Постанова
від 23.12.2008 по справі 2-а-5830/2008
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 2-а-5830/2008

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 грудня 2008 року м. Чернігів

Чернігівський окружний ад міністративний суд у складі головуючого-судді Є.О.Сорочк о, розглянувши в порядку пись мового провадження в приміще нні суду справу за адміністр ативним позовом ОСОБА_1 до управління Пенсійного фонду України в Бахмацькому район і Чернігівської області про зобов'язання нарахування нед оплаченої суми пенсії, як дит ині війни, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернулась до с уду з адміністративним позов ом до управління Пенсійного фонду України в Бахмацькому районі Чернігівської област і (далі - УПФУ в Бахмацькому ра йоні) про зобов'язання нараху вання недоплаченої суми пенс ії, як дитині війни за 2006-2007 роки в розмірі 2733 грн. 30 грн. Свої вим оги мотивує тим, що вона є дити ною війни та відповідно до За кону України «Про соціальний захист дітей війни» пенсія щ омісячно повинна підвищуват ися на 30% від мінімальної пенс ії за віком. Але, всупереч того , що державні соціальні гаран тії дітям війни, встановлені цим Законом, не можуть бути об межені чи скасовані іншими н ормативно-правовими актами, розмір пенсії щомісячно прот иправно не підвищувався на 30 % мінімальної пенсії за віком .

Позивач в судове засідання не з'явилась, про дату, час та м ісце розгляду справи повідом лена належним чином, надісла ла заяву про розгляд справи з а її відсутності.

Представник відповідача в судове засідання не з'явився , про дату, час та місце розгля ду справи повідомлений належ ним чином, надіслав заяву про розгляд справи за його відсу тності та письмові заперечен ня, в яких в задоволенні вимог позивача просять відмовити, оскільки витрати для виплат и надбавки до пенсії дітям ві йни в 2006-2007 роках законодавство м не передбачені, а тому УПФУ в Бахмацькому районі не може в итрачати кошти на цілі, не пер едбачені законодавством. Вка зують, що Законом України «Пр о державний бюджет України н а 2007 рік» було зупинено дію ст. 6 Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни», з ура хуванням ст. 111 Закону України «Про державний бюджет Украї ни на 2007 рік», яка передбачала, що в 2007 році підвищення пенсії або щомісячного грошового у тримання, яке виплачується з амість пенсії, згідно із Зако ном України «Про соціальний захист дітей війни» виплачує ться особам, які є інвалідами , окрім тих, на яких розповсюдж ується дія Закону України «П ро статус ветеранів війни, га рантії їх соціального захист у» в розмірі 50% від розміру над бавки, встановленої для

учасників війни. Після прий няття рішення Конституційни м Судом України від 09.07.2007 року з мін до законодавства внесено не було. Таким чином вважають , що виплати позивачу здійсню вались відповідно до чинного законодавства, Також предст авник відповідача в письм ових запереченнях зазначи в, що

позивач пропустив строк зв ернення до адміністративног о суду та просять відмовити в задоволенні позову також на цих підставах.

Враховуючи, що сторони наді слали заяви про розгляд спра ви без їх участі, суд, відповід но до ч. 3 ст. 122 Кодексу адмініст ративного судочинства Украї ни, ухвалив розглянути справ и в порядку письмового прова дження на основі наявних в сп раві матеріалів.

Розглянувши подані сторон ами документи і матеріали, вс ебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґ рунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юр идичне значення для розгляду справи і вирішення спору по с уті, суд вважає, що позовні вим оги підлягають задоволенню ч астково з наступних підстав.

ОСОБА_1 являється дитиною війни, що підтверджується по свідченням серії НОМЕР_1 в ід 07.03.2001 року та не заперечуєтьс я відповідачем.

Відповідно до ст. 6 Закону Ук раїни «Про соціальний захист дітей війни», редакція якого діяла до 1 січня 2008 року, дітям в ійни пенсії або щомісячне до вічне грошове утримання чи д ержавна соціальна допомога, що виплачуються замість пенс ії підвищуються на 30 відсоткі в мінімальної пенсії за віко м.

Відповідно до статті 46 Конс титуції України громадяни ма ють право на соціальний захи ст, що включає право на забезп ечення їх у разі повної, частк ової або тимчасової втрати п рацездатності, втрати годува льника, безробіття з незалеж них від них обставин, а також у старості та в інших випадках , передбачених законом. Таким чином, щомісячна доплата до п енсії для дітей війни є формо ю соціального забезпечення г ромадян, які відповідно до сп еціального закону, є дітьми в ійни. Тобто, фактично ця щоміс ячна надбавка є формою реалі зації конституційного права громадян, які є дітьми війни, на соціальний захист.

Згідно п. 17 ст. 77 Закону Україн и «Про Державний бюджет Укра їни на 2006 рік» дію ст. 6 Закону Ук раїни «Про соціальний захист дітей війни» зупинено на 2006 рі к.

Дію ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей вій ни» відновлено Законом Украї ни «Про внесення змін до Зако ну України "Про Державний бюд жет України на 2006 рік" від 19 січн я 2006 року, яким пункт 17 статті 77 З акону України «Про Державний бюджет України на 2006 рік» викл ючено та статтю 110 вказаного З акону викладено в такій реда кції: «Установити, що пільги д ітям війни, передбачені стат тею 6, - у 2006 році поетапно, за рез ультатами виконання бюджету у першому півріччі, в порядку , визначеному Кабінетом Міні стрів України за погодженням з Комітетом Верховної Ради У країни з питань бюджету".

Реалізація особою права, що пов'язане з отриманням бюдже тних коштів, яке базується на спеціальних та чинних на час виникнення спірних правовід носин нормативно-правових ак тів національного законодав ства, не може бути поставлена у залежність від бюджетних а сигнувань, тобто посилання о рганами державної влади на в ідсутність коштів як на прич ину

невиконання своїх зобов'яз ань судом не приймається до у ваги. Так, наприклад, у справі "Кечко проти України" Європей ський Суд з прав людини конст атував, що не приймає аргумен т Уряду щодо бюджетних асигн увань, оскільки органи держа вної влади не можуть посилат ись на відсутність коштів як на причину невиконання свої х зобов'язань.

Згідно з частиною 2 статті 95 К онституції України, виключно законом про Державний бюдже т України визначаються будь- які видатки держави на загал ьносуспільні потреби, розмір і цільове спрямування цих ви датків.

Відповідно до частини 2 стат ті 4 Бюджетного кодексу Украї ни, при здійсненні бюджетног о процесу в Україні положенн я нормативно-правових актів застосовуються лише в частин і, в якій вони не суперечать по ложенням Конституції Україн и, цього Кодексу та закону про Державний бюджет України.

Згідно п. 12 ст. 71 Закону Україн и «Про Державний бюджет Укра їни на 2007 рік» від 19 грудня 2006 рок у з метою приведення окремих норм законів у відповідніст ь із цим законом, зупинено на 2 007 рік дію ст. 6 Закону України « Про соціальний захист дітей війни» з урахуванням ст. 111 цьо го Закону, відповідно якої у 20 07 році підвищення до пенсії аб о щомісячного довічного грош ового утримання чи державної соціальної допомоги, яка вип лачується замість пенсії, ві дповідно до статті 6 Закону Ук раїни "Про соціальний захист дітей війни" виплачується ос обам, які є інвалідами (крім ти х, на яких поширюється дія Зак ону України "Про статус ветер анів війни, гарантії їх соціа льного захисту"), у розмірі 50 ві дсотків від розміру надбавки , встановленої для учасників війни.

Рішенням Конституційного Суду України від 9 липня 2007 року , було визнано такими, що не ві дповідають Конституції Укра їни (є неконституційними), так і положення Закону України « Про Державний бюджет України на 2007 рік», як п. 12 ст. 71, яким зупин ено на 2007 рік дію статті 6 Закон у України «Про соціальний за хист дітей війни», з урахуван ням статті 111 цього закону.

Згідно частини 2 статті 152 Кон ституції України Закони, інш і правові акти або їх окремі п оложення, що визнані неконст итуційними, втрачають чинніс ть з дня ухвалення Конституц ійним Судом України рішення про їх неконституційність.

Правовідносини, що виникаю ть в процесі реалізації прав а на отримання надбавки до пе нсії основані на принципі юр идичної визначеності. Зазнач ений принцип не дозволяє дер жаві посилатися на відсутніс ть певного нормативного акта , який визначає механізм реал ізації прав та свобод громад ян, закріплених у конституці йних та інших актах. Як свідчи ть позиція Суду ЄС у справі Yvonne van Duyn v. Home Office (Case 41/74 van Duyn v. Home Office) принцип юри дичної визначеності означає , що зацікавлені особи повинн і мати змогу покладатися на з обов'язання, взяті державою, н авіть якщо такі зобов'язання містяться у законодавчому а кті, який загалом не має автом атичної прямої дії. Така дія з азначеного принципу пов'язан а з іншим принципом - відповід альності держави, який поляг ає у тому, що держава не може п осилатися на власне порушенн я зобов'язань для запобіганн я відповідальності. При цьом у, якщо держава чи орган публі чної влади схвалили певну ко нцепцію, в даному випадку це н адання дітям війни надбавок до пенсії, така держава чи орг ан вважатимуться такими, що д іють протиправно, якщо вони в ідступлять від такої

політики чи поведінки, зокр ема, щодо фізичних осіб без за вчасного повідомлення про зм іни в такій політиці чи повед інці, оскільки схвалення так ої політики чи поведінки дал о підстави для виникнення об ґрунтованих сподівань у фізи чних осіб стосовно додержанн я державою чи органом публіч ної влади такої політики чи п оведінки.

Отже позивач мала право у 2007 році на підвищення своєї пен сії на 30% мінімальної пенсії з а віком з 09.07.2007 року.

Відповідно статті 99 Кодексу адміністративного судочинс тва України для звернення до адміністративного суду за з ахистом прав, свобод та інтер есів особи встановлюється рі чний строк, який, якщо не встан овлене інше, обчислюється з д ня, коли особа дізналась або п овинна була дізнатись про по рушення свої прав, свобод чи і нтересів.

Позивач в 2006-2007 роках не отрим увала пенсію з її підвищуван ням на 30 відсотків відповідно до Закону України «Про соціа льний захист дітей війни», а т ому знала про порушення її пр ав з дати фактичного отриман ня щомісячно пенсії без її пі двищення на 30 відсотків, але з вернулась до суду лише 13.11.2008 рок у.

З урахуванням того, що відпо відач наполягає на відмові в задоволенні позову в зв'язку з пропуском позивачем строк у звернення до суду, а причини пропущення строку звернення до адміністративного суду, в зв'язку з тим, що позивач дізн алась про порушення її прав з Рішення Конституційного Суд у України від 09.07.2007 року, суд не в изнає поважними і на підстав і ч. 1 ст. 100 Кодексу адміністрат ивного судочинства України в важає за необхідне в часині в имог позивача за 2006 рік та з 09.07.200 7 року по 13.11.2007 року відмовити в з в'язку з пропущенням строку з вернення до суду.

В частині позовних вимог пр о зобов'язання УПФУ в Бахмаць кому районі Чернігівської об ласті нарахування недоплаче ної пенсії, як дитині війни в р озмірі 2733, 30 грн. позивачу слід в ідмовити, оскільки наведена сума нічим не підтверджена, а самостійні розрахунки позив ача не можуть бути прийняті я к докази.

За чинним законодавством р озмір мінімальної пенсії за віком визначається лише за п равилами, передбаченими ч. 1 ст . 28 Закону України «Про загаль нообов'язкове державне пенсі йне страхування», іншого нор мативно-правового акта, який би визначав цей розмір або вс тановлював інший розмір, нем ає.

Суд не бере до уваги положен ня ч. 3 ст. 28 Закону України «Про загальнообов'язкове державн е пенсійне страхування», з як ої вбачається, що мінімальни й розмір пенсії за віком, вста новлений абзацом 1 ч. 1 цієї ста тті, застосовується виключно для визначення розмірів пен сії, призначених згідно з цим Законом, оскільки наявність такої норми та відсутність і ншого мінімального розміру п енсії за віком не є підставою для відмови в реалізації поз ивачем конституційної гаран тії та права на отримання пен сії і щомісячного підвищення на 30% від мінімальної пенсії з а віком, як це встановлено ст. 6 Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни».

Згідно ст. 94 Кодексу адмініс тративного судочинства Укра їни якщо судове рішення ухва лене на користь сторони, яка н е є суб'єктом владних повнова жень, суд присуджує всі здійс нені нею документально підтв ерджені судові витрати з Дер жавного бюджету України (або відповідного місцевого бюдж ету, якщо

іншою стороною був орган місцевого самоврядування, його посадова чи службова ос оба).

Враховуючи вищевикладене, позовні вимоги ОСОБА_1 до управління Пенсійного фонду України в Бахмацькому район і Чернігівської області необ хідно задовольнити частково , зобов'язати управління Пенс ійного фонду України в Бахма цькому районі Чернігівської області провести перерахуно к пенсії ОСОБА_1 з підвище нням її розміру, як дитині вій ни на 30 відсотків мінімальної пенсії за віком, встановлено ї Законом України «Про соціа льний захист дітей війни» з 13. 11.2007 р. по 31.12.2007 р. В задоволенні реш ти позовних вимог ОСОБА_1 необхідно відмовити за необґ рунтованістю та пропуском ст року звернення до адміністра тивного суду. Судові витрати підлягають стягненню з Держ авного бюджету України на ко ристь ОСОБА_1 в розмірі 3 гр н. 40 коп.

Керуючись ст.ст. 122, 158 - 163, 167, Кодек су адміністративного судочи нства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Позовні вимоги ОСОБА_1 до управління Пенсійного фо нду України в Бахмацькому ра йоні Чернігівської області, задовольнити частково.

Зобов'язати управління Пен сійного фонду України в Бахм ацькому районі Чернігівсько ї області провести ОСОБА_1 перерахунок пенсії з підвищ енням її розміру, як дитині ві йни на 30 відсотків мінімально ї пенсії за віком, встановлен ої Законом України «Про соці альний захист дітей війни» з 13.11.2007 року по 31.12.2007 рік.

Стягнути з Державного бюдж ету України на користь ОСОБ А_1 судові витрати в розмірі 3 грн. 40 коп.

В задоволенні решти позов них вимог - відмовити.

Постанова відповідно до ч . 1 ст. 254 КАС України набирає зак онної сили після закінчення строку для подання заяви про апеляційне оскарження, вста новленого цим Кодексом, якщо таку заяву не було подано.

Постанова може бути оскарж ена до Київського апеляційно го адміністративного суду пр отягом десяти днів з дня її ск ладання в повному обсязі, осо бою, яка оскаржує постанову, з а правилами, встановленими с т. ст. 185-187 КАС України, шляхом по дання через суд першої інста нції заяви про апеляційне ос карження. Апеляційна скарга на постанову суду першої інс танції подається протягом дв адцяти днів після подання за яви про апеляційне оскарженн я. Апеляційна скарга може бут и подана без попереднього по дання заяви про апеляційне о скарження, якщо скарга подає ться у строк, встановлений дл я подання заяви про апеляцій не оскарження.

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення23.12.2008
Оприлюднено06.11.2010
Номер документу8945029
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2-а-5830/2008

Постанова від 23.12.2008

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Сорочко Є.О.

Постанова від 10.10.2008

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Барановський Р.А.

Ухвала від 08.08.2008

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Бойко С.С.

Постанова від 20.05.2008

Адміністративне

Білоцерківський міськрайонний суд Київської області

Дмитренко А.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні