Рішення
від 18.05.2020 по справі 560/438/20
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/438/20

РІШЕННЯ

іменем України

18 травня 2020 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Майстера П.М.

за участю:секретаря судового засідання Нетичай Ю.В. позивача: ОСОБА_1 , представника позивача: Прядуна Р.В., представників відповідача: Хворостовського В.О., Пантела В.В., розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Ярмолинецької районної ради Хмельницької області про визнання протиправними та скасування рішень,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся в суд з позовом до Ярмолинецької районної ради Хмельницької області, в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Ярмолинецької районної ради №34 від 23.12.2019 року про дострокове припинення повноважень голови Ярмолинецької районної ради ОСОБА_1 , поновити ОСОБА_1 на посаді голови Ярмолинецької районної ради та зобов`язати Ярмолинецьку районну раду виплатити ОСОБА_1 заробітну плату за час вимушеного прогулу за період з дня дострокового припинення повноважень до дня поновлення на посаді;

- визнати протиправним та скасувати рішення Ярмолинецької районної ради № 33 від 23.12.2019 року про внесення змін до рішення Ярмолинецької районної ради від 24.11.2015 року № 2 «Про лічильну комісію» ;

- допустити до негайного виконання рішення суду в частині поновлення ОСОБА_1 на роботі та стягнення заробітної плати за час вимушеного прогулу в межах суми стягнення за один місяць.

В обґрунтування позовних вимог зазначив, що 24 листопада 2015 року ОСОБА_1 був обраний Ярмолинецькою районною радою на посаду голови ради. На виконання вимог п. 1 ч. 6 ст. 55 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» ОСОБА_1 розпорядженням від 18 листопада 2019 року № 78-о скликав 47-у чергову сесію Ярмолинецької районної ради VII скликання. Перше пленарне засідання 47-ї чергової сесії Ярмолинецької районної ради VII скликання відбулося 23 грудня 2019 року. Порядок денний з переліком питань, які мали розглядатися на даному пленарному засіданні, був затверджений та погоджений у відповідності із Регламентом.

Вказав, що після закінчення розгляду питання № 15 порядку денного виступив депутат районної ради Баліцький І ОСОБА_2 , який повідомив про те, що коаліція депутатів районної ради "Демократична Ярмолинеччина", утворена у 2015 році, на сьогодні не існує через різні погляди, відсутність співпраці та відсутність колегіальності у прийняті рішень. У зв`язку із цим, за пропозицією депутата ОСОБА_3 головуючим була оголошена коротка перерва у пленарному засідання на 15 хвилин. Після перерви на пленарному засіданні виступив народний депутат районної ради Бакун Ю ОСОБА_4 , який повідомив про те, що під час перерви було проведене спільне засідання двох фракцій "За конкретні справи" та "Блок Петра Порошенка "Солідарність". За наслідками спільного засідання цих фракцій депутатами було прийнято рішення про створення коаліції "За майбутнє Ярмолинеччини" із числа членів вище названих фракцій у кількості 20 депутатів. Ці ж депутати пропонували у зв`язку зі створення нової коаліції достроково припинити повноваження голови районної ради ОСОБА_1 та заступника голови ОСОБА_5 .

За пропозицією депутата ОСОБА_3 , всупереч Регламенту, до порядку денного пленарного засідання були включені нові питання щодо дострокового припинення повноважень голови та заступника голови Ярмолинецької районної ради. Після цього рада повернулася до розгляду питань № 16-33 порядку денного, закінчивши розгляд яких, депутати перейшли до розгляду питання щодо дострокового припинення повноважень голови та заступника голови ради.

Вказав, що депутати, всупереч Регламенту, одразу розпочали голосування щодо питання про затвердження форми бюлетеня для таємного голосування щодо дострокового припинення повноважень голови ради. За пропозицією депутата ОСОБА_3 , без внесення змін до порядку денного, було дообрано іще двох членів лічильної комісії, всупереч Регламенту. Далі, відбулося голосування щодо звільнення голови із займаної ним посади, затвердження форми бюлетеня для таємного голосування щодо звільнення з посади заступника голови, голосування з даного питання та підрахунок голосів. Зазначив, що усі ці дії були вчинені з численними порушеннями Регламенту.

Рішенням Ярмолинецької районної ради №34 від 23.12.2019 року припинено достроково повноваження голови ради ОСОБА_1 з 23.12.2019 року зі звільненням його із займаної посади.

Таке рішення відповідача вважає протиправним, тому звернувся в суд з вказаними позовними вимогами.

Суд, ухвалою від 27.01.2020 року відкрив провадження та призначив справу до розгляду за правилами загального позовного провадження.

Ухвалою від 27.01.2020 року, суд роз`єднав в окремі провадження позовні вимоги ОСОБА_1 , ОСОБА_5 у справі №560/438/20.

Ухвалою суду від 24.02.2020 задоволено клопотання представника позивача та витребувано у Ярмолинецької районної ради Хмельницької області належним чином завірені копії письмових доказів: рішення Ярмолинсцької районної ради про обрання Секретаріату Ярмолинецької районної ради; Рекомендацій Президії Ярмолинецької районної ради щодо порядку денного пленарного засідання 47 сесії Ярмолинецької районної ради 7 скликання від 23.12.2019 року; протоколів Лічильної комісії щодо результатів голосування щодо питань, внесених до порядку денного пленарного засідання 47 сесії Ярмолинсцької районної ради 7 скликання від 23.12.2019 року; рішення Ярмолинецької районної ради 7 скликання про обрання Лічильної комісії та підрахунку голосів під час таємного голосування у відповідності із п. 37.5 Регламенту; протоколу Лічильної комісії про обрання зі свого складу голови та секретаря Лічильної комісії з урахуванням змін до складу лічильної комісії; протоколу Лічильної комісії про затвердження форм бюлетенів для таємного голосування щодо питань дострокового припинення повноважень голови Ярмолинецької районної ради 7 скликання; реєстра про одержання депутатами Ярмолинецької районної ради бюлетенів для таємного голосування щодо питань дострокового припинення повноважень голови Ярмолинецької районної ради 7 скликання; бюлетенів таємного голосування щодо питання дострокового припинення повноважень голови Ярмолинсцької районної ради 7 скликання; протоколу лічильної комісії Ярмолинсцької районної ради про обрахунок голосів депутатів під час голосування щодо внесення до Порядку денного пленарного засідання Ярмолинецької районної ради, яке відбулося 23.12.2019 року, питання про дострокове припинення повноважень голови Ярмолинецької районної ради; протоколів лічильної комісії Ярмолинсцької районної ради про обрахунок голосів депутатів під час голосування щодо питань, зазначених у протоколі пленарного засідання Ярмолинецької районної ради від 23.12.2019 року під номерами 34 -38.

Ухвалою від 20.03.2020 суд закрив підготовче провадження у справі №560/438/20 та призначив справу до судового розгляду.

Позивач, представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримали в повному обсязі та просили їх задовольнити з підстав, викладених у позовній заяві.

Представники відповідача у судовому засіданні позовні вимоги не визнали, надавши суду відзив на позовну заяву, в якому вказали, що чинним законодавством України передбачено, що особа, обрана районною радою на посаду голови районної ради може бути достроково звільнена з цієї посади шляхом таємного голосування, за умови якщо така ініціатива попередньо підтримана не менш як третиною депутатів районної ради. Наслідком прийняття такого рішення районною радою є звільнення голови районної ради з займаної посади. Зазначив, що питання про дострокове припинення повноважень голови Ярмолинецької районної ради було включено до порядку денного пленарного засідання Ярмолинецької районної ради за пропозицією 20 депутатів районної ради. Після чого головуючим на засіданні пропозицію про внесення змін до порядку денного пленарного засідання ради щодо дострокового припинення повноважень голови Ярмолинецької районної ради ОСОБА_1 було поставлено на голосування. За результатами розгляду пропозицію депутатами було підтримано та включено до порядку денного питання про дострокове припинення повноважень голови Ярмолинецької районної ради ОСОБА_1 .

Вказав, що питання про дострокове припинення повноважень голови ради за своєю суттю є кадровим питанням, оскільки як обрання, так і звільнення особи з посади голови передбачає оформлення початку та припинення дії трудового договору у встановленому порядку згідно з чинним законодавством. Рішення про дострокове припинення повноважень позивача прийнято радою у встановленому Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» порядку шляхом таємного голосування. У відповідності до пункту 17.1 регламенту ради проект порядку денного сесії ради обговорюється і затверджується в цілому більшістю голосів депутатів ради від загального її складу. В даному випадку всі питання які відображенні в протоколі пленарного засідання, яке відбулось 23.12.2019 року були включені до порядку денного головуючим на засіданні та підтримані депутатами районної ради.

Зазначив, що у відповідності із статтею 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. Рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених пунктами 4 і 16 статті 26, пунктами 1, 29 і 31 статті 43 та статтями 55, 56 цього Закону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням. Вважає, що рішення про дострокове припинення повноважень голови ради прийнято у порядку та спосіб визначені Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» шляхом проведення таємного голосування. Просив у задоволенні позову відмовити повністю.

Суд, заслухавши пояснення позивача, представників сторін, дослідивши належним чином зібрані докази по справі, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи на яких ґрунтуються вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення спору по суті, дійшов висновків, що позовні вимоги підлягають до задоволення з наступних підстав.

Встановлено, що рішенням голови Ярмолинецької районної ради Хмельницької області від 24.11.2015 №4 ОСОБА_1 обрано головою Ярмолинецької районної ради Хмельницької області VII скликання.

23.12.2019 Ярмолинецькою районною радою шляхом таємного голосування прийнято рішення №34 «Про дострокове припинення повноважень голови Ярмолинецької районної ради ОСОБА_1 » , що зумовило позивача звернутись за судовим захистом із даним адміністративним позовом.

Так, згідно протоколу пленарного засідання 47 сесії Ярмолинецької районної ради Хмельницької області VII скликання (перше засідання) від 23.12.2019 присутні 28 депутатів із 33 обраних - кворум, необхідний для роботи сесії.

Порядок денний з переліком питань, які мали розглядатися на даному пленарному засіданні, був затверджений та погоджений у відповідності із Регламентом.

Після закінчення розгляду питання № 15 порядку денного виступив депутат районної ради Баліцький І.М., який повідомив про те, що в 2015 році на спільних партійних зборах була створена та підписана коаліційна угода «Демократична Ярмолинеччина» , до якої увійшли депутати від політичних партій: «БЛОК ПЕТРА ПОРОШЕНКА «СОЛІДАРНІСТЬ» , ВО «Батьківщина» , Відродження та ОСОБА_6 партії ОСОБА_7 . На сьогоднішній день коаліції не існує, різні політичні погляди, відсутність співпраці, відсутність колегіальності у прийняті рішень. Також, виступаючий наголосив на тому, що відбулось засідання фракції партії «БЛОКУ ПЕТРА ПОРОШЕНКА «СОЛІДАРНІСТЬ» , в якому були 7 присутніх із 8 членів. Всі присутні одноголосно прийняли рішення про вихід із коаліційної угоди «Демократична Ярмолинеччина» .

Депутат районної ради Бакун Ю.І. вніс пропозицію оголосити перерву на 15 хв. Підсумки голосування: «За» - 19; «Проти» - 7; «Утримався» - 0. Оголошена перерва на 15 хв.

Після перерви, депутат районної ради Бакун Ю.І. повідомив, що в зв`язку з тим, що коаліції «Демократична Ярмолинеччина» не існує в перерві було проведено засідання двох фракцій: «За конкретні справи» та «БЛОК ПЕТРА СОЛІДАРНІСТЬ» . Далі виступаючий зачитав протокол спільного засідання зазначених фракцій, довів до відома інформацію про створення коаліції «За майбутнє Ярмолинеччини» та запропонував за ініціативою 20 депутатів включити до порядку денного пленарного засідання наступні питання:

- про дострокове припинення повноважень голови Ярмолинецької районної ради ОСОБА_1 ;

- про дострокове припинення повноважень заступника голови Ярмолинецької районної ради Лиса Б.М.

Головуючий поставив на голосування питання щодо прийняття до відома питання про створення коаліції «За майбутнє Ярмолинеччини» .

Підсумки голосування: «За» - 20; «Проти» - 2; «Утримався» - 0. Пропозиція підтримана.

Надалі, головуючий повідомив про те, що поступила пропозиція внести в порядок денний питання про дострокове припинення повноважень ОСОБА_1 як голови районної ради та ОСОБА_5 як заступника ради та поставив на голосування дану пропозицію.

Підсумки голосування: «За» - 20; «Проти» - 0; «Утримався» - 1. Пропозиція підтримана.

В подальшому, згідно протоколу пленарного засідання 47 сесії Ярмолинецької районної ради Хмельницької області VII скликання (перше засідання) від 23.12.2019, головуючий, за пропозицією депутатів, поставив на голосування питання про внесення змін до порядку денного щодо включення питань про затвердження зразка бюлетеня про дострокове припинення повноважень голови та заступника голови районної ради. Голосували: «За» - 21; «Проти» - 1; «Утримався» - 2. За результатом голосування затверджено зразок бюлетеня для таємного голосування щодо дострокового припинення повноважень голови Ярмолинецької районної ради Хмельницької області ОСОБА_1 .

На обговорення було поставлено питання про внесення змін до рішення районної ради від 24 листопада 2015 року №2 «Про лічильну комісію районної ради» . Зокрема, депутат районної ради ОСОБА_3 запропонував збільшити кількісний склад лічильної комісії на 2 чоловіка. Голова ради ОСОБА_1 , поставив на голосування пропозицію про збільшення складу лічильної комісії на 2, тобто з 5 членів до 7. Голосували: «За» - 22 , «Проти» - 0, «Утримався» - 0.

Крім того, ОСОБА_3 - запропонував включити до складу лічильної комісії ОСОБА_8 зняв свою кандидатуру. ОСОБА_5 - заступник голови ради, запропонував включити до складу лічильної комісії ОСОБА_9 Андрушко В ОСОБА_10 - запропонував включити до складу лічильної комісії ОСОБА_11

Головуючий поставив на голосування пропозицію щодо включення запропонованих кандидатур до складу лічильної комісії. Голосували: «За» - 22 , «Проти» - 0, «Утримався» - 0.

Вирішили: внести зміни до рішення Ярмолинецької районної ради від 24 листопада 2015 року № 2 «Про лічильну комісію районної ради» включивши до складу лічильної комісії: ОСОБА_11 - депутата районної ради; ОСОБА_9 - депутата районної ради (Рішення №33).

Надалі, згідно протоколу пленарного засідання 47 сесії Ярмолинецької районної ради Хмельницької області VII скликання (перше засідання) від 23.12.2019, депутати перейшли до таємного голосування щодо дострокового припинення повноважень голови Ярмолинецької районної ради ОСОБА_1 .

Підсумки голосування: «За» - 22; «Проти» - 0; «Утримався» - 0; "Не голосував" - 2.

Вирішили: припинити достроково повноваження голови Ярмолинецької районної ради ОСОБА_1 23 грудня 2019 року, без припинення повноважень депутата Ярмолинецької районної ради VII скликання. Звільнити ОСОБА_1 з посади голови Ярмолинецької районної ради 23 грудня 2019 року (Рішення №34).

Вважаючи рішення Ярмолинецької районної ради Хмельницької області № 34 «Про дострокове припинення повноважень голови Ярмолинецької районної ради ОСОБА_1 » від 23.12.2019 таким, що винесене всупереч вимогам Регламенту Ярмолинецької районної ради Хмельницької області, а також Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» , позивач звернувся до суду для захисту законних прав та інтересів.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наведене нижче.

Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» .

Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішуються такі питання обрання голови ради, відповідно заступника голови районної ради та першого заступника, заступника голови обласної ради, звільнення їх з посади.

Відповідно до ч.ч.1, 2, 4 ст.55 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", голова районної, обласної, районної у місті (у разі її створення) ради обирається відповідною радою шляхом таємного голосування з числа її депутатів на строк повноважень ради.

Голова ради здійснює свої повноваження до припинення ним повноважень депутата ради відповідного скликання, крім випадків, передбачених частинами четвертою та п`ятою цієї статті. Голова ради вважається звільненим з посади з дня припинення ним депутатських повноважень або повноважень голови.

У своїй діяльності голова ради є підзвітним раді та може бути звільнений з посади радою шляхом таємного голосування. Питання про звільнення голови ради може бути внесено на розгляд ради на вимогу не менш як третини депутатів від загального складу ради.

В силу ст. 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради. Сесія ради є повноважною, якщо в її пленарному засіданні бере участь більше половини депутатів від загального складу ради. Пропозиції щодо питань на розгляд ради можуть вноситися сільським, селищним, міським головою, постійними комісіями, депутатами, виконавчим комітетом ради, головою місцевої державної адміністрації, головою районної, обласної ради, загальними зборами громадян. Пропозиції щодо прийняття рішень, які відповідно до закону є регуляторними актами, вносяться з урахуванням вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності". Не пізніш як на другій сесії затверджується регламент роботи відповідної ради, а також положення про постійні комісії ради. Порядок проведення першої сесії ради, порядок обрання голови та заступника (заступників) голови районної у місті, районної, обласної ради, секретаря сільської, селищної, міської ради, скликання чергової та позачергової сесії ради, призначення пленарних засідань ради, підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях, прийняття рішень ради про затвердження порядку денного сесії та з інших процедурних питань, а також порядок роботи сесії визначаються регламентом ради, з урахуванням вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності". До прийняття регламенту ради чергового скликання застосовується регламент ради, що діяв у попередньому скликанні.

Рішенням Ярмолинецької районної ради Хмельницької області від 24.12.2015 № 20 затверджено Регламент Ярмолинецької районної ради VІІ скликання (далі - Регламент).

Порядок діяльності Ради, її органів, депутатів, посадових осіб та виконавчого апарату визначається Конституцією України, законами України «Про місцеве самоврядування в Україні» , «Про статус депутатів місцевих рад» , «Про службу в органах місцевого самоврядування» , «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» , «Про запобігання корупції» , «Про інформацію» , «Про доступ до публічної інформації» . «Про захист персональних даних» , іншими законодавчими актами та цим Регламентом (ст.1 Регламенту).

Ст.15 Регламенту визначено, що сесія Ради скликається головою Ради за необхідності, але не менше одного разу на квартал. Сесія Ради також скликається головою Ради за пропозицією не менше однієї третини депутатів Ради від загального складу Ради або голови районної державної адміністрації.

Пропозиції до проекту порядку денного сесії Ради вносяться головою Ради, депутатами, постійними комісіями та головою районної державної адміністрації. Пропозиції, як правило, вносяться не пізніше як за 20 днів до відкриття сесії. Проекти рішень Ради, які підлягають обговоренню, оприлюднюються на офіційному веб-сайті Ради не пізніше як за 20 днів до пленарного засідання Ради. Пропозиція щодо кожного питання, яке пропонується включити до проекту порядку денного сесії Ради або до затвердженого порядку денного сесії Ради, подається відповідно до Інструкції з діловодства Ради та чинного законодавства у формі проекту рішення із супровідним листом, пояснювальною запискою та листом-погодженням. Документи, що подаються до Ради пізніш як за 20 днів до відкриття сесії, на розгляд сесії та постійних комісій Ради не виносяться, крім виняткових випадків, передбачених п. 16.13 цієї статті. Проекти рішень Ради голова Ради або його заступник (у випадку, коли сесія Ради скликається депутатами у порядку, визначеному п. 15.4 ст. 15 Регламенту, - уповноважена особа з числа депутатів, які ініціювали скликання сесії Ради) передають до відділу юридичного забезпечення діяльності ради для розгляду та встановлення відповідності його чинному законодавству. Якщо проект рішення відповідає чинному законодавству, начальник відділу юридичного забезпечення діяльності ради візує його, а у випадку невідповідності проекту рішення чинному законодавству - надає висновок. Після цього проект рішення разом з іншими матеріалами передається відповідній профільній, суміжній та іншим постійним комісіям для подальшої роботи. У разі наявності вмотивованих зауважень від постійних комісій, за дорученням голови Ради відділу юридичного забезпечення діяльності ради повторно розглядає проект рішення з урахуванням зауважень. Перелік питань, які планується винести на розгляд пленарного засідання Ради, розглядається президією районної Ради. За наслідками розгляду президією Ради проекту порядку денного сесії надаються рекомендації щодо внесення на розгляд пленарного засідання певного переліку питань. На засіданнях президії, засіданнях постійних комісій та пленарних засіданнях Ради з питань порядку денного сесії доповідають розробники проектів рішень Ради. У виняткових випадках, після видання розпорядження голови Ради про скликання сесії, додатковому включенню до порядку денного підлягають питання:

- про затвердження або внесення змін до районного бюджету;

- кадрові питання;

- питання, що потребують негайного розгляду.

Зазначені питання можуть бути внесені на розгляд ради на вимогу однієї з постійних комісій, депутатських фракцій (груп), голови районної Ради або голови районної державної адміністрації.

Відповідно до пунктів 124, 126, 129 Інструкції з діловодства Ярмолинецької районної ради документи з питань, що вносяться на розгляд районної ради, мають подаватися відповідно до Регламенту роботи ради, а саме: - доповідну записку, адресовану районній раді (у разі потреби), в якій ґрунтовно викладені питання з висновками і пропозиціями; - проект рішення районної ради, погоджений та завізований відповідно до п. 125 Інструкції, та документи до нього (аналітичні довідки, порівняльні таблиці, пояснювальна записка тощо), завізовані автором проекту рішення. Проект рішення районної ради (незалежно від того, якого питання він стосується) повинен бути погоджений з: - начальником організаційного відділу виконавчого апарату районної ради; - начальником відділу юридичного забезпечення діяльності районної ради; - заступником голови районної ради.

Всі оригінали проектів рішень та інші документи, підготовлені на розгляд сесії районної ради, акумулюються у завідуючого організаційного відділу виконавчого апарату районної ради та після повної їх комплектації, за день до сесії, передаються голові районної ради.

В ході судового розгляду справи встановлено, що в порушення вимог Регламенту та Інструкції з діловодства Ради, питання про дострокове припинення повноважень голови ради - ОСОБА_1 до порядку денного пленарного засідання сесії Ярмолинецької районної ради, яке відбулося 23.12.2019 року, завчасно не вносилось, президією Ярмолинецької районної ради та жодною постійною чи тимчасовою комісією не розглядалось та не обговорювалось, проект рішення з цього приводу не готувався та не погоджувався, на розгляд Ради належною кількістю депутатів не вносилось.

Відповідно до ст.17 Регламенту, проект порядку денного сесії Ради обговорюється і затверджується в цілому більшістю голосів депутатів Ради від загального її складу. Якщо за підсумками голосування питання до порядку денного сесії Ради не включено, воно вважається відхиленим. Питання щодо притягнення особи до дисциплінарної відповідальності, а також дострокового припинення повноважень посадової особи Ради, які не набрали необхідної кількості голосів «за» , не можуть вноситись на повторний розгляд Ради.

В силу ст.23 Регламенту, лічильна комісія утворюється рішенням ради в кількості 5 осіб на весь час повноважень ради з метою чіткої організації процедур голосування та забезпечення підрахунку голосів. Вибори комісії проводяться відкритим голосуванням за списком чи персонально в порядку надходження пропозицій щодо кандидатур. Комісія обирає із свого складу голову і секретаря комісії, про що складається протокол, який доводиться до відома депутатів. Засідання комісії проводяться гласно і лише відкрито. У роботі лічильної комісії не можуть брати участь депутати, кандидатури яких висунуті до складу органів, що обираються. У разі висунення члена лічильної комісії кандидатом до одного із органів ради на час проведення голосування і підрахунку голосів його повноваження, як члена лічильної комісії, автоматично припиняються. За підсумками засідань лічильної комісії складаються протоколи, які підписуються членами комісії. Рішення комісії приймаються простою більшістю голосів її членів.

Перед кожним голосуванням головуючий на пленарному засіданні формулює зміст питання, що буде ставитися на голосування, і, якщо немає заперечень, відразу ставить його на голосування (ст.32 Регламенту).

Регламентом ради передбачено два типи голосування: відкрите та таємне.

Для прийняття рішень, з`ясування волевиявлення депутатів Ради на пленарних засіданнях Ради проводиться відкрите голосування шляхом піднімання депутатом руки або відкрите поіменне голосування. Відкрите голосування здійснюється у режимі фіксації волевиявлення депутаті лічильною комісією, утвореною у порядку, передбаченому ст. 23 цього Регламенту. Поіменне голосування проводиться за пропозицією будь-кого з депутатів Ради, підтриманою не менше як однією третиною депутатів Ради, зареєстрованих на пленарному засіданні Ради, або однієї із фракцій Ради. На голосування ця пропозиція ставиться першою з-поміж інших пропозицій щодо способу голосування. Дані про результати поіменного голосування роздруковуються відразу після закриття пленарного засідання і надаються виконавчим апаратом Ради уповноваженим представникам депутатських фракцій та груп, а також депутатам Ради, за їх письмовим зверненням (ст.36 Регламенту).

Відповідно до п. 138 Інструкції з діловодства Ради, за результатами кожного засідання колегіального органу мають складатися протоколи з урахуванням вимог, зазначених у пунктах 101-117 цієї Інструкції.

Однак, судом встановлено, що всупереч зазначеному, результати голосування депутатів щодо включення до порядку денного питання про дострокове припинення повноважень голови Ярмолинецької районної ради - ОСОБА_1 лічильною комісією не обраховувалися та жодні протоколи з цього приводу не складалися.

Для протоколювання процедури таємного голосування та підрахунку голосів під час таємного голосування обирається Лічильна комісія. Порядок обрання Лічильної комісії визначений ст. 23 Регламенту.

Водночас, матеріалами справи підтверджено, що лічильна комісія для протоколювання процедури таємного голосування радою не обиралася.

Крім того, в силу ст. 37 Регламенту, таємне голосування відбувається із застосуванням бюлетенів для таємного голосування. Бюлетені для таємного голосування виготовляє виконавчий апарат Ради за дорученням голови Ради або іншої особи, яка скликала пленарне засідання Ради під контролем лічильної комісії.

Бюлетені для таємного голосування повинні бути однаковими за матеріалом виготовлення, кольором, розміром, змістом. У бюлетені для таємного голосування зазначається також мета голосування - обрання, призначення, затвердження, дострокове припинення повноважень тощо. Організація виготовлення бюлетенів для таємного голосування у кількості, що відповідає фактичній кількості депутатів Ради, покладається на апарат Ради. Доручення про виготовлення бюлетенів для таємного голосування дає голова Ради або інша особа, на вимогу якої скликане пленарне засідання Ради. У випадку проведення першого засідання Ради нового скликання бюлетені для голосування виготовляються апаратом Ради за дорученням голови Лічильної комісії одразу після обрання комісії, для чого у пленарному засіданні оголошується перерва. Виготовлені до початку пленарного засідання бюлетені для таємного голосування передаються представником апарату Ради голові Лічильної комісії одразу після її обрання. Лічильна комісія перевіряє, чи відповідають бюлетені для таємного голосування встановленій формі та чи виготовлені вони у кількості, що відповідає фактичній кількості депутатів Ради. Якщо виготовлені до початку пленарного засідання бюлетені не відповідають вимогам, передбаченим чинним законодавством чи цим Регламентом, у засіданні Ради оголошується перерва для виготовлення нових бюлетенів для таємного голосування за формою, встановленою Лічильною комісією. Нові бюлетені виготовляються виконавчим апаратом Ради під контролем уповноваженого представника (представників) Лічильної комісії. Недійсними вважаються бюлетені невстановленого зразка (ст.38 Регламенту).

В судовому засіданні встановлено, що лічильна комісія, яка мала бути створена з відповідною метою, не затверджувала форму бюлетенів для таємного голосування з питань дострокового припинення повноважень голови ради, голова ради не давав доручення виконавчому апарату ради на виготовлення бюлетені для таємного голосування, а лічильна комісія не здійснювала контроль за їх виготовленням.

Вказані обставини підтвердили допитані в судовому засіданні свідки ОСОБА_12 , ОСОБА_9 , ОСОБА_13 - депутати Ярмолинецької районної ради Хмельницької області.

Крім того, допитаний в судовому засіданні свідок ОСОБА_14 - голова лічильної комісії Ярмолинецької районної ради Хмельницької області зазначила, що 23.12.2019, під час пленарного засідання 47 сесії Ярмолинецької районної ради Хмельницької області VII скликання (перше засідання), участі в організації роботи лічильної комісії вона не приймала, оскільки змушена була залишити засідання з непередбачуваних обставин.

Також, із досліджених в судовому засіданні бюлетенів для таємного голосування щодо дострокового припинення повноважень голови Ярмолинецької районної ради - ОСОБА_1 вбачається, що останні не підписані головою та секретарем лічильної комісії.

Таким чином, усі бюлетені, які використовувалися для голосування з питань дострокового припинення повноважень голови ради, є недійсними.

Окрім того, під час голосування з питання про затвердження радою форми бюлетеня для таємного голосування з питання дострокового припинення повноважень голови ради зазначеного у протоколі пленарного засідання під №34, троє із п`яти членів лічильної комісії були відсутні в залі засідання, а тому результати голосування за даним питанням не підраховувалися і не можуть вважатися дійсними.

Також встановлено, що на обговорення на пленарному засіданні ради було поставлено питання про внесення змін до рішення районної ради від 24 листопада 2015 року №2 «Про лічильну комісію районної ради» . Зокрема, депутат районної ради ОСОБА_3 запропонував збільшити кількісний склад лічильної комісії на 2 чоловіка. Голова ради ОСОБА_1 , поставив на голосування пропозицію про збільшення складу лічильної комісії на 2, тобто з 5 членів до 7. Голосували: «За» - 22 , «Проти» - 0, «Утримався» - 0.

Крім того, ОСОБА_3 - запропонував включити до складу лічильної комісії ОСОБА_8 зняв свою кандидатуру. ОСОБА_5 - заступник голови ради, запропонував включити до складу лічильної комісії ОСОБА_9 Андрушко В ОСОБА_10 - запропонував включити до складу лічильної комісії ОСОБА_11

Головуючий поставив на голосування пропозицію щодо включення запропонованих кандидатур до складу лічильної комісії. Голосували: «За» - 22 , «Проти» - 0, «Утримався» - 0.

Вирішили: внести зміни до рішення Ярмолинецької районної ради від 24 листопада 2015 року № 2 «Про лічильну комісію районної ради» включивши до складу лічильної комісії: ОСОБА_11 - депутата районної ради; ОСОБА_9 - депутата районної ради (Рішення №33).

Зазначеним Рішенням №33 у склад лічильної комісії було додатково обрано іще двох членів комісії, тобто в цілому - 7 осіб.

Однак, на думку суду, вказане Рішення №33 прийнято всупереч вимогам Регламенту, оскільки у порядок денний до початку сесії питання про внесення змін до складу лічильної комісії не вносилось, під час пленарного засідання ніхто із депутатів ради не клопотав про включення до порядку денного вказаного питання.

Серед іншого, суд зауважує, що рішення про включення до складу лічильної комісії ще двох додаткових членів прямо суперечить п. 23.1. Регламенту, який передбачає обрання лише п`яти членів лічильної комісії на увесь строк повноважень ради.

Таким чином, на підставі вище викладно, суд дійшов висновку, що рішення Ярмолинецької районної ради № 33 від 23.12.2019 року про внесення змін до рішення Ярмолинецької районної ради від 24.11.2015 року № 2 «Про лічильну комісію» є протиправним та підлягає скасуванню.

Крім того, згідно ст.39 Регламенту, час, місце і порядок проведення таємного голосування визначаються Лічильною комісією, про що вона повідомляє депутатів Ради. Лічильна комісія перед початком голосування перевіряє наявність кабін для таємного голосування, опечатує скриньки для таємного голосування та забезпечує всі необхідні умови для додержання таємності голосування. Бюлетені видаються безпосередньо біля кабін для таємного голосування згідно Реєстру про одержання бюлетеня для таємного голосування. Кожному депутату Ради після пред`явлення ним посвідчення та проставлення особистого підпису в Реєстрі про одержання бюлетеня для таємного голосування Лічильна комісія видає один бюлетень для таємного голосування. Голосування проводиться у кабіні для таємного голосування і здійснюється проставленням у бюлетені позначки напроти прізвища кандидата, за якого депутат ради голосує (проставлення позначки навпроти відповіді «так» , «ні» або «утримався» - якщо питання передбачає кілька варіантів відповіді). Заповнений бюлетень опускається в прозору скриньку, яка повинна знаходитися біля кабіни для таємного голосування.

Підрахунок результатів таємного голосування здійснюється Лічильною комісією відкрито. Результати таємного голосування Лічильна комісія заносить до протоколу, який підписують всі її члени. У разі незгоди будь-кого з членів Лічильної комісії з даними протоколу, він у письмовій формі викладає свою окрему думку, яка додається до протоколу і оголошується на пленарному засіданні Ради. Про результати таємного голосування голова Лічильної комісії або визначений комісією доповідач доповідає на пленарному засіданні Ради, відповідає на запитання депутатів Ради (ст.42 Регламенту).

Однак, всупереч Регламенту, повноважна лічильна комісія з відповідною метою не утворювалася, голову та секретаря комісії на засіданні ради не обирали. Протоколи засідання лічильної комісії щодо обрахунку результатів голосування не містять дати та місця складення протоколів.

Крім того, матеріалами справи підтверджено, що лічильна комісія не повідомляла депутатів належним чином про час та місце для таємного голосування, бюлетені видавала не безпосередньо біля кабін для таємного голосування, які фізично знаходились у іншому приміщенні, за відсутністю стороннього впливу на депутатів не слідкувала, оскільки останні могли вільно заходити і виходити із зали, спілкуватися по телефону та між собою.

Вказівка у протоколі пленарного засідання сесії про те, що ОСОБА_11 є головою лічильної комісії, є безпідставною, оскільки лічильна комісія не засідала з питання обрання ОСОБА_11 своїм головою і протокол засідання комісії з цього приводу відсутній.

З урахуванням зазначених обставин, суд зазначає, що до початку проведення 23.12.2019 пленарного засідання 47 сесії Ярмолинецької районної ради Хмельницької області VII скликання (перше засідання), питання дострокового припинення повноважень та звільнення з посади голови Ярмолинецької районної ради Хмельницької області - ОСОБА_1 , не включалось до порядку денного, проект рішення по ньому не виносився, що вказує на протиправність прийнятого радою рішення № 34 від 23.12.2019 року.

Вказана позиція суду узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, викладеною в постановах від 06.02.2019 у справі №309/2606/17, від 20.07.2018 у справі №664/491/16-а.

Належних та допустимих доказів в спростування зазначеного відповідачем до суду не надано.

Крім того, відповідно до правової позиції Європейського суду у справі Yvonne van Duyn v. Home Office (Case 41/74 van Duyn v. Home Office) принцип юридичної визначеності означає, що зацікавлені особи повинні мати змогу покладатися на зобов`язання, взяті державою, навіть якщо такі зобов`язання містяться у законодавчому акті, який загалом не має автоматичної прямої дії. Така дія зазначеного принципу пов`язана з іншим принципом - відповідальності держави, який полягає у тому, що держава не може посилатися на власне порушення зобов`язань для запобігання відповідальності. При цьому, якщо держава чи будь-який її орган схвалили певну концепцію, така держава чи орган вважатимуться такими, що діють протиправно, якщо вони відступлять від такої політики чи поведінки, оскільки схвалення такої політики чи поведінки дало підстави для виникнення обґрунтованих сподівань у осіб (юридичних чи фізичних) стосовно додержання державою чи органом публічної влади такої політики чи поведінки.

Згідно ст. 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

При цьому, під ефективним засобом (способом) необхідно розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тобто ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

Суд зазначає, що Законом України "Про місце самоврядування в Україні" визначено конкретні підстави дострокового припинення повноважень голови районної ради, Регламентом Ярмолинецької районної ради VІІ скликання, затвердженого рішенням Ярмолинецької районної ради Хмельницької області від 24.12.2015 № 20 визначено порядок проведення сесії, зокрема, винесення питань на голосування та прийняття рішень, відтак прийняття оскаржуваних рішень із порушенням Регламенту без визначення конкретної підстави суперечить принципу юридичної визначеності.

Таким чином, на підставі вище викладеного, суд дійшов висновку, що рішення Ярмолинецької районної ради Хмельницької області № 34 від 23.12.2019 року "Про дострокове припинення повноважень голови Ярмолинецької районної ради ОСОБА_1 " є протиправним та підлягає скасуванню.

Відповідно до положень ч. 1 ст. 235 КЗпП України, у разі звільнення без законної підстави або незаконного переведення на іншу роботу, у тому числі у зв`язку з повідомленням про порушення вимог Закону України "Про запобігання корупції" іншою особою, працівник повинен бути поновлений на попередній роботі органом, який розглядає трудовий спір.

Відтак, наявні підстави для поновлення позивача на посаді в органі, з якого його було незаконно звільнено, а саме на посаді голови Ярмолинецької районної ради Хмельницької області з 23.12.2019 року.

Згідно ст. 235 КЗпП України, при винесенні рішення про поновлення на роботі орган, який розглядає трудовий спір, одночасно приймає рішення про виплату працівникові середнього заробітку за час вимушеного прогулу або різниці в заробітку за час виконання нижчеоплачуваної роботи, але не більш як за один рік. Якщо заява про поновлення на роботі розглядається більше одного року не з вини працівника, орган, який розглядає трудовий спір, виносить рішення про виплату середнього заробітку за весь час вимушеного прогулу.

Як роз`яснено у п. 32 Постанови Пленуму Верховного Суду України від 06.11.1992 року за № 9 "Про практику розгляду судами трудових спорів", у випадках стягнення на користь працівника середнього заробітку за час вимушеного прогулу в зв`язку з незаконним звільненням або переведенням, відстороненням від роботи, невиконанням рішення про поновлення на роботі, затримкою видачі трудової книжки або розрахунку він визначається за загальними правилами обчислення середнього заробітку, виходячи з заробітку за останні два календарні місяці роботи.

Згідно ст. 27 Закону України "Про оплату праці", порядок обчислення середньої заробітної плати працівника у випадках, передбачених законодавством, встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Обчислення середнього заробітку працівників здійснюється відповідно до Порядку обчислення середньої заробітної плати, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.02.1995 № 100.

Пунктом 2 Порядку № 100 встановлено, що середньомісячна заробітна плата обчислюється, виходячи з виплат за останні 2 календарні місяці роботи, що передують події, з якою пов`язана відповідна виплата, таким чином, оскільки позивача звільнено 23.12.2019, середньомісячна заробітна плата ОСОБА_1 обчислюється виходячи з виплат за жовтень - листопад 2019 року.

Відповідно до п. 5 Порядку, нарахування виплат у всіх випадках збереження середньої заробітної плати провадиться виходячи з розміру середньоденної (годинної) заробітної плати.

Згідно із п. 8 Порядку, нарахування виплат, що обчислюються із середньої заробітної плати за останні два місяці роботи, провадяться шляхом множення середньоденного (годинного) заробітку на число робочих днів/годин, а у випадках, передбачених чинним законодавством, календарних днів, які мають бути оплачені за середнім заробітком. Середньоденна (годинна) заробітна плата визначається діленням заробітної плати за фактично відпрацьовані протягом двох місяців робочі (календарні) дні на число відпрацьованих робочих днів (годин), а у випадках, передбачених чинним законодавством, - на число календарних днів за цей період.

У відповідності зі статтею 124 Конституції України, юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір, водночас частиною 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 ст.77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (ч.1 ст.90 КАС України).

Матеріали справи свідчать, що відповідні критерії відповідачем не дотримані, що зумовило звернення позивача за захистом порушених прав та інтересів до суду.

З огляду на вищевказане суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог позивача.

Відповідно до п. 2, п. 3 ч. 1 ст. 371 КАС України, слід допустити до негайного виконання рішення суду у частині поновлення ОСОБА_1 на посаді голови Ярмолинецької районної ради Хмельницької області та присудження виплати заробітної плати за один місяць.

Керуючись статтями 241 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ВИРІШИВ:

позов задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Ярмолинецької районної ради Хмельницької області № 33 від 23.12.2019 року про внесення змін до рішення Ярмолинецької районної ради від 24.11.2015 року № 2 Про лічильну комісію .

Визнати протиправним та скасувати рішення Ярмолинецької районної ради Хмельницької області № 34 від 23.12.2019 року "Про дострокове припинення повноважень голови Ярмолинецької районної ради ОСОБА_1 ".

Поновити ОСОБА_1 на посаді голови Ярмолинецької районної ради Хмельницької області з 23.12.2019 року.

Стягнути з Ярмолинецької районної ради Хмельницької області на користь ОСОБА_1 грошове утримання за час вимушеного прогулу з 23.12.2019 року по 18.05.2020 включно.

В частині поновлення на посаді та стягнення заробітної плати за час вимушеного прогулу в межах суми стягнення за один місяць, допустити негайне виконання.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 22 травня 2020 року

Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) Відповідач:Ярмолинецька районна рада Хмельницької області (площа 600-річчя Ярмолинець, 1, смт. Ярмолинці, Ярмолинецький район, Хмельницька область, 32100 , код ЄДРПОУ - 04060683)

Головуючий суддя П.М. Майстер

Дата ухвалення рішення18.05.2020
Оприлюднено24.05.2020
Номер документу89388682
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправними та скасування рішень

Судовий реєстр по справі —560/438/20

Ухвала від 13.05.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Шевчук О.П.

Ухвала від 22.04.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Гнап Д.Д.

Постанова від 30.06.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

Ухвала від 18.05.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

Ухвала від 18.05.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

Ухвала від 27.04.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

Постанова від 22.04.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

Ухвала від 12.04.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

Ухвала від 12.04.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

Ухвала від 31.03.2021

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Майстер П.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні