Рішення
від 20.05.2020 по справі 140/4167/20
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 травня 2020 року ЛуцькСправа № 140/4167/20

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Ксензюка А.Я.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Обслуговуючого кооперативу Садівниче товариство до Шацької районної державної адміністрації про зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Обслуговуючий кооператив Садівниче товариство (далі - ОК Садівниче товариство , позивач) звернувся в суд з позовом до Шацької районної державної адміністрації (далі - Шацька РДА, відповідач) про зобов`язання затвердити технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель території, що знаходиться у користуванні ОК Садівниче товариство за межами населеного пункту с.Пульмо урочище Ступа на території Пульмівської сільської ради Шацького району Волинської області, яка була розроблена Товариством з обмеженою відповідальністю Проектно-експертна компанія Альтернатива (далі - ТзОВ Проектно-експертна компанія Альтернатива ).

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що розпорядженням від 26 лютого 2018 року №55 Про відмову у затвердженні технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель відмовлено у погодженні технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель, загальною площею 4,6940 га, що знаходиться у користуванні ОК Садівниче товариство , та розташовані за межами населеного пункту с.Пульмо на території садового масиву в урочищі Ступа Пульмівської сільської ради Шацького району у зв`язку із невідповідністю зазначеної документації законодавству у сфері містобудування та архітектури, а також вимогам розпорядження голови Шацької РДА від 14 лютого 2017 року №52 щодо проведення інвентаризації земель, розташованих за межами населених пунктів Пульмівської сільської ради в урочищі Ступа , орієнтовною площею 14,0 га.

Дане розпорядження прийняте на виконання рішення Волинського окружного адміністративного суду від 23 січня 2018 року у справі №803/1975/17, попри наявні висновки відділу Держгеокадастру у Шацькому районі, Пульмівської сільської ради, відповідної служби Державного агентства земельних ресурсів та відділу містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Шацької РДА без будь-яких зауважень.

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 11 червня 2018 року у справі №803/530/18, яке набрало законної сили, визнано протиправним та скасовано розпорядження Шацької РДА від 26 лютого 2018 року №55 Про відмову у затвердженні технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель , зобов`язано повторно вирішити питання про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель території, що знаходиться у користуванні ОК Садівниче товариство за межами населеного пункту с.Пульмо урочище Ступа на території Пульмівської сільської ради Шацького району Волинської області, яка була розроблена ТзОВ Проектно-експертна компанія Альтернатива , з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні. Проте, рішення суду не виконано у зв`язку з чим 11 вересня 2019 року відділом примусового виконання рішень Управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Волинській області (далі - УДВС ГТУЮ у Волинській області) було направлено заяву про реєстрацію кримінального провадження за частиною другою статті 382 Кримінального кодексу України до Шацького ВП ГУНП у Волинській області.

Позивач зазначає, що згідно із нормами Земельного кодексу України підставою для відмови у погодженні документації із землеустрою може бути лише невідповідність її положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівної документації.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 24 березня 2020 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у даній справі, судовий розгляд справи ухвалено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін суддею одноособово.

В поданому до суду відзиві на позовну заяву від 13 квітня 2020 року №522/27/2-20 відповідач позов не визнав та просить відмовити в його задоволенні. При цьому, вказує, що Шацька РДА в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а також з метою виконання рішень судів вивчає питання затвердження вказаної технічної документації із землеустрою.

Зокрема, 05 листопада 2019 року за вих. №1803/26/2-19 Шацька РДА, з метою з`ясування всіх фактичних обставин, звернулася до Головного управління Держгеокадастру у Волинській області (далі - ГУ Держгеокадастру у Волинській області) з проханням прийняти рішення щодо проведення вибіркової державної експертизи технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель території, що знаходиться у користуванні ОК Садівниче товариство за межами населеного пункту с.Пульмо урочище Ступа на території Пульмівської сільської ради Шацького району Волинської області, розробленої ТзОВ Проектно-експертна компанія Альтернатива .

Необхідність проведення вибіркової державної експертизи землевпорядної документації полягає у визначенні та, за необхідності забезпеченні, приведення її у відповідність вимогам законів України, інших нормативно-правових актів, вихідним даним та технічним умовам щодо розробки документації, оскільки при розгляді Шацькою РДА зазначеної технічної документації встановлено наступне:

- розробником технічної документації під час проведення інвентаризації, відображено факти використання земельних ділянок без правовстановлюючих документів;

- встановлено невідповідність поданої Технічної документації щодо інвентаризації земель вимогам пункту 3 статті 24 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , містобудівній документації на місцевому рівні, а саме Проекту детального планування садового масиву в урочищі Ступа Пульмівської сільської ради Шацького району Волинської області . Технічною документацією щодо інвентаризації земель відображено користування дорогами, що перебувають поза запропонованими проектом детального планування межами садового масиву;

- у зазначеній документації згідно із статтею 57 Закону України Про землеустрій необхідно було встановити переліки земельних ділянок (земель) у розрізі за категоріями земель та угіддями, наданих у власність (користування) з кадастровими номерами, наданих у власність (користування) без кадастрових номерів, не наданих у власність чи користування, що використовуються без документів, які посвідчують право на них, що використовуються не за цільовим призначенням.

До прийняття висновку державної експертизи землевпорядної документації Шацька РДА не може повідомити ОК Садівниче товариство про розгляд питання про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель території, що знаходиться у користуванні ОК Садівниче товариство за межами населеного пункту с.Пульмо урочище Ступа на території Пульмівської сільської ради Шацького району Волинської області, яка була розроблена ТзОВ Проектно-експертна компанія Альтернатива .

З урахуванням наведеного відповідач просив відмовити у задоволенні позову.

У поданій до суду відповіді на відзив від 22 квітня 2020 року позивач підтвердив власну правову позицію, не погодившись із доводами протилежної сторони.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 05 травня 2020 року відмовлено у задоволенні клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Відповідно до частини другої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі. Згідно із частиною першою статті 258 КАС України суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Відтак, справу розглянуто по суті у межах строків, визначених частиною першою статті 258, частиною другою статті 262 КАС України.

Перевіривши письмовими доказами доводи сторін, викладені у заявах по суті справи, суд встановив такі обставини.

Судом встановлено, що 14 лютого 2017 року голова Шацької РДА видав розпорядження №52 Про надання дозволу на проведення інвентаризації земель , яким надано дозвіл провести інвентаризацію земель, розташованих за межами населених пунктів Пульмівської сільської ради в урочищі Ступа , орієнтовною площею 14,0 га з оформленням відповідної документації із землеустрою (пункт 1), а розроблену технічну документацію із землеустрою з інвентаризації земель подати на розгляд та затвердження у встановленому законом порядку (пункт 3).

06 листопада 2017 року ОК Садівниче товариство звернулося до голови Шацької РДА із клопотанням №34 про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель території загальною площею 4,6940 га, що знаходиться у користуванні кооперативу та розташована за межами населеного пункту с.Пульмо, урочище Ступа на території Пульмівської сільської ради Шацького району, проте, листом від 30 листопада 2017 року №2135/23-2/17 відповідач повідомив про відмову у задоволенні клопотання.

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 23 січня 2018 року у справі №803/1975/17 за позовом ОК Садівниче товариство до Шацької РДА про зобов`язання вчинити дії позов задоволено частково, зобов`язано Шацьку РДА розглянути питання про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель, загальною площею 4,6940 га, що знаходяться у користуванні ОК Садівниче товариство , та розташовані за межами населеного пункту с.Пульмо на території садового масиву в урочищі Ступа Пульмівської сільської ради Шацького району.

Розпорядженням голови Шацької РДА від 26 лютого 2018 року №55 Про відмову у затвердженні технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель , прийнятим на виконання рішення Волинського окружного адміністративного суду від 23 січня 2018 року у справі №803/1975/17, відмовлено у погодженні технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель, загальною площею 4,6940га, що знаходиться у користуванні ОК Садівниче товариство , та розташовані за межами населеного пункту с.Пульмо на території садового масиву в урочищі Ступа Пульмівської сільської ради Шацького району у зв`язку із невідповідністю зазначеної документації законодавству у сфері містобудування та архітектури, а також вимогам розпорядження голови Шацької РДА від 14 лютого 2017 року №52 щодо проведення інвентаризації земель, розташованих за межами населених пунктів Пульмівської сільської ради в урочищі Ступа , орієнтовною площею 14,0 га.

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 11 червня 2018 року у справі №803/530/18 за позовом ОК Садівниче товариство до Шацької РДА про визнання протиправним та скасування розпорядження, зобов`язання вчинити дії позов задоволено частково, визнано протиправним та скасовано розпорядження Шацької РДА від 26 лютого 2018 року №55 Про відмову у затвердженні технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель , зобов`язано Шацьку РДА повторно вирішити питання про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель території, що знаходиться у користуванні ОК Садівниче товариство за межами населеного пункту с.Пульмо урочище Ступа на території Пульмівської сільської ради Шацького району Волинської області, яка була розроблена ТзОВ Проектно-експертна компанія Альтернатива , з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає, що згідно із частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до пункту 7 частини першої статті 13 Закону України Про місцеві державні адміністрації від 09 квітня 1999 року №586-XIV (з наступними змінами та доповненнями, далі - Закон №586-XIV) до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить вирішення питань: використання землі, природних ресурсів, охорони довкілля.

Згідно із пунктом 6 частини першої статті 20 Закону №586-XIV місцева державна адміністрація: погоджує документацію із землеустрою у випадках та порядку, визначених Земельним кодексом України та Законом України Про землеустрій , щодо відповідності зазначеної документації законодавству у сфері містобудування та архітектури, охорони культурної спадщини.

Статтею 1 Закону України Про землеустрій від 22 травня 2003 року №858-ІV (з наступними змінами та доповненнями, далі - Закон №858-ІV) визначено, що у цьому Законі наведені нижче основні терміни вживаються в такому значенні: документація із землеустрою (землевпорядна документація) - затверджені в установленому порядку текстові та графічні матеріали, якими регулюється використання та охорона земель державної, комунальної та приватної власності, а також матеріали обстеження і розвідування земель, авторського нагляду за виконанням проектів тощо; землеустрій - сукупність соціально-економічних та екологічних заходів, спрямованих на регулювання земельних відносин та раціональну організацію території адміністративно-територіальних одиниць, суб`єктів господарювання, що здійснюються під впливом суспільно-виробничих відносин і розвитку продуктивних сил; технічна документація із землеустрою - сукупність текстових та графічних матеріалів, що визначають технічний процес проведення заходів з використання та охорони земель без застосування елементів проектування.

Відповідно до частин першої, другої статті 22 Закону №858-ІV землеустрій здійснюється на підставі: а) рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо проведення робіт із землеустрою; б) укладених договорів між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою; в) судових рішень. Рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування про надання дозволу на розробку документації із землеустрою приймається виключно у строки та лише у випадках, передбачених цим Законом та Земельним кодексом України. Зазначене рішення надається безоплатно та має необмежений строк дії.

За приписами частини першої статті 25 цього ж Закону документація із землеустрою розробляється у вигляді схеми, проекту, робочого проекту або технічної документації.

Пунктом к частини другої статті 25 Закону №858-ІV передбачено, що технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель є одним з видів документації із землеустрою

Згідно із частиною четвертою статті 25 Закону №858-ІV відповідність документації із землеустрою положенням нормативно-технічних документів, державних стандартів, норм і правил у сфері землеустрою засвідчується: у паперовій формі - підписом та особистою печаткою сертифікованого інженера-землевпорядника, який відповідає за якість робіт із землеустрою; в електронній формі - електронним цифровим підписом сертифікованого інженера-землевпорядника, який відповідає за якість робіт із землеустрою, згідно із законодавством про використання електронного цифрового підпису.

Відповідно до частин першої-третьої статті 26 вказаного Закону замовниками документації із землеустрою можуть бути органи державної влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, землевласники і землекористувачі. Розробниками документації із землеустрою є: юридичні особи, що володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та у складі яких працює за основним місцем роботи не менше двох сертифікованих інженерів-землевпорядників, які є відповідальними за якість робіт із землеустрою; фізичні особи - підприємці, які володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та є сертифікованими інженерами-землевпорядниками, відповідальними за якість робіт із землеустрою. Взаємовідносини замовників і розробників документації із землеустрою регулюються законодавством України і договором. Подання документації із землеустрою до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, для внесення відомостей до Державного земельного кадастру від імені замовника документації здійснюється її розробником, якщо інше не встановлено договором.

Як передбачено частинами першою, другою статті 35 Закону №858-ІV, інвентаризація земель проводиться з метою встановлення місця розташування об`єктів землеустрою, їхніх меж, розмірів, правового статусу, виявлення земель, що не використовуються, використовуються нераціонально або не за цільовим призначенням, виявлення і консервації деградованих сільськогосподарських угідь і забруднених земель, встановлення кількісних та якісних характеристик земель, необхідних для ведення державного земельного кадастру, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і прийняття на їх основі відповідних рішень органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування. У разі виявлення при проведенні інвентаризації земель державної та комунальної власності земель, не віднесених до тієї чи іншої категорії, віднесення таких земель до відповідної категорії здійснюється органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування на підставі відповідної документації із землеустрою, погодженої та затвердженої в установленому законом порядку.

За правилами частини першої статті 57 Закону №858-ІV технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель включає: а) завдання на складання технічної документації із землеустрою; б) пояснювальну записку; в) рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про інвентаризацію земель (у разі якщо інвентаризація земель проводиться щодо земель державної чи комунальної власності); г) копії документів, що містять вихідні дані, які використовувалися під час інвентаризації земель; ґ) матеріали топографо-геодезичних вишукуваннь; д) переліки земельних ділянок (земель) у розрізі за категоріями земель та угіддями, наданих у власність (користування) з кадастровими номерами, наданих у власність (користування) без кадастрових номерів, не наданих у власність чи користування, що використовуються без документів, які посвідчують право на них, що використовуються не за цільовим призначенням, невитребуваних земельних часток (паїв), відумерлої спадщини; е) пропозиції щодо узгодження даних, отриманих у результаті проведення інвентаризації земель, з інформацією, що міститься у документах, що посвідчують право на земельну ділянку, та Державному земельному кадастрі; є) робочий і зведений інвентаризаційні плани; ж) матеріали погодження технічної документації із землеустрою, встановлені статтею 186 Земельного кодексу України.

Згідно із пунктом 1 Порядку проведення інвентаризації земель, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2012 року №513 (з наступними змінами та доповненнями, далі - Порядок №513), цей Порядок установлює вимоги до проведення інвентаризації земель під час здійснення землеустрою та складення за її результатами технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель (далі - технічна документація).

За приписами пунктів 8 - 12 Порядку №513 підставою для проведення інвентаризації земель є рішення відповідного органу виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим чи органу місцевого самоврядування щодо виконання відповідних робіт, договори, укладені між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою, судові рішення. Замовниками технічної документації можуть бути органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим чи органи місцевого самоврядування, землевласники та землекористувачі (далі - замовники). Розробниками технічної документації (далі - виконавець) є: юридичні особи, що володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та у складі яких працює за основним місцем роботи не менше двох сертифікованих інженерів-землевпорядників, які є відповідальними за якість робіт із землеустрою; фізичні особи - підприємці, які володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та є сертифікованими інженерами-землевпорядниками, відповідальними за якість робіт із землеустрою. Для проведення інвентаризації земель замовник укладає з виконавцем договір про розроблення технічної документації, в якому відображаються вартість і строк виконання робіт із землеустрою, що не повинен перевищувати шести місяців з моменту укладення договору. До договору додається технічне завдання на виконання робіт з інвентаризації земель за формою згідно з додатком та їх кошторис. Роботи з інвентаризації земель включають підготовчі, топографо-геодезичні та камеральні роботи, складення і оформлення технічної документації в паперовій та електронній формі.

Пунктом 28 Порядку №513 визначено, що технічна документація погоджується та затверджується в порядку, встановленому статтею 186 Земельного кодексу України.

Крім того, стаття 30 Закону №858-ІV передбачає, що погодження і затвердження документації із землеустрою проводиться в порядку, встановленому Земельним кодексом України, цим Законом.

За приписами частини тринадцятої статті 186 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель погоджується територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, і затверджується замовником технічної документації.

Відповідно до частини сімнадцятої статті 186 ЗК України, підставою для відмови у погодженні документації із землеустрою може бути лише невідповідність її положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівної документації.

Як вбачається із матеріалів справи, рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 11 червня 2018 року у справі №803/530/18, яке в апеляційному порядку не було оскаржене та набрало законної сили, визнано протиправним та скасовано розпорядження Шацької РДА від 26 лютого 2018 року №55 Про відмову у затвердженні технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель , зобов`язано Шацьку РДА повторно вирішити питання про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель території, що знаходиться у користуванні ОК Садівниче товариство за межами населеного пункту с.Пульмо урочище Ступа на території Пульмівської сільської ради Шацького району Волинської області, яка була розроблена ТзОВ Проектно-експертна компанія Альтернатива , з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

20 липня 2018 року Волинський окружний адміністративний суд видав представнику позивача виконавчі листи №672, №673 на виконання зазначеного рішення суду.

Постановою заступника начальника відділу примусового виконання рішень УДВС ГТУЮ у Волинській області від 06 вересня 2019 року ВП №56885849 про закінчення виконавчого провадження, по примусовому виконанні виконавчого листа №673/2018, виданого 20 липня 2018 року Волинським окружним адміністративним листом у справі №803/530/18 встановлено, що у встановлений державним виконавцем строк рішення суду виконано не було, тому, 01 жовтня 2018 року винесено постанову про накладення на боржника (Шацьку РДА) штрафу в розмірі 5 100 грн 00 коп. та зобов`язано його виконати рішення суду протягом десяти робочих днів. Також боржника попереджено про кримінальну відповідальність за умисне невиконання рішення суду.

Частиною четвертою статті 78 КАС України передбачено, що обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Відповідно до частин першої, другої статті 370 КАС України судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, - за її межами. Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.

Відтак, рішення Волинського окружного адміністративного суду від 11 червня 2018 року у справі №803/530/18 є обов`язковим до виконання, при цьому, відповідач при його виконанні повинен був врахувати висновки, викладені у ньому.

Суд зазначає, що неприйняття відповідачем відповідного рішення за результатами розгляду клопотання є недопустимим у відповідності до змісту та сутності принципів верховенства права та законності, а також порушує конституційні права позивача щодо розгляду його звернення по суті місцевою державною адміністрацією.

Неприйняття відповідачем жодного рішення за клопотаннями позивача у строк, визначений нормами ЗК України, ставить його у правову невизначеність, що є недопустимим.

Разом з тим, у даній справі відповідачем не враховано норми статті 186 ЗК України та не наведено фактів, що підтверджують невідповідність технічної документації позивача вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівної документації.

При цьому, суд звертає увагу, що в матеріалах вказаної технічної документації із землеустрою наявний висновок Відділу у Шацькому районі Міжрайонного управління у Любомльському та Шацькому районах Головного управління Держгеокадастру у Волинській області від 09 червня 2017 року про погодження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель, з якого вбачається, що відділ погоджує технічну документацію та рекомендує її до затвердження Шацькою РДА.

09 червня 2017 року за №176/6/2-17 Відділ містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Шацької РДА надав висновок про погодження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель, відповідно до якого за результатами розгляду технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель території, що знаходиться в користуванні ОК Садівниче товариство загальною площею 4,6940 га, що розташована за межами населеного пункту с.Пульмо, урочище Ступа на території Пульмівської сільської ради Шацького району, вказаний відділ погоджує дану технічну документацію та рекомендує її до затвердження Шацькою РДА.

Суд при вирішенні справи враховує, що вказані вище висновки Відділу у Шацькому районі Міжрайонного управління у Любомльському та Шацькому районах ГУ Держгеокадастру у Волинській області та Відділу містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Шацької РДА про погодження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель від 09 червня 2017 року є чинними, надані вони щодо спірної технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель, що знаходяться в користуванні (використовуються без правовстановлюючих документів) ОК Садівниче товариство площею саме 4,6940 га.

Крім того, у розумінні частини вісімнадцятої статті 186 ЗК України, Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування, іншим суб`єктам, визначеним цією статтею, при погодженні та затвердженні документації із землеустрою забороняється вимагати: додаткові матеріали та документи, не включені до складу документації із землеустрою, встановленого Законом України Про землеустрій ; надання погодження документації із землеустрою будь-якими іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями, погодження яких не передбачено цією статтею; проведення будь-яких обстежень, експертиз та робіт. Кожен орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, інший суб`єкт, визначений цією статтею, розглядає та погоджує документацію із землеустрою самостійно та незалежно від погодження документації із землеустрою іншими органами.

Разом з тим, при вирішенні позовних вимог про зобов`язання відповідача затвердити технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель території, що знаходиться у користуванні ОК Садівниче товариство за межами населеного пункту с.Пульмо урочище Ступа на території Пульмівської сільської ради Шацького району Волинської області, яка була розроблена ТзОВ Проектно-експертна компанія Альтернатива суд враховує, що згідно із частиною четвертою статті 245 КАС України у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд. У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Поняття дискреційних повноважень наведене у Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи № R (80)2, яка прийнята Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, відповідно до якої під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Дискреційні повноваження можуть закріплюватися в нормативно-правових актах, проектах нормативно-правових актів такими способами:

1) за допомогою оціночних понять, наприклад: за наявності поважних причин орган вправі надати … , у виключних випадках особа, уповноважена на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, може дозволити… , рішення може бути прийнято, якщо це не суперечить суспільним інтересам… тощо;

2) шляхом перерахування видів рішень, що приймаються органом (особою, уповноваженою на виконання функцій держави або місцевого самоврядування), не вказуючи підстав для прийняття того чи іншого рішення або шляхом часткового визначення таких підстав;

3) шляхом надання права органу (особі, уповноваженій на виконання функцій держави або місцевого самоврядування) при виявленні певних обставин (настанні конкретних юридичних фактів) приймати чи не приймати управлінське рішення залежно від власної оцінки цих фактів;

4) за допомогою нормативних приписів, що містять лише окремі елементи гіпотези чи диспозиції правової норми, що не дозволяють зробити однозначний висновок про умови застосування нормативного припису або правові наслідки застосування такого припису.

Стосовно дискреційних повноважень, суд, за наслідками аналізу вказаних положень, зазначає, що такими є повноваження суб`єкта владних повноважень обирати у конкретній ситуації між альтернативами, кожна з яких є правомірною. Прикладом таких повноважень є повноваження, які закріплені у законодавстві із застосуванням слова може .

У такому випадку дійсно суд не може зобов`язати суб`єкта владних повноважень обрати один з правомірних варіантів поведінки, оскільки який би варіант реалізації повноважень не обрав відповідач, кожен з них буде правомірним, а тому це не порушує будь-чиїх прав.

Суд зазначає, що зобов`язання відповідача затвердити технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель території, не являтиметься втручанням у дискреційні повноваження місцевої державної адміністрації.

Проте, у даному випадку належним способом захисту буде зобов`язання відповідача повторно вирішити питання про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель, та прийняти відповідне рішення по суті у порядку та строки, встановлені нормами чинного законодавства, оскільки відповідачем рішення не прийняте.

Правова позиція з даного питання викладена у постанові Верховного Суду від 24 грудня 2019 року у справі №823/59/17 (провадження №К/9901/32364/18).

З урахуванням встановлених обставин справи, наведених норм чинного законодавства України, виходячи із наданих частиною другою статті 245 КАС України суду повноважень, суд у даній справі дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог.

Згідно із частинами першою, третьою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Отже, оскільки позовні вимоги задоволені частково, тому на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судовий збір, сплачений згідно із квитанцією від 06 березня 2020 року №8 в сумі 2 102 грн 00 коп., пропорційно до задоволених вимог в розмірі 1 051 грн 00 коп.

Керуючись статтями 243, 245, 246, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Земельного кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Зобов`язати Шацьку районну державну адміністрацію Волинської області (44000, Волинська область, селище міського типу Шацьк, вулиця 50 років Перемоги, 1б, ідентифікаційний код 20124342) повторно вирішити питання про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель території, що знаходиться у користуванні Обслуговуючого кооперативу Садівниче товариство (44020, Волинська область, Шацький район, село Пульмо, вулиця Калініна, 47, ідентифікаційний код 33579747) за межами населеного пункту с.Пульмо урочище Ступа на території Пульмівської сільської ради Шацького району Волинської області, яка була розроблена Товариством з обмеженою відповідальністю Проектно-експертна компанія Альтернатива , з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Шацької районної державної адміністрації Волинської області (44000, Волинська область, селище міського типу Шацьк, вулиця 50 років Перемоги, 1б, ідентифікаційний код 20124342) на користь Обслуговуючого кооперативу Садівниче товариство (44020, Волинська область, Шацький район, село Пульмо, вулиця Калініна, 47, ідентифікаційний код 33579747) судовий збір в розмірі 1 051 (одна тисяча п`ятдесят одна) гривня 00 копійок.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення, з врахуванням вимог пункту 3 розділу VI Прикінцеві положення КАС України.

Суддя А.Я. Ксензюк

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.05.2020
Оприлюднено21.05.2020
Номер документу89321696
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —140/4167/20

Рішення від 20.05.2020

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ксензюк Андрій Ярославович

Ухвала від 05.05.2020

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ксензюк Андрій Ярославович

Ухвала від 24.03.2020

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ксензюк Андрій Ярославович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні