Рішення
від 26.05.2020 по справі 120/1268/20-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

26 травня 2020 р. Справа № 120/1268/20-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Яремчука Костянтина Олександровича, розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області до комунального закладу "Кантелинський дошкільний навчальний заклад "Сонечко" Дашівської селищної ради Іллінецького району Вінницької області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду,

ВСТАНОВИВ:

18 березня 2020 року Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області звернулося до Вінницького окружного адміністративного суду з позовною заявою до комунального закладу "Кантелинський дошкільний навчальний заклад "Сонечко" Дашівської селищної ради Іллінецького району Вінницької області, у якій просить застосувати до відповідача заходи реагування у сфері державного нагляду у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі комунального закладу "Кантелинський дошкільний навчальний заклад "Сонечко" Дашівської селищної ради Іллінецького району Вінницької області, що розташований за адресою: Вінницька область, Іллінецький район, с. Кантелина, вул. Калашника, 18, шляхом відключення від джерела електроживлення, опломбування вхідних дверей будівлі, за винятком проведених робіт з усунення недоліків, зазначених в акті перевірки від 10 січня 2020 року №4, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначив, що за результатами позапланової перевірки комунального закладу "Кантелинський дошкільний навчальний заклад "Сонечко" Дашівської селищної ради Іллінецького району Вінницької області 30 листопада 2017 року складено припис №140 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, яким встановлено термін виконання виявлених порушень до 01 лютого 2018 року.

На виконання доручення Прем`єр-міністра України від 11 грудня 2019 року №44205/1/1-19 у період з 09 січня по 10 січня 2020 року Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області здійснено повторну позапланову перевірку вказаного закладу.

За результатами проведеної позапланової перевірки складено акт від 10 січня 2020 року №4 щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, у якому зафіксовані невиконані заходи згідно з попередньою перевіркою, а також нові порушення у сфері техногенної та пожежної безпеки.

Однак, станом на момент звернення з адміністративним позовом будівля комунального закладу "Кантелинський дошкільний навчальний заклад "Сонечко" Дашівської селищної ради Іллінецького району Вінницької області експлуатується з грубими порушеннями вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють реальну загрозу життю й здоров`ю людей.

Відтак, на думку позивача, це свідчить про наявність підстав для застосування заходів у сфері державного нагляду у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі комунального закладу "Кантелинський дошкільний навчальний заклад "Сонечко" Дашівської селищної ради Іллінецького району, у зв`язку із чим звернувся до суду із позовною заявою.

Ухвалою від 23 березня 2020 року відкрито провадження у справі, задоволено клопотання позивача щодо розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження та вирішено її розгляд здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін. Цією ж ухвалою встановлено відповідачу п`ятнадцятиденний строк з дня отримання ухвали суду для подання відзиву на позовну заяву.

Відзив на позовну заяву від відповідача на адресу суду в строки, визначені ухвалою від 23 березня 2020 року, не надійшов. Водночас, копія ухвали про відкриття провадження у справі від 23 березня 2020 року отримана відповідачем 03 квітня 2020 року, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.

Відповідно до частини 6 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

З огляду на те, що розгляд цієї справи здійснюється в порядку письмового провадження, тому суд при ухваленні даного рішення зважає на положення частини 4 статті 243 Кодексу адміністративного судочинства України, якою передбачено, що судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.

Разом із тим, слід враховувати приписи частини 5 статті 250 Кодексу адміністративного судочинства України, згідно із якими датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Відтак, аналіз приписів статей 243 та 250 Кодексу адміністративного судочинства України дає підстави для висновку, що у разі постановлення рішення у письмовому провадженні воно має бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення строку розгляду відповідної справи; при цьому, дата ухвалення рішення в порядку письмового провадження має співпадати із датою складення повного рішення.

Зважаючи на те, що суд вирішив розгляд справи здійснювати в порядку письмового провадження, а також з огляду на те, що відповідно до наказу Вінницького окружного адміністративного суду №052 в/к від 08 травня 2020 року головуючий суддя протягом періоду з 11 травня 2020 року по 25 травня 2020 року перебував у додатковій відпустці, тому повний текст судового рішення складено до закінчення строку, встановленого частиною 1 статті 258 Кодексу адміністративного судочинства України, з урахуванням приписів частини 6 статті 120 Кодексу адміністративного судочинства України.

Дослідивши матеріали адміністративної справи, оцінивши надані сторонами докази, суд встановив наступне.

У період з 17 листопада по 30 листопада 2017 року позивачем здійснено позапланову перевірку комунального закладу "Кантелинський дошкільний навчальний заклад "Сонечко" Дашівської селищної ради Іллінецького району Вінницької області, що розташований за адресою: Вінницька область, Іллінецький район, с. Кантелина, вул. Калашника, 18.

За результатами перевірки складено припис №140 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 30 листопада 2017 року, яким встановлено терміни виконання виявлених порушень до 01 лютого 2018 року.

Припис №140 від 30 листопада 2017 року вручено завідуючій комунального закладу "Кантелинський дошкільний навчальний заклад "Сонечко" Ляненко В.П., про що свідчать її власноручний підпис.

На виконання доручення Прем`єр-міністра України від 11 грудня 2019 року №44205/1/1-19 у період з 09 січня по 10 січня 2020 року Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання відповідачем вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки. За результатами перевірки складено акт №4 від 10 січня 2020 року, у якому зафіксовані невиконані заходи згідно з попередньою перевіркою, а також нові порушення у сфері техногенної та пожежної безпеки, а саме:

1. На будівлі не встановлено пристрій блискавкозахисту від прямих попадань блискавки та вторинних її проявів. Договір не заключено з організацією, яка має відповідну ліцензію на такі види робіт, що є порушенням пункту 1.21 розділу 4 Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року №1417 (надалі - ППБУ).

2. Об`єкт не забезпечено запасом води для цілей зовнішнього водопостачання з розрахунку витрат води у відповідності до норм, що є порушенням глави 2 розділу 5 ППБУ.

3. Здійснюється експлуатація котельні, вбудованої в будівлю дитячого садочку, що є порушенням глави 2 розділу 4 ППБУ.

4. Дерев`яні конструкції будівлі не оброблено вогнетривким розчином, що є порушенням пункту 2.5 розділу 3 ППБУ.

5. Будівлю дитячого садочку не обладнано системами протипожежного захисту, що є порушенням пункту 1.2 розділу 5 ППБУ.

6. Двері на шляхах евакуації відчиняються не в напрямку виходу з будівель (приміщень), що є порушенням пункту 2.27 глави 2 розділу 3 ППБУ.

7. Не проведено заміри опору ізоляції силової та освітлювальної електромережі. Договір не заключено з організацією, яка має відповідну ліцензію на такі види робіт, що є порушенням пункту 1.20 розділу 4 ППБУ.

8. Не забезпечено територію та приміщення первинними засобами пожежогасіння, що є порушенням пункту 3.6 розділу 5 ППБУ.

9. Не здійснено навчання керівного складу з питань пожежної безпеки, що є порушенням пункту 16 розділу 2 ППБУ.

10. Не проведено технічне обслуговування частини наявних вогнегасників, що є порушенням пункту 3.17 розділу 5 ППБУ.

11. Не розроблено та не вивішено на видному місці відповідні інструкції щодо виконання вимог техногенної безпеки та порядку дій персоналу в разі виникнення аварійної ситуації (аварії), що є порушенням пункту 3 розділу 6 Правил техніки безпеки.

12. Не проведено функціональне навчання посадових осіб в сфері цивільного захист, що є порушенням постанови Кабінету Міністрів України від 23 жовтня 2013 року №819 «Про затвердження Порядку проведення навчання керівного складу та фахівців, діяльність яких пов`язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту» .

13. Не проведено об`єктові тренування та навчання з питань цивільного захисту, що є порушенням постанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року №444 «Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях» .

14. Не здійснено навчання посадових осіб та працівників з питань цивільного захисту, що є порушенням статті 20 Кодекс цивільного захисту України.

Акт перевірки від 10 січня 2020 року №4 вручено завідуючій комунального закладу "Кантелинський дошкільний навчальний заклад "Сонечко" ОСОБА_1 ., про що свідчать її підпис.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли, суд зважає на таке.

Статтею 3 Конституції України передбачено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та її гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.

Принципи, засади та порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) врегульовано Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

Разом з тим, відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, повноваження органів державної влади та місцевого самоврядування врегульовано Кодексом цивільного захисту України.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (надалі - Закон) державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Статтею 4 Закону передбачено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб та форми здійснення заходів здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.

Заходами державного нагляду (контролю) є планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій (абзац 3 статті 1 Закону).

Відповідно до частини 1 статті 7 Закону для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

За результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт.

На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку (частини 6, 7, 8 статті 7 Закону).

Відтак, системний аналіз наведених норм свідчить про те, що Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» передбачено право органів, уповноважених здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, на здійснення планових або позапланових заходів шляхом проведення перевірок та складення відповідного акту, на підставі якого, в разі виявлення порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

Відповідно до пункту 12 частини 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить: звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Частиною 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Статтею 70 Кодексу цивільного захисту України визначено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:

1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;

2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;

3) випуск і реалізація вибухопожеженебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;

4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;

5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;

8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;

9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;

10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання;

11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Водночас, повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (частина 2 статті 70 Кодексу цивільного захисту України).

Відтак, аналіз приписів Кодексу цивільного захисту України дає підстави для висновку, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання зазначених вимог належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

Разом із тим, як свідчать матеріали справи, станом на 10 січня 2020 року будівля комунального закладу "Кантелинський дошкільний навчальний заклад "Сонечко" Дашівської селищної ради Іллінецького району Вінницької області експлуатується з грубими порушеннями вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що зазначені в акті перевірки від 10 січня 2020 року №4, які створюють реальну загрозу життю й здоров`ю людей.

Однак, відповідачем не надано доказів усунення виявлених під час проведення перевірки порушень.

Наведене свідчить про наявність підстав для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду в вигляді повного зупинення експлуатації будівлі комунального закладу "Кантелинський дошкільний навчальний заклад "Сонечко" Дашівської селищної ради Іллінецького району Вінницької області, що розташований за адресою: Вінницька область, Іллінецький район, с. Кантелина, вул. Калашника, 18, шляхом відключення від джерела електроживлення, опломбування вхідних дверей будівлі (за винятком проведення робіт з усунення недоліків) до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначених в акті перевірки від 10 січня 2020 року №4.

Відповідно до статей 9, 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд згідно зі статтею 90 цього Кодексу оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів позивача, оцінивши наданні ним докази, суд доходить висновку, що позовну заяву належить задовольнити.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зважає на положення частини 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, якими визначено, що при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Відтак, з огляду на те, що, позивачем не понесено витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, тому з урахуванням приписів частини 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України підстави для відшкодування судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області задовольнити.

Застосувати до комунального закладу "Кантелинський дошкільний навчальний заклад "Сонечко" Дашівської селищної ради Іллінецького району Вінницької області, що розташований за адресою: Вінницька область, Іллінецький район, с. Кантелина, вул. Калашника, 18, заходи реагування у сфері державного нагляду у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі комунального закладу "Кантелинський дошкільний навчальний заклад "Сонечко" Дашівської селищної ради Іллінецького району Вінницької області шляхом відключення від джерела електроживлення, опломбування вхідних дверей будівлі (за винятком проведення робіт з усунення недоліків) до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, вказаних в акті перевірки від 10 січня 2020 року №4.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 КАС України.

Відповідно до частини 1 статті 295 КАС України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строк апеляційного оскарження продовжується на строк дії такого карантину (пункт 3 розділу VI "Прикінцеві положення" Кодексу адміністративного судочинства України).

Позивач: Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області (місцезнаходження: 21021, м. Вінниця, вул. 600-річчя, 11; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 38635397)

Відповідач: Комунальний заклад "Кантелинський дошкільний навчальний заклад "Сонечко" Дашівської селищної ради Іллінецького району Вінницької області (місцезнаходження: 22734, Вінницька обл., Іллінецький р-н, с. Кантелина, вул. Калашника, 18; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 26545435)

Повний текст рішення складено 26.05.2020

Суддя Яремчук Костянтин Олександрович

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.05.2020
Оприлюднено27.05.2020
Номер документу89455738
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —120/1268/20-а

Рішення від 26.05.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Яремчук Костянтин Олександрович

Ухвала від 23.03.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Яремчук Костянтин Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні