Рішення
від 12.05.2020 по справі 924/1269/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"12" травня 2020 р. Справа № 924/1269/19

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Смаровоза М.В., при секретарі судового засідання Желіхівській О.О., розглянувши справу

за позовом Нетішинської міської ради

до публічного акціонерного товариства "Управління будівництва Хмельницької АЕС"

про стягнення 94590,75 грн. безпідставно збережених коштів

Представники учасників процесу: не з`явились (явка учасників справи в засідання визнавалась необов`язковою).

У судовому засіданні 12.05.2020р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення у справі.

Позивач звернувся до суду із позовом до публічного акціонерного товариства "Управління будівництва Хмельницької АЕС", відповідно до якої просить суд стягнути з відповідача 94590,75 грн. безпідставно збережених коштів.

В обґрунтування поданої позовної заяви, позивач відзначив, що 21.11.2005р. між Нетішинською міською радою, на підставі рішенням тридцятої (позачергової) сесії Нетішинської міської ради IV скликання від 19.10.2005р. № 5, з однієї сторони (орендодавцем) та ВАТ УБ ХАЕС (орендарем) з іншої укладено договір оренди земельної ділянки, що перебуває у комунальній власності, який зареєстровано в Нетішинському міському відділі Хмельницької регіональної філії Центр Державного земельного кадастру про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 21.11.2005р. за № 040574500068 терміном на 5 років.

Предметом договору є земельна ділянка несільськогосподарського призначення із земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення кадастровий номер 6810500000:02:007:0085 площею 0,3760 га, яка розташована на АДРЕСА_5 На земельній ділянці знаходяться належні відповідачу нежитлові будівлі, а саме будівля майстерні з приготування лаків та фарб площею 1268 кв.м., про що містяться відомості у Державному реєстрі речових право на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборони відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта за ПАТ УБ ХАЕС .

Як вказує представник позивача, відповідно до рішення третьої (позачергової) сесії Нетішинської міської ради VI скликання від 23.12.2010р. № 3/34 термін дії договору поновлено, про що орендодавець і орендар уклали 02.03.2011р. додаткову угоду до договору № 000017, яка зареєстрована в Управлінні Держкомзему у м. Нетішині Хмельницької області про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 21.03.2011р. за № 681050004000017.

Також, як зазначив представник позивача, відповідно до пункту 2.4. договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 448680,80 грн.

Посилаючись на положення пункту 4.2. договору, представник позивача зазначив, що обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності територіальної громади міста здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнту індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або заміни умов договору оренди чи продовження його дії.

При цьому, представник позивача зауважив, що термін дії договору закінчився відповідно 22.03.2016р., орендар у установлений законом строк, відповідно до положень статті 33 Закону України Про оренду землі , не звернувся до орендодавця про поновлення терміну його дії, тому починаючи з березня 2016 року ПАТ УБ ХАЕС користується земельною ділянкою без правовстановлюючих документів, та не сплачує орендну плату за користування нею.

Крім того, як вказує представник позивача, Нетішинською міською радою на адресу орендаря направлено лист про поновлення договорів оренди земельних ділянок від 22.11.2016р. № 38/01-12-4538/2016, факт надсилання якого підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення від 22.11.2019р.та фіскальним чеком від 22.11.2019р.

В подальшому, представниками виконавчого комітету Нетішинської міської ради на підставі статті 189 Земельного кодексу України проведено перевірку використання земельної ділянки, якою встановлено факт використання ПАТ УБ ХАЕС земельної ділянки територіальної громади Нетішинської міської ради площею 0,3760 га без правовстановлюючих документів, а саме без поновлення дії договору. За результатами обстеження складено акти обстеження земельної ділянки від 28.08.2017р. № 4, від 01.09.2017р. №11 та від 05.09.2019р. №36/2019.

При цьому, як вважає представник позивача, що до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними. Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 Цивільного кодексу України.

Відповідач користується спірною земельною ділянкою без достатньої правової підстави, а тому відповідно до положень статей 1212-1214 Цивільного кодексу України повинен відшкодувати позивачу всі доходи, які він одержав або міг одержати від цього майна.

Як зазначив представник позивача, за допомогою цих норм навіть за відсутності ознак делікту, тобто при умові правомірної поведінки відповідача у спірних правовідносинах, досягається відновлення справедливої рівноваги між правами та охоронюваними законом інтересами сторін спору, що випливають із принципу лише платного користування землею.

Як зауважив представник позивача, відповідач не є власником та постійним землекористувачем земельної ділянки, а тому не є суб`єктом плати за землю у формі земельного податку, при цьому, єдина можлива форма здійснення плати за землю для нього, як землекористувача, є орендна плата (стаття 14.1.72 Податкового кодексу України).

В подальшому, як стверджує представник позивача, рішенням сорок п`ятої (позачергової) сесії Нетішинської міської ради VI скликання № 45/984 від 10.07.2013р. вирішено затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Нетішина та увести в дію затверджену нормативну грошову оцінку земель міста Нетішина від 01.01.2014р.

Славутське управління ГУ ДФС у Хмельницькій області на запит Нетішинської міської ради листом від 04.11.02019р. № 9049/22-01-55-04-10 повідомляє, що земельна ділянка кадастровий номер 6810500000:02:007:0085 за період з 2017-2019 роки не декларувалась ПАТ УБ ХАЕС податковий номер 21339688.

Таким чином, як зазначив представник позивача, відповідач (набувач), не сплачуючи орендну плату за користування земельною ділянкою за відсутності укладеного договору, фактично збільшив свої доходи, а позивач (потерпілий) втратив належне йому майно (кошти від орендної плати).

Розмір доходу відповідача у період з 2017 по 2019 роки було розраховано позивачем як розмір плати за земельну ділянку комунальної власності у формі орендної плати, який нараховується та сплачується за регульованою ціною, встановленою уповноваженими органами державної влади та органами місцевого самоврядування.

Отже, як вказує представник позивача, за розрахунком Нетішинської міської ради, розмір збережених відповідачем коштів від безпідставно набутого майна складає 94590,75 грн. за період 01.01.2017 по 30.11.2019 роки, з урахуванням інформації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок.

Крім того, як зазначив представник позивача, позивачем з метою досудового врегулювання спору відповідачу надсилалась претензія за № 33/01-05-1461/2019 від 02.05.2019р. про стягнення безпідставно збережених коштів за користування земельними ділянками комунальної форми власності без правовстановлюючих документів, яка залишена без задоволення. Факт надсилання претензії підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення від 03.05.2019 року та фіскальним чеком від 03.05.2019 року

Враховуючи вищевикладене. позивач просить суд задовольнити позов.

У відповіді на відзив, поданій 24.01.2020р. представник позивача не погоджується із твердженням відповідача про необхідність закриття провадження у справі з підстав, що спір не підлягає розгляду в порядку господарського судочинства та має розглядатись за правилами адміністративного судочинства.

Представник позивача посилається на положення Закону України Про судоустрій та статус суддів від 02.06.2016р. №1402-VIII, норми ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , ст. 6 Закону України Про місцеві державні адміністрації , ч.1 ст. 116 Земельного кодексу України, положення статей 13, 14 Конституції України, статей 177, 181, 324, глави 30 Цивільного кодексу України, статті 148 Господарського кодексу України, висновки постанови Пленуму Вищого господарського суду України Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин від 17.05.2011р. № 6, висновки постанови Пленуму Вищого господарського суду України Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин від 17.05.2011р. № 6, висновки постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України Про окремі питання юрисдикції адміністративних судів від 20.05.2013р. №8, висновки Верховного Суду України у своїх рішеннях від 11.11.2014 р. у справі №21-493а14 та від 09.12.2014 р. у справі №21-308а14.

При цьому, представник позивача відзначив, що у відносинах, які склалися між учасниками справи, орган місцевого самоврядування як власник землі був вільний у виборі суб`єкта щодо передачі земельної ділянки у приватну власність чи оренду в порядку, визначеному законом, та при цьому не здійснював публічно-владні управлінські функції. Тому формування волі однієї зі сторін стосовно розпорядження землею та передачі щодо неї відповідних прав, не є предметом розгляду за правилами Кодексу адміністративного судочинства України.

Стосовно застосування спливу позовної давності представник позивача вказує на те, що предметом позову у цій справі є стягнення з власника об`єктів нерухомого майна безпідставно збережених коштів - у вигляді орендної плати за фактичне користування земельною ділянкою, на якій ці об`єкти розміщені, без належних на те правових підстав.

Предметом регулювання глави 83 ЦК України є відносини, що виникають у зв`язку з безпідставним отриманням чи збереженням майна і не врегульовані спеціальними інститутами цивільного права.

До моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташовано цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладення договору оренди, внаслідок чого її власник недоотримує дохід у вигляді орендної плати, за своїм змістом є кондикційними (постанови Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018р. у справі № 629/4628/16-ц (провадження № 14-77цс18), від 20.11.2017р. у справі № 922/3412/17).

Крім того, як зазначив представник позивача, якщо відносини, які виникають між юридичними або фізичними особами з одного боку і державними та іншими органами - з іншого, мають цивільно-правовий або господарсько-правовий характер, в яких ці органи виступають на рівних засадах з іншими учасниками відповідних відносин (наприклад, у зв`язку з виконанням цивільно-правових чи господарсько-правових договорів, відшкодуванням матеріальної або моральної шкоди, із зобов`язань у зв`язку з набуттям, збереженням майна без достатньої правової підстави тощо), то у вирішенні відповідних спорів також застосовується позовна давність - загальна або спеціальна, у залежності від змісту позовних вимог.

Тому, як вважає представник позивача, в цій справі Нетішинська міська рада заявивши вимогу про стягнення безпідставно збережених коштів позивачем та здійснивши розрахунок їх розміру за останніх три роки, які передували дню подання цього позову дотрималась при цьому вимог щодо тривалості загальної позовної давності.

У відзиві на позов, поданому 02.01.2020р. представник відповідача проти позову заперечує, відзначивши, зокрема таке. ПАТ "Управління будівництва Хмельницької АЕС" подано заяву про закриття провадження у справі 924/1269/19, оскільки спір виник у зв`язку з виконанням Нетішинською міською радою повноважень під час здійснення публічно-владних управлінських функцій в межах своєї компетенції, а саме, стягнення безпідставно збережених коштів в розмірі орендної плати за користування земельною ділянкою без достатньої правової підстави.

Тому, як вважає представник відповідача такий спір являється публічно-правовим спором та підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства.

При цьому, зазначено, що у випадку розгляду господарським судом Хмельницької області справи по суті - представник відповідача просить застосувати строки позовної давності та відмовити у задоволенні позову.

02.01.2020р. представником відповідача подано заяву про застосування строків позовної давності, в якій вказує на те, що згідно умов укладеного між сторонами договору оренди від 21.11.2005р., з урахуванням умов додаткового договору (угоди) № 000017 від 02.03.2011р. про поновлення дії договору оренди від 21.11.2005р. земельної ділянки площею 0,3760 вбачається, що термін його дії (термін на який було укладено договір оренди) - 20.03.2016р.

Посилаючись на положення ч. 1 ст. 31 Закону України Про оренду землі представник відповідача зазначив, що договір оренди землі припиняється в разі закінчення строку, на який його укладено.

При цьому, відзначено, що пунктом 11.3. укладеного між сторонами договору оренди 21.11.2005р. встановлено, що дія договору оренди земельної ділянки припиняється у разі закінчення строку, на який його було укладено.

На момент звернення позивача до суду в грудні 2019 року термін дії договору оренди від 21.11.2005р. земельної ділянки площею 0,3760 га закінчився 20.03.2016р., тобто зобов`язання по ньому - припинено.

Тому, як вважає представник відповідача позовна вимога Нетішинської міської ради про стягнення безпідставно збережених коштів в розмірі орендної плати в сумі 94590,75 грн. по укладеному договору оренди від 21.11.2005р., термін дії якого закінчився 20.03.2016р., не підлягає задоволенню у зв`язку з пропуском позивачем загального терміну позовної давності.

02.01.2020р. представником відповідача подано заяву про закриття провадження у справі, оскільки справа не підсудна господарському суду та підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства.

При цьому, як вказує, представник відповідача підвідомчість господарському суду справи у спорі, який виник із земельних (правовідносин, повинно вирішуватися залежно від того, який характер мають спірні правовідносини, тобто вони являються господарсько-правовими чи публічно-правовими.

Предметом спору ' позовна вимога про стягнення безпідставно збережених коштів в розмірі орендної плати за користування земельною ділянкою (без правовстановлюючих документів, а саме без поновлення дії договору оренди).

Представник відповідача зауважив, що позивач обґрунтовує та розраховує розмір безпідставно збережених коштів умовами раніше укладеного договору оренди від 21.11.2005р. земельної ділянки умовами додаткового договору (угоди) № 000017 від 02.03.2011р. про поновлення договору оренди від 21.11.2005р. з терміном його дії до 20.03.2016р.

При цьому, як зазначив представник відповідача, оскільки згідно підпункту а) пункту 11.3. укладеного договору оренди 21.11.2005р. дія договору оренди земельної ділянки припиняється у разі закінчення строку, на який його було укладено, то після припинення 20.03.2016р. дії договору оренди від 21.11.2005р. між сторонами у справі відсутні договірні (господарські правові або зобов`язальні) відносини.

Як вважає представник відповідача спір не стосується оспорювання правомірності набуття відповідачем земельної ділянки, які вирішуються у порядку цивільної (господарської юрисдикції), так як не виникає спору про цивільне право, тому справа не підсудна господарському суду, виходячи з наступного, з огляду на зміст ст. 4 КАС України.

Предметом спору являється позовна вимога про стягнення безпідставно збережених коштів в розмірі орендної плати за користування земельною ділянкою без правовстановлюючих документів, а саме без поновлення дії договору оренди, тобто без достатньої правової підстави, оскільки договір оренди від 21.11.2005р. припинено 20.03.2016р. в зв`язку із закінченням строку, на який його було укладено.

При цьому, посилаючись на положення ст. 2 КАС України, представник відповідача вказує на те, що оскільки спір виник у зв`язку з виконанням Нетішинською міською радою повноважень під час здійснення публічно-владних управлінських функцій в межах компетенції (стосовно земель територіальної громади), а саме, стягнення безпідставно збережених коштів в розмірі орендної плати за користування земельною ділянкою без достатньої правової підстави (без укладеного договору оренди земельноїділянки), то такий спір в розумінні вимог ст. 4 КАС України являється публічно-правовим спором, тому підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства. Однак, дане твердження не приймається судом до уваги, оскільки спірні правовідносини носять приватно-правовий характер, відтак, відсутні передбачені ст.231 ГПК України підстави для закриття провадження у справі. Водночас, відсутні підстави для чергового відкладення розгляду справи, враховуючи зміст матеріалів справи, а також те, що судом під час розгялду справи по суті було заслухано позиції представників обох сторін.

Розглядом наявних матеріалів справи встановлено таке.

Відповідно до розрахунку Нетішинської міської ради, розмір безпідставно збережених коштів за використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів, площею 0,3760 га ПАТ УБ ХАЕС за період 01.01.2017 по 30.11.2019 роки складає 94590,75 грн.

21.11.2005р. між Нетішинською міською радою (орендодавцем) та відкритим акціонерним товариством "Управління будівництва Хмельницької АЕС" (орендарем) укладено договір оренди земельної ділянки, що перебуває у комунальній власності територіальної громади міста (далі договір), відповідно до умов якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, яка розташована на АДРЕСА_5, надану рішенням тридцятої (позачергової ) сесії Нетішинської міської ради ІV скликання від 19.10.2005р. №5 (п. 1.1. договору).

Згідно із п. 2.1. договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,3760 гектарів.

Договір укладено на 5 років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий, строк. У цьому разі орендар зобов`язаний не пізніше ніж за 90 днів, до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (розділ 3).

Як передбачено п. 4.1. договору орендна, плата сплачується орендарем у грошовій формі за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця і становить 341,53 грн. у місяць і вноситься шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок орендодавця.

Відповідно до п. 5.1. договору земельна ділянка передається в оренду: для обслуговування будівлі майстерні з приготування лаків і фарб.

Згідно із п. 5.2. договору цільове призначення земельної ділянки: землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Розділом 9 договору визначені права та обов`язки сторін, де п. 9.1. вказано, що орендодавець має право вимагати від орендаря, зокрема: своєчасного внесення орендної плати.

В свою чергу орендар зобов`язаний, зокрема: вносити орендну плату у формі та строки, передбачені цим договором (п. 9.4.).

Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін (п. 11.1.).

Дія договору оренди земельної ділянки припиняється, зокрема у разі: закінчення строку, на який його було укладено (п. 11.3.).

Цей договір набирає чинності з моменту його підписання та державної реєстрації (п. 13.1.).

Договір зареєстрований у Нетішинському міському відділі Хмельницької регіональної філії Державного підприємства Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах , про що у Державному комітеті України по земельних ресурсах , про що у державному реєстрі вчинено запис від 21.11.2005р. за № 040574500068.

Між Нетішинською міською радою (орендодавцем) та відкритим акціонерним товариством "Управління будівництва Хмельницької АЕС" (орендарем) складено, скріплено підписами та печатками обох сторін акт приймання-передачі об`єкта оренди, відповідно до якого на виконання рішення тридцятої (позачергової) сесії Нетішинської міської ради IV скликання від 19.10.2005р. № 5 орендодавець передав земельну ділянку площею 0,3760 га, для обслуговування будівлі майстерні з приготування лаків і фарб, яка розташовані на АДРЕСА_5, на 5 років, а орендар прийняв вищевказану земельну ділянку.

До договору додані копії: схеми земельної ділянки; кадастрового плану земельної ділянки; акту встановлення меж земельної ділянки в натурі ВАТ УБ ХАЕС .

02.03.2011р. між Нетішинською міською радою (орендодавцем) та відкритим акціонерним товариством "Управління будівництва Хмельницької АЕС" (орендарем) укладено додатковий договір (угода) про поновлення дії договору оренди земельної ділянки, що перебуває у комунальній власності територіальної громади міста № 000017 (далі угода), відповідно до п. 1 умов якого сторони домовились поновити дію договору земельної ділянки, площею 0,3760 га, яка розташована на АДРЕСА_5, укладеного між Нетішинською міською радою та суб`єктом господарювання ВАТ УБ ХАЕС 21.11.2005р. і зареєстрованого у Нетішинському міському відділі Хмельницької регіональної філії державного підприємства Центр державного земельного кадастру 21.11.2005р. за №040574500068, для обслуговування будівлі майстерні з приготування лаків і фарб, строком на 5 років.

Згідно із п. 2 угоди сторони домовились розділ 2 договору оренди земельної ділянки, що перебуває у комунальній власності територіальної громади міста Нетішина, зареєстрованого у Нетішинському міському відділі Хмельницької регіональної філії державного підприємства Центр державного земельного кадастру 21.11.2005 року за №040574500068, викласти у новій редакції:

2.1. В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,3760 га.

2.2. На земельній ділянці розміщені об`єкти нерухомого майна: будівля майстерні з приготування лаків та фарб площею 123 кв.м.

2.4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 448680,80 грн. .

Як передбачено п. 3 угоди розділ 4 договору викласти у новій редакції:

4.1. Орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі: у грошовій формі у розмірі, що становить 1121,70 грн. у місяць шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок орендодавця, відсоток нормативної грошової оцінки земельної ділянки, прийнятий для розрахунку розміру орендної плати - 3%.

4.2. Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності територіальної громади міста здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнту індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.

4.3. Орендна плата вноситься у такі строки: за базовий податковий (звітний) період який дорівнює календарному місяцю, щомісячно протягом 30 календарних днів наступних за останнім календарним днем (звітного) податкового місяця.

Відповідно до п. 5 угоди сторони домовились пункт 9.4. договору доповнити підпунктом ж такого змісту: проводити щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земельної ділянки (в т.ч. річної орендної плати) відповідно до Податкового кодексу України.

Даний додатковий договір (угода) є невід`ємною частиною договору оренди земельної ділянки, що перебуває у комунальній власності, територіальної громади міста Нетішина, зареєстрованого у Нетішинському міському відділі Хмельницької регіональної філії державного підприємства Центр державного земельного кадастру 21.11.2005р. за №040574500068 (п. 7).

Цей договір (угода) набирає чинності після підписання його сторонами та державної реєстрації (п. 8).

Дана угода скріплена підписами та печатками обох сторін та зареєстрована в Управлінні Держкомзему у м. Нетішині Хмельницької області про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 21.03.2011р. за № 681050004000017.

До угоди доданий розрахунок розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності, грошова оцінка яких проведена на 01.01.2011р., категорія земель - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, площа складає 3760 кв.м., нормативна грошова оцінка станом на 01.01.2010р. складає 448680,80 грн., ставка земельного податку - 1%, добуток коефіцієнтів індексації грошової оцінки земельної ділянки за попередні роки - 1,254, прийнятий для розрахунку розміру орендної плати, відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки - 3%, розмір земельної податку - 373,90 грн., розмір орендної плати - 1121,70 грн.

27.01.2015р. Нетішинською міською радою Хмельницької області прийнято рішення шістдесят восьмої сесії Нетішинської міської ради VI скликання від № 68/1623 Про внесення змін до рішення восьмої сесії Нетішинської міської ради VI скликання від 31 березня 2011р. № 8/157 Про розмір орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності у межах міста Нетішина , відповідно до якого вирішено: внести до рішення восьмої сесії Нетішинської міської ради VI скликання від 31.03.2011р. № 8/157 Про розмір орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності у межах міста Нетішина з внесеними змінами відповідно до додатку до рішення; визнати такими, що втратили чинність:

2.1. Рішення двадцять другої сесії Нетішинської міської ради VI скликання від 22.02.2012р. № 22/459 Про внесення змін до рішення восьмої, сесії Нетішинської міської ради VI скликання від 31.03.2011р. № 8/157 Про розмір орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності у межах міста Нетішина ;

2.2. Рішення двадцять сьомої сесії Нетішинської міської ради VI скликання від 27.04.2012р. № 27/531 Про внесення змін до рішення восьмої сесії Нетішинської міської ради VI скликання від 31.03.2011р. № 8/157 Про розмір орендної плати за земельні, ділянки державної і комунальної власності у межах міста Нетішина .

До рішення доданий додаток, де визначений розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності у межах міста Нетішина, відповідно до якого, зокрема за землі промисловості, транспорту та зв`язку визначена плата за 1 кв.м. земельної ділянки в рік - 3% від грошової оцінки.

Представниками виконавчого комітету Нетішинської міської ради в ході обстеження земельної ділянки, яка знаходиться у АДРЕСА_5 загальною площею 0,3760 га, кадастровий номер земельної ділянки 6810500000:02:007:0085, категорія земель - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, цільове призначення - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд будівельних організацій та підприємств складено акти обстеження земельної ділянки № 4 від 28.08.2017р., № 11 від 01.09.2017р., № 36/2019 від 05.09.2019р. Обстеження проведено у зв`язку невиконанням (недотриманням) землекористувачем вимог земельного та законодавства про плату за землю, а також неналежного виконання зобов`язань щодо використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів.

За результатами обстеження земельної ділянки встановлено: на земельній ділянці розміщені будівля майстерні для приготування лаків та фарб площею 1268 кв.м. Земельна ділянка по периметру огороджена парканом. Земельна ділянка перебувала в оренді у ПАТ УБ ХАЕС з 21.11.2005р. по 20.11.2016р. (для обслуговування будівлі майстерні з приготування лаків та фарб), але орендована земельна ділянка не була повернута орендодавцю в установленому законом порядку. Відповідно до відомостей з державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, майно перебуває у власності ПАТ УБ ХАЕС , реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна №499590568105 (дата реєстрації 07.11.2014p.).

Також, як встановлено у актах земельна ділянка використовуються без правовстановлюючих документів (додатковий договір про продовження дії договору оренди земельної ділянки не укладений).

У листі № 38/01-12-4538/2016 від 22.11.2016р., адресованого голові правління ПАТ УБ ХАЕС , голова Нетішинської міської ради Хмельницької області повідомив, зокрема, про те, що зокрема рішенням третьої (позачергової) сесії Нетішинської міської ради VI скликання від 23.12.2010р. № 3/34 продовжено дію договору оренди земельної ділянки площею 0,3760 га, зареєстрованого у Нетішинському міському відділі Хмельницької регіональної філії Державного підприємства Центр-Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах , про що у Державному реєстрі вчинено запис від 21.11.2005р. за № 040574500068, до 20.11.2015р.

Також, як вказано у листі у розділі 3 договорів передбачено, що орендар після закінчення строку дії договорів має переважне право на поновлення їх на новий строк. У цьому разі орендар зобов`язаний повідомити письмово орендодавця про намір продовжити дію договору.

Крім того, зазначено, що станом на 21.11.2016р. земельні ділянки використовується ПАТ "УБ ХАЕС" для виробничих потреб, для обслуговування будівлі майстерні з приготування лаків і фарб, для обслуговування полігону збірного залізобетону, для обслуговування розчинного вузла виробничої бази, для обслуговування ремонтно-побутового цеху, для обслуговування бази НСО, для обслуговування газового господарства, для обслуговування приміщення плотницько-опалубочної майстерні, для обслуговування технічної бази ПНР, для обслуговування відкритого складу будівельних матеріалів, для обслуговування цеху з виробництва пінобетону, для обслуговування бетонного заводу, однак повідомлення про продовження дій договорів оренди земельних ділянок не надходило.

Враховуючи вищевикладене та відповідно до статті 33 Закону України Про оренду землі Нетішинська міська рада зазначає про те, що відкритому акціонерному товариству "Управління будівництва Хмельницької АЕС" необхідно звернутися до орендодавця (Нетішинської міської ради) для продовження терміну дії договорів оренди земельних ділянок.

Доказом надіслання вказаного листа є копія рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення від 24.11.2016р.

У листі № 24/01-05-3955/2018 від 16.10.2018р., адресованому т.в.о. начальника комунального підприємства Нетішинської міської ради, міський голова Нетішинської міської ради просить надати відомості про все нерухоме майно, яке перебуває у власності публічного акціонерного товариства Управління будівництва Хмельницької АЕС у м. Нетішин по кожному об`єкту окремо, із зазначенням площі та адреси об`єктів нерухомого майна.

У відповіді на лист № 524 від 26.10.2018р., адресованій міському голові Нетішинської міської ради, комунальне підприємство Нетішинської міської ради Бюро технічної інвентаризації надано відомості про все нерухоме майно, яке перебуває у власності публічного акціонерного товариства Управління будівництва Хмельницької АЕС у місті Нетішин щодо 18 об`єктів.

Відповідно до Виписки з інвентаризаційних матеріалів комунального підприємства Нетішинської міської ради Бюро технічної інвентаризації , де зазначено, що відкрите акціонерне товариство Управління будівництва Хмельницької АЕС є власником виробничої бази, що знаходиться у АДРЕСА_5, загальна площа 2882,4 кв.м. на підставі Витягу з Реєстру прав власності на нерухоме майно від 13.11.2007р. № 16637424, зареєстровано в реєстрову книгу Нетішинського БТІ 2/ю за № 156 від 13.11.2007р., форма власності - приватна.

У претензії № 33/01-05-1461/2019 від 02.05.2019р., адресованій голові правління ПАТ УБ ХАЕС , міський голова Нетішинської міської ради зазначив про те, що 21.11.2005р. між Нетішинською міською радою та ПАТ УБ ХАЕС укладено договір оренди земельної ділянки, площею 0,3760 га, що перебуває у комунальній власності територіальної громади міста. Сума безпідставно збережених коштів станом на 01.04.2019р. по даній земельній ділянці складає 95733,34 грн.

Тому, Нетішинська міська рада просить сплатити суму безпідставно збережених коштів за користування земельною ділянкою комунальної форми власності у місячний термін з дня отримання претензії.

Доказом надіслання вказаної претензії є копія рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення від 03.05.2019р. та фіскального чеку від 03.05.2019р.

У відповіді на претензію № 202/116 від 30.05.2019р., адресованій міському голові Нетішинської міської ради, голова правління ПАТ УБ ХАЕС зазначив, що претензія не містить розрахунку суми претензії (розміру безпідставно збережених коштів) по кожному договору оренди земельної ділянки, оскільки орендна плата по договору сплачується щомісячно і її розмір залежить від нормативної грошової оцінки конкретної земельної ділянки.

Тому просить направити конкретний і обґрунтований розрахунок суми претензії (розмір безпідставно збережених коштів) по кожному із вказаних у претензії договору оренди земельної ділянки.

У листі № 27/01-08-1904/2019 від 11.06.2019р., адресованому начальнику відділу у м. Нетішині міськрайонного управління у Славутському районі та м. Нетішині Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, заступник міського голови Нетішинської міської ради просить надати інформацію про нормативну грошову оцінку, зокрема за 2018 рік земельної ділянки несільськогосподарського призначення (кадастровий номер 6810500000:02:007:0085) площею 0,3760 га, яка розташована на АДРЕСА_5 (землі промисловості транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення).

У відповіді на лист № 38/01-05-2009/2019 від 19.06.2019р., адресованій голові правління ПАТ УБ ХАЕС , міський голова Нетішинської міської ради надав зведені розрахунки безпідставно збережених коштів по договорах оренди земельних ділянок (площа 2,3096 га, площа 0,6772 га, площа 0,6985 га, площа 3,2860 га, площа 0,6022 га, площа 0,3760 га, площа 0,2445 га, площа 0,3985 га, площа 0,7987 га, площа 0,1027 га, площа 0,6862 га (0,0905 га та 0,5957 га), площа 0,1985 га) за період від 01.05.2016 р. по 31.05.2019р.

Відповідно до зведеного розрахунку безпідставно збережених коштів по договорах оренди земельних ділянок площею 0,3760 га з орендарем ПАТ УБ ХАЕС договір № 040574500068 від 21.11.5005р. за 2016-2019 роки розмір безпідставно збережених коштів складає 96216,88 грн.

Доказом надіслання вказаного розрахунку є копія рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення від 20.06.2019р. та фіскального чеку від 20.06.2019р.

У відповіді на претензію № 102/186 від 05.07.2019р., адресованій міському голові Нетішинської міської ради, ПАТ Управління будівництва Хмельницької АЕС зазначено зокрема про те, що 21.11.2005р. між Нетішинською міською радою та ПАТ Управління будівництва Хмельницької АЕС було укладено договір оренди земельної ділянки площею 0,3760 га строком на 5 років та додаткова угода до договору від 02.03.2011р. При цьому, вказано, що термін дії договору до 20.03.2016р.

Також, як вказано у відповіді на претензію, дія договорів оренди земельних ділянок закінчилась у період з 07.02.2014р. по 20.03.2016р., тобто зобов`язання по договорах припинено.

Тому, як зазначено у відповіді претензійна вимога Нетішинської міської ради про стягнення безпідставно збережених коштів за користування земельними ділянками комунальної форми власності без правовстановлюючих документів за період з 01.06.2016р. по 31.05.2019р. в розмірі орендної плати по договорам оренди, які було раніше укладено, та термін дії яких закінчився являється безпідставною та не визнається ПАТ Управління будівництва Хмельницької АЕС .

У відповіді на лист № 27/01-08-2463/2019 від 31.07.2019р., адресованій заступник міського голови Нетішинської міської ради, начальником відділу у м. Нетішині міськрайонного управління у Славутському районі та м. Нетішині Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області повідомлено про те, що нормативна грошова оцінка, зокрема земельної ділянки несільськогосподарського призначення, кадастровий номер 6810500000:02:007:0085 площею 0,3760 га, становила у 2018 році - 1081037,60 грн.

Відповідно до Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, що знаходиться в м. Нетішин, кадастровий номер 6810500000:02:007:0085, площа 3760 кв.м., категорія земель - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення складає 1081037,60 грн.

31.07.2019р. архівним відділом виконавчого комітету Нетішинської міської ради видано Витяг № 04-01-326/2019 з рішення тридцятої (позачергової) сесії Нетішинської міської ради Хмельницької області VI скликання від 19.10.2005р. № 5 Про надання юридичним особам земельних ділянок в оренду , відповідно до якого вирішено надати: ВAT "УБ ХАЕС" земельні ділянки в оренду терміном на 5 років: для обслуговування будівлі майстерні з приготування лаків і фарб із земель запасу промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення. Земельна ділянка, площею 0,3760 га, розташована на АДРЕСА_5.

31.07.2019р. архівним відділом виконавчого комітету Нетішинської міської ради видано Витяг № 04-01-327/2019 з рішення третьої (позачергової) сесії Нетішинської міської ради Хмельницької області VI скликання від 23.12.2010р. № 3/34 Про поновлення суб`єктам господарювання дії договорів оренди земельних ділянок , відповідно до якого вирішено поновити: дію договору оренди земельної ділянки, площею 0,3760 га, яка розташована на АДРЕСА_5, укладеного між Нетішинською міською радою та суб`єктом господарювання ВАТ "УБ ХАЕС" 21.11.2005р. і зареєстрованого у Нетішинському міському відділі Хмельницької регіональної філії державного підприємства "Центр державного земельного кадастру" 21.11.2005р. за № 040574500068, для обслуговування будівлі майстерні з приготування лаків і фарб, строком на 5 років; ВАТ "УБ ХАЕС" у місячний термін з дня прийняття рішення укласти договори оренди земельних ділянок; у договорі оренди земельної ділянки передбачити, наступне: "Орендарю проводити щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земельної ділянки (в т.ч. річної орендної плати) відповідно до Порядку проведення індексації грошової оцінки земель, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.05.2000р. № 783 "Про проведення індексації грошової оцінки земель . Відсоток нормативної грошової оцінки земельної ділянки, прийнятий для розрахунку розміру орендної плати - 3 %"; ВАТ УБХАЕС сплачувати орендну плату за весь період користування земельною ділянкою від дня закінчення строку дії старого до дня укладенні нового договору оренди земельної ділянки.

У листі № 22/01-08-3499/2019 від 17.10.2019р., адресованому Славутському управлінню Головного управління Державної фіскальної служби у Хмельницькій області, заступник міського голови Нетішинської міської ради просив надати інформацію про сплату орендної плати юридичною особою ПАТ УБ ХАЕС з 01.01.2017р. по 01.12.2019р., за користування земельною ділянкою площею 0,3760 га, яка розташована на АДРЕСА_5 (кадастровий номер земельної ділянки 6810500000:02:007:0085), наданою згідно договору оренди земельної ділянки, що перебуває у комунальній власності від 21.11.2005р. між Нетішинською міською радою та ВАТ УБ ХАЕС та додаткового договору (угоди) про продовження дії договору оренди земельної ділянки від 02.03.2011р., а саме чи сплачувала юридична особа орендну плату за користування вказаною земельною ділянкою, в якому розмірі та за який період.

У відповіді на лист, адресованій виконавчому комітету Нетішинської міської ради, уповноважена особа-начальник Славутського управління ГУ ДПС у Хмельницькій області повідомив про те, що згідно поданих до Нетішинського відділення ПАТ УБ ХАЕС податкових декларацій з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2017-2019 роки земельна ділянка з кадастровим номером 6810500000:02:0070085 не декларувалася.

Відповідно до Інформації Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку, наданої 04.11.2019р. на замовлення ОСОБА_1 земельна ділянка кадастровий номер: 6810500000:02:007:0085, площею 0,376 га, що знаходиться у АДРЕСА_5 , належить на праві власності територіальній громаді м. Нетішина в особі Нетішинської міської ради, право оренди землі належить ПАТ Управління будівництва Хмельницької АЕС .

У запиті № 22/01-08-3748/2019 від 08.11.2019р., адресованому начальнику відділу у м. Нетішині Міськрайонного управління у Славутському районі та м. Нетішині Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, заступник голови Нетішинської міської ради просить надати до виконавчого комітету Нетішинської міської ради інформацію коли і на підставі яких документів була здійснена державна реєстрація у Державному земельному кадастрі земельної ділянки комунальної власності з кадастровим номером 6810500000:02:007:0085.

У листі начальника Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, адресованому заступнику міського голови Нетішинської міської повідомлено про те, що державна реєстрація у Державному земельному кадастрі земельної ділянки з кадастровим номером 6810500000:02:007:0085 здійснена на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, дата державної реєстрації речового права на нерухоме майно 19.10.2005р.

У листі № 21/01-08-3657/2019 від 04.11.2019р., адресованому Головному управлінню Держгеокадастру у Хмельницькій області, заступник голови Нетішинської міської ради просить повести перевірку дотримання вимог земельного законодавства ПАТ УБ ХАЕС при використанні земельної ділянки: кадастровий номер 6810500000:02:007:0085, площа 0,3760 га, цільове призначення 11.3.

17.12.2019р. державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Хмельницькій області - головним спеціалістом відділу контролю за використанням та охороною земель у Білогірському, Ізяславському, Славутському, Полонському, Шепетівському районах та м. Нетішині Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області Шевчук Юлією Олександрівною, складено акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки № 628-Дк/937/АП/09/021-19 відповідно до вимог статей 6 і 10 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель з питань дотримання вимог земельного законодавства при використанні земельної ділянки з кадастровим номером 6810500000:02:007:0085, що розташована за адресою: АДРЕСА_5, комунальної власності.

В результаті перевірки встановлено, що земельна ділянка у власність чи користування не надана, попередній користувач - ПАТ УБ ХАЕС , договір оренди був дійсний до 20.03.2016р., категорія земель - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, цільове призначення - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд будівельних організацій та підприємств.

На момент здійснення перевірки зафіксовано, що земельна ділянка огороджена бетонним парканом, на земельній ділянці розміщена будівля та майданчик з твердими покриттям. Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого мана щодо об`єкта нерухомого майна, на земельній ділянці розміщена майстерня для приготування лаків та фарб площею 1268 кв.м. Земельна ділянка використовуються власником майна ПАТ УБ ХАЕС без правовстановлюючих документів, право власності або право користування не зареєстроване згідно вимог ст.ст. 120, 125, 125 Земельного кодексу України.

20.12.2019р. державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель у Хмельницькій області - головним спеціалістом відділу контролю за використанням та охороною земель у Білогірському, Ізяславському, Славутському, Полонському, Шепетівському районах та м. Нетішині Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області Шевчук Юлією Олександрівною, видано припис № 628-ДК/0283Пр/03/01/19, відповідно до якого приписано в 30-тиденний строк усунути виявлені порушення, вказані в приписі та вжити заходів щодо виконання вимог ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України щодо державної реєстрації права власності земельної ділянки згідно чинного законодавства.

В матеріалах справи також наявні копії: рішення сорок п`ятої (позачергової) сесії Нетішинської міської ради Хмельницької області VI скликання від 10.07.2013р. № 45/984 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Нетішина ; Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців від 19.06.2014р. тощо.

Досліджуючи надані докази, оцінюючи їх в сукупності, судом береться до уваги таке.

Пунктом 3 ст.3, ст.627 Цивільного кодексу України закріплено принцип свободи договору, який передбачає, що сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Ст. 526 Цивільного кодексу України визначено, що зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Згідно зі ст.193 Господарського кодексу України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом. Не допускаються одностороння відмова від виконання зобов`язань, крім випадків, передбачених законом, а також відмова від виконання або відстрочка виконання з мотиву, що зобов`язання другої сторони за іншим договором не було виконано належним чином.

Як передбачено ст. 173 Господарського кодексу України господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.

Відповідно до ст. 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Згідно із ч. 1 ст.174 Господарського кодексу України господарський договір є підставою виникнення господарських зобов`язань.

Як передбачено ст. 80 Земельного кодексу України суб`єктами права на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, незалежно від того, зареєстрована земельна ділянка за територіальною громадою чи ні.

Предметом регулювання глави 83 Цивільного кодексу України є відносини, що виникають у зв`язку з безпідставним отриманням чи збереженням майна і не врегульовані спеціальними інститутами цивільного права.

Перехід прав на земельну ділянку, пов`язаний з переходом права на будинок, будівлю або споруду, регламентується Земельним кодексом України. Зокрема, якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача (частина друга статті 120 Земельного кодексу України).

Частиною 1 ст. 116 Земельного кодексу України передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Відповідно до ч.ч. 1 та 2 ст. 93 ЗК України право оренди земельної ділянки - засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Згідно із ч. 1 ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав (ст. 125 ЗК України).

Частиною 5 ст. 126 ЗК України встановлено, що право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі, зареєстрованим відповідно до закону.

З матеріалів справи вбачається, на підставі рішень тридцятої (позачергової) сесії Нетішинської міської ради Хмельницької області VI скликання від 19.10.2005р. № 5 "Про надання юридичним особам земельних ділянок в оренду", третьої (позачергової) сесії Нетішинської міської ради Хмельницької області VI скликання від 23.12.2010р. № 3/34 "Про поновлення суб`єктам господарювання дії договорів оренди земельних ділянок" та укладеного між Нетішинською міською радою (орендодавцем) та відкритим акціонерним товариством "Управління будівництва Хмельницької АЕС" (орендарем) договором оренди земельної ділянки, що перебуває у комунальній власності територіальної громади міста 21.11.2005р. та додаткового договору про поновлення дії договору оренди земельної ділянки, що перебуває у комунальній власності територіальної громади міста № 000017 від 02.03.2011р. відповідач отримав у користування земельну ділянку комунальної власності площею 0,3760 га за адресою: АДРЕСА_5 до 22.03.2016 року.

Статтею 377 ЦК України (в редакції, чинній на момент набуття відповідачем власності на об`єкт нерухомості) передбачено, що якщо житловий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, наданій у користування, то у разі їх відчуження до набувача переходить право користування тією частиною земельної ділянки, на якій вони розміщені, та частиною ділянки, яка необхідна для їх обслуговування.

При цьому, судом звертається увага на те, що перехід права на земельну ділянку не відбувається автоматично, а потребує оформлення. Набуттю права користування передує волевиявлення особи, яка виявила бажання набути таке право, і лише після цього здійснюється волевиявлення відповідного органу місцевого самоврядування. За змістом указаних приписів виникнення права власності на будинок, будівлю, споруду не є підставою для виникнення права оренди земельної ділянки, на якій вони розміщені. Право оренди земельної ділянки виникає на підставі відповідного договору з моменту державної реєстрації цього права.

Як передбачено п. 2.2 додаткового договору (угоди) №000017 від 02.03.2011р. та актів обстежень земельної ділянки (кадастровий номер 6810500000:02:007:0085) від 28.08.2017р. №4, від 01.09.2017р. №11 та від 05.09.2019р. №36/2019, в результаті обстеження земельної ділянки, яка знаходиться у АДРЕСА_5, площею 0,3760 га встановлено, що на земельній ділянці розміщені будівля майстерні для приготування лаків та фарб площею 1268 кв.м., яка перебуває у власності ПАТ "УБ ХАЕС" (відповідно до відомостей з державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна №499590568105 (дата реєстрації 07.11.2014p.)), однак орендована земельна ділянка не була повернута орендодавцю в установленому законом порядку, наслідком чого стало використання відповідачем земельної ділянки територіальної громади Нетішинської міської ради площею 0,3760 га без правовстановлюючих документів.

При цьому, судом зауважується, що матеріали справи не містять та учасниками судового розгляду не надано доказів оформлення права оренди земельної ділянки комунальної власності, на якій знаходиться нерухомість відповідача, у встановленому законодавством порядку після спливу строку дії договору оренди (в редакції додаткового договору від 02.03.2011р.), тобто, з 21.03.2016р.

Враховуючи вищеозначене, суд дійшов до висновку, що відповідач з 21.03.2016р. користується земельною ділянкою, на якій розміщена належна йому на праві власності нерухомість, без достатньої правової підстави, тобто, без укладення договору оренди та сплати орендодавцю орендної плати. Тобто, публічне акціонерне товариство "Управління будівництва Хмельницької АЕС", як фактичний користувач земельної ділянки, без достатньої правової підстави, за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику (Раді) спірної земельної ділянки на підставі ч. 1 ст. 1212 ЦК України. Вказана позиція узгоджується з висновком Великої Палати Верховного Суду, викладеним у постанові від 20.11.2018р. у справі № 922/3412/17 та від 13.02.2019р. у справі №320/5877/17.

Статтею 1212 Цивільного кодексу України передбачено, що особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Відповідно до ст. 1214 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе без достатньої правової підстави, зобов`язана відшкодувати всі доходи, які вона одержала або могла одержати від цього майна з часу, коли ця особа дізналася або могла дізнатися про володіння цим майном без достатньої правової підстави. З цього часу вона відповідає також за допущене нею погіршення майна.

Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Положення цієї глави застосовуються також до вимог про: 1) повернення виконаного за недійсним правочином; 2) витребування майна власником із чужого незаконного володіння; 3) повернення виконаного однією із сторін у зобов`язанні; 4) відшкодування шкоди особою, яка незаконно набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи.

Отже, норма статті 1212 Цивільного кодексу України регулює випадки набуття майна або його збереження без достатніх правових підстав.

Зобов`язання з безпідставного набуття, збереження майна виникають за наявності трьох умов: а) набуття або збереження майна; б) набуття або збереження за рахунок іншої особи; в) відсутність правової підстави для набуття або збереження майна (відсутність положень закону, адміністративного акта, правочинну або інших підстав, передбачених статтею 11 Цивільний кодекс України).

Об`єктивними умовами виникнення зобов`язань із набуття, збереження майна без достатньої правової підстави виступають: 1) набуття або збереження майна однією особою (набувачем) за рахунок іншої (потерпілого); 2) шкода у вигляді зменшення або не збільшення майна у іншої особи (потерпілого); 3) обумовленість збільшення або збереження майна на стороні набувача шляхом зменшення або відсутності збільшення на стороні потерпілого; 4) відсутність правової підстави для вказаної зміни майнового стану цих осіб.

Згідно із ч.1 ст. 1212 Цивільного кодексу України безпідставно набутим майном є майно, набуте особою або збережене нею у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави.

Тобто, незалежно від наявності вини в поведінці відповідача, сам факт несплати відповідачем за користування земельними ділянками у встановленому законодавчими актами розмірі свідчить про втрату позивачем майна, яке у спірних правовідносинах підпадає під визначення Європейського суду з прав людини "виправдане очікування" щодо отримання можливості ефективного використання права власності.

Судом відзначається, що відновлення порушених прав позивача за таких обставин і в такий спосіб не створює для відповідача жодних необґрунтованих, додаткових або негативних наслідків, оскільки предметом позову є стягнення грошових коштів, які останній мав би сплатити за звичайних умов як і фактичний добросовісний землекористувач.

Навіть за умови правомірної поведінки відповідача у спірних правовідносинах, в обраний позивачем спосіб захисту відбувається відновлення справедливої рівноваги між правами та обов`язками сторін спору, встановлення якої ґрунтується на визначеній нормами земельного законодавства умові платності використання земельної ділянки.

Як передбачено ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Статтею 14 Податкового кодексу України визначено, що плата за землю - це обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Відповідач не є власником та постійним землекористувачем земельної ділянки, а тому не є суб`єктом плати за землю у формі земельного податку, при цьому, єдина можлива форма здійснення плати за землю для нього, як землекористувача, є орендна плата (ст. 14.1.72 Податкового кодексу України).

Податковим кодексом України визначено, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є обов`язковим платежем, а його розмір визначається на підставі законодавчих актів, тобто є регульованою ціною (ст. 14.1.125, 14.1.136, 288.5 Податкового кодексу України).

З наведеного вбачається, що чинним законодавством розмежовано поняття "земельний податок" і "орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності".

Таким чином, з часу виникнення права власності на нерухоме майно у відповідача виник й обов`язок укласти та зареєструвати договір оренди на вищезазначену земельну ділянку. Цього обов`язку після закінчення строку дії договору оренди земельної ділянки (в редакції додаткового договору) відповідач не виконав, а отже, без законних підстав зберіг у себе майно - кошти за оренду землі.

Відтак, відповідач (набувач), не сплачуючи орендну плату за користування земельною ділянкою за відсутності укладеного договору, фактично збільшив свої доходи, а позивач (потерпілий) втратив належне йому майно (кошти від орендної плати). До моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними. Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав сплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 Цивільного кодексу України.

Як вбачається з матеріалів справи позивачем здійснено розрахунок орендної плати в розмірі 94590,75 грн., яку безпідставно збережено відповідачем у період з 01.01.2017р. по 30.11.2019р.

З приводу зазначено судом враховується, що відповідно до абз. 1 п. 289.1. ст. 289 Податкового кодексу України для визначення розміру орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

За приписами ст. 288 ПК України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку, для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки.

З урахуванням рішення шістдесят восьмої сесії Нетішинської міської ради VI скликання від № 68/1623 від 27.01.2015р. "Про внесення змін до рішення восьмої сесії Нетішинської міської ради VI скликання від 31 березня 2011р. № 8/157 "Про розмір орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності у межах міста Нетішина", п.п. 2.4, 4.1 у редакції визначеній у додатковому договорі №000017 від 02.03.2011р. та Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, що знаходиться в м. Нетішин, кадастровий номер 6810500000:02:007:0085, площа 3760 кв.м. від 22.08.2017р., здійснено перерахунок розміру безпідставно збереженої відповідачем орендної плати, у результаті чого суд прийшов до висновку про правомірність проведених позивачем нарахувань у сумі 94590,75 грн.

Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч. 1 ст. 86 ГПК України).

Згідно з ч. 1 ст. 14 ГПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Відповідно до ст. 73 ГПК доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом (ч. 3 ст. 13, ст. 74 ГПК України).

Беручи до уваги наведені вище положення закону, враховуючи встановлені судом факти та зміст позовних вимог, суд вважає правомірними вимоги позивача щодо стягнення з відповідача 94590,75 грн. безпідставно збережених коштів за використання земельної ділянки комунальної форми власності, площею 0,3760га, розташованої за адресою: АДРЕСА_5 без належних правових підстав, тому вказані позовні вимоги підлягають задоволенню.

Крім того, представником відповідача 02.01.2020р. подано заяву про застосування строків позовної давності, в якій вказує на те, що на момент звернення позивача до суду в грудні 2019 року термін дії договору оренди від 21.11.2005р. земельної ділянки площею 0,3760 га закінчився 20.03.2016р., тобто зобов`язання по ньому припинено. Тому, як вважає представник відповідача позовна вимога Нетішинської міської ради про стягнення безпідставно збережених коштів в розмірі орендної плати в сумі 94590,75 грн. по укладеному договору оренди від 21.11.2005р., термін дії якого закінчився 20.03.2016р., не підлягає задоволенню у зв`язку з пропуском позивачем загального терміну позовної давності.

Згідно із ст. 256 ЦК України позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права та інтересу.

Загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки (ст. 257 ЦК України).

Як передбачено ч. 1 ст. 261 ЦК України перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила.

Відповідно до ч. 1 ст. 261 ЦК України позовна давність застосовується лише за наявності порушення права особи.

Отже, перш ніж застосовувати позовну давність, господарський суд повинен з`ясувати та зазначити в судовому рішенні, чи порушене право або охоронюваний законом інтерес позивача, за захистом якого той звернувся до суду. У разі коли такі право чи інтерес не порушені, суд відмовляє в позові з підстав його необґрунтованості. І лише якщо буде встановлено, що право або охоронюваний законом інтерес особи дійсно порушені, але позовна давність спливла і про це зроблено заяву іншою стороною у справі, суд відмовляє в позові у зв`язку зі спливом позовної давності - за відсутності наведених позивачем поважних причин її пропущення. До аналогічних висновків дійшов Пленум Вищого господарського суду у п. 2.2 постанови №10 від 29.05.2013р.

Як зазначалося вище, позовні вимоги, що є предметом розгляду у даній справі, заявлені обґрунтовано.

З матеріалів справи вбачається, що позивачем заявлено до стягнення з відповідача безпідставно збережені кошти в розмірі орендної плати за період з 01.01.2017р. по 30.11.2019р. При цьому, згідно інформації поштового відділення зв`язку Укрпошти позовну заяву з доданими документами здано для відправлення господарському суду Хмельницької області та відповідачу 04.12.2019р.

Згідно із ч. 7 ст. 116 ГПК України строк не вважається пропущеним, якщо до його закінчення заява, скарга, інші документи чи матеріали або грошові кошти здані на пошту чи передані іншими відповідними засобами зв`язку.

Таким чином, враховуючи визначений законодавством загальний строк позовної давності, суд вважає, що позивачем строк позовної давності щодо стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за період з 01.01.2017р. по 30.11.2019р., що становить 94590,75 грн., не пропущено, відтак, позов підлягає задоволенню.

Судові витрати відповідно до ст.129 ГПК України покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 2, 20, 24, 73, 74, 129, 232, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Стягнути з публічного акціонерного товариства "Управління будівництва Хмельницької АЕС" (30100, м. Нетішин, Хмельницької області, вул. Ринкова, 5, ідентифікаційний код 21339688) на користь Нетішинської міської ради (30100, м. Нетішин, Хмельницької області, вул. Шевченка, 1, ідентифікаційний код 25939741) 94590,75 грн. безпідставно збережених коштів, 1921 грн. витрат зі сплати судового збору.

Видати наказ.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч. ч. 1, 2 ст. 241 ГПК України).

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення (ч. 1 ст. 256 ГПК України).

Апеляційна скарга подається в порядку, передбаченому ст. 257 ГПК України, з урахуванням ч.4 розділу Х "Прикінцеві положення", пп. 17.5 розділу ХІ "Перехідні положення" ГПК України.

Повний текст рішення складено 22.05.2020р.

Суддя М.В. Смаровоз

Віддруков. 3 прим. (всім рек. з пов. про вруч.): 1 - до справи; 2 - позивачу ( 30100, Хмельницька обл., м. Нетішин, вул. Шевченка, буд. 1 ); 3 - відповідачу ( 30100, Хмельницька обл., м. Нетішин, вул. Ринкова, буд. 5 ).

Дата ухвалення рішення12.05.2020
Оприлюднено24.05.2020
Номер документу89395560
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/1269/19

Постанова від 01.10.2020

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Олексюк Г.Є.

Ухвала від 06.08.2020

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Олексюк Г.Є.

Ухвала від 03.07.2020

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Олексюк Г.Є.

Рішення від 12.05.2020

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Ухвала від 29.04.2020

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Ухвала від 03.04.2020

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Ухвала від 04.02.2020

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Ухвала від 09.01.2020

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Ухвала від 10.12.2019

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні