Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
місто Харків
22 травня 2020 р. справа № 520/2125/2020
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Старосєльцевої О.В., розглянувши за процедурою письмового провадження у порядку спрощеного провадження справу за позовом Державного агентства водних ресурсів України до Комунального підприємства "Джерело" Кіндрашівської сільської ради, третя особа Головне управління ДПС у Харківській області про зобов`язання вчинити певні дії,
встановив:
Позивач, Державне агентство водних ресурсів України (далі за текстом позивач) у порядку адміністративного судочинства заявив вимоги про: анулювання дозволу на спеціальне водокористування № 299/ХР/49д-18 терміном дії до 17.04.2023, виданий КП Джерело ; 2) стягнення судового збору.
Аргументуючи ці вимоги зазначив, що Державним агентством водних ресурсів України 10.05.2018 року Комунальному підприємству "Джерело" Кіндрашівської сільської ради було видано дозвіл на спеціальне водокористування № 299/ХР/49д-18 терміном дії до 17.04.2023 року. Листом від 11.12.2019 року 8340/9/20-40-04-03-17 Головним управління ДПС у Харківській області було повідомлено Державне агентство водних ресурсів України про несплату Комунальним підприємством "Джерело" Кіндрашівської сільської ради рентної плати для вжиття заходів відповідно до законодавства. Статтею 55 Водного кодексу України визначено, що припинення права спеціального водокористування здійснюється шляхом анулювання дозволу на спеціальне водокористування. При цьому, Водним кодексом України передбачено, що орган, який видав дозвіл на спеціальне водокористування, звертається до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у вигляді анулювання дозволу з підстав систематичної, протягом двох і більше податкових (звітних) періодів, несплати збору за спеціальне водокористування в установлені законом строки. Враховуючи лист Головного управління ДПС у Харківській області від 16.12.2019 року про несплату відповідачем відповідного збору, Державне агентство водних ресурсів України просить суд анулювати дозвіл на спеціальне водокористування, виданий Комунальному підприємству "Джерело" Кіндрашівської сільської ради.
Відповідач, Комунальне підприємство "Джерело" Кіндрашівської сільської ради (далі за текстом - відповідач), подав письмові пояснення, в яких зазначив, що відповідно до рішення Кіндрашівської сільської ради Куп`янського району Харківської області від 10 серпня 2018 року №371 Про припинення діяльності КП Джерело Кіндрашівської сільської ради створено ліквідаційну комісію з припинення діяльності підприємства, яка не заперечує щодо анулювання дозволу на спеціальне водокористування №229/ХР/49д-18 вид. 10 травня 2018 року та терміном дії до 17.04.2023 р. виданий КП Джерело .
Третя особа, Головне управління ДПС у Харківській області (далі за текстом - третя особа), подала письмові пояснення.
Аргументуючи пояснення зазначив, що відповідно до АІС Податковий блок станом на 03.04.2020 у КП Джерело Кіндрашівської сільської ради обліковується заборгованість з рентної плати за спеціальне використання води у розмірі 4 395,74 грн.
Оскільки учасниками справи реалізовані усі права на подачу відповідних процесуальних документів, враховуючи подання відповідачем пояснення щодо не заперечення анулювання дозволу, то спір може бути вирішений по суті.
Суд, повно виконавши процесуальний обов`язок зі збору доказів, перевіривши доводи сторін добутими доказами, дослідивши зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст належних норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини, виходить з таких підстав та мотивів.
Установлені судом обставини спору полягають у наступному.
10 травня 2018 року Державним агентством водних ресурсів України було видано Комунальному підприємству "Джерело" Кіндрашівської сільської ради дозвіл на спеціальне водокористування № 299/ХР/49д-18 терміном дії до 17.04.2023 року.
У зв`язку з отриманням листа Головного управління ДПС у Харківській області від 11.12.2019 року № 8340/9/20-40-04-03-17 про несплату Комунальним підприємством "Джерело" Кіндрашівської сільської ради рентних платежів, на підставі ст. 55 Водного кодексу України, Державне агентство водних ресурсів звернулось з позовом до адміністративного суду про анулювання дозволу на спеціальне водокористування, виданого КП "Джерело" Кіндрашівської сільської ради.
Вирішуючи спір по суті, суд зазначає, що до відносин, які склались на підставі встановлених судом обставин спору, підлягають застосуванню наступні норми права.
Відповідно до ст. 2 Водного кодексу України встановлено, що завданням водного законодавства є регулювання правових відносин з метою забезпечення збереження, науково обгрунтованого, раціонального використання вод для потреб населення і галузей економіки, відтворення водних ресурсів, охорони вод від забруднення, засмічення та вичерпання, запобігання шкідливим діям вод та ліквідації їх наслідків, поліпшення стану водних об`єктів, а також охорони прав підприємств, установ, організацій і громадян на водокористування.
Водні відносини в Україні регулюються цим Кодексом, Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища" та постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2002 № 321 Про затвердження Порядку видачі дозволів на спеціальне водокористування та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 10 серпня 1992 р. № 459 .
Відповідно до ст. 15 Водного кодексу України до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, в галузі управління і контролю за використанням і охороною вод та відтворенням водних ресурсів належить: реалізація державної політики у сфері охорони та відтворення вод (поверхневих, підземних, морських), раціонального використання водних ресурсів; участь у реалізації державних цільових, міждержавних програм використання і охорони вод та відтворення водних ресурсів; організація та здійснення державного моніторингу вод; реалізація повноважень у сфері оцінки впливу на довкілля відповідно до законодавства про оцінку впливу на довкілля; видача, анулювання, здійснення переоформлення та видача дублікатів дозволів на проведення робіт на землях водного фонду у межах прибережних захисних смуг уздовж морів, морських заток і лиманів, у внутрішніх морських водах, лиманах і територіальному морі; розроблення і запровадження у встановленому порядку організаційно-економічних заходів щодо забезпечення охорони і використання вод та відтворення водних ресурсів; вирішення інших питань у галузі використання і охорони вод та відтворення водних ресурсів.
Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, здійснює покладені на нього повноваження самостійно і через свої територіальні органи (у разі їх утворення), а на території Автономної Республіки Крим - через орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища.
Статтею 44 Водного кодексу України встановлено, що водокористувачі зобов`язані: економно використовувати водні ресурси, дбати про їх відтворення і поліпшення якості вод; використовувати воду (водні об`єкти) відповідно до цілей та умов їх надання; дотримувати встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин та встановлених лімітів забору води, лімітів використання води та лімітів скидання забруднюючих речовин, а також санітарних та інших вимог щодо впорядкування своєї території; використовувати ефективні сучасні технічні засоби і технології для утримання своєї території в належному стані, а також здійснювати заходи щодо запобігання забрудненню водних об`єктів стічними (дощовими, сніговими) водами, що відводяться з неї; не допускати порушення прав, наданих іншим водокористувачам, а також заподіяння шкоди господарським об`єктам та об`єктам навколишнього природного середовища; утримувати в належному стані зони санітарної охорони джерел питного та господарсько-побутового водопостачання, прибережні захисні смуги, смуги відведення, берегові смуги водних шляхів, очисні та інші водогосподарські споруди та технічні пристрої; здійснювати засобами вимірювальної техніки, у тому числі автоматизованими, облік забору та використання вод, контроль за якістю і кількістю скинутих у водні об`єкти зворотних вод і забруднюючих речовин та за якістю води водних об`єктів у контрольних створах, а також подавати відповідним органам звіти в порядку, визначеному цим Кодексом та іншими законодавчими актами; здійснювати погоджені у встановленому порядку технологічні, лісомеліоративні, агротехнічні, гідротехнічні, санітарні та інші заходи щодо охорони вод від вичерпання, поліпшення їх стану, а також припинення скидання забруднених стічних вод; здійснювати спеціальне водокористування лише за наявності дозволу; безперешкодно допускати на свої об`єкти державних інспекторів центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, а також громадських інспекторів з охорони довкілля, які здійснюють перевірку додержання вимог водного законодавства, і надавати їм безоплатно необхідну інформацію; своєчасно сплачувати збори за спеціальне водокористування та інші збори відповідно до законодавства; своєчасно інформувати центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації та органи місцевого самоврядування про виникнення аварійних забруднень; здійснювати невідкладні роботи, пов`язані з ліквідацією наслідків аварій, які можуть спричинити погіршення якості води, та надавати необхідні технічні засоби для ліквідації аварій на об`єктах інших водокористувачів у порядку, встановленому законодавством; виконувати інші обов`язки щодо використання і охорони вод та відтворення водних ресурсів згідно з законодавством.
Статтею 67 Конституції України передбачено, що кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом. Вказане кореспондується з положенням пп. 16.1.4 п. 16.1 ст. 16 Податкового кодексу України.
Згідно зі ст. 36 Податкового Кодексу України податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи. Податковий обов`язок є безумовним і першочерговим стосовно інших неподаткових обов`язків платника податків, крім випадків, передбачених законом.
Пункт 46.1 статті 46 Податкового Кодексу України дає визначення поняттю податкова декларація , відповідно до якого таким є документ, що подається платником податків (у тому числі відокремленим підрозділом у випадках, визначених цим Кодексом) контролюючому органу у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата податкового зобов`язання або відображаються обсяги операції (операцій), доходів (прибутків), щодо яких податковим та митним законодавством передбачено звільнення платника податку від обов`язку нарахування і сплати податку і збору, чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку.
Статтею 54 Податкового Кодексу України передбачено, що платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.
Згідно з вимогами п. 57.1 ст. 57 Податкового Кодексу України, платник податків зобов`язаний самостійно сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до п. 258.2.5 ст. 258 Податкового Кодексу України, у разі несплати рентної плати або сплати її не в повному обсязі протягом шести місяців, контролюючі органи подають інформацію про платників рентної плати до органів, що видають дозволи на спеціальне водокористування, для вжиття до них заходів згідно із законом.
Як вже було встановлено судом вище, з урахуванням вищевказаних норм податкового законодавства України, Головним управлінням ДПС у Харківській області на адресу позивача було надіслано лист від 11.12.2019 року № 8340/9/20-40-04-03-17 із інформацією про несплату рентної плати Комунальним підприємством "Джерело" Кіндрашівської сільської ради та вжиття заходів відповідно до законодавства.
Крім того суд зазначає, що відповідно до п. 9 ч. 2 ст. 16 Водного Кодексу України, до відання центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства, управління і контролю за використанням і охороною вод та відтворенням водних ресурсів, належить видача дозволів на спеціальне водокористування.
Відповідно до пункту 5 постанови Кабінету Міністрів України від 13.03.2002 № 321 Про затвердження Порядку видачі дозволів на спеціальне водокористування та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 10 серпня 1992 р. № 459 дозволи на спеціальне водокористування, видані до 3 червня 2017 року (включно), діють до моменту закінчення строку їх дії, а їх анулювання з підстав, передбачених законом, здійснюється Державним агентством водних ресурсів.
Згідно зі ст. 55 Водного Кодексу України, припинення права спеціального водокористування здійснюється шляхом анулювання дозволу на спеціальне водокористування. Орган, що видав дозвіл на спеціальне водокористування, звертається до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання дозволу з підстав систематичної, протягом двох і більше податкових (звітних) періодів, несплати збору за спеціальне водокористування в установлені законом строки.
Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ст. 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Так, матеріалами справи підтверджено наявність не сплаченої заборгованості відповідачем по рентній платі за спеціальне використання води в сумі 4395,74 гривень, яка виникла у зв`язку з несплатою узгоджених податкових зобов`язань за 2018 рік.
Як встановлено судом, рішенням Кіндрашівської сільської ради Куп`янського району Харківської області від 10 серпня 2018 року №371 Про припинення діяльності КП Джерело Кіндрашівської сільської ради створено ліквідаційну комісію з припинення діяльності підприємства.
Також, відповідач в письмових поясненнях самостійно вказав, що не заперечує щодо анулювання дозволу на спеціальне водокористування №229/ХР/49д-18 вид. 10 травня 2018 року та терміном дії до 17.04.2023 р. виданий КП Джерело .
З огляду на зміст ч. 4 ст. 47 КАС України, суд розцінює вказану заяву відповідача, як визнання позову повністю.
З огляду на встановлені обставини, враховуючи, що визнання позиву відповідачем не суперечить закону та не порушує чиї-небудь права, свободи чи інтереси, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Відносно вимоги стягнути з відповідача на користь позивача витрати на сплату судового збору суд зазначає, що відповідно до положень ч.2 ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Отже, оскільки в даному випадку Державне агентство водних ресурсів України виступає в якості суб`єкта владних повноважень, судові витрати зі сплати судового збору з відповідача стягненню не підлягають.
Керуючись статтями 14, 243-246, 293, 295-296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
вирішив:
Позов - задовольнити.
Анулювати дозвіл на спеціальне водокористування № 299/ХР/49д-18 терміном дії до 17.04.2023, виданий Комунальному підприємству Джерело (код ЄДРПОУ 41852002).
Роз`яснити, що рішення набирає законної сили відповідно до ст.255 КАС України (після закінчення строку подання скарги усіма учасниками справи або за наслідками процедури апеляційного перегляду); підлягає оскарженню до Другого апеляційного адміністративного суду у строк згідно з ч.1 ст.295 КАС України, а саме: протягом 30 днів з дати складення повного судового рішення.
Суддя О.В. Старосєльцева
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.05.2020 |
Оприлюднено | 25.05.2020 |
Номер документу | 89388586 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Старосєльцева О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні