Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
20 травня 2020 р. Справа№200/1408/20-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі: головуючої судді Буряк І.В.,
секретаря судового засідання Соколової С.О.,
за участю:
представник позивача: Лупол С. В.
представник відповідача: не з`явився
представник третьої особи: не з`явився
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративний позов Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області до Приватного підприємства «Техноком Н» , третя особа, яка не заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору, на стороні відповідача Новгородська селищна рада про застосування заходів реагування, -
УСТАНОВИВ
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (далі - позивач, ГУ ДСНС у Донецькій області), звернулось до Донецького окружного адміністративного суду із позовною заявою до Приватного підприємства Техноком Н (далі - відповідач, ПП Техноком Н ) про: застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) філії ПП Техноком Н , розташованої за адресою: Донецька область, м. Торецьк, с. Новгородське, провул. 1 Поштовий, 5 (гуртожиток), до повного усунення порушень, шляхом заборони експлуатації вищезазначеного об`єкта.
Позовні вимоги мотивовані наступним чином.
Згідно висновків Акта перевірки від 18.12.2019 № 42, складеного за результатами проведення позапланової перевірки щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, виявлено численні порушення вимог Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.04.2014 № 252/26697, а тому подальша експлуатація об`єкта створює загрозу життю та здоров`ю людей.
У зв`язку із виявленими у Акті перевірки від 18.12.2019 № 42 порушеннями, керуючись положеннями абз. 1 ч. 5 ст. 4, ч. 7 ст. 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , ч. 2 ст. 64, ст. 67, ст. 70 Кодексу цивільного захисту України, позивач має право звернутись із позовом до адміністративного суду про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи суб`єкта господарювання.
24 лютого 2019 року до суду надійшов відзив ПП Техноком-Н на позовну заяву за змістом якого відповідач вважає, що позовні вимоги задоволенню не підлягають, виходячи з такого.
Рішенням Новгородської селищної ради від 12.09.2018 № 6/110-7 філію Технобуд Н ПП Техноком Н визначено управителем багатоквартирними будинками смт Новгородське та с. Суха Балка, у тому числі будинку розташованого за адресою: смт. Новгородське пров. Поштовий № 5 (гуртожиток). Вичерпний перелік робіт з управління будинком, які надає підприємство наведений у додатку № 4 до договору від 01.10.2018.
Відповідач із посиланням на Закони України Про особливості здійснення права власності в багатоквартирних будинках вважає, що кожен співвласник несе зобов`язання щодо належного утримання, експлуатації реконструкції приміщення. У свою чергу єдиним співвласником гуртожитку є Новгородська селищна рада.
Крім того, підприємством усунені виявлені недоліки, окрім тих, що потребують значних фінансових витрат.
Ухвалою суду від 28.02.2020 залучено до участі у справі у якості третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Новгородську селищну раду.
Ухвалою суду від 13.04.2020 подальший розгляд справи вирішено здійснювати за правилами загального позовного провадження.
14 травня 2020 року відповідачем надано заяву про розгляд справи за його відсутності, за наявними у справі матеріалами.
Протокольною ухвалою суду від 20.05.2020 підготовче провадження у справі закрито, розгляд справи по суті призначеного у цей же день проти чого представник позивача не заперечував.
Третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача до підготовчого та судового засідання не з`явилась, клопотань про відкладення розгляду справи не заявляла, про час та дату підготовчого провадження у справі повідомлена належним чином.
Ураховуючи викладене та за відсутності перешкод для розгляду справи по суті, із врахуванням відповідача, суд дійшов висновку щодо можливості проведення судового засідання за відсутності представника Новгородської селищної ради.
У судовому засіданні від 20.05.2020 представник позивача вимоги позовної заяви підтримав, просив її задовольнити у повному обсязі.
Фактичні обставини встановлені судом у справі такі.
ПП Техноком Н є юридичною особою, ідентифікаційний код 25703636, місцезнаходження: 85200, Донецька обл., місто Торецьк, вул. Маяковського 4 а,; Код КВЕД 43.29 Інші будівельно-монтажні роботи; Код КВЕД 81.10 Комплексне обслуговування об`єктів (основний);
ПП Техноком Н має відокремлений підрозділ філію ТЕХНОБУД Н ПП ТЕХНОКОМ Н код ЄДРПОУ ВП: 42080387: місцезнаходження ВП: 85295, Донецька обл., місто Торецьк, селище міського типу Новгородське, вул. Квіткова, буд. 1 (відповідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, станом на час спірних правовідносин).
Згідно наданої відповідачем інформації встановлено, що протоколом загальних зборів засновників ПП Техноком Н від 17.03.2020 № 19 по 5 питанню порядку денного вирішено доручити ОСОБА_1 внести запис про рішення засновників про припинення відокремленого підрозділу - філії Технобуд Н ПП Техноком Н .
Відповідно опису документів, що надаються юридичною особою державному реєстратору для проведення реєстраційної дії Внесення відомостей про закриття відокремленого підрозділу юридичної особи реєстраційна справа 1_258_000723_56 код 26994168505 заявником ОСОБА_1 17.03.2020 внесено повідомлення про закриття відокремленого підрозділу.
З 17.12.2019 по 18.12.2019 начальником відділення запобігання надзвичайним ситуаціям 22 ДПРЗ ГУ ДСНС України у Донецькій області майором служби цивільного захисту Головко. І.В. відповідно до листа Першого заступника голови ДСНС України від 11.12.2019 № 02-17767/261, доручення Прем`єр-міністра України від 11.12.2019 № 44205/1/-19, наказу 22 ДПРЗ ГУ ДСНС України у Донецькій області від 11.12.2019 № 137 Про здійснення позапланової перевірки на підставі посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 11.12.2019 № 47, проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки гуртожитка філії ПП Техноком Н за результатами якого складено акт від 18.12.2019 № 42 (далі - акт перевірки від 18.12.2019 № 42).
Згідно висновків вказаного акта перевірки встановлені порушення вимог Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, зареєстрований Міністерством юстиції України від 05.03.2015 за №252/26697, а саме:
заклад не забезпечений внутрішнім та зовнішнім протипожежним водопостачанням;
відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) не встановлений протипожежний режим;
територія об`єкта, а також будинки, споруди, приміщення не забезпечені відповідними знаками безпеки;
дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (навчальний корпус 1);
дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (навчальний корпусу 2);
для котельні не визначено категорію щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки відповідно до вимог ДСТУ Б В.1.1-36:2016 Визначення категорій приміщень, будинків та зовнішніх установок за вибухопожежною та пожежною небезпекою , а також клас зони згідно з Правилами будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок НПАОП 40.1-1.32-01;
з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів в приміщенні навчального корпусу № 1 коридор (жили проводів в розподільчій коробці);
з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів в приміщенні навчального корпусу № 1 класної кімнати № 4 (жили проводів в розподільчій коробці);
з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів в приміщенні навчального корпусу № 1 класної кімнати № 4 (світильники);
з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів в приміщенні навчального корпусу № 1 коридор (світильники);
з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів в приміщенні навчального корпусу № 1 класної кімнати № 6 (світильники);
з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (котельня);
допускається улаштування та експлуатація тимчасових електромереж в приміщенні навчального корпусу № 1 (харчоблок);
допускається улаштування та експлуатація тимчасових електромереж в котельні;
будівлю не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56-2014 Системи протипожежного захисту ;
пожежний щит № 1 недоукомплектований засобами пожежогасіння, а саме: лом-1 шт., сокири - 1 шт.;
пожежний щит № 2 недоукомплектований засобами пожежогасіння, а саме: лом-1 шт., сокири - 1 шт.;
не здійснено навчання керівного складу, працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної безпеки;
працівників об`єкта не забезпечено засобами колективного та індивідуального захисту.
Також у акті заходу державного нагляду (контролю) від 18.12.2019 № 42 зазначено, що зауважень до перевірки немає, міститься підпис, без ідентифікації особи та її посадового становища.
17 лютого 2020 року 22 ДПРЗ ГУ ДСНС України у Донецькій області проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки (повторно) за результатами якого складено акт № 23.
Вказаним актом виявлено такі порушення:
посадовими особами не пройдено навчання та перевірку з питань пожежної безпеки;
допускається зниження класу вогнестійкості елементів заповнення прорізів у протипожежних перешкодах (вихід на горище зі сходової клітки виконано не через протипожежний люк 2-го типу);
дерев`яні елементи горищ покриттів (крокви, лати) не оброблені засобами вогнезахисту;
з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів в коридорах першого та другого поверху виконано не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;
не проведено замір опору ізоляції і перевірки спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання;
будівлю не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56-2014 Системи протипожежного захисту ;
будівлю та територія об`єкта недоукомплектовані первинними засобами пожежогасіння: вогнегасниками, ящиками з піском, бочками з водою, покривалами з негорючого теплоізоляційного матеріалу, пожежними відрами, совковими лопатами, пожежним інструментом;
не проведено навчання керівного складу, і фахівців, діяльність яких пов`язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту, на територіальних курсах підвищення кваліфікації керівних кадрів Навчально-методичного центру цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Донецької області.
Зауважень та заперечень до акта суб`єктом господарювання не висловлено, про що свідчить підпис директора Супрун І. Ф. Акт отримано 17.02.2020.
Відповідачем до матеріалів справи надано.
Рішення Новгородської селищної ради від 12.09.2018 № 6/110-7 Про затвердження рішення конкурсної комісії про визначення управителя багатоквартирними будинками в смт. Новгородське та сел. Суха Балка , яким затверджено рішення конкурсної комісії про визначення управителя багатоквартирними будинками в смт. Новгородське та сел. Суха Балка - філію ТЕХНОБУД Н ПП ТЕХНОКОМ Н .
Договір про надання послуги з управління багатоквартирним будинком від 01.10.2018 № 34, де зазначено про таке.
Предмет договору.
Управитель зобов`язується надавати співвласникам послугу з управління багатоквартирним будинком, що розташований за адресою пров. 1 Поштовий № 5 … .
3. Послуга з управління полягає у забезпеченні управителем належних умов проживання і задоволення господарсько-побутових потреб мешканців будинку шляхом утримання і ремонту спільного майна та його прибудинкової території.
Послуга з управління включає:
утримання спільного майна багатоквартирного будинку, зокрема, прибирання …, виконання санітарно-технічних робіт, обслуговування внутрішньобудинкових систем, утримання ліфтів тощо;
купівлю електричної енергії для забезпечення функціонування спільного майна багатоквартирного будинку;
поточний ремонт спільного майна багатоквартирного будинку.
Права та обов`язки.
Кожен із співвласників зобов`язаний:
дотримуватися правил безпеки, зокрема, пожежної та газової, санітарних норм;
допускати у своє житло управителя або його представників … для ліквідації та відвернення аварій, усунення неполадок, що виникли у санітарно-технічному та інженерному обладнанні, його встановлення і заміни, проведення. профілактичних і технічних оглядів;
Управитель має право:
вимагати від співвласника дотримання вимог правил експлуатації жилих приміщень та прибудинкових територій … правил пожежної безпеки …;
доступ до приміщень будинків і споруд для ліквідації аварій усунення неполадок, що виникли у санітарно-технічному та інженерному обладнанні … ;
Управитель зобов`язаний:
забезпечувати належне утримання спільного майна багатоквартирного будинку та прибудинкової території …, укладати від власного імені з підрядниками необхідні договори про виконання окремих робіт та послуг;
інформувати співвласників про необхідність капітального ремонту (заміни) спільного майна багатоквартирного будинку;
за рішенням співвласників та у межах виділених коштів організовувати виконання та виступати замовником робіт з капітального ремонту … ;
Управитель несе відповідальність:
за невиконання та/або неналежне виконання умов цього договору;
за шкоду заподіяну спільному майну, правам та законними інтересам співвласників/третім особам внаслідок невиконання або неналежного виконання управителем своїх обов`язків;
Додатком 2 до вказаного договору наведено загальні відомості про будинок, зокрема, система протипожежної автоматики та димовидалення - 0; кількість димових каналів - 0;вентиляційних - 2; кількість оголовків димових каналів - 4;
Додатком 4 до вказаного договору наведено перелік та вимоги до якості послуги з управління будинком, а саме: прибирання прибудинкової території; поточний ремонт конструктивних елементів будинку (планові огляди, профілактичне обслуговування житлових будинків: покрівлі, дерев`яні кам`яні, залізобетонні конструкції, печі, кухонні вогнища, димові труби) поточний ремонт будівельних елементів, ремонт під`їздів, огляд поточний ремонт електрощитових, внутрішньобудинкових електромереж, електрообладнання, ліфтове господарство; обслуговування димвентканалів; профілактичний огляд внутрішньобудинкових систем тепло-, водопостачання і водовідведення, ремонт системи утеплення трубопроводів.
Лист ПП Техноком Н від 11.02.2020 вих. №54 на ім`я селищного голови смт. Новгородське про те, що ГУ ДСНС у Донецькій області проведено перевірку гуртожитка за адресою Донецька область, м. Торецьк, смт. Новгородське, пров. Поштовий, 5. За фактом перевірки виявлено ряд порушень, більшість тих, що не потребують фінансових витрат станом на 10.02.2020 ПП Техноком Н усунено, але є ряд вимог щодо пожежної безпеки, які виконати у межах договору № 34 неможливо. З огляду на що, є потреба у виділенні цільового фінансування та виконати вказані роботи капітального характеру.
Рішення Новгородської селищної ради від 19.09.2013 № 6/37-22 Про прийняття на баланс і передачу у господарське відання (без права відчуження) частини житлового фонду вирішено передати на баланс (мовою оригіналу тут і далі) ООО Новгородский КК у господарське відання (без права відчуження) житловий фонд у т. ч. за адресою провул. 1 Поштовий б. 5, згідно акту приймання-передачі.
Згідно рішення Новгородської селищної ради від 24.12.2015 № 6/73-9 Про затвердження переліку об`єктів комунальної власності та додатку № 1 до вказаного рішення затверджено перелік об`єктів комунальної власності селища, балансоутримувач - ООО Новгородский КК , зокрема, за адресою провул. 1 Поштовий, 5.
Також, відповідач звертає увагу суду, що листом від 04.05.2020 № 170 а на ім`я селищного голови Новгородської селищної ради ПП Техноком Н повідомлено відповідну раду про припинення дії договору про надання послуг з управління багатоквартирними будинками житлового фонду смт. Новгородське та с. Суха Балка з 17.05.2020, у зв`язку із ліквідацією філії Технобуд Н ПП Техноком Н .
Наявні у справі письмові докази досліджені судом у порядку ст. 211 КАС України.
Правова позиція суду обґрунтована таким.
Стаття 5 КАС України.
4. Суб`єкти владних повноважень мають право звернутися до адміністративного суду виключно у випадках, визначених Конституцією та законами України.
Стаття 46 КАС України.
1. Сторонами в адміністративному процесі є позивач та відповідач.
5. Громадяни України, іноземці чи особи без громадянства, громадські об`єднання, юридичні особи, які не є суб`єктами владних повноважень, можуть бути відповідачами лише за адміністративним позовом суб`єкта владних повноважень:
5) в інших випадках, коли право звернення до суду надано суб`єкту владних повноважень законом.
Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 № 877-V (далі - Закон № 877).
Стаття 4. Загальні вимоги до здійснення державного нагляду (контролю)
5. Виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Стаття 7.
7. На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Кодекс цивільного захисту України (далі - КЦЗ України)
Стаття 66.
1. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Стаття 67.
1. До повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить:
11) складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень;
12) звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей;
Стаття 68.
2. У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом
Стаття 70.
1. Підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:
1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
2. Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Пунктом 6 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого указом Президента України від 16 січня 2013 року №20/2013 Деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій передбачено, що ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення).
Пунктом 4 Положення Про Державну службу України з надзвичайних ситуацій затвердженого постановою КМУ від 16 січня 2015 року №1052 передбачено, що ДСНС виконує покладенні на неї завдання, у тому числі складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, звертається безпосередньо та через територіальні органи до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту (підпункт 48 п. 4 Положення).
Пунктом 7 вказаного положення передбачено, що ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Згідно п.п. 27 п. 4 Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області, затвердженого наказом ДСНС України від 04.02.2013 № 3 (у редакції Наказу ДСНС України від 21.09.2017 №507) Головне управління відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території організовує і здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи державний нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та суб`єктами господарювання.
З викладеного суд робить такі висновки.
Спеціальним нормативно-правовим актом у спірних правовідносинах є КЦЗ України, оскільки саме ним передбачено підстави, повноваження та види заходів реагування у випадку порушення суб`єктом господарювання вимог пожежної та техногенної безпеки. Норми Закону № 877 у даному випадку є загальними.
За результатами аналізу ст. ст. 67, 68, 70 КЦЗ України, суд установив, що застосування заходів реагування судом здійснюється шляхом:
повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць;
повного або часткового зупинення експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів;
зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей;
При цьому суд звертає увагу, що законодавець розмежовує об`єкти застосування таких заходів реагування, однак також потрібно відмітити, що ч. 12 ст. 67 КЦЗ України передбачає зупинення експлуатації об`єктів та зупинення роботи підприємств, ч. 2 ст. 68 КЦЗ України передбачає зупинення роботи підприємств, щодо об`єкту вказівка відсутня, ч. 2 ст. 70 КЦЗ України розмежовує зупинення роботи підприємств та зупинення експлуатації об`єктів.
ГУ ДСНС у Донецькій області просить суд застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) гуртожитку, розташованого за адресою смт Новгородське, пров. 1 Поштовий, 5, до повного усунення порушень, шляхом заборони експлуатації вищезазначеного об`єкта.
Отже, суд вважає, що положення ст. ст. 67-70 Кодексу цивільного захисту України узагалі не передбачають зупинення роботи гуртожитку, як будівлі, зупинити можливо лише роботу підприємства, а по друге, суд звертає особливу увагу, що законом не передбачено, як спосіб реалізації заходів реагування, заборону експлуатації.
Суд вважає, що правові наслідки зупинення експлуатації та заборони експлуатації є різними. Заборона експлуатації є більш суворим заходом, що виключає можливість здійснення будь-яких дій у певному об`єкті, як-то з метою його збереження, охорони, технічної підтримки, проживання людей.
Більше того, обсяг повноважень суду обмежений заходами передбаченими ч. 2 ст. 70 КЦС України, якими є повне або часткове зупинення роботи, експлуатації, виконання робіт, надання послуг.
Суд тлумачить вказану норму ґрунтуючись на граматичному (лексичному) способі тлумачення вважає, що зупинення (як віддієслівний іменник) виконує роль дієслова та стосується усіх перелічених іменників таких як: робота підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг.
Проте, суд не уповноважений законом застосовувати заходи реагування шляхом заборони експлуатації.
З викладеного суд робить висновок, що позивачем, суб`єктом владних повноважень, обрано неналежний спосіб реалізації владних повноважень.
У ситуації, що склалася потребує вирішення питання щодо повноважень суду на самостійне обрання способу захисту.
Стаття 245 КАС України. Повноваження суду при вирішенні справи
1. При вирішенні справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково.
2. У разі задоволення позову суд може прийняти рішення про:
10) інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів;
Отже, процесуальний закон не уповноважує суд на зміну способу реалізації владних повноважень позивача - суб`єкта владних повноважень.
Також суд бере до уваги позицію Верховного Суду, висловлену у постанові від 28.11.2018 року справа № 814/2742/17 про те, що повноваження адміністративного суду у разі задоволення позову визначені у ч. 2 ст.245 КАС України. Однак, наведений у ній перелік не є вичерпним. Повноваження адміністративного суду можуть бути передбачені також іншими законами. Одним із таких є Кодекс цивільного захисту України, який передбачає судовий порядок застосування заходів реагування (ст. 67, 68, 70).
Як відзначалося вище, КЦЗ України передбачає застосування заходів реагування виключно у вигляді зупинення роботи/експлуатації/надання послуг.
У продовження вказаного, Верховний Суд, аналізуючи проблематику спорів за позовами суб`єктів владних повноважень дійшов таких висновків (постанова від 07.09.2018 справа № 824/2473/15-а).
Послідовний аналіз переліку підстав для звернення суб`єкта владних повноважень до суду дає можливість дійти висновку, що цей суб`єкт повинен мати достатні адміністративні можливості для здійснення визначених йому законом завдань та функцій, і лише у випадках, коли Конституцією чи законами України встановлені судові обмеження його діяльності, він звертається до суду з позовом для отримання судового дозволу. Такі звернення мають бути обумовлені необхідністю виконання покладених на них завдань та функцій, а використовувати свої повноваження вони можуть лише з метою, з якою це повноваження надане.
Спільною ознакою вимог, які можуть бути предметом позову суб`єкта владних повноважень, є правообмежувальний характер. Завдання адміністративного судочинства у таких справах досягається шляхом усунення загрози необґрунтованого втручання та порушення прав з боку суб`єкта владних повноважень.
Суб`єкт владних повноважень має діяти виключно у межах та у спосіб, що встановлені законом, оскільки він виконує державні функції, і лише держава шляхом законодавчого регулювання визначає його завдання, межі його повноважень та спосіб, у який він здійснює ці повноваження.
Логічний спосіб тлумачення частини четвертої статті 50 КАС України (у чинній редакції ст. 46, прим.суду) дозволяє колегії суддів дійти висновку, що і пункт 5 частини четвертої статті 50 КАС України, який є частиною норми процесуального права, існує як послідовне продовження випадків превентивного судового контролю і має розумітися та застосовуватися судами саме в такому значенні, а не як норма, що давала би право для розширеного тлумачення права суб`єкта владних повноважень на адміністративний позов.
Разом з тим, з урахуванням специфіки адміністративного судочинства законодавець жорстко обмежив право суб`єктів владних повноважень звертатися до суду з адміністративним позовом, перерахувавши такі випадки, та зробив винятки про можливість звернення саме з адміністративним позовом у разі прямої вказівки на це у спеціальному законі.
Широко тлумачити вказані винятки як можливість будь-якого суб`єкта владних повноважень звертатися до адміністративного суду з позовом до фізичної чи юридичної особи в разі, якщо спеціальним законом їм надано право на звернення до суду, не можна, оскільки це спотворює природу і завдання адміністративної юстиції.
Звернення до суду є способом здійснення повноважень відповідного суб`єкта владних повноважень, під час якого суд здійснює попередній судовий контроль, перевіряючи наявність законних підстав для втручання суб`єкта владних повноважень (позивача), а отже запобігаючи можливим порушенням прав, свобод та інтересів фізичних або прав та інтересів юридичних осіб. Звернення суб`єкта владних повноважень до суду не є способом захисту його прав чи інтересів, оскільки адміністративне судочинство має інше завдання, та не може призвести до виконання завдання адміністративного судочинства - захисту прав, свобод та інтересів фізичних або прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Аналогічний правовий висновок викладений у постановах Верховного Суду України від 09 жовтня 2012 року у справі № 21-177а12, 22 вересня 2015 року у справі № П/811/3781/14 та постановах Верховного Суду від 06 березня 2018 року у справі № 826/7962/16, 06 червня 2018 року у справі № П/811/289/16, 13 червня 2018 року у справі № 815/332/17 та 22 серпня 2018 року у справі № 818/1735/17.
Звідси, суд робить висновок, що звернення до суду із позовом про застосування певного заходу реагування є способом реалізації владних управлінських функцій ГУ ДСНС у Донецькій області, водночас відповідні повноваження є дискреційними, оскільки закон наділяє правом саме ГУ ДСНС за результатами державного нагляду (контролю) на обрання заходу, який би був співмірним щодо встановлених порушень та звернутися до суду із відповідним позовом.
Суд у даному випадку, з одного боку не може втручатись у дискреційні повноваження, а з іншого - процесуальний закон не передбачає обрання іншого способу захисту у справах за позовами суб`єктів владних повноважень.
Водночас суд має здійснити превентивний контроль (як вказано вище) та перевірити на відповідність закону й фактичним обставинам захід реагування, що є предметом позову.
Отже, суд установив, що захід реагування реалізація якого відбувається шляхом заборони експлуатації КЦЗ України не передбачено, як і не передбачено це Законом № 877.
У цьому контексті потрібно наголосити, що виключно законами встановлюються: повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг (ч. 4 ст. 4 Закону № 877)
Все викладене дає підстави суду констатувати, що позивачем обрано невірний спосіб реалізації повноважень на звернення до суду.
Окрім викладеного, суд дійшов таких висновків.
Державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом. (ч. 1 ст. 4 Закону №877-V)
Забезпечення техногенної безпеки в жилих приміщеннях державного, комунального, приватного житлового фонду, фонду житлово-будівельних кооперативів покладається на житлово-експлуатаційні організації, квартиронаймачів та власників квартир, а в жилих будинках приватного житлового фонду - на їх власників або наймачів, якщо це обумовлено договором найму. (ч. 4 ст. 51 КЦЗ України)
Обов`язок із забезпечення пожежної безпеки в жилих приміщеннях державного, комунального, громадського житлового фонду, фонду житлово-будівельних кооперативів покладається на квартиронаймачів і власників квартир, а в жилих приміщеннях приватного житлового фонду та інших спорудах, приватних житлових будинках садибного типу, дачних і садових будинках з господарськими спорудами та будівлями - на їх власників або наймачів, якщо це обумовлено договором найму. (ч. 6 ст. 55 КЦЗ України)
Житловий кодекс Української СРСР
Стаття 24.
Для експлуатації державного і громадського житлового фонду створюються житлово-експлуатаційні організації, діяльність яких здійснюється на основі господарського розрахунку.
Житлово-експлуатаційні організації забезпечують схоронність житлового фонду і належне його використання, високий рівень обслуговування громадян, а також контролюють додержання громадянами правил користування жилими приміщеннями, утримання жилого будинку і придомової території.
Стаття 30. До відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать:
а) власні (самоврядні) повноваження: 20) призначення у випадках та в порядку, встановлених законом, управителя багатоквартирного будинку.
Закон України Про житлово-комунальні послуги від 09.11.2017 № 2189-VIII (Закон № 2189)
Стаття 1. Визначення термінів
1. У цьому Законі наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:
2) виконавець комунальної послуги - суб`єкт господарювання, що надає комунальну послугу споживачу відповідно до умов договору;
3) внутрішньобудинкові системи багатоквартирного будинку - механічне, електричне, газове, сантехнічне та інше обладнання в будинку, яке обслуговує більше одного житлового та/або нежитлового приміщення, у тому числі комунікації до обладнання споживача, системи автономного теплопостачання, бойлерні та елеваторні вузли, обладнання протипожежної безпеки, вентиляційні канали та канали для димовидалення, обладнання ліфтів, центральних розподільних щитів електропостачання від зовнішньої поверхні стіни будівлі до точки приєднання житлового (нежитлового) приміщення;
12) послуга з управління багатоквартирним будинком - результат господарської діяльності суб`єктів господарювання, спрямованої на забезпечення належних умов проживання і задоволення господарсько-побутових потреб мешканців будинку шляхом утримання і ремонту спільного майна багатоквартирного будинку та його прибудинкової території відповідно до умов договору;
14) управитель багатоквартирного будинку (далі - управитель) - фізична особа - підприємець або юридична особа - суб`єкт підприємницької діяльності, яка за договором із співвласниками забезпечує належне утримання та ремонт спільного майна багатоквартирного будинку і прибудинкової території та належні умови проживання і задоволення господарсько-побутових потреб.
Стаття 5. Перелік житлово-комунальних послуг
1. До житлово-комунальних послуг належать:
1) житлова послуга - послуга з управління багатоквартирним будинком.
Послуга з управління багатоквартирним будинком включає:
утримання спільного майна багатоквартирного будинку, зокрема прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, виконання санітарно-технічних робіт, обслуговування внутрішньобудинкових систем (крім обслуговування внутрішньобудинкових систем, що використовуються для надання відповідної комунальної послуги у разі укладення індивідуальних договорів про надання такої послуги, за умовами яких обслуговування таких систем здійснюється виконавцем), утримання ліфтів тощо;
поточний ремонт спільного майна багатоквартирного будинку;
Стаття 8. Права і обов`язки виконавців комунальних послуг та управителів
4. Управитель багатоквартирного будинку зобов`язаний:
1) забезпечувати належне утримання спільного майна багатоквартирного будинку та прибудинкової території відповідно до нормативних вимог і договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, від власного імені укладати з підрядниками необхідні договори про виконання окремих робіт та послуг;
2) від імені співвласників багатоквартирного будинку вживати заходів для забезпечення захисту спільного майна багатоквартирного будинку від протиправних посягань та стягнення з осіб, винних у знищенні, пошкодженні або викраденні спільного майна, відшкодування завданих збитків;
3) вести і зберігати технічну та іншу встановлену законом та/або договором документацію багатоквартирного будинку;
4) інформувати співвласників багатоквартирного будинку про необхідність капітального ремонту (заміни) спільного майна багатоквартирного будинку;
7) за рішенням співвласників багатоквартирного будинку та в межах виділених ними коштів організовувати виконання та виступати замовником робіт з капітального ремонту (заміни) спільного майна багатоквартирного будинку;
За згодою сторін договором про надання послуг з управління багатоквартирним будинком також може бути передбачено інші права та обов`язки управителя багатоквартирного будинку.
Стаття 14. Особливості укладання, зміни і припинення договорів про надання комунальних послуг у багатоквартирному будинку
3. Індивідуальний договір про надання комунальних послуг укладається між співвласником багатоквартирного будинку та виконавцем відповідної комунальної послуги.
Виконавець комунальної послуги за індивідуальним договором забезпечує відповідність кількісних та якісних характеристик послуги встановленим нормативам на межі внутрішньобудинкових систем багатоквартирного будинку та інженерно-технічних систем приміщення споживача.
Обслуговування, поточний ремонт внутрішньобудинкових систем багатоквартирного будинку, що забезпечують надання відповідної комунальної послуги (крім послуг з постачання та розподілу природного газу і електричної енергії), здійснюються виконавцем такої послуги на підставі відповідного договору із співвласниками. Капітальний ремонт внутрішньобудинкових систем багатоквартирного будинку, що забезпечують надання відповідної комунальної послуги, здійснюється співвласниками чи залученими ними уповноваженими на виконання таких робіт особами за рахунок співвласників.
Технічне обслуговування та поточний ремонт внутрішньобудинкових систем електропостачання та газопостачання здійснюються суб`єктом, визначеним співвласниками багатоквартирного будинку, за рахунок співвласників.
Порядок здійснення технічного обслуговування і поточного ремонту внутрішньобудинкових систем електропостачання та газопостачання визначається договором про розподіл електричної енергії, природного газу та/або договором про надання послуг з управління багатоквартирним будинком.
Постановою Кабінету Міністрів України від 05.09.2018 № 712 затверджено Правила надання послуги з управління багатоквартирним будинком та Типового договору про надання послуги з управління багатоквартирним будинком (далі - Правила № 712)
Пункт 4. Управитель не пізніше ніж протягом 20 днів з моменту набрання чинності договором управління здійснює огляд технічного стану багатоквартирного будинку та його прибудинкової території, про що складає відповідний акт. Уповноважена особа співвласників, а у випадку підписання договору уповноваженою особою органу місцевого самоврядування - представники відповідного органу місцевого самоврядування можуть брати участь в такому огляді. Копія відповідного акта передається уповноваженій особі співвласників.
Пункт 6. У разі коли договір управління підписується уповноваженою особою органу місцевого самоврядування з управителем, обраним за результатами конкурсу, така уповноважена особа передає або забезпечує передання управителю замовником будівництва або виконавцем, що надавав послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій у будинку до укладення договору управління, примірника технічної документації на будинок згідно з переліком, визначеним Мінрегіоном.
Пункт 7. Приймання-передача технічної документації на будинок підтверджується відповідним актом.
Пункт 9. Послуга з управління включає:
утримання спільного майна багатоквартирного будинку, зокрема прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, виконання санітарно-технічних робіт, обслуговування внутрішньобудинкових систем (крім обслуговування внутрішньобудинкових систем, що використовуються для надання відповідної комунальної послуги у разі укладення індивідуальних договорів про надання такої послуги, за умовами яких обслуговування таких систем здійснюється виконавцем), утримання ліфтів тощо;
купівлю електричної енергії для забезпечення функціонування спільного майна багатоквартирного будинку;
поточний ремонт спільного майна багатоквартирного будинку.
Пункт 11. У разі коли це визначено договором управління, управитель здійснює обслуговування, поточний ремонт внутрішньобудинкових систем теплопостачання, водопостачання, водовідведення та постачання гарячої води, технічне обслуговування та поточний ремонт внутрішньобудинкових систем електропостачання та газопостачання за рахунок коштів співвласників.
Пункт 21. У разі прийняття рішення співвласниками багатоквартирного будинку та включення відповідних умов до договору управління управитель:
накопичує кошти на реконструкцію, реставрацію, проведення капітального ремонту, технічного переоснащення спільного майна багатоквартирного будинку;
Пункт 41. Співвласник зобов`язаний:
дотримуватися правил безпеки, зокрема пожежної та газової, санітарних норм.
Пункт 43. Управитель зобов`язаний:
забезпечувати належне утримання спільного майна багатоквартирного будинку та прибудинкової території відповідно до нормативних вимог і договору управління, від власного імені укладати з підрядниками необхідні договори про виконання окремих робіт та послуг;
інформувати співвласників багатоквартирного будинку про необхідність капітального ремонту (заміни) спільного майна багатоквартирного будинку;
у разі прийняття співвласниками відповідного рішення від імені, в інтересах та за рахунок співвласників укладати з виконавцями комунальних послуг колективні договори про надання таких послуг, забезпечувати виконання умов договорів та контроль якості цих послуг;
за рішенням співвласників багатоквартирного будинку та в межах виділених ними коштів організовувати виконання та виступати замовником робіт з капітального ремонту (заміни) спільного майна багатоквартирного будинку.
44. Управитель має інші права та обов`язки, що передбачені законом або договором управління.
Закон України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку від 14.05.2015 № 417/VIII (далі - Закон № 417)
Стаття 1. Визначення термінів
1. У цьому Законі наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:
1) багатоквартирний будинок - житловий будинок, в якому розташовано три чи більше квартири. У багатоквартирному будинку можуть також бути розташовані нежитлові приміщення, які є самостійними об`єктами нерухомого майна;
5) співвласник багатоквартирного будинку (далі - співвласник) - власник квартири або нежитлового приміщення у багатоквартирному будинку;
7) управитель багатоквартирного будинку (далі - управитель) - фізична особа - підприємець або юридична особа - суб`єкт підприємницької діяльності, яка за договором із співвласниками забезпечує належне утримання та ремонт спільного майна багатоквартирного будинку і прибудинкової території та належні умови проживання і задоволення господарсько-побутових потреб;
8) управління багатоквартирним будинком - вчинення співвласниками багатоквартирного будинку дій щодо реалізації прав та виконання обов`язків співвласників, пов`язаних з володінням, користуванням і розпорядженням спільним майном багатоквартирного будинку;
Стаття 2. Відносини, що регулюються цим Законом
1. Предметом регулювання цього Закону є відносини, що виникають у процесі реалізації прав та виконання обов`язків власників квартир та нежитлових приміщень як співвласників багатоквартирного будинку.
2. Положення цього Закону застосовуються до відносин, що виникають у процесі реалізації прав та виконання обов`язків власників житлових та нежитлових приміщень у гуртожитках, на які поширюється дія Закону України "Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків".
Стаття 4. Суб`єкти права власності у багатоквартирному будинку
1. Власниками квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку можуть бути фізичні та юридичні особи, територіальні громади, держава.
Стаття 7. Обов`язки співвласників багатоквартирного будинку
1. Співвласники зобов`язані:
1) забезпечувати належне утримання та належний санітарний, протипожежний і технічний стан спільного майна багатоквартирного будинку;
2) забезпечувати технічне обслуговування та у разі необхідності проведення поточного і капітального ремонту спільного майна багатоквартирного будинку;
4) додержуватися вимог правил утримання багатоквартирного будинку і прибудинкової території, правил пожежної безпеки, санітарних норм;
2. Кожний співвласник несе зобов`язання щодо належного утримання, експлуатації, реконструкції, реставрації, поточного і капітального ремонтів, технічного переоснащення спільного майна багатоквартирного будинку пропорційно до його частки співвласника.
Стаття 8. Відповідальність співвласників багатоквартирного будинку
1. Співвласники несуть відповідальність за шкоду, заподіяну третім особам у результаті невиконання або неналежного виконання своїх обов`язків як співвласників. Відповідальність кожного співвласника визначається пропорційно до його частки співвласника. Співвласники не несуть відповідальності за зобов`язаннями, що виникли внаслідок дій уповноваженої особи (осіб) та/або управителя, вчинених з перевищенням наданих їм повноважень. Співвласники не несуть відповідальності за зобов`язаннями, що виникли внаслідок дій або бездіяльності управителя, що порушують умови договору управління багатоквартирним будинком.
3. Обсяг зобов`язань та відповідальності кожного співвласника за договором про надання комунальної послуги визначається відповідно до Закону України "Про житлово-комунальні послуги".
Стаття 11. Управління багатоквартирним будинком управителем
1. Управління багатоквартирним будинком управителем здійснюється на підставі договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, що укладається згідно з типовим договором.
6. Договір з управителем укладається строком на один рік. Якщо за один місяць до закінчення зазначеного строку жодна із сторін не повідомить письмово іншу сторону про відмову від договору, договір вважається продовженим на наступний однорічний строк.
Стаття 12. Витрати на управління багатоквартирним будинком
1. Витрати на управління багатоквартирним будинком включають:
1) витрати на утримання, реконструкцію, реставрацію, проведення поточного і капітального ремонтів, технічного переоснащення спільного майна у багатоквартирному будинку;
2. Витрати на управління багатоквартирним будинком розподіляються між співвласниками пропорційно до їхніх часток співвласника, якщо рішенням зборів співвласників або законодавством не передбачено іншого порядку розподілу витрат.
Закон України Про забезпечення реалізації житлових прав мешканців гуртожитків від 04.09.2008 № 500-VI (далі - Закон № 500)
Стаття 1. Сфера застосування Закону
1. Сфера дії цього Закону поширюється на громадян та членів їхніх сімей, одиноких громадян, які не мають власного житла, не використали право на безоплатну приватизацію державного житлового фонду, на правових підставах, визначених цим Законом, вселені у гуртожиток та фактично проживають у гуртожитку протягом тривалого часу.
3. Сфера дії цього Закону поширюється на гуртожитки, що є об`єктами права державної та комунальної власності, крім гуртожитків, що перебувають у господарському віданні чи в оперативному управлінні військових частин, закладів, установ та організацій Національної гвардії України, Служби безпеки України, Державної прикордонної служби України, Збройних Сил України та інших утворених відповідно до законів України військових формувань, Державної спеціальної служби транспорту, Міністерства внутрішніх справ України, Національної поліції України, Державної кримінально-виконавчої служби України, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Державної служби України з надзвичайних ситуацій (крім тих, що знаходяться поза межами військових частин, закладів, установ, організацій), державних навчальних закладів (крім тих, яким надано статус гуртожитків сімейного типу та призначених для проживання сімей викладачів і працівників), Національної академії наук України (крім тих, яким надано статус гуртожитків сімейного типу та призначених для проживання сімей).
Стаття 12.
Утримання гуртожитку як цілісного майнового комплексу та прибудинкових територій здійснюється відповідно до Правил користування приміщеннями житлових будинків, що затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Стаття 18.
1. Органи місцевого самоврядування у житловій сфері щодо приватизації громадянами житла у гуртожитках, на які поширюється дія цього Закону:
4) приймають рішення про реконструкцію, капітальний ремонт чи перепрофілювання або про знесення гуртожитку (цілісного майнового комплексу) після його прийняття у власність територіальною громадою та відселення мешканців відповідно до чинного законодавства;
6) здійснюють володіння, використання, управління, експлуатацію переданих територіальним громадам згідно з цим Законом гуртожитків (майнових комплексів) (безпосередньо чи через визначеного виконавчим органом ради управителя), організовують їх належне обслуговування та ремонт, упорядкування, а також забезпечують утримання та облаштування прибудинкових територій;
11) приймають рішення про проведення реконструкції, капітального ремонту, переобладнання гуртожитків, про визнання гуртожитку аварійним чи непридатним для проживання в ньому людей та про знесення аварійних та непридатних для проживання гуртожитків.
Висновки суду.
Фактичні обставини справи свідчать, що відповідач був управителем гуртожитку на час проведення заходу державного контролю, обсяг його повноважень регламентований відповідним договором.
Встановлені відповідачем порушення, зокрема, відсутність внутрішнього та зовнішнього протипожежного водопостачання, обладнання будівлі системою протипожежного захисту, дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблено засобами вогнезахисту тощо, потребують капітального ремонту, отже рішення щодо його проведення та виділення грошових коштів покладається на власника.
Суд підкреслює, що у розумінні Законів № 417 та № 2189 управитель здійснює чітко окреслений перелік послуг, визначений у договорі та до обов`язків якого серед іншого належить інформувати власників про необхідність проведення капітального ремонту.
Тобто, правовий статус управителя будинку (сукупність прав та обов`язків) та житлово-експлуатаційної контори/балансоутримувача не є аналогічним, що кореспондує різному обсягу відповідальності.
Як вже відзначалось у договорі наведено перелік та вимоги до якості послуги з управління будинком, а саме: прибирання прибудинкової території; поточний ремонт конструктивних елементів будинку (планові огляди, профілактичне обслуговування житлових будинків: покрівлі, дерев`яні кам`яні, залізобетонні конструкції, печі, кухонні вогнища, димові труби) поточний ремонт будівельних елементів, ремонт під`їздів, огляд поточний ремонт електрощитових, внутрішньобудинкових електромереж, електрообладнання, ліфтове господарство; обслуговування димвентканалів; профілактичний огляд внутрішньобудинкових систем тепло-, водопостачання і водовідведення, ремонт системи утеплення трубопроводів.
Виходячи із суті встановлених позивачем порушень, суд вважає, що обов`язок відповідача вичерпується належним повідомленням власника про виявлені порушення та необхідність їх усунення, що власне й було зроблено відповідачем згідно листа ПП Техноком Н від 11.02.2020 вих. №54.
При цьому, суд бере до уваги, що відповідальність за дотримання пожежної та техногенної безпеки покладається на власника (балансоутримувача) відповідного гуртожитку, про що указано у ст. ст. 51, 55 КЦЗ України.
Крім того, змістовно-логічне тлумачення позовних вимог дає суду підстави вважати, що зупинення експлуатації (роботи) гуртожитку адресовано саме ПП Техноком , яке надає послуги з управління будинком. Єдиним правовим наслідком заявлених позовних вимог є зупинення експлуатації відповідачем даного об`єкту шляхом припинення надання послуг згідно заявленого переліку, що жодним чином не захистить життя та здоров`я його мешканців, та не сприятиме усуненню виявлених порушень пожежної та техногенної безпеки.
Станом на дату винесення вказаного рішення відповідачем повідомлено Новгородську селищну раду про припинення дії договору про надання послуг з управління багатоквартирними будинками з 17.05.2020.
Верховним Судом у постанові від 26.03.2020 справа №320/1539/19 зазначено, що правовою підставою для застосування адміністративним судом заходів реагування є одночасна наявність таких умов:
1) факт порушення правил та норм пожежної і техногенної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей;
2) звернення компетентного органу, який здійснює державний нагляд у сфері пожежної і техногенної безпеки, із відповідним адміністративним позовом до суду;
3) наявність обов`язку у підконтрольного суб`єкта, зупинення експлуатації приміщень якого вимагає відповідний орган ДСНС, забезпечувати дотримання вимог пожежної безпеки у відповідному приміщенні. Забезпечення пожежної безпеки підприємств, установ, організацій покладається на їх керівників та уповноважених керівниками осіб, а також орендарів, обов`язки яких щодо дотримання правил пожежної безпеки повинні бути узгоджені умовами договору.
Звідси суд вважає, що позивачем не доведено, що у відповідача наявний обов`язок (компетенція) зупинити експлуатацію гуртожитку, у розумінні, що є предметом позовних вимог.
Отже, ураховуючи викладене суд вважає, що правові підстави для задоволення позову відсутні.
Судові витрати розподілу не підлягають.
Керуючись пп. 15.5 Розділу VII Перехідних положень, статями 9, 19, 72-79, 90, 132, 139, 241-246, 250, 255, 295, Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області до Приватного підприємства «Техноком Н» , третя особа, яка не заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору, на стороні відповідача, Новгородська селищна рада про застосування заходів реагування - відмовити.
Рішення прийнято у нарадчій кімнаті, вступну та резолютивну частини рішення проголошено у судовому засіданні 20 травня 2020 року, повний текст рішення виготовлений 20 травня 2020 року.
Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Відповідно до п. 3 розділу VІ Прикінцевих положень КАС України строки визначені ст. 295, а також інші процесуальні строки продовжуються на строк дії карантину.
Суддя І.В. Буряк
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.05.2020 |
Оприлюднено | 21.05.2020 |
Номер документу | 89349135 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Буряк І.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні