ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 травня 2020 року Справа № 4/5007/33-Б/11

Північно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуюча суддя Коломис В.В., суддя Саврій В.А. , суддя Дужич С.П.

секретар судового засідання Романець Х.В.

за участю представників сторін:

апелянта 1 - ТОВ ''Житом''- Гарькавий М.В.;

апелянта 2 - ВАТ ''Український концерн хмелярства ''Укрхміль'' - Кошліченко В.С.;

позивача - ТОВ ''Остер'' Глущенко В.І. - в режимі відеоконференції;

прокуратури - прокурор Шептіліс О.І.;

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційні скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "Житом" та Відкритого акціонерного товариства Український концерн хмелярства "Укрхміль" на рішення Господарського суду Житомирської області від 27 лютого 2020 року (повний текст складено 04.03.2020) у справі №4/5007/33-Б/11 (суддя Гнисюк С.Д.)

за заявою Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області

до Відкритого акціонерного товариства Український концерн хмелярства "Укрхміль"

про визнання банкрутом (заява Товариства з обмеженою відповідальністю "Остер" від 30.05.2019 про визнання недійсними результатів аукціону, який відбувся 11.09.2018 та повернення майна)

ВСТАНОВИВ:

Рішенням Господарського суду Житомирської області від 27 лютого 2020 року у справі №4/5007/33-Б/11 за заявою Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області до Відкритого акціонерного товариства Український концерн хмелярства "Укрхміль" про визнання банкрутом заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Остер" від 30.05.2019 - задоволено. Визнано недійсними результати аукціону з продажу майна Відкритого акціонерного товариства Український концерн хмелярства "Укрхміль" (10029, м.Житомир, вул. Хлібна, 27; код ЄДРПОУ 05418460), лот №1 згідно протоколу №11-2 від 11.09.2018 року, проведених Товариством з обмеженою відповідальністю "Толк Консалтинг" (03134, м.Київ, проспект Академіка Корольова, 12-Ж; код ЄДРПОУ 34483307). Зобов`язано ліквідатора Відкритого акціонерного товариства Український концерн хмелярства "Укрхміль" Іванкова Володимира Миколайовича вжити заходи для повернення до ліквідаційної маси Відкритого акціонерного товариства Український концерн хмелярства "Укрхміль" майна, яке було реалізоване на аукціоні з продажу майна Відкритого акціонерного товариства Український концерн хмелярства "Укрхміль" (код ЄДРПОУ 05418460), лот №1 згідно протоколу №11-2 від 11.09.2018 року, проведених Товариством з обмеженою відповідальністю "Толк Консалтинг" (код ЄДРПОУ 34483307).

Не погоджуючись з прийнятим судом першої інстанції рішенням, ТОВ "Житом" звернулося до Північно-західного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить рішення Господарського суду Житомирської області скасувати та прийняте нове судове рішення, яким в задоволенні заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "Остер" про визнання недійсними результатів аукціону, який відбувся 11.09.2018, та повернення майна відмовити.

Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 13 квітня 2020 року відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Житом" на рішення Господарського суду Житомирської області від 27 лютого 2020 року у справі №4/5007/33-Б/11. Призначено справу №4/5007/33-Б/11 до розгляду на "18" травня 2020 р. об 12:00 год.

Також не погоджуючись з прийнятим судом першої інстанції рішенням, ВАТ "УКХ "Укрхміль" звернулося до Північно-західного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить рішення Господарського суду Житомирської області скасувати та прийняте нове судове рішення, яким в задоволенні заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "Остер" про визнання недійсними результати аукціону, який відбувся 11.09.2018, та повернення майна відмовити.

Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 13 квітня 2020 року відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Відкритого акціонерного товариства Український концерн хмелярства "Укрхміль" на рішення Господарського суду Житомирської області від 27 лютого 2020 року у справі № 4/5007/33-Б/11. Об`єднано апеляційні скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "Житом" та Відкритого акціонерного товариства Український концерн хмелярства "Укрхміль" в одне апеляційне провадження для спільного розгляду. Призначено справу №4/5007/33-Б/11 до розгляду на "18" травня 2020 р. об 12:00 год.

Обгрунтовуючи свої вимоги апелянти посилаються на порушення господарським судом Житомирської області норм матеріального та процесуального права, а також на невідповідність висновків, викладених у рішенні місцевого суду, обставинам справи.

В судове засідання представники кредиторів не з`явились, про причини неявки не повідомили.

При цьому, від приватного нотаріуса Житомирського міського нотаріального округу Сєтака В.Я. на адресу апеляційного суду надійшла заява про розгляд справи без його участі.

Відповідно до ч.12 ст.270 ГПК України, неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.

Колегія суддів вважає за можливе розглянути справу за відсутності представників кредиторів, оскільки останні були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи. Крім того, ухвалою апеляційного суду від 13 квітня 2020 року явка представників сторін обов`язковою не визнавалась.

Безпосередньо в судовому засіданні представники апелянтів повністю підтримали вимоги та доводи, викладені відповідно в апеляційних скаргах.

Представник ТОВ "Остер" та прокурор безпосередньо в судовому засіданні вважають оскаржуване рішення місцевого господарського суду законним та обгрунтованим, а тому просять залишити його без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Колегія суддів, заслухавши пояснення представників апелянтів, ТОВ "Остер" та прокурора, розглянувши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування місцевим господарським судом норм матеріального та процесуального права, вважає, що апеляційні скарги слід задоволити, рішення місцевого господарського суду - скасувати, прийнявши нове судове рішення, яким в задоволенні заяви ТОВ "Остер" про визнання недійсними результатів аукціону з продажу майна ВАТ УКХ "Укрхміль" - відмовити.

При цьому колегія суддів виходила з наступного.

Як вбачається з матеріалів справи, постановою Господарського суду Житомирської області від 12.09.2012 у справі № 4/5007/33-Б/11, серед іншого, визнано банкрутом Відкрите акціонерне товариство Український концерн хмелярства "Укрхміль", що зареєстроване рішенням виконавчого комітету Житомирської міської ради від 06.07.1997 за №13051200000003146 згідно із свідоцтвом про державну реєстрацію серії А00 № 806053; місцезнаходження: 10029, м. Житомир, вул. Хлібна, буд. 27, ідентифікаційний код 05418460; відкрито ліквідаційну процедуру Відкритого акціонерного товариства Українського концерну хмелярства "Укрхміль"; скасовано арешт, накладений на майно боржника, визнаного банкрутом, та інші обмеження щодо розпорядження майном боржника.

30.05.2019 ТОВ "Остер" звернулося до Господарського суду Житомирської області з позовною заявою про визнання недійсними результатів аукціону, який відбувся 11.09.2018, та повернення майна.

Вказана заява обгрунтована наступним:

- арбітражний керуючий на свій розсуд вибрав торгуючу організацію;

- ліквідатором самостійно знижено вартість лоту на повторному аукціоні без відома кредитора (основного) - Публічного акціонерного товариства "Акціонерний комерційний промислово-інвестиційний банк";

- ліквідатором проведено торги під час дії ухвали про накладення заборони на відчуження;

- відсутність оголошення про продаж майна на нерухомому майні.

Місцевий господарський суд, розглянувши вказану заяву, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються дані вимоги, дослідивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи, проаналізувавши вимоги чинного законодавства, що регулюють спірні правовідносини, прийшов до висновку про наявність правових підстав для її задоволення.

При цьому, суд першої інстанції зазначив в оскаржуваному рішенні, що арешт на нерухоме майно ВАТ "Український концерн хмелярства "Укрхміль" накладений 02.08.2018, але дії направлені на реалізацію майна, під час дії арешту, не зупинено. Таож в тексті проекту договору купівлі-продажу, який зазначений в оголошенні, відсутні відомості про наявність обтяження стосовно майна банкрута. Крім того, станом на дату укладення договору (28.09.2018) та підписання актів (01.10.2018) в Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна був наявний запис про арешт майна, що на думку суду першої інстанції є самостійною підставою для визнання недійсними результатів аукціону з продажу майна банкрута.

Натомість, з такими доводами та власне висновками місцевого господарського суду колегія суддів погодитись не може з огляду на таке.

Так, 21.10.2019 набув чинності Кодекс України з процедур банкрутства від 18.10.2018 № 2597-VIII, який встановлює умови та порядок відновлення платоспроможності боржника - юридичної особи або визнання його банкрутом з метою задоволення вимог кредиторів, а також відновлення платоспроможності фізичної особи.

Відповідно до пункту 2 Прикінцевих та перехідних положень Кодексу України з процедур банкрутства, з дня введення в дію цього Кодексу визнаються такими, що втратили чинність, зокрема, Закон України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

Пунктом 4 Прикінцевих та перехідних положень Кодексу України з процедур банкрутства установлено, що з дня введення в дію цього Кодексу подальший розгляд справ про банкрутство здійснюється відповідно до положень цього Кодексу незалежно від дати відкриття провадження у справі про банкрутство, крім справ про банкрутство, які на день введення в дію цього Кодексу перебувають на стадії санації, провадження в яких продовжується відповідно до Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом". Перехід до наступної судової процедури та подальше провадження у таких справах здійснюється відповідно до цього Кодексу.

Згідно ст.7 Кодексу України з процедур банкрутства (далі - Кодекс), спори, стороною в яких є боржник, розглядаються господарським судом за правилами, передбаченими Господарським процесуальним кодексом України, з урахуванням особливостей, визначених цією статтею.

Господарський суд, у провадженні якого перебуває справа про банкрутство, в межах цієї справи вирішує всі майнові спори, стороною в яких є боржник; спори з позовними вимогами до боржника та щодо його майна; спори про визнання недійсними результатів аукціону; спори про визнання недійсними будь-яких правочинів, укладених боржником; спори про повернення (витребування) майна боржника або відшкодування його вартості відповідно; спори про стягнення заробітної плати; спори про поновлення на роботі посадових та службових осіб боржника; спори щодо інших вимог до боржника.

Склад учасників розгляду спору визначається відповідно до Господарського процесуального кодексу України.

Господарський суд розглядає спори, стороною в яких є боржник, за правилами, визначеними Господарським процесуальним кодексом України. За результатами розгляду спору суд ухвалює рішення.

Тобто, з моменту ведення в дію Кодексу України з процедур банкрутства, результатом розгляду заяв, стороною яких є боржник, визначено ухвалення рішення за правилами, визначеними Господарським процесуальним кодексом України, зокрема, визначення складу учасників спору (сторони - позивач; відповідач; треті особи).

Відповідно до ст.73 Кодексу, правочин щодо продажу майна, вчинений на аукціоні, проведеному з порушенням встановленого порядку його підготовки або проведення, що перешкодило або могло перешкодити продажу майна за найвищою ціною, може бути визнаний недійсним господарським судом у межах провадження у справі про банкрутство за заявою боржника, арбітражного керуючого, кредитора або особи, інтереси якої були при цьому порушені.

При вирішенні спорів про визнання прилюдних торгів або аукціону недійсними, необхідно встановити такі факти:

- чи мало місце порушення вимог законодавства при проведенні прилюдних торгів або аукціону;

- чи вплинули ці порушення на результати торгів та аукціону;

- чи мало місце порушення прав і законних інтересів позивача, який оспорює результати торгів або аукціону.

Отже підставою для визнання недійсним правочину щодо продажу майна, вчиненому на аукціоні, є порушення встановлених законодавством правил проведення аукціону, які визначають процедуру підготовки, проведення аукціону; правил, які регулюють сам порядок проведення аукціону; правил, які стосуються оформлення кінцевих результатів аукціону.

Виходячи з викладеного процедура проведення аукціону у справі про банкрутство складається з чотирьох етапів її організації: 1) передпідготовка проведення аукціону (призначення ліквідатора, отримання згоди заставного кредитора на реалізацію заставного майна, вибір організатора аукціону, оформлення проекту договору на проведення аукціону); 2) підготовка до проведення аукціону (укладення договору з організатором аукціону, публікація оголошення, прийняття заяв на участь в аукціоні, внесення гарантійних внесків учасників аукціону); 3) проведення аукціону та 4) оформлення його результатів.

Порушення порядку організації будь-якого з цих етапів є підставою для визнання результатів аукціону недійсними в цілому. Отже, вирішуючи спір щодо визнання недійними результатів аукціону з продажу майна банкрута, суд має встановити факт дотримання порядку його проведення на кожному з етапів.

Слід зазначити про те, що розгляд справи №4/5007/33-Б/11 здійснювався за правилами Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" в редакції від 04.11.2012.

19.01.2013 набрав чинності Закон України від 22.12.2011 № 4212-VI "Про внесення змін до Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", яким Закон №2343-XII викладено в новій редакції.

У пункті 11 розділу X "Прикінцеві та перехідні положення" Закону № 2343-XII (у редакції Закону №4212-VI) визначено, що положення цього Закону застосовуються господарськими судами під час розгляду справ про банкрутство, провадження в яких порушено після набрання чинності цим Законом. Положення цього Закону, що регулюють продаж майна в провадженні у справі про банкрутство, застосовуються господарськими судами під час розгляду справ про банкрутство, провадження у яких відкрито до набрання чинності цим Законом.

З огляду на зазначене, у даній справі процедура продажу майна боржника регулювалась нормами Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (далі - Закон про банкрутство).

Отже, суд розглядає та встановлює факт дотримання/недотримання порядку проведення спірного аукціону на кожному з етапів, з урахуванням норм зазначеного Закону.

Так, відповідно до ст. 3-1 Закону про банкрутство, арбітражний керуючий зобов`язаний, зокрема, здійснювати заходи щодо захисту майна боржника; вживати заходів щодо недопущення будь-якої можливості виникнення конфлікту інтересів та невідкладно повідомляти суду про наявність конфлікту інтересів.

При реалізації своїх прав та обов`язків арбітражний керуючий зобов`язаний діяти сумлінно та розумно з урахуванням інтересів боржника та його кредиторів. Під час реалізації своїх прав та обов`язків арбітражний керуючий зобов`язаний додержуватися вимог Закону України "Про засади запобігання і протидії корупції" щодо обмеження використання своїх повноважень з метою одержання неправомірної вигоди або прийняття обіцянки чи пропозиції такої вигоди для себе чи інших осіб, одержання дарунків (пожертв).

Згідно ст.25 Закону про банкрутство ліквідатор з дня свого призначення здійснює, зокрема, такі повноваження: приймає до свого відання майно боржника, вживає заходів по забезпеченню його збереження; виконує функції з управління та розпорядження майном банкрута; здійснює інвентаризацію та оцінку майна банкрута згідно з законодавством; аналізує фінансове становище банкрута; виконує повноваження керівника (органів управління) банкрута; очолює ліквідаційну комісію та формує ліквідаційну масу; пред`являє до третіх осіб вимоги щодо повернення дебіторської заборгованості банкруту; вживає заходів, спрямованих на пошук, виявлення та повернення майна банкрута, що знаходиться у третіх осіб; реалізує майно банкрута для задоволення вимог, включених до реєстру вимог кредиторів, у порядку, передбаченому цим Законом.

Відповідно до ст.26 Закону про банкрутство, усі види майнових активів (майно та майнові права) банкрута, які належать йому на праві власності або повного господарського відання на дату відкриття ліквідаційної процедури та виявлені в ході ліквідаційної процедури, включаються до складу ліквідаційної маси, за винятком об`єктів житлового фонду, в тому числі гуртожитків, дитячих дошкільних закладів та об`єктів комунальної інфраструктури, які в разі банкрутства підприємства передаються в порядку, встановленому законодавством, до комунальної власності відповідних територіальних громад без додаткових умов і фінансуються в установленому порядку. Речі, визначені родовими ознаками, що належать банкруту на праві володіння або користування, включаються до складу ліквідаційної маси. Майно банкрута, що є предметом застави, включається до складу ліквідаційної маси, але використовується виключно для першочергового задоволення вимог заставодержателя. Індивідуально визначені речі, що належать банкруту на підставі речових прав, крім права власності і повного господарського відання, не можуть бути включені до складу ліквідаційної маси.

Отже, згідно зазначеної норми усі види майнових активів (майно та майнові права) банкрута, які належать йому на праві власності або повного господарського відання на дату відкриття ліквідаційної процедури та виявлені в ході ліквідаційної процедури, включаються до складу ліквідаційної маси.

Відповідно до ч.4 ст.42 Закону про банкрутство, майно банкрута, що є предметом забезпечення, не включається до складу ліквідаційної маси і використовується виключно для задоволення вимог кредитора за зобов`язаннями, які воно забезпечує.

Продаж такого майна здійснюється в порядку, передбаченому Законом про банкрутство, але виключно за згодою кредитора, вимоги якого воно забезпечує, або суду.

У відповідності до ст.43 Закону про банкрутство зі змінами та доповненнями, майно, яке підлягає реалізації у ліквідаційній процедурі, оцінюється ліквідатором. Початковою вартістю цілісного майнового комплексу є сукупність визнаних у встановленому цим Законом порядку вимог кредиторів.

Під час продажу майна банкрута на аукціоні вартість майна, що визначається ліквідатором, є початковою вартістю.

Початкова вартість майна є сукупністю вимог кредиторів, при цьому продаж цілісного майнового комплексу має здійснюватися разом із часткою, яку складає заставне майно.

Згідно ст.44 Закону про банкрутство зі змінами та доповненнями, після проведення інвентаризації та оцінки майна ліквідатор здійснює продаж майна банкрута такими способами: проведення аукціону; продаж безпосередньо юридичній або фізичній особі.

Вибір способів продажу активів здійснюється ліквідатором з метою забезпечення його відчуження за найвищою ціною

Ліквідатор організовує проведення аукціону з продажу активів банкрута з урахуванням вимог цього Закону. На аукціоні можуть продаватися: основні засоби (нерухомість, незавершене будівництво, транспортні засоби, будівельні матеріали тощо); відокремлений структурний підрозділ банкрута як частина цілісного майнового комплексу; необоротні активи банкрута; дебіторська заборгованість на умовах договору про відступлення права вимоги банкрута. Ліквідатор має право самостійно проводити торги на аукціоні відповідно до законодавства або залучити на підставі договору організатора аукціону - юридичну особу, яка відповідно до установчих документів має право проводити торги. Організатор аукціону не може бути заінтересованою особою стосовно кредитора чи боржника.

Відповідно до ст.57 Закону про банкрутство, початкова вартість майна визначається арбітражним керуючим. Початкова вартість підлягає зазначенню у договорі на проведення аукціону. У разі наявності обґрунтованих сумнівів щодо визначеної арбітражним керуючим початкової вартості майна, комітет кредиторів або окремий кредитор чи власник майна боржника можуть звернутися до господарського суду з клопотанням про проведення незалежної оцінки. Господарський суд своєю ухвалою може призначити незалежну оцінку майна боржника за рахунок зацікавлених кредиторів (кредитора), що здійснюється у порядку, визначеному Законом України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні".

Як вбачається з матеріалів справи 19.12.2016 року ліквідатором проведено повну інвентаризацію активів та зобов`язань Відкритого акціонерного товариства Український концерн хмелярства "Укрхміль" (наказ №1).

04.06.2018 ліквідатором проведено повну інвентаризацію активів і зобов`язань банкрута (наказ №2).

09.07.2018 комітетом кредиторів боржника також було прийнято рішення затвердити ліквідаційну масу Відкритого акціонерного товариства Український концерн хмелярства "Укрхміль".

Усі види майнових активів Відкритого акціонерного товариства Український концерн хмелярства "Укрхміль", які належать останньому на праві власності та були виявлені в ході ліквідаційної процедури, ліквідатором боржника були включені до складу ліквідаційної маси, а саме:

Місцезнаходження: м.Житомир, вул. Коростишівська, 47.

1. Склад контори, літ. А - 250,1 кв.м.

2. Вагова, літ. Б - 19,5 кв.м.

3. Гараж закритого типу, літ. В - 397,2 кв.м.

4. Складські площадки, літ. Г - 596,8 кв.м.

5. Гараж на два бокси, літ. Г1 - 69,9 кв.м.

6. Столярна майстерня, літ. Д - 130,3 кв.м.

7. Склад, літ. Е - 402,0кв. м.

8. Матеріальний склад, літ. Ж - 1081,5 кв.м.

9. Лісопильний цех, літ. 3 - 570,4 кв.м.

10. Трансформаторна підстанція №780, літ.И - 14,3кв.м.

11. Електричний лічильник типу НІК2303L АРК1 №8423594 та трансформатор - 2 шт.

12. Вбиральня, літ. У - 12,7 кв.м.

13. Плити перекриття - 7 шт.

14. Башта Рожновського - 1 шт

15. Автомобільна естакада - 1 шт.

16. Ворота металеві - 1 шт.

17. Ворота металеві - 1 шт.

18. Бетонно-цегляний паркан, що огороджує територію -

Місцезнаходження: Житомирська область, Житомирський район, с.Садки, вул. Цвітна, 42.

19. Склад хімізації, літ. А, - 204,7 кв.м.

Місцезнаходження: Житомирська область, Бердичівський район, с.Рея.

20. Хмелеплантація №19 - 2,3 га.

21. Хмелеплантація №20 - 2,4 га.

22. Хмелеплантація №21 - 3,5 га.

23. Хмелеплантація №31 - 2,3 га.

24. Хмелеплантація №32 - 2,2 га.

25. Хмелеплантація №33 - 2,3 га.

Отже, початкову вартість майна банкрута, що підлягає реалізації у складі цілісного майнового комплексу, ліквідатором визначено за сукупністю визнаних вимог кредиторів - 4607493,47 грн, що в свою чергу відповідає нормам Закону про банкрутство.

З метою забезпечення відчуження майна Відкритого акціонерного товариства Український концерн хмелярства "Укрхміль" за найвищою ціною, ліквідатором обрано спосіб продажу майна боржника Відкритого акціонерного товариства Український концерн хмелярства "Укрхміль" - шляхом проведення аукціону із залученням у якості організатора аукціону юридичної особи, яка відповідно до установчих документів має право проводити торги, та яка визначається ліквідатором за конкурсом, що проводиться відповідно до визначеного ліквідатором порядку проведення конкурсу з визначення організатора аукціону в провадженні у справі про банкрутство Відкритого акціонерного товариства Український концерн хмелярства "Укрхміль".

Положеннями ст.49 Закону про банкрутство передбачено, що продаж майна боржника в провадженні у справі про банкрутство здійснюється в порядку, встановленому цим Законом, шляхом проведення торгів у формі аукціону, за винятком майна, продаж якого відповідно до законодавства України здійснюється шляхом проведення закритих торгів.

Продажу підлягають всі види майна боржника, призначеного для здійснення господарської діяльності, за винятком прав і обов`язків, які не можуть бути передані іншим особам.

Суб`єктами аукціону є його замовник, організатор та учасники.

Замовником є ліквідатор, призначений господарським судом у порядку, встановленому цим Законом.

Організатором аукціону є визначена замовником фізична або юридична особа, що має ліцензію на проведення торгів і з якою замовник аукціону уклав договір на проведення аукціону.

Організатор аукціону визначається замовником за конкурсом, що проводиться у визначеному замовником порядку, основними критеріями якого вважаються наявність ліцензії, достатній, але не менш як три роки, досвід проведення аукціонів, запропонована найменша сума винагороди.

Організатором аукціону не може бути заінтересована особа стосовно боржника, кредиторів та замовника аукціону.

Учасниками аукціону можуть бути громадяни України, іноземці та особи без громадянства, юридичні особи України та іноземні юридичні особи, які подали необхідні документи та пройшли процедуру реєстрації виконавцем аукціону відповідно до цього Закону.

Замовнику та організатору забороняється встановлювати вимоги, вчиняти дії чи виявляти бездіяльність, що будь-яким чином порушують рівність учасників аукціону або допускають їх дискримінацію.

Усім учасникам аукціону гарантується рівний доступ до будь-якої інформації про майно, виставлене для продажу, а також про хід підготовки та проведення аукціону.

03.07.2018 в газеті "Голос України" №118 (6873) опубліковано оголошення щодо проведення ліквідатором конкурсу для визначення кандидатури організатора аукціону з продажу майна Відкритого акціонерного товариства Український концерн хмелярства "Укрхміль". Строк прийняття заяв до 09.07.2018.

Станом на 09.07.2018 надійшли заяви від осіб, які мають бажання взяти участь у конкурсі, а саме:

1. Заява Українська універсальна біржа "Капітал" вих. №б/н від 04.07.2018 року, юридична адреса: вул. Мельникова, 12, м. Київ, 04050, код ЄДРПОУ: 34003533, запропонований розмір винагороди - 3 % від вартості проданого майна.

2. Заява Товариства з обмеженою відповідальністю "Толк консалтинг" вих. №3663 від 04.07.2018 року, юридична адреса: проспект А.Корольова, 12-ж, м. Київ, 03134, код ЄДРПОУ: 34483307, запропонований розмір винагороди - 2,9 % від вартості проданого майна.

За результатами проведеного конкурсу, Товариство з обмеженою відповідальністю "Толк консалтинг", визначено як організатора з проведення торгів (аукціону) з продажу майна банкрута, що підтверджується повідомленням про визначення організатора на проведення аукціону №02-12/4 від 12.07.2018 та рішенням замовника про визначення організатора аукціону з продажу майна боржника від 11.07.2018, згідно з порядком проведення конкурсу для визначення організатора аукціону у провадженні у справі №4/5007/33-Б/11 про банкрутство Відкритого акціонерного товариства Український концерн хмелярства "Укрхміль" від 26.06.2018.

Як вже зазначалось вище, організатор аукціону визначається замовником, тобто ліквідатором. Поряд з цим слід зазначити, що положеннями Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" не передбачено погодження кандидатури торгуючої організації з комітетом кредиторів боржника чи кредиторами та обов`язкового затвердження кандидатури судом.

Зазначене в сукупності спростовує доводи заявника, що ліквідатор на свій розсуд вибрав торгуючу організацію.

Частинами 1, 3, 5 ст.51 Закону про банкрутство передбачено, що за договором про проведення аукціону організатор аукціону зобов`язується за свій рахунок провести аукціон та укласти договір з його переможцем, а замовник - сплатити організаторові аукціону обумовлену договором винагороду. Після оприлюднення оголошення про проведення аукціону організатор може відмовитися від договору лише у випадку, коли проведення аукціону стало неможливим з причин, за які організатор аукціону не відповідає. Організатор аукціону виконує такі функції: опубліковує і розміщує повідомлення про продаж майна боржника і повідомлення про результати проведення торгів; приймає заявки на участь в аукціоні; укладає із заявниками договори про завдаток; визначає учасників торгів; здійснює проведення торгів; визначає переможця торгів і підписує протокол про результати проведення торгів; повідомляє учасників торгів про результати проведення торгів.

Згідно ч.1 ст.52 Закону про банкрутство організатор аукціону повинен провести аукціон протягом двох місяців з дня укладення договору про проведення аукціону, якщо інше не встановлено законом або договором.

При проведенні аукціонів в електронній формі (електронних торгів), а також при розміщенні оголошення про проведення аукціону та відомостей про результати аукціону на веб-сайтах технологічні та програмні засоби повинні забезпечувати всім бажаючим можливість пошуку інформації за датою розміщення оголошення, датою та місцем проведення аукціону, видом майна, ціною, видом договору, що укладається, а також можливість анонімного перегляду, копіювання та роздрукування інформації на основі поширених веб-оглядачів та редакторів без необхідності застосування спеціально створених для цього технологічних та програмних засобів, цілодобово, без обмежень та стягнення плати (ч.1 ст.53 Закону про банкрутство).

14.07.2018 року з організатором аукціону - Товариством з обмеженою відповідальністю "Толк консалтинг" (код ЄДРПОУ 34483307) підписано Договір про проведення аукціону у справі про банкрутство №4/5007/33-Б/11.

Відповідно до ст.58 Закону про банкрутство, організатор аукціону не пізніше як за 15 робочих днів до дня початку аукціону оприлюднює на веб-сайті державного органу з питань банкрутства та Вищого господарського суду України (при проведенні електронних торгів - також на своєму веб-сайті) оголошення про проведення аукціону, а також письмово повідомляє про проведення аукціону власника майна, замовника та інших осіб, визначених замовником. Під час продажу на аукціоні права вимоги про проведення аукціону також повідомляється боржник. Під час продажу на аукціоні нерухомого майна оголошення повинно бути також розміщено на нерухомому майні. Організатор аукціону забезпечує доступ до інформації про майно, що підлягає продажу, а також можливість ознайомитися з майном за його місцезнаходженням.

Згідно ст.59 Закону про банкрутство оголошення про проведення аукціону на веб-сайті повинно містити відомості про: майно, що продається, його характеристику та місцезнаходження; час та місце проведення аукціону (для електронних торгів - веб-сайт, на якому проводяться електронні торги, та період часу, протягом якого проводяться торги); початкову вартість та відомості про можливість її зниження на тому ж аукціоні; розмір та порядок внесення гарантійного внеску; можливість надання переможцю податкової накладної; продавця майна (найменування, місцезнаходження, засоби зв`язку); порядок, місце, строк і час представлення заявок на участь в торгах; порядок оформлення участі в торгах, перелік документів і вимоги, що пред`являються учасникам, до їх оформлення; порядок і критерії виявлення переможця торгів; строки платежів, реквізити рахунків, на які вносяться платежі; організатора аукціону (найменування, місцезнаходження, засоби зв`язку); спосіб отримання додаткової інформації про проведення аукціону. В оголошенні наводиться текст договору, що укладається на аукціоні, крім умови про ціну та зазначення особи покупця. Якщо аукціон є повторним або проводиться у зв`язку з розірванням договору, укладеного на попередньому аукціоні, про це зазначається в оголошенні із вказівкою на адресу сторінки веб-сайту, на якій розміщено інформацію про проведення попереднього аукціону. Якщо продажу підлягає земельна ділянка, то у характеристиці майна зазначається її розмір, цільове призначення, наявність комунікацій тощо. Якщо продажу підлягає будівля, споруда, приміщення, квартира, то у характеристиці майна зазначаються план, загальна площа та житлова площа, кількість кімнат (приміщень), їх площа та призначення, матеріали стін, кількість поверхів, поверх або поверхи, на яких розташоване приміщення (квартира), інформація про підсобні приміщення та споруди, відомості про земельну ділянку, на якій розташована будівля, споруда, право на земельну ділянку, що переходить до покупця будівлі, споруди, приміщення, квартири тощо. В оголошенні вміщуються фотографічні зображення речей, що продаються.

Відповідно до ст.60 Закону про банкрутство, заява на участь в аукціоні складається в довільній формі державною мовою і повинна містити зазначені в повідомленні про проведення аукціону такі відомості: найменування, організаційно-правова форма, місцезнаходження, поштова адреса заявника (для юридичної особи); прізвище, ім`я, по батькові, паспортні дані, відомості про місце проживання заявника (для фізичної особи); номер контактного телефону, адреса електронної пошти заявника.

Згідно ст.61 Закону про банкрутство рішення організатора аукціону про допуск заявників до участі в торгах приймається за наслідками розгляду представлених заяв на участь в аукціоні і оформляється протоколом про визначення учасників аукціонів. До участі в торгах допускаються заявники, що подали заяви на участь в аукціоні і документи, що додавалися до них, які відповідають вимогам, встановленим цим Законом і вказаним у повідомленні про проведення торгів. Заявники, допущені до участі в торгах, визнаються учасниками аукціону. Рішення про відмову в допуску заявника до участі в аукціоні приймається у разі, якщо: заява на участь в аукціоні не відповідає вимогам, що встановлені цим Законом і вказаним у повідомленні про проведення аукціону; подані заявником документи не відповідають встановленим до них вимогам; на дату складання протоколу про визначення учасників аукціону не підтверджено надходження гарантійного внеску на рахунки, вказані в повідомленні про проведення аукціону. Розмір гарантійних внесків становить десять відсотків початкової вартості. Якщо початкова вартість не перевищує десяти прожиткових мінімумів, гарантійний внесок не встановлюється, крім випадків проведення електронних торгів. Організатор аукціону протягом п`яти днів з дня підписання протоколу про визначення учасників аукціонів повідомляє всіх заявників про результати розгляду представлених заяв на участь в аукціоні шляхом відправлення заявникам у письмовій чи електронній формі копій цього протоколу. Для допуску до участі в аукціоні учаснику видається аукціонна картка, з обох боків якої зазначається номер учасника. Рішення про визнання або про відмову у визнанні заявника учасником торгів може бути оскаржене до господарського суду в порядку, встановленому цим Законом.

Як встановлено судами обох інстанцій, 26.07.2018 оголошення про продаж нерухомого майна було розміщено на майні за адресою м. Житомир, вул. Коростишівська, 47, що підтверджується фотокопією оголошення та актом від 26.07.2018 про розміщення оголошення.

Крім того, 26.07.2018 на веб-сайті Вищого господарського суду України та веб-сайті Міністерства юстиції України, за реєстраційний номером 53096, було опубліковано оголошення про проведення аукціону з продажу цілісного майнового комплексу підприємства-банкрута Відкритого акціонерного товариства Український концерн хмелярства "Укрхміль" початковою вартістю 4607493,47грн, без можливості зниження початкової вартості.

01.08.2018 на веб-сайті Вищого господарського суду України та веб-сайті Міністерства юстиції України, за реєстраційний номером 53228, було опубліковано повідомлення про результати проведення аукціону з продажу цілісного майнового комплексу підприємства-банкрута Відкритого акціонерного товариства Український концерн хмелярства "Укрхміль", де зазначено, що аукціон визнано таким, що не відбувся у зв`язку з відсутністю заяв на участь в аукціоні.

Відповідно до ст.65 Закону про банкрутство, якщо інше не встановлено договором, у разі закінчення аукціону без визначення переможця протягом місяця (у разі продажу нерухомого майна - двох місяців) організатор аукціону зобов`язаний провести повторний аукціон. Якщо інше не встановлено договором, у разі закінчення повторного аукціону без визначення переможця протягом місяця організатор аукціону зобов`язаний провести другий повторний аукціон. Якщо інше не встановлено договором, початковою вартістю повторного аукціону, другого повторного аукціону є вартість, зменшена на 20 відсотків щодо початкової вартості відповідно попереднього аукціону, попереднього повторного аукціону. До участі у повторному аукціоні не допускаються переможці попередніх торгів, що не сплатили в установлений строк вартості лота за договором, відмовилися від укладення договору купівлі-продажу чи від підписання протоколу із зазначенням результатів аукціону.

Згідно ст.66 Закону про банкрутство якщо інше не встановлено договором про проведення аукціону, аукціон проводиться без можливості зниження початкової вартості. Повторний аукціон проводиться з можливістю зниження початкової вартості, але не нижче, ніж до граничної вартості, яка становить 50 відсотків початкової вартості, вказаної в оголошенні про проведення аукціону. Якщо інше не встановлено договором про проведення аукціону, другий повторний аукціон проводиться з можливістю зниження початкової вартості. Під час проведення аукціону з можливістю зниження початкової вартості, за відсутності бажаючих укласти договір ліцитатор знижує початкову вартість на крок аукціону доти, доки не виявиться бажаючий укласти договір. Якщо після зниження початкової вартості виявиться бажаючий (бажаючі) укласти договір, аукціон проводиться у загальному порядку.

Згідно умов договору про проведення аукціону у справі про банкрутство №4/5007/33-Б/11 від 14.07.2018, щодо вартості (порядок зменшення) встановлено наступне:

- аукціон з продажу цілісного майнового комплексу проводиться без можливості зниження початкової вартості (п. 3.4.);

- початковою вартістю повторного аукціону з продажу цілісного майнового комплексу є вартість, зменшена на 5% щодо початкової вартості відповідно до попереднього аукціону; проводиться з можливістю зниження початкової вартості, але не нижче граничної вартості, яка становить 80% початкової вартості, вказаної в оголошенні про проведення конкурсу (п. 3.5.);

- початковою вартістю другого повторного аукціону з продажу цілісного майнового комплексу є вартість, зменшена на 5% щодо початкової вартості відповідно попереднього аукціону; проводиться з можливістю зниження початкової вартості майна Замовника на крок аукціону доти, доки не виявиться бажаючий укласти договір (п. 3.6.).

01.08.2019 на веб-сайті Вищого господарського суду України та веб-сайті Міністерства юстиції України, за реєстраційний номером 53240, було опубліковано оголошення про проведення повторного аукціону з продажу цілісного майнового комплексу банкрута Відкритого акціонерного товариства Український концерн хмелярства "Укрхміль" початковою вартістю 4377118,80грн., з можливістю зниження початкової вартості, але не нижче граничної вартості, яка становить 80% початкової вартості.

07.08.2018 на веб-сайті Вищого господарського суду України та веб-сайті Міністерства юстиції України, за реєстраційний номером 53349, було опубліковано повідомлення про результати проведення аукціону з продажу цілісного майнового комплексу підприємства-банкрута Відкритого акціонерного товариства Український концерн хмелярства "Укрхміль", де зазначено, що аукціон визнано таким, що не відбувся у зв`язку з відсутністю заяв на участь в аукціоні.

08.08.2018 на веб-сайті Вищого господарського суду України та веб-сайті Міністерства юстиції України, за реєстраційний номером 53377, опубліковано оголошення про проведення другого повторного аукціону з продажу цілісного майнового комплексу підприємства-банкрута Відкритого акціонерного товариства Український концерн хмелярства "Укрхміль" початковою вартістю 4158262,86грн., з можливістю зниження початкової вартості майна на крок аукціону доти, доки не виявиться бажаючий укласти договір.

11.09.2018 другий повторний аукціон з продажу цілісного майнового комплексу Відкритого акціонерного товариства Український концерн хмелярства "Укрхміль" визнано таким що відбувся. Переможцем другого повторного аукціону визнано юридичну особу - Товариство з обмеженою відповідальністю "КК "Грант Інвест", яка запропонувала найвищу ціну у розмірі 1 455 392,00 гривень, без ПДВ.

Таким чином, безпідставними є доводи заявника щодо того, що ліквідатором самостійно знижено вартість лоту на повторному аукціоні, оскільки вартість лоту зменшувалась у відповідності до вимог договору про проведення аукціону у справі про банкрутство №4/5007/33-Б/11 від 14.07.2018 та не суперечить положенням ст.66 Закону про багкрутство.

Щодо відсутності дозволу Публічного акціонерного товариства "Акціонерний комерційний промислово-інвестиційний банк" на зменшення вартості лоту, то суд зазначає наступне.

Ухвалою Господарського суду Житомирської області від 04.07.2012, зокрема, затверджено реєстр вимог кредиторів з включеними до нього вимогами конкурсних кредиторів, зокрема, Публічного акціонерного товариства "Акціонерний комерційний промислово-інвестиційний банк" (м. Київ) на суму 2747201,74 грн. основного боргу та 1094,00 грн. судового збору - до першої черги. Включено в реєстр вимог кредиторів окремим рядком вимоги у сумі 456809,51 грн. пені - до шостої черги.

В ухвалі Господарського суду Житомирської області від 23.05.2019 встановлено, що вимоги Публічного акціонерного товариства "Акціонерний комерційний промислово-інвестиційний банк", у справі №4/5007/33-Б/11, погашені в повному обсязі (на підставі договору відступлення права вимоги №39/477 від 16.07.2018, а отже Публічне акціонерне товариство "Акціонерний комерційний промислово-інвестиційний банк" статус кредитора (учасника провадження у справі про банкрутство) втратило. Кредитори, вимоги яких погашені відповідно до Закону про банкрутство, у подальшому не беруть участі у справі про банкрутство.

Отже, до 16.07.2018 Публічне акціонерне товариство "Акціонерний комерційний промислово-інвестиційний банк" було кредитором у справі.

Слід зазначити, що Закон про банкрутство не містить норми, яка передбачає обов`язок погодження ліквідатором з кредиторами питання порядку зменшення вартості майна. Вартість майна зменшується у відповідності до норм Закону, якщо інше не встановлено договором. У даному випадку, як вже зазначалось, порядок зменшення вартості майна встановлено у договорі про проведення аукціону у справі про банкрутство №4/5007/33-Б/11 від 14.07.2018.

З огляду на зазначене, питання зменшення вартості майна, не ставиться в залежність від волі кредиторів.

Крім того, слід зазначити, що вартість реалізації майна визначається на аукціоні учасниками аукціону на конкурентних умовах. Під найвищою ціною розуміється більша з цін, запропонованих учасниками аукціону. Метою аукціону як способу реалізації є, передусім, відчуження майна банкрута за максимальною ціною, яку визначає ринок за умови прозорості та вільної конкуренції, тому початкову чи оціночну вартість майна можна розглядати лише як стартову ціну, яка із першим кроком аукціону втрачає своє значення. При цьому, початкова вартість майна на аукціоні ніяк не впливає на кінцеву ціну реалізації майна, оскільки під час торгів вона може бути як зменшена, так і збільшена. Тобто ціна майна банкрута формується виходячи зі стану майна, попиту та пропозиції, на які ліквідатор банкрута не має жодного впливу (постанова Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 12.06.2018 у справі №905/1084/16).

Також матеріали справи не містять доказів оскарження (заперечення) дій щодо визначеної ліквідатором початкової вартості майна.

Згідно ст.69 Закону про банкрутство протокол складається організатором аукціону негайно після оголошення переможця або закінчення аукціону без виявлення переможця.

11.09.2018 між ліцитатором та переможцем аукціону підписано Протокол №11-2 проведення аукціону.

Відповідно до ст.50 Закону про банкрутство, продаж майна на аукціоні оформлюється договором купівлі-продажу, який укладається власником майна чи замовником аукціону з переможцем торгів.

Укладений на аукціоні договір купівлі-продажу нерухомого майна підлягає обов`язковому нотаріальному посвідченню.

18.09.2018 на адресу переможця аукціону Товариства з обмеженою відповідальністю "Керуюча Компанія "Грант Інвест" ліквідатором було надіслано пропозицію щодо укладення договору купівлі-продажу майна.

28.09.2018 між продавцем ВАТ Український концерн хмелярства "Укрхміль" в особі ліквідатора Іванкова В.М., покупцем ТОВ "Грант Інвест" та ТОВ "Толк консалтинг" підписано Договір купівлі - продажу майна Відкритого акціонерного товариства Український концерн хмелярства "Укрхміль" в провадженні у справі №4/5007/3 З-Б/11 про банкрутство.

Згідно п.2.2. зазначеного договору покупець зобов`язаний протягом 5 (п`яти) днів з моменту (дати) отримання ним від продавця пропозиції щодо укладення договору купівлі-продажу сплатити на рахунок продавця, зазначений в реквізитах розділу 9 даного договору, у якості оплати за придбане майно суму у розмірі 1039565,71 грн без ПДВ, яка дорівнює різниці між ціною продажу майна у розмірі, вказаному в пункті 2.1 договору, та сумою гарантійного внеску у розмірі 10 (десяти) відсотків початкової вартості продажу майна - 415826,29 грн, сплаченого покупцем до початку аукціону на поточний рахунок організатора аукціону, який зараховується покупцеві в рахунок ціни продажу майна.

Згідно ст.75 Закону про банкрутство передача майна замовником аукціону і прийняття його покупцем здійснюється за передавальним актом, що підписується сторонами і оформлюється відповідно до законодавства. Акт про передання права власності на куплене нерухоме майно разом із протоколом про проведення аукціону не пізніше трьох робочих днів після повної сплати переможцем запропонованої ним ціни передається нотаріусу, а копії акта не пізніше наступного дня разом із відомостями про нотаріуса надсилаються (вручаються) покупцю, замовнику аукціону та продавцю. За невчасне передання акта нотаріусу організатор торгів сплачує покупцю пеню у розмірі 0,5 відсотка на день від ціни продажу за період прострочення. Нотаріус видає покупцю свідоцтво про придбання нерухомого майна на аукціоні в порядку, встановленому законом. Послуги нотаріуса оплачує організатор аукціону.

01.10.2019 між продавцем Відкритим акціонерним товариством Український концерн хмелярства "Укрхміль", покупцем Товариством з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "Грант Інвест" та Товариством з обмеженою відповідальністю "Толк консалтинг" підписано:

- 01.10.2018 Акт про передання права власності на нерухоме майно придбане на другому повторному аукціоні 11.09.2018;

- 01.10.2018 Акт про передання права власності на майно придбане на другому повторному аукціоні 11.09.2018;

- 01.10.2018 Акт про приймання-передачі документів долучених до оголошення про проведення 11.09.2018 другого повторного аукціону з продажу цілісного майнового комплексу підприємства - банкрута Відкритого акціонерного товариства Український концерн хмелярства "Укрхміль".

12.10.2018 договір купівлі - продажу майна, придбаного на другому повторному аукціоні 11.09.2018, був посвідчений приватним нотаріусом та зареєстрований в реєстрі за №11099.

Щодо доводів Товариства з обмеженою відповідальністю "Остер" про наявність на момент реалізації майна банкрута заборони на його відчуження, то суд зазначає наступне.

Оскільки в процедурі ліквідації задоволення вимог кредиторів відбувається за рахунок коштів, отриманих від здійсненої у встановленому порядку реалізації майна банкрута, майно банкрута повинно бути вільним від будь-яких обтяжень. Тобто, з моменту відкриття відносно боржника ліквідаційної процедури всі без винятку обтяження чи інші обмеження щодо розпорядження його майном підлягають скасуванню. Існування не скасованих заборон на відчуження активів банкрута перешкоджає ліквідатору у виконанні покладених на нього Законом обов`язків. Зняття заборон та арештів із майна боржника є безумовним, стосується будь-яких органів і посадових осіб та не потребує сплати коштів. Дія цієї норми закону розповсюджується також на об`єкти майна банкрута, що знаходяться в іпотеці та в податковій заставі. За загальним правилом зняття заборон та арештів з майна боржника в порядку Закону про банкрутство є безумовним, стосується будь-яких органів і посадових осіб, у тому числі реєструючих, правоохоронних органів та не потребує подальшого винесення окремих судових рішень, а також сплати додаткових коштів, однак, якщо посадова особа ухиляється від виконання постанови суду про визнання боржника банкрутом, зацікавлена особа вправі звернутися до суду з відповідною заявою (клопотанням, скаргою). Розгляд такої заяви судом відбувається виключно в межах справи про банкрутство. При цьому винесення судом окремого судового рішення про звільнення майна боржника від обтяжень лише конкретизує обов`язок осіб, визначений Законом про банкрутство, та може бути підставою для відповідальності цих осіб за невиконання рішення суду у встановленому порядку.

Як вбачається з матеріалів справи, постановою Господарського суду Житомирської області від 14.09.2012, серед іншого, скасовано арешт, накладений на майно боржника, визнаного банкрутом, та інші обмеження щодо розпорядження майном боржника. Накладення нових арештів або інших обмежень щодо розпорядження майном банкрута не допускається.

Ухвалою Корольовського районного суду м. Житомира від 02.08.2018, залишеною без змін ухвалою Апеляційного суду Житомирської області від 27.08.2018, накладено арешт на майно Відкритого акціонерного товариства "Український концерн хмелярства "Укрхміль", юридична адреса: 10029, м. Житомир, вул. Хлібна, 27, (код ЄДРПОУ 05418460), з правом користування вказаним майном, але із позбавленням права розпорядження ним, з метою запобігання його відчуженню, а саме: майновий комплекс виробничих будівель, який розташований за адресою: м. Житомир, вул. Коростишівська, 47, загальною площею 3517,7 кв.м., реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 950445618101 (т.23, а.с.197, т.26, а.с.98-102).

Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта (№141446243 від 16.10.2018) на підставі ухвали Корольовського районного суду від 02.08.2018, 06.08.2018 Відділом державної реєстрації Житомирської державної адміністрації Житомирської області зареєстровано обтяження за №27371709 на нерухоме майно Відкритого акціонерного товариства "Український концерн хмелярства "Укрхміль" майновий комплекс виробничих будівель, загальною площею 3517,7 кв.м. (т.26, а.с.106).

Враховуючи викладене, суд першої інстанції зазначив в оскаржуваному рішенні, що арешт був накладений 02.08.2018, але дії, направлені на реалізацію майна, під час дії арешту, не було зупинено (08.08.2018 опубліковано оголошення; 11.09.2018 другий повторний аукціон визнано таким що відбувся; 11.09.2018 підписано протокол проведення аукціону (т.24 а.с.158)), що на думку суду першої інстанції є неправомірним та є самостійною підставою для визнання недійсними результатів аукціону з продажу майна банкрута.

Разом з тим слід зазначити, що ухвалою Корольовського районного суду від 25.09.2018 скасовано арешт майна, накладений ухвалою слідчого судді Корольовського районного суду м. Житомира від 02.08.2018 по справі №296/7458/18 на майно Відкритого акціонерного товариства "Український концерн хмелярства "Укрхміль" (ЄДРПОУ 05418460), а саме: майновий комплекс виробничих будівель, розташований за адресою: м. Житомир, вул. Коростишівська, 47, загальною площею 3517,7 кв.м., реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 950445618101.

При цьому, в ухвалі Корольовського районного суду м. Житомира від 25.09.2018 року у справі №296/9359/18 про скасування арешту, обгрунтовуючи своє рішення суд зазначив, що "зважаючи на те, що необхідність у накладенні арешту на майно, яке належить ВАТ "Український концерн хмелярства "Укрхміль", в першу чергу, полягала у проведенні судової оціночно-будівельної експертизи, яка згідно даних матеріалів клопотання проведена, потреба у застосуванні арешту на вказане майно, що належить ВАТ "Український концерн хмелярства "Укрхміль", відпала. Окрім того, вирішуючи питання про скасування арешту майна слідчий суддя враховує наслідки такого арешту для ВАТ "Український концерн хмелярства "Укрхміль", що є потерпілою стороною по справі. Так, у разі продовження дії арешту на майновий комплекс, що належить ВАТ "Український концерн хмелярства "Укрхміль" неможливо завершити ліквідаційну процедуру."

Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта (№141446243 від 16.10.2018) на підставі даної ухвали Корольовського районного суду від 25.09.2018, обтяження №27371709, накладене на нерухоме майно Відкритого акціонерного товариства "Український концерн хмелярства "Укрхміль" майновий комплекс виробничих будівель, загальною площею 3517,7 кв.м., припинено 11.10.2018, про що внесено відомості 12.10.2018 (т.26, а.с.107).

Згідно повідомлень №02-12/5-1 від 20.08.2018 та №02-12/5-2 від 28.08.2018 ліквідатор повідомив Товариство з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія"Грант Інвест" та Товариство з обмеженою відповідальністю "Управляюча компанія "Фарм Інвест" про наявність в Єдиному реєстрі заборон відчуження об`єктів нерухомого майна запису про накладення арешту на майновий комплекс банкрута. При цьому зазначив, що Закон про банкрутство не містить прямої заборони про продаж майна на аукціоні за наявних обмежень.

Слід зазначити, що чинне законодавство не містить такої підстави для скасування аукціону, як наявність обтяження майна, до якого в тому числі відноситься наявність арешту на дане майно.

Стаття 50 Закону про банкрутство містить обов`язкові умови договору купівлі-продажу, зокрема, відомості про наявність або про відсутність обтяжень стосовно майна. Отже, законодавець прямо передбачає можливість продажу майна за наявності будь-яких обтяжень, у тому числі арешту та заборону відчуження.

Як вже зазначалося вище, договір купівлі-продажу майна був укладений 28.09.2018; 01.10.2018 підписано акти про передання права власності на нерухоме майно, про передання права власності на майно та про приймання-передачі документів, долучених до оголошення про проведення 11.09.2018 другого повторного аукціону з продажу цілісного майнового комплексу підприємства - банкрута Відкритого акціонерного товариства Український концерн хмелярства "Укрхміль", тоді як арешт даного майна був скасований ухвалою Корольовського районного суду від 25.09.2018.

Відповідно до ч.5 ст.532 КПК України, ухвали слідчого судді та суду, які не можуть бути оскаржені, набирають законної сили з моменту їх оголошення.

Частиною 1 статті 41 Закону України "Про забезпечення вимог кредиторів та реєстрацію обтяжень" передбачено, що публічне обтяження припиняється на підставі рішення уповноваженого органу (особи) з дня набрання ним законної сили. У відповідності до ст. 129-1 Конституції України, суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання.

Враховуючи викладене та зважаючи на наявність ухвали Корольовського районного суду м. Житомира від 25.09.2018 року у справі №296/9359/18 про скасування арешту, колегія суддів вважає, що відсутність в договорі купівлі-продажу від 28.09.2018 відомостей про наявність будь-яких обтяжень є правомірним та не суперечить нормам чиного законодавства, в тому числі Закону про банкрутство, а отже не може бути самостійною підставою для визнання недійсними результатів аукціону з продажу майна банкрута.

Крім того, на момент нотаріального посвідчення (12.10.2018) договору купівлі-продажу майна, придбаного на другому повторному аукціоні від 11.09.2018, обтяження щодо даного майна було припинено, про що 12.10.2018 внесено запис до Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна.

Як вже зазначалося вище, при розгляді заяви про визнання недійсними результатів аукціону з продажу майна банкрута судом повинні бути досліджені обставини порядку його організації та проведення. Зокрема, слід встановити чи мало місце порушення вимог законодавства при проведенні прилюдних торгів або аукціону; чи вплинули ці порушення на результати торгів та аукціону; чи мало місце порушення прав і законних інтересів особи, яка оспорює результати торгів або аукціону.

За вказаних вище обставин, колегія суддів прийшла до висновку, що ТОВ "Остер" не доведено належними та допустимими доказами факт порушення організатором аукціону правил його проведення, встановлених Законом про банкрутство, доводи скаржника, які, на його думку, є підставами для визнання результатів аукціону з продажу майна Відкритого акціонерного товариства Український концерн хмелярства "Укрхміль", який відбувся 11.09.2018, недійсними, не знайшли свого підтвердження під час розгляду справи в суді апеляційної інстанції та спростовуються матеріалами справи, а відтак колегія суддів прийшла до висновку про відсутність правових підстав для задоволення заяви ТОВ "Остер" про визнання результатів аукціону з продажу майна Відкритого акціонерного товариства Український концерн хмелярства "Укрхміль", лот №1 згідно протоколу №11-2 від 11.09.2018 року, проведених Товариством з обмеженою відповідальністю "Толк Консалтинг", недійсними.

З огляду на вищевикладене, колегія суддів Північно-західного апеляційного господарського суду вважає, що скаржниками доведено невідповідність висновків, викладених в рішенні місцевого господарського суду, обставинам справи та неправильне застосування норм матеріального та процесуального права, з огляду на що, апеляційні скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "Житом" та Відкритого акціонерного товариства Український концерн хмелярства "Укрхміль" слід задоволити, а рішення Господарського суду Житомирської області від 27 лютого 2020 року у справі №4/5007/33-Б/11 скасувати та прийняти в цій частині нове судове рішення, яким в задоволенні заяви ТОВ "ОСТЕР" від 30.05.2020 відмовити.

Керуючись ст.ст. 275, 277, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційні скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "Житом" та Відкритого акціонерного товариства Український концерн хмелярства "Укрхміль" задоволити.

2. Рішення Господарського суду Житомирської області від 27 лютого 2020 року у справі №4/5007/33-Б/11 скасувати.

Прийняти нове рішення.

"В задоволенні заяви ТОВ "Остер" про визнання результатів аукціону з продажу майна Відкритого акціонерного товариства Український концерн хмелярства "Укрхміль", лот №1 згідно протоколу №11-2 від 11.09.2018 року, проведених Товариством з обмеженою відповідальністю "Толк Консалтинг", недійсними - відмовити."

3. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного суду у строк та в порядку, встановленому статтями 287-289 ГПК України.

4. Справу №4/5007/33-Б/11 повернути Господарському суду Житомирської області.

Повний текст постанови складений "20" травня 2020 р.

Головуюча суддя Коломис В.В.

Суддя Саврій В.А.

Суддя Дужич С.П.

Дата ухвалення рішення 18.05.2020
Зареєстровано 21.05.2020
Оприлюднено 21.05.2020

Судовий реєстр по справі 4/5007/33-б/11

Проскрольте таблицю вліво →
Рішення Суд Форма
Постанова від 20.12.2021 Північно-західний апеляційний господарський суд Господарське
Ухвала від 06.12.2021 Північно-західний апеляційний господарський суд Господарське
Ухвала від 04.11.2021 Господарський суд Житомирської області Господарське
Ухвала від 21.10.2021 Північно-західний апеляційний господарський суд Господарське
Ухвала від 12.10.2021 Північно-західний апеляційний господарський суд Господарське
Ухвала від 05.10.2021 Господарський суд Житомирської області Господарське
Ухвала від 05.10.2021 Господарський суд Житомирської області Господарське
Ухвала від 04.10.2021 Господарський суд Житомирської області Господарське
Ухвала від 04.10.2021 Господарський суд Житомирської області Господарське
Ухвала від 04.10.2021 Господарський суд Житомирської області Господарське
Постанова від 18.05.2020 Північно-західний апеляційний господарський суд Господарське
Ухвала від 12.05.2020 Північно-західний апеляційний господарський суд Господарське
Ухвала від 13.04.2020 Північно-західний апеляційний господарський суд Господарське
Ухвала від 13.04.2020 Північно-західний апеляційний господарський суд Господарське
Ухвала від 03.03.2020 Господарський суд Житомирської області Господарське
Ухвала від 27.02.2020 Господарський суд Житомирської області Господарське
Ухвала від 27.02.2020 Господарський суд Житомирської області Господарське
Рішення від 27.02.2020 Господарський суд Житомирської області Господарське
Ухвала від 26.02.2020 Господарський суд Житомирської області Господарське
Ухвала від 06.02.2020 Господарський суд Житомирської області Господарське

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Стежити за справою 4/5007/33-б/11

Встановіть Опендатабот та підтвердіть підписку

Вайбер Телеграм

Опендатабот для телефону