не проводилась, оспорені земельні торги і договори в цій частині суперечать приписам чинного законодавства, що відповідно до ч. 1 ст. 215 ЦК України є підставою для визнання їх недійсними.
Таким чином, оскільки земельні торги проведені без дотримання наведених норм законодавства, то суд вбачає порушення відповідачами права позивача, як потенційного учасника земельних торгів, придбати право оренди цих земельних ділянок у законний спосіб, передбачений главою 21 ЗК України, що є підставою для задоволення його заявлених позовних вимог повністю.
Відповідно до п. 2 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 23.03.2012 № 6 Про судове рішення , рішення господарського суду має ґрунтуватись на повному з`ясуванні такого: чи мали місце обставини, на які посилаються особи, що беруть участь у процесі, та якими доказами вони підтверджуються; чи не виявлено у процесі розгляду справи інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин; яка правова кваліфікація відносин сторін, виходячи з фактів, установлених у процесі розгляду справи, та яка правова норма підлягає застосуванню для вирішення спору. Господарський суд у прийнятті судового рішення керується (та відповідно зазначає у ньому) не лише тими законодавчими та/або нормативно-правовими актами, що на них посилалися сторони та інші учасники процесу, а й тими, на які вони не посилалися, але якими регулюються спірні правовідносини у конкретній справі (якщо це не змінює матеріально-правових підстав позову).
Враховуючи положення ч. 1 ст. 9 Конституції України та беручи до уваги ратифікацію Законом України від 17.07.1997 N475/97-ВР Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і Першого протоколу та протоколів N 2, 4, 7, 11 до Конвенції та прийняття Закону України від 23.02.2006 N3477-IV (3477-15) Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини , також повинен застосовувати Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод (Рим, 4 листопада 1950 року) та рішення Європейського суду з прав людини як джерело права. У рішенні Суду у справі Трофимчук проти України № 4241/03 від 28.10.2010 Європейським судом з прав людини зазначено, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід сторін.
Нормами Господарського процесуального кодексу України, зокрема, встановлено, що:
учасники судового процесу та їх представники повинні добросовісно користуватися процесуальними правами; зловживання процесуальними правами не допускається (ч. 1 ст. 43);
кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи (ч.ч. 1, 3 ст. 74);
належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування (ч. 1 ст. 76);
обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування (ч. 1 ст. 77);
достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи (ч. 1 ст. 78);
достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання (ч.ч. 1, 2 ст. 79);
учасники справи подають докази у справі безпосередньо до суду (ч. 1 ст. 80);
суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили (ч.ч. 1, 2 ст. 86).
Згідно з ч.ч. 1, 3 ст. 13, ч. 1 ст. 14 ГПК України, судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін, кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов`язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
З огляду на викладені обставини справи, наведені норми законодавства суд визнає позов обґрунтованим, доведеним та таким, що підлягає задоволенню повністю. Доводи відповідачів, приведені ними в обґрунтування заперечень проти позову, господарський суд відхиляє через їх невідповідність встановленим фактичним обставинам справи та вказаним вище нормам чинного законодавства.
У позові позивач заявив вимогу про відшкодування судових витрат, надав попередній (орієнтовний) розрахунок суми судових витрат на суму 17726 грн., із яких: 11526 грн. судовий збір, сплачений за шість вимог немайнового характеру, 3000 грн. витрати на правничу допомогу адвоката по складанню позовної заяви, 3000 грн. витрати на правничу допомогу адвоката по представленню інтересів позивача в суді, 200 грн. витрати на відправлення поштової кореспонденції.
Відповідно до ст. 124 ГПК України, разом з першою заявою по суті спору кожна сторона подає до суду попередній (орієнтовний) розрахунок суми судових витрат, які вона понесла і які очікує понести у зв`язку з розглядом справи. У разі неподання стороною попереднього розрахунку суми судових витрат, суд може відмовити їй у відшкодування відповідних судових витрат, за винятком суми сплаченого нею судового збору.
Згідно з ч. 1, 3 ст. 123 ГПК України, судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати: 1) на професійну правничу допомогу; 2) пов`язані із залученням свідків, спеціалістів, перекладачів, експертів та проведенням експертизи; 3) пов`язані з витребуванням доказів, проведенням огляду доказів за їх місцезнаходженням, забезпеченням доказів; 4) пов`язані з вчиненням інших процесуальних дій, необхідних для розгляду справи або підготовки до її розгляду.
За приписами ст. 126 ГПК України витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави.
За результатами розгляду справи витрати на професійну правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом із іншими судовими витратами.
Для цілей розподілу судових витрат:
1) розмір витрат на професійну правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу професійну правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката, визначається згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі відповідних доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою;
2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі відповідних доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.
Для визначення розміру витрат на професійну правничу допомогу з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.
Відповідно до ч. 8 ст. 129 ГПК України, розмір судових витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо).
Такі докази подаються до закінчення судових дебатів у справі або протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду, за умови, що до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву.
У разі неподання відповідних доказів протягом встановленого строку така заява залишається без розгляду.
Позивачем докази понесення витрат на правничу допомогу адвоката на суму 6000 грн. та на відправлення поштової кореспонденції на суму 200 грн. не надані.
З огляду на викладене, вимогу позивача, заявлену у позовній заяві, про стягнення 6000 грн. витрат на правничу допомогу адвоката та 200 грн. витрат на відправлення поштової кореспонденції слід залишити без розгляду.
Згідно з п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України, судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконані договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Квитанцією № 87 від 21.10.2019 року позивачем сплачено 11526 грн. судового збору за подання позову.
На підставі статті 129 ГПК України з відповідачів на користь позивача підлягають стягненню судові витрати - сплачений судовий збір у розмірі 11526 грн. у дольовому порядку по 3842 грн. з кожного.
Керуючись ст.ст. 129, 233, 236-240, 256 ГПК України, господарський суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати недійсними результати земельних торгів у формі аукціону № 14832, проведених 21.12.2018 року, з продажу права оренди на земельні ділянки сільськогосподарського призначення комунальної власності, які розташовані на території Хижинської сільської ради Лисянського району Черкаської області (за межами населених пунктів), з цільовим призначенням - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, лоти № 28690, № 28692, та № 28694, викладені у формі: протоколу земельних торгів № 2-1 на земельну ділянку площею 5,6028 га кадастровий номер 7122887600:03:001:0287, протоколу земельних торгів № 2-2 на земельну ділянку площею 4,2915 га кадастровий номер 7122887600:03:001:0288, протоколу земельних торгів № 2-3 на земельну ділянку площею 3,6853 га кадастровий номер 7122887600:03:001:0289.
Визнати недійсним договір оренди землі, укладений 21.12.2018 року між Хижинською сільською радою та сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю "А.Ф.Злагода", об`єктом оренди за яким є земельна ділянка площею 5,6028 га кадастровий номер 7122887600:03:001:0287, яка розташована за межами населених пунктів на території Хижинської сільської ради Лисянського районну Черкаської області.
Визнати недійсним договір оренди землі, укладений 21.12.2018 року між Хижинською сільською радою та сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю "А.Ф.Злагода", об`єктом оренди за яким є земельна ділянка площею 4,2915 га кадастровий номер 7122887600:03:001:0288, яка розташована за межами населених пунктів на території Хижинської сільської ради Лисянського районну Черкаської області.
Визнати недійсним договір оренди землі, укладений 21.12.2018 року між Хижинською сільською радою та сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю "А.Ф.Злагода", об`єктом оренди за яким є земельна ділянка площею 3,6853 га кадастровий номер 7122887600:03:001:0289, яка розташована за межами населених пунктів на території Хижинської сільської ради Лисянського районну Черкаської області.
Стягнути з Хижинської сільської ради Лисянського району Черкаської області, код ЄДРПОУ 34116916, місцезнаходження: 19320, Черкаська обл., Лисянський район, с. Хижинці на користь сільськогосподарського приватного підприємства "Біле Озеро", код ЄДРПОУ 32546815, місцезнаходження: 49040, Дніпропетровська обл., м. Дніпро, пр. Праці, буд. 2Т, оф. 25 - 3842 грн. судових витрат.
Стягнути з приватного підприємства "Земторг", код ЄДРПОУ 42395577, місцезнаходження: 19201, Черкаська обл., Жашківський район, м. Жашків, вул. Зоряна, буд. 23 на користь сільськогосподарського приватного підприємства "Біле Озеро", код ЄДРПОУ 32546815, місцезнаходження: 49040, Дніпропетровська обл., м. Дніпро, пр. Праці, буд. 2Т, оф. 25 - 3842 грн. судових витрат.
Стягнути з сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "А.Ф.Злагода", код ЄДРПОУ 33003862, місцезнаходження: 19453, Черкаська обл., Корсунь-Шевченківський район, с. Шендерівка на користь сільськогосподарського приватного підприємства "Біле Озеро", код ЄДРПОУ 32546815, місцезнаходження: 49040, Дніпропетровська обл., м. Дніпро, пр. Праці, буд. 2Т, оф. 25 - 3842 грн. судових витрат.
Рішення може бути оскаржене до Північного апеляційного господарського суду через господарський суд Черкаської області протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складене 15.05.2020 року.
Суддя В.М. Грачов
Суд | Господарський суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 15.05.2020 |
Оприлюднено | 20.05.2020 |
Номер документу | 89319086 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Черкаської області
Грачов В.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні