Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
21 травня 2020 р. № 520/951/2020
Суддя Харківського окружного адміністративного суду Рубан В.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Управління соціального захисту населення Люботинської міської ради Харківської області(62433, Харківська область, м.Люботин, вул. Слобожанська, 26, код ЄДРПОУ 21173058) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач, ОСОБА_1 , звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Управління соціального захисту населення Люботинської міської ради Харківської області, в якому просить суд :
- визнати дії відповідача щодо відмови в призначенні грошової допомоги позивачу і його сину ОСОБА_2 (2008 р.н.), яка передбачена п.п. 2,3 "Порядку надання щомісячної адресної допомоги особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово - комунальних послуг", затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. № 505, протиправними;
- визнати дії відповідача щодо відмови в розгляді призначення грошової допомоги сину позивача, ОСОБА_2 (2008 р.н.), яка передбачена п.п .п 2,3 "Порядку надання щомісячної адресної допомоги особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово- комунальних послуг", затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. № 505, протиправними;
- визнати дії відповідача щодо порушення строків розгляду звернення позивача призначення грошової допомоги позивачу та його сину. ОСОБА_2 (2008 р.н.), яка передбачена п.п. 2,3 "Порядку надання щомісячної адресної допомоги особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово- комунальних послуг", затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. № 505, протиправними;
- зобов`язати відповідача призначити з 08 жовтня 2019 року щомісячну грошову допомогу позивачу і його сину, ОСОБА_2 (2008 р.н.). яка передбачена п.п. 2,3 "Порядку надання щомісячної адресної допомоги особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово- комунальних послуг", затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. № 505.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 08.10.2019 року позивач у відповідності до п.п. 2,5 Порядку звернувся через Ощадбанк м.Люботин Харківської області до відповідача з письмовою заявою про призначення та надання щомісячної адресної допомоги для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг позивачу та його неповнолітньому сину. Відповідачем протоколом № 29 від 28.10.2019 року відмовлено в призначенні грошової допомоги внутрішньо переміщеній особі ОСОБА_1 та його неповнолітньому сину. Дані дії позивач вважає протиправними, зазначає, поміж іншого, що відповідачем порушено строк розгляду заяви позивача.
Представником відповідача через канцелярію суду надано відзив на позовну заяву, у якому просив відмовити у задоволенні позовних вимог, зазначив, що відсутні підстави для призначення та надання щомісячної адресної допомоги для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг позивачу та його неповнолітньому сину через надання управлінню після подання заяви про призначення допомоги недостовірних даних.
Через канцелярію суду позивачем надано відповідь на відзив, у якій просив задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
Оцінивши повідомлені сторонами обставини, дослідивши матеріали справи, суд зазначає наступне.
Судом встановлено, що 11.10.2019 року до управління соціального захисту населення Люботинської міської ради від ТВБВ 10020/0423 ОПЧ Люботин, вул. Шевченка, 132 , Філія Харківське обласне управління АТ Ощадбанк надійшли заява для призначення щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг громадянина ОСОБА_1 від 08.10.2019 року, копія паспорту ОСОБА_1 (5 сторінок документу); копії документів, що засвідчують присвоєння реєстраційного номеру облікової картки платника податків ОСОБА_1 та ОСОБА_2 (на 2 аркушах); копії довідок про взяття на облік внутрішньо переміщених осіб ОСОБА_1 від 04.10.2019 року № 6342-5000207017 та ОСОБА_2 від 04.10.2019 року №6342-5000207048 (на 2 аркушах); копія свідоцтва про народження ОСОБА_2 серія НОМЕР_2 , видане відділом реєстрації актів цивільного стану Пролетарського районного управління юстиції у місті Донецьку (на 1 арк.); - копія свідоцтва про укладання шлюбу з ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 серія НОМЕР_3 (на 1 арк.), копія пенсійного посвідчення № НОМЕР_1 видане ОСОБА_1 , серія НОМЕР_4 (на 1 арк.), згода ОСОБА_1 на обробку і використання зберігання та передачу персональних даних відповідно до Закону України Про захист персональних даних (на 1 арк.), заява про неотримання жодних соціальних виплат на території Луганської та Донецької області (на 1 арк.).
18.10.2019 року, відповідачем здійснено вихід за адресою: АДРЕСА_2 для обстеження матеріально-побутових умов сім`ї позивача.
В зв`язку з відсутністю господарів, відповідачем залишено повідомлення про необхідність з`явитись до управління.
21.10.2019 року ОСОБА_1 з`явився до управління соціального захисту населення для проходження фізичної ідентифікації та надав пояснення, що його дружина ОСОБА_4 померла в 2006 році, на даний час не одружений, свідоцтво про смерть надати не може, так як 20 вересня 2014 року виїхав із м. Донецька без зазначеного документу.
22.10.2019 року до управління надійшла паперова особова справа від Департаменту соціальної, сімейної політики та охорони здоров`я Подільської міської ради та повідомлено листом, що громадянину ОСОБА_1 не виплачувалась щомісячна грошова допомога на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг на підставі абз. 1 п. 6 Порядку надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 року № 505.
22.10.2019 року управлінням внесено подання на розгляд комісії про відмову в призначенні грошової допомоги сім`ї Трушкових вих. 01-39/3798 від 22.10.2019 року.
28.10.2019 року Комісією з питань призначення (відновлення) соціальних допомог внутрішньо переміщеним особам прийняла рішення про відмову в призначенні допомоги.
Не погоджуючись з прийнятим рішенням управління, позивач оскаржив його до суду.
Так, відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з ст. 1 Закону України Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб від 20.10.2014 № 1706-VII (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Закон № 1706) внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.
Згідно ч. 2, ч.3 ст. 7 Закону № 1706-VII Україна вживає всіх можливих заходів, спрямованих на розв`язання проблем, пов`язаних із соціальним захистом, зокрема відновленням усіх соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам. Громадянин пенсійного віку, особа з інвалідністю, дитина-інвалід та інша особа, яка перебуває у складних життєвих обставинах, яких зареєстровано внутрішньо переміщеними особами, мають право на отримання соціальних послуг відповідно до законодавства України за місцем реєстрації фактичного місця проживання такої внутрішньо переміщеної особи.
Пунктом 2 постанови КМУ від 01.10.2014 року № 505 Про надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг (далі постанови КМУ від 01.10.2014 року № 505) визначено, що грошова допомога надається внутрішньо переміщеним особам, які перемістилися з тимчасово окупованих територій у Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим і м. Севастополі, населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населених пунктів, розташованих на лінії зіткнення, а також внутрішньо переміщеним особам, житло яких зруйновано або стало непридатним для проживання внаслідок проведення антитерористичної операції або заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, їх дітям, які народилися після дати початку проведення антитерористичної операції, тимчасової окупації або заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації та взяті на облік у структурних підрозділах з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органах з питань соціального захисту населення міських, районних у містах (у разі утворення) рад (далі - уповноважені органи), з дня звернення за її призначенням по місяць зняття з такого обліку включно, але не більше ніж на шість місяців.
Відповідно до п. 3 Постанови КМУ від 01.10.2014 року № 505, грошова допомога внутрішньо переміщеним особам призначається на сім`ю та виплачується одному з її членів за умови надання письмової згоди у довільній формі про виплату йому грошової допомоги від інших членів сім`ї (далі - уповноважений представник сім`ї) у таких розмірах: для осіб, які отримують пенсію, та інших осіб, які досягли пенсійного віку (крім осіб з інвалідністю), дітей, осіб, які досягли 18-річного віку та продовжують навчання за денною формою в закладах освіти, що забезпечують здобуття повної загальної середньої, професійної (професійно-технічної) або вищої освіти, до закінчення таких закладів, але не довше ніж до досягнення ними 23 років, - 1000 гривень на одну особу (члена сім`ї).
Згідно п.6 постанови КМУ від 01.10.2014 року № 505 визначено: грошова допомога не призначається у разі, коли: будь-хто із членів сім`ї має у власності житлове приміщення/частину житлового приміщення, що розташоване в інших регіонах, ніж тимчасово окуповані території у Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим і м. Севастополі, населені пункти, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населені пункти, що розташовані на лінії зіткнення, крім житлових приміщень, які непридатні для проживання, що підтверджується відповідним актом технічного стану.
Як зазначалося вище, 08.10.2019 року ОСОБА_1 звернувся до управління соціального захисту населення Люботинської міської ради з заявою для призначення щомісячної адресної допомоги для покриття витрат на проживання йому і його неповнолітньому сину.
За результатами розгляду даної заяви 28.10.2019 року Комісією з питань призначення (відновлення) соціальних допомог внутрішньо переміщеним особам, яка створена виконкомом Люботинської міської ради прийняла протокол № 29 про відмову в призначенні допомоги.
З вказаного рішення встановлено, що громадянин ОСОБА_1 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_2 з 26.09.2019р. До складу його сім`ї входить син - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 . Що згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 24.10.2019р., ОСОБА_5 , яка є матір`ю ОСОБА_2 , належить житловий будинок за адресою: АДРЕСА_2 .
Проте, суд звертає увагу, що у вказаному протоколі № 29 від 28.10.2019 року не конкретизовані причини відмови у призначенні (відновленні) соціальної допомоги позивачу та взагалі не зазначено результат розгляду питання стосовно призначення грошової допомоги стосовно неповнолітньої особи ОСОБА_2 , що в свою чергу не дає можливості суду зробити висновок про його обґрунтованість.
Відповідно до положень п. 3 ч. 2 ст. 2 КАС України у справах про оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дій).
Щодо, позовних вимог в частині зобов`язання відповідача призначити з 08 жовтня 2019 року щомісячну грошову допомогу позивачу і його сину, ОСОБА_2 (2008 р.н.). яка передбачена п.п. 2,3 "Порядку надання щомісячної адресної допомоги особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово- комунальних послуг", затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. № 505, суд зазначає наступне.
Відмовляючи в призначені допомоги позивачу за його заявою від 08.10.2019р., відповідач фактично не розглядав питання призначення допомоги його неповнолітньому сину. Оскільки суд не може перебирати на себе функцій суб`єкта владних повноважень в реалізації відповідних управлінських функцій і вирішенні питань, віднесених до виключної компетенції такого суб`єкта, у суду на даний час відсутні підстави для зобов`язання відповідача призначити з 08 жовтня 2019 року щомісячну грошову допомогу позивачу і його сину, ОСОБА_2 (2008 р.н.), у зв`язку з чим у задоволенні даної частини позовних вимог належить відмовити.
Проте, суд дійшов висновку, що з метою відновлення прав позивача необхідно вийти за межі позовних вимог на підставі ч. 2 ст. 9 КАС України шляхом скасування рішення комісії з питань призначення (відновлення) соціальної допомоги внутрішньо переміщеним особам про відмову у призначенні (відновленні) грошової допомоги ОСОБА_1 , яке оформлено протокол № 29 від 28.10.2019 року та зобов`язання управління соціального захисту населення Люботинської міської ради Харківської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 08.10.2019р. для призначення та надання щомісячної адресної допомоги для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, що в свою чергу є достатнім для відновлення порушених прав позивача та поглинає решту позовних вимог.
Щодо позовної вимоги про визнання протиправними дії відповідача щодо порушення строків розгляду звернення позивача, суд зазначає наступне.
Згідно пункту 8 Постанови Кабінету Міністрів України № 505 від 01.10.2014 року поміж іншого, уповноважені органи протягом 10 днів після подання уповноваженим представником сім`ї заяви та документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, призначають грошову допомогу або відмовляють у її призначенні, про що надають відповідне повідомлення уповноваженому представнику сім`ї.
Згідно пункту 10 даної постанови уповноважені органи мають право перевіряти обґрунтованість видачі та достовірність документів, поданих для призначення грошової допомоги, а також здійснювати запити та безоплатно отримувати відомості від підприємств, установ та організацій усіх форм власності, необхідні для призначення грошової допомоги та контролю за правильністю її надання.
Як зазначалось вище, позивач звернувся із заявою 08.10.2019р. до управління соціального захисту населення Люботинської міської ради, яка отримана відповідачем 11.10.2019 р., для призначення щомісячної адресної допомоги. 18.10.2019 року, працівниками управління здійснено вихід за адресою проживання позивача та його неповнолітнього сина, залишено повідомлення про необхідність з`явитись до управління для проходження ідентифікації. 21.10.2019 року позивач з`явився до управління для проходження ідентифікації та надав пояснення. 22.10.2019 року до управління надійшла паперова справа від Департаменту соціальної, сімейної політики та охорони здоров`я Подільської міської ради та повідомлено листом, що позивачу не виплачувалась щомісячна грошова допомога на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг. 22.10.2019 року управлінням внесено подання на розгляд комісії про відмову в призначенні грошової допомоги вих. № 01-39/3798 від 22.10.2019 року. 28.10.2019 року комісія прийняла рішення про відмову в призначенні грошової допомоги позивачу.
Отже суд, приходить до висновку, що відповідач з часу подання позивачем заяви, здійснював необхідні заходи для її своєчасного розгляду, таким чином підстави для задоволення позовних вимог в цій частині відсутні.
З огляду на викладене вище, позов підлягає частковому задоволенню.
З урахуванням того, що позивач звільнений від сплати судового збору, у суду відсутні підстави для відшкодування судових витрат.
На підставі викладеного, керуючись ст. 19 Конституції України, ст.ст. 246, 257-263, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Управління соціального захисту населення Люботинської міської ради Харківської області(62433, Харківська область, м.Люботин, вул. Слобожанська, 26, код ЄДРПОУ 21173058) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань призначення (відновлення) соціальної допомоги внутрішньо переміщеним особам управління соціального захисту населення Люботинської міської ради Харківської області про відмову у призначенні (відновленні) грошової допомоги ОСОБА_1 , яке оформлено протокол № 29 від 28.10.2019 року. Зобов`язати управління соціального захисту населення Люботинської міської ради Харківської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 08.10.2019р. для призначення та надання щомісячної адресної допомоги для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг
В іншій частині позовні вимоги залишити без задоволення.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Рубан В.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.05.2020 |
Оприлюднено | 24.05.2020 |
Номер документу | 89388470 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Рубан В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні