Справа № 420/3277/20
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 травня 2020 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Харченко Ю.В. розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області про визнання протиправним та скасування Наказу від 18.09.2014р. №77 Про затвердження переліку земельних ділянок зі змінами від 30.07.2019р. №326 Про доповнення переліку земельних ділянок згідно з Додатком №1 в частині включення до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права оренди на які виставляються на земельні торги окремими лотами, земельної ділянки кадастровий номер 5123781600:01:001:0403; визнання протиправним та скасування Наказу Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою від 03.01.2020року №13-45/13-20-СГ; зобов`язання розглянути клопотання про надання дозволу на розробку документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення, державної власності, орієнтовною площею 2,0га, яка має кадастровий номер: 5123781600:01:001:0403, шляхом поділу, з метою подальшої передачі безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства, за межами населеного пункту Йосипівської сільської ради Овідіопольського району Одеської області, та прийняти рішення яким надати дозвіл на розробку документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки; стягнення 10000грн. у відшкодування завданої моральної шкоди, -
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся до Одеського окружного адміністративного суду з позовом, у якому, з урахуванням уточнень (від 12.05.2020р. вхід.№ЕП/6673/20), просить суд визнати протиправним та скасувати Наказ Головного управління Держгеокадастру в Одеській області від 18.09.2014р. №77 Про затвердження переліку земельних ділянок зі змінами від 30.07.2019р. №326 Про доповнення переліку земельних ділянок згідно з Додатком №1 в частині включення до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права оренди на які виставляються на земельні торги окремими лотами, земельної ділянки кадастровий номер 5123781600:01:001:0403; визнати протиправним та скасувати Наказ Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою від 03.01.2020року №13-45/13-20-СГ; зобов`язати Головне управління Держгеокадастру в Одеській області розглянути клопотання ОСОБА_1 про надання дозволу на розробку документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення, державної власності, орієнтовною площею 2,0га, яка має кадастровий номер: 5123781600:01:001:0403, шляхом поділу, з метою подальшої передачі безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства, за межами населеного пункту Йосипівської сільської ради Овідіопольського району Одеської області, та прийняти рішення яким надати дозвіл на розробку документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки; стягнути з Головного управління Держгеокадастру в Одеській області на користь ОСОБА_1 10000грн. у відшкодування завданої моральної шкоди.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що клопотання про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення, державної власності, орієнтовною площею 2,0га, з метою подальшої передачі безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства, за межами населеного пункту Йосипівської сільської ради Овідіопольського району Одеської області, ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області подано 20.06.2019року, та 04.07.2019року, у зв`язку з чим, на думку позивача, відповідач не мав права 30.07.2019року вносити земельну ділянку до переліку земельних ділянок, права оренди на які виставляються на земельні торги окремими лотами. Також, ОСОБА_1 зазначає, що Земельним кодексом України визначено вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, зокрема: невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. При цьому, чинним законодавством не передбачено право суб`єкта владних повноважень відступати від положень статті 118 Земельного кодексу України.
Відповідач - Головне управління Держгеокадастру в Одеській області з позовними вимогами не погоджується, та вважає їх необґрунтованими з підстав, викладених у письмовому відзиві на адміністративний позов (від 12.05.2020р. вхід.№18383/20), наголошуючи, зокрема, що з метою проведення земельних торгів з продажу прав оренди на земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області прийнято Наказ від 30.07.2019р. №326 Про доповнення переліку земельних ділянок , з урахуванням якого земельну ділянку з кадастровим номером 5123781600:01:001:0403, котра знаходиться на території Йосипівської сільської ради Овідіопольського району Одеської області (за межами населених пунктів), площею - 17,9836га, цільове призначення - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, включено до переліку земельних ділянок право оренди на які виставлені на земельні торги. Відповідно до частини 3 статті 136 Земельного кодексу України земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів. Таким чином, положеннями Земельного кодексу України прямо передбачено заборону відчуження земельних ділянок, включених до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлено на земельні торги. Водночас, виготовлення, погодження та затвердження в установленому законодавством порядку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки забезпечує саме організатор земельних торгів, яким у спірних відносинах є Головне управління Держгеокадастру в Одеській області, що здійснює реалізацію права державної власності на спірну земельну ділянку. Отже, включення у передбаченому законодавством порядку спірної земельної ділянки до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права на які виставляються на земельні торги у формі аукціону, виключає можливість відчуження цієї земельної ділянки її розпорядником (Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області) до завершення торгів. Оскільки, земельні ділянки включені до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права оренди на які можуть бути продані на земельних торгах є вільними, перебувають у власності держави, та не перебувають у власності чи користуванні інших осіб, в тому числі і позивача, Наказ Головного управління Держгеокадастру в Одеській області від 30.07.2019р. №326 Про доповнення переліку земельних ділянок , на думку відповідача, не порушує права та інтереси позивача. Також, відповідач зазначає, що суд не може підміняти державний орган рішення якого оскаржується, приймати замість нього рішення, яке визнається протиправним, інше рішення, яке б відповідало закону, та давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, що належать до компетенції такого суб`єкта владних повноважень, оскільки такі дії виходять за межі визначених йому повноважень законодавцем. Крім того, на думку відповідача, позивачем не надано доказів на підтвердження душевних страждань, моральних страждань, переживань, що були заподіяні органом Держгеокадастру, відповідного розрахунку моральної шкоди, а також доказів, що моральна шкода заподіяна саме з вини Головного управління Держгеокадастру в Одеській області.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 21.04.2020р. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) у справі №420/3277/20 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області про визнання протиправним та скасування Наказу від 18.09.2014р. №77 Про затвердження переліку земельних ділянок зі змінами від 30.07.2019р. №326 Про доповнення переліку земельних ділянок згідно з Додатком №1 в частині включення до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права оренди на які виставляються на земельні торги окремими лотами, земельної ділянки кадастровий номер 5123781600:01:001:0403; визнання протиправним та скасування Наказу від 03.01.2020року №15-45/13-20-СГ Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою ; зобов`язання розглянути клопотання від 20.06.2019року індекс.№К-7179/0136-19 від 24.06.2019 року про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення, державної власності, орієнтовною площею 2,0 га, яка має кадастровий номер: 5123781600:01:001:0403 з метою подальшої передачі безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства, за межами населеного пункту Йосипівської сільської ради Овідіопольського району Одеської області, та прийняти рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; стягнення моральної шкоди.
Дослідивши наявні у матеріалах справи письмові докази в їх сукупності, та системно проаналізувавши приписи чинного законодавства в контексті заявлених позовних вимог, суд встановив наступне.
Як встановлено судом, та вбачається з наявних у матеріалах справи документів, ОСОБА_1 , через представника адвоката Ковальчука О.М., звернувся до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області із клопотанням від 20.06.2019року про надання дозволу на розробку документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, сільськогосподарського призначення, державної форми власності, орієнтовною площею 2,0га., з метою подальшої передачі безоплатно у власність, яка має кадастровий номер 5123781600:01:001:0403, та розташована на території Йосипівської сільської ради Овідіопольського району Одеської області.
До вищеозначеного клопотання від 20.06.2019р. ОСОБА_1 додано копію паспорта, копію ідентифікаційного номеру, графічний матеріал на бажану земельну ділянку із позначенням місця її розташування, копію свідоцтва, та ордеру на представництво інтересів.
За результатами розгляду клопотання ОСОБА_1 від 20.06.2019року, з доданими до нього документами, Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області на адресу заявника надіслано Лист від 23.07.2019р. №К-7179/0-4196/0/37-19 щодо відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, оскільки на графічній частині, долученій до клопотання позивача, на земельному масиві загальною площею 17,9836га, не зазначено межі бажаної до відведення у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2га. Відповідно до доручення Віце-прем`єр-міністра України - міністра регіонального розвитку, будівництва та житлового комунального господарства України ОСОБА_2 від 08.10.2014року №37732/0/1-14, під час розгляду клопотань про надання дозволів на розробку документації із землеустрою щодо земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, необхідно враховувати позицію органів місцевого самоврядування за місцем розташування земельної ділянки щодо можливості надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, на підставі якої зазначені земельні ділянки можуть бути передані у власність або користування. Водночас, у Головного управління відсутня інформація щодо позиції Йосипівської сільської ради Овідіопольського району Одеської області про надання у власність позивачу даної земельної ділянки.
Також, судом встановлено, що 24.06.2019року ОСОБА_1 через представника адвоката Ковальчука О.М. звернувся до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області із запитом про доступ до публічної інформації, в якому просив надати інформацію про земельну ділянку за кадастровим номером 5123781600:01:001:0403, за наслідками розгляду якого Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області на адресу заявника надіслано Лист Про розгляд запиту від 01.07.2019року вих. №ПІ-323/0-301/0/63-19, у якому зазначено, що відомості про земельну ділянку за кадастровим номером 4123781600:01:001:0403 не є складовою Державного реєстру земель та не підлягали перенесенню до державного земельного кадастру на вимогу пункту 4 Розділу VII Прикінцеві та перехідні положення Закону України «Про державний земельний кадастр» .
Крім того, 09.07.2019року ОСОБА_1 через представника адвоката Ковальчука О.М. повторно звернувся до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області з клопотанням від 04.07.2019року про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, орієнтовною площею 2,0га, з метою подальшої передачі безоплатно у власність для ведення особистого селянського за межами населеного пункту Йосипівської сільської ради Овідіопольського району Одеської області або надання мотивованої відмови в наданні вказаного дозволу.
До вищеозначеного клопотання від 04.07.2019р. ОСОБА_1 додано копію паспорта, копію ідентифікаційного номеру, графічний матеріал на бажану земельну ділянку із позначенням місця її розташування, копію свідоцтва, та ордеру на представництво інтересів.
За результатами розгляду клопотання ОСОБА_1 від 04.07.2019року, з доданими до нього документами, Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області на адресу заявника надіслано Лист від 08.08.2019 №К-7942/0-4571/0/37-19, у якому зазначено, що відповідно до Наказу Головного управління Держгеокадастру в Одеській області від 18.09.2014року №77 Про затвердження переліку земельних ділянок , із змінами від 30.07.2019року №326 Про доповнення переліку земельних ділянок , згідно з Додатком №1 бажана позивачем до відведення земельна ділянка входить до переліку земельних ділянок, права оренди на які виставляються на земельні торги окремими лотами, у зв`язку з чим Головне управління Держгеокадастру в Одеській області відмовило ОСОБА_1 у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 22.11.2019р. у справі №420/5373/19 позовну заяву ОСОБА_1 задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру в Одеській області у неприйнятті рішення (наказу) за результатами розгляду клопотання ОСОБА_1 від 20.06.2019року, індекс. №К-7179/0136-19 від 24.06.2019року. Зобов`язано Головне управління Держгеокадастру в Одеській області повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 від 20.06.2019року про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, сільськогосподарського призначення, державної форми власності, орієнтованою площею 2га, з метою подальшої передачі безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства за межами населеного пункту Йосипівської сільської ради Овідіопольського району Одеської області, яке зареєстровано в Головному управлінні Держгеокадастру в Одеській області за індекс. №К-7179/0136-19 від 24.06.2019року, із прийняттям відповідного рішення в порядку та у спосіб, передбачений статтею 118 Земельного кодексу України та Положенням про Головне управління Держгеокадастру в області, затверджене наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 29.09.2016року №333, з урахуванням висновків суду та правової оцінки, наданої судом у даному рішенні. У задоволенні решти позовних вимог, відмовлено.
Судом з`ясовано, що на виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 22.11.2019р. по справі №420/5373/19, Положення про Головне управління Держгеокадастру в Одеській області, затвердженого Наказом Держгеокадастру від 12.11.2019р. №285 Наказу Головного управління Держгеокадастру в Одеській області від 30.07.2019р. №326, Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області винесено Наказ Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою від 03.01.2020року №13-45/13-20-СГ, яким відмовлено гр. ОСОБА_1 у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розташованої на території Йосипівської сільської ради Овідіопольського району Одеської області (за межами населеного пункту), орієнтовний розмір земельної ділянки 2,00га, із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства, з підстав того, що Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області затверджено перелік земельних ділянок право оренди на які виставляється на земельні торги окремими лотами, до якого включено земельну ділянку, яку ОСОБА_1 бажає отримати у власність.
Не погодившись з Наказом Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою від 03.01.2020року №13-45/13-20-СГ позивач - ОСОБА_1 звернувся до Одеського окружного адміністративного суду з даною позовною заявою.
Так, на думку суду, уточнені позовні вимоги ОСОБА_1 про визнання протиправним та скасування Наказу Головного управління Держгеокадастру в Одеській області від 18.09.2014р. №77 Про затвердження переліку земельних ділянок зі змінами від 30.07.2019р. №326 Про доповнення переліку земельних ділянок згідно з Додатком №1 в частині включення до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права оренди на які виставляються на земельні торги окремими лотами, земельної ділянки кадастровий номер 5123781600:01:001:0403; визнання протиправним та скасування Наказу Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою від 03.01.2020року №13-45/13-20-СГ; зобов`язання Головного управління Держгеокадастру в Одеській області розглянути клопотання ОСОБА_1 про надання дозволу на розробку документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення, державної власності, орієнтовною площею 2,0га, яка має кадастровий номер: 5123781600:01:001:0403, шляхом поділу, з метою подальшої передачі безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства, за межами населеного пункту Йосипівської сільської ради Овідіопольського району Одеської області, та прийняти рішення яким надати дозвіл на розробку документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки; стягнення з Головного управління Держгеокадастру в Одеській області на користь ОСОБА_1 10000грн. у відшкодування завданої моральної шкоди, є необґрунтованими, безпідставними, та такими, що не підлягають задоволенню, з урахуванням наступного.
Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
В силу ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Зокрема, як встановлено судом, та вбачається з наявних у матеріалах справи документів, відповідно до Земельного кодексу України, Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності , Положення про Головне управління Держгеокадастру в Одеській області, затвердженого Наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016р. №308, з метою проведення, земельних торгів з продажу прав оренди на земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, з урахуванням листів Арцизької районної державної адміністрації Одеської області від 07.02.2019р. №53/01-22/292, Ізмаїльської районної державної адміністрації Одеської області від 25.01.2019р. №01/01-18/105/174, Ларжанської сільської ради Ізмаїльського району Одеської області від 10.04.2019р. №61, Миколаївської районної державної адміністрації Одеської області від 14.02.2019р. №28/02-16, від 03.07.2019р. №02/02-16/474, Йосипівської сільської ради Овідіопольського району Одеської області від 18.07.2019р. №02-07/167, Ренійської районної державної адміністрації Одеської області від 21.01.2019р. №01-11/03/62/206, Татарбунарської районної державної адміністрації Одеської області від 13.03.2018р. №101/01-06/951 щодо продажу на земельних торгах прав на оренду земельних ділянок, Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області винесено Наказ Про доповнення переліку земельних ділянок від 30.07.2019р. №326, пунктом 1 якого доповнено перелік земельних ділянок, права оренди на які виставляються на земельні торги окремими лотами згідно Додатку №1, затвердженого наказом Головного управління Держземагентства в Одеській області Про затвердження переліку земельних ділянок №77 від 18.09.2014р., земельними ділянками, визначеними Додатком №1 цього наказу.
Судом з`ясовано, що відповідно до Додатку №1 до Наказу Головного управління Держгеокадастру в Одеській області від 30.07.2019р. №326, земельну ділянку кадастровий номер: 5123781600:01:001:0403, котра розташована за межами населеного пункту Йосипівської сільської ради Овідіопольського району Одеської області, з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, орієнтовною площею 17,9836га, включено до переліку земельних ділянок, права оренди на які виставляються на земельні торги окремими лотами.
Відповідно до ч.1 ст.134 Земельного кодексу України земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Згідно з ч.2 ст.134 Земельного кодексу України не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі: розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб; використання земельних ділянок для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, та спеціального водокористування відповідно до отриманих дозволів; використання релігійними організаціями, які легалізовані в Україні, земельних ділянок під культовими будівлями; будівництва об`єктів, що в повному обсязі здійснюється за кошти державного та місцевих бюджетів; надання земельних ділянок підприємствам, установам і громадським організаціям у сфері культури і мистецтв (у тому числі національним творчим спілкам та їх членам) під творчі майстерні; надання земельних ділянок в оренду для реконструкції кварталів застарілої забудови, для будівництва соціального та доступного житла, якщо конкурс на його будівництво вже проведено; розміщення іноземних дипломатичних представництв та консульських установ, представництв міжнародних організацій згідно з міжнародними договорами України; надання земельної ділянки, викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності для забезпечення таких потреб; надання земельних ділянок державної або комунальної власності для потреб приватного партнера в рамках державно-приватного партнерства відповідно до закону; надання земельної ділянки замість викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності та повернення такої земельної ділянки колишньому власнику чи його спадкоємцю (правонаступнику), у разі якщо така потреба відпала; будівництва, обслуговування та ремонту об`єктів інженерної, транспортної, енергетичної інфраструктури, об`єктів зв`язку та дорожнього господарства (крім об`єктів дорожнього сервісу); будівництва об`єктів забезпечення життєдіяльності населених пунктів (сміттєпереробних об`єктів, очисних споруд, котелень, кладовищ, протиерозійних, протизсувних і протиселевих споруд); передачі громадянам земельних ділянок для сінокосіння і випасання худоби, для городництва; надання земельних ділянок суб`єктам господарювання, що реалізують відповідно до Закону України "Про особливості провадження інвестиційної діяльності на території Автономної Республіки Крим" зареєстровані в установленому порядку інвестиційні проекти. Надання такої земельної ділянки у власність здійснюється згідно із законодавством після завершення строку реалізації інвестиційного проекту за умови виконання суб`єктом господарювання договору про умови реалізації цього інвестиційного проекту на території Автономної Республіки Крим; поновлення договорів оренди землі; передачі в оренду, концесію майнових комплексів або нерухомого майна, розташованого на земельних ділянках державної, комунальної власності; надання в оренду земельних ділянок індустріальних парків керуючим компаніям цих індустріальних парків; надання земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи; надання в оренду земельних ділянок під польовими дорогами, розташованих у масиві земель сільськогосподарського призначення (крім доріг, що обмежують масив), відповідно до статті 37-1 цього Кодексу; надання в оренду земельних ділянок під полезахисними лісовими смугами, що обслуговують масив земель сільськогосподарського призначення.
Відповідно до ч.3 ст.134 Земельного кодексу України земельні торги не проводяться при наданні (передачі) земельних ділянок громадянам у випадках, передбачених статтями 34, 36 та 121 цього Кодексу, а також передачі земель загального користування садівницькому товариству та дачному кооперативу. Земельні торги не проводяться при безоплатній передачі земельних ділянок особам, статус учасника бойових дій яким надано відповідно до пунктів 19 і 20 частини першої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".
Згідно з ч.1 ст.136 Земельного кодексу України організатор земельних торгів визначає перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами. Забороняється вносити до зазначеного переліку призначені під забудову земельні ділянки без урахування у випадках, передбачених законом, результатів громадського обговорення.
У переліку зазначаються місце розташування (адреса) земельної ділянки, її цільове призначення (функціональне використання), площа, кадастровий номер, умови продажу.
Відповідно до ч.3 ст.135 Земельного кодексу України організатором земельних торгів є фізична або юридична особа - власник земельної ділянки, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, що здійснює реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки, які уклали з виконавцем земельних торгів договір про проведення земельних торгів.
Виконавцем земельних торгів є суб`єкт господарювання, який уклав з організатором земельних торгів договір про їх проведення.
Учасником земельних торгів є фізична або юридична особа, яка подала виконавцю земельних торгів документи, зазначені в частині сьомій статті 137 цього Кодексу, сплатила реєстраційний та гарантійний внески, зареєстрована у книзі реєстрації учасників земельних торгів і відповідно до закону може набувати право власності чи користування земельною ділянкою, яка виставляється на земельні торги.
Відповідно до ч.ч.2,3 ст.136 Земельного кодексу України добір земельних ділянок державної чи комунальної власності, у тому числі разом з розташованими на них об`єктами нерухомого майна (будівлями, спорудами) державної чи комунальної власності, які або права на які виставляються на земельні торги, здійснюється з урахуванням затверджених містобудівної документації та документації із землеустрою, а також маркетингових досліджень, інвестиційної привабливості, звернень громадян та юридичних осіб щодо намірів забудови.
Земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів.
Згідно з ч.4 ст.136 Земельного кодексу України підготовка лотів до проведення земельних торгів включає: а) виготовлення, погодження та затвердження в установленому законодавством порядку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у разі зміни цільового призначення земельної ділянки та у разі, якщо межі земельної ділянки не встановлені в натурі (на місцевості); б) державну реєстрацію земельної ділянки; в) державну реєстрацію речового права на земельну ділянку; г) отримання витягу про нормативну грошову оцінку земельної ділянки відповідно до Закону України "Про оцінку земель" у разі продажу на земельних торгах права оренди на неї; ґ) проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки відповідно до Закону України "Про оцінку земель", крім випадків продажу на земельних торгах права оренди на неї; д) встановлення стартової ціни продажу земельної ділянки, яка щодо земель державної та комунальної власності не може бути нижчою за експертну грошову оцінку земельної ділянки; е) встановлення стартового розміру річної орендної плати, який щодо земель державної та комунальної власності не може бути меншим розміру орендної плати, визначеного Податковим кодексом України; є) встановлення стартової ціни продажу прав емфітевзису, суперфіцію земельної ділянки, яка щодо земель державної чи комунальної власності не може бути нижчою за ринкову вартість відповідного права, визначену шляхом проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок; ж) визначення виконавця земельних торгів, дати та місця проведення земельних торгів.
Отже, з урахуванням вищевикладеного, судом встановлено, що Головне управління Держгеокадастру в Одеській області, як розпорядник земель сільськогосподарського призначення державної власності, є організатором земельних торгів, котрого відповідно до вимог чинного законодавства, наділено повноваженнями визначати перелік земельних ділянок державної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги.
З матеріалів справи вбачається, що земельна ділянка кадастровий номер: 5123781600:01:001:0403, надати дозвіл на розробку документації із землеустрою відносно якої ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, належать до категорії земель сільськогосподарського призначення державної власності, а тому розгляд питання про надання дозволу чи відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення вказаної земельної ділянки у користування, включення її до Переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для подальшого продажу права оренди на земельних торгах, віднесено до компетенції Головного управління Держгеокадастру в Одеській області.
Крім того, відповідно до доручення Віце-прем`єр-міністра України міністра регіонального розвитку, будівництва та житлового комунального господарства України Гройсмана В.Б. від 08.10.2014р. №37732/0/1-14 Держземагентству доручено забезпечити надання земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності (крім тих, що знаходяться у користуванні) для ведення фермерського господарства та особистого селянського господарства на конкурсній основі за результатами відкритих публічних земельних аукціонів.
Згідно з п.13 Положення про Державне агентство земельних ресурсів України для погодження вирішення питань, що належать до компетенції Держземагентства України, обговорення найважливіших напрямків його діяльності у Держземагентстві створюється колегія. Рішення колегії вводяться в дію наказами Держземагентства України.
Відповідно до протоколу №2 від 14.10.2014р. колегією Держземагентства України на відкритому засіданні вирішено затвердити, та оприлюднити на офіційному сайті Держземагентства України перелік земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права на які виставляються на земельні торги. Термін виконання до 01 листопада 2014року (п.2.2). Згідно з п.2.3 вказаного протоколу за результатами аналізу поточних робіт із землеустрою та звернень фізичних і юридичних осіб вирішено на регулярній основі виявляти земельні ділянки, що користуються попитом та права на які можуть бути продані на земельних торгах, включати такі земельні ділянки до вищезазначених переліків шляхом видання наказів про внесення змін і доповнень до них та оприлюднювати оновлені переліки на офіційному сайті Держземагентства України.
15.10.2014р. Держземагентством України видано наказ №328 про введення в дію рішень колегії Держземагентства України від 14.10.2014р., у п.2 якого зазначено: "…вжити відповідних заходів для реалізації рішень колегії та інформувати про їх виконання у визначені терміни".
Отже, з урахуванням вищевикладеного, суд дійшов висновку, що відповідно до Наказу Держземагентства України №328 від 15.10.2014р. головні управління Держземагентства в областях зобов`язані на постійній основі виявляти та оновлювати переліки земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права на які виставляються на земельні торги.
Відповідно до Розпорядження Кабінету Міністрів України від 31.03.2015р. №294-р "Питання Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру" на Державну службу з питань геодезії, картографії та кадастру покладено функції і повноваження Державного агентства земельних ресурсів, що припиняється.
При цьому, прийняттю вказаного рішення передувала визначена законом процедура, зокрема, Наказом Держземагентства України від 15.10.2014р. №328 введено в дію рішення колегії Держземагентства України від 14.10.2014р. №2/2 "Про продаж прав на земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на конкурентних засадах".
Таким чином, реалізовуючи свої повноваження організатора земельних торгів, Головне управління Держгеокадастру в Одеській області, з урахуванням визначених Земельним кодексом України вимог, мало право прийняти відповідний наказ про доповнення переліку земельних ділянок державної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги.
Окрім того, як встановлено судом, та зазначено вище в додатку №1 до Наказу Головного управління Держгеокадастру в Одеській області від 30.07.2019р. №326 у графі "Кадастровий номер земельної ділянки" зазначено: 5123781600:01:001:0403. Тобто, Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області до Переліку вільних земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права на які вставляються на земельні торги, включено земельну ділянку (лот №2268), якій присвоєно кадастровий номер, у зв`язку з чим, суб`єктом владних повноважень дотримано вимоги щодо форми переліку земельних ділянок, державної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги.
Відтак, з урахуванням вищевикладеного, суд дійшов висновку щодо відсутності законодавчо передбачених підстав для задоволення позовної вимоги ОСОБА_1 про визнання протиправним та скасування Наказу Головного управління Держгеокадастру в Одеській області від 18.09.2014р. №77 Про затвердження переліку земельних ділянок зі змінами від 30.07.2019р. №326 Про доповнення переліку земельних ділянок згідно з Додатком №1 в частині включення до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права оренди на які виставляються на земельні торги окремими лотами, земельної ділянки кадастровий номер 5123781600:01:001:0403.
Відносно позовної вимоги ОСОБА_1 про визнання протиправним та скасування Наказу Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою від 03.01.2020року №13-45/13-20-СГ, суд вважає за необхідне зазначити наступне.
Відповідно до частини 3 статті 136 Земельного кодексу України земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів.
Із системного аналізу наведених законодавчих приписів вбачається, що наявність у чинному законодавстві України обмежень щодо передачі у користування земельної ділянки, віднесеної до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для продажу прав на них на земельних торгах, є підставою для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення такої земельної ділянки.
Крім того, включення до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для продажу прав на них на земельних торгах, хоч і не відноситься ні до однієї з підстав, визначених ч.7 ст.118 Земельним кодексом України, однак, з урахуванням вимог ст.136 Земельного кодексу України, є самостійною підставою для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення такої земельної ділянки.
Окрім того, суд вважає за доцільне наголосити, що позивач - ОСОБА_1 не позбавлений права прийняти участь в земельних торгах, на які виставлено спірну земельну ділянку.
Таким чином, беручи до уваги вищевикладене, суд дійшов висновку щодо відсутності законодавчо передбачених підстав для задоволення позовної вимоги ОСОБА_1 про визнання протиправним та скасування Наказу Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою від 03.01.2020року №13-45/13-20-СГ, оскільки включення до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для продажу прав на них на земельних торгах є самостійною підставою для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення такої земельної ділянки.
При цьому, судом відхиляються, та не приймаються до уваги посилання позивача на те, що клопотання про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення, державної власності, орієнтовною площею 2,0га, з метою подальшої передачі безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства, за межами населеного пункту Йосипівської сільської ради Овідіопольського району Одеської області, ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області подано 20.06.2019року, та 04.07.2019року, у зв`язку з чим, відповідач не мав права 30.07.2019року вносити дану земельну ділянку до переліку земельних ділянок, права оренди на які виставляються на земельні торги окремими лотами, оскільки положеннями Земельного кодексу України не передбачено заборони щодо включення земельних ділянок до переліку ділянок сільськогосподарського призначення, які виставляються на земельні торги при зверненні громадянина із клопотанням про надання дозволу щодо відведення земельної ділянки у власність.
Згідно з п.23 ч.1 ст.4 КАС України похідна позовна вимога - вимога, задоволення якої залежить від задоволення іншої позовної вимоги (основної вимоги).
Оскільки судом відмовлено у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 про визнання протиправним та скасування Наказу Головного управління Держгеокадастру в Одеській області від 18.09.2014р. №77 Про затвердження переліку земельних ділянок зі змінами від 30.07.2019р. №326 Про доповнення переліку земельних ділянок згідно з Додатком №1 в частині включення до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права оренди на які виставляються на земельні торги окремими лотами, земельної ділянки кадастровий номер 5123781600:01:001:0403; визнання протиправним та скасування Наказу Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою від 03.01.2020року №13-45/13-20-СГ, позовна вимога щодо зобов`язання Головного управління Держгеокадастру в Одеській області розглянути клопотання ОСОБА_1 про надання дозволу на розробку документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення, державної власності, орієнтовною площею 2,0га, яка має кадастровий номер: 5123781600:01:001:0403, шляхом поділу, з метою подальшої передачі безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства, за межами населеного пункту Йосипівської сільської ради Овідіопольського району Одеської області, та прийняти рішення яким надати дозвіл на розробку документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки, також задоволенню не підлягає.
Враховуючи, що судом відмовлено у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 про визнання протиправним та скасування Наказу Головного управління Держгеокадастру в Одеській області від 18.09.2014р. №77 Про затвердження переліку земельних ділянок зі змінами від 30.07.2019р. №326 Про доповнення переліку земельних ділянок згідно з Додатком №1 в частині включення до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права оренди на які виставляються на земельні торги окремими лотами, земельної ділянки кадастровий номер 5123781600:01:001:0403; визнання протиправним та скасування Наказу Головного управління Держгеокадастру в Одеській області Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою від 03.01.2020року №13-45/13-20-СГ; зобов`язання Головного управління Держгеокадастру в Одеській області розглянути клопотання ОСОБА_1 про надання дозволу на розробку документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення, державної власності, орієнтовною площею 2,0га, яка має кадастровий номер: 5123781600:01:001:0403, шляхом поділу, з метою подальшої передачі безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства, за межами населеного пункту Йосипівської сільської ради Овідіопольського району Одеської області, та прийняти рішення яким надати дозвіл на розробку документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки, позовна вимога щодо стягнення з Головного управління Держгеокадастру в Одеській області на користь ОСОБА_1 10000грн. у відшкодування завданої моральної шкоди, задоволенню також не підлягає.
Вищевикладене спростовує твердження позивача, наведені у позовній заяві.
З урахуванням того, що у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 відмовлено повністю, суд дійшов висновку щодо відсутності законодавчо передбачених підстав для зобов`язання Головного управління Держгеокадастру в Одеській області, в порядку статті 382 КАС України, надати до Одеського окружного адміністративного суду звіт про виконання рішення суду.
Згідно з ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 1 статті 72 КАС України передбачено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Статтю 73 КАС України передбачено, що належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень.
Відповідно до статей 74-76 КАС України обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Статтею 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Згідно зі ст.242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Відтак, беручи до уваги наведене, та оцінюючи надані сторонами по справі письмові докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що уточнені позовні вимоги ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області про визнання протиправним та скасування Наказу від 18.09.2014р. №77 Про затвердження переліку земельних ділянок зі змінами від 30.07.2019р. №326 Про доповнення переліку земельних ділянок згідно з Додатком №1 в частині включення до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права оренди на які виставляються на земельні торги окремими лотами, земельної ділянки кадастровий номер 5123781600:01:001:0403; визнання протиправним та скасування Наказу Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою від 03.01.2020року №13-45/13-20-СГ; зобов`язання розглянути клопотання про надання дозволу на розробку документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення, державної власності, орієнтовною площею 2,0га, яка має кадастровий номер: 5123781600:01:001:0403, шляхом поділу, з метою подальшої передачі безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства, за межами населеного пункту Йосипівської сільської ради Овідіопольського району Одеської області, та прийняти рішення яким надати дозвіл на розробку документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки; стягнення 10000грн. у відшкодування завданої моральної шкоди, не обґрунтовані, документально не підтверджені, не ґрунтуються на положеннях чинного законодавства, отже задоволенню не підлягають.
У зв`язку з тим, що у задоволенні позовних вимог відмовлено повністю, судові витрати покладаються на позивача.
Керуючись ст.ст.72-77, 139, ст.ст.241-246, 250, 255, 262, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) до Головного управління Держгеокадастру в Одеській області (65012, м.Одеса, вул.Канатна,83, код ЄДРПОУ 39765871) про визнання протиправним та скасування Наказу від 18.09.2014р. №77 Про затвердження переліку земельних ділянок зі змінами від 30.07.2019р. №326 Про доповнення переліку земельних ділянок згідно з Додатком №1 в частині включення до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права оренди на які виставляються на земельні торги окремими лотами, земельної ділянки кадастровий номер 5123781600:01:001:0403; визнання протиправним та скасування Наказу Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою від 03.01.2020року №13-45/13-20-СГ; зобов`язання розглянути клопотання про надання дозволу на розробку документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення, державної власності, орієнтовною площею 2,0га, яка має кадастровий номер: 5123781600:01:001:0403, шляхом поділу, з метою подальшої передачі безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства, за межами населеного пункту Йосипівської сільської ради Овідіопольського району Одеської області, та прийняти рішення яким надати дозвіл на розробку документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки; стягнення 10000грн. у відшкодування завданої моральної шкоди, відмовити повністю.
Рішення суду може бути оскаржено в порядку та строки встановлені ст.ст.293,295 КАС України.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст.255 КАС України.
Суддя Харченко Ю.В.
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.05.2020 |
Оприлюднено | 24.05.2020 |
Номер документу | 89388098 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Харченко Ю.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні