Рішення
від 19.05.2020 по справі 916/687/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"19" травня 2020 р.м. Одеса Справа № 916/687/20 Господарський суд Одеської області у складі судді Лічмана Л.В.,

секретар судового засідання Цісельський К.О.,

за участю представників сторін:

від позивача: не з`явився,

від відповідача: Чібічьян О.Р.,

розглянув у відкритому судовому засіданні справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Сільськогосподарського підприємства ,,НІБУЛОН» до Акціонерного товариства ,,Українська залізниця» в особі регіональної філії ,,Одеська залізниця» Акціонерного товариства ,,Українська залізниця» про стягнення 150505,44 грн.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 30.03.2020 р. прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі № 916/687/20, задоволено письмове клопотання позивача про розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження, призначено судове засідання для розгляду справи по суті з повідомленням сторін на 28.04.2020 р.

Протокольною ухвалою Господарського суду Одеської області від 28.04.2020 р. оголошено перерву в судовому засіданні до 19.05.2020 р.

Позивач повідомлений про дату, час і місце проведення засідання суду, в якому ухвалено рішення, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення, проте наданим ст.42 ГПК України правом на участь у ньому не скористався.

Згідно із приписами ст.ст.233,240 ГПК України в судовому засіданні 19.05.2020 р. проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Товариство з обмеженою відповідальністю Сільськогосподарське підприємство ,,НІБУЛОН» (далі - ТОВ СП „НІБУЛОН» ) звернулось до Господарського суду Одеської області з позовною заявою про стягнення з Акціонерного товариства ,,Українська залізниця» в особі регіональної філії ,,Одеська залізниця» Акціонерного товариства ,,Українська залізниця» (далі - АТ „Українська залізниця» ) 150505,44 грн штрафу за несвоєчасну доставку вантажу.

Обґрунтовуючи позовну заяву, ТОВ СП „НІБУЛОН» посилається на приписи ст.ст.230,231 ГК України, ст.95 ЦК України, п.п.6,116,131 Статуту залізниць України, п.п.1.1.1,1.2,2.4,2.9 Правил обчислення термінів доставки вантажів, п.2.10 роз`яснення президії Вищого господарського суду України від 29.05.2002 р. № 04-5/601, залізничні накладні від 23.12.2019 р. № 44833051, від 25.10.2019 р. №№ 32524340, 32526675, 32535510, від 10.10.2019 р. № 32325821, від 18.01.2020 р. № 44996064, від 31.01.2020 р. № 43087774, досильні накладні від 15.10.2019 р. № 32383168, від 01.02.2020 р. № 44956803, від 02.02.2020 р. № 41225889 тощо.

У відзиві на позовну заяву АТ „Українська залізниця» просить у позові в частині стягнення 25084,24 грн відмовити, оскільки у здійсненому позивачем розрахунку позовних вимог безпідставно нараховано ПДВ на провізну плату, виходячи з якої визначається штраф. Крім того відповідачем подано письмову заяву, в якій просить згідно ст.233 ГК України та ст.551 ЦК України зменшити розмір належних до сплати штрафних санкцій на 50% до 62710,60 грн, адже: матеріали справи не містять доказів понесення позивачем збитків внаслідок затримок доставки вантажу; відповідача позбавлено пільг зі сплати земельного податку та компенсацій з бюджету за здійснення збиткових пасажирських перевезень.

ТОВ СП „НІБУЛОН» подало відповідь на відзив, яку господарським судом не прийнято до розгляду в судовому засіданні 19.05.2020 р., т.я. її не підписано представником позивача. Також позивачем подано письмові заперечення проти зменшення розміру штрафу з мотивів відсутності для цього жодних виняткових обставин.

Розглянувши матеріали справи, перевіривши відповідність доводів сторін фактичним її обставинам та нормам українського законодавства, господарський суд дійшов висновку про часткове задоволення позову з огляду на таке.

АТ „Українська залізниця» здійснено перевезення вантажів за наступними маршрутами:

- зі станції відправлення Скороходове Південної залізниці на станцію призначення Миколаїв-Вантажний Одеської залізниці відправлено поїзд з вантажем (зерно кукурудзи), що підтверджується залізничною накладною від 23.12.2019 р. № 44833051;

- зі станції відправлення Мар`янівка Південно-Західної залізниці на станцію призначення Миколаїв-Вантажний Одеської залізниці відправлено поїзди з вантажем (пшениця, насіння олійних культур), що підтверджується залізничними накладними від 25.10.2019 р. №№ 32524340, 32526675, 32535510;

- зі станції відправлення Михайленки Південно-Західної залізниці на станцію призначення Миколаїв-Вантажний Одеської залізниці відправлено поїзд з вантажем (пшениця), що підтверджується залізничною накладною від 10.10.2019 р. № 32325821 (досильна накладна від 15.10.2019 р. № 32383168);

- зі станції відправлення Скороходове Південної залізниці на станцію призначення Миколаїв-Вантажний Одеської залізниці відправлено поїзд з вантажем (зерно кукурудзи), що підтверджується залізничною накладною від 18.01.2020 р. № 44996064;

- зі станції відправлення Скороходове Південної залізниці на станцію призначення Миколаїв-Вантажний Одеської залізниці відправлено поїзд з вантажем (зерно кукурудзи), що підтверджується залізничною накладною від 31.01.2020 р. № 43087774 (досильні накладні від 01.02.2020 р. № 44956803 та від 02.02.2020 р. № 41225889).

Згідно ч.1 ст.919 ЦК України перевізник зобов`язаний доставити вантаж, пасажира, багаж, пошту до пункту призначення у строк, встановлений договором, якщо інший строк не встановлений транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них, а в разі відсутності таких строків - у розумний строк.

Статтею 923 ЦК України встановлено, що у разі прострочення доставки вантажу перевізник зобов`язаний відшкодувати другій стороні збитки, завдані порушенням строку перевезення, якщо інші форми відповідальності не встановлені договором, транспортними кодексами (статутами).

Відповідно до абз.1 п.22 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 р. № 457 (далі - Статут), за договором залізничного перевезення вантажу залізниця зобов`язується доставити ввірений їй вантажовідправником вантаж у пункт призначення в зазначений термін і видати його одержувачу, а відправник зобов`язується сплатити за перевезення встановлену плату.

Згідно з п.41 Статуту залізниці зобов`язані доставити вантажі за призначенням в установлені терміни. Терміни доставки вантажів і правила обчислення термінів доставки вантажів встановлюються Правилами, виходячи з технічних можливостей залізниць. Обчислення терміну доставки починається з 24-ої години дати приймання вантажу до перевезення. Вантаж вважається доставленим вчасно, якщо на станції призначення він вивантажений засобами залізниці, про що повідомлено одержувача, або якщо вагон (контейнер) з вантажем подано під вивантаження засобами одержувача до закінчення встановленого терміну доставки. У разі затримки подачі вагонів (контейнерів) під вивантаження внаслідок зайнятості вантажного фронту або з інших причин, залежних від одержувачів, вантаж вважається доставленим вчасно, якщо він прибув на станцію призначення до закінчення встановленого терміну доставки.

Пунктом 116 Статуту встановлено, що за несвоєчасну доставку вантажів і порожніх вагонів, що належать підприємствам, організаціям, установам, громадянам-суб`єктам підприємницької діяльності або орендовані ними, залізниця сплачує одержувачу штраф (якщо не доведе, що прострочення сталося не з її вини) у розмірі: 10 відсотків провізної плати - за прострочення на дві доби; 20 відсотків провізної плати - за прострочення на три доби; 30 відсотків провізної плати - за прострочення на чотири і більше діб. Зазначений штраф не сплачується, якщо вантаж не було вивезено одержувачем із станції впродовж доби після одержання повідомлення про прибуття вантажу або якщо в цей же термін одержувач не розкредитує перевізні документи на вантаж, що прибув. Залізниця не несе відповідальності за порушення термінів доставки, якщо порушення сталося внаслідок стихійного лиха або з інших, не залежних від залізниці обставин.

Відповідно до Правил обчислення термінів доставки вантажів (ст.41,116 Статуту) (із змінами), затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 р. № 644, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 р. за № 865/5086 (далі - Правила): залізниці зобов`язані доставляти вантажі за призначенням у разі перевезення вантажною швидкістю вагонними відправками та відправками у великотоннажних контейнерах у терміни, виходячи з 1 (однієї) доби на кожні повні та неповні 200 км (п.1.1); термін доставки вантажу визначається, виходячи з відстані, за яку обчислюється провізна плата (п.1.2); обчислення терміну доставки починається з 24-ї години дати приймання вантажу до перевезення, зазначеної в перевізних документах (п.2.1); терміни доставки вантажів, які обчислюються згідно з п.1, збільшуються, зокрема, на одну добу на операції, пов`язані з відправленням і прибуттям вантажу (п.2.4); вантаж вважається доставленим вчасно, якщо на станції призначення він вивантажений засобами залізниці, про що повідомлено одержувача, або якщо вагон (контейнер) з вантажем подано під вивантаження засобами одержувача до закінчення встановленого терміну доставки (2.10).

За правилами ст.526 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Частиною 1 ст.530 ЦК України встановлено, що якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Статтею 610 ЦК України передбачено, що порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Відповідно до ст.629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Аналогічні положення містяться в ст.193 ГК України, в якій визначено, що суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться…

Враховуючи зміст процитованих нормативно-правових актів, той факт, що ввірені перевізнику вантажі прибули в місце призначення із затримкою, проти чого АТ „Українська залізниця» не заперечує, те, що відповідачем не доведено виникнення прострочення не з його вини, господарський суд погоджується з доводами позивача стосовно порушення залізницею договірних зобов`язань, які виникли на підставі складених залізничних накладних, у зв`язку з чим наявні правові передумови для притягнення перевізника до передбаченої п.116 Статуту відповідальності у вигляді штрафу. Розмір останнього становить 125421,20 грн, з яких:

- 49716,00 грн штрафу (30% від 165720,00 грн, тобто від провізної плати, зазначеної у графі 31 залізничної накладної від 23.12.2019 р. № 44833051) нараховується, оскільки вантаж зі станції відправлення Скороходове повинен був прибути на станцію призначення Миколаїв-Вантажний (відстань 497 км) 28.12.2019 р., а фактично прибув 06.01.2020 р., про що повідомлено вантажоодержувача о 08 год. 45 хв. цього ж дня, що підтверджується відміткою в графі № 49 залізничної накладної. Таким чином, прострочення доставки вантажу складає більше, ніж чотири доби;

- 5767,00 грн штрафу (10% від 57670,00 грн, тобто від провізної плати, зазначеної у графі 31 залізничної накладної від 25.10.2019 р. № 32524340) нараховується, оскільки вантаж зі станції відправлення Мар`янівна повинен був прибути на станцію призначення Миколаїв-Вантажний (відстань 532 км) 30.10.2019 р., а фактично прибув 01.11.2019 р., про що повідомлено вантажоодержувача о 03 год. 15 хв. цього ж дня, що підтверджується відміткою в графі № 49 залізничної накладної. Таким чином, прострочення доставки вантажу складає дві доби;

- 3460,20 грн штрафу (10% від 34602,00 грн, тобто від провізної плати, зазначеної у графі 31 залізничної накладної від 25.10.2019 р. № 32526675) нараховується, оскільки вантаж зі станції відправлення Мар`янівна повинен був прибути на станцію призначення Миколаїв-Вантажний (відстань 532 км) 30.10.2019 р., а фактично прибув 01.11.2019 р., про що повідомлено вантажоодержувача о 03 год. 15 хв. цього ж дня, що підтверджується відміткою в графі № 49 залізничної накладної. Таким чином, прострочення доставки вантажу складає дві доби;

- 9227,20 грн штрафу (10% від 92272,00 грн, тобто від провізної плати, зазначеної у графі 31 залізничної накладної від 25.10.2019 р. № 32535510) нараховується, оскільки вантаж зі станції відправлення Мар`янівна повинен був прибути на станцію призначення Миколаїв-Вантажний (відстань 532 км) 30.10.2019 р., а фактично прибув 01.11.2019 р., про що повідомлено вантажоодержувача о 03 год. 15 хв. цього ж дня, що підтверджується відміткою в графі № 49 залізничної накладної. Таким чином, прострочення доставки вантажу складає дві доби;

- 19524,40 грн штрафу (20% від 97622,00 грн, тобто від провізної плати за сім вагонів, зазначеної у графі 31 залізничної накладної від 10.10.2019 р. № 32325821) нараховується, оскільки вантаж у вагонах №№ 95606224, 95606307, 95606216, 95606588, 95606364, 95606562, 95606521 зі станції відправлення Михайленки повинен був прибути на станцію призначення Миколаїв-Вантажний (відстань 752 км) 16.10.2019 р., а фактично прибув 19.10.2019 р., про що повідомлено вантажоодержувача о 16 год. 30 хв. цього ж дня, що підтверджується відміткою в графі № 49 залізничної накладної. Таким чином, прострочення доставки вантажу складає три доби;

- 16735,20 грн штрафу (30% від 55784,00 грн, тобто від провізної плати за чотири вагони, зазначеної у графі 31 залізничної накладної від 10.10.2019 р. № 32325821) нараховується, оскільки вантаж у вагонах №№ 95606471, 95606331, 95606455, 95606406 зі станції відправлення Михайленки повинен був прибути на станцію призначення Миколаїв-Вантажний (відстань 752 км) 16.10.2019 р., а фактично прибув 24.10.2019 р., про що повідомлено вантажоодержувача о 15 год. 15 хв. цього ж дня, що підтверджується відміткою в графі № 49 досильної залізничної накладної від 15.10.2019 р. № 32383168. Таким чином, прострочення доставки вантажу складає більше, ніж чотири доби;

- 7733,60 грн штрафу (10% від 77336,00 грн, тобто від провізної плати, зазначеної у графі 31 залізничної накладної від 18.01.2020 р. № 44996064) нараховується, оскільки вантаж зі станції відправлення Скороходове повинен був прибути на станцію призначення Миколаїв-Вантажний (відстань 497 км) 23.01.2020 р., а фактично прибув 25.01.2020 р., про що повідомлено вантажоодержувача о 07 год. 45 хв. цього ж дня, що підтверджується відміткою в графі № 49 залізничної накладної. Таким чином, прострочення доставки вантажу складає дві доби;

- 3314,40 грн штрафу (10% від 33144,00 грн, тобто від провізної плати за три вагони, зазначеної у графі 31 залізничної накладної від 31.01.2020 р. № 43087774) нараховується, оскільки вантаж у вагонах №№ 95932109, 95931663, 95931655 зі станції відправлення Скороходове повинен був прибути на станцію призначення Миколаїв-Вантажний (відстань 497 км) 05.02.2020 р., а фактично прибув 07.02.2020 р., про що повідомлено вантажоодержувача о 12 год. 55 хв. цього ж дня, що підтверджується відміткою в графі № 49 досильної залізничної накладної від 02.02.2020 р. № 41225889. Таким чином, прострочення доставки вантажу складає дві доби;

- 9943,20 грн штрафу (30% від 33144,00 грн, тобто від провізної плати за три вагони, зазначеної у графі 31 залізничної накладної від 31.01.2020 р. № 43087774) нараховується, оскільки вантаж у вагонах №№ 95931630, 95407649, 95931424 зі станції відправлення Скороходове повинен був прибути на станцію призначення Миколаїв-Вантажний (відстань 497 км) 05.02.2020 р., а фактично прибув 10.02.2020 р., про що повідомлено вантажоодержувача о 07 год. 15 хв. цього ж дня, що підтверджується відміткою в графі № 49 досильної залізничної накладної від 01.02.2020 р. № 44956803. Таким чином, прострочення доставки вантажу складає більше, ніж чотири доби.

Відтак, позов про стягнення штрафу за несвоєчасну доставку вантажів слід задовольнити частково, а саме в сумі 125421,20 грн.

Не приймаються до уваги твердження ТОВ СП „НІБУЛОН» відносно того, що до провізної плати, виходячи з якої визначається розмір штрафу, має додаватись ПДВ, адже така позиція прямо суперечить обов`язковому до врахування згідно ч.4 ст.236 ГПК України висновку об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду (постанова від 21.02.2020 р. у справі № 910/1524/19), за змістом якого розрахунок штрафу в порядку п.116 Статуту здійснюється у відсотковому співвідношенні від суми провізної плати, зазначеної у графі 31 залізничної накладної, залежно від кількості днів прострочення у доставці вантажу.

Стосовно письмової заяви відповідача про зменшення розміру належного до сплати штрафу на 50% на підставі ст.233 ГК України та ст.551 ЦК України господарський суд зазначає таке.

Відповідно до ст.233 ГК України у разі якщо належні до сплати штрафні санкції надмірно великі порівняно із збитками кредитора, суд має право зменшити розмір санкцій. При цьому повинно бути взято до уваги: ступінь виконання зобов`язання боржником; майновий стан сторін, які беруть участь у зобов`язанні; не лише майнові, але й інші інтереси сторін, що заслуговують на увагу. Якщо порушення зобов`язання не завдало збитків іншим учасникам господарських відносин, суд може з урахуванням інтересів боржника зменшити розмір належних до сплати штрафних санкцій.

Згідно з ч.3 ст.551 ЦК України розмір неустойки може бути зменшений за рішенням суду, якщо він значно перевищує розмір збитків, та за наявності інших обставин, які мають істотне значення.

Отже, вирішуючи питання про зменшення розміру штрафу, який підлягає стягненню зі сторони, що порушила зобов`язання, суд повинен з`ясувати в т.ч. ступінь виконання зобов`язання боржником, майновий стан сторін, які беруть участь у зобов`язанні, не лише майнові, але й інші інтереси сторін, що заслуговують на увагу. Вказані обставини встановлюються на підставі поданих боржником доказів.

З огляду на те, що відповідачем не надано будь-яких документальних підтверджень неспроможності сплатити штраф, те, що останній не є надмірно великим у порівнянні з грошовими коштами, отриманими залізницею за здійснені на замовлення ТОВ СП „НІБУЛОН» перевезення, те, що за законодавством відсутність збитків у позивача не являється єдиною умовою для зменшення розміру штрафної санкції, те, що збитковість діяльності АТ „Українська залізниця» в належний спосіб не доведено, а також те, що обов`язок зі сплати податків у встановленому законом порядку покладається на всіх суб`єктів господарювання в Україні, а не тільки на відповідача, господарський суд у задоволенні його заяви про зменшення розміру штрафу відмовляє.

Згідно п.2 ч.1 ст.129 ГПК України судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись ст.ст.129,232,233,238,240,241 ГПК України, вирішив:

Позов задовольнити частково.

Стягнути з Акціонерного товариства „Українська залізниця» (03680, м. Київ, вул. Тверська, буд. 5, код 40075815) в особі регіональної філії „Одеська залізниця» Акціонерного товариства „Українська залізниця» (65012, м. Одеса, вул. Пантелеймонівська, буд. 19, код 40081200) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю сільськогосподарського підприємства „НІБУЛОН» (54002, м. Миколаїв, вул. Каботажний спуск, буд. 1, код 14291113) 125421/сто двадцять п`ять тисяч чотириста двадцять одну/грн 20 коп. штрафу та 1881/одну тисячу вісімсот вісімдесят одну/грн 32 коп. судового збору.

У решті позову відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення двадцятиденного строку з дня складання повного його тексту і може бути оскаржено в апеляційному порядку до Південно-західного апеляційного господарського суду.

Згідно п.4 розділу Х ,,Прикінцеві положення» чинного ГПК України строки щодо апеляційного оскарження продовжуються на час дії карантину, введеного для запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Повне рішення складено 21 травня 2020 р.

Суддя Л.В. Лічман

Дата ухвалення рішення19.05.2020
Оприлюднено22.05.2020
Номер документу89347945
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/687/20

Рішення від 19.05.2020

Господарське

Господарський суд Одеської області

Лічман Л.В.

Ухвала від 29.04.2020

Господарське

Господарський суд Одеської області

Лічман Л.В.

Ухвала від 30.03.2020

Господарське

Господарський суд Одеської області

Лічман Л.В.

Ухвала від 18.03.2020

Господарське

Господарський суд Одеської області

Лічман Л.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні