Рішення
від 22.05.2020 по справі 200/14791/19-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

22 травня 2020 р. Справа№200/14791/19-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Суддя Донецького окружного адміністративного суду Троянова О.В., розглянувши в письмовому провадженні адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (код ЄДРПОУ: 38652962, місцезнаходження: 87547, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Митрополитська, буд. 175) до Слов`янської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №6 Слов`янської районної ради Донецької області (код ЄДРПОУ: 33453711, місцезнаходження: 84190, Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Гагаріна, 3) про застосування заходів реагування, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач, Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області звернулось до Донецького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Слов`янської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №6 Слов`янської районної ради Донецької області про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) до повного усунення порушень, шляхом заборони експлуатації об`єкту.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 27 грудня 2019 року позовну заяву залишено без руху з наданням строку для усунення недоліків, шляхом сплати судового збору у розмірі 1921,00 гривень.

В установлений судом строк позивач усунув недоліки в повному обсязі.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 04 лютого 2020 року відкрито провадження та призначено підготовче засідання на 19 лютого 2020 року.

19 лютого 2020 року судом відкладено розгляд справи до 11 березня 2020 року.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 11 березня 2020 року залучено в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог Відділ освіти Слов`янської міської ради Донецької області, відкладено підготовче засідання до 01 квітня 2020 року, зобов`язано Слов`янську міську ради Донецької області надати інформацію щодо виділення грошових коштів із зазначенням конкретних дат і сум на виконання клопотання Загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 6 від 24.02.2020 року.

01 квітня 2020 року на адресу суду надійшла заява представника відповідача про розгляд справи без його участі.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 01 квітня 2020 року судом продовжено строк підготовчого провадження за ініціативою суду та відкладено підготовче засідання до 29 квітня 2020 року.

02 квітня 2020 року на адресу суду надійшла заява позивача про розгляд справи в порядку письмового провадження.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 29 квітня 2020 року закрито підготовче провадження та призначено розгляд справи у порядку письмового провадження в межах строків, визначених КАС України.

Так. в обґрунтування своїх позовних вимог позивач зазначає, що за результатами позапланового заходу державного нагляду (контролю) будівлі та приміщень та території Слов`янської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №6 Слов`янської районної ради Донецької областіщодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки. В ході перевірки виявлені чисельні порушення, які є такими, що впливають на ризик виникнення пожежі, створюють перешкоди її гасінню, вільній евакуації людей при виникненні пожежі, тим самим створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей. Вважає, що виявлені порушення є підставою для застосування до відповідача заходів реагування у відповідності зі статтею 70 Кодексу цивільного захисту України.

Відповідач не скористався правом на подання відзиву. Раніше, в судовому засіданні представник відповідача - директор школи Дубровська Н.І. зазначала, що роблять все, що залежить від самої школи, порушення, які потребують значних матеріальних вкладень усунути неможливо в зв`язку з відсутністю відповідного фінансування.

Відповідно до ч. 6 ст. 162 КАС України суд дійшов висновку про розгляд справи за наявними матеріалами справи.

Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази за своїм внутрішнім переконанням, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив.

Відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, статті 6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 5.04.2007 №877-V, Доручення Прем`єр-міністра України, на підставі Наказу 6 Державногопожежно-рятувальногозагонуГоловного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області № 315 від 11.12.2019 р. Про проведення позапланових перевірок на виконання доручення Прем`єр-міністра України визначено посадових осіб,яким доручено провести перевірку Комунального закладу Дмитрівський заклад середньої освіти І-ІІІ ступенів Слов`янської районної ради Донецької області. (ар.с.28-29, 32)

На підставі посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) №162від 13.12.2019 рокустаршим інспектором відділення запобігання надзвичайним ситуаціям 6 Державного пожежно-рятувального загону Головного управління ДСНС у Донецькій області старшим лейтенантом служби цивільного захисту Плешкановим А.А. проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) Слов`янської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №6 Слов`янської районної ради Донецької області, розташованого за адресою:Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Гагаріна, 3,щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки (а.с.50-51).

За результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) складено акт щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №150 від 16.12.2019 (далі - акт перевірки) (а.с.10-27).

Відповідно до акта перевірки, в ході її проведення встановлено, що у будівлі Слов`янської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №6 Слов`янської районної ради Донецької областіпорушено нормативно-правові акти з питань пожежної безпеки, які стали підставою для звернення до суду з метою застосування заходів реагування, оскільки можуть створювати загрозу життю та здоров`ю людей, а саме:

- будівля не обладнана системою протипожежного захисту відповідно до вимог ДБН 13.2.5-56:2014 (порушено пункт 1.2, глава 1 розділ V ППБУ);

- не забезпечено на території об`єкта освітлення зовнішніх пожежних драбин, протипожежного обладнання, входів до будинків та споруд (порушено пункт 1.10, глава 1 розділ ІІІ ППБУ);

- грати в приміщенні їдальні та кабінеті інформатики не демонтовані, або не зроблені такими, щоб вони могли розкриватися, розсуватися або зніматися (порушено пункт 2.16, глава 2 розділ ІІІ ППБУ);

- не забезпечено будівлю школи адресними вказівниками (назва вулиці, номер будинку), встановленими на фасаді будівлі і освітлюватись у темний час доби (порушено пункт 2.22, глава 2 розділ ІІІ ППБУ);

- з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснені за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (порушено пункт 1.16, глава 1 розділ ІV ППБУ);

- сходові клітки, внутрішні відкриті та зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням (порушено пункт 2.31. глави 2 розділу ІІІ ППБУ);

- не проведено замір опір ізоляції силової та освітлювальної електромережі, та не проведено перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання (порушено пункт 1.20, глава 1, розділу IV ППБУ);

- не забезпечено працівників засобами індивідуального захисту органів дихання від бойових отруйних речовин, з розрахунку 1 протигаз і 1 респіратор на особу і додатково 2% від загальної кількості працюючого населення (порушено пункт 2, частини 1, статті 20 КЦЗУ, пункт 2 частини 2 статті 35 КЦЗУ, пункт 2 розділу ІІІ ПТБ, пункт 2, пункт 9 ПКМУ №1200)

- не забезпечено навчання керівного складу, працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної безпеки (порушено пункт 8 частини 1 статті 20 КЦЗУ)

Примірник акта перевірки уповноважена особа відповідача -директоротримала16.12.2019 року, про що свідчить підпис вказаної посадової особи в акті перевірки, що відповідачем не заперечується. Зауважень та поясненьза результатами перевірки не надано. (а.с. 27)

В матеріалах справи наявний лист відповідача, адресований відділу освіти про виконання робіт з метою усунення порушень, визначених у акті №150 від 16.12.2019 року.

Крім того, в матеріалах справи наявний технічний звіт профілактичних випробовувань електрообладнання до 1000 В на об`єктах ЗОШ №6 м. Слов`янськ, датований серпнем 2017 року. (а.с. 85-92)

Крім того, в матеріалах справи наявне посвідчення про функціональне навчання (підвищення кваліфікації цільового призначення) у сфері цивільного захисту №04001943 від 12.03.2020 року, видане директору ОСОБА_1 про те, що вона пройшла навчання та перевірку знань у сфері цивільного захисту в Навчально-методичному центрі цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Донецької області. (а.с. 93)

Крім того, в матеріалах справи наявні фотознімки усунутих порушень, які були надані представником відповідача. (а.с. 95-97).

Слов`янською міською радою надано пояснення з приводу виділення коштів на виконання клопотання відповідача, відповідно до яких зазначено, що 28.02.2020 року укладено договір про навчання з питань цивільного захисту; 09.04.2020 року укладено договір на розробку проектно-кошторисної документації по об`єкту: Капітальний ремонт ЗОШ №6 (система пожежної сигналізації. Система оповіщення людей про пожежу та управління евакуацією людей); 10.04.2020 року укладено договір №75 про надання послуг з перевірки вимог електробезпеки електрообладнання. (а.с. 103-105).

Під час розгляду справи обґрунтованих відповідей, виконаних заявок, укладених договорів,звітності, фактичного виконання договорів на усунення виявлених порушень з боку розпорядника коштів на адресу відповідача і відповідно на адресу суду останнім не надано.

Крім того, суд зазначає ,що загальноосвітній навчальний заклад - це заклад освіти, що забезпечує потреби громадян у загальній середній освіті. Тобто, школа це навчальний заклад, в якому діти у віці 6-17 років отримують загальну освіту, а також сама будівля цього навчального закладу.

Тобто, враховуючи тривалий час з проведення перевірки про виявлені порушення, а саме з 16.12.2019 року та враховуючи обізнаність про порушення нормативно-правових актів з питань пожежної безпеки, які можуть створювати загрозу життю та здоров`ю людей, особисто дітей, яніначаються в цьому осітньому закладі та відповідно враховуючи тривалість цих порушень , суд критично ставиться до наданих пояснень та документації.

Крім того, суд звертає увагу, що позивачем не проводилась позапланова перевірка щодо заявлених відповідачем усунутих порушень.

З метою недопущення спричинення шкоди життю та здоров`ю людей позивач просить застосувати відповідні заходи реагування.

Вирішуючи питання про наявність підстав для застосування заходів реагування, суд зазначає наступне.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 №877-V (далі - Закон №877-V).

Відповідно до положень ст.1 Закону №877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбаченихзаконом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом;

Спосіб здійснення державного нагляду (контролю) - процедура здійснення державного нагляду (контролю), визначена законом.

Частиною 7 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності"передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

Водночас, відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту регулює Кодекс цивільного захисту України №5403-VI від 02.10.2012 (далі - Кодекс цивільного захисту України).

Як визначено пунктом 1 частини першої статті 20 Кодексу цивільного захисту України до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання.

Згідно з пунктом 24 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України надзвичайна ситуація - обстановка на окремій території чи суб`єкті господарювання на ній або водному об`єкті, яка характеризується порушенням нормальних умов життєдіяльності населення, спричинена катастрофою, аварією, пожежею, стихійним лихом, епідемією, епізоотією, епіфітотією, застосуванням засобів ураження або іншою небезпечною подією, що призвела (може призвести) до виникнення загрози життю або здоров`ю населення, великої кількості загиблих і постраждалих, завдання значних матеріальних збитків, а також до неможливості проживання населення на такій території чи об`єкті, провадження на ній господарської діяльності.

Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 20 Кодексу цивільного захисту України до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить: забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання.

Згідно з пунктом 25 частини 1 статті 20 Кодексу цивільного захисту України до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить: виконання інших завдань і заходів у сфері цивільного захисту, передбачених цим Кодексом та іншими законодавчими актами.

Відповідно до частин 1 та 2 статті 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

Згідно зі статтею 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Пунктом 12 частини 1статті 67 Кодексу цивільного захисту України визначено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить зокрема звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

В силу частини 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Згідно з пунктом 1 частини 1статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є, зокрема, недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами.

Згідно з пунктом 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року №1052, Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

Згідно із Положенням про Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій Головного управління ДСНС України у Донецькій області, затвердженого наказом ГУ ДСНС України у Донецькій області від 17.01.2020 №24 (внесено зміни до наказу ГУ ДСНС України у Донецькій області від 20.02.2019 р. № 77 Про затвердження Положення про управління запобігання надзвичайним ситуаціям Головного управління ), Управління запобігання надзвичайним ситуаціям Головного управління ДСНС України у Донецькій області є структурним підрозділом ГУ ДСНС України у Донецькій області, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, та запобігання їх виникненню, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.

Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 №1417 затверджено Правила пожежної безпеки в Україні, які зареєстровано в Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року за №252/26697, (далі - Правила №1417), які є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.

Відповідно до підпункту 1.2 пункту 1 розділу V Правил №1417 визначено, що будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту .

Відповідно до пункту 1.6 глави 1 розділу IV Правил №1417 з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів мають здійснюватися за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів. Місця з`єднання жил проводів і кабелів, а також з`єднувальні та відгалужувальні затискачі повинні мати мінімальний перехідний опір, щоб уникнути їх перегрівання і пошкодження ізоляції стиків. Втрати опору ізоляції на стиках повинні бути не більше втрат опору ізоляції на цілих жилах цих проводів і кабелів.

Відповідно до пункту 1.20 глави 1 розділу IV Правил №1417 замір опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання мають проводитись 1 раз на 2 роки, якщо інші терміни не обумовлені ПТЕ.

Відповідно до пункту 1.10 глави 1 розділу IІІ Правил №1417 на території об`єкта повинно бути забезпечено освітлення зовнішніх пожежних драбин, протипожежного обладнання, входів до будинків та споруд.

Відповідно до пункту 2.16 глави 2 розділу IІІ Правил №1417 у разі необхідності встановлення на вікнах приміщень, де перебувають люди, ґрат останні повинні розкриватися, розсуватися або зніматися. Під час перебування в цих приміщеннях людей ґрати мають бути відчинені (зняті).Установлювати глухі ґрати дозволяється у квартирах, банках, касах, складах, коморах, кімнатах для зберігання зброї і боєприпасів, а також на інших приміщеннях, розрахованих на одночасне перебування до 50 осіб (крім навчальних закладів), та в інших випадках, передбачених нормами і правилами, затвердженими в установленому порядку.

Відповідно до пункту 2.22 глави 2 розділу IІІ Правил №1417 будинки та інші об`єкти мають бути забезпечені адресними вказівниками (назва вулиці, номер будинку), встановленими на фасадах будівель або інших видних місцях і освітлюваними у темний час доби.

Відповідно до пункту 2.31 глави 2 розділу IІІ Правил №1417 сходові клітки, внутрішні відкриті та зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації мають бути забезпечені евакуаційним освітленням. Світильники евакуаційного освітлення повинні вмикатися з настанням сутінків у разі перебування в будинку людей.

Відповідно до пункту 2 Постанови Кабінету Міністрів України №1200 у разі застосування ядерної зброї та інших видів зброї масового знищення проти України в умовах воєнного стану населення і працівники формувань та спеціалізованих служб цивільного захисту забезпечується такими засобами радіаційного та хімічного захисту: засобами індивідуального захисту органів дихання від бойових отруйних речовин для працюючого населення (крім працівників центральних органів виконавчої влади, інших державних органів) - підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та підпорядкування (далі - суб`єкти господарювання) за рахунок власних коштів.

Відповідно до пункту 9 Постанови Кабінету Міністрів України №1200 номенклатуру засобів радіаційного та хімічного захисту, а також норми забезпечення ними визначено згідно з додатком до цього Порядку із розрахунку 1 протигаз і 1 респіратор на особу і додатково 2 відсотки загальної кількості працюючого населення.

Відповідно до пункту 8 частини 1 статті 20 Кодексу цивільного захисту України до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить здійснення навчання працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної та пожежної безпеки.

Суд не приймає в якості доказу технічний звіт профілактичних випробовувань електрообладнання до 1000 В на об`єктах ЗОШ №6 м. Слов`янськ, датований серпнем 2017 року, оскільки, станом на дату проведення перевірки минуло більше двох років, що є неприпустимим відповідно до пункту 1.20 глави 1 розділу IV Правил №1417.

Суд враховує те, що відповідачем усунуто порушення пункту 8 частини 1 статті 20 Кодексу цивільного захисту України, оскільки директором пройдено навчання з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної та пожежної безпеки відповідно до посвідчення про функціональне навчання (підвищення кваліфікації цільового призначення) у сфері цивільного захисту №04001943 від 12.03.2020 року.

Водночас, суд враховує, що виявлені порушення у своїй сукупності можуть призвести до виникнення пожежі, не дозволять вчасно її ліквідувати, призведуть до її стрімкого розвитку та потенційно загрожують життю і здоров`ю людей.

Згідно зі статтями 51, 55 Кодексу цивільного захисту забезпечення техногенної та пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на їх власників та/або керівників.

Крім цього, суд наголошує на тому, що відповідач не надав доказів повного усунення порушень, відображених у Акті №150 від 16.12.2019 року.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що належних, допустимих та достовірних доказів усунення, викладених в акті перевірки істотних порушень, відповідачем, станом на дату прийняття рішення у справі, до суду не подано.

Системний аналіз правових норм свідчить на користь висновку, що право заборони експлуатації будівлі виникає у разі виявлення під час перевірки порушень вимог законодавства з пожежної та техногенної безпеки, що створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Суд погоджується із доводами позивача про те, що існування хоча б одного істотного порушення, що створює загрозу життю та/або здоров`ю людей є самостійною підставою для застосування заходів реагування.

Відповідності до пункту 26 частини 1статті 2 Кодексу цивільного захисту України небезпечним чинником є складова частина небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини.

Отже, законодавець пов`язує настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.

Як свідчить зміст позовної заяви та доданих до неї документів, застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення роботи, а саме заборона подальшої експлуатації будівлі Слов`янської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №6 Слов`янської районної ради Донецької області, яка розташована за адресою: 84190, Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Гагаріна, 3, є заходом, направленим на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Відповідно до статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Суд звертає увагу сторін, що поняття загроза життю та/або здоров`ю людини є оціночним поняттям, який лежить у сфері захисту населення, територій, навколишнього природного середовища та майна, функція контролю (нагляду) за якими, зокрема, покладена на позивача, посадові особи якого володіють спеціальними знаннями у цій сфері.

Зазначена позиція суду неодноразово була викладена в рішеннях Верховного Суду, а саме К/9901/24269/19, К/9901/30775/19 та ін.

Частиною першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Положеннями статті 90 Кодексу адміністративного судочинства Українивизначено,щосуд оцінюєдокази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтуєтьсяна їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

З огляду на викладене, враховуючи, що відповідачем докази усунення порушень в повному обсязі, вказаних в акті перевірки №150 від 16.12.2019 року, до суду не подано, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та їх задоволення.

Суд зазначає, що згідно із частини 2 стаття 5 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 №877-V відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

Відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати, понесені позивачем, з відповідача не стягуються.

Керуючись статтями 6-9, 32, 77, 90, 139, 241-246, 255, 295, 297 Кодексуадміністративногосудочинства України, суд,-

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (код ЄДРПОУ: 38652962, місцезнаходження: 87547, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Митрополитська, буд. 175) до Слов`янської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №6 Слов`янської районної ради Донецької області (код ЄДРПОУ: 33453711, місцезнаходження: 84190, Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Гагаріна, 3) про застосування заходів реагування - задовольнити.

Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) Слов`янської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №6 Слов`янської районної ради Донецької області, яка розташована за адресою: 84190, Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Гагаріна, 3.

Рішення прийнято, складено у повному обсязі та підписане 22 травня 2020 року.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строки апеляційного оскарження продовжуються на строк дії такого карантину.

Апеляційна скарга згідно положень статті 297 КАС України подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Донецький окружний адміністративний суд.

Суддя О.В. Троянова

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.05.2020
Оприлюднено24.05.2020
Номер документу89387411
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/14791/19-а

Рішення від 22.05.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Троянова О.В.

Ухвала від 29.04.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Троянова О.В.

Ухвала від 01.04.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Троянова О.В.

Ухвала від 11.03.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Троянова О.В.

Ухвала від 04.02.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Троянова О.В.

Ухвала від 27.12.2019

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Троянова О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні