Рішення
від 26.05.2020 по справі 120/1316/20-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Вінниця

26 травня 2020 р. Справа № 120/1316/20-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Крапівницької Н.Л.,

розглянувши у письмовому провадженні в місті Вінниці в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом:

Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області

до Лаврівської середньої загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Вінницького району Вінницької області

про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду,

В С Т А НО В И В:

До Вінницького окружного адміністративного суду звернулося головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області з адміністративним позовом до Лаврівської середньої загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Вінницького району Вінницької області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач вказує, що з 14 по 20 серпня 2019 року здійснено перевірку Лаврівської середньої загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Вінницького району Вінницької області. За результатами перевірки складено акт №23 від 21.01.2020 року, у якому зафіксовані невиконані заходи згідно попередньої перевірки, а також нові порушення у сфері техногенної та пожежної безпеки. Акт перевірки та припис вручено директору даного закладу.

Вказане, на думку позивача, свідчить про наявність підстав для застосування заходів реагування, у сфері державного нагляду, у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі Лаврівської середньої загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Вінницького району Вінницької області, що і стало підставою для звернення позивача до суду з даним адміністративним позовом.

Ухвалою суду від 26.03.2020 року відкрито провадження у справі та вирішено здійснювати її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження без повідомленням сторін, а також встановлено відповідачу строк на подання відзиву на позовну заяву.

24.04.2020 року на адресу суду надійшов неналежний відзив на позовну заяву відділу освіти Вінницької районної державної адміністрації, яка не є стороною у цій справі, у якому зазначено, що відповідно до ст. 118 Конституції України виконавчу владу в областях і районах, містах Києві та Севастополі здійснюють місцеві державні адміністрації.

Згідно до ч.2 ст.1 Закону України Про місцеві державні адміністрації місцева державна адміністрація є місцевим органом виконавчої влади і входить до системи органів виконавчої влади. Відповідно Статуту Лаврівської середньої загальноосвітньої школа І-ІІ ступенів Вінницького району Вінницької області п.1. п.п.1.4 власником навчального закладу є Вінницька районна рада. Згідно розпорядження від 05 березня 2018 року №143 Про затвердження Положення про відділ освіти Вінницької районної державної адміністрації балансоутримувачем вищезазначеного закладу є відділ освіти Вінницької районної державної адміністрації, який звернувся з листом №0-14-24/328 від 16 березня 2020 року до фінансового управління Вінницької районної державної адміністрації про виділення коштів для подальшого усунення порушень які були викладені Головним управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області в Акті від 21.01.2020 №23 та Приписі від 20.08.2019 №210. Відтак, у зв`язку з освітнім процесом та ситуацією яка склалася в Україні, відділ освіти Вінницької районної державної адміністрації просить не застосовувати заходів реагування у сфері державного нагляду до Лаврівського середньої загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Вінницького району Вінницької області.

20.05.2020 року на адресу суду надійшов відзив Лаврівської середньої загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Вінницького району Вінницької області, у якому представник останньої просить суд, не призупиняти навчального процесу у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі навчального корпусу, будівлі спортзал та будівлі для персоналу Лаврівського середньої загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Вінницького району Вінницької області.

Крім того зазначає, що Лаврівською СЗШ І-П ст. на даний час усунуто або усувається значна частіша порушень, зазначених в Акті від 21.01.2020 року №23. Також вказує, що відділом освіти, який є балансоутримувачем відповідача у справі, направлено лист до фінансового управління Вінницької РДА від 16.03.2020 року №01-14-24/328 щодо виділення коштів на проведення робіт визначених у приписі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області.

Звертає увагу суду на те, що на даний час розпочато виготовлення проектно-кошторисної документації на такі роботи, вказані у приписах, а саме: оброблення дерев`яних елементів горищного приміщення вогнетривкими засобами; обладнання будівлі школи пристроями захисту від прямого попадання блискавки та вторинних її проявів; обладнання приміщення школи системами протипожежного захисту.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив, що згідно з вимогами ст. 5 Закону №877-У з 14 по 20 серпня 2019 року здійснено перевірку Лаврівської середньої загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Вінницького району Вінницької області за адресою: Вінницька область, Вінницький район, с. Лаврівка, вул. Незалежності (Леніна), За та відповідно до п. 7 ст. 7 Закону № 877-V складено Припис від 20.08.2019 №210, яким встановлено термін виконання виявлених порушень до 20.11.2019 року.

На виконання доручення Прем`єр-міністра України від 16.12.2019 року №44205/0/11-19 та згідно з вимогами ст. 6 Закону №877-У в період з 20 по 21 січня 2020 року здійснено позапланову перевірку школи. За результатами перевірки складено Акт від 21.01.2020 №23, в якому зафіксовані невиконані заходи згідно з попередньою перевіркою, а також нові порушення у сфері техногенної та пожежної безпеки, виявлені в будівлі навчального корпусу, будівлі спортзалу та будівлі для персоналу, а саме:

1. Дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) школи, спортзалу, будівля для персоналу не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують 1 групу вогнезахисної ефективності (розділ 3 гл. 2 п. 2.5 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України 30.12.2014 №1417, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 №252/26697 (далі - ППБУ)) [п. 1 Припис №210; п. 1 Акт №23].

2. Не обладнано будівлю навчального корпусу, спортзалу пристроями захисту від прямих попадань блискавки та вторинних її проявів (розділ 4 гл. 1 п. 1.21 ППБУ) [п. 2 Припис № 210; п. 2 Акт №23].

3. Будівлю навчального корпусу не обладнано системою протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації, системою керування евакуюванням людей в частині оповіщення про пожежу та покажчиків напрямку евакуюванням, системою пожежного спостерігання) (розділ 5 гл. 1 п. 1.2 ППБУ) [п. З Припис №210; п. З Акт №23].

4. Не забезпечено територію школи зовнішнім протипожежним водопостачання (розділ 6 п. 1 Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України 15.08.2016 №974, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 08.09.2016 року №1229/29359) [п. 4 Припис №210; п. 4 Акт №23].

5. Не забезпечено працівників школи засобами індивідуального захисту органів дихання (ст. 20 ч. 1 п. 2 Кодексу ЦЗУ) [п. 5 Припис №210; п. 5 Акт №23].

6. Не забезпечено для підйому на висоту від 10 м до 20 м зовнішньою пожежною драбиною (розділ 8 п. 8.9 ДБН В. 1.1-7:2016 Пожежна безпека об`єктів будівництва ) [п. 9 Акт №23].

7. Виходи на покрівлю не забезпечені та не передбачено у будинках 10 м заввишки і більше планувальної позначки землі до карниза покрівлі або верху зовнішньої стіни (парапету) (розділ 8 п. 8.4 ДБН В.1.1-7:2016 Пожежна безпека об`єктів будівництва ) [п. 10 Акт №23].

8. Двері на шляхах евакуації з приміщення їдальні відчиняються не в напрямку виходу з будівлі (розділ 3 гл. 2 п. 2.27 ППБУ) [п. 11 Акт №23].

9. Приміщення актової зали не забезпечено другим евакуаційним виходом (розділ 3 гл. 2 п. 2.26 ППБУ) [п. 12 Акт №23].

10. Актова зала не забезпечена світловим покажчиком Вихід (розділ 6 гл. 2 п. 2.20 ППБУ) [п. 13 Акт №23].

11. У приміщенні спортзалу експлуатується пічне опалення (розділ 4 гл. 2 ППБУ) (п. 14 Акт №23) [п. 14 Акт №23].

12. Дозволяється улаштування тимчасових печей в будівлі для персоналу (розділ 4 гл. 2 п. 2.12 ППБУ) [п. 15 Акт №23].

13. Наявні пожежні щити недоукомплектовані протипожежним інвентарем згідно норм належності (розділ 5 гл. З п. 3.11 ППБУ) [п. 17 Акт №23].

14. Наявні вогнегасники не направлено на технічне обслуговування (розділ 5 гл. 3 п. 3.17 ППБУ) [п. 18 Акт №23].

Припис від 20.08.2019 року №210 та Акт від 21.01.2020 року №23 вручено директору школи Очеретній О.В. про що свідчать її власні підписи. Зауважень або заперечень щодо Припису та Акту перевірки до Головного управління не надходило.

21.01.2020 року за результатами позапланової перевірки складений протокол за ст. 175 Кодексу України про адміністративні правопорушення та притягнуто до адміністративної відповідальності директора школи Очеретну О.В. Штраф було сплачено добровільно, постанову про накладення штрафу ОСОБА_1 не оскаржувала.

Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд виходив з наступного.

Спірні правовідносини регулюються Кодексом цивільного захисту України та Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності

Статтею 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Відповідно до ст. 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Відповідно до статті 1 Кодексу цивільного захисту України, даний правовий акт регулює відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності.

Відповідно до ст.ст. 64, 65 та 66 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону. Такий нагляд уповноважений здійснювати і позивач у справі - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області, яке реалізує повноваження відповідного центрального органу виконавчої влади.

Згідно із п. 12 ч. 1 ст. 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежно-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Частиною 1 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України визначено, що посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.

Так, судом встановлено, що в ході перевірки Лаврівської середньої загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Вінницького району Вінницької області на предмет дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів у сфері техногенної та пожежної безпеки виявлені порушення, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

У силу ч. 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежно-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Статтею 70 Кодексу цивільного захисту України визначено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:

1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;

2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;

3) випуск і реалізація вибухопожеженебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;

4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;

5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;

8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;

9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту.

10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання;

11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Частиною 2 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України визначено, що повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

З аналізу викладених положень слідує, що орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки, на підставі акту, складеного за результатами здійснених заходів (перевірок тощо), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд.

У зв`язку з чим, позивач звернувся до суду з позовом про застосуванням заходів реагування у сфері державного нагляду у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі будинку навчально-виховного комплексу.

Суд враховує ту обставину, що Лаврівською середньою загальноосвітньою школою І-ІІ ступенів Вінницького району Вінницької області на даний час частково усунуто та впиняються дії для повного усунення порушень, зазначених в Акті від 21.01.2020 року №23.

Також суд враховує, що неусунені порушення зазначені в Акті перевірки від 21.01.2020 року №23 створюють реальну загрозу життю й здоров`ю людей, а саме:

- відсутність вогнезахисної обробки дерев`яних конструкцій сприяє швидкому розповсюдженню пожежі, а в результаті може призвести до обвалення конструкцій, що створює загрозу життю й здоров`ю дітей, персоналу та осіб, задіяних в гасінні пожежі;

- відсутність системи протипожежного захисту перешкоджає швидкому виявленню та гасінню пожежі, повідомленню (оповіщенню) про неї, а також оперативній евакуації людей на ранній стадії виникнення пожежі;

- відсутність системи блискавкозахисту створює загрозу виникнення пожежі від дії теплових проявів електричної енергії;

- порушення правил пожежної безпеки щодо утримання шляхів евакуації створює небезпечні умови для евакуації людей у разі виникнення небезпечної події на об`єкті;

- відсутність (недостатність) на об`єкті первинних засобів пожежогасіння унеможливлює здійснення своєчасної ліквідації пожежі на початковій стадії;

- відсутність запасу води для цілей зовнішнього протипожежного водопостачання унеможливлює здійснення своєчасної ліквідації пожежі;

- порушення при експлуатації пічного опалення створює загрозу виникнення пожежі;

- відсутність засобів індивідуального захисту може призвести до травмування персоналу у разі виникнення небезпечної події на об`єкті.

Належних доказів усунення всіх виявлених порушень, станом на дату розгляду справи в суді, відповідачем не надано.

Враховуючи встановлені обставини справи, суд погоджується з позицією позивача, що подальша експлуатація будівлі Лаврівської середньої загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Вінницького району Вінницької області, з порушеннями техногенної та пожежної безпеки, створює загрозу життю та здоров`ю учнів, вчителів та інших працівників. А відтак, заявлені позовні вимоги підлягають задоволенню.

За змістом ст. 3 Конституції України, людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.

Частиною 4 ст. 43 Конституції України кожному гарантовано право на належні, безпечні і здорові умови праці.

За таких обставин та враховуючи те, що виявлені під час проведення перевірки порушення не були усунуті відповідачем, виявлені порушення становлять суспільну небезпеку, створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а також дітей, які відвідують навчальний заклад, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову.

Відповідно до положень ч. 2 ст. 139 КАС України судові витрати стягненню не підлягають.

Керуючись статтями 73-77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов задовольнити.

Застосувати до Лаврівської середньої загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Вінницького району Вінницької області заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі навчального корпусу, будівлі спортзалу та будівлі для персоналу Лаврівської середньої загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Вінницького району Вінницької області за адресою: Вінницька область, Вінницький район, с. Лаврівка, вул. Незалежності (Леніна), 3-а, шляхом відключення від джерела електроживлення, крім опломбування вхідних дверей, для проведення робіт з усунення недоліків зазначених в Акті перевірки від 21.01.2020 року № 23, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, вказаних у позові.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

позивач - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області (21021, Вінницька обл., м. Вінниця, 600-річчя, 11, код за ЄДРПОУ-38635397).

відповідач - Лаврівська середня загальноосвітня школа І-ІІ ступенів Вінницького району Вінницької області (Вінницька область, Вінницький район, с. Лаврівка, вул. Незалежності (Леніна), 3-а, Код за ЄДРПОУ-26235321).

Суддя Крапівницька Н. Л.

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.05.2020
Оприлюднено26.05.2020
Номер документу89429596
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —120/1316/20-а

Рішення від 26.05.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Крапівницька Н. Л.

Ухвала від 26.03.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Крапівницька Н. Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні